eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 بازدید تعدادی از دانشجویان از پژوهشگاه فقه نظام با حضور حجت الاسلام رجبی مدیر پژوهشگاه فقه نظام 🗓 18 اسفند 1401 ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔jiiss_ir
💢 نشست بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه از طرف گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه در محل پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 📝 گزارش این نشست را در همین کانال مشاهده کنید. هم چنین می توانید گزارش نشست را در این جا مشاهده کنید: https://hawzahnews.com/xc94G https://b2n.ir/q14023 ◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💢 نشست «بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه» در 11 اسفند 1401 در محل پژوهشگاه فقه نظام با ارائه حجت الاسلام محمد امین صفایی زاده، نقد حجت الاسلام محمد حسن نحوی و دبیری حجت الاسلام حسن عباسی برگزار شد. ♦️ حجت الاسلام صفایی زاده: حد توزیع ثانویه ثروت، رفع «فقر نسبی» است 🔻 علم اقتصاد به بررسی سه عرصه تولید، توزیع و مصرف می پردازد؛ عرصه توزیع دارای تقسیمات مختلفی است که عبارتند از: توزیع نخستین، توزیع بعد از تولید (توزیع پایه) و توزیع ثانویه. توزیع ثانویه به جهت رفع محدودیت ها و فقر در جامعه انجام می گیرد که جامعه هدف آن نیز کسانی هستند که از تولید و توزیع پس از تولید، بی نصیب یا کم نصیب بوده اند و دچار فقر و محدودیت شده اند. 🔻در دو بخش می توان توزیع ثانویه در اسلام را بررسی کرد: بخش اول مربوط به راهکارهای اجرایی برای توزیع ثانویه است که اسلام به آنها اهتمام ورزیده است و بخش دوم غایت این توزیع ثانویه است که تا چه حدی باید استمرار داشته باشد(تا حد رفع فقر مطلق یا تا حد رفت فقر مطلق؟). 🔻در بخش اول از جمله راهکارهایی که برای توزیع ثانویه در فقه امامیه مورد توجه بوده است می توان به موارد زیر اشاره نمود: زکات، خمس، زکات فطره، جزیه، خراج، کفارات، وقف برای نیازمندان و ... که از جمله موارد مصرف آنها، فقراء هستند تا بتوانند خود را از فقر نجات دهند. 🔻 در بخش دوم که در مورد استمرار توزیع ثانویه است دو نظریه مطرح است: برخی قائل به توزیع ثانویه تا حدی هستند که فقرِ مطلق رفع شود و برخی دیگر حد توزیع ثانویه را رفع فقرِ نسبی می دانند. فقیر در لسان شارع به معنای کسی است که دارای حد نصاب وجوب زکات نباشد. فقر مطلق به معنای این است که فقیر حتی به اندازه ضروریات زندگی خودش (خوراک، پوشاک، مسکن) را ندارد و نمی تواند حتی یک زندگی حداقلی داشته باشد. اما فقر نسبی به معنای این است که از استانداردهای زندگی در یک جامعه عقب مانده و از سطح متوسط در یک جامعه پایین تر است در حالی که ضروریات زندگی اش تامین شده است. 🔻 با توجه به ادله و روایاتی که در توزیع ثانویه مطرح شده اند می توان استظهار کرد که «رفع فقر نسبی» مورد نظر شارع بوده است. چند روایت را به عنوان نمونه بیان می شود: در چندین روایت هنگامی که راوی از امام سوال می کند که «به یک فقیر تا چه مقدار زکات بدهم ؟ امام در پاسخ می فرمایند آن مقدار که او را بی نیاز (غنی) کنی.» غنی نقطه مقابل فقیر است؛ یعنی دیگر فرد از فقر خارج شده و غنی گردد. 🔻 در روایتی دیگر امام کاظم علیه السلام درباره اینکه چه مقدار از خمس به هر فقیر داده شود می فرمایند: «بر اساس کتاب و سنّت بین آنها (نیازمندان) تقسیم می‌شود، به اندازه‌ای که تا یک سال آنها را بی‌نیاز کند. پس اگر چیزی از آن زیاد آمد برای حاکم است، و اگر خمس به اندازه‌ای نبود که آنها را بی‌نیاز کند بر حاکم لازم است از اموالی که در اختیار دارد به اندازه‌ای به آنها بدهد که بی نیاز شوند.» در این روایت حضرت می فرمایند که وظیفه حکومت رفع فقر از جامعه و بی نیاز نمودن مردم است و اگر میزان خمس برای تحقق این مهم، کفایت ننمود حاکم باید از سایر اموالی که در اختیار دارد نسبت به تحقق این هدف اقدام نماید. 🔻 امام صادق علیه السلام در روایت دیگری که به چگونگی مصرف زکات اشاره می کند می فرماید: «فقیر آنچه را از زکات گرفته است صرف عیالش می کند تا (حدی که) آنها را به (نوع) مردم ملحق سازد.» ظاهر عبارت «حتی یلحقهم بالناس» این است که به سطح زندگی افراد معمول و متوسط جامعه برسد و این همان مؤلفه ای است که در فقر نسبی مورد اشاره قرار گرفته است و حد معینی ندارد و در هر جامعه ای با جامعه دیگر متفاوت هست.
⭕️ در نوبت نقد حجت الاسلام و المسلمین نحوی گفت: در نقد فرمایشان ارائه دهنده محترم به چند نکته باید اشاره نمود: 🔻اول: با توجه به این که مساله اصلی در این بحث مربوط به بخش دوم (غایت توزیع ثانویه) بود متوقع این بود که این بخش، بخش عمده ی پژوهش و ارائه را به خود اختصاص می داد؛ در حالی که در پژوهش شما بیش تر به بخش اول پرداخته شده است. 🔻 دوم: پیشینه ی بحث مورد توجه قرار نگرفته است. در آثار موجود به این بحث (بخش دوم) پرداخته شده است که بهتر است از آثار موجود نیز در این زمینه بهره مند می بودیم. 🔻سوم: مفهوم شناسی فقیر و غنی در لسان شارع بحث مهمی است که مورد غفلت واقع شده است و یا کم اهمیت جلوه داده شده است در حالی که اگر شارع در معنای آن دخالتی داشته است و معنای خاصی را مورد توجه قرار داده است باید در ارائه بیان می شد. 🔻چهارم: ارائه، ناظر به حکم تکلیفی است یا حکم وضعی؟ اگر حکم تکلیفی است آیا بحث مربوط به حکم تکلیفی به عنوانه الاولی است یا به عنوانه الثانوی؟ مقتضای اصل عملی در این موارد چیست؟ این بحث ها مورد غفلت واقع شده است. و پنجم: در نحوه استظهار از ادله به نوعی تسامح وجود دارد، بدین معنا که علی رغم اینکه در فقه بین تعابیر «غایت»، «علت» و «حکمت» تفاوت وجود دارد لکن ارائه دهنده در مواردی که «حکمت» بیان شده است استظهار «علت» کرده و حکم را استنباط کرده است. دقت در تعابیر مختلف و استظهار از آن باید بیش از این مورد توجه و مداقه قرار گیرد. ◽️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف سلسله جلسات فقه سیاسی جلسه نوزدهم: ولایت سیاسی پیامبران، پیامبر اعظم و اهلبیت علیهم السلام (۲) با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام پخش شده در روز شنبه تاریخ ۱۵/بهمن/۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف کارشناسان: حجت الاسلام عنایت الله رمضان پور، دانش آموخته و پژوهشگر فقه سیاسی، از مجتمع عالی حوزوی ولی امر (عج) و حجت الاسلام هادی هدایت، پژوهشگر حوزه فقه سیاسی. ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف سلسله جلسات فقه سیاسی جلسه بیستم: پیشینه ولایت فقیه در آثار فقیهان شیعه (۱) با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام پخش شده در روز شنبه تاریخ ۲۲/بهمن/۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش کارشناس: حجت الاسلام محمد مهدی اسلامیان، دانش آموخته و پژوهشگر فقه سیاسی. ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📌 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر علیه السلام در سال تحصیلی 1403-1402 از طلاب خارج عمومی پذیرش می نماید. ❇️ ویژگی ها 🔺برگزاری کلاس های مشاوره دروس خارج 🔺استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه 🔺جذب فارغ التحصیلان در پژوهشگاه فقه نظام 🔺استفاده از طلاب واجد شرائط برای تدریس سطوح عالیه و مشاوره آن 🔺کمک هزینه معیشتی 👈 پاسخ به سوالات: 09119013726 ثبت نام : 09158143195 📆 زمان ثبت نام : 14 فروردین تا 10 اردیبهشت 1402 🕌 مرکزجامع علوم اسلامی ولی امر عجل الله تعالی فرجه الشریف ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰حضور رییس هیأت امناء ، جمعی از دبیران، دست اندرکاران و پژوهشگران پژوهشگاه فقه نظام در دیدار رمضانی رئیس جمهور با جمعی از علما و روحانیون 📆 سه شنبه، 29 فرودین 1402 ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰دبیر گروه فقه نظام اقتصادی؛ حجة الاسلام مادرشاهی در دیدار رمضانی رئیس جمهور با علما و روحانیون: ✅ تنها کسانی به عمق شعار دقیق مقام معظم رهبری میرسند که از ضیق‌ بندهای تفکر نیولیبرالیستی نجات یافته و تصویری از نظام اقتصادی اسلام که نظام مردمسالاری اقتصادی دینی است، داشته باشند 🔹«علت تورم» در ایران را میتوان در سه عامل مهم «وادادگی در ارز»، «خلق پول در ساختار عملیات بانکی و افزایش نقدینگی» در کنار «مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی، و انحصارات شدید و ظالمانه» دانست و مهمترین راهکار «افزایش تولید» دخالت دادن عموم مردم و «اقتصاد مردمی» است که با اقتصاد بخش خصوصی متفاوت است. 🔹«ساختار عملیات بانکی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام» در پژوهشگاه فقه نظام طراحی و تدوین شده است که «اصول مطلوب بانکداری اسلامی» در آن تامین شده است و معضلات کنونی بخصوص مشکل «خلق پول از هیچ» را نه با نظارت پسینی - بعد از اضافه برداشت بانکها-؛ بلکه با اقدام پیشینی حل نموده است. 🔹تشکیل «بازار های مردمی» اولین اقدام اقتصادی پیامبر اکرم به محض ورود به مدینه بود و مردم فقیر مدینه - که مهاجرین از مکه هم به آنها هم اضافه شده بودند و اصحاب صِفّه را شکل داده بودند - را به چنان توانمندی رساند که تا پنج سال بعد یعنی تا سال پنجم هجرت زمینه ساز جعل قانون زکات شد. 📝مشروح سخنرانی دبیر گروه فقه نظام اقتصادی؛ حجت الاسلام مادرشاهی را در آدرس زیر مشاهده نمایید: http://jiiss.ir/fa/weblog/131135/ ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰به مناسبت سالروز بازنگری قانون اساسی، با همکاری مراکز علمی برگزار می گردد: 🔻سلسله نشست ‏ها و هم اندیشی های 🔹هم اندیشی اول: 🎙با حضور: ⏰ چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 ساعت 16-18 🕌 قم، میدان سعیدی، خیابان 7 تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، مرکز تخصصی فقه نظام ساز 📺 : ▪️تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi ◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ انعکاس ارائه دبیر گروه فقه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام در حضور ریاست محترم جمهور در رسانه ها: 📝 گزارش تفصیلی در خبرگزاری رسا: https://www.hawzahnews.com/news/1082334/ 📝گزارش تفصیلی در خبرگزاری حوزه: https://rasanews.ir/fa/news/733062/ 📝گزارش تفصیلی در پایگاه علوم انسانی مفتاح: https://b2n.ir/d14810 ◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج برگزار می کند: ✅ نشست «بازنگری در ماهیت شخصیت حقوقی بنگاه تجاری و آثار فقهی آن» 👤ارائه کننده: حجت الاسلام مصطفی عبدالهی؛ پژوهشگر فقه نظام اقتصادی 👤ناقد اول: دکتر محمود حکمت نیا؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین قدیرعلی شمس استاد درس خارج حوزه علمیه 👤دبیر علمی: حجت الاسلام مرتضی صفری تبار؛ فارغ التحصیل سطح ۴ فقه و حقوق 🗓14 اردیبهشت 1402 ⏰ نه صبح 📌 قم، خیابان مفتح 11، پلاک 5 لینک مجازی: https://gharar.ir/r/4335a4e4 ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir