eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ هفتاد و دومین نشست پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «ظرفیت های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه با چالش بازگشت پذیری انقلاب ها» برگزار شد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰هفتاد و دومین نشست پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «ظرفیت های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه با چالش بازگشت پذیری انقلاب ها» برگزار شد. 💠 حجت الاسلام زواری: مشروعیت الهی ولی فقیه، شرایط اخلاقی که برای این جایگاه تعیین شده و رابطهٔ اطاعت و الفت موجود در میان امام و امت، مانع از بازگشت انقلاب اسلامی از آرمان‌های خود است. 🔹ویژگی‌ها و صفات ولی فقیه، باعث استحکام درونی انقلاب است؛ به این دلیل که ولایت فقیه امتداد ولایت معصوم است و برخوردار از مشروعیت الهی است که این امر باعث قداست و حجیت نظام ولایت فقیه در نزد جامعه است و سبب اطاعت آحاد جامعه از اوامر و دستورات ولی فقیه و ایجاد رابطه عاطفی و محبت بین امام و امت می شود. 🔹هم‌چنین صفات اخلاقی که باید ولی فقیه داشته باشد - نظیر عدالت، تقوا، تواضع، مسؤولیت‌پذیری و سایر صفات - و ضرورت باقی‌ماندن این صفات در وی، ظرفیت پیش‌گیری از بازگشت‌پذیری را ایجاد می کند. 🌐 گزارش نشست در سایت پژوهشگاه فقه نظام ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
14020202.mp3
14.21M
🔰سلسله جلسات فقه سیاسی در برنامه فقه و زندگی رادیو معارف با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام 💠 جلسه بیست و ششم: ادله قرآنی ولایت فقیه (۱) 👤مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش 👤کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم و نماینده مجلس خبرگان؛ 👤 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام. 📻 رادیو معارف 🗓 شنبه، 2 اردیبهشت 1402 🕰 ۱۴:۵۰ عصر ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
14020209.mp3
14.16M
🔰سلسله جلسات فقه سیاسی در برنامه فقه و زندگی رادیو معارف با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام 💠 جلسه بیست و هفتم: ادله قرآنی ولایت فقیه (2) 👤مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش 👤کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم و نماینده مجلس خبرگان؛ 👤 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام. 📻 رادیو معارف 🗓 شنبه 9 اردیبهشت 1402 🕰 ۱۴:۵۰ عصر ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🏴إنّا للّه و إنّا الیه راجعون ⚪️حضرت آیت الله اراکی (دامت برکاته) درگذشت فقیده سعیده، بانوی پرهیزکار، همشیره مکرّمه تان را به جنابعالی و بیت معظم تسلیت می‌گویم. ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای حضرتعالی، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحومه از خداوند متعال خواستارم. ✍️محمد حاجی ابوالقاسم دولابی؛ رئیس پژوهشگاه فقه نظام ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🏴إنّا للّه و إنّا الیه راجعون ⚪️حضرت آیت الله اراکی (دامت برکاته) درگذشت فقیده سعیده، بانوی پرهیزکار، همسر مکرّمه تان را به جنابعالی و بیت معظم تسلیت می‌گویم. ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای حضرتعالی، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحومه از خداوند متعال خواستارم. ✍️محمد حاجی ابوالقاسم دولابی؛ رئیس پژوهشگاه فقه نظام ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔳 يا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى، يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ؛ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لَا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا صلی الله علی و آله؛ لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَه‏ ُ، فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا (امالی صدوق، تهران، کتابچی، 1376 ش، ص 130) 🔘ای پسر شبیب! همانا محرم ماهي است كه مردم زمان جاهليت در اين ماه، ظلم و كشتن افراد را به خاطر حفظ حرمت اين ماه، حرام مي‌دانستند؛ اما این امت [بنی امیه و راضیان به فعل آن ها]، حرمت اين ماه و حرمت پيامبرش را نشناختند و در اين ماه، ذريه و فرزندان ايشان را كشتند و زنانش را اسير و اموالش را غارت كردند؛ خداوند آنها را هرگز نيامرزد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 کم رنگ بودن حساسیت در مقابل انحراف در برخی از علما و اعضای جریان عدالت خواه، عامل شهادت شیخ فضل الله نوری در مقابل چشم مردم ◽️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰مراسم چهلمین روز در گذشت جانسوز خادمه اهل بیت علیهم السلام، مهاجره فی سبیل الله و مجاهده در راه خدا بانو علویه میر مهدی همسر آیت الله اراکی و فرزند مرحوم آیت الله میر مهدی بر گزار می شود. 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ 🕰 ۱۷:۳۰ لغایت ۱۹ 📍قم خیابان فاطمی مسجد امیرالمومنین (علیه السلام) 🔻برادران و خواهران ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 تعارض منافع فرهنگ مدرن با هستی حجاب 🔹وصیت نامه ی شهدا، این وارستگان از دار غرور و فریب، و پیوستگان به راه عروج و خدا، در صادقانه ترین وضعیت و پاک ترین زمینه های زمانی و مکانی نگاشته شده و سرشار از حقیقت ها، واقعیت ها، نفحات الهی و الهام های انسانی است. شهیدان در لحظاتی که وصیت خود را می نگاشتند، دیگر هیچ منفعت شخصی اعم از فردی، اجتماعی و تمدنی در خود نمی دیدند و نگاهی ناب به مصالح و منافع انسان ها و جوامع داشتند و در این شرایط خالصانه ترین و مهم ترین توصیه های خود را ابراز می کردند. حجاب از کلیدی ترین واژه های به کار رفته در وصایای شهیدان است. 🔻شهید احمد شیرمحمدی بابا شیخ علی: اکنون که غرب شخصیت زن را آن قدر خرد کرده که به صورت کالا در آورده است شما قدر اسلام را بدانید و با حجاب خود افکار باطل شرق و غرب را در هم بریزید .... 🔻شهید محمد علی هاشم زاده: از شما خواهران مومن و مسلمان می خواهم که حجاب و عفت اسلامی خود را بیش تر حفظ کنید و نگذارید که جامعه غربی جای خود را در میان جامعه اسلامی باز کند ... 🔻شهید مهدی شفیعیون: خواهران عزیز: حجاب اسلامی خود را رعایت کنید؛ تا این شهر از حالت کفرانی خود بدرآید. 🔹 در این فراز ها نسبت به ابتلای جامعه ی ما به وضعیتی هشدار داده شده که در آن زن به ابزار درآمدزایی و توسعه ی ثروت طبقات بالای جامعه و تقویت اقتدارهایی تبدیل شود که با منشأ نامشروع در جامعه گسترش می یابند. این مسئله یک واقعیت است که جریان سرمایه داری و اقتدار وابسته به آن در کشور، از مصرف گرایی روزافزون جامعه و تفرد و فردگرایی مفرط حمایت می کند. سرمایه داری، زن را تنها و بدون پشتوانه ی غیرت و مردانگی می خواهد. تفکر غربی و شرقی می خواهند زن ابزار بهره برداری عمومی باشد. 🔹ویژگی های طبیعی زنان، امر مدرن که با هستی کیهان وداع کرده و به خواسته های انسان رو آورده را با چالش مواجه می کند. ثبات در زنانگی زن یا مردانگی مرد، امر مدرن را با خطر توقف و رکود مواجه می کند. جنسیت و امیال زن و مرد باید تحت سلطه و انقیاد سیستم های باز و بی قید و شرط مدرن، برای دگر سازی، تولید وهم جدید و بازتولید امر مدرن در چرخه ی مصرف قرار گیرند. 🔹بازار صنایع و خدمات غذایی آماده، صنایع و خدمات آرایشی و بهداشتی، صنایع و خدمات پورن و بازار مد و لباس در بازار های مکاره و رسانه های مجازی، مافیای پزشکی در خصوص جراحی زیبایی و رژیم درمانی، دکان های معنویت های نوپدید، کتاب ها و کارگاه های سبک زندگی، زن را آماج اصلی فعالیت های ضد عفاف خود قرار می دهند. 🔹طبیعی است که مافیای آدم ربایی و قاچاق زن و انسان، و قاچاق مواد روان گردان و مواد مخدر همه و همه از ذی نفعان برچیده شدن حجاب، و به خصوص چادر و روابط اصیل ایرانی اسلامی، در حوزه ی خانواده و پوشش هستند؛ زیرا خانواده و حجاب آخرین سنگر در مقابل تنهایی و بی پشتوانه ماندن اقشار آسیب پذیر تر در قبال آسیب های اجتماعی و مصرف گرایی و هرزگی است. 🔹حتی نهاد های برآمده از وضعیت مدرن برای مبارزه با آسیب های فرهنگی، معنوی، روانی و پزشکی، که باید با این پدیده ها مبارزه کنند، با تفسیر واژگون از علت این آسیب ها و با تفسیر های تجربی و سطحی از این رویداد، نگاه سطحی و بدنمند به جنس زن را بازتولید می کنند. این نهاد ها باید بدانند که اصلاح وضعیت حجاب را باید از خود شروع کنند. محوریت عقل تجربی در فلسفه و اخلاق فرهنگی، روان شناختی و پزشکی، امر دیدنی، شنیدنی و گفتنی در مستوای حسی و ظاهری را تقویت و بازتولید می کند و به این ترتیب فرایند پرده برداری از زیبایی های ظاهری اقشار لطیف تر، بی دفاع تر و زیباتر جامعه را تقویت می کند. واقعیت این است که دانش تجربی، ابعاد ظاهری انسان فردی و اجتماعی را تقویت می کند. بدین ترتیب واگویه ی آسیب های برساخته از توجه بیش از حد به امر محسوس، با زبانی برخاسته از حس و عاطفه، بروندادی غیر از بازتولید این آسیب ها نخواهد داشت. امر حجاب، مقتضی چشم پوشی از حس و احساس ظاهری برای تقویت حس و احساس باطنی و مجرد است. جامعه باید بتواند به این سطح از دانش و معرفت برسد که امر حسی و محسوس را قربانی حس و احساسات معقول کند. 🔹پیش نهاد های حداقلی برای مبارزه ی با مرز های حداقلی و بی خطر آسیب ها، از جمله ی آسیب هایی است که نهاد های تخصصی از آن رنج برده و به این وسیله بر شدت آسیب هایی هم چون بی حجابی می افزایند. تمرکز گرایی در امر تشخیص و تجویز در موضوع آسیب ها در کلان شهر ها، از دیگر مشکلات ساختاری است که نهاد های متولی فرهنگ، آموزش و درمان از آن رنج می برند. نهادهای مدرن با بازتولید امر مدرن و امر وامانده در هستی مادی و ظاهری، به تولید عریانی و انکشاف ظاهری، مدد می رسانند. 👇 ادامه در پیام بعد ...
🔹هم افزایی دانشی و ساختاری بر علیه چادر، امری است که وضعیت کنونی حجاب در خیابان را قابل فهم می کند. گو این که امروزه رعایت حجاب در خانه های ما ایرانیان و در روابط خانوادگی، بیش تر از رعایت حجاب در خیابان شده است و این احساس در حال القا شدن است که رعایت حجاب در خانه، امن تر از رعایت حجاب شرعی در خیابان است. این امر نشان می دهد خیابان به دست نیروی قدرت و ثروتی مدیریت و راهبری می شود که ما را به سمت وضعیت غربی سوق می دهند که در آن بازار های عمیقا ناهنجار و ضد انسانی در آن به رسمیت یافتن نزدیک می شود. 🔹 وقتی اساس و بنیان امر دانش، بر امر معقول بنا نشود روان شناسی خواهد گفت زن آن است که بتواند زینت خود را به بهترین شکل و در عمومی ترین سطح نشان دهد و طبیعی است که در این زمینه، چادر قوی ترین دشمن و رقیب این مسیر خواهد بود؛ جامعه شناسی خواهد گفت: جامعه ی مدنی باید از وجود هر مانعی که بروز اجتماعی زن و نقش او را به عنوان یک برده ی قدرتمند و حرف گوش کن برای نهاد های اقتصادی، خدماتی و اجتماعی محدود می کند خالی شود. انسان دیگر نباید در خدمت مفاهیم والاتر و برتر قرار گیرد و دیگر نباید عبد خدا باشد؛ بلکه انسان باید برده ی جامعه ی خویش و برده ی امیال خود باشد. بدین ترتیب پژوهش های اجتماعی کمی با پرسش های جهت دار، زیبایی، کارایی و سودآوری زیست بدون حجاب را به جامعه تلقین می کند و شبکه ی مفاهیم و پیش فرض ها در پژوهش های اجتماعی کیفی، با مفاهیم برهنه شده از برهان، شهود و غیب، گفتمان برهنگی و جنسیت را بازتولید و ترویج می کنند. 🔹سیاست غربی، بدن زن را ابزار گسترش خود می کند و امیال دخترکان و بی خبران را بازیچه ی میل غرب گرایان به دست یابی به کرسی های رأی قرار می دهد. 🔹اقتصاد و نهاد های اقتصادی در راستای بالابردن نرخ جی دی پی، خدمات مجانی و غیررسمی ارائه شده در خانواده، فامیل و خیریه های غیر رسمی را، رقیب آمارسازی های اقتصادی خود می دانند. در وضعیت بازار متأخر سرمایه داری، که حرف اول را تبلیغات و دنیای صفر و یک دیجیتال می زند، و در آن می توان از تکه ای پارچه ی آغشته به نماد های تخیلی و فانتزی و مهر شده با برند های تبلیغاتی، سود هنگفت و مجانی را به دست آورد، لباس های بلند و ساده ی محجوب، مانعی بر سر منافع بنگاه های وارادتی در بازار پوشاک است. 🔹 سینما و تلویزیون، تصویر زن معیار را، مکشفه ای زرد رو و زرد سیرت، خودشیفته، متوقع و کم صبر که نمی تواند فشار های نقش های گوناگون خود در خانه و خانواده را تحمیل کند نشان می دهد که در شخصیت آن خبری نیست از معنویت، صبر جمیل، پر کاری، جدیت و تکبر که زن معیار در فرهنگ ما دارای آن ویژگی ها است. 🔹آموزش و پرورش، اشخاصی را تولید می کند که در رقابت نفس گیر کنکور، مسیر پریدن به رتبه های بالاتر در دانشگاه های برتر جهان را بپیمایند و طبیعی است که در انتهای این مسیر حجاب شرعی و چادر هیچ نقشی را ایفا نمی کند. 🔹معماری ما، روز به روز زندگی مادرانه و محجوب را برای بانوان در خانه سخت تر می کند و با آواره کردن او در مناطقی دور از خانه و حمایت خانواده ی خویش، و دور کردن زندگی او از مراکز مذهبی و ارتباطات زنانه، او را در معرض آسیب در مقابل هویت های سیال و سرگردان برساخته در فضای مجازی و در خدمت صنعت مد و سبک های زندگی مجازی قرار می دهد. 🔹شاید به این جهات و بیش از این ها است که شهدا، حجاب را سنگر اخلاق می دانند و التزام به آن را جهاد کبیر در مقابل دشمنان اسلام می دانند. 🔻شهید علی رضا ملازاده: شهید وقتی که غرق در خون می شود فریاد بر می آورد «خواهرانم حجاب شما از خون من رنگین تر است؛ من اکنون نیز فریاد بر می آورم: «خواهرم حجابت را، حجابت را حفظ کن. تن پوش و لباست را حفظ کن. خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شیء رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.». 🔻شهید محمد نیرآیادی: ای خواهرم! بیش از هر چیز [آن چه] که پشت ابرقدرت ها را به درآورد و ضربه مهلکی است که بر سر آنان فرود می آورد؛ حجاب و عفاف توست که تأثیرش بیش از خون هر شهید است. 🔻شهید محمود فرهادی: از خواهرانم و همسرم می خواهم که حجاب خود را کامل رعایت کنند؛ چون سیاهی حجاب شما دشمنان را بیش تر از سرخی خون من شکست می دهد. 🔻شهید حسین حاجیها: ای خواهرانم! حجاب خود که هم چون خاری در چشم دشمنان اسلام است حفظ کنید. 🌀میز مسئله مندی 👈🏻 مشاهده ی یادداشت در خبرگزاری فارس ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📚 بسته ی مطالعاتی پیرامون ماهیت حکم حجاب و الزام حکومتی آن ✴️ جهت آشنایی با زوایای بحث الزام و ماهیت حکم حجاب و فضای حاکم بر بحث ها در این حوزه، مطالعه ی موارد زیر مفید است: 👈 نگاشته ای در مورد حکم الزام حکومتی به حجاب 👈 در این نوشته سعی می شود پرسش هایی نظیر فردی بود حجاب، عدم اولویت و اهمیت آن نسبت به سایر واجبات طرح و نقد شود. (این جا) 👈 گفت و گو با محمد سروش محلاتی در مورد الزام حکومتی حجاب 👈 جناب دکتر علی غلامی هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در کتاب «مسئله ی حجاب در جمهوری اسلامی» تاریخ حجاب، علل بدحجابی و راهکار های حل مشکل بدحجابی و هم چنین مسئله ورود حکومت به محدوده پوشش را بررسی می کند و در نهایت به شبهات مطرح در اطراف موضوع حجاب پاسخ می دهد. «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی (بررسی حقوقی- جامعه شناختی)، تهران، دانشگاه امام صادق ع، 1391» 👈 متن زیر رویکرد های موجود در قبال مسئله ی حجاب را دسته بندی کرده است؛ با این حال متن به لحاظ ویرایشی و رویکرد نویسنده خالی از اشکال نیست. همیشه در دسته بندی های رویکرد ها، نباید خطر تقلیل نظریه ها و رویکرد ها نادیده گرفته شود. (این جا) 👈 نقدی بر دیدگاه دکتر سروش دباغ، نوشته ی دکتر حسین سوزنچی 👈 نقد دکتر حسین سوزن چی بر کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» نوشته ی امیر حسین ترکاشوند 👈نقد دکتر حسین سوزن چی بر مقالات حجاب دکتر کدیور 👈 وضعیت حجاب در ترکیه 👈 ابعاد نقض حقوق زنان در غرب 👈 یک دیدگاه دگر اندیشانه به حجاب و آینده ی آن: نقد استناد به دلیل امر به معروف و نهی از منکر از منظر منکرین الزام حکومتی حجاب ✂️ لطفا به این فهرست بیفزایید... 🌀میز مسئله مندی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📚 بسته ی مطالعاتی پبرامون «پیمایش های حجاب» ✴️ جهت مطالعه در رابطه ی با تحلیل های آماری در موضوع حجاب و سیاستگزاری آن، مطالعه ی موارد زیر مفید می باشد: 👈پژوهش مرکز پژوهش های مجلس در موضوع «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست های حجاب و راهکار های پیش رو» مرداد 1397؛ معاونت پژوهشهاي اجتماعي فرهنگي دفتر مطالعات فرهنگي، سينا كلهر، ریحانه رحمانيپور (این جا) 👈هم چنین برای مشاهده ی متنی تفصیلی تر در این موضوع نگاه کنید به: «مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی، بازخوانی سیاست ها و اقدامات جمهوری اسلامی درباره بی حجابی و حجاب»، سینا کلهر، اصفهان، نشر آرما، 1396؛ در مورد این پژوهش نکاتی وجود دارد: 🔸متأسفانه مبنای مفهومی برخی از مهم ترین نظر سنجی های به کار رفته در این پژوهش و در نتیجه نتایجی که در این نوشتار از آن نظرسنجی ها گرفته شده دقیق نمی باشد. به عنوان مثال بخشی از این پژوهش به مسئله ارزشمندی حجاب می پردازد و نتیجه می گیرد که ارزشمندی حجاب در جامعه ما بسیار کاهش پیدا کرده است. برای اثبات این مطلب به نظر سنجی اشاره می کند که در آن برای مفهوم ارزشمندی حجاب نزد مردم در پرسشنامه، از سه مقوله ی «زیبایی ظاهری»، «راحتی» و «بهترین نوع پوشش» استفاده کرده است. در حالی که این مقوله ها، کاملا سوگیرانه است و ارزشمندی حجاب هیچ ارتباطی به زیبایی، راحتی و کارایی لباس ندارد. پاسخ مردم به این که لباس زیبا، راحت و خوب مانتو با روسری، شال یا مقنعه است، (آن هم مانتوها و چادر های سال 1371)،هیچ ارتباطی به ضعف ارزشمندی حجاب نزد مردم ندارد. 🔸هم چنین در این پژوهش به نظر سنجی دیگری اشاره می شود که در آن بیان می شود مردم اذعان کرده اند در دهه ی شصت نسبت به دهه ی هفتاد، بدحجابی از حالت یک عیب خارج شده است. این در حالی است که نظر مردم در مورد این که مردم، دیگر بد حجابی را عیب نمی دانند به معنی این نیست که حجاب واقعا نزد مردم عیب نیست؛ و بنابراین نمی تواند کاشف از سقوط ارزشمندی حجاب و دو قطبی بودن جامعه در این موضوع باشد؛ اگر چه می تواند کاشف از تضعیف نگرش مردم به ارزشمندی حجاب باشد. اشتباه بزرگ این است که بخواهیم از وضعیت دیده شده در خیابان و از ذهنیت عمومی در قبال افکار عمومی، ارزشمند بودن یک امر اجتماعی را در واقعیت و صمیم نیت و اندیشه ی مردم نتیجه بگیریم. با این حال مطالعه ی این مقاله ما را با ذهنیت سیاست گزاران و تصمیم سازان در این عرصه آشنا می کند. 👈مرکز افکار سنجی ایسپا نظر سنجی دیگری را در موضوع ارزشمندی حجاب، انجام داده است که در آن از تکنیک گویا تری برای فهم ذائقه ی مردم در مورد نحوه ی پوشش استفاده کرده است. (این جا) 👈پیمایش دیگری در مورد افکار عمومی نشان می دهد که قریب 80 درصد از مردم، روسری نداشتن را از مصادیق بی حجابی می دانند. (این جا) 👈 انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گزارش پیمایشی در مورد حجاب را در نموداری بیان کرده است. (این جا) 👈دکتر مجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی و قائم مقام وزیر فرهنگ در رصد فرهنگی گفته است: بر اساس جدیدترین نتایج نظرسنجی‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و البته مراکز افکارسنجی دانشگاهی دیگر، نیمی از جامعه آماری موافق اصل تصمیم حاکمیت برای مقابله با بی‌حجابی هستند و چیزی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از جامعه معتقد به وجوب حجاب شرعی هستند. (این جا) 🌀میز مسئله مندی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 حجاب بی حجاب ها 🔹یکی از ادعاهای رایج در مورد حجاب، ادعای گرایش بخشی از مردم ایران به «حجاب عرفی» در مقابل «حجاب شرعی» است. بر اساس این ادعا بخش قابل توجهی از مردم ایران سکولار شده اند و یا تفکر لیبرال، در اندیشه ی آن ها رسوخ کرده است. باید توجه داد که این ادعا، دقیق نیست. عرف ملت ایران، یک عرف متشرع است. اشتیاقی که ملت ایران هر ساله به اهل بیت ع نشان می دهند کم ترین واقعیت در اثبات این مطلب است. توجه روز افزون ملت ایران به امر ولایت، که مهم ترین بخش از دستورات اسلام است، نشان می دهد که دین داری مردم، بیش از هر زمان دیگری که بر این ملت گذشته است پوینده و بالنده شده است. اثبات این نکته نیاز به مجال دیگری دارد. آن چه از آن به حجاب عرفی تعبیر می شود، چیزی جز تطبیق درست یا نادرست احکام پنج گانه ی شرع در مورد حجاب، توسط عرف نیست. 🔹رهبر انقلاب عبارات دقیقی در این زمینه دارند. «حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و ‌بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ ... اینها سالها است ــ دویست سال است ــ که میگویند زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود ‌نمیتواند پیشرفت کند، نمیتواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد... زن ایرانی این را در عمل ‌تکذیب کرده؛ ‌زن ایرانی در همه‌ی میدانها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده.» (این جا) «حجاب یک ضرورت شریعتی است؛... یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید ‌متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی.‌» (این جا) (حجاب از منظر رهبر انقلاب) 🔹در این جا در قالب ارائه ی یک نظر سنجی از بانوان بی حجاب (نتایج پیمایش اینجا)، این ادعا را مطرح می کنیم که حتی بانوانی که کشف حجاب کرده اند، چه رسد به بانوان کم حجاب، در نیتشان، خود را نسبت به دستورات شرع و در قبال دستورات خداوند، عاصی و نافرمان نمی دانند و ظرفیت این را دارند که در صورت تبیین درست مسئله ی حجاب برای ایشان و برداشته شدن موانع ساختاری و فشار های اجتماعی، حکم خداوند در مورد حجاب را رعایت کنند. 🔹اکثر بانوان بی حجاب ابراز کرده اند که باور ندارند که حجاب دستور خداوند است. (اینجا) این نتایج نشان نمی دهد که بانوان بی حجاب مسئله ی پوشش را اساسا امری عرفی می دانند؛ امری که دین در آن نظری ندارد یا نمی تواند داشته باشد؛ بلکه تنها این را می رساند که باور ندارند خداوند حجاب را واجب کرده باشد؛ زیرا اگر واجب کرده باشد باید به آن ملتزم و پای بند باشند. بر اساس این پیمایش، این التزام به حدی است که اکثر بانوان بی حجاب با تذکر مؤدبانه به رعایت حجاب، مخالفتی ندارند. (این جا) اکثر این عده از مردم، خود را از طبقه ی متوسط می دانند و گرایش به خروج از کشور دارند و این نشان می دهد که به طور کلی علقه های ملی و دینی این عده از مردم به وطن و ارزش های اسلامی - ایرانی آسیب دیده است و این آسیب تنها متعلق به حجاب نیست. 🔹برخلاف ادعای گویندگان سکولار، عرف کشور ما یک عرف متشرع است و در کشور ما، شکاف واقعی میان شرع و عرف وجود ندارد و حتی در میان بخشی از مردم که التزام کمتری به برخی احکام دینی دارند، در قبال الزام قانونی حدودی از پوشش که مورد تأکید شرع، عقل و عرف می باشد مقاومتی وجود ندارد و اگر مقاومتی در این زمینه در این بخش از مردم به وجود آمده (این جا) ناشی از تحریکات رسانه ای است. اکثر این بانوان موافق یا تا حدودی موافق با این نکته هستند که بی حجابی برای حریم خانواده خطر ساز است. این نکته نشان می دهد که حتی عرف بی حجابان نیز با مسئله ی حجاب از جهت حمایت از خانواده موافقند. (این جا) 🔹اکثر این بانوان انگیزه های تأمل برانگیزی نظیر تجربه کردن و جذابیت بیش تر را برای بی حجابی خود عنوان کرده اند. (این جا) هم چنین اکثر این افراد منکر بوده اند که دشمن روی بی حجابی اعمال مدیریت می کند. (این جا) و اکثر خانواده ها و همسران ایشان نیز با بی حجابی ایشان موافق بوده اند. این موارد نشان می دهد که تا چه حد ضعف بینش دینی، سیاسی و سطح انگیزه افراد در انجام این کنش، نیازمند ارتقا، آموزش و پرورش است و البته طبیعی است که خسارتی که از جانب عدم پای بندی به حکم شرعی و اقتضائات یک جامعه ی خانواده مدار به جامعه وارد می شود با پرداخت جریمه ها و مبالغ مادی قابل جبران نباشد؛ ولی امر آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه، ضرورتی غیر قابل انکار است. 🌀میز مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🔲 ضایعه تاسف بار از دست دادن استاد و مربی مشفق، عالم ربانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی آقای مویدی رحمت الله علیه غمی جانکاه به جانمان افکنده که تسلایی نمی یابد. گمان نمی بردیم که ما بقی زمان غیبت را بدون این مرشد بصیر، به انتظار صبح فرج سپری کنیم. جدیت و نظم کم نظیر، معنویت و معرفت عمیق، عمق فقاهت دینی و احاطه دست آوردهای دانش بشری، شیدایی مثال زدنی در عشق اهل بیت و ولی الله الاعظم علیه السلام، استقامت در راه انقلاب اسلامی و تلاش در مسیر ولایت با تمام وجود و تا پایان عمر بخشی از خصوصیات این وجود نورانی بود که او را در ذهن و دل شاگردان و مریدانش یگانه می ساخت. ◾️ضمن عرض تسلیت به پیشگاه امام عصر علیه السلام و همه شاگردان و مریدان به ویژه خانواده محترم این عالم خدوم، امیدوارم به همت اهل علم از این خانواده فرزندان،داماد و برادرزاده های محترم اقدامات و فعالیتهای این عزیز با قوت استمرار یابد. از خداوند می خواهیم که این عزیز با با اولیائش قرین و ما و همه مریدانش را بر صبر بر این مصیبت یاری رساند. و الی الله المشتکی و علیه التکلان ✍️کمیل قنبرزاده مدیر مجتمع عالی ولی امر علیه السلام ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰پژوهشگاه فقه نظام برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های «چالش‌های نظری و عملی تربیت اسلامی در دنیای معاصر» 👤حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی؛ پژوهشگر فلسفه در حوزه علمیه قم: «مسائل کلان آموزش عمومی کشور و نسبت آن با آموزش دینی» 🗓 پنجشنبه‌ها 6، 13 و 20 مهر ماه؛ ساعت 10 تا 12 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی؛ عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه فرهنگیان قم: «آزادی و اجبار، تلقین، تجاری سازی دانش» 🗓 چهارشنبه‌ها 26 مهر و 3 و 10 آبان؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی فیض: «آسیب‌ها و محدودیت‌های آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسه‌ای» 🗓 چهارشنبه‌ها 17 و 24 آبان؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن انبیایی: «پژوهش‌های عصب‌شناختی (نورولوژی) و چالش‌های اخلاقی» 🗓چهارشنبه 1 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد درودی؛ دبیر گروه تربیت‌پژوهی مؤسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام: «چالش‌های پیش روی دانش تربیت اسلامی» 🗓 چهارشنبه‌ها 22 و 29 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین مجتبی وافی؛ مدیر مرکز مصباح‌الهدی و مدرسه عالی علمیه ملا‌صادق: «روایت تجربه‌ی زیسته از چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر و راهکارهای آن» 🗓 چهارشنبه‌ها 6 و 13 دی ماه؛ بعد از نماز مغرب و عشا 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 👈🏻 شرکت مجازی در سلسله نشست ها از طریق لینک https://gharar.ir/r/35362244 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir