eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 بسته ی مطالعاتی پیرامون ماهیت حکم حجاب و الزام حکومتی آن ✴️ جهت آشنایی با زوایای بحث الزام و ماهیت حکم حجاب و فضای حاکم بر بحث ها در این حوزه، مطالعه ی موارد زیر مفید است: 👈 نگاشته ای در مورد حکم الزام حکومتی به حجاب 👈 در این نوشته سعی می شود پرسش هایی نظیر فردی بود حجاب، عدم اولویت و اهمیت آن نسبت به سایر واجبات طرح و نقد شود. (این جا) 👈 گفت و گو با محمد سروش محلاتی در مورد الزام حکومتی حجاب 👈 جناب دکتر علی غلامی هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در کتاب «مسئله ی حجاب در جمهوری اسلامی» تاریخ حجاب، علل بدحجابی و راهکار های حل مشکل بدحجابی و هم چنین مسئله ورود حکومت به محدوده پوشش را بررسی می کند و در نهایت به شبهات مطرح در اطراف موضوع حجاب پاسخ می دهد. «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی (بررسی حقوقی- جامعه شناختی)، تهران، دانشگاه امام صادق ع، 1391» 👈 متن زیر رویکرد های موجود در قبال مسئله ی حجاب را دسته بندی کرده است؛ با این حال متن به لحاظ ویرایشی و رویکرد نویسنده خالی از اشکال نیست. همیشه در دسته بندی های رویکرد ها، نباید خطر تقلیل نظریه ها و رویکرد ها نادیده گرفته شود. (این جا) 👈 نقدی بر دیدگاه دکتر سروش دباغ، نوشته ی دکتر حسین سوزنچی 👈 نقد دکتر حسین سوزن چی بر کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» نوشته ی امیر حسین ترکاشوند 👈نقد دکتر حسین سوزن چی بر مقالات حجاب دکتر کدیور 👈 وضعیت حجاب در ترکیه 👈 ابعاد نقض حقوق زنان در غرب 👈 یک دیدگاه دگر اندیشانه به حجاب و آینده ی آن: نقد استناد به دلیل امر به معروف و نهی از منکر از منظر منکرین الزام حکومتی حجاب ✂️ لطفا به این فهرست بیفزایید... 🌀میز مسئله مندی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📚 بسته ی مطالعاتی پبرامون «پیمایش های حجاب» ✴️ جهت مطالعه در رابطه ی با تحلیل های آماری در موضوع حجاب و سیاستگزاری آن، مطالعه ی موارد زیر مفید می باشد: 👈پژوهش مرکز پژوهش های مجلس در موضوع «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست های حجاب و راهکار های پیش رو» مرداد 1397؛ معاونت پژوهشهاي اجتماعي فرهنگي دفتر مطالعات فرهنگي، سينا كلهر، ریحانه رحمانيپور (این جا) 👈هم چنین برای مشاهده ی متنی تفصیلی تر در این موضوع نگاه کنید به: «مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی، بازخوانی سیاست ها و اقدامات جمهوری اسلامی درباره بی حجابی و حجاب»، سینا کلهر، اصفهان، نشر آرما، 1396؛ در مورد این پژوهش نکاتی وجود دارد: 🔸متأسفانه مبنای مفهومی برخی از مهم ترین نظر سنجی های به کار رفته در این پژوهش و در نتیجه نتایجی که در این نوشتار از آن نظرسنجی ها گرفته شده دقیق نمی باشد. به عنوان مثال بخشی از این پژوهش به مسئله ارزشمندی حجاب می پردازد و نتیجه می گیرد که ارزشمندی حجاب در جامعه ما بسیار کاهش پیدا کرده است. برای اثبات این مطلب به نظر سنجی اشاره می کند که در آن برای مفهوم ارزشمندی حجاب نزد مردم در پرسشنامه، از سه مقوله ی «زیبایی ظاهری»، «راحتی» و «بهترین نوع پوشش» استفاده کرده است. در حالی که این مقوله ها، کاملا سوگیرانه است و ارزشمندی حجاب هیچ ارتباطی به زیبایی، راحتی و کارایی لباس ندارد. پاسخ مردم به این که لباس زیبا، راحت و خوب مانتو با روسری، شال یا مقنعه است، (آن هم مانتوها و چادر های سال 1371)،هیچ ارتباطی به ضعف ارزشمندی حجاب نزد مردم ندارد. 🔸هم چنین در این پژوهش به نظر سنجی دیگری اشاره می شود که در آن بیان می شود مردم اذعان کرده اند در دهه ی شصت نسبت به دهه ی هفتاد، بدحجابی از حالت یک عیب خارج شده است. این در حالی است که نظر مردم در مورد این که مردم، دیگر بد حجابی را عیب نمی دانند به معنی این نیست که حجاب واقعا نزد مردم عیب نیست؛ و بنابراین نمی تواند کاشف از سقوط ارزشمندی حجاب و دو قطبی بودن جامعه در این موضوع باشد؛ اگر چه می تواند کاشف از تضعیف نگرش مردم به ارزشمندی حجاب باشد. اشتباه بزرگ این است که بخواهیم از وضعیت دیده شده در خیابان و از ذهنیت عمومی در قبال افکار عمومی، ارزشمند بودن یک امر اجتماعی را در واقعیت و صمیم نیت و اندیشه ی مردم نتیجه بگیریم. با این حال مطالعه ی این مقاله ما را با ذهنیت سیاست گزاران و تصمیم سازان در این عرصه آشنا می کند. 👈مرکز افکار سنجی ایسپا نظر سنجی دیگری را در موضوع ارزشمندی حجاب، انجام داده است که در آن از تکنیک گویا تری برای فهم ذائقه ی مردم در مورد نحوه ی پوشش استفاده کرده است. (این جا) 👈پیمایش دیگری در مورد افکار عمومی نشان می دهد که قریب 80 درصد از مردم، روسری نداشتن را از مصادیق بی حجابی می دانند. (این جا) 👈 انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گزارش پیمایشی در مورد حجاب را در نموداری بیان کرده است. (این جا) 👈دکتر مجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی و قائم مقام وزیر فرهنگ در رصد فرهنگی گفته است: بر اساس جدیدترین نتایج نظرسنجی‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و البته مراکز افکارسنجی دانشگاهی دیگر، نیمی از جامعه آماری موافق اصل تصمیم حاکمیت برای مقابله با بی‌حجابی هستند و چیزی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از جامعه معتقد به وجوب حجاب شرعی هستند. (این جا) 🌀میز مسئله مندی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 حجاب بی حجاب ها 🔹یکی از ادعاهای رایج در مورد حجاب، ادعای گرایش بخشی از مردم ایران به «حجاب عرفی» در مقابل «حجاب شرعی» است. بر اساس این ادعا بخش قابل توجهی از مردم ایران سکولار شده اند و یا تفکر لیبرال، در اندیشه ی آن ها رسوخ کرده است. باید توجه داد که این ادعا، دقیق نیست. عرف ملت ایران، یک عرف متشرع است. اشتیاقی که ملت ایران هر ساله به اهل بیت ع نشان می دهند کم ترین واقعیت در اثبات این مطلب است. توجه روز افزون ملت ایران به امر ولایت، که مهم ترین بخش از دستورات اسلام است، نشان می دهد که دین داری مردم، بیش از هر زمان دیگری که بر این ملت گذشته است پوینده و بالنده شده است. اثبات این نکته نیاز به مجال دیگری دارد. آن چه از آن به حجاب عرفی تعبیر می شود، چیزی جز تطبیق درست یا نادرست احکام پنج گانه ی شرع در مورد حجاب، توسط عرف نیست. 🔹رهبر انقلاب عبارات دقیقی در این زمینه دارند. «حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و ‌بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ ... اینها سالها است ــ دویست سال است ــ که میگویند زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود ‌نمیتواند پیشرفت کند، نمیتواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد... زن ایرانی این را در عمل ‌تکذیب کرده؛ ‌زن ایرانی در همه‌ی میدانها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده.» (این جا) «حجاب یک ضرورت شریعتی است؛... یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید ‌متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی.‌» (این جا) (حجاب از منظر رهبر انقلاب) 🔹در این جا در قالب ارائه ی یک نظر سنجی از بانوان بی حجاب (نتایج پیمایش اینجا)، این ادعا را مطرح می کنیم که حتی بانوانی که کشف حجاب کرده اند، چه رسد به بانوان کم حجاب، در نیتشان، خود را نسبت به دستورات شرع و در قبال دستورات خداوند، عاصی و نافرمان نمی دانند و ظرفیت این را دارند که در صورت تبیین درست مسئله ی حجاب برای ایشان و برداشته شدن موانع ساختاری و فشار های اجتماعی، حکم خداوند در مورد حجاب را رعایت کنند. 🔹اکثر بانوان بی حجاب ابراز کرده اند که باور ندارند که حجاب دستور خداوند است. (اینجا) این نتایج نشان نمی دهد که بانوان بی حجاب مسئله ی پوشش را اساسا امری عرفی می دانند؛ امری که دین در آن نظری ندارد یا نمی تواند داشته باشد؛ بلکه تنها این را می رساند که باور ندارند خداوند حجاب را واجب کرده باشد؛ زیرا اگر واجب کرده باشد باید به آن ملتزم و پای بند باشند. بر اساس این پیمایش، این التزام به حدی است که اکثر بانوان بی حجاب با تذکر مؤدبانه به رعایت حجاب، مخالفتی ندارند. (این جا) اکثر این عده از مردم، خود را از طبقه ی متوسط می دانند و گرایش به خروج از کشور دارند و این نشان می دهد که به طور کلی علقه های ملی و دینی این عده از مردم به وطن و ارزش های اسلامی - ایرانی آسیب دیده است و این آسیب تنها متعلق به حجاب نیست. 🔹برخلاف ادعای گویندگان سکولار، عرف کشور ما یک عرف متشرع است و در کشور ما، شکاف واقعی میان شرع و عرف وجود ندارد و حتی در میان بخشی از مردم که التزام کمتری به برخی احکام دینی دارند، در قبال الزام قانونی حدودی از پوشش که مورد تأکید شرع، عقل و عرف می باشد مقاومتی وجود ندارد و اگر مقاومتی در این زمینه در این بخش از مردم به وجود آمده (این جا) ناشی از تحریکات رسانه ای است. اکثر این بانوان موافق یا تا حدودی موافق با این نکته هستند که بی حجابی برای حریم خانواده خطر ساز است. این نکته نشان می دهد که حتی عرف بی حجابان نیز با مسئله ی حجاب از جهت حمایت از خانواده موافقند. (این جا) 🔹اکثر این بانوان انگیزه های تأمل برانگیزی نظیر تجربه کردن و جذابیت بیش تر را برای بی حجابی خود عنوان کرده اند. (این جا) هم چنین اکثر این افراد منکر بوده اند که دشمن روی بی حجابی اعمال مدیریت می کند. (این جا) و اکثر خانواده ها و همسران ایشان نیز با بی حجابی ایشان موافق بوده اند. این موارد نشان می دهد که تا چه حد ضعف بینش دینی، سیاسی و سطح انگیزه افراد در انجام این کنش، نیازمند ارتقا، آموزش و پرورش است و البته طبیعی است که خسارتی که از جانب عدم پای بندی به حکم شرعی و اقتضائات یک جامعه ی خانواده مدار به جامعه وارد می شود با پرداخت جریمه ها و مبالغ مادی قابل جبران نباشد؛ ولی امر آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه، ضرورتی غیر قابل انکار است. 🌀میز مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🔲 ضایعه تاسف بار از دست دادن استاد و مربی مشفق، عالم ربانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی آقای مویدی رحمت الله علیه غمی جانکاه به جانمان افکنده که تسلایی نمی یابد. گمان نمی بردیم که ما بقی زمان غیبت را بدون این مرشد بصیر، به انتظار صبح فرج سپری کنیم. جدیت و نظم کم نظیر، معنویت و معرفت عمیق، عمق فقاهت دینی و احاطه دست آوردهای دانش بشری، شیدایی مثال زدنی در عشق اهل بیت و ولی الله الاعظم علیه السلام، استقامت در راه انقلاب اسلامی و تلاش در مسیر ولایت با تمام وجود و تا پایان عمر بخشی از خصوصیات این وجود نورانی بود که او را در ذهن و دل شاگردان و مریدانش یگانه می ساخت. ◾️ضمن عرض تسلیت به پیشگاه امام عصر علیه السلام و همه شاگردان و مریدان به ویژه خانواده محترم این عالم خدوم، امیدوارم به همت اهل علم از این خانواده فرزندان،داماد و برادرزاده های محترم اقدامات و فعالیتهای این عزیز با قوت استمرار یابد. از خداوند می خواهیم که این عزیز با با اولیائش قرین و ما و همه مریدانش را بر صبر بر این مصیبت یاری رساند. و الی الله المشتکی و علیه التکلان ✍️کمیل قنبرزاده مدیر مجتمع عالی ولی امر علیه السلام ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰پژوهشگاه فقه نظام برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های «چالش‌های نظری و عملی تربیت اسلامی در دنیای معاصر» 👤حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی؛ پژوهشگر فلسفه در حوزه علمیه قم: «مسائل کلان آموزش عمومی کشور و نسبت آن با آموزش دینی» 🗓 پنجشنبه‌ها 6، 13 و 20 مهر ماه؛ ساعت 10 تا 12 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی؛ عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه فرهنگیان قم: «آزادی و اجبار، تلقین، تجاری سازی دانش» 🗓 چهارشنبه‌ها 26 مهر و 3 و 10 آبان؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی فیض: «آسیب‌ها و محدودیت‌های آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسه‌ای» 🗓 چهارشنبه‌ها 17 و 24 آبان؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن انبیایی: «پژوهش‌های عصب‌شناختی (نورولوژی) و چالش‌های اخلاقی» 🗓چهارشنبه 1 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد درودی؛ دبیر گروه تربیت‌پژوهی مؤسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام: «چالش‌های پیش روی دانش تربیت اسلامی» 🗓 چهارشنبه‌ها 22 و 29 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا 👤حجت الاسلام و المسلمین مجتبی وافی؛ مدیر مرکز مصباح‌الهدی و مدرسه عالی علمیه ملا‌صادق: «روایت تجربه‌ی زیسته از چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر و راهکارهای آن» 🗓 چهارشنبه‌ها 6 و 13 دی ماه؛ بعد از نماز مغرب و عشا 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 👈🏻 شرکت مجازی در سلسله نشست ها از طریق لینک https://gharar.ir/r/35362244 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 هفتاد و سومین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با عنوان: «مسائل کلان نظام آموزش عمومی کشور و نسبت آن با آموزش دینی» برگزار می شود. 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی؛ پژوهشگر فلسفه در حوزه علمیه قم 🗓 پنجشنبه ها 6، 13 و 20 مهر ماه 🕰10 تا 12 صبح 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 🔗 شرکت مجازی در نشست از طریق: https://gharar.ir/r/4335a4e4 👈 پیشاپیش مقدم عموم آقایان و بانوان را گرامی می داریم. ◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🌾 میلاد پر برکت اسوه حسنه، صاحب خلق عظیم، سراج منیر، بشیر و نذیر، برانگیخته به جایگاه ستوده، گواه خدا بر بندگان، تصدیق کننده انبیای پیشین، حریص بر هدایت بشر، فرستاده رحمت و برانگیزنده وحدت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و وارث امامتش، صادق آل محمد علیهم السلام گرامی باد. 🌺 👈🏻 شرح تصویر: 👌نقاشی کودکانه در موضوع هفته وحدت ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
✴️ پیام آیت الله محسن اراکی به رهبران،گروه های مقاومت و مردم فلسطین 🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 برادران مقاومت اسلامی در فلسطین؛ برادر مجاهد و عزیز دکتر اسماعیل رضوان حفظه الله؛ سلام و رحمت خدا و برکات او بر شما! 🔸از خدای متعال می‌خواهم که این «نصر عظیم» را برای شما تداوم بخشد. خداوند همگی شما را زنده بدارد. سلام بر مردم فلسطین، سلام بر برادران غیور ما در مقاومت اسلامی فلسطین، سلام بر حماس، سلام بر جهاد اسلامی و سلام بر همه گروه‌های مقاومت فلسطینی! خجسته باد بر شما این «نصر عظیم» که خداوند به دست شما تحقق بخشیده است! 🔸این پیروزی قاطع و یاری شدن برادران ما در فلسطین [از سوی پروردگار]، که شاهد آن هستیم، نشانه آن است که خداوند وعده و قول خود را تحقق بخشیده است. این وعده ی الهی به نصرت است که امروز پیش چشمان ما نمودار شده است؛ پس مبارک باد بر شما. 🔸اینجانب دستان شما را می فشارم و ما همه با شما هستیم؛ با قلبهایمان، دستهایمان و هر آنچه در اختیار داریم. از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهم که این نعمت را بر شما تمام کند و این پیروزی را برای شما به انجام برساند. 🔸 بر شما گوارا باشد؛ به پیش تازید و دشمن اسرائیلی را رها نکنید تا آرام بگیرد و فرصت نظم دادن به صفوف خود را پیدا کند، مادامی که صفوف او فرو ریخته و سدهایش شکسته شده است، مسیر را ادامه دهید. 🔸خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «دو مرد از آنان که [از خدا] می‌ترسیدند و خداوند بر آن ها منت نهاده بود [به بنی اسرائیل که از جنگیدن ترسیده بودند] گفتند: از این دروازه [که خدا فرمان به ورود به آن را داده است] بر آنان وارد شوید؛ پس آنگاه که از آن وارد شدید، شما پیروز هستید و به خدا توکل کنید اگر مؤمن هستید.» 🔸پس بر خدا توکل کنید و به پیش بروید؛ به سمت تل‌آویو پیشروی کنید؛ تل‌آویو را اشغال کنید. پیروزی کامل نزدیک است، اگر خدا بخواهد. 🔸 سلام بر شما و همه برادران ما در رهبری اسلامی فلسطینی در حماس و رهبری اسلامی در جهاد اسلامی و رهبری اسلامی در همه گروه‌های مقاومت. 🔸صلوات خدا بر محمد و خاندان او، سلام، رحمت و برکات خدا بر شما. ✍️برادر شما؛ محسن اراکی. 🗓 شنبه ۲۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۵ 🌐 سایت پژوهشگاه فقه نظام ◻️ پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 هفتاد و چهارمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با عنوان: «چالش های تربیت اسلامی در دنیای معاصر: آزادی و اجبار، تلقین، تجاری سازی دانش» برگزار می شود. 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی؛ عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه فرهنگیان قم 🗓 چهارشنبه ها 26 مهر، 3 و 10 آبان 🕰بعد از نماز مغرب و عشا 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 🔗 شرکت مجازی در نشست از طریق: https://gharar.ir/r/4335a4e4 ◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 نشست علمی گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام با حضرت آیت الله اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و مؤسس پژوهشگاه فقه نظام، با موضوع «بررسی مقاله منطق و ساختار نظام مسائل فقه نظام سیاسی» برگزار شد. 🔹در ابتدای این جلسه مدیر پژوهشگاه فقه نظام، ضمن خیر مقدم، گزارش مختصری از عملکرد گروه فقه نظام سیاسی در عرصه پژوهش های بنیادین، کاربردی و فعالیت‌های ترویجی و گفتمانی ارائه داد. 🔹آیت الله محسن اراکی ضمن تشکر از خدمات همه دست اندرکاران پژوهشگاه، رهنمودهایی در خصوص سیاست‌های آتی پژوهشگاه ارائه نمود. 🔹در ادامه مقاله منطق و ساختار فقه نظام سیاسی اثر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه، توسط حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد. 🔹گفتنی است این مقاله در شماره ۳ مجله فقه نظام منتشر خواهد شد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 کتاب «گفتار هایی پیرامون فقه نظام» (سلسله نشست‌های علمی/4)، با تقریر و تحقیق حمزه منصوریان، توسط انتشارات پژوهشگاه فقه نظام منتشر شد. 🔹فقه شیعه با همه اتقان، عمق، دقت و شمول و گستره‌ی خود، به طور عمده ناظر به حل مسائل شرعی مرتبط با فرد مسلمان بوده است. با استقرار نظام اسلامی دریچه جدیدی در مقابل متفکران حوزه‌های علمیه گشوده شد که احکام جامعه اسلامی کدام است؟ جامعه، به معنی ترکیب امام و امت، چه مسئولیت‌هایی به عهده دارد و بر اساس کدام روش و کدام محتوا می‌تواند در مسیر اسلام به سمت اهداف والای الهی حرکت کند؟ مسئله‌ای که پس از گذشت چهاردهه از انقلاب اسلامی در کلمات متفکران علوم دینی با عنوان «فقه‌ نظام» معرفی می‌شود. 🔹اگر چه می‌توان گفت در تبیین و ترویج گفتمان فقه‌ نظام، حوزه‌های علمیه در آغاز راه خود می‌باشد، اما زحمات دانش‌ پژوهان محترم و اساتید معظم در مرکز جامع علوم اسلامی و پژوهشگاه فقه‌ نظام گام‌های مؤثری در تقویت و تسریع دست‌یابی به مستوای قابل قبول علمی در وزان حوزه‌های علمی شیعه می‌باشد. محتوای ارائه‌شده در این اثر، هم به لحاظ موضوعات منتخب، هم به لحاظ ارائه‌دهندگان، هم به لحاظ شیوه ارائه، از وزان بسیار بالا و قابل تقدیری برخوردار بوده است. لذا نشر مطالب ارائه‌شده می‌تواند چراغ راهی برای علاقه‌مندان به این حوزه فکری در مطالعات و تحقیق علوم دینی باشد. 👈🏻 تهیه‌ی کتاب: 📞09378932081 📥@f_nezzam ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
✅ «گفتارهایی پیرامون فقه نظام»، چهارمین اثر، ویراسته از سلسله‌نشست‌های علمی مؤسسه پژوهشی فقه نظام است، که در ۱۰ بخش (نشست) و ۱۶۹ صفحه، به قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان، به بازار کتاب و نشر عرضه شده است. 🔹کتاب، در ده بخش، به شرح زیر تنظیم شده است: 1️⃣ «نظریه مطلوب در فقه نظام» با بیان آیت الله محسن اراکی 2️⃣ «مقایسه رویکردهای مختلف در فقه نظام» با بیان حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی 3️⃣ «مبانی هستی‌شناختی فقه نظام» به بیان حجت‌الاسلام عنایت الله رمضان‌پور 4️⃣ «دین و نظامات اجتماعی» با بیان حجت‌الاسلام دکتر محمد حاجی ابوالقاسم دولابی 5️⃣ «مبانی دین‌شناختی فقه نظام» به بیان حجت‌الاسلام مجید رجبی 6️⃣ «بررسی فقهی روش عدم مغایرت در تصویب قوانین و ساختارهای حکومت اسلامی» به بیان حجت الاسلام محمد مادرشاهی 7️⃣ «بررسی انتقادی روش‌های استنباط در فقه نظام» به بیان حجت‌الاسلام کمیل قنبرزاده 8️⃣ «رابطه فقه نظام و علوم اجتماعی» به بیان حجت‌الاسلام، دکتر عبدالحسین خسروپناه 9️⃣ «رابطه فقه و فلسفه با نظام‌های اجتماعی از دیدگاه امام خامنه‌ای» با بیان حجت‌الاسلام محمد حسن نحوی 🔟 «چالش‌های اصولی فقه نظام» با بیان حجت‌الاسلام علی صالحی‌منش 🌐 سایت پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
⭕️ در واکنش به حمله وحشیانه به بیمارستان در غزه؛ ◾️حوزه‌ علمیه عزای عمومی اعلام کرد ◾️ درس‌های حوزه در روز چهارشنبه تعطیل شد 🔻متن کامل بیانیه آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به این شرح است: 📃 بسم الله الرحمن الرحیم؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم 🔸درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان المعمدانی در غزه قهرمان و دلاور، وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگ‌های صهیونیست را در برابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین به نمایش گذاشت؛ این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قله‌های فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود. 🔸حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مراجع عظام دامت برکاتهم، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانواده‌های شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایتِ کم‌نظیر اعلام و امت اسلامی و دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک‌پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا می‌خواند و به مجامع بین‌المللی هشدار می‌دهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی‌گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمین‌های اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار می‌دهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگار سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است. 🔸 به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین فردا چهارشنبه دوم ربیع الثانی ، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورای‌عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه و نهادهای حوزوی در حوزه‌های علمیه عزای عمومی اعلام و درس‌ها تعطیل خواهد بود. 🔸پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم. ✍️ علی رضا اعرافی؛ مدیر حوزه های علمیه 🗓 ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ ◽️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir📃
💠نشست «خلق پول» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی؛ مدیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام 👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین عباس شفیعی نژاد؛ پژوهشگر اقتصاد اسلامی 🗓پنجشنبه 27 مهر 1402 🕰 8 صبح 📌سالن جلسات مدرسه معصومیه ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir