eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین فقهی شیوه انتخاب رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران.m4a
23.58M
💠 هشتادمین نشست از سلسله نشست های فقه نظام 🔳 کرسی ترویجی: تبیین فقهی شیوه انتخاب رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران 🎙صوت ارائه حجت الاسلام و المسلمین رجبی؛ مدیر پژوهشگاه فقه نظام 📆 پنج شنبه 25 آبان 1402 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 هفتاد و ششمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «پژوهش های عصب شناختی (نورولوژی) و چالش های اخلاقی» برگزار می شود. 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن انبیایی 🗓چهارشنبه اول آذر ⏰بعد از نماز مغرب و عشا 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 👈🏻شرکت مجازی در نشست از مسیر: 🌐https://gharar.ir/r/35362244 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰هفتاد و نهمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «معیار های صدق شعائر الهی» با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام و در تاریخ پنجشنبه 11 آبان 1402برگزار شد. 🎙حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان: در مواردی که تشخیص حکم پیچیده نیست، عرف می تواند اموری را که حرام نیست به عنوان شعائر الهی جعل کند 🔻تعریفی که ما از شعائر پذیرفتیم و تعداد زیادی از فقها هم همین معنی را پذیرفته اند این است که شعائر :«ما جعل علامة لطاعة الله»؛ «آن چه علامت برای طاعت خدا »است. از این تعریف، به انضمام ادله ی تعظیم شعائر، چهار ملاک به دست می آید: 1- علامت بودن، 2- این که علامت بودنش جعل و قرارداد شده است،3- علامت بودن آن در جهت بندگی و طاعت خدا باشد ،و 4- فقها از ادله ی تعظیم شعائر استفاده کرده اند که شعائر باید امر بزرگی باشد؛ زیرا نمی توان قبول کرد که شارع گفته است که باید امری بزرگ داشته شود که در واقع خودش بزرگ نباشد. 🔻یکی از چالش های اصلی در بحث این است که آیا فقط شارع می تواند امری را به عنوان علامت جعل کند و شعائر الهی، توقیفی اند و شعائر مستحدث توسط عرف، معنایی ندارد؟ یا این که در شرایطی امکان دارد که شعائر نو پدیدی ظهور پیدا کند . 🔻در امر مکروه یا مباح بحث شده است که آیا ممکن است به عنوان شعائر الهی قرارداد شود؟ به عنوان مثال اگر فرض کنیم پوشیدن لباس مشکلی، مکروه است آیا می شود شعار الهی قرار داد شود و هتک آن حرام تلقی شود؟ ادامه گزارش نشست در وب گاه http://jiiss.ir/fa/weblog/161257/ ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠هفتاد و هفتمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «چالش های پیش روی دانش تربیت اسلامی» برگزار می شود. 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد درودی؛ دبیر گروه تربیت‌پژوهی مؤسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام 🗓 چهارشنبه‌ها 15، 22 و 29 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 👈شرکت مجازی در نشست از مسیر: 🌐https://gharar.ir/r/35362244 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠هشتادمین کرسی ترویجی مؤسسه پژوهشی فقه نظام، با عنوان: «تبیین فقهی شیوه تعیین رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران»، پنجشنبه، ۲۵ آبان ۱۴۰۲، در مدرسه عالی ولی امر(عج) با حضور دانش‌پژوهان دروس خارج و رشته‌های تخصصی فقه نظام، با ارائه حجت‌الاسلام مجید رجبی، مدیر مؤسسه پژوهشی فقه نظام، برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت الاسلام و المسلمین رجبی، ابتدا جایگاه مسئله را در فقه نظام سیاسی مشخص نمود. در ادامه در بخش عمده ی این نشست، اصول نظام سازی فقهی در موضوع «شیوه ی تعیین رهبری» ارائه گردید. عنوان کلی این اصول عبارت اند از: 1- اصل ولایت فقیه، 2- عدم امکان متعدد بودن رهبر، 3- مشخص نبودن مصداق، در نصب ولایت فقیه و 4- لزوم رجوع به کارشناس خبره در شناخت مصداق آن، 5- لزوم منتخب بودن کارشناس خبره و 6- جایگاه مبنایی اراده ی مردم در نظام سیاسی مطابق با الگوی رابطه ی امام و امت. 🌐گزارش نشست در وبگاه پژوهشگاه فقه نظام 🌐گزارش نشست در خبرگزاری حوزه ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 گزارش هفتاد و پنجمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «آسیب‌ها و محدودیت‌های آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسه‌ای» 🔰حجت الاسلام و المسلمین دکتر فیض در این نشست، نظریات مخالف و موافق امکان تربیت دینی در نظام تربیت رسمی و مدرسه ای را که توسط نهاد های حکومتی انجام می شود دسته‌بندی نمود. 🔻ایشان در بخش اول با توضیح قیود و ویژگی‌های تربیت رسمی مانند الزامی بودن، عمومی بودن و دولتی بودن به تقریر دیدگاه عدم امکان تربیت دینی پرداخت و با تبیین خاستگاه مدرن مدارس، به تقریری دیگر از عدم امکان تربیت دینی در نظام مدرسه‌ای پرداخت. 🔹ایشان در ادامه به طرح و بررسی برخی پیشنهادات در مورد چگونگی تحقق تربیت دینی پرداخت. این پیش نهاد ها در دو دسته ی کلی قرار می گیرد: 1️⃣ برخی پیشنهادات در خصوص تحقق تربیت دینی در تربیت رسمی است و این امر را با اعمال برخی تغییرات در همین مدارس موجود ممکن می داند. طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش در همین زمینه مطرح شده است. در ادامه ی نشست، در این زمینه پیشنهادات اصلاحی نظیر مانند تمرکز زدایی و ایجاد حکمرانی تربیتی مطرح شد. 2️⃣ برخی دیگر نیز تحقق تربیت دینی در این مدارس را ممکن نمی دانند و پیشنهاد می کنند امر تربیت دینی از برنامه مدارس حذف شود و به پایگاه های دینی و سنتی مانند مساجد و مراکز مذهبی واگذار شود. 🔹در بخش پایانی، امکان تربیت دینی از لحاظ پیچیدگی موضوع دین و تربیت مطرح گردید. ایشان نبود محتوا و نقطه شروع مورد توافق برای تعلیم و تربیت دینی را از جمله پیچیدگی های تربیت دینی برشمرد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠هفتاد و ششمین نشست از سلسله نشست های فقه نظام با موضوع «چالش های فقه تربیت در دنیای معاصر؛ «پژوهش های عصب شناختی (نورولوژی) و چالش های اخلاقی» اول آذر ماه در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔹در این نشست حجت الاسلام محسن انبیایی، پیشینه ی دانش نورولوژی (عصب شناسی) و شاخه های گوناگون آن را بیان نمود؛ شاخه هایی که در ارتباط با مذهب و الاهیات، معرفت و باور ها، ذائقه و تمایلات انسان و هم چنین مداخله در توانایی های انسان در عرصه های مذهب و الاهیات هستند. این رشته ها شامل نوروتیالوژی (عصب شناسی مذهب)، نورواپیستولوژی (عصب شناسی معرفت)، نورواجوکیشن (آموزش پرورش عصب شناختی) و نورواکونامی (اقتصاد عصب شناختی)، نوروایسکس (عصب شناسی اخلاق)، نوروفارکامولوژی (داروسازی در حوزه عصب شناسی)، نوروتکنولوژی هستند. 🔹نورولوژی یکی از زیرشاخه های پزشکی است. عمر آن نسبت به زیر رشته های دیگر رشته های پزشکی کمتر است. این دانش در کشور های انگلیسی زبان پرورش یافته است و هم در حوزه ی دانستن و هم در حوزه ی توانستن انسان ورود داشته است و در هر دو حوزه، مسائل اعتقادی و اخلاقی را طرح کرده است که پاسخ اول به این پرسش ها، تا سالیان دراز می تواند باور عمومی در قبال این پرسش ها را شکل دهد. 🔹نورولوژی در حوزه ی دانستنی ها، چالش های نظری و در حوزه توانستنی ها، چالش ها و پرسش های عملی را پیش روی فیلسوفان و دانشمندان علوم دینی قرار داده است. 👈🏻مشروح این نشست به همراه سایر نشست های برگزار شده در موضوع «چالش های فقه تربیت در دنیای معاصر»، منتشر خواهد شد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir