💠 گزارش هفتاد و پنجمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «آسیبها و محدودیتهای آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسهای»
🔰حجت الاسلام و المسلمین دکتر فیض در این نشست، نظریات مخالف و موافق امکان تربیت دینی در نظام تربیت رسمی و مدرسه ای را که توسط نهاد های حکومتی انجام می شود دستهبندی نمود.
🔻ایشان در بخش اول با توضیح قیود و ویژگیهای تربیت رسمی مانند الزامی بودن، عمومی بودن و دولتی بودن به تقریر دیدگاه عدم امکان تربیت دینی پرداخت و با تبیین خاستگاه مدرن مدارس، به تقریری دیگر از عدم امکان تربیت دینی در نظام مدرسهای پرداخت.
🔹ایشان در ادامه به طرح و بررسی برخی پیشنهادات در مورد چگونگی تحقق تربیت دینی پرداخت. این پیش نهاد ها در دو دسته ی کلی قرار می گیرد:
1️⃣ برخی پیشنهادات در خصوص تحقق تربیت دینی در تربیت رسمی است و این امر را با اعمال برخی تغییرات در همین مدارس موجود ممکن می داند. طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش در همین زمینه مطرح شده است. در ادامه ی نشست، در این زمینه پیشنهادات اصلاحی نظیر مانند تمرکز زدایی و ایجاد حکمرانی تربیتی مطرح شد.
2️⃣ برخی دیگر نیز تحقق تربیت دینی در این مدارس را ممکن نمی دانند و پیشنهاد می کنند امر تربیت دینی از برنامه مدارس حذف شود و به پایگاه های دینی و سنتی مانند مساجد و مراکز مذهبی واگذار شود.
🔹در بخش پایانی، امکان تربیت دینی از لحاظ پیچیدگی موضوع دین و تربیت مطرح گردید. ایشان نبود محتوا و نقطه شروع مورد توافق برای تعلیم و تربیت دینی را از جمله پیچیدگی های تربیت دینی برشمرد.
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠هفتاد و ششمین نشست از سلسله نشست های فقه نظام با موضوع «چالش های فقه تربیت در دنیای معاصر؛ «پژوهش های عصب شناختی (نورولوژی) و چالش های اخلاقی» اول آذر ماه در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔹در این نشست حجت الاسلام محسن انبیایی، پیشینه ی دانش نورولوژی (عصب شناسی) و شاخه های گوناگون آن را بیان نمود؛ شاخه هایی که در ارتباط با مذهب و الاهیات، معرفت و باور ها، ذائقه و تمایلات انسان و هم چنین مداخله در توانایی های انسان در عرصه های مذهب و الاهیات هستند. این رشته ها شامل نوروتیالوژی (عصب شناسی مذهب)، نورواپیستولوژی (عصب شناسی معرفت)، نورواجوکیشن (آموزش پرورش عصب شناختی) و نورواکونامی (اقتصاد عصب شناختی)، نوروایسکس (عصب شناسی اخلاق)، نوروفارکامولوژی (داروسازی در حوزه عصب شناسی)، نوروتکنولوژی هستند.
🔹نورولوژی یکی از زیرشاخه های پزشکی است. عمر آن نسبت به زیر رشته های دیگر رشته های پزشکی کمتر است. این دانش در کشور های انگلیسی زبان پرورش یافته است و هم در حوزه ی دانستن و هم در حوزه ی توانستن انسان ورود داشته است و در هر دو حوزه، مسائل اعتقادی و اخلاقی را طرح کرده است که پاسخ اول به این پرسش ها، تا سالیان دراز می تواند باور عمومی در قبال این پرسش ها را شکل دهد.
🔹نورولوژی در حوزه ی دانستنی ها، چالش های نظری و در حوزه توانستنی ها، چالش ها و پرسش های عملی را پیش روی فیلسوفان و دانشمندان علوم دینی قرار داده است.
👈🏻مشروح این نشست به همراه سایر نشست های برگزار شده در موضوع «چالش های فقه تربیت در دنیای معاصر»، منتشر خواهد شد.
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰هشتاد و یکمین کرسی از سلسله کرسی های علمی پژوهشگاه فقه نظام برگزار می شود.
✅ کرسی ترویجی «بررسی قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده، استاد سطوح عالی و مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، معاون پژوهش حوزه های علمیه
👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دبیر گروه علمی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام
👤با حضور آیت الله محمد سعید واعظی؛ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی
🗓سه شنبه 21 آذر 1402
⏰ساعت 15:30
📍قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
👈🏻شرکت مجازی در کرسی از طریق:
🌐https://gharar.ir/r/4335a4e4
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
📍ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی با همکاری مراکز علمی و آموزشی برگزار می کند
سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول در علوم انسانی
🔻نشست اول:
🎙سخنران: آیت الله محسن اراکی
⏱ زمان: دوشنبه 20 آذر ماه 1402 ساعت 13
🏢 مکان: قم. مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام. سالن سلمان فارسی
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠دبیرخانه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار میکند
❇️هفتمین پیش نشست تخصصی
🔰از سلسله نشستهای ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
♦️موضوع: نقشه مفهومی و نظام مسائل انفال در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
✳️استاد ارائه دهنده: حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا رضی (دبیر حلقه مردمیسازی اقتصاد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم)
✏️عناوین :
✅ انفال معدنی،باستانی،طبیعی،نفت و گاز
✅ مردمی سازی انفال
✅ انفال و تولید پیش از تولید
✅ انفال و عدالت
✅ ولایت معصوم و انفال
🗓سهشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰
برگزاری به صورت حضوری و مجازی
قم | بلوار امین | کوچه ۸ | پ ۱۳۳ |ساختمان المرتضی (علیه السلام) | مرکز نوآوری آلا
📎 ثبت نام در نشست:
https://aalaa.ir/economy7/
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠هشتادویکمین کرسی ترویجی با عنوان «بررسی قاعدهٔ ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی» با همکاری مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام و مدرسهٔ عالی حوزوی ولی امر علیه السلام، سهشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.
🔹حجت الاسلام و المسلمین قنبرزاده، در این کرسی، با بررسی تأثیر پذیرش این قاعده (ربح)، در تحقق عدالت اقتصادی، عدم التزام به آنرا، بر اساس مبانی بینشی و اعتقادی شیعه، مصداق ظلم دانست و افزود:
🔹برای توضیح این قاعده باید به تفاوت میان مضاربه و قرض توجه کرد؛ این که چرا سود در یکی ربای حرام و در دیگری ربحِ حلال است؟ تاکنون مهمترین پاسخ به این پرسش، پاسخی حقوقی (حول ملکیت) بوده است، به این تقریب: قرضدهنده، در معاملهٔ قرض، ملکیت مال را به دیگری منتقل میکند. در این حالت، دریافت سود از مال دیگری، ظلم خواهد بود؛ ولی در مضاربه، صاحب سرمایه، ملکیت سرمایه را به شخصی که روی آن کار میکند (عامل) منتقل نمیکند و بدین ترتیب، سودی که از سرمایه میگیرد، رشد و نمائی است که در ملک خودش بهدست آمده و بنابراین دریافت سود از آن رواست.
👈گزارش اجمالی نشست در وب گاه مؤسسه پژوهشی فقه نظام
🌐http://jiiss.ir/fa/weblog/161293/
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 گزارش نشست گروه فقه نظام تربیت، با عنوان «جایگاه کنشگر انسانی در مدلهای مختلف تربیتی و تحلیل آنها بر اساس تربیت اسلامی از دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی» که به تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۲، در مؤسسه پژوهشی فقه نظام برگزار شد:
🔷 حجت الاسلام سید حمید رفیعی طباطبایی، مسؤول میز تربیت فرهنگستان علوم اسلامی، نخست، مدلهای اجرایی تربیت و چگونگی ایفای نقش تربیتی مربی و کیفیت کنشگری او را در هر یک از این مدلها، بیان کرد.
◀️ این مدلها عبارتاند از:
1️⃣ مدل محتوامحور
2️⃣ مدل تنظیمکننده
3️⃣ مدل دعوتکننده
↩️ مدل اول، بیشتر، آموزشی و ناظر به عموم دانشآموزان است.
↩️ در مدل دوم سعی میشود رویکرد مشاورهای ناظر به تکتک متربیان اتخاذ شود و در آن، راه و روش رسیدن به اهدافی که متربی انتخاب کرده ارائه میشود.
↩️ در مدل سوم، مربی سعی میکند، با ایفای نقش مبلّغ یا با بازیوارهها یا با همدلی، به اهداف متربی شکل دهد.
◀️ ایشان در بخش دوم انواع دستگاههای تربیتی را از حیث رابطه با متربی، نقطه اثرگذاری بر متربی و هدف تربیتی، تشریح نمود.
↩️در یک دستگاه تربیت، بین مربی و متربی، رابطه ترس، یا طمع و سود، یا محبت حکمفرما است؟
↩️نقطه اثرگذاری تربیت، مهارت، یاددهی یا انگیزش است؟
↩️هدف دستگاه تربیت، رضایت خاطر متربی، فایده مندی او برای جامعه، یا اصلاح جهتگیری اوست؟
👈 گزارش تفصیلی نشست مذکور در وب گاه پژوهشگاه فقه نظام آمده است:
🌐http://jiiss.ir/fa/weblog/161295/
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir