💠نود و دومین کرسی از سلسلهکرسیهای از مؤسسه پژوهشی فقه نظام برگزار شد.
🧿کرسی ترویجی «بررسی فقهی شرایط والدین در تربیت فرزندان»
🌐گزارش تفصیلی
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰امضای تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام
💠تفاهمنامهٔ همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه علّامه طباطبایی (ره) و مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، با حضور رئیس دانشگاه و رئیس مؤسسه پژوهشی فقه نظام، به امضای طرفین رسید.
👤دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علّامهٔ طباطبایی: سند و برنامه راهبردی ما در دوره جدید، با محوریت «تحوّل در علوم انسانی» است، که مطالبهٔ مقام معظم رهبری، و نیاز جامعه و مردم است و از وجوه دشوار این برنامه تحوّل، بحث «اسلامیسازی» علوم انسانی است، ... این وجه «اسلامیسازی» طرح تحوّل، با اهمیتی که دارد میطلبید دست همکاری و نیاز ما به سوی مراکز پژوهشی که در این حوزه ویژهکارند دراز شود و از بنیهٔ آنها برای رفع خلأهای موجود معرفتی و مبنایی در دانشگاه بهره گیریم.
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، رئیس مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام: گرچه فقه، ستون فقرات حوزه است؛ ولی فقه رایج و سنّتی حوزه، بهطور عمده، تجویزی است، آن هم در حوزه زندگی فردی. اگر بخواهیم به حوزههای زندگی اجتماعی ورود کنیم و فقه را در عرصههای اجتماعی حاکم کنیم باید فقه را به سمت فقه توصیفی ببریم. ... پژوهشگران ما در پی کشف نظریات گوناگون در حوزههای متنوع معارف دین برای اداره جامعه و تغییر جهت از فقه فردی به اجتماعی هستند. دغدغهٔ اصلی ما در مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام که عنوان کامل آن «فقه نظام اجتماعی» است، این است که دیدگاه اسلام در حوزههای مختلف ناظر به مدیریت جامعه و حرکت کلان آن کشف شود.
🌐گزارش تفصیلی
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰امام روح الله، روح انقلاب اسلامی است.
🔹حیات انقلاب، شادابیها، سرزندگیها، اوجگیریها و بالگشاییهای دَمادَم آن، بسته به اندیشهٔ زلال و همیشهجوشان و سلوک معنوی آن ولیّ خداست.
🔹اندیشهٔ او، از وَحی و حقیقت محمّدیّه سرچشمه میگیرد، از این روی گردش زمان، آنرا از گردونه، برکنار نمیدارد و غبار زمانه را بر قامت و چهرهٔ آن نمیافشاند.
انقلاب اسلامی، همهگاه و در همهٔ روزگاران، از دلِ آتشها، اُخدودها، قُقنوسوار، بیرون آید، بال به پرواز گشاید، اگر آنی از مسیر و خطّ سیر کهکشان و راه شیری که امام با اندیشهٔ ناب و سلوک معنوی خود رسم کرده، آفریده و جلوهگر ساخته است، گام به بیرون ننهد و کژراهه نرود.
🔹سپاس خدای را، پس از رحلت امام و پیوستن آن جانِ عزیز به جانان، امّتِ فراخاسته، به راهبری رهبر فرزانه، راهشناس، با اندیشهٔ از وحی سرچشمهگرفته، همان راه را پویید و با حرکت در پرتو کهکشان زیبا و شعاعگستر اندیشه و سلوک معنوی امام، پیاپیوسته شب را شکافت و سپیده را گشود.
اکنون، هر آنچه از آن آغاز میگذرد، نو به نو، راههای نوی به روی رهروان کوی دوست و بنیانگذاران جامعهٔ تراز وحی گشوده میشود و رَخشانی و رَخشانندگی راه امام، جلوهگر میشود.
🔹هرچه تاریکآفرینان تلاش میورزند مردمان باورمند و قامتافراشته در برابر شرک، کفر و ستم را، از حرکت در پرتو کهکشان اندیشه و سلوک معنوی امام، بازدارند و آنان را گرفتار در باتلاق شب سازند، آگاهی، بصیرت، همهسونگری، باور عمیق این حقباوران، و راهبری رهبر حکیم، آشنای به خطرها و کمینگاههای دیوان و دَدان، هنگامه میآفریند و آنانرا سرافرازانه از ظلام شب، گذر میدهد و به سوی آستان بلند حق، رهمینماید.
🔹در هنگامی امّت، به سوگ آن سفرکرده، مینشیند و با امام خود، برای پیادهسازی آموزهها و دستورهای قرآن و نابِ وحی، بیعت تازه میکند، که سینهها لَبالب از غم غزّه است و همگان غمگسار کودکان، زنان و مردانیاند که آنبهآن، به آتش کشیده میشوند و نیز سوگوار عزیزانی که رایَت مقدّس و عزّتآفرین انقلاب اسلامی را، همهگاه، در سرّا و ضرّا، افراشته نگه میداشتند: رئیس جمهور خستگیناپذیر، وزیر خارجه شوکتآفرین، امام جمعهٔ مردمی و دیگر شهدای پرواز اردیبهشت.
گسترده و چشمنواز بادا
شوکت و شکوه راه امام
◼️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰۱۵ خرداد، رستاخیز «جان»ها بود.
🔸«جان»ها، پیام جانان را که از ژرفای «جان» ولیّ خدا برآمد، شوقانگیزانه به «جان» نیوشیدند، فراخاستند و بیمُحابا، پنجهدرپنجهٔ دیوان و دَدان افکندند و قهرمانانه بر برج و باروی جاهلیّت سیاه، شبیخون زدند و رواقرواق زندگی خود را به نام بلند احمد آراستند.
🔸«جان»های گرفتار در قفس «تن»، بالِ پرواز بسته و از اوجگیری بازمانده، «دنیا» را با همهٔ گستردگی، همان قفس میانگارند و به آن خوی میگیرند و هرگونه دگرگونی، گشایش، افقگشایی و سپیدهدَمی را برنمیتابند.
🔸با این «جان»های خوگر به قفس تنگِ «تن» نمیتوان از حالی به حالی شد، از پستی به بلندی برآمد، اوج گرفت و از آن اوج، برکههای زلال و شادابسازِ روح و روان را شناخت و بر کرانههای آنها فرود آمد و خیمه و خرگاه افراخت و زندگیِ سازوار با سرشت را بنیان گذارد و حالِ سزاوار انسانی پدید آورد.
🔸امام، که «جان»ی سرشار از نفحات ربّانی داشت، از اوجگیریهای شگفتانگیز «جان» آگاه بود، برای ساختن و افراشتن پایههای جامعهٔ تراز وَحیانی، بایستی «جان»ها را اوج میداد و بال آنها را به پرواز میگشود و برای فرودآیی این «جان»های شیفته و بال به پرواز گشوده، زمینههای فرودآیی به چشمهٔ حیات را مهیّا میکرد.
🔸۱۵ خرداد، اینسان بردَمید و «جان»های تاریک را روشن کرد و رَستاخیز «جان»ها شد.
سَرمدی بادا رستاخیزآفرینی ۱۵ خرداد
◼️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 روزگار غریبی بود، بی هیچ روزنی به روشنایی. مردمان گرفتار شب بودند و راههای پرپیچ و خم و کرانههای ناپیدا.
🔹 دروغ و دورویی، به ظاهر از حق و برپاداری استوانههای آن سخنگفتن و در خفا، شریانهای حق را بریدن، سیاست راهبردی حکومت بود.
🔹 در این میان، میانداریکردن و مردمان را به برکههای زلال، رهنمودن و از گندابها پرهیزدادن، کاری بسدشوار بود و توانفرسا.
🔹 امامِ جوان، با این دسیسهٔ بزرگ، رویارو بود.
نشاندادن «راه» از بیراهه، بیراههای که با تمام بوق و کَرنا و علمای درباری، «راه» نموده میشد، به هوشیاری و تدبیرگری نیاز بود، که امام جوان، از این هوشیاری و توان تدبیرگری، برخوردار بود و رایَت جهاد تبیین را در آن عصر تاریک، که از همهسوی، تاریکی میبارید، برافراشت و روشنگرانه، در دلِ شب، «راه» را از بیراه، شناساند و دست تزویرگران را رو کرد و با برهان و استدلال، نمایاند که مأمون و دستگاه حکمرانی او، و علمایی که دین را سرِ دست گرفتهاند و به نام دین، مردم را به درّههای مرگ و نیستی درمیافکنند، شیّادانی بیش نیستند و با سیرهٔ رسول خدا هیچ سازواری و سازگاری ندارند.
🔹 امام زیرکانه و هوشیارانه، عرصهٔ تبیین را به دربار خلیفه کشاند و در برابر کَبّادهکشان دین، قهرمانانه ایستاد و زلال دین، همان حقیقت محمّدیه را، که از قرآن سرچشمه میگرفت به جویبار ذهنها جاری ساخت و انقلاب و حرکتی شکوهمند آفرید، تا آنجاکه وجود مقدّساش را برنتابیدند و در جوانی طومار زندگیاش را پیچیدند، امّا نتوانستند طومار «راه» روشنی که آن بزرگوار، خردمندانه و در پرتو منطق دین، آموزههای وَحیانی و سیرهٔ ناب اجدادش، رسم کرده بود، در هم پیچند و مردم را از حرکت در آن راه روشن بازدارند؛ در حقیقت، حکومت غاصب، طومار خود را در هم پیچید و نقاب از چهرهٔ کریه و نفاقآلود خود برداشت.
🔹درود بر امام جواد
آن روشنگر حقیقت محمّدیه
◼️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_i
🔰جلسه هماندیشی حجه الاسلام و المسلمین مجید رجبی مدیر مؤسسه پژوهشی فقه نظام با مسئولان مرکز تحقیقات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در مشهد
✅در این جلسه در زمینه دیدگاههای دو طرف در زمینه تحوّل در فقه و علوم اسلام، بحث و تبادل نظر شد و مقرّر شد همکاری این دو مجموعه، در قالب نشستهای مشترک و تفاهمنامه همکاری در موضوعات مشترک استمرار یابد.
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰اصالت خوانش سیاسی- حکومتی از اسلام
✍️مجید رجبی مدیر مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
💠برخی از محققان، از دوگانه اسلام حکومتی و اسلام مدنی سخن میگویند، و معتقدند دین، تنها در صورت داشتن استقلال و دوری از نهادهای قدرت و سیاست میتواند به ارتقای فکری، اخلاقی و اجتماعی جامعه کمک کند. به عبارت دیگر خوانش حکومتی از اسلام، ظرفیتهای سازنده و بالنده اسلام را تهی میسازد و در صحنه عمل، دین، کارکردهای اجتماعی و انسانی خود را از دست خواهد داد. آیا دوگانه اسلام حکومتی/مدنی، دوگانه اصیلی است؟ آیا به راستی خوانش حکومتی از اسلام، نافی ظرفیتهای اجتماعی و انسانی اسلام است؟
🌐متن کامل یادداشت
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
Neshast Elmi Sath01_4030316_Qanbarzadei.MP3
18.85M
🎙صوت نشست علمی با موضوع:
تطبیقات فقه نظام در نظریات شیخ انصاری
🎤 ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد قنبرزاده در جمع دانشآموختگان سطح مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
📆 زمان: چهارشنبه ۱۶ خرداد 1403
🆔 @neshast_mfemb
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 صبح کمکم برمیدَمید، تاریکیها و غبارها و گردبادهای سهمگین از ساحَت زندگیها، فکرها و افق دیدها، دامن برمیچید و در کرانههای فرارویِ مردمان، روشناییهایی دیده میشد.
🔹 تلاشها، روشنگریها، رایَتافرازیهای فکری، عقیدتی و سیاسی و دعاهای راهبردی و گرهگشای امام سجّاد، پس از انقلاب خونین کربلا و رویدادهای فاجعهبار و سنگین مانند: «حرّه» و «توّابین» بهبار نشست و روزاروز، شمار یاران حق، و جبههٔ علوی فزونی میگرفت و روزنههایی گشوده میشد و فکر انقلابی شیعی، سرچشمهگرفته از زلال وحی گسترش مییافت.
🔹و از گردنههای دشوارگذر آن روزهای غمبار، که به فرمودهٔ امام سجاد:
«در همهٔ حجاز، دوستان و علاقهمندان ما به بیست نفر نمیرسند»
کاروان حق گذر کرده بود و روزگاری نشاطانگیز رخنموده بود و فوجفوج مردمانِ بیدار، به کاروان حق می پیوستند؛ بهگونهای که هنگام ورود امام باقر ع به مسجد النبی، گروه بسیاری از مردمان، از جایجای سرزمینهای اسلامی، دور آن بزرگوار گرد میآمدند و مسائل فقهی را در محضر آن بزرگوار طرح میکردند.
🔹دوران اقتدار بیستسالهٔ عبدالملک مروان، دوران فروکوفتن همهٔ سرهای داعیهداران و فرونشاندن همه شعلههای مخالف، به سرآمده بود. جانشینان او احساس امن و رضایت میکردند و حکومت خود را بی زوال میانگاشتند و خطر جدّی فراروی خود نمیدیدند و به عیش و نوش سرگرم بودند و کمتر به شیعیان میپرداختند.
و حضرت از این مجال، کمال بهرهبرداری را میکرد. در گام نخست، با تحریف معارف دینی به مبارزه برخاست و در گام دوم، تشکّل بزرگ و گستردهٔ شیعی را پیریخت و کانون شیعه را، با فکر ناب وَحیانی در برابر فکر شرکآلود اموی ـ مروانی، شعلهور نگه داشت و زمینه را برای طلوعهای دوباره و گسترش اندیشهٔ حکمرانی دینی ـ وحیانی آماده کرد و پایههای استوار و گسستناپذیر آنرا پیریخت.
درود خدا بر باقرالعلوم، شکافندهٔ دانشهای سپیدهگشا
▪️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir