🌺ماه رمضان
ماه رمضان سر سال
اَصْبَغ ابن نُباتَه گفته است: أمیر مؤمنان [علی]-عليه السّلام- در ماهی که در آن کشته شد، برای ما سخنرانی کرد و فرمود: ماه رمضان نزد شما آمد، و آن آقای ماهها و آغاز سال است... .(۱)
۱. الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از هِشام ابن سالم روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسّلام- فرمود: هر گاه ماه رمضان بی کاستی و آسیب باشد، سال بیکاستی و آسیب است، و فرمود: سر سال ماه رمضان است.(۱)
۱. تهذیب الأحکام، ج ۴، ص ۳۳۳، ک الصیام، ب الزیادات، ح ۱۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از فضل ابن شاذان نیشابوری روایت شده است که وی از رضا-علیهالسّلام- شنید: ... آغاز ماهها نزد راستیگرایان ماه رمضان است... .(۱)
مراد از «راستیگرایان» شیعیان دوازدهامامی میباشند.
۱. من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲، ح ۱۴۸۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: سر سال شب قدر است که آنچه از سال تا سال میباشد، در آن نوشته میشود.(۱)
۱. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ک الصيام، ب الزیادات، ح ۱۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: شب قدر همان آغاز سال و همان پایان آن است.(۱)
۱. الكافي، ج ۷، ص ۱-۶۳۰، ك الصیام، ب ۶۹، ح ۱۱.
از عَمْر شامی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسلام- فرمود: «بیگمان شمارۀ ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها و زمین را آفرید»(۱)؛ پس سرآغاز ماهها ماه خدا-عزّ ذکره- است، و آن ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان فرو فرستاده شده است، پس با قرآن به پیشواز ماه بروید.(۲)
۱. قرآن کریم، سورۀ توبه، آیۀ ۳۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافي، ج ۷، ص ۳۷۹، ک الصیام، ب ۲، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
سَکونِی از جعفر ابن محمّد، از پدرش، از پدرانش، از امیر مؤمنان [علی]-علیهالسّلام- روایت کرده است که وی فرمود: هرکس نخستین روز از سال در آبی روان غُسل کند و بر سرش سی مشت آب بریزد، برای وی داروی سال خاهد بود، و بیگمان آغاز هر سالی نخستین روز از ماه رمضان است.(۱)
۱. الإقبال، ج ۱، ص ۱۹۳، ب ۵، ف ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺دعای شب نخست ماه رمضان
از عمّار ابن موسی ساباطی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسلام- به من فرمود: هر گاه شب نخست از ماه رمضان بود، پس بگو: «اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ، هذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ، وَ أَنْزَلْتَ فِيهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقَانِ، اللهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ، وَ أَعِنَّا عَلى قِيَامِهِ، اللهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا، وَ سَلِّمْنَا فِيهِ، وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ مُعَافَاةٍ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِيمَا يُفْرَقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لَايُرَدُّ وَ لَايُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذَنْبُهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ لِي فِي عُمُرِي، وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ».(1)
1. الکافي، ج 7، ص 4-393، ك الصیام، ب 5، ح 2.
🌺وقتهای ویژۀ نمازهای پنجگانه و هنگام بازکردن روزه
بر پایۀ سیرۀ پیامبر و امامان دوازدهگانۀ جانشین وی-صلواتالّاهعلیهم- بهتر است هر یک از نمازهای واجب پنجگانه در آغاز وقت ویژه خُد و در پنج زمان جدا از هم گزارده شود، هرچند این نمازها را در سه زمان نیز میتوان خاند.
وقت ویژۀ نماز صبح از هنگام دمیدن سپیدۀ صبح تا پیش از برآمدن خُرشید (ناپدیدشدن ستارگان) است، و پس از آن باید قضا کرد.
گفتنی است، هرچند میتوان نماز صبح را با آغاز اذان رسمی صبح خاند، احتیاط در آن است که نماز صبح را در همۀ فصلهای سال نزدیک ده دقیقه پس از آغاز اذان رسمی صبح بخانید.
نیز شایان یادآوری است، هرچند هنگام سحر با آغاز اذان رسمی صبح باید دست از خُردن و آشامیدن کشید، احتیاط در آن است که پنج دقیقه پیش از آغاز اذان رسمی صبح این کار را انجام دهید.
وقت ویژۀ نماز ظهر از آغاز ظهر (زمان میانگین طلوع تا غروب آفتاب) است، هرچند میتوان نماز ظهر را تا پیش از مدّتزمانِ باقیمانده برای خاندن نماز عصر پیش از غروب آفتاب نیز خاند، و پس از آن باید قضا کرد.
وقت ویژۀ نماز هنگام عصر (زمان میانگین ظهر تا غروب آفتاب) است، هرچند میتوان نماز عصر را پس از خاندن نماز ظهر تا پیش از غروب آفتاب نیز خاند، و پس از آن باید قضا کرد.
وقت ویژۀ نماز مغرب، از ناپدیدشدن خُرشید تا ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) یا انبوهشدن ستارگان در آسمان است، و زمان ماندگاری شفق در اندازۀ میانگین در بسیاری از سرزمینها و افقها در ششماهۀ نخست سال نزدیک یک ساعت و در ششماهۀ دوم سال نزدیک به ۵۰ دقیقه میباشد.
گفتنی است، هرچند غروب آفتاب به گونهای میانگین نزدیک ۱۹ دقیقه پیش از اذان مغربی است که شیعیان روزگار ما میگویند، چون در برخی روایات اسلامی، برای اطمینان از اینکه خُرشید غروب کرده باشد، سفارش شده است که صبر کنند تا سرخی مشرق از میان برود، و نیز پسندیده است که انسان در بازکردن روزه شتاب نورزد، بهتر آن است، برای رعایت احتیاط و استحباب، نماز را نزدیک ۱۰ دقیقه پس از غروب آفتاب بخانند، و در همین زمان نیز میتوانند روزه را باز کنند. پس اگر چیزی از گزاردن نماز در این زمان جلودار انسان شود، میتوان آن را از هنگام ناپدیدشدن سرخی مغرب (آغاز تاریکی کامل شب) تا پیش از وقت پایانی مانده برای خاندن نماز عشا پیش از رسیدن به نیمهشب شرعی(۱)، انجام داد، و پس از آن باید قضا شود. از این روی، اگر نماز مغرب را پس از ناپدیدشدن شفق بگزارند، زمان فضیلت آن از دست میرود.
وقت ویژۀ نماز عشا (تاریکی شب)، از ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) تا نیمهشب شرعی است، و بهتر آن است که نماز عشا را تا نیمهشب (نزدیک ربع ساعت به نیمهشب) پس بیندازند، هرچند میتوان نماز عشا را پس از خاندن نماز مغرب در آغاز وقتش تا پیش از طلوع فجر خاند، و پس از آن باید قضا کرد.
---------------------------------------------------
۱. برای به دست آوردن وقت نیمهشب، ۱۱ ساعت و ربع از وقت اذان ظهر جلو بروید و یا زمان میان غروب آفتاب تا طلوع فجر (اذان صبح) را دو بخش کنید، میانهاش وقت نیمهشب شرعی است.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🔴جدول قمر در عقرب سال ۱۴۰۳ شمسی بر پایۀ صورت فلکی
🔴صورت فلکی قمر در عقرب
🔵بنا بر برخی روایات اسلامی و سفارش منجّمان، در روزها و ساعات قمر در عقرب، از آغازیدن یا انجامدادن کارهای سرنوشت ساز و بنیادین، مانند پیوند ازدواج، آمیزش برای فرزنددارشدن، نامگذاری فرزندان، پایهگذاری ساختمان، آغاز کارهای مهم و تجارتهای بزرگ و درآوردن روزی، سفرهای سرنوشتساز، کارهای مهمّ بهداشتی و درمانی مانند حجامت و ... باید پرهیز کرد، و برای دورکردن بلاها و بدشگونی ساعات و روزهای قمر در عقرب، بهتر آن است که هر صبح و غروب صدقهای بدهید.
🔵شایان یادآوری است، آنچه در بیشتر تقویمهای روزگار ما با عنوان ساعات و روزهای قمر در عقرب مینویسند، بر پایۀ قمر در برج عقرب است که نادرست میباشد، ولی قمر در عقربِ درست همان بودن قمر در صورت فلکی عقرب است که نزدیک دو روز دیرتر روی میدهد، و رعایت احتیاط و جمع میان قمر در صورت فلکی عقرب و قمر در برج عقرب کاری بیهوده و نادرست است!!!
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🔴در اسلام و عرفان اسلامی موسیقی و نوازندگی نداریم
در اسلام اصیل و تشیّع دوازده امامی و عرفان اسلامی موسیقی نداریم، بلکه مذمّت و تحریم شده است. ترویج موسیقی در میان مسلمانان بدعتی است که نخست بنی اُمیّه و سپس بنی عبّاس در آن نقش داشتند. برخی روایاتی که در کتابهای سنّیان آمده که پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- برخی موسیقیها را تأیید میکرد یا گوش میداد، از دروغها و ساختههای روایان اموی و دشمنان نبوی است که با نگاهی دقیق و عمیق به تاریخ اسلام و متون روایی اصیل به این موضوع پی میبریم، و جالب آن است که برادران سنّی مذهب که خُد امام علی-علیهالسّلام- را وارث علوم پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- میدانند، در کتابهایشان گزارش کردهاند که آن بزرگوار در دوران زمامداریاش مردم را از زدن طبل نیز باز میداشت!
چنین انحرافاتی در میان امّتهای پیشین نیز روی داده است، و یهودیان و مسیحیان نیز به موسیقی گراییدند و در ترویج آن کوشیدند تا جایی که در کنیسهها و کلیساها نیز موسیقی مینوازند و میگوشند و داود پیامبر-علیهالسّلام- را یک موزیسین میدانند، در حالی که آن بزرگوار تنها صدای خُشی داشت و زبور میخاند و نه وی و نه دیگر پیامبر خدا عیسی ابن مریم-علیهماالسّلام- و نه هیچ پیامبر دیگری اهل موسیقی نبوده است.
در قرآن کریم سورۀ سوره سبأ آیه 10 آمده است: «وَ لَقَدْ آتَيْنَا دَاوُدَ مِنَّا فَضْلاً يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَ الطَّيْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ»؛ و بیگمان از خدمان به داود برتریای دادیم، ای کوهها و پرندگان با وی هماهنگ (تسبیحگوی) شوید، و آهن را برای وی نرم گردانیدیم.
طبق روایات اسلامی ماجرا این گونه بود که: داود-علیهالسّلام- هنگامی که در بیابانها میگذشت، زبور میخاند و کوهها و پرندگان و جانوران وحشی با وی تسبیح میگفتند، و خداوند عزیز و جلیل آهن را برای وی چون موم نرم کرده بود، به گونهای که از آن هرچه دوست میداشت درست میکرد!
حال آیا شایسته است که چنین پیامبر تسبیحگویی را که از اسم اعظم الاهی آگاه بود، و زبان پرندگان را میدانست، و کوهها و جانوران وحشی و پرندگان با وی در تسبیح خداوند همآوا میشدند، و بیگمان او نیز چشم و گوشش باز بود و تسبیح دیگر موجودات را میدید و میشنید، نوازنده بدانیم!
نویسنده پیشتر در گفتاری پیرامون موسیقی در بارۀ روایاتی که از موسیقی نهی کرده و آن را مذمّت کردهاند و نیز پیامدهایش بحث کردهام و نیز به گونهای گذرا آوردهام که رواج موسیقی و زنان آوازخان در آخرالزّمان از عوامل فرورفتن برخی سرزمینها میباشند، و در آینده نیز در این باره بیشتر سخن خاهم گفت.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، با توجّه به آنچه پیشتر گفتیم که دو شنبه اول ماه رمضان است و بنا بر برخی روایات اسلامی شب قدر همان شب اول ماه رمضان است، لذا بنده غروب همان یکشنبه را شب اوّل قدر و شب اول سال قمری در نظر گرفتم، ولی کسانی که دوشنبه روزه را آغاز کردند و شب قدر را شب بیست و سوم رمضان میدانند، امشب شب نوزدهم ماه رمضان است، و آنان که طبق مبنای رؤیت هلال، روزه را از سه شنبه آغاز کردند، امشب شب هجدهم ماه رمضان است.
نیز شایان یادآوری است، کسانی که مانند بنده بر پایۀ روایات شیعی، بر این باورند که ماه رمضان همواره سی روزه است، اگر دو شنبه روزه را آغاز کردهاند، چهارشنبه 22 فروردین را باید عید فطر بدانند، و اگر چنین اعتقادی دارند، ولی از روز سه شنبه روزه گرفتهاند، باز هم همان روز چهارشنبه عید فطر است، و باید جای دو شنبه اول ماه در آینده یک روز را روزۀ قضا بگیرند، و در هر حال چهارشنبه 22 فروردین عید سعید فطر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺ماه رمضان
ماه رمضان سر سال
اَصْبَغ ابن نُباتَه گفته است: أمیر مؤمنان [علی]-عليه السّلام- در ماهی که در آن کشته شد، برای ما سخنرانی کرد و فرمود: ماه رمضان نزد شما آمد، و آن آقای ماهها و آغاز سال است... .(۱)
۱. الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از هِشام ابن سالم روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسّلام- فرمود: هر گاه ماه رمضان بی کاستی و آسیب باشد، سال بیکاستی و آسیب است، و فرمود: سر سال ماه رمضان است.(۱)
۱. تهذیب الأحکام، ج ۴، ص ۳۳۳، ک الصیام، ب الزیادات، ح ۱۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از فضل ابن شاذان نیشابوری روایت شده است که وی از رضا-علیهالسّلام- شنید: ... آغاز ماهها نزد راستیگرایان ماه رمضان است... .(۱)
مراد از «راستیگرایان» شیعیان دوازدهامامی میباشند.
۱. من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲، ح ۱۴۸۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: سر سال شب قدر است که آنچه از سال تا سال میباشد، در آن نوشته میشود.(۱)
۱. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ک الصيام، ب الزیادات، ح ۱۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: شب قدر همان آغاز سال و همان پایان آن است.(۱)
۱. الكافي، ج ۷، ص ۱-۶۳۰، ك الصیام، ب ۶۹، ح ۱۱.
از عَمْر شامی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسلام- فرمود: «بیگمان شمارۀ ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها و زمین را آفرید»(۱)؛ پس سرآغاز ماهها ماه خدا-عزّ ذکره- است، و آن ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان فرو فرستاده شده است، پس با قرآن به پیشواز ماه بروید.(۲)
۱. قرآن کریم، سورۀ توبه، آیۀ ۳۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافي، ج ۷، ص ۳۷۹، ک الصیام، ب ۲، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
سَکونِی از جعفر ابن محمّد، از پدرش، از پدرانش، از امیر مؤمنان [علی]-علیهالسّلام- روایت کرده است که وی فرمود: هرکس نخستین روز از سال در آبی روان غُسل کند و بر سرش سی مشت آب بریزد، برای وی داروی سال خاهد بود، و بیگمان آغاز هر سالی نخستین روز از ماه رمضان است.(۱)
۱. الإقبال، ج ۱، ص ۱۹۳، ب ۵، ف ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺وضعیّت ماه رمضان و عید سعید فطر ۱۴۴۵
زمان همراستایی ماه و خُرشید: ساعت ۱۲:۳۱ دقیقه (پیش از غروب خرشید) یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
زمان همراستایی ماه و خُرشید: ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه (پس از غروب خرشید) دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
چون بر پایۀ آیات قرآنی و برخی روایات اسلامی، رمضان را همواره باید سی روزه محاسبه کرد، در همۀ سرزمینها روز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ روز نخست ماه رمضان ۱۴۴۵ و روز سهشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ روز پایان ماه رمضان و روز بعدش چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ روز نخست شوّال ۱۴۴۵ و عید سعید فطر میباشد. کسانی از آیات قرآنی و روایات اسلامی و علم نجوم با خبرند، شیعه باشند یا سنّی، خوب میدانند که چه گفتیم.
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺استحباب پرداخت فطریه برای پدر از سوی فرزند پس از مرگش
رُوِيَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ-علیهماالسلام- أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ-علیهالسلام- حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ ابْنُ الْحُسَيْنِ-علیهالسلام- يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ ابْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَر-علیهالسلام- يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ-علیهالسلام- حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ ابْنُ مُحَمَّدٍ-علیهالسلام-: وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي (مستدرك الوسائل، ج ۷، ص۱۵۱، ناقلاً عن: دعائم الإسلام).
روایت است که حسن ابن علی و حسین ابن علی-علیهماالسلام- بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از سوی پدر خِیش میپرداختند. حضرت سجّاد-علیهالسّلام- نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خیش میپرداخت. حضرت باقر-علیهالسّلام- نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدرش، زکات فطره میداد. حضرت صادق-علیهالسّلام- فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره میپردازم (مستدرك الوسائل، ج ۷، ص۱۵۱، با گزارش از: دعائم الإسلام).
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺زکات فطرۀ رمضان ۱۴۴۵
از روایات اسلامی بهره گرفته میشود، زکات فطره که در پایان ماه رمضان به مؤمنان (نمازخانان) نيازمند داده میشود، و مایۀ برکت و دورکردن بلاست، چون صدقۀ واجب میباشد، بر بنی هاشم (سادات) حرام است و باید به ناهاشمیان داده شود. از این روی، سادات نیز نمیتوانند به سادات زکات فطره بدهند، هرچند بسیاری از فقیهان شیعه از این نکته غفلتورزیده و فتوا دادهاند که سادات میتوانند به سادات زکات فطره بدهند!
کسانی که اهل پژوهش در دین و فقاهتاند، میتوانند حدیث زیر را بنگرند:
عن جعفر ابن محمّد-علیهماالسلام- أنّه قال: لاتحلّ لنا زكاة مفروضة، و ماأبالي أكلت من زكاة أو شربت من خمر. إنّ الّاه-عزّ و جلّ- حرّم علينا صدقات الناس أن نأكلها أو نعمل عليها، و أحلّ لنا صدقات بعضنا على بعض من غير زكاة.(۱)
امام صادق-علیهالسّلام- فرمود: برای ما هیچ گونه زکات واجبی حلال نیست، و نزد من خُردن زکات چون نوشیدن مستیآور است. بیگمان خداوند-عزّ و جلّ- برای ما خُردن صدقات مردم یا تلاش برای گردآوری آنها را حرام، و صدقۀ برخی از ما بنی هاشم بر برخی دیگر را، اگر زکات نباشد، برای ما حلال کرده است.(۲)
زکات فطره مهمان بر میزبان واجب نیست، خاه با رضایت میزبان آمده باشد یا بدون رضایت، پیش از غروب آفتاب آمده باشد یا پس از غروب آن؛ زیرا نانخُر وی به شمار نمیرود.
زکات فطره را بهتر است پس از غروب آفتاب آخر رمضان تا فردایش به اهلش برسانند، و اگر یک روز پیشتر این کار را انجام دهند، اشکالی ندارد.
دادن فطریّه بر فقیرانی که در خرج و خُراک شبانهروزی خِیش درماندهاند، واجب نیست.
زکات فطره را بهتر آن است که نخست به نزدیکان مؤمن نیازمند و یا همشهریان بدهد، و اگر کسی از نزدیکان و همشهریان را نیافت یا نشناخت که نیازمند باشد، به ناخیشاوندان و ناهمشهریان بدهد.
بهتر است زکات فطره را به جای دادن به مؤسّساتی که اطمینان نداریم آن را درست مصرف میکنند و چه بسا به سادات نیازمند یا بینیازان نامؤمن میدهند، خُدمان به دست مؤمنان نیازمند ناسیّد، بهویژه نزدیکان و آنان که پیرامونمان زندگی میکنند، بدهیم.
کسانی که بیشترین خُراک روزمرّه آنان نان میباشد و تمکّن مالی آنان در همان اندازه است، برای هر تن از خانوار ۷۰ هزار تومان، و اگر تمکّن مالیشان بیشتر است، و برنج ایرانی نیمدانه یا برنج سالم درجه دو میخُرند، برای هر تن ۱۵۰ هزار تومان، و کسانی که برنج سالم باکیفیّت و درجه یک میخُرَند، برای هر تن ۲۷۰ هزار تومان زکات فطره بدهند، و یا برای هر تن سه کیلو نان و یا سه کیلو برنجی را که میخرند، بدهند.
کفّارۀ خُردن غیرعمدی هر روز روزه ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان یا مُهر نان(۳) فراهم و به نیازمندان نمازخان غیر سادات پرداخت شود. همچنین کفّارۀ شکستن عمدی هر روز روزه ۹۶۰ هزار تومان است و باید یک روز روزه نیز تا پیش از رمضان آینده بگیرند.
---------------------------------------------------------
۱. دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۲۵۹، کتاب الزکاة.
۲. دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۲۵۹، کتاب الزکاة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. در شهر قم رسم خوبی برقرار است که انسان بزرگواری به نام آقای منادی-حفظهالّاه- پول کفّارۀ افراد را بدون دریافت هیچ گونه هزینهای تبدیل به مهر نان (برگههایی مهرخُرده) میکند و مهرها به نیازمندان داده میشوند و با آنها از نانواییها نان میخَرَند، و کاش چنین کاری در شهرهای دیگر نیز از سوی بانیان خیر انجام میشد.
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
با توجّه به آنکه در کشورهایی مانند ایران و عراق هلال ماه شوّال در شامگاه ۲۱ فروردین با چشم غیرمسلّح قابل مشاهده است، و هلال ماه در شامگاه ۲۱ فروردین در شرق آسیا، جنوب آفریقا و جنوب آمریکا فقط با ابزار رصدی دیده میشود، و رؤیت هلال در کشورهای اسلامی، بهویژه عربستان سعودی، در شامگاه دوشنبه ممکن نیست، بنا بر این، اعلام عید فطر نزد برادران اهل سنّت در روز سهشنبه نادرست است، و اعلان آغاز رمضان از روز دوشنبه درست بود، و در هر حال رمضان 1445 نزد آنان 29 روزه شد، و از دیدگاه بنده، شیعیان نیز از روز دوشنبه باید روزه را آغاز میکردند، ولی اعلان عید فطر نزد آنان در چهارشنبه کاملاً درست است، ولی ماه رمضان نزد آنان نیز 29 روزه شد، جز اندکی از شیعیان که روزه را از دوشنبه آغاز کردند، و ماه رمضان نزد آنان سی روزه شد، و این مطابق با آیات قرآنی و روایات درست شیعی و سیرۀ پیامبر و اهل البیت-صلواتالّاهعلیهم- است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺نگاهداشتن آبروی مؤمن
از ابراهیم ابن عَمَر روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]- عليهالسّلام- فرمود: مؤمن آبرویش از آبروی کعبه باشکوهتر است.(۱)
مُفَضَّل ابن عُمَر گفته است که ابو عبدالّاه [صادق]- عليهالسّلام- به من فرمود: کسی که بر زیان مؤمنی خبری را گزارش کند، و بدنامی و نابودی جوانمردیاش را بخاهد تا از چشمهای مردم بیفتد، خداوند او را از سرپرستی خُدَش به سرپرستی شیطان بیرون میکند، پس شیطان وی را نمیپذیرد.(۲)
—————————————————
۱. الخصال، ج ۱، ص ۲۷، ح ۹۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافي، ج ۴، ص ۶-۸۵، ک الإیمان و الکفر، ب ۱۴۹، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
هدایت شده از رَوْح و رَیْحان
🔴جدول قمر در عقرب سال ۱۴۰۳ شمسی بر پایۀ صورت فلکی
🔴صورت فلکی قمر در عقرب
🔵بنا بر برخی روایات اسلامی و سفارش منجّمان، در روزها و ساعات قمر در عقرب، از آغازیدن یا انجامدادن کارهای سرنوشت ساز و بنیادین، مانند پیوند ازدواج، آمیزش برای فرزنددارشدن، نامگذاری فرزندان، پایهگذاری ساختمان، آغاز کارهای مهم و تجارتهای بزرگ و درآوردن روزی، سفرهای سرنوشتساز، کارهای مهمّ بهداشتی و درمانی مانند حجامت و ... باید پرهیز کرد، و برای دورکردن بلاها و بدشگونی ساعات و روزهای قمر در عقرب، بهتر آن است که هر صبح و غروب صدقهای بدهید.
🔵شایان یادآوری است، آنچه در بیشتر تقویمهای روزگار ما با عنوان ساعات و روزهای قمر در عقرب مینویسند، بر پایۀ قمر در برج عقرب است که نادرست میباشد، ولی قمر در عقربِ درست همان بودن قمر در صورت فلکی عقرب است که نزدیک دو روز دیرتر روی میدهد، و رعایت احتیاط و جمع میان قمر در صورت فلکی عقرب و قمر در برج عقرب کاری بیهوده و نادرست است!!!
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan