9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی در محضر قرآن
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﺁﻳﻪ ﺳﻮﺭﻩ رعد می ﺧﻮﺍﻧﻳﻢ ، ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﺮﺩم ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ (آخرین آیه سوره رعد) ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻛﻔّﺎﺭ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺍﻭﺝ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﺍﻫﻞ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﻛﻠﺎم ﺣﻖّ ﺍﻭﺳﺖ.
ﻭﻗﺘﻲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻓﻴﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ (ع) ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﭼﺸﻢ ﺑﺮﻫﻢ ﺯﺩﻥ، ﺗﺨﺖ ﻣﻠﻜﻪ ﻱ ﺳﺒﺄ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺗﻤﺎم ﻋﻠﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻪ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟!
ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
@jore_noor
الإمام الصادق عليه السلام ـ لِأَبي هارونَ المَكفوفِ ـ : يا أبا هارونَ ، إنّا نَأمُرُ صِبيانَنا بِتَسبيحِ فاطِمَةَ عليهاالسلامكَما نَأمُرُهُم بِالصَّلاةِ ، فَالزَمهُ ؛ فَإِنَّهُ لَم يَلزَمهُ عَبدٌ فَشَقِي
امام صادق عليه السلام ـ به ابو هارون مكفوف ـ : اى ابو هارون! ما كودكان خود را، به خواندن تسبيحات فاطمه عليهاالسلام فرمان مى دهيم همچنان كه به خواندن نماز فرمان مى دهيم، پس به آن، چنگ در زن؛ زيرا هر بنده اى به آن چنگ زند، بدبخت نمى شود
الكافی جلد 3 صفحه 343
@jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه
گفتگوی امیرالمؤمنین با مردگان
@jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی در محضر قرآن
آیه۱۳ د ۱۴ سوره اسرا
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻱ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﺎﻥ ﻭﺍﺿﺢ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ، ﺻﻔﺤﻪ ﻱ ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ، ﺩﺭﻙ ﻭ ﻓﻬﻢ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ، ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ، ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺣﺎﺳﺒﻮﺍ ﺍﻧﻔﺴﻜﻢ ﻗﺒﻞ ﺃﻥ ﺗُﺤﺎﺳﺒﻮﺍ» ﻭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻫﺎ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﺑﻴﺪﺍﺭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﻭﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻜﺸﺪ، ﺣﺴﺎﺑﺶ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻱ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﺿﻌﻒ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻴﻚ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﻓﺰﺍﻳﻴﻢ.
@jore_noor
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
ارزش و ثواب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
@jore_noor
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
🎥حجت الاسلام رفیعی
🔸اصول حاکم بر زندگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🔹با بایدها و نبایدهای زندگی مشترک حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهماالسلام آشنا شوید
@jore_noor
احکام
🏴 توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها درحال سجده
🔷 س ۶۴۶۹: آیا این که بعد از نماز حاجت، طبق نقل به سجده رفته و به حضرت زهرا(سلام الله علیها) توسل بجوییم، از نظر شرعی مشکلی ندارد؟
✅ج: سجده برای غیر خدا جایز نیست، ولی توسل به اولیاء الهی و اهل بیت(علیهم السلام) در حال سجده اشکال ندارد و به معنای سجده برای غیر خداوند متعال نیست
📕منبع: leader.ir
@jore_noor
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی در محضر قرآن
آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه انسان
نکته ها :
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺍﻃﻌﺎم ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺷﺐ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﺧﻲ، ﺩﺭ ﺳﻪ ﺷﺐ ﻣﺘﻮﺍﻟﻲ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺷﺐ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﺮﺩ.
ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻳﻄﻌﻤﻮﻥ ﺍﻟﻄﻌﺎم ﻋﻠﻲ ﺣﺒّﻪ» ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻥ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒﺮّ ﺣﺘّﻲ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤّﺎ ﺗﺤﺒّﻮﻥ» ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺍﻧّﻤﺎ ﻧﻄﻌﻤﻜﻢ ﻟﻮﺟﻪ ﺍﻟﻠّﻪ» ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﻋﻠﻲ ﺣﺒّﻪ»، ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺑﻪ ﻏﺬﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ، ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﺧﻠﺎﺹ، ﺍﻳﺜﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻧﺎم ﻭ ﺷﻬﺮﺕ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺎﻣﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺭﺯﺵ ﻣﺎﺩﻱ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭﻟﻲ ﭼﻮﻥ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺍﻃﻌﺎم، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﻛﺮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻫﺮﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﻮﺩ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.
@jore_noor