قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
لا يُرَدُّ دُعاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند:
دعايى كه با بسم اللّه الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
الدعوات، ص ۵۲
https://eitaa.com/jorenab
《الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم》
https://eitaa.com/jorenab
#تفاوت_صفح_و_عفو
وَ إنْ تَعْفوا وَ تَصْفَحوا وَ تَغْفِروا فَإنَّ اللهَ غَفورٌ رحیمٌ
صفح- چنان که در گذشته هم گفتهایم- با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی میکند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمیدهد بلکه اصلًا نامش را هم نمیبرد، به روی طرف هم نمیآورد، اسمش را هم نمیبرد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها بهصورت صفح است.
انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت میکرد. میگوید رسول اکرم صلی الله علیه و آله در بسیاری از اوقات روزه میگرفتند و بعد هم غذای بسیار سادهای، چه هنگام سحر و چه افطار، میخوردند و معمولاً افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه میکردم. یک شب که ایشان با عدهای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کردهاند.
من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکردهاند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، میگوید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند.
این را میگویند صفح. قرآن میفرماید عفو کنید و صفح کنید.
«وَ تَغْفِروا». غفران از «غَفْر» به معنای پوشاندن است. باز «پوشاندن» درجه بالاتری است؛ یعنی روی [گناه] را با رحمت پوشاندن
استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 7، ص204
https://eitaa.com/jorenab
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: أَلاَ إِنَّ اَلصَّلاَةَ مَأْدُبَةُ اَللَّهِ فِي اَلْأَرْضِ قَدْ هَنَّأَهَا لِأَهْلِ رَحْمَتِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل , ج۳ , ص۱۵)
https://eitaa.com/jorenab
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ
خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛
نه خوابى سبک او را فرو مىگیرد و نه خوابى گران
لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست
مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ
کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟
آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى داند.
وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء
و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى یابند.
وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا
کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست
وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
و اوست والاى بزرگ
https://eitaa.com/jorenab
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚
🌷 اللهم 🌷
🌷 صل علیٰ 🌷
🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷
🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ
🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷
🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷
🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷
🌷 الصِّديقِ 🌷
🌷الشهید🌷
🌷صَلاةً 🌷
🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷
🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷
🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷
🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷
🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷
🌷صلوات الله علیک🌷
🌷و علی آبائك🌷
🌷وأوﻻدك🌷
https://eitaa.com/jorenab
قال الإمام الصادق عليه السلام:
ما مِن عَمَلٍ يوَمَ الجُمُعَةِ أفضَلَ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
در روز جمعه عملى برتر از صلوات بر محمّد و خاندان او عليهم السلام نيست.
الخصال، ص ۳۹۴
https://eitaa.com/jorenab
نور دو عالمی یا ثامن الحجج
درلطف خاتمی یا ثامن الحجج
ای آیت اله درمُلک جان تو شاه
جان را تو همدمی یا ثامن الحجج
براِنس وجان رئوف برماسوا عَطوف
برکُل مُقَدمی یا ثامن الحجج
بردرگهت شها شاه است یاگدا
بر لب تبسمی یا ثامن الحجج
مانوس هرغریب هردرد را طبیب
بردرد مرهمی یا ثامن الحجج
خیل مَلَک به صف باشوروباشَعَف
مشغولِ خادمی یا ثامن الحجج
ماتح و صدگناه سوی تو یا رضا
آید به خُرَمی یا ثامن الحجج
#علی_گلایری_ماتح
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_بیست_و_سه
« وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَجَازَكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ » بدانید در قیامت عبور شما از صراط است وعبور کردن ازآن به آسانی نیست لذا سه ویژگی برای آن می شمارد
1-« وَ مَزَالِقِ دَحْضِهِ » کلمه «مزالق» جمع «مَزلَق» به معنای محل لغزش است وکلمه «دَحض» به معنای لغزشی است که موجب سقوط وافتادن انسان می شود
اولین ویژگی پل صراط این است که قدمها درآن به لغزش می افتد
2-« وَ أَهَاوِيلِ زَلَلِهِ » محل افتادن و پرت شدن در جهنم است یعنی اگر کسی پایش بر پل صراط لغزید امکان بازگشت نیست وبه جهنم سقوط خواهد کرد
3-« وَ تَارَاتِ أَهْوَالِهِ » کلمه «تارات» جمع «تاره» به معنای یک بار است یعنی یکی پس از دیگری ترس ها به سراغ انسان می آید .
چون پل صراط بنا به گفته روایات از شمشیر تیز ترو از مو نازک تر است وزیر پای انسان نیز آتش جهنم است که نفیر وشهیق آن رعب آور ووحشت افزاست لذا حرکت کردن برآن باعث وحشت پی در پی می شود .
صراط
صراط که علم اجمالی به آن از ضروریات دین اسلام محسوب می شود پلی است بر روی جهنم که همه ازآن عبور خواهند کرد .مرحوم شیخ مفید رحمه الله در« اعتقادات »می نویسد :شیخ صدوق رحمه الله فرمود عقیده ما در باره صراط این است که آن حق است وآن پل جهنم است که همه ازآن عبور می کنند همانطور که خداوند فرمود « وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا »( مریم:71)
وصراط به معنای دیگر اسم حجج الهی است هرکسآنهارا بشناسد وازآنها اطاعت کند می تواند از صراط که پل جهنم است عبور کند پیامبر اکر م صلی الله علیه وآله وسلم فرمود « يَا عَلِيُّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَقْعُدُ أَنَا وَ أَنْتَ وَ جَبْرَئِيلُ عَلَى الصِّرَاطِ فَلَمْ يَجُزْ أَحَدٌ إِلَّا مَنْ كَانَ مَعَهُ كِتَابٌ فِيهِ بَرَاةٌ بِوَلَايَتِك » ای علی (علیه السلام) زمانی که روز قیامت شد من و تو وجبرئیل بر راه صراط می نیشینیم پس کسی از صراط عبور نمی کند مگرآنکه با او کتاب برأت به ولایت ( واعقتاد به ولایت تو ) باشد (شیخ مفید اعتقادات ص 70 )
مرحو م شیخ صدوق نیز در «معانی الاخبار» نقل می کند راوی می گوید از امام صادق علیه السلام درباره صراط پرسیدم فرمود : راهی است برای شناخت الله عزوجل ودو صراط داریم صراطی در دنیا وصراطی درآخرت واما صراط در دنیا پس آن امام مفترض الطاعه ( اطاعتش واجب است ) می باشد کسی که در دنیا اورا شناخت وبه او اقتداء نمود بر صراطی که پل جهنم است درآخرت عبور خواهد کرد وهرکس در دنیا اورا نشناسد پایش درآخرت لغزیده و در جهنم خواهد افتاد ( معانی الاخبار ص32 )
درباره چگونگی عبور مردم از صراط نیز روایت دلالت دارد براینکه رفتن همه به یک سان نیست روایتی از امام صادق( علیه السلام) نقل شده است که فرمود مردم چند نوع از پل صراط عبور می کنند صراط از مو نازکتر واز شمشیر تیز تر است وعده ای ازآن مانند برق عبور می کنند وبعضی نیز مثل دویدن اسب می روند وگروهی سینه خیز از روی آن رد می شوند وعده ای پیاده وآرام حرکت می کنند وعده ای نیز حرکت می کنند در حالی که آویزان شده اند گاهی آتش آنهارا می گیرد وگاهی رهایشان می کند
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع قَالَ: النَّاسُ يَمُرُّونَ عَلَى الصِّرَاطِ طَبَقَاتٍ وَ الصِّرَاطُ أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ مِنْ حَدِّ السَّيْفِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ الْبَرْقِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ عَدْوِ الْفَرَسِ وَ مِنْهُمْمَنْ يَمُرُّ حَبْواً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مَشْياً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مُتَعَلِّقاً قَدْ تَأْخُذُ النَّارُ مِنْهُ شَيْئاً وَ تَتْرُكُ شَيْئاً.»( بحارالانوار ج 8 ص 64 )
واقعیت آن است اصل صراط چیست ونوع حرکت برآن چگونه است آیا آن چه از حرکت درمورد امور مادی در ذهن ماست همان است یا خیر راهی برای شناختن آن نیست مگر روایاتی که از اهل بیت عصمت وطهارت وارد شده است وآن بزرگان نیز به قدر فهم مردم سخن گفته اند پس باید علمش را به اهلش واگذار کرد وهمین قدر که صراط امری است که در قیامت مردم ازآن عبور می کنند برای ایمان کافی است
بارالها در این لحظه از شب که دو ونیم ازشب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان چهارصد وسی وهشت هجری است از تو عاجزانه در خواست می کنیم مارا در پناه خودت واهل بیت قرار بده ولطف وفضل خویش را در دنیا وآخرت شامل حال ما بفرما
https://eitaa.com/jorenab
يَا إِلَهِي فَلَكَ الْحَمْدُ فَكَمْ مِنْ عَائِبَةٍ
سَتَرْتَهَا عَلَيّ فَلَمْ تَفْضَحْنِي وَ كَمْ مِنْ
ذَنْبٍ غَطّيْتَهُ عَلَيّ فَلَمْ تَشْهَرْنِی
خـدایـا!
تو را سپاس، چه بسيار عيوبی
كه بر من پوشاندی، و مرا رسوا نكردی،
و چه بسيار گناهی كه مستور داشتی،
و به آنم مشهور نساختی..!
🌺🌸دعای شانزدهم صحیفهسجادیه🌸🌺
https://eitaa.com/jorenab