eitaa logo
جرعه ناب
633 دنبال‌کننده
2هزار عکس
178 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقوُمُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُدُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْرَءُ و َتُبَیِّنُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصَلّى وَتَقْنُتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ سلام بر تو هنگامى که بپا مى‌ایستى سلام بر تو هنگامى که مى‌نشینى ، سلام بر تو هنگامى که (فرامین حق را) مى‌خوانى و تفسیر مى‌کنى سلام بر تو هنگامى که نماز مى‌خوانى و قنوت می‌گوئی، سلام بر تو هنگامى که رکوع و سجده بجاى آورى https://eitaa.com/jorenab
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً @jorenab
خدایا مرا در این ماه ۱- از توکل کنندگان قرار بده ۲- و از رستگاران نزد خویش گردان ۳-، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ توضیح: اول: موکل زمانی به سراغ وکیل می رود که خودش نتواند کار را پیش ببرد زیرا وکیل از راهکارهایی مطلع است که موکل بدرستی نمی داند لذا در صورتی که انسان خدارا وکیل خودش کند از جایی که نمی داند به او یاری می رساند و از او دستگیری می کند دوم: نبی اعظم صلى الله عليه و آله وسلم: هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى مى دهد. مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه ِ كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ (كنزالعمال، ح ۵۶۹۳) در خبری دیگر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که فرمود کسی که به خدا توکل کند، سختی ها در برابرش آسان شوند و راهکارها هموار گردند و در آسایش و کرامت جای گیرد قال علی علیه السلام: مَنْ تَوکلْ عَلَی اللَّهِ هانَتْ لَهُ الصِّعابُ وَ تَسَهَّلَتْ عَلَیهِ الْاسْبابُ وَ تَبَوَّءَ الْخَفْضُ وَ الْکرامَةُ (غررالحکم ح۹۰۲۸) سوم: در ابتدای روز یعنی در تعقیات صبح به ماگفتند بگویید ۱-خداى رب العالمين مرا كافى از ديگران است ۲-خداى آفريننده عالم مرا كافى از خلق است ۳-خداى روزى دهنده مرا كافى از روزى خواران است ۴- خدايى كه پروردگار عالم است مرا كافى از ديگران است ۵-كافى است آنكه مرا كافى است كافى است آنكه هميشه مرا كافى است ۶-كافى است آنكه تا بوده ‏ام و هستم مرا كافى است ۷-کافی است مرا خداى يكتايى كه جز او خدايى نيست بر او توكل كرده ‏ام و اوست پروردگار عرش با عظمت. حَسْبِىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ، حَسْبِىَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ، حَسْبِىَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ، حَسْبِى مَنْ هُوَ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِىَ اللَّهُ، لَاإِلهَ إِلّا هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی تعقیبات نماز صبح) چهارم: انسانی که بر خداوند توکل کرد و به این باور رسید همه چیز دست خداست و تنها اوست که باید به دیگران عطا کند بدون شک به او دل می بنددو فقط به او تکیه می کند نتیجه این توکل و تکیه برخداوند این است که رستگار خواهدشد و جز مقربین نزد خداوند متعال خواهد بود وروشن است رسیدن به این جایگاه جز با لطف و احسان الهی ممکن نیست @jorenab
پروردگارا، ما را برای آنچه فراموش کردیم یا خطایی مرتکب شده ابم مؤاخذه مکن رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا أَوْ أَخْطَأْنا  (بقره :۲۸۶) @jorenab
دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی گرامی باد @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره رهبر انقلاب از حمله به بدحجاب‌ها رهبر انقلاب: 🔹عده‌ای جوان در خیابان به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند. امام گفتند بروید این‌ها که حمله کردند را بگیرید، بزنید و زندانی کنید. 🔹بنده هم موافق این کارها نیستم، که باعث بشود بگویند این‌ها منطق ندارند و اهل حمله و‌ جنجال‌اند. @TasnimNews
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند بر اثر توبه بنده اش خوشحال تر است از کسی که عقیم بوده، بچه دار شده و از کسی که گمشدة خویش را یافته و از تشنه ای که به آب رسیده است. » "نهج الفصاحه،جلد ۱،حدیث ۲۱۹۹" « اللهُ أَفرَحُ بِتَوبَةِ عَبدِهِ مِنَ العَقِیمِ الْوَالِدِ وَ مِنَ الضَّالِ الواجِدِ وَ مِنَ الظَّمانِ الوارِدِ؛ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوند در قرآن کریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ. (حجرات: 12) ای اهل ایمان، از بسیاری از گمان ها دوری کنید که برخی گمان ها معصیت است. @jorenab
خدای در این ماه ۱-نیکی را پسندیده من گردان، ۲-و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، ۳-و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ توضیح: ۱-کلمه (احسان)از ریشه (حُسن)به معنای نیکی کردن است راغب در کتاب مفردات می گوید احسان به دو صورت محقق می شود یکی اینکه به دیگران نیکی کنی دیگری آنکه کاری که انجام می دهی بهترین شکل انجام بدهی دراینجا مراد نیکی کردن به دیگران است ۲-در ادبیات دینی ما سفارش فراوانی به احسان و نیکی کردن به دیگران شده است در روایات احسان بمنزله سرمایه تلقی شده است که انسان کریم بدنبال بدست اوردن است الاِحْسانُ ذُخرٌ وَ الکریمُ مَنْ حازَهُ (غرر الحکم و درر الکلم  ,  جلد۱  ,  صفحه۶۰) و یکی از راه های نجات از خطر قیامت را احسان به دیگران معرفی می کند عَلَیْکُمْ بِالاِحْسانِ اِلی العِبادِ... تامَنُوا عِنْدَ قیامِ الاَشْهادِ (عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۲ ح ۵۸۴۲) البته اینگونه نیست که احسان فقط بدرد قیامت بخورد بلکه در دنیا نیز مفید است از جمله در روایات امده است هر کس که به مردم نیکی کند دوستی آن‌ها با او ادامه پیدا می‌کند مَنْ اَحْسَنَ اِلی النّاسِ اِسْتَدامَ مِنْهُمْ المَحَبَّةَ (غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۶۳۳) ۳-انسانی که اها احسان باشد یعنی سرمایه کریمانه ای بدست اورده است و انسان کریم سرمایه با ارزش خود را در راه نافرمانی الهی به نابودی نمی کشد ۴-وچنین انسانی با لطف و یاری خداوند متعال از آتش عذاب الهی نجات پیدا خواهد کرد پس نیکی می تواند راهی برای لذت بردن از زندگی دنیوی باشد چون موجب همراهی دیگران با انسان می شود و از طرفی می تواند باعث لذت بردن از زندگی اخروی شود زیرا انسان را ازعذاب الهی می رهاند @jorenab
سست نشوید، غمگین نشوید شما پیروزید اگر ایمان داشته باشید وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (۱۳۹-آل عمران) @jorenab
قرآن بياموزيد كه ۱- بهترين سخن است ۲- و در آن دانا شويد كه بهار دل هاست ۳- و از نور آن شفا جوييد كه شفاى سينه هاست ۴-انرا نیکو تلاوت کنید که نافع ترین قصه هاست وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ، وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ. وَ أَحْسِنُوا تِلاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ، نهج البلاغه خطبه ۱۱۰ @jorenab
خدایا مرا در این ماه ۱- به پوشش و پاکدامنی بیارای، ۲-و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان ۳-و بر عدالت و انصاف وادارم نما، ۴-و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ توضیح: ۱-ترس به دوقسم ممدوح و مذموم تقسیم می شود دسته اول : خوف وترس مذموم الف- مانند ترس از چیزی که قطعا واقع میشود و دفع آن درتوان انسان نیست ب-ترس از امری که احتمال وقوعش هست اما دلیل محکمی برای این احتمال نداشته باشد وفقط در وهم و خیال امکان وقوعش را بدهد ج-ترس از امور موهوم مثل تاریکی و.. دسته دوم خوف وترس ممدوح مانند هراس و ترس از خداوند متعال که نکند خدای نکرده خلاف فرمان الهی را انجام دهد و بر ولی نعمت خود جری شود چنین ترسی ممدوح و خوب است بشرطی که انسان را به سوی رهایی ازنافرمانی الهی سوق دهد ۲-اگر انسان عفت به خرج ندهد وخود را از محارم الهی حفظ نکند همیشه می بایست نگرانی رسوا شدن خود باشد لذا باید از خداوند درخواست کرد تا بوسیله لطف و کرمش با پاکدامنی اورا زینت بخشد زیرا پاک دامنی و عفت بهترین زینتی است که می تواند انسان را نزد مردم عزیز و شریف جلوه دهد ۳-عامل دیگر ترس از مخارج زندگی وترس از نداشتن و ترس از مطابق نبودن دخل وخرج است که جمله گرچه به زبان دعاست اما می می فرماید خدایا مرا قانع کن چون انسان قانع بهتر وراحت تر زندگی خویش را پیش می برد و دیگر انکه آنچه به من لطف می کنی کفایت زندگی مرا بکند و درصورتی که انسان قانع باشد و از طرفی هم مونه زندگی را داشته باشد ترس ندارد ۴-عامل دیگری گه موجب ترس است ظلم است زیرا هم باعث نابودی عمل شده و می بایست پاسخگو باشد وهم هرلحظه امکان قیام مظلوم علیه ظالم است وانسانی که اهل عدل وانصاف باشد نگرانی و وحشتی ندارد در این دعای شریف بعداز ذکر مواردی که ممکن است موجب ترس شد بطور کلی بیان می کند خدایا هرچه باعث ترس است را ازمن دور کن زیرا تنها کسی که می تواند انسان را از ترس برهاندو زندگی اورا کفایت کند و اورا از گناه دور سازد خداوند متعال است @jorenab
و دیگرانی هستند که به گناهانشان اعتراف کردند، [و] اعمال شایسته را با اعمال بد درآمیختند، امید است خدا توبه آنان را بپذیرد زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (توبه-۱۰۲) وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۰۲﴾ @jorenab
از آن روزی که ما را آفریدی به غیر از معصیت چیزی ندیدی خداوندا به حق هشت و چارت ز ما بگذر، شتر دیدی ندیدی! @jorenab
خدایا مرا در این ماه ۱-از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، ۲-و برانچه از شدنی‌ها که مقدراست شکیبایم گردان، ۳- و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاریات ای نور چشم مستمندان اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقی وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین. توضیح: ۱-دنس و قذر به معنای پلیدی وچرک و کثافت است و دوقسم است مادی و معنوی مادی مانند کثیف و چرکین شدن لباس و آلوده شدن به بول و غائط معنوی مانند گناه و رذایل اخلاقی باتوجه به اینکه در بند سوم دعا آمده است (ووَفّقْنی فیهِ للتّقی) مرا به تقوا موفق بدار و تقوا امری معنوی است پس مراد از طهارت از پلیدی، طهارت از قذارت و پلیدی های معنوی است یعنی خدایا مرا از گناه پاک کن ۲-انسانی درونش از قذارت و پلیدی گناه پاک شود نورانی می شود و محل جلوه نور الهی می شودچنین انسانی سعه وجودی پیدا می کند برای قطره چون واصل به دریا می شود دریا شود دلی که به برکت لطف و رحمت الهی دریایی شد درمقابل ناملایمات مقاوم میشود شما یک حوضچه کوچک را در نظر بگیرید اگر سنگی بزرگ درونش بندازید متلاطم می شود و بهم می ریزد اما دریا اینگونه نیست لذا فرمودند صبر مانند سر برای ایمان است همانطور که بدن بدون سر ارزش ندارد ایمان بدون صبر هم مفید نیست عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لاَ خَیْرَ فِی جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِی إِیمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ. (نهج البلاغه حکمت ۸۲) چون ایمان یعنی اتصال روح به منبع لایزال الهی و نشانه اش این است که روح وسعت پیدا کند با اموری که پیش میاید بهم نریزد و بداند هستی صاحب دارد و انرا به خوبی مدیریت می کند لذا دل را در برابر ناملایمات قوی می کند ۳-بدون شک چنبن فردی اهل تقوی می شود و از انجا که نوریان مر نوریان را جاذبند چنین فردی جذب افرادی می شود که به منبع لایزال الهی متصل هستند و با نیکان هم نشبن می گردد و روشن است چنین چیزی جز با کمک ذات حق تبارک وتعالی ممکن نیست و انسان باید بدانددربرابر خداوند قادر متعال بیچاره ای بیش نیست که تنها با مدد و عنایت او می تواند به کمالات دست یابد @jorenab
و نباید صاحبان ثروت و نعمت از شما درباره خویشاوندان خود و در حق مسکینان و مهاجران راه خدا از بخشش و انفاق کوتاهی کنند، باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند، آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.(نور_۲۲) وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (نور_۲۲) @jorenab
🌷حضرت محمد صلی‌الله علیه‌و‌آله: 💎وَ قَدْ وَكَّلَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ سَبْعَةً مِنْ مَلَائِكَتِهِ فَلَيْسَ بِمَحْلُولٍ حَتَّى يَنْقَضِيَ شَهْرُكُمْ هَذَا 💎خداوند بر هر شیطان سرکشی هفت تن از فرشتگان خود را گمارده است که تا پایان این ماه همچنان در بند آن‌ها می باشد. 📚وسایل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۰۴ @jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
طلب عدم انحراف خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست ۱و اگر در این ماه كجروى كرده‌ايم،پس ما را بازگردان ۲ و اگر در آن منحرف شده‌ايم،ما را استوار بدار. ۳و اگر دشمن تو شيطان، بر ما چيره شده،پس ما را از او رهايى ده اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا، وَ إِنْ زُغْنَا فِيهِ فَقَوِّمْنَا ، وَ إِنِ اِشْتَمَلَ‌ عَلَيْنَا عَدُوُّكَ اَلشَّيْطَانُ‌ فَاسْتَنْقِذْنَا مِنْهُ‌. دعای ۴۴ صحیفه سجادیه عليه‌السلام https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
رهبر انقلاب: ذکر و دعا در ماه رمضان دل و جان‌ها را تلطیف می‌کند رهبر انقلاب در دیدار دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: 🔹ماه رمضان، ماه ذکر است. ماه یاد است. ماه تابیدن انوار ذکر الهی بر دلهاست. این را به راحتی از دست ندهیم. 🔹هیچ‌وقتِ سال، این اندازه، دلها آماده‌ی تلقّیِ انوارِ الهی، انوار هدایت الهی، برکات الهی، رحمت الهی نیست. این ماهِ رمضان است. 🔹ماهی که یک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَيرٌ مِن أَلْفِ شَهر. ماه تلطیف دل و جان است؛ این زندگی مادّی، بخصوص زندگی ماشینی، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت می‌اندازد. 🔹مثل چرخی که احتیاج به روغن‌کاری دارد تا راحت بچرخد تا سایشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در این ماه چنین نقشی را ایفا میکند، ما را تلطیف میکند؛ دلهایمان را، جانهایمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهای شبانه‌روزی، با خود روزه، با شب قدر. @TasnimNews
«بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!».(فصلت_۳۴) ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَینَک وَ بَینَهُ عَداوَةٌ کأَنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ @jorenab
خدایا مرا در این ماه ۱-بر لغزش‌ها سرزنش مکن، ۲- و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، ۳- و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ توضیح یکم: اساس دنیا این است که گرفتاری ها و بلاها با زندگی در آن آمبخته شده است به تعبیر حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه در خطبه ۲۲۶ دنيا خانه اى است که ۱- به بلاها پوشیده شده است ۲- به حيله و نيرنگ شناخته شده است ۳- حالات آن پايدار نیست ۴- مردم آن از سلامت برخوردارنیستند دَارٌ بِالْبَلاَءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ لاَ تَدُومُ أَحْوَالُهَا وَ لاَ یَسْلَمُ نُزَّالُهَا دوم: بلاهای دنیایی دو دسته است دسته اول برای آزمایش است اساس خلقت انسان برای آزمایش است همانطور که قران کریم اشاره می کند ما انسان را از نطفه به هم آمیخته ای آفریدیم، و او را می آزماییم. (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا (انسان:۲) دسته ای از بلاها برای ازمایش است هیچ مصیبتی (ناخواسته) در زمین و نه در وجود شما روی نمی دهد مگر این که همه آنها قبل از آن که زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است. و این امر برای خدا آسان است مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ (حدید:۲۲) دسته دوم بازخورد اعمال است هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو می کند وَهُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَیَنشُرُ رَحْمَتَهُ ۚ وَهُوَ الْوَلِیُّ الْحَمِیدُ (شوری۲۸) سوم: باتوجه به دو بند اول دعا مراد از بلایا ذکر شده بلاهایی است که انسان به سبب گناه گرفتار آن می شود لذا می فرماید( اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ ) یعنی خدایا مرا بخاطر لغزش هایم مواخذه نکن و مرا گرفتار بلاها نگردان و از خطاهایم درگذر گناهان دارای اثر وضعی هستند باعث نزول بلا می شوند فساد، در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است. خدا می خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوی حق) بازگردند ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (روم:۴۱) اما از آنجا که خداوند متعال قادر بر همه چیز است عاجزانه از او می خواهیم جلوی نزول بلا هایی که ما مقصر و عامل نزول آن هستیم را بگیرد البته نه از آن جهت ما استحقاقش را داریم بلکه بخاطر لطف و کرمش چون ما مسلمان هستیم و اگر جلوی بلاهارا نگیرد ذلیل خواهیم شد @jorenab
عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی در نماز بکردی. صاحبدلی شنید و گفت: اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار از این فاضل‌تر بودی. اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی تهی از حکمتی به علت آن که پری از طعام تا بینی ✏ «سعدی» @jorenab
ای آقایم تو را می خوانم ۱-با زبانی که گناهش او را لال نموده، ۲-و با دلی با تو مناجات می‌کنم که جرمش او را هلاک ساخته ۳-، تو را می‌خوانم ای پروردگارم در حال هراس و اشتیاق و امید و بیم، أَدْعُوکَ یَا سَیِّدِی بِلِسَانٍ قَدْ أَخْرَسَهُ ذَنْبُهُ رَبِّ أُنَاجِیکَ بِقَلْبٍ قَدْ أَوْبَقَهُ جُرْمُهُ أَدْعُوکَ یَا رَبِّ رَاهِباً رَاغِباً رَاجِیاً خَائِفاً (دعای ابوحمزه ثمالی ) @jorenab
🔸 شما ذکر خدا بگویید، خدای متعال هم بر شما صلوات می‌فرستد، به شما درود می‌گوید؛ هم خود ذات اقدس الهی، هم ملائکه‌ی او به شما مؤمنین درود می‌گویند. و بدانیم که ذکر خدا، یاد خدا راهنما، راه‌گشا و دست‌گیر است، می‌تواند ما را قادر بر گره‌گشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجه‌ی تواناییِ خود ما انسان‌ها است که باید این گره‌ها را باز کند امّا این توانایی را خدا به ما می‌دهد. ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ @jorenab