تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک
برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس
#سنایی
می گویم:
همانگونه که برگ توت ابتدا توسط کرم ابریشم خورده میشود سپس بصورت تار ابریشم در میاد بعداین تارها بهم بافته میشودو پارچه اطلسی (حریر)درست میشودکه گرانترین پارچه است
انسان نیز می تواند با پیروی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام جنبه حیوانی رها کند و فرشته خو گردد
@jorenab
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت.
أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ
(بحارالانوار ج79ص63)
@jorenab
، وهابیان پس از محاصره مدینه در سال ۱۳۴۴ق، قبرستان بقیع و بقعههای آن را تخریب کردند؛ از جمله بارگاه امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع). وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعههای بقیع پرداختند
(البلاغی، الردَ علی الوهابیة، ۱۴۱۹ق، ص۳۹-۴۱)
@jorenab
اعرابیی را دیدم که پسر را همیگفت یا بُنَّی اِنَّک مسئولٌ یومَ القیامةِ ماذا اکتَسَبتَ و لا یُقالُ بمن انتسبتَ یعنی ترا خواهند پرسید که عملت چیست نگویند پدرت کیست.
جامه کعبه را که میبوسند
او نه از کرم پیله نامی شد
با عزیزی نشست روزی چند
لاجرم همچو او گرامی شد
(گلستان سعدی باب هفتم در تاثیر تربیت حکایت هشتم)
@jorenab
امام رضا علیهالسلام:
تعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لاَ تَفْضَحْکُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ
با آمرزشخواهی و استغفار خود را معطر کنید تا بوی گناهان شما را رسوا نکند.
امالی الطوسی، ص ۳۷۲
https://eitaa.com/jorenab
ها علیٌّ بشرٌ کیفَ بَشَر
رَبُّه فیه تَجَلّى و ظَهَر
علی آمد بشر اما چه بشر! بشری کوست خدا را مظهرهو و المَبدأُ شمسٌ و ضِیاء هُوَ و الواجبُ نورٌ و قَمَر
علی و حق چو ضیاء و خورشید علی و حقّ بهمثل نور و قمراُذُنُ اللهِ و عینُ الباري یا له صاحبُ سمعٍ و بَصَر
خود، علی گوش و علی چشم خداست ای عجب حقّ بوَدش سمع و بصرما هو اللهُ و لکنْ مَثَلا مَعَهُ اللهُ کَنارٍ و حَجَر
مَثَل حقّ بُوَد او نیست خدا لیک با اوست چو سنگ آذرعِلّةُ الکَونِ و لولاهُ لما کانَ للعالَمِ عَینٌ و أثر
باشد او علت ایجاد دو کون گر نبودی نَبُد از خلق اثرو له اُبدِعَ ما تَعقِلُهُ مِن عُقولٍ و نُفُوسٍ و صُوَر
خلقتِ آنچه به عقلت گُنجد بهر او شد ز عقول و ز صورمَظهرُ الواجبِ! یا لَلْمُمکِن صُورةُ الجاعلِ یا لَلمَظهَر
خود چه ممکن بود او کز عظمت آمده صورت حقّ را مظهرجِنسُ الاجناس علیٌّ وَ بَنُوه نوعُ الانواعِ إلَی الحادي عشر
جنس الاجناس علی وَ ابْنائش نوع الانواع یک و ده بشمرفلکٌ في فلکٍ فیه نُجُوم صدفٌ في صدفٍ فیه دُرَر
فلکی در فلکی پُر اَنجُم صدفی در صدفی پر گوهرکلُّ مَن مات و لم یَعرِفْه مَوتُهُ موتُ حِمارٍ و بَقَر
هرکه او مُرد و علی را نشناخت مردنش مردن گاو آمد و خرهو في الکلّ امام في الکلّ مَن ابوبکر و مَن کان عُمَر
در همه دور، امامِ همه اوست [پس که باشند ابوبکر و عمر]لیسَ مَن أذنبَ یوماً بإمام کیفَ مَن أشرکَ دهراً و کَفَر
هرکه روزی گنه آرد نه سزاست به امامت، چه رسد کفر سِیَرقَوسُه قوسُ نُزولٍ و عُروج سَهمُه سهمُ قضاءٍ و قَدَر
زو کمان، قوس نزول است و صعود تیر او، تیر قضا هست و قدرما رَمىٰ رمیةً الا و کفى ما غزا غزوةً الا و ظفر
تیر نگشود مگر خصم افکند جنگ ناورد مگر یافت ظفرأغمَدَ السیفَ متى قابله کلّ مَن جَرَّدَ سَیفاً و شَهَر
کرد شمشیر به پیشش به نیام هر کجا بود شجاعی اشهرحُبُّه مَبدأُ خُلدٍ و نِعَم بُغضُه مَنشأُ نارٍ و سَقَر
مهر او باعث جنّات نعیم کینِ او مورث نار است و سقرخَصمُه بَغَّضَه اللهُ و لو حَمِدَ اللهَ و أثنى و شکر
دشمن او بَرِ حقّ مبغوض است گرچه حمد آرد و شکرِ داور@jorenab
#عبودیت_از_نگاه_امام_صادق_علیه_السلام
عنوان بصری ازامام صادق(علیه السلام )پرسید حقیقت عبودیت چیست
حضرت فرمود: حقیقت عبودیت و بندگى سه چیز است:
۱- بنده در آنچه خدا بر او منّت گذاشته و بخشیده است براى خود مالکیت نبیند، بدان جهت که بندگان را ملکى نیست، مال را مال خدا میدانند، و آنرا در جایى که خدا فرموده است قرار میدهند.
۲-اینکه بنده خدا براى خودش مصلحت اندیشى و تدبیر نکند.
۳- اینکه تمام مشغولیاتش منحصر شود به آنچه که خداوند او را بدان امر نموده، یا از آن نهى فرموده است.
بنابراین، اگر بنده خدا براى خودش ملکیتى را در آنچه که خدا به او سپرده است نبیند، انفاق نمودن بر او آسان میشود.
و قتی تدبیر امور خود را به مدبرش بسپارد، مصائب و مشکلات دنیا بر وى آسان میگردد.
و زمانى که به آنچه خداوند به وى امر کرده و نهى نموده است اشتغال ورزد، دیگر فراغتى نمییابد تا مجال و فرصت خودنمایى و فخر نمودن بر مردم پیدا نماید.
مَا حَقِیقَةُ الْعُبُودِیَّةِ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْیَاءَ أَنْ لَا یَرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ مِلْکاً لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یَکُونُ لَهُمْ مِلْکٌ یَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یَضَعُونَهُ حَیْثُ أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَا یُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیراً وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ تَعَالَی بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ فَإِذَا لَمْ یَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ تَعَالَی مِلْکاً هَانَ عَلَیْهِ الْإِنْفَاقُ فِیمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَی أَنْ یُنْفِقَ فِیهِ وَ إِذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِیرَ نَفْسِهِ عَلَی مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَیْهِ مَصَائِبُ الدُّنْیَا وَ إِذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَی وَ نَهَاهُ لَا یَتَفَرَّغُ مِنْهُمَا إِلَی الْمِرَاءِ وَ الْمُبَاهَاةِ مَعَ النَّاسِ
(بحارالانوار ج۱ص۲۲۵)
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_آل_یس
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللَّهِ الَّذِي أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِي ضَمِنَهُ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِكَ
سلام بر تو اى حضرت بقية الله در زمين ،
سلام بر تو اى عهد و پيمان كه خدا آن عهد را از خلق گرفت و محكم و مؤكد بر امت گردانيد
سلام بر تو اى وعده خدا كه آن وعده را ضمانت كرده
سلام بر تو در تمام ساعات شب و روز
@jorenab
مگو آن سخن کاندرو سود نیست
کزان آتشت بهره جز دود نیست
#فردوسی
https://eitaa.com/jorenab
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللّٰه،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ،
أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللّٰهِ،
وَأَشْهَدُ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّٰهِ،
وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ، وَجَاهَدْتَ فِى سَبِيلِ رَبِّكَ، وَعَبَدْتَهُ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_یک
اي خاک درت سرمه ارباب بصارت
در تأديت مدح تو خم، پشت عبارت
گردِ قدمِ زائرت، از غايت رفعت
بر فرق فريدون ننشيند ز حقارت
در روضه تو خيل ملايک، ز مهابت
گويند به هم مطلب خود را به اشارت
هر صبح که روح القدس آيد به طوافت
در چشمه خورشيد کند غسل زيارت
در حشر، به فرياد بهائي برس از لطف
کز عمر، نشد حاصل او غير خسارت
#شیخ_بهائی
@jorenab
#فعالیت_تدبیری_و_التذاذی_در_انسان
🍀۱_انسان هر چند هر فعالیتی را برای آرزویی و رسیدن به یک لذتی و ارضای یک تمایلی انجام میدهد ولی در بعضی از افعال مستقیماً خود فعل را نمیخواهد یعنی خود فعل لذت بخش نیست بلکه بسا هست مقرون به رنج است ولکن آن فعل، انسان را به یک مقصود نهایی نزدیک میکند از قبیل شخم زدن زمین و دانه پاشیدن و درو کردن و خرمن کردن و... که یک نفر کشاورز برای یک مقصود اصلی و نهایی انجام میدهد. در این گونه افعال چون خودشان مطلوب و مقصود نیستند و تمایلات انسان را به سوی خود جذب نمیکنند لازم است که انسان فایده طبیعی اینها را بداند و قوانین و قواعد صحیح این کارها را بداند تا آنها را طوری انجام دهد که به نتیجه مطلوب یعنی به چیزی که مستقیماً آسایش و آرامش خاطر انسان را فراهم میکند و یک تمایلی را خشنود میسازد برسد. در این گونه کارها راهنمای انسان فقط فکر و اندیشه است و لهذا باید از طریق تجربه و تعقل و تعلیم و تعلم به دست آید. این گونه فعالیتها را میتوان «فعالیت تدبیری» اصطلاح کرد.
🍀۲_یک قسم فعالیتهای دیگر است که انسان خود فعل را میخواهد یعنی خود فعل مستقیماً لذت بخش و ارضاء کننده یکی از تمایلات است از قبیل تغذی و اعمال جنسی حیوانات.
این گونه افعال خودشان مطلوب و مقصود حیواناند و تمایلات حیوان را به سوی خود جذب میکنند یعنی احساس هر یک از این افعال به واسطه ملایمتی که با طبع حیوان دارد هیجانی در وی ایجاد و او را به عمل وادار میکند نظیر هیجانی که خود به خود از دیدن یک منظره زیبا یا شنیدن یک آواز خوش و یا استشمام یک بوی مطبوع در انسان پیدا میشود که به صرف روبرو شدن و انعکاس ذهنی این امور، جذب و انجذاب پیدا میشود. این گونه افعال غایات طبیعی مهمی دارد و طبیعت عینی خارجی انسان است که برای بقا و کمال فرد یا نوع، این تمایلات را به وجود آورده است ولی در شعور انسان این نتایج طبیعی منعکس نمیشود و اگر فرضاً منعکس بشود (مانند انسان عالم) باز داعی و محرک نفسانی همان ارضای تمایل است. این گونه فعالیتها را میتوان «فعالیت التذاذی» اصطلاح کرد
( استاد مطهری، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 2، ص۱۹۸_۱۹۹)
💧نکته :
اینکه درقران کریم آمده است اولئک کالانعام بل هم اضل برای این است که انسان وقتی خوی حیوانی وجنبه سِفلی او غلبه کند در نابودی انسان دیگر تدبیر میکند مثلاً حیوان وقتی گرسنه است شکار میکند اما انسانی که خوی حیوانی گرفت دیگران را نابود می کند تا نکند روزی کسی اورا نابود کند مانند پادشاهانی که حتی فرزندان خود را کشتند تا مبادا چشم طمع به تاج و تخت آنها داشته باشند
پس انسانی که جنبه سفلی وخوی حیوانی بر او غلبه کند حتی از حیوان پست تر می شود چون بدنبال نابودی انسانهای دیگر است
@jorenab
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
توبندگی چوگدایان بشرط مزدمکن
که دوست خود روش بنده پروری داند
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
#حافظ
https://eitaa.com/jorenab
یَا آلَ بَیتِ رَسولِ الله حُبُّکُمُ
فَرضٌ مِنَ الله فی القُرآنِ أنزَلَهُ
کَفاکُم مِن عظیمِ القَدرِ أنّکُم
مَن لَم یُصلِّ عَلَیکُم لَا صَلَاةَ لَهُ
-ای خاندان نبوّت، محبّت شما واجبی است که از جانب خداوند در قرآن آمده است.
– همین در عظمت شأن شما کافی است، آن کس شما را در نماز درود نگفت، نمازی ندارد، (نمازش درست نیست
https://eitaa.com/jorenab
نبی اکرم صلوات الله علیه و آله :
شیاطین دو گروه اند؛
۱-شیاطین جنّی که با ذکر
لاحُولَ وَلاقُوَّۀ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ
رانده میشوند،
۲- و شیاطین انسی که با
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد
[شر و آزارشان] از شخص دور میشود
إنَّ الشَّیطانَ اثنانِ: شَیطانُ الجِنِّ وَ یُبَعَّدُ بـ لاحُولَ وَلاقُوَّۀَ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ، وَشِیطانُ الإنْسِ وَیُبَعَّدُ بِالصَّلاۀِ عَلیَ النَّبیِّ وَآلِهِ.
(بحارلانوارج۹۲ص۱۳۶)
@jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرامشی از جنس زیارت غوث اللهفان (فریادرس بیچارگان)
https://eitaa.com/jorenab
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله :
تَركُ الغَيبَةِ أَحَبُّ إلَى اللّه ِ عَزَّ وَجَلَّ مِن عَشرَةِ آلاف رَكعَةٍ تَطَوُّعاً؛
ترک غيبت از ده هزار ركعت نماز مستحبى پيش خدا محبوبتر است.
بحار الانوار ج۷۲،ص۲۶۱
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_دو
مَنایِحُ اللهِ جاوَزَ اَمَلی
وَلَیسَ لِی شُکری وَلا عَمَلی
وَلکنَّ اَفضَلَهاعِندی وَاَجمَلَها
مُحَبَّتی لِاَمیرالمُومِنینَ علی
نعمت های الهی بیشتراز آرزو من است
که نه عملم به آن اندازه است و نه توان شکرگزاری آن را دارم
اما بالاترین و زیبا ترین آن
محبت من به حضرت علی علیه السلام است
@jorenab
زندگی یعنی زنده بودن در لحظه ها وبهره بردن ازثانیه ها
انچه قبلا اتفاق افتادحتی تلخ هم باشد افق دیدت را باز کرد
انچه را داشتی از دست دادی تقدیر نبود
اگر مقصر بودی پس تجربه اندوختی
دنیا هرگز ارزش اندوه را ندارد
از زندگی لذت ببر توبنده خدایی فقط باید به خدا پاسخگو باشی خدا حرف خانوادگی را بیرون نمی برد بنده اش را رها نمی کند
دلت را صاف کن کینه در دل یعنی آتش زدن خودت
ازاد باش
به چیزی دل نبند
وابسته نباش
اگر اسیر گذشته ای و توان رها شدن را نداری متعفن می شوی می پوسی مرداب نباش بوی گندت دیگران را اذیت کند رود باش حرکت کن
ازفرصت ها استفاده کن
گذر کن تا رها بمانی
@jorenab