#دعا_کلید_گنج_آسمان_و_زمین
کلید گنجینه های آسمان و زمین در دستان توست
به مجموعه کلید در زبان عربی «مِقْلَدُ»گفته میشود که جمع آن میشود «مَقالِید.»(البته برخی معتقدندمَقالِید جمعی است که مفرد ندارد_مجمع البحرین_)
وهرگاه آنرا بسمتی بچرخانند که قفل را باز کند «مفتاح»گفته میشود که جمع آن میشود «مفاتح یا مفاتیح»
و اگر به سمتی بچرخانند که قفل میکند به آن «مِغْلَاق»میگویند که جمع آن «مَغالِق»میشود
۲_قران کریم میفرماید کلید آسمان و زمین برای خداوند است
لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(شوری:۱۲)
ازطرف دیگر می فرماید این کلید فقط باز میکند یعنی مفتاح است
﴿وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ یَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فی ظُلُماتِ اْلأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلاّ فی کِتابٍ مُبینٍ﴿انعام۵۹﴾
و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را میداند و هیچ برگی از درخت نمیافتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانهای در زیر تاریکیهای زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است
۳_حضرت علی علیه السلام میفرماید خداوندی که خزائن آسمان و زمین دستان اوست
کلیدش را در دستان تو قرار داد
هرگاه خواستی این خزائن نعمت الهی را بوسیله دعا کردن باز کن
وَ اعلَم أَنّ ألّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السّمَاوَاتِ وَ الأَرضِ قَد أَذِنَ لَکَ فِی الدّعَاءِ وَ تَکَفّلَ لَکَ بِالإِجَابَةِ وَ أَمَرَکَ أَن تَسأَلَهُ لِیُعطِیَکَ....... ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ. فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ(نهج البلاغه نامه۳۱)
@jorenab
#ایمان_و_انفاق
۱_اساس کامل شدن دین به این است که هم رابطه انسان با خدا درست شود وهم رابطه اش با خلق
لذا در کنار امور عبادی که بحث ارتباط با خداست مثل نماز مثل روزه مثل حج. بحث ارتباط با خلق مطرح است
۲_اگر می فرماید ویژگی مومن این است که نماز اقامه میکنند بعدش می فرماید اهل انفاق هستند
وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (بقره:۳)
۳_در بحث حج هم یک مسأله عبادی سیاسی است. بحث انفاق مطرح است و حاجیان باید قربانی کنند
شتران فربه را در مراسم حج براى شما از شعائر الهى قرار داديم؛ در آنها براى شما خير و بركت است؛ نام خدا را در حالى كه براى قربانى به صف ايستادهاند بر آنها ببريد
الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيها خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْها صَوافَّ
(حج:۳۶)
۴_روایاتی رسیده که منظور از" تزکی" در آیه شریفه. قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی (اعلی۱۴)دادن زکات فطره است
شخصی از امام صادق(ع) پرسید معنای آیه ی قد افلح من تزکی چیست؟ فرمود: این است که هرکس زکات فطره بدهد، رستگار می شود. پرسید معنای آیه ی «و ذکر اسم ربه فصلی» چیست؟ فرمود این است که (برای نماز عید) به سوی جَبّانه برود و نماز بخواند
(و منظور از جبانه، صحرا است)
سُئِلَ الصَّادِقُ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَةَ فَقِیلَ لَهُ وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی قَالَ خَرَجَ إِلَی الْجَبَّانَةِ فَصَلَّی [۲]
۵_لذا گفته شده اینکه آمده است به هنگام رفتن مسجد زینت خود را به همراه داشته باشید خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ(اعراف۳۱)
مراد مال است تا وقتی در مسجد کسی نیازمند باشد انفاق کنید چون قرآن کریم از مال به زینت یاد کرده است
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ۖ (کهف :۴۶)
----------
[۲]: من لا یحضره الفقیه ج ۱ ص ۳۲۳.
@jorenab
ای خدایی که تو را سخنی از سخن دیگر مشغول نتواند کرد
و ای خدایی که تو را نتواند سؤال بی حدّ و حصر خلق به اشتباه و خطا بیندازد
و اصرار محتاجان تو را خسته نکند،
خداوند لذّت عفو و شیرینی لطف و رحمت و مغفرتت را به من بچشان.
يَا مَنْ لاَ يَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ وَ يَا مَنْ لاَ يُغَلِّطُهُ السَّائِلُونَ وَ يَا مَنْ لاَ يُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ
أَذِقْنِي بَرْدَ عَفْوِكَ وَ حَلاَوَةَ رَحْمَتِكَ وَ مَغْفِرَتِكَ
#مفتاتیح_الجنان_تعقیبات_مشترک
@jorenab
51.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی با طبیعت شقایق
امیرکلا _بابلکنار_بابل
@jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا امیرکلاست. _بابلکنار _ بابل
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
#تلنگر
درجنگل های مازندران درختی وجود دارد که به آن انجیری میگویند
درختی بسیار محکم که وقتی آتش میگیرد هم گرمایی بسیار خوبی دارد و هم دوام زیادی و اگر چیزی از آن بماند بصورت ذعاال در میاد که بااشاره ای دوباره اتش میگیرد لذا تا آخر می سوزد هرچند ممکن است گُر نگیرد و شعله ای آن چنانی نداشته باشد
برگها و شاخه هایش اینگونه نیست وقتی آتش بگیرد شعله زیادی دارد اما فوری فروکش می کند وبخشی می سوزد مقداری هم نسوخته باقی می ماند
لذا نه دوام دارد نه می توان برای گرم شدن به آن تکیه کرد
دوستی بعضی نیز مانند درخت انجیری دائمی و پر حرارت است و برخی نیز مانند برگ ها و شاخه های ان ابتدا زود شعله می گیرد پرحرارت است اما فوری فروکش میکند و دیگر خبری از محبت و دوستی نیست
گاهی ارتباط ما با خداوند واهل بیت علیهم السلام در حد مواقع خاص مثل ماه رمضان و محرم است لذا با حرارت عزاداری میکنیم توسل پیدا میکنیم
درحالی که این ارتباط باید همیشه باشد بگذار ارتباط کم باشد اما دائمی باشد چون به تعبیر حضرت امیرالمومنین علیه السلام کار خیر حتی کم باشد اما دایمی باشد بهتراست ازینکه شدید باشد و زود تمام شود
قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
نهج البلاغه حکمت ۲۸۷
@jorenab
دو برادر یکی خدمت سلطان کردی و دیگر به زور بازو نان خوردی.
باری این توانگر گفت درویش را که: چرا خدمت نکنی تا از مشقت کار کردن برهی؟
گفت: تو چرا کار نکنی تا از مذلّت خدمت رهایی یابی که خردمندان گفتهاند نان خود خوردن و نشستن به که کمر شمشیر زرّین به خدمت بستن.
به دست آهن تفته کردن خمیر
به از دست بر سینه پیش امیر
عمر گرانمایه در این صرف شد
تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا
ای شکم خیره به نانی بساز
تا نکنی پشت به خدمت دو تا
(گلستان سعدی باب اول سیرت پادشاهان حکایت ۳۶)
@jorenab
امام صادق علیه السلام فرمود
روزی جبرئیل با پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم بود که ابوذر وارد شد
جبرئیل پرسید این شخص کیست ؟
فرمود ابوذر
جبرئیل گفت او بخاطر دعایی که هر صبح می خواند در آسمان بیشتر از زمین شناخته شده تر است
حضرت از اباذر دعا را پرسید
گفت می گویم
خدایا از تو ایمان به تو و تصدیق به رسولت را درخواست می کنم و عافیت از همه گرفتاری ها و شکر بر عافیت و بی نیازی از مردم را مسالت می کنم
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ أَبُو ذَرٍّ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَعَهُ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ مَنْ هَذَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ أَبُو ذَرٍّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ فِي اَلسَّمَاءِ أَعْرَفُ مِنْهُ فِي اَلْأَرْضِ وَ سَلْهُ عَنْ كَلِمَاتٍ يَقُولُهُنَّ إِذَا أَصْبَحَ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا ذَرٍّ كَلِمَاتٌ تَقُولُهُنَّ إِذَا أَصْبَحْتَ فَمَا هُنَّ قَالَ أَقُولُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ اَلْإِيمَانَ بِكَ وَ اَلتَّصْدِيقَ بِنَبِيِّكَ وَ اَلْعَافِيَةَ مِنْ جَمِيعِ اَلْبَلاَءِ وَ اَلشُّكْرَ عَلَى اَلْعَافِيَةِ وَ اَلْغِنَى عَنِ اَلنَّاسِ
(بحارالانوار ج۲۲ص۴۰۷)
@jorenab
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بیانیۀ وزارت خارجه درباره پاسخ به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران در دمشق
🔹نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاههای نظامی این رژیم را به انجام رساندند.
🔹جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بینالملل، بر عزم خویش برای دفاع قاطع از حاکمیت، تمامیت سرزمینی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور و تجاوز تأکید مینماید.
🔹توسّل جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دفاعی در اِعمال حق دفاع مشروع، نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی در زمانی است که اقدامات غیرقانونی و نسلکُشی توسط رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر اين رژیم علیه دولتهای همسایه و آتش افروزی در منطقه و فراتر از آن ادامه دارد.
🔹جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد.
@Farsna
هدایت شده از جرعه ناب
#حقیقت_توسل
توسل یعنی بدانیم که خداوند متعال وقتی احکامی را بر ای هدایت بشر قرار داد و برخی از امور را بر ما حرام کرد وبرخی را واجب نمود حتما کسانی را قرار داد تا آن احکام را برای ما تبیین و تفسیر نمایند واجرا کنند واگر بخواهیم مسیر درست را طی کنیم می بایست ببینیم آنان چه راهی را رفته اند و دین را چگونه برای ما توضیح می دهند
پس توسل به اهل بیت عصمت و طهارت از آن جهت است که ما مامور به اطاعت از آنها هستیم
توضیح آنکه
۱_قرآن کریم طبق بیان خودش برای همیشه است
وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَکُم بِهِ وَمَن بَلَغَ
(انعام ۱۹)
نکته: « و من بلغ» هر کسی( در هر عصری) که قرآن به او برسد
۲_قرآن کریم اشاره می کند که آیاتی در آن وجود دارد که نیاز به توضیح و تعلیم دارد
«وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ....»(ال عمران :۷)
۳_ لذا یکی از وظایف پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم )را تعلیم می داند وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ( بقره:۱۲۹)
۴_با توجه به اینکه قرآن برای همیشه است، باید معلم آن هم همیشگی باشد
۴_پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:
أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی
(بحارالانوار ج۵ص۶۹)
قرآن کریم یکی از کارهای حضرت هارون را شراکت در امر حضرت موسی می داند
وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی (طه:۳۲)
۵_با توجه به«وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی » علاوه بر اخذ و حفظ وحی که امری شخصی و منحصر به پیامبر است وظیفه ابلاغ را بر عهده دارد پس حضرت هارون نیز در وحی شریک موسی (علیهالسلام) است
۶_اگر امیرالمومنین علیه السلام به منزله هارون باشد
پس: در ابلاغ وحی، شریک پیامبر است و کلامش مانند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم )حجت شرعی است
در نتیجه : بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می بایست سراغ امیرالمومنین (علیه السلام) رفت
@jorenab
در گردش و دگرگونى هاى روزگار است كه گوهر مردان شناخته شود
فِی تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ.
(حکمت۲۱۷)
توضیح:
گردش روزگار موجب می شود شرایط مختلفی بر انسان عارض شود مانند خوشحالی. ناراحتی. سلامتی مریضی دارایی و نداری و.. در همه این شرایط انسان نمی تواند ظاهرسازی نماید بلکه ذاتش در شرایط مختلف آشکار می شود
ابن ابی الحدید می نویسد:
آدمى چون هندوانه است كه ظاهرش آراسته است و گاهى درونش معيوب و داراى كرم است و مزه اش ترش يا بى مزه است...
(ج۱۹ص۳۸)
@jorenab
هدایت شده از حسین
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گنبد آهنینتان این بود؟!
🔸سروده محمد رسولی درباره سیلی ایران به اسرائیل
🔺زخم پهپادها خدا را شکر
بر دل اهل غزه تسکین بود
🔺موشـک بام مسجد الاقصی
پیک آزادی فلسـطین بود
هدایت شده از جرعه ناب
، وهابیان پس از محاصره مدینه در سال ۱۳۴۴ق، قبرستان بقیع و بقعههای آن را تخریب کردند؛ از جمله بارگاه امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع). وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعههای بقیع پرداختند
(البلاغی، الردَ علی الوهابیة، ۱۴۱۹ق، ص۳۹-۴۱)
@jorenab
بسم الله الرحمن الرحیم
۲۶ فروردین ۵۸/ ۱۷ جمادی الاولی ۹۹
ملت شریف و مبارز ایران- وفقهم الله تعالی
با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید:
۱- روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می شود. ارتش محترم در این روز در شهرستانهای بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.
۲- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.
۳- افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می شود و نظام را از هم می پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤسای فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایند و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از ما فوق و رعایت کامل ما فوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود.
۴- افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می شود و مخالف انقلاب اسلامی است.
۵- این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام نمودند، اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و این جانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگانهای خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب خورده ای را که می خواهند در صفوف مسلمانها تفرقه بیندازند خواستارم، و هوشیاری ملت را در مقابل توطئه های غیر اسلامی امیدوار.
و السلام علیکم و رحمة الله.
روح الله الموسوی الخمینی
صحیفه امام خمینی ره ج۷ص۲۰_۲۱
@jorenab