eitaa logo
جرعه ناب
649 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از مباحثی که بسیار پیچیده و فنی هست و نظرات متفاوتی در این عرصه وجود دارد بحث بانک هست !!! اینکه بانک چیست؟ بانک اسلامی به چه معناست؟ آیا می توان بانک اسلامی ایجاد کرد با این که اساس بانک از دنیای غرب به کشورهای اسلامی ورود کرده است؟ خدمت دوستان عرض کنم که بنده بسیار مبتدی بوده و فقط جزواتی که در چند جلسه کلاس اساتید به نام این فن تهیه شده برای مباحثه با دوستان عزیز مطرح شده و همچنین برای آشنایی مقدماتی برای عزیزانی که مثل من علم چندانی در این زمینه ندارند این مطالب بیان می شود به خواست خدا این مطالب بهانه ای بشود که با مسائل فقهی بانک آشنا شویم تا حداقل بتوانیم در مسائل زندگی خود وارد شبهات مالی نشویم. هدف اصلی این که جرات کردم خود را در این دریا مواج بیاندازم آشنا شدن حداقلی با مباحث فقهی بانک بود وگرنه هیچ چیز من را مجاب نمی کرد که در این ورطه خطرناک وارد شوم. در گذشته های دور، مردم طلا و نقره و اشیاء با ارزش خود را برای نگهداری و حفظ از سرقت در معابد و پرستشگاه ها امانت می گذاشتند و در مقابل آن هم مبلغی به متصدیان معابد می پرداختند. کم کم بخش خصوصی به این فکر افتاد که این نقش معابد را بر عهده گیرد و امانت دار مردم باشد و در مقابل هم اجرت بگیرد. بعد از این مرحله که صنف صرّاف ها شکل گرفت مردم به این فکر افتادند که در معاملات خود به جای آن که به صراف رجوع کنند تا سکه های خود را بگیرند می توانند رسید سکه ای که به صراف داده اند به فروشنده واگذار کنند تا خود او با مراجعه به صراف، سکه را دریافت نماید. در این مرحله نطفه استفاده از اسکناس به جای طلا و نقره در معاملات بسته شد. به تدریج صراف ها دریافتند که رسید آنها در نزد مردم معتبر شده و دست به دست می گردد و کمتر کسی سراغ اصل طلا و نقره می آید و اینها می توانند سکه های موجود را به دیگران قرض بدهند و سود دریافت کنند. در این مرحله صرافان دریافتند که اگر بجای گرفتن مزد برای حفظ طلاهای مردم، مبلغی به آنها سود بدهند مقدار بیشتری طلا در نزد آنها خواهد آمد و در نتیجه می توانند با دادن وام درآمد بیشتری کسب کنند و از این جا تاسیس موسساتی پولی به نام «بانک» مورد توجه قرار گرفت لذا بانک را می توانیم موسسه ای انتفاعی بدانیم که با سرمایه اولیه و سپرده مشتریان به منظور کسب سود اقدام به جمع آوری پول و دادن وام و اعتبار و خدمات بانکی می نماید. همان گونه که بانک ها در اقتصاد فعلی نقش عمده ای در پیشرفت و توسعه اقتصادی دارند و کمتر کسی یافت می شود که در داد و ستدهای خود از خدمات بانکی استفاده نکند، در اقتصاد اسلامی هم بانک می تواند در خدمت هدف های کلان نظام اسلامی نظیر توزیع مناسب درآمد و ایجاد فرصت های شغلی مناسب ایفای نقش نمایند... (حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدانی ) https://eitaa.com/jorenab
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ » (نهج البلاغه حکمت دوم) .به خواری راضی شد آنکس که سختی هایش را آشکار ساخت دومین عامل خواری آن است که انسان گرفتاری ها ومشکلات خویش را برای دیگران باز گو نماید زیرا الف- از یک طرف موجب می شود، تا مردم اورا فردی کم تحمل وضعیف النفس بشناسند زیرا مشکلات برای همه وجود دارد واساسا دنیا همراه با گرفتاری وسختی هاست ورسیدن به مراحل بلند زندگی بدون تحمل شدائد ممکن نیست کسی می تواند قله های سر به فلک کشیده را فتح نماید که رنج صعود از دامنه های سخت را بر خویش هموار ساخته باشد ،حتی گفته شده است بهشت در سختی ها پیچیده شده است لذا حضرت امیر المؤمنین ( علیه السلام) می فرماید رسول الله ( صلی الله علیه وآله وسلم ) بارها می فرمود بهشت در سختی ها ومشقت ها پیچیده شده است « فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ‏ بِالْمَكَارِه‏»(-نهج البلاغه خطبه 176 ) ب-از طرف دیگر کسی که با پیدا شدن مشکل وگرفتاری آنرا برای دیگران بیان می کند در حقیقت به کار الهی خشمگین است زیرا خداوند متعال انسان را برای امتحان وآزمایش آفرید وروشن است آزمایش با مشقت وسختی همراه است . لذا حضرت در جای دیگر فرمود هرکس نسبت به آنچه از دنیا دارد اندوهناک باشد نسبت به قضای الهی خشمناک است وکسی که از بلایی که به او رسید شکایت کند گویا خدارا شکوه نموده است « مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً وَ مَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْ أَصْبَحَ [فَإِنَّمَا] يَشْكُو رَبَّه‏»( نهج البلاغه حکمت : 224 ) https://eitaa.com/jorenab
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه به داود رِقّى فرمود كه ترك مكن اين دعا را سه مرتبه در وقت صبح و سه مرتبه در وقت شام اَللّهُمَّ اجْعَلنى فى دِرْعِكَ الْحَصينَةِ الّتى تَجْعَلُ فيها مَنْ تُريدُ پس بدرستى كه پدرم عليه السلام مى فرمود كه اين از دعاى مخزون است . ( مفاتیح الجنان ملحقات باقیات صالحات) @jorenab
بانک ها و مؤسسات پولی با جمع آوری پس اندازهای خرد و دادن تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان وجوه، امکان سرمایه گذاری مُولد را فراهم آورده و با بکارگیری سایر عوامل تولید، اقتصاد را به سوی اشتغال کامل و بهره وری بیشتر سوق می دهند و از سوی دیگر با بکارگیری پیشرفته ترین تکنولوژی و ابزارهای مورد نیاز توانایی دارند تا سپرده های پولی اشخاص حقیقی و حقوقی را به بهترین وجه نگهداری و با کمترین هزینه و مطمئن ترین راه و در اسرع وقت از مکانی به مکان دیگر و از حسابی به حساب دیگر منتقل کرده و موجب گسترش مبادلات در سرتاسر جهان شوند و از سوی دیگر می توانند دولت را در اجرای سیاست های پولی در رونق و رکود اقتصادی کمک نمایند. از اوایل قرن بیستم و احساس ضرورت وجود بانک ها در اقتصاد و مشکل حرمت ربا در بانکداری، دانشمندان مسلمان فکر اصلاح نظام بانکی ربوی و تطبیق آن بر موازین شرعی را مدّنظر قرار دادند و بزرگانی چون آیت الله شهید صدر و آیت الله مطهری و ... به تحقیق در این زمینه پرداختند. از سال ۱۹۶۳ میلادی به تدریج موسسات و تعاونی هایی با رویکرد دینی در کشورهای مصر، مالزی، پاکستان و ... شروع به کار کردند و در اواخر ۱۹۹۶ م بیش از ۱۶۶ نهاد مالی اسلامی در ۳۴ کشور اسلامی و غیر اسلامی به ابتکار بخش خصوصی و دولتی تاسیس گردید. در حاضر موسسات بزرگ پولی در دنیا وجود دارند که لااقل مدعی حذف ربا از سیستم های معاملاتی خود هستند و برخی از بانک های بزرگ غربی هم بخشی را تحت عنوان بانکداری و مبادلات بر مبنای بانکداری اسلامی گشوده اند. تاریخچه بانکداری در ایران نشان میدهد که بانک جدید شرق در سال ۱۲۶۶ هجری شمسی بدون اجازه دولت در ایران تاسیس گردید مرکز این بانک در لندن بود و حوزه عملیاتی آن در مناطق جنوب آسیا قرار داشت. دومین بانک در ایران، «بانک شاهی ایران» بود که با دادن ۴۰ هزار لیره اجازه تاسیس و چاپ اسکناس و مصون بودن از پرداخت مالیات را از ناصرالدین شاه گرفت و شعب بانک شرق را خریداری و جمع کرد. هم زمان اجازه تاسیس بانک دیگری به یکی از اتباع روسی داده شد و به تدریج بانک های دیگری هم به کشور وارد شدند بانک سپه در سال ۱۳۰۴ هـ ش به عنوان اولین بانک ایرانی و بانک ملی در سال ۱۳۰۷هـ ش تاسیس شد و توانست حق نشر اسکناس را در سال ۱۳۱۱ هـ ش از بانک شاهی باز پس گیرد ... (حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدانی ) https://eitaa.com/jorenab
واکنش رهبر انقلاب به حذف اسم و عکس سردار سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی 🔹برخورد حذفی مستکبران با شهید سلیمانی در فضای مجازی نشانه ترس آنها حتی از اسم شهید و واهمه‌شان از رواج و تکثیر آن الگوی گران‌سنگ است. 🔹در دنیای امروز، فضای مجازی زیر کلید مستکبران است و این واقعیت باید مسئولان فضای مجازی کشور را هوشیار کند تا به‌نحوی عمل کنند که دشمن نتواند به هر شکل و هر جا که اراده کرد، در فضای مجازی برخورد کند. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استدلال ابن حازم به وجوب اطاعت از حضرت علی علیه السلام با لزوم بودن مفسر برای قرآن کریم منصوربن حازم می گوید به امام صادق ( علیه السلام) عرض کردم به مردم گفتم: آیا قبول دارید که رسول خدا حجت الهی بود بر بندگانش ؟ گفتند بله  گفتم زمانی که حضرت رحلت کرد حجت خداوند بر بندگان که حرام وحلال الهی رابیان کند وآنچه موجب خشم وخشنودی حق است را متذکر شود چه کسی است ؟گفتند قرآن   دیدم قرآن گروه های مختلف مانند مرجئه قدریه  وزندیق که قرآن را قبول دارند باهم در باره  اش اختلاف دارند  فهمیدم قرآن خودش کافی نیست نیاز به قیم دارد تا آنچه در آن است را برای مردم تبیین کند   از آنها پرسیدم قیم قرآن کیست ؟گفتند ابن مسعود هست برخی را می داند ابن عمر است بخشی را می داند حذیفه بعضی را می داند گفتم اینها که گفتید بر همه قرآن احاطه کامل دارند؟ گفتند نه دیدم تنها کسی که به همه قرآن آگاهی و احاطه کامل دارد علی ( علیه السلام ) است   پس شهادت دادم که علی ( علیه السلام) قیم قرآن است که بر همه قرآ ن احاطه دارد  وطاعتش واجب است  واو حجت خداوند بر بندگان بعد از رسول  خداست وآنچه در باره قرآن بگوید حق است امام صادق(علیه السلام)  فرمود خداوند  تورا مورد رحمت خویش قراردهد ( الکافی دارالکتب الاسلامیه ج1 ص 168-169 باب الاضطرار الی الحجه حدیث 2) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه: السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ‌اللّٰهِ صَلَّى‌اللّٰهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها: السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. https://eitaa.com/jorenab
هم زمان با شروع بانکداری در ایران، سید جمال الدین اسدآبادی این عالم بزرگ و فوق العاده، نامه معروف خود را به میرزای شیرازی در نجف با این عبارت شروع می کند «اَلبَانک و مَا اَدریکَ مَا البانک» و آثار و تبعات سلطه اقتصادی بیگانگان بر اقتصاد کشورهای اسلامی را متذکر می شود در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی بانک های دولتی – خصوصی و مختلط ایرانی و خارجی در کشور فعالیت می نمودند که با ملی شدن همه بانک ها از سوی شورای انقلاب و تصویب قانون بانک داری بدون ربا در سال ۱۳۶۳ هجری شمی در سیستم بانکی ایران حاکم شد و برای این اتفاق شاگرد طراز اول شهید صدر، مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی نقش کلیدی ایفاء کرد و قرار بود در طی ۵ سال مقدمات بانکداری اسلامی مهیا شود که متاسفانه ۳۷ سال از آن تبصره می گذرد و هنوز اقدامی در بسترسازی بانکداری اسلامی صورت نگرفت. با این اتفاقات بهتر است نام بانک های ایران را، بانک داری بدون ربا بنامیم نه بانک اسلامی، چون بانکی که اسلامی باشد باید عدالت محور باشد و برای فقراء و از بین بردن فقر نقش اساسی را ایفاء کند. در دادن وام به افراد نیازمند، به دنبال سود خودش نباشد و ... در حالی که در بانک های ما در اوّلیات قوانین و نگاه اسلامی هم قرار ندارد به همین خاطر بهتر است بانک های در ایران را بانکداری بدون ربا بنامیم نه بانکداری اسلامی. در بانکداری بدون ربا، بهره و ربا از سیستم بانکی حذف شده و سود ناشی از سرمایه گذاری به سپرده گذاران پرداخت می شود و وام گیرندگان نیز از تسهیلات بانکی که براساس عقود مختلف براساس قوانین فقهی مثل مضاربه، سلف و ... انجام میگیرد استفاده کرده و بخشی از سود حاصله واقعی را بر طبق ضوابط به بانک می پردازند. بدیهی است با توجه به این که بانک ها هنوز نقش صحیح خود را در پیگیری اهداف کلان اقتصاد اسلامی دنبال نمی کنند و اگر بر طبق قانون (سود صرف) عمل نمایند تنها به موسسات انتفاعی تبدیل شده اند که سود حلال به دست می آورند لذا نمی توان بر آن نام بانکداری اسلامی نهاد بلکه مناسب است که نام «سیستم بانکداری بدون ربا » را بر آن قرار دهیم. نکته مهم دیگری که در این خصوص باید مورد نظر دوستان قرار گیرد آن است که در تعامل با بانک ها نباید انتظاری که از صندوق های قرض الحسنه دارند، داشته باشند؛ زیرا بانک یک موسسه انتفاعی است اما قرض الحسنه نهادهای غیرانتفاعی است (حجت الاسلام والمسلمین یزدانی ) https://eitaa.com/jorenab
ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان پر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند https://eitaa.com/jorenab