#انواع_فقر
وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ »
(نهج البلاغه حکمت ۳)
تنگ دستی انسان زیرک را از بیان دلیلش لال می کند
فقر را به دوقسم حقیقی واضافی تقسیم می کنند وفقر حقیقی را احتیاج به هرصورتی باشد که تمام موجودات غیر از واجب الوجود آنرا داراست تعریف می کنند وفقر اضافی را که احتیاج به بعضی از ضروریات می دانند چهار قسم می کنند
اول آنکه مال دنیا را دوست دارد ونهایت رغبت را به آن دارد و نهایت سختی ورنج را در طلب آن می کشد اما چیزی به دست نمی آورد که به آن فقیر حریص گویند
دوم اینکه ثروت را از فقر بیشتر دوست دارد ولی نه آنمقدار که خویش را به زحمت افکند واز حرام مضایقه نداشته باشد که به آن «فقیر قانع »گویند
سوم هرگز رغبتی به مال نداشته وآنرا نخواهد بلکه از آن ناراحت وگریزان باشد واگر مالی به وی رسد از آن روی بر گرداند که به آن «فقیر زاهد» گویند
چهارم نه محبتی به مال داشته نه کراهتی از آن ؛ نه از داشتن شاد است نه از نداشتن نگران؛ نه از غنا رویگردان نه از فقر ترسان؛ از دنیا به اندازه نفس کشیدن بهره می بردوبه احدی در آن بخل نمی ورزدبه آن مستغنی راضی یا« فقیر عارف» گویند (معراج السعاده ص 319-320 با تصرف وتلخیص )
مراد از فقری که نقص محسوب می شود و انسان را در مواجهه با دیگران ناتوان می کند آن فقری است که کسی بدنبال دنیا برود ونتواند بدست آورد وبرای همین همیشه در درون خویش احساس ضعف نمایدلذا آنرا جزء رذائل اخلاقی می دانند زیرا نداشتن که مربوط به امر بیرونی است نمی تواند ارتباطی به اخلاق داشته باشد بلکه این وابسته بودن و بدست نیاوردن روح را مکدر می کند وموجب نقصان است اما اگر رغبتی به آن نداشته باشد آنگونه که نبی اکرم ( صلی الله علیه واله وسلم )و ائمه ( علیهم السلام) بودند فضیلت بزرگی است
@jorenab
الإمامُ عليٌّ عليه السلام
كلامُكَ مَحفوظٌ علَيكَ مُخَلَّدٌ في صَحيفَتِكَ، فاجعَلْهُ فيما يُزلِفُكَ
امام على عليه السلام
سخن تو، برايت نگهدارى و در كار نامه ات براى هميشه ثبت مى شود. پس آن را در چيزى به كار گير كه تو را [به خداوند ]نزديك مى سازد.
غرر الحكم : ۷۲۴۶
https://eitaa.com/jorenab
بار خدایا در روز پنجشنبه پنج حاجت مرا برطرف نما، که آنها را جز کرم تو گنجایش و جز نعمتهای توبرآن توانایی نیست:
۱-سلامتی که با آن برای انجام طاعتت نیرو گیرم
۲-و عبادتی که با آن سزاوار پاداش فراوان تو گردم،
۳- و گشایشی در حال من با روزی حلال
۴-و اینکه به من با ایمنی خویش در هنگامههای ترس امنیت دهی،
۵- و از هر غم و اندوه کوبنده در دژ استوار خویش پناهم دهی،
بارخدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و چاره جوییام را بوسیله او شفیع سودمندی برایم در روز قیامت قرار ده، به یقین تو مهربان ترین مهربانانی
اللَّهُمَّ اقْضِ لِی فِی الْخَمِیسِ خَمْساً لا یَتَّسِعُ لَهَا إِلا کَرَمُکَ وَ لا یُطِیقُهَا إِلّا نِعَمُکَ سَلامَةً أَقْوَی بِهَا عَلَی طَاعَتِکَ وَ عِبَادَةً أَسْتَحِقُّ بِهَا جَزِیلَ مَثُوبَتِکَ وَ سَعَةً فِی الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ وَ أَنْ تُؤْمِنَنِی فِی مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِکَ وَ تَجْعَلَنِی مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِی حِصْنِکَ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ تَوَسُّلِی بِهِ شَافِعاً یَوْمَ الْقِیَامَةِ نَافِعاً إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ
@jorenab
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله
يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ مَن سَألَني و هو يَعلَمُ أنّي أضُرُّ و أنفَعُ أستَجِيبُ لَهُ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد؛ هر كس با آگاهى از اين نكته كه سود و زيان به دست من است، از من چيزى بخواهد، اجابتش مى گويم
عدّة الداعي : ۱۳۱
https://eitaa.com/jorenab
#تلنگر
درجنگل های مازندران درختی وجود دارد که به آن انجیری میگویند
درختی بسیار محکم که وقتی آتش میگیرد هم گرمایی بسیار خوبی دارد و هم دوام زیادی و اگر چیزی از آن بماند بصورت ذعاال در میاد که بااشاره ای دوباره اتش میگیرد لذا تا آخر می سوزد هرچند ممکن است گُر نگیرد و شعله ای آن چنانی نداشته باشد
برگها و شاخه هایش اینگونه نیست وقتی آتش بگیرد شعله زیادی دارد اما فوری فروکش می کند وبخشی می سوزد مقداری هم نسوخته باقی می ماند
لذا نه دوام دارد نه می توان برای گرم شدن به آن تکیه کرد
دوستی بعضی نیز مانند درخت انجیری دائمی و پر حرارت است و برخی نیز مانند برگ ها و شاخه های ان ابتدا زود شعله می گیرد پرحرارت است اما فوری فروکش میکند و دیگر خبری از محبت و دوستی نیست
گاهی ارتباط ما با خداوند واهل بیت علیهم السلام در حد مواقع خاص مثل ماه رمضان و محرم است لذا با حرارت عزاداری میکنیم توسل پیدا میکنیم
درحالی که این ارتباط باید همیشه باشد بگذار ارتباط کم باشد اما دائمی باشد چون به تعبیر حضرت امیرالمومنین علیه السلام کار خیر حتی کم باشد اما دایمی باشد بهتراست ازینکه شدید باشد و زود تمام شود
قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
نهج البلاغه حکمت ۲۸۷
@jorenab