eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
209 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
از براى فرج و رفع گرفتارى و غم نيز نافع است مواظبت بر اين ذكر كه حضرت جواد عليه السلام تعليم فرموده يَا مَنْ يَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْ ءٍ وَ لاَ يَكْفِي مِنْهُ شَيْ ءٌ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي اى آنكه كفايت از همه چيز مى كنى و هيچ چيز از تو كفايت نمى كند مهمات امور مرا كفايت فرما. (مفاتیح الجنان) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خواندن دو ركعت نماز مابين مغرب و عشاء در تمام شبهاى اين دهه، در هر ركعت بعد از حمد بخواند يك مرتبه توحيد و آيه: وَواعَدْنا مُوسى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ المُفْسِدِينَ [۱] تا با ثواب حاجيان شريك شود ---------- [۱]: الأعراف: ۷/ ۱۴۲ (مفاتیح الجنان ) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در هر روز از دهه بخواند پنج دعايى را كه حضرت جبرئيل براى حضرت عيسى عليهما السلام از جانب حق تعالى هديه آورده كه در ايّام اين دهه بخواند، و آن پنج دعا اين است: اعمال دهه اول ذى الحجّه ۱- أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلهَ إِلّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِيرٌ. ۲- أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلهَ إِلّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، أَحَداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلَا وَلَداً. ۳- أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلهَ إِلّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، أَحَداً صَمَداً لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ. ۴- أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلهَ إِلّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِى وَيُمِيتُ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِيرٌ. ۵- حَسْبِىَ اللَّهُ وَكَفى، سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ دَعا، لَيْسَ وَراءَ اللَّهِ مُنْتَهى، أَشْهَدُ لِلَّهِ بِما دَعا، وَأَ نَّهُ بَرِى ءٌ مِمَّنْ تَبَرَّأَ، وَأَنَّ لِلَّهِ الْآخِرَةَ وَالْأُولى. (مفاتیح الجنان ) https://eitaa.com/jorenab
زندگی یعنی حرکت پس چیزی که ترا همراهی نمیکند و پایبندت میکند و موجب می شود درجا بزنی رها کن تو شاید ساکن شوی اما هستی در حرکت است اگر با او حرکت کنی انگونه میخواهی می روی اگر بایستی ترو به زور خواهد برد سعی کن تا هستی زندگی کنی چیزی نبایدترا به بند بکشد مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ، (نهج البلاغه نامه۶۲) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« فَأَنَّى تُؤْفَكُون » حال که راه فراری نیست به کدام سو حرکت می کنید « َ‏ أَمْ أَيْنَ تُصْرَفُونَ » وبه چه سمتی می روید « أَمْ بِمَا ذَا تَغْتَرُّونَ » به چه چیزی فریفته می شوید « وَ إِنَّمَا حَظُّ أَحَدِكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ذَاتِ الطُّوْلِ وَ الْعَرْضِ قِيدُ قَدِّهِ مُتَعَفِّراً عَلَى خَدِّهِ » همانا بهره شما از زمین به اندازه قد وطول شماست ووقتی شمارا درون خاک قرار دادند ودفن کردند بر صورت شما خاک می ریزند «الْآنَ عِبَادَ اللَّهِ وَ الْخِنَاقُ مُهْمَلٌ » ای بندگان خدا الان برای خود تلاش کنید زیرا ریسمان مرگ بر گردنتان محکم نشد «وَ الرُّوحُ مُرْسَلٌ فِي فَيْنَةِ الْإِرْشَادِ » روح در بدن شماست وجان در بدن دارید توان ارشاد شدن را دارید « وَ رَاحَةِ  الْأَجْسَادِ وَ بَاحَةِ الِاحْتِشَادِ »بدن در سلامت است واجتماع فراوان است ودوستان در اطراف شما هستند  وبا وجودآنها آرامش دارید وترس بر شما غلبه نمی کند پس تلاش کنید « وَ مَهَلِ الْبَقِيَّةِ وَ أُنُفِ الْمَشِيَّةِ »مهلت زندگی واراده برقرار است ومی توانید اراده کنید تا کارهای نیک انجام دهید « وَ إِنْظَارِ التَّوْبَة » الان فرصت  توبه دارید ومی توانید به سوی پروردگار باز گردید « ِ وَ انْفِسَاحِ الْحَوْبَةِ » کلمه «حوبه» به معنای حالت وحاجت است یعنی فرصت وسعه  دارید تا به حاجتتان بپردازید « قَبْلَ الضَّنْكِ وَ الْمَضِيقِ »  قبل از تنگ شدن وقت که دیگر فرصتی برای انجام کار نیک وتوبه نباشد « وَ الرَّوْعِ وَ الزُّهُوقِ »قبل از وحشت وقبل از بیرون رفتن جان از بدن « وَ قَبْلَ قُدُومِ الْغَائِبِ الْمُنْتَظَرِ وَ إِخْذَةِ الْعَزِيزِ الْمُقْتَدِرِ » قبل ازآنکه مرگی که غائب است ومنتظرش هستید برسد وخداوند که غالب ومقتدر است شمارا بخاطر گناهان مجازات کند هنگامی  که حضرت این خطبه را خواند بدنها لرزید واشکها سرازیر شد ودلها ترسان شد وعده ای این خطبه را «غَرّاء» (یعنی نورانی ) نامیدند والحمدلله رب العالمین پایان خطبه https://eitaa.com/jorenab
امام صادق (ع) فرمودند: سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می‌شود، صلوات بر حضرت محمد ﷺ و اهل‌بیت گرامی ایشان علیهم‌السلام می‌باشد. قال الصادق(ع): أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ. بحارالأنوار، ج ‏۹۱، ص ۴۹ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه: السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ‌اللّٰهِ صَلَّى‌اللّٰهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها: السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. https://eitaa.com/jorenab
 رُوِيَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ‏ كَانَ رَجُلًا عَابِداً فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صِفْ لِيَ الْمُتَّقِينَ حَتَّى كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ فَتَثَاقَلَ ع عَنْ جَوَابِهِ ثُمَّ قَالَ يَا هَمَّامُ‏ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ روایت شد یکی  از یاران امیرالمومنین علیه السلام به نام همام که عابد وزاهد بود  به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین  ویژگی پرهیزگاران را  - به گونه ای گویا آنهارا می بینم -  برایم وصف کن حضرت  در جواب دادن به او درنگ کرد سپس فرمود ای همام تقوای الهی پیشه کن وکار نیک انجام ده که خداوند اهل تقوا ونیکان را دوست دارد ابن ابی الحدید گوید او هَمّام بن شریح بن یزیدبن مره بن عمروبن جابربن عوف از اصحاب واز شعیان حضرت علی ( علیه السلام) وفردی عابد بود واز حضرت علی ( علیه السلام) خواست تا متقین را توصیف کند بگونه ایکه گویا آنهارا می بیند وحضرت از جواب دادن طفره رفت وتعلل می کرد اما همام بوی چندبار قسم داد ([1])[2] اما مرحوم کراچکی در «کنزالفوائد» معتقد است او همام بن خیثم برادر ربیع بن خیثم(خواجه ربیع مدفون در مشهدالرضا) می باشد ومی گوید این فردی که ابن ابی الحدید از وی نام می برد معلوم نیست از کجا آورده است([3]) علت تامل حضرت این بود که موعظه بهتر در وی اثر بگذارد واز طرف دیگر نگران بود همام نتواند تحمل کند  نه اینکه یقین داشت که همام فوت می کند لذا حضرت از جواب استنکاف می کرد حضرت در جوابش فرمود اولا تقوا پیشه کن ثانیا نیکی کن یعنی نشانه تقوا این است که جز نیکو کاران باشی وآنرا در عمل نشان دهی سپس حضرت استناد  می کند به آیه شریفه« إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ »([4])بدرستی که خداوند با کسانی است که تقوا پیشه می کنند ونیکو کردارند گر چه خد او ند متعال با همه است در هرکجا باشند « وَ هُوَ  مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُم‏ ْ وَ اللَّهُ  بِما تَعْمَلُونَ بَصِير»([5])خداوند باشماست هرکجا که باشید وخداوند به آنچه عمل می کنید آگاه است اما این همراهی و«معییت» همراهی ویژه است . توضیح آنکه طبق بیان قرآن کریم دو نوع همراهی وجود ۱- یکی ازین جهت که  هرچه بنده انجام میدهد را نظارت می کند وچیزی از اوپنهان نیست  وهر عمل حتی اثر آن عمل ثبت وضبط می شود تا در قیامت مورد محاسبه قرار گیرد ۲-ودیگری همراهی به معنای یاری رساندن وکمک کردن به بنده تا در گرفتاری ها ومشکلات یاری گر بنده خویش باشد دراینجا نیز صحبت از معییت ویژه است که اگر کسی اهل تقوا باشد ودر عمل نیز آنرا اجرا کند وکارنیک انجام دهد  یعنی  مستمر باشد تا نیکوکار به حساب آید – زیرا کسی را با یک بار یا چند بار عمل نیک انجام دادن نیکوکار نمی گویند بلکه .قتی این کار استمرارداشت متصف به محسن ونیکوکار می شود- خداوند متعال اورا همراهی می کند تا اگر به سوی خطائی می رود ویا راه نتواست تشخیص دهد اورا نجات دهد لذا حضرت فرموئد اگر اهل تقوا باشی ونیکوکار باشی همراهی ویژه الهی را خواهی داشت ومتقی خواهی شد وروشن است کسی که متقی باشد عاقبت به خیر خواهد شد زیرا عاقبت ازآنِ تقواست « َ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏ »([6])ازینرو اگر کسی اهل تقوا بود عاقبت به خیر می شود لذا قران کریم افراد متقی را کسانی میداند که عاقبت به خیر می شوند« وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين‏ [7]»  این جواب اجمالی در حقیقت جواب تام وکاملی بود اما همام بدنبال تعیین مصادیق وجزئیات صفات متقین بود تا بتواند بهتر آنرا ترسیم کند وببیند چه مقدار ازین اوصاف در وی وجود دارد وآیا اوصاف متقین  برای او دست یافتنی است یاخیر شرح ابن ابی الحدید ج 10 ص134[1]   کراچکی کنزافوائد ج   ص  [3] -نحل:128[4] -حدید:4[5] -طه:132[6] -اعراف:128[7] https://eitaa.com/jorenab