#خطبه_غرا_سی_و_سه
« فَأَنَّى تُؤْفَكُون » حال که راه فراری نیست به کدام سو حرکت می کنید
« َ أَمْ أَيْنَ تُصْرَفُونَ » وبه چه سمتی می روید
« أَمْ بِمَا ذَا تَغْتَرُّونَ » به چه چیزی فریفته می شوید
« وَ إِنَّمَا حَظُّ أَحَدِكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ذَاتِ الطُّوْلِ وَ الْعَرْضِ قِيدُ قَدِّهِ مُتَعَفِّراً عَلَى خَدِّهِ » همانا بهره شما از زمین به اندازه قد وطول شماست ووقتی شمارا درون خاک قرار دادند ودفن کردند بر صورت شما خاک می ریزند
«الْآنَ عِبَادَ اللَّهِ وَ الْخِنَاقُ مُهْمَلٌ » ای بندگان خدا الان برای خود تلاش کنید زیرا ریسمان مرگ بر گردنتان محکم نشد
«وَ الرُّوحُ مُرْسَلٌ فِي فَيْنَةِ الْإِرْشَادِ » روح در بدن شماست وجان در بدن دارید توان ارشاد شدن را دارید
« وَ رَاحَةِ الْأَجْسَادِ وَ بَاحَةِ الِاحْتِشَادِ »بدن در سلامت است واجتماع فراوان است ودوستان در اطراف شما هستند وبا وجودآنها آرامش دارید وترس بر شما غلبه نمی کند پس تلاش کنید
« وَ مَهَلِ الْبَقِيَّةِ وَ أُنُفِ الْمَشِيَّةِ »مهلت زندگی واراده برقرار است ومی توانید اراده کنید تا کارهای نیک انجام دهید
« وَ إِنْظَارِ التَّوْبَة » الان فرصت توبه دارید ومی توانید به سوی پروردگار باز گردید
« ِ وَ انْفِسَاحِ الْحَوْبَةِ » کلمه «حوبه» به معنای حالت وحاجت است یعنی فرصت وسعه دارید تا به حاجتتان بپردازید
« قَبْلَ الضَّنْكِ وَ الْمَضِيقِ » قبل از تنگ شدن وقت که دیگر فرصتی برای انجام کار نیک وتوبه نباشد
« وَ الرَّوْعِ وَ الزُّهُوقِ »قبل از وحشت وقبل از بیرون رفتن جان از بدن
« وَ قَبْلَ قُدُومِ الْغَائِبِ الْمُنْتَظَرِ وَ إِخْذَةِ الْعَزِيزِ الْمُقْتَدِرِ »
قبل ازآنکه مرگی که غائب است ومنتظرش هستید برسد وخداوند که غالب ومقتدر است شمارا بخاطر گناهان مجازات کند
هنگامی که حضرت این خطبه را خواند بدنها لرزید واشکها سرازیر شد ودلها ترسان شد وعده ای این خطبه را «غَرّاء» (یعنی نورانی ) نامیدند
والحمدلله رب العالمین
پایان خطبه#غرا
https://eitaa.com/jorenab
#سنگین_ترین_عمل_در_روز_قیامت
امام صادق (ع) فرمودند:
سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده میشود، صلوات بر حضرت محمد ﷺ و اهلبیت گرامی ایشان علیهمالسلام میباشد.
قال الصادق(ع):
أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ.
بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۴۹
https://eitaa.com/jorenab
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه:
السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِاللّٰهِ صَلَّىاللّٰهُعَلَيْهِوَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها:
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_همام_یک
رُوِيَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ كَانَ رَجُلًا عَابِداً فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صِفْ لِيَ الْمُتَّقِينَ حَتَّى كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ فَتَثَاقَلَ ع عَنْ جَوَابِهِ ثُمَّ قَالَ يَا هَمَّامُ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ
روایت شد یکی از یاران امیرالمومنین علیه السلام به نام همام که عابد وزاهد بود به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین ویژگی پرهیزگاران را - به گونه ای گویا آنهارا می بینم - برایم وصف کن حضرت در جواب دادن به او درنگ کرد سپس فرمود ای همام تقوای الهی پیشه کن وکار نیک انجام ده که خداوند اهل تقوا ونیکان را دوست دارد
ابن ابی الحدید گوید او هَمّام بن شریح بن یزیدبن مره بن عمروبن جابربن عوف از اصحاب واز شعیان حضرت علی ( علیه السلام) وفردی عابد بود واز حضرت علی ( علیه السلام) خواست تا متقین را توصیف کند بگونه ایکه گویا آنهارا می بیند وحضرت از جواب دادن طفره رفت وتعلل می کرد اما همام بوی چندبار قسم داد ([1])[2]
اما مرحوم کراچکی در «کنزالفوائد» معتقد است او همام بن خیثم برادر ربیع بن خیثم(خواجه ربیع مدفون در مشهدالرضا) می باشد ومی گوید این فردی که ابن ابی الحدید از وی نام می برد معلوم نیست از کجا آورده است([3])
علت تامل حضرت این بود که موعظه بهتر در وی اثر بگذارد واز طرف دیگر نگران بود همام نتواند تحمل کند نه اینکه یقین داشت که همام فوت می کند لذا حضرت از جواب استنکاف می کرد
حضرت در جوابش فرمود اولا تقوا پیشه کن ثانیا نیکی کن یعنی نشانه تقوا این است که جز نیکو کاران باشی وآنرا در عمل نشان دهی سپس حضرت استناد می کند به آیه شریفه« إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ »([4])بدرستی که خداوند با کسانی است که تقوا پیشه می کنند ونیکو کردارند
گر چه خد او ند متعال با همه است در هرکجا باشند « وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُم ْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِير»([5])خداوند باشماست هرکجا که باشید وخداوند به آنچه عمل می کنید آگاه است اما این همراهی و«معییت» همراهی ویژه است
.
توضیح آنکه
طبق بیان قرآن کریم دو نوع همراهی وجود
۱- یکی ازین جهت که هرچه بنده انجام میدهد را نظارت می کند وچیزی از اوپنهان نیست وهر عمل حتی اثر آن عمل ثبت وضبط می شود تا در قیامت مورد محاسبه قرار گیرد
۲-ودیگری همراهی به معنای یاری رساندن وکمک کردن به بنده تا در گرفتاری ها ومشکلات یاری گر بنده خویش باشد
دراینجا نیز صحبت از معییت ویژه است که اگر کسی اهل تقوا باشد ودر عمل نیز آنرا اجرا کند وکارنیک انجام دهد یعنی مستمر باشد تا نیکوکار به حساب آید – زیرا کسی را با یک بار یا چند بار عمل نیک انجام دادن نیکوکار نمی گویند بلکه .قتی این کار استمرارداشت متصف به محسن ونیکوکار می شود- خداوند متعال اورا همراهی می کند تا اگر به سوی خطائی می رود ویا راه نتواست تشخیص دهد اورا نجات دهد لذا حضرت فرموئد اگر اهل تقوا باشی ونیکوکار باشی همراهی ویژه الهی را خواهی داشت ومتقی خواهی شد وروشن است کسی که متقی باشد عاقبت به خیر خواهد شد زیرا عاقبت ازآنِ تقواست « َ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى »([6])ازینرو اگر کسی اهل تقوا بود عاقبت به خیر می شود لذا قران کریم افراد متقی را کسانی میداند که عاقبت به خیر می شوند« وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين [7]»
این جواب اجمالی در حقیقت جواب تام وکاملی بود اما همام بدنبال تعیین مصادیق وجزئیات صفات متقین بود تا بتواند بهتر آنرا ترسیم کند وببیند چه مقدار ازین اوصاف در وی وجود دارد وآیا اوصاف متقین برای او دست یافتنی است یاخیر
شرح ابن ابی الحدید ج 10 ص134[1]
کراچکی کنزافوائد ج ص [3]
-نحل:128[4]
-حدید:4[5]
-طه:132[6]
-اعراف:128[7]
https://eitaa.com/jorenab
حافظ از بادِ خزان، در چمنِ دهر مَرَنج
فکرِ معقول بفرما، گلِ بی خار کجاست؟
https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بابل_بابلکنار امیرکلا رودخانه روهار
https://eitaa.com/jorenab
#هنر_زندگی_چهار
زندگی در حال گذار است همین روز وشب و هفته وسال زندگی ترا می سازند منتظر کسی نمی مانند پس تو هم هیچ وقت منتظر چیزی یا کسی نباش اگر آمدنی باشد می آید اگر مانندنی باشد می ماند به زندگی ات برس به وظیفه ات برس ببین برای چه چیزی خلق شده ای
اگر در باب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بحث انتطار مطرح است آن بر می گردد به امادگی یعنی وقتی ازتو وظیفه ات را خواستند نگویی نمی دانم به اصطلاح دنبال کفش نگردی بلکه سریع به وظیفه ات عمل کنی
زندگی کن با هرچه داری این هنر مدیریت است چون زمان منتظر نمی ماند و مانند ابر می رود
وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّالسَّحَابِ
(نهج البلاغه حکمت ۲۱)
https://eitaa.com/jorenab
#امام_باقر_علیه_السلام
حضرت محمد بن علی علیه السلام در اول رجب یا سوم صفر سال 57 هجری قمری در مدینه بدنیا آمد ودر روز دوشنبه 7 ذی الحجه 114 هجری قمری در سن 57سالگی به دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد ودر مدینه به شهادت رسید ودر قبرستان بقیع مرقد شریف آن حضرت واقع شده است
از سال 94 تا 114 هجری قمری بخاطر ضعف دولت بنی امیه مسلک ها وگروهای متعددی مانند مرجئه ،کیسانیه، غالیان و...رشد نمود وامام باقر علیه السلام در راستای مباحث دینی وفقهی بر مبنای اعتقاد شیعی جنبش علمی وسیعی را به وجو آورد بگونه ای که شهرت علمی آن حضرت علاوه بر حجاز در عراق وخراسان فراگیر شده است.
الف-نهضت مهم علمی امام در تبیین حقائق دین اصیل اسلام ومبانی شیعه در روایات فراوانی که از آن حضرت بدست ما رسیده است بخوبی آشکار است بگونه ای که بخش عظیمی از مباحث فقهی شیعه روایات امام باقر علیه السلام است
ب-در مورد تفسیر قرآن کریم نیز اصرار فراوانی بر تفسیر صحیح قرآن کریم داشت لذا می فرمود هیچ کس نمی تواند ادعا کند که قرآن به نحو کامل چه ظاهرش چه باطنش را می داند جز اوصیاء الهی « مَا يَسْتَطِيعُ أَحَدٌ أَنْ يَدَّعِيَ أَنَّهُ جَمَعَ الْقُرْآنَ كُلَّهُ ظَاهِرَهُ وَ بَاطِنَهُ غَيْرُ الْأَوْصِيَاءِ.»([1])
ودر روایتی دیگر آمده است هرکس بگوید بطور کامل بر قرآن کریم احاطه دارد آنگونه که از سوی خداوند متعال نازل شده است جز علی بن ابی طالب وائمه بعدش علیهم السلام دروغ می گوید « مَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ يَقُولُ إِنَّهُ جَمَعَ الْقُرْآنَ كُلَّهُ كَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا كَذَبَ وَ مَا جَمَعَهُ وَ مَا حَفِظَهُ كَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ ع»([2])
ج-با توجه به ضعف دولت بنی امیه واوج گیری نحله ها ومذاهب مختلف حضرت مناظرات فراوانی باگروهای متعدد وحتی با افراد غیر مسلمان انجام داد که در کتب تاریخی مضبوط است وبه عنوان نمونه
مناظره آن حضرت با عبدالله بن نافع دراین جا ذکر می کنیم
عبدا الله بن نافع از سردمداران خوارج معتقد بود حضرت علی علیه السلام بخاطر کشتن خوارج وپذیرش حکمیت کافر شده است لذا می گفت هرکس بتواند ثابت کند او ظا لم نیست به سوی او می روم
اورا به سوی امام باقر علیه السلام رهنمون شدند ابتداء حضرت بعداز حمد وثنای خداوند از حاضران خواست هرکس فضیلتی در باره حضرت علی علیه السلام میداند بگوید وآنها نیز هریک فضیلتی گفتند
عبدالله بن نافع گفت اینهارا من میدانم ولی اینها مربوط به قبل از کشتن اهل نهروان است
سپس حدیث «رایه» (پرچم) را ذکر کردند که نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود فردا پرچم رابدست کسی میدهم که خدا و رسولش را دوست دارد وخداو رسول اورا دوست دارند حمله می کند بدون آنکه اهل فرار از جنگ باشد واز جنگ بر نمی گردد مگر اینکه خداوند بدست او فتح را ارزانی مسلمین می کند
« لَأُعْطِيَنَ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ كَرَّاراً غَيْرَ فَرَّارٍ لَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْه»
حضرت فرمود درباره این حدیث چه می گوئی؟
گفت این حدیث حق است ولی مربوط به قبل ازین مسائل است
امام فرمود آیا آن روز که خداوند علی را دوست میداشت می دانست اهل نهروان را می کشد یا نمیدانست؟
گفت میدانست
فرمود ایا محبت خداوند به علی علیه السلام ازآن جهت بود که وی در خط طاعت خداوند بود یا بخاطر نافرمانی او؟
گفت بدیهی است بخاطر طاعت او
(یعنی حضرت علی علیه السلام تا پایان عمر بر طاعت خداوند بوده است بنابراین کشتن اهل نهروان در راستای فرمان ا لهی بود)
امام باقر علیه السلام فرمود بر خیز که جواب خودت را دادی واو بر خواست در حالی که می گفت خداوند میداند رسالتش را در کجا قرار دهد([3])
نکته:
ابن حجر عسقلانی از علمای اهل سنت در کتاب «الصواعق المحرقه» می نویسد: محمد باقر –علیه السلام- به اندازه ای رموز واسرار علوم را روشن ساخت وحقائق واحکام وحکمتها ولطایف را بیان نمود که جز کوردلان یا منحرفان کسی آنرا نمی تواند انکار کند از اینرو به شکافنده وجمع آورنده علوم لقب گرفت ([4])
-بحارالانوار ج89 ص 88[1]
-همان[2]
-اصول کافی ج8 ص 351[3]
-الصواعق المحرقه چاپ مصر ص 206[4]
@jorenab
یا اَبا جَعْفَرٍ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی
اَیُّهَا الْباقِرُ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ
یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلْقِهِ
یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا
اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللّهِ
وَ قَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا
یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ
@jorenab