#امام_حسن_عسکری
۱-امام حسن عسکرى (ع) در روز جمعه هشتم ربیعالثانی سال 232 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. پدرش امام دهم حضرت امام هادی (ع) است. نام مادر گرامی آن حضرت «حدیث»، «سَوسَن»، یا «سلیل» ذکر شده است.
۲-دوره امامت امام عسکری (ع) همزمان با سه خلیفه همراه بود:
معتز عباسی (۲۵۲-۲۵۵ ق)،
مهتدی (۲۵۵-۲۵۶ ق)
و معتمد (۲۵۶-۲۷۹ ق).
۳-در دوره زندگی امام عسکری (ع)، دستگاه عباسی به ابزاردستی برای امیران رقیب تبدیلشده بود و بخصوص فرماندهان نظامی ترک نقش مؤثری در نظام حکومتی داشتند.
بعد از قتل «مستعین»، خلیفه دیگری عباسی «معتز» به خلافت رسید و در سال 255 حضرت را زندانی نمود. با آغاز خلافت «معتمد» (۲۵۶ ق) که با قیامهای شیعی روبهرو بود، امام از زندان آزاد شد. در صفر سال ۲۶۰ ق امام به دستور معتمد به زندان افتاد.
۴-سرانجام امام حسن عسکری در هشتم ربیعالاول سال ۲۶۰ ق، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسید
@jorenab
تاکی به تمنای وصال تو یگانه
اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد به سر آید، شب هجران تو یانه؟
ای تیر غمت را دل عشاق نشانه
جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه
رفتم به در صومعهٔ عابد و زاهد
دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد
در میکده رهبانم و در صومعه عابد
گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد
یعنی که تو را میطلبم خانه به خانه
روزی که برفتند حریفان پی هر کار
زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار
من یار طلب کردم و او جلوهگه یار
حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار
او خانه همی جوید و من صاحب خانه
هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو
هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو
در میکده و دیر که جانانه تویی تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه
بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید
یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید
دیوانه منم من که روم خانه به خانه
عاقل به قوانین خرد راه تو پوید
دیوانه برون از همه آیین تو جوید
تا غنچهٔ بشکفتهٔ این باغ که بوید
هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید
بلبل به غزلخوانی و قمری به ترانه
بیچاره بهائی که دلش زار غم توست
هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست
امید وی از عاطفت دم به دم توست
تقصیر خیالی به امید کرم توست
یعنی که گنه را به از این نیست بهانه
#شیخ_بهایی
https://eitaa.com/jorenab
آگاه باشید و براستی آن کس از ما(یعنی حضرت مهدی(ع) )که فتنه های آینده را دریابد،
۱-با چراغی روشنگر در آن گام می نهد
۲-، و برهمان روش صالحان (پیامبر اکرم(ص) و امامان گذشته) رفتار می کند تا گره ها را بگشاید،
۳- بردگان (و ملّت های اسیر) را آزاد سازد
۴-، و جمعیّت گمراه (و ستمگر را) پراکنده،سازد
۵- و جریان حق پراکنده را جمع آوری کند
۶- (حضرت مهدی(ع) سالهای طولانی) در پنهانی از مردم به سر می برد آن چنان که اثر شناس اثر قدمش را نمی یابد گرچه در یافتن اثر (و نشانه ها) تلاش فراوان نماید.»
اَلا وَ اِنَّ مَن اَدرَکَها مِنّا یَسری فِیها بسِرِاجٍ مُنیرٍ و یَحذُو فیها عَلی مِثالِ الصّالِحین لیَحلَّ فیها رِبقاً وَ یُعتِقَ فیها رقّا وَ یَصدَعُ شَعباً، وَ یَشعَبَ صَدعاً، فی سُترَةٍ عَنِ النّاسِ لایُبصِرُ القائِفُ اَثَرَهُ وَلَو تابَعَ نَظَرهُ
(نهج البلاغه خطبه ۱۵۰)
@jorenab
#ویژگی_امام
امام کسی است که علاوه بر اینکه حکومت و تبیین وتفسیر احکام را برعهده دارد کسی است که جانشین خداوند متعال است و واسطه فیض الهی بر کل عالم هستی است
همانطور که در زیارت جامعه کبیره آمده است
...و بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وِ بِكُمْ يُمْسِكُ السُّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَي الاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ و....
آسمان به برکت شما است که نعمتش را می فرستد
اینکه
آسمان برکتش را به واسطه شما نازل می کند همین نشان دهنده این است که امام کسی نیست که مردم بتوانند او را انتخاب کنند بلکه امام را باید خداوند انتخاب کند زیرا امام باید یک انسان قوی و بزرگ (از لحاظ روحی و...) باشد باید که جنبه علمی امام رشد کرده و به ظرفیت بالایی رسیده باشد تا جانشینی خداوند را برعهده بگیرد.
پس باید امام فردی با ویژگی های ذکر شده باشد که تشخیص آن هم فقط در حیطه علم خداوند است و ما از تشخیص آن عاجزیم
در زیارت امام حسین علیه السلام میخوانیم که :
۱-وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ ....به برکت شما است که خداوند گشایش می کند.
۲-وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللَّهُ ....و به برکت شما است که خداوند ختم می کند.
۳-وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ....و اگر چیزی را خداوند بخواهد محو کند به برکت شما است
۴-وَ (بِكُمْ) يُثْبِتُ ....واگر بخواهد چیزی را ثبت کند به برکت شما است
۵-وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا...اگر قرار است ذلت از ما برداشته شود به برکت شما است
۶-وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ يُطْلَبُبِهَا...وبه برکت شما است که خداوند آن چیزی را که مومن طلب می کند را ادا میکند (کلمه تِرَه به معنای عفو و بخشش است یعنی صفح و بخشش الهی برای مومن به برکت شماست)
۷-وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا.... و به برکت شما است که زمین درختانش را می رویاند
۸-'وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَرْضُ ثِمَارَهَا....اگر روزی وثمره ای وجود دارد به برکت شما است
۹--وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا..قطرات باران به برکت شما است
۱۰-وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْب.....اگر قرار است گشایشی به وجود آید به برکت شما است.
َ ۱۱-وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَيْثَ...خداوند باران را به برکت شما نازل می کند
۱۲-وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ (تَسِيخُ) الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ....به سبب شما است تسبیح گوی زمینی که، بدنهای شما را حمل می کند
و نکته کلیدی اینجاست :
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
هرآنچه هست تسبیح گوی خدا است
ما سمیعم و بصیریم و هشیم
با شما نامحرمان ما ناخوشیم
وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ (تَسِيخُ) الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ.... وبه سبب شما تسبیح می گوید زمینی که حمل می کند بدنهای شما را
(بله : تسبیح زمین به برکت شمااست )
وَ تَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَنْ (عَلَى) مَرَاسِيهَا.... کوهها اگر وجود دارد به برکت شما است
إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ..
الله اکبر وچه زیباست
اراده پروردگار در تقدیر امورها (تهبط الیکم)بسوی شما نازل می شود
وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ....واز آنجا است که به کل هستی می رسد
وَ الصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْكَامِ الْعِبَادِ
در نتیجه :
۱-تسبیح هستی به برکت اهل بیت علیهم السلام است
۲-تقدیر امور به برکت اهل بیت علیهم السلام است
۳-ویژگیهای که خداوند بتواند امور کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد
پس باید انتصابی باشد دلیلی برای اختیاری بودن وجود ندارد
زیرا خداوند میخواهد کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد
امام باید کسی باشدکه هم این ظرفیت را داشته باشد و هم ثابت قدم باشد
ما با یک نگاه اجمالی به جامعه بشری و تاریخ می بینیم که بودند افرادی را که خوب و قابل اعتماد بودند ولی زمانی که به مقام و شهرت و... رسیدند تغییر کردند.فردی خطا کرد و امام علی علیه السلام فرمودند: من حتی فکرش را هم نمی کردم که شما اینکار را انجام دهید.
امام علیه السلام با آن عظمت و علمی که دارد می فرماید من حتی در ذهن وخیالم هم نمی گنجید که شما اینکار را انجام دهید.
امام علی علیه السلام در نامه ۶۲ می فرماید:
《فَوَاللَّهِ مَا كَانَ يُلْقَى فِي رُوعِي وَ لَا يَخْطُرُ بِبَالِي أَنَّ الْعَرَبَ تُزْعِجُ هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ (صلی الله علیه وآله) عَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ،
به خدا سوگند، هرگز در خاطرم نمى گذشت كه عرب پس از رحلت محمد (صلى الله عليه و آله) خلافت را از اهل بيت او به ديگرى واگذارد،.》
در نتیجه علت انتصابی بودن امام این است امام کسی است که یک جایگاه ویژه ای دارد و امور با واسطه او تدبیر می شود و هستی با واسطه او جریان می یابد
https://eitaa.com/jorenab
مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْجُمُعَةِ فِی کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا بَیْنَ الْجُمُعَةِ إِلَی الْجُمُعَةِ
بحار الانوار ج۸۶ص۳۶۲
امام صادق علیه السلام : هر کس سوره را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهان ما بین دو جمعه خواهد بود.
https://eitaa.com/jorenab
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ (۱)
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (۲)
وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۳)
ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (۴)
مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (۵)
قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ (۶)
وَلَا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ (۷)
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَی عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (۸)
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ (۹)
فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (۱۰)
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (۱۱)
https://eitaa.com/jorenab
تداوم امامت تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
آگاه باشيد،
۱- مثل آل محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره اى غروب كند، ستاره ديگرى طلوع خواهد كرد.
۲- در پرتو خاندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم(مخصوصادرظهورمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) نعمت هاى خدا بر شما تمام شده است
۳-و می بینم شما به آنچه آرزو داريد رسيده ايد.
الا إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) كَمَثَلِ نُجُومِ السَّمَاءِ، إِذَا خَوَى نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ، فَكَأَنَّكُمْ قَدْ تَكَامَلَتْ مِنَ اللَّهِ فِيكُمُ الصَّنَائِعُ وَ أَرَاكُمْ مَا كُنْتُمْ تَأْمُلُونَ.
(نهج البلاغه خطبه ۱۰۰)
https://eitaa.com/jorenab