eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
209 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳-ابن حجرهیتمی از بزرگان اهل سنت در «الصواعق المحرقه» می نویسد رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرمود: هرگز بر من صلوات بریده و ناقص نفرستید، عرض کردند صلوات بریده و ناقص چیست؟ فرمود: «این که بگوئید الّلهم صَلِّ عَلى مُحَمَّد و امساک کنید و ادامه ندهید، بلکه بگویید: «اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد «لا تُصَلُّوا عَلَىَّ الصَّلاهَ الْبَتْراءَ، قالُوا وَ مَا الصَّلاهُ الْبَتْراءُ، قالَ: تَقُولُونَ: اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ تُمْسِکُوْنَ، بَلْ قُولُوا اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد»؛  (الصواعق المحرقة على أهل الرفض و الضلال و الزندقة، إبن حجر الهيتمي، تحقيق: عبدالرحمن بن عبدالله التركي و كامل محمد الخراط، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1997م، چاپ اول، ج 2، ص 430) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه علیها تسلیت باد. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8و9-همانگونه که قرآن کریم مؤمنین حقیقی را کسانی می شمارد ،که اهل نماز هستند واهل زکات – چون جمله« يُقِيمُونَ»و« يُنْفِقُونَ‏» فعل مضارع است ودلالت براستمرار دارد ؛نه آنکه فقط نما ز بخوانند وزکات بدهند بلکه خودرا ملزم به آن میدانند- « الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‏»([1])اهل بیت عصمت وطهارت نیز برپاداران ایندو فریضه مهم – درحوزه عبادی ومالی بوده اند « أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ* وَ آتَيْتُمُ الزَّكاة ». 10- قرآن کریم وظیفه مؤمن حقیقی راامر به معروف ونهی ازمنکر می داند« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ »([2])امر ی مهم وحیاتی که بدون آن جامعه  اسلامی به جامعه ای ایستا وآرام آرام به نابودی سوق پیدا خواهد کرد واین ذوات مقدسه آنرا در بالاترین شکل آن ،انجام دادند« أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ* وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَر». 11-از منظر قرآن کریم ،باید با جان ومال درراه الهی جهاد نمود« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون‏»([3])این ذوات مقدسه نیز تمام تلاش خویش راکردند وباتمام وجود در راه خداوند جهادنمودندتادعوت حق را آشکار سازند ،وفرایض الهی را تبیین کنند ،وحدود الهی را برپا دارند،واحکام خداوند را منتشر سازند ،وسنت حق را عمومی نمایند. «وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ [وَ فَسَّرْتُمْ‏] شَرَائِعَ أَحْكَامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَه‏». یعنی همانگونه که قرآن کریم ،در صدد تبیین وتوضیح بیانی این موضوعات است ؛اهل بیت عصمت وطهارت ،در صدد تبیین وتوضیح عملی ان برآمدند. 12-  همانگونه که قرآن کریم،از سوی کسی نازل شده است که به اسرار هستی مطلع است « أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً »([4])ازینرو احکام خویش را باتوجه به علم به مصالح ومفاسد ازیکسو ورحمانیت خویش از سوی دیگر فرو فرستاد،ازآنجا که اهل بیت (علیهم السلام )محل نزول  وهبوط وحی هستند «مهبط الوحی »پس به اسرار هستی اگاه هستند  وبهتر از هرکس دیگر به مصالح ومفاسد احکام ، علم دارند. 13- قرآن کریم آمده است تا علم را ترویج نماید ،زیرا در پرتو علم حقایق روشن وآشکار می شود .ازینرو از یکسو، بصورت پرسشی بیان می کند آیا با سواد وبی سواد به یک اندازه هستند « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ»([5])واز سوی دیگر ،معیار برتری انسانها رادر علم می شمارد « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» ﴿[6]﴾و وقتی اهل بیت  عصمت خود گنجینه علم هستند «خزان العلم » هم از دیگران برترند وهم علم هر عالمی به آنا ن ختم می شود؛ پس باید بدانها رجوع نمود آنگونه که به قرآن کریم برا ی فهم معارف رجوع می شود. 14- همانگونه که ،قرآن کریم از ذات اقدسی  به نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) القاء می شود که حکیم وعلیم است « إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»([7])ازینرو قرآن خود نیز حکیم خواهد بود «وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ »([8])اهل بیت عصمت وطهارت نیز، معدن حکمت خداوندی هستند «مَعَادِنِ حِكْمَةِ اللَّه‏» پس خود حکیم خواهند بود لذا گفتار ورفتار آن براساس حکمت بوده وبرسایرین حجت خواهد بود. )بقره :3[1] )آل عمران :110[2] )حجرات :15[3] )فرقان :6[4] )زمر :9[5] )مجادله :11[6] )نمل :6[7] )زخرف :4[8] https://eitaa.com/jorenab
خداوندا ۱- اگر روى كريمت را از من برگردانى ۲- يا فضل بزرگت را از من بازدارى ۳- يا روزى‌ات را بر من دريغ نمايى ۴- يا رشتۀ(رحمت)خود را از من ببرى الف-،راهى به سوى هيچ يك از آرزويم،غير تو نيابم ب-و به آنچه نزد توست،با كمك غير تو دسترسى ندارم. ج-چون من بندۀ تو و در مشت توام و اختيارم به دست توست اَللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ صَرَفْتَ‌ عَنِّي وَجْهَكَ اَلْكَرِيمَ‌ أَوْ مَنَعْتَنِي فَضْلَكَ‌ اَلْجَسِيمَ أَوْ حَظَرْتَ‌ عَلَيَّ رِزْقَكَ أَوْ قَطَعْتَ عَنِّي سَبَبَكَ لَمْ أَجِدِ اَلسَّبِيلَ‌ إِلَى شَيْ‌ءٍ مِنْ أَمَلِي غَيْرَكَ‌ ، وَ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى مَا عِنْدَكَ بِمَعُونَةِ سِوَاكَ‌ ، فَإِنِّي عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ‌، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ‌ . (صحیفه سجادیه دعای ۲۱) https://eitaa.com/jorenab
دست حاجت که بَری، پیش خداوندی بَر که کریمست و رحیمست و غفورست و وَدود از ثَری تا به ثُریّا به عُبودیت او همه در ذکر و مناجات و قیامند و قُعود کَرَمش نامتناهی، نِعَمَش بی‌پایان هیچ خواهنده ازین در نرود بی‌مقصود https://eitaa.com/jorenab
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی https://eitaa.com/jorenab
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه: السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ‌اللّٰهِ صَلَّى‌اللّٰهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها: السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا