eitaa logo
جرعه ناب
653 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
206 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
تا نگردی آشْنا زین پرده رَمزی نشنوی گوشِ نامحرم نباشد جایِ پیغامِ سروش @jorenab
✅-خصوصیت حضرت پیامبر (ص) را از درخت تنومند پیامبران، از سرچشمه نور هدایت، از جایگاه بلند وبی همانند، از سرزمین بطحاء، از چراغ های برافروخته در تاریکی ها و از سرچشمه های حکمت برگزید، پیامبر ۱- (ص) طبیبی است که برای درمان بیماران سیار است. ۲- مرهم های شفابخش او آماده است ۳-و ابزار داغ کردن زخم ها را گداخته. ۴- برای شفای قلب های کور و گوش های ناشنوا و زبان های لال، آماده و با داروی خود پی درپی یافتن بیماران فراموش شده و سرگردان می باشد طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَی مَوَاسِمَهُ یَضَعُ ذَلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَةِ (نهج البلاغه، خطبه ۱۰۸) ✅-رابطه حضرت با دنیا پیامبر (ص) ۱- دنیا را کوچک شمردو در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه داد. ۲-آن را خوار می شمرد و در نزد دیگران خوار وبی مقدار معرفی فرمود ۳-. و می دانست که خداوند برای احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت وان را برای ناچیز بودنش به دیگران بخشید. ۴-پیامبر (ص) از جان ودل به دنیا پشت کرد، ۵- آن را در دلش میراند ۶-، دوست می داشت که زینت های دنیا از چشم او دور نگه داشته شود، تا از آن لباس فاخری تهیه نسازد، یا اقامت در آن را آرزو نکند قَدْ حَقَّرَ الدُّنْیَا وَ صَغَّرَهَا وَ أَهْوَنَ بِهَا وَ هَوَّنَهَا وَ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ زَوَاهَا عَنْهُ اخْتِیَاراً وَ بَسَطَهَا لِغَیْرِهِ احْتِقَاراً فَأَعْرَضَ عَنِ الدُّنْیَا بِقَلْبِهِ وَ أَمَاتَ ذِکْرَهَا عَنْ نَفْسِهِ وَ أَحَبَّ أَنْ تَغِیبَ زِینَتُهَا عَنْ عَیْنِهِ لِکَیْلاَ یَتَّخِذَ مِنْهَا رِیَاشاً (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۹) ✅-شرایط زمان بعثت حضرت خداوند محمّد صلّی‌ اللّه علیه وآله را به عنوان بیم دهنده عالمیان وامین بر قرآن برانگیخت، و شما ملّت عرب در آن وقت ۱- دارای‌ بدترین دین، و در بدترین خانه بودید، ۲-منزلتان در میان سنگهای‌ سخت، و در بین مارهای‌ زهردار بود ۳-، آب تیره می‌ نوشیدید، ۴-غذای‌ خشن می‌ خوردید، ۵- خون یکدیگر را می‌ ریختید، ۶- قطع رحم می‌ کردید ۷-،بتـان در میـان شـما نصب شـده بـود، و گناهـان به شـما بسته بـود طریق: أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَی شَرِّ دِینٍ وَ فِی شَرِّ دَارٍ مُنِیخُونَ بَیْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَیَّاتٍ صُمٍّ تَشْرَبُونَ الْکَدِرَ وَ تَأْکُلُونَ الْجَشِبَ وَ تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَکُمْ الْأَصْنَامُ فِیکُمْ مَنْصُوبَةٌ وَ الْآثَامُ بِکُمْ مَعْصُوبَةٌ. (خطبه ۲۶) ✅شرایط مردم بعداز بعثت همانا خداوند سبحان، حضرت محمد (ص) را مبعوث فرمود، در روزگارانی که عرب کتابی نخوانده و ادعای وحی و پیامبری نداشت ۱-پیامبر اسلام (ص) با یارانش به مبارزه با مخالفان پرداخت تا آنان را به سرمنزل نجات کشاند ۲-و پیش از آنکه مرگشان فرارسد آنان را به رستگاری رساند، ۳- با خستگان مدارا کرد ۴- و شکسته حالان را زیر بال گرفت تا همه را به راه راست هدایت کرد ۵-، جز آنان که راه گمراهی پیمودند و در آن ها خیری نبود همه را نجات داد ۶- و در جایگاه مناسب رستگاری، استقرارشان بخشید تا آنکه آسیاب زندگی آنان به چرخش درآمد و نیزه شان تیز شد. أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه وآله وَ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ یَقْرَأُ کِتَاباً وَ لاَ یَدَّعِی نُبُوَّةً وَ لاَ وَحْیاً فَقَاتَلَ بِمَنْ أَطَاعَهُ مَنْ عَصَاهُ یَسُوقُهُمْ إِلَی مَنْجَاتِهِمْ وَ یُبَادِرُ بِهِمُ السَّاعَةَ أَنْ تَنْزِلَ بِهِمْ یَحْسِرُ الْحَسِیرُ وَ یَقِفُ الْکَسِیرُ فَیُقِیمُ عَلَیْهِ حَتَّی یُلْحِقَهُ غَایَتَهُ إِلاَّ هَالِکاً لاَ خَیْرَ فِیهِ حَتَّی أَرَاهُمْ مَنْجَاتَهُمْ وَ بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ فَاسْتَدَارَتْ رَحَاهُمْ وَ اسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ (نهج البلاغه، خطبه ۱۰۴) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پنجره🇮🇷
نظام حاکم بر دین اسلام در آيين اسلام ارتباط‍‌ و اتصال ميان اصول و فروع به نحوى است كه هر حكم فرعى ازهرباب باشد اگر تجزيه و تحليل شود به همان كلمه توحيد تنها برمى‌گردد و كلمه توحيد نيز با تركيب همان احكام و مقررات فرعى مى‌شود. علامه طباطبائی ، شیعه در اسلام ص۱۳۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩راه حل همه مشکلات، بازگشت به اسلام و همدلی ملتهای مسلمان است / زلزله سوریه و ترکیه مربوط به همه مسلمین است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار جمعی از مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی به مناسبت عید مبعث: 🔹 راه‌حل همه‌ی مشکلات برگشت به اسلام است؛ اتحاد ملت‌های اسلامی، همدلی ملت‌های اسلامی، همکاری دولت‌های اسلامی به معنای واقعی کلمه نه به شکل صوری است. مسلمانان به معنای واقعی کلمه همکاری کنند، همدلی کنند. همه‌ی اجزاء امت اسلامی احتیاج دارند به اینکه با هم همکاری کنند. مشکلات پیش می‌آید. الان شما ملاحظه کنید این زلزله‌ی ویرانگری که در سوریه و در ترکیه پیش آمده، خب این یک حادثه‌ی سختی است. این مربوط به همه‌ی مسلمین است. یعنی واقعاً همه باید احساس درد کنند، احساس رنج کنند از یک چنین چیزهایی. ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
ـ گویند: تو رافضی و مرتد شدی، گویم: هرگز رفض و ارتداد آیین من نیست  - اما بی شک من بهترین امام و بهترین راهنما را دوست دارم  - اگر محبت علی(که دوست خداست) دلیل بر رفض و بی دینی است، دنیا بدانند که من بی دین ترین مردمانم قَالُوا: تَرَفَّضتَ قُلتُ: کَلَّا مَا الَّرفضُ دینی وَ لا إعتِقادی  لکِن تَوَلَّیتُ غَیرَ شَکٍّ خَیرَ إمَامٍ وَ خَیرَ هَادی  إن کَانَ حُبُّ الوَلِیِّ رَفضاً فإنَّنی أرفَضُ العِبادِ (دیوان شعر شافعی ص ۷۲) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-من خود را بهتر از هر كس مى شناسم ۲- و پروردگارم مرا بهتر از خودم مى شناسد! ۳- بار خدايا! آنچه مى گويند بر من مگير ۴-و مرا برتر از آنچه مى پندارند قرار ده ۵-و آنچه را [از گناهان من] نمى دانند، بر من ببخشاى و بيامرز. أَنَا أَعلَمُ بنِفَسیِ مِن غیَریِ وَ ربَیّ أَعلَمُ بیِ منِیّ بنِفَسیِ أللّهُمّ لَا تُؤَاخِذْنِی بِمَا یَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِی أَفْضَلَ مِمَّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِی مَا لاَ یَعْلَمُونَ (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳) @jorenab
💻 شروع از اول اسفند ۱۴۰۱ 💎 پایگاه اطلاع رسانی سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران 🌐 paziresh.ismc.ir 💎 لینک ثبت نام حوزه های علمیه 🌐 http://reg.ismc.ir/rules/134 @howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
اول منزل اين سفر، مرگ است مرحله اول مرگ ، شدت جان كندن است ؛ وَجَاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَلِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ (ق؛۱۹) و سرانجام، سکرات مرگ حقیقت را (پیش چشم او) می آورد (و گفته می شود: ) این همان چیزی است که تو از آن می گریختی! اين مرحله اى است بسيار دشوار كه شدائد و سختيها از هر طرف به محتضر رو مى كند؛ ۱-از طرفى شدت مرض ‍ و درد و بسته شدن زبان و رفتن قوا از اندام ، ۲- از طرف ديگر گريستن اهل و عيال و وداع آنها با او و غم يتيمى و بى كس شدن بچه هاى خود، ۳- از طرف ديگر غم جدا شدن از مال و منزل و املاك و اندوخته ها و چيزهاى نفيس ‍ خود كه عمر عزيز خود را صرف به دست آوردن آنها كرده و چه بسا كه بسيارى از آنها مال مردم بود كه با ظلم و غصب ، آنها را مالك شده و چقدر حقوق بر اموال او تعلق گرفته و نداده ، حال ملتفت خرابيهاى كار خود شده كه كار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده ؛ فكان كما قال اءمير المومنين (ع) یَتَذَکَّرُ أَمْوَالاً جَمَعَهَا أَغْمَضَ فِی مَطَالِبِهَا وَ أَخَذَهَا مِنْ مُصَرَّحَاتِهَا وَ مُشْتَبِهَاتِهَا قَدْ لَزِمَتْهُ تَبِعَاتُ جَمْعِهَا وَ أَشْرَفَ عَلَی فِرَاقِهَا تَبْقَی لِمَنْ وَرَاءَهُ یَنْعَمُونَ فِیهَا (نهج البلاغه خطبه :۱۰۹) (به هنگام نزول مرگ، انسان ناگهان از خواب غفلت بيدار مي‌شود و در اين انديشه فرو مي‌رود كه عمرش را در چه راه فاني كرده و روزگارش را در چه راهي سپري نموده است، )به ياد ثروتهايي كه جمع كرده، مي‌افتد، همان ثروتهايي كه در گردآوريش چشم بر هم گذارده و حلال و حرام و مشكوك را از هم نشناخته است و اكنون هنگام جدايي از آن و واگذاري به دست وارثان فرا رسيده است ۴- و از طرفى ترس ورود به جائى كه غير از اين دنيا است و چشمش چيزهايى را مى بيند كه پيش از اين نمى ديد لَّقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ (ق۲۲) (به او خطاب می شود) تو از این صحنه غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم، و امروز چشمت تیزبین است ۵-حضرت رسول و اهل بيت او و ملائكه رحمت و ملائكه غضب را حاضر مى بيند تا درباره او چه حكم شود و چه سفارشى نمايند، ۶-و از طرف ديگر، شيطان و يارانش براى آنكه او را به شك اندازند جمع شده اند و مى خواهند كارى كنند كه بى ايمان از دنيا برود، ۷- و از طرفى وحشت از آمدن ملك الموت دارد كه آيا به چه هيئت خواهد بود، و به چه نحو جان او را خواهد گرفت الى غير ذلك @jorenab
گر من گنه جمله جهان کردستم عفو تو امیدست که گیرد دستم گفتی که به روز عجز دستت گیرم عاجزتر ازین مخواه کاکنون هستم @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا