گاهی بین دوتا دوست صمیمی هم اختلاف پیش میاد بین شان بحث می شود
وقتی یکی نتواند به هیچ شکلی طرف مقابل را قانع کند
میگوید با آن همه خوشی هایی که باهم داشتیم
ازت بیشتر ازین ها انتظار داشتم انتظار داشتم جوابم را بدی اگر اشتباهی بوده به حرمت دوستی بین ما نادیده بگیری
امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می فرماید خدایا درست است که ما نافرمانی ات کردیم ما بنده تو هستیم خدایا
ما آرزوی طولانی و فراوان و امید بزرگ به تو داریم امید داریم مارا ببخشی گناه مارا بپوشانی وقتی ترا میخوانیم و دعا میکنیم اجابت کنی و جواب بدهی
رَبِّ انَّ لَنا فیکَ امَلًا طَویلًا کَثیراً، انَّ لَنا فیکَ رَجآءً عَظیماً، عَصَیْناکَ وَنَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتُرَ عَلَیْنا، وَ دَعَوْناکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتَجیبَ لَنا،
(دعای ابو حمزه ثمالی)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_شصت_و_یکم
#درس_بیست_و_دو_بخش_چهارم
( عوامل غیبت حضرت)
در برخی از روایات به عوامل غیبت حضرت اشاره شده است.
۱ - عدم وجود بیعت در گردن حضرت
ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل میکند ولادت صاحب امر بر این خلق پوشیده است برای آنکه وقتی ظهور کرد بیعتی برگردنش نباشد. (كمال الدين وتمام النعمه، ج ۲، ص ۲۳۱، باب ۲۴، ح ۱)
۲ـ قتل
زواره از امام صادق علیه السلام روایت کرد که امام فرمود حضرت قائم پیش از قیام غیبت خواهد داشت عرض (همان ص۲۳۴، ح ۱۰) کردم چرا فرمود می ترسند کشته شود ( همان، ص ۲۳۴، ح ۱۰ )
۳ـ خوف
در روایتی از امام سجاد علیه السلام آمده است که حضرت سنت پیامبران پیشین را دارد و سنت حضرت موسی که در او هست خوف و غیبت می باشد ( همان، ج ۱، ص ۵۹۱، باب امام سجاد علیهالسلام، ح ۳ )
🔷نکته
مراد از خوف و قتل این است که حضرت پیش از زمان ظهور به شهادت برسد و این شهادت اثر بخش نباشد همانطور که امام حسین علیه السلام از مکه بیرون آمد تا شهادت آن حضرت بی ثمر نباشد
بنابراین چنین خوفی مذموم نیست زیرا انسان باید از خویش محافظت کند تا بتواند به بهترین شکل موثر باشد
۴- آزمایش مردم
امام موسی کاظم علیه السلام فرمود علت غیبت امتحانی است که خداوند خلق را به آن آزمایش نماید. (همان، ج ۲، ص۴۲، باب امام کاظم علیه السلام، ح ۱)
@jorenab
هر کسى گر عیب خود دیدى ز پیش
کى بدى فارغ وى از اصلاح خویش؟
غافلند این خلق از خود، اى پدر!
لاجرم گویند عیب همدگر
من نبینم روى خود را اى شَمَن!
من ببینم روى تو، تو روى من
آن کسى که او ببیند روى خویش
نور او از نور خلقان است بیش
گر بمیرد دید او باقى بود
زانکه دیدش دید خلاقى بود
نور حسى نبود آن نورى که او
روى خود محسوس بیند پیش رو
شَمَن=راهب. زاهد. بت پرست. بودایی
@jorenab
#مزار_امامان_معصوم_علیهم_السلام
۱ـمدینه
مزارشریف
امام حسن مجتبی علیه السلام (امام دوم)
امام سجاد علیه السلام (امام چهارم )
امام باقر علیه السلام (امام پنجم)
امام صادق علیه السلام (امام ششم )
۲ـنجف اشرف
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام ( امام او ل)
۳ـکربلا
امام حسین علیه السلام.( امام سوم)
۴ـکاظمین
امام کاظم علیه السلام ( امام هفتم)
امام جواد علیه السلام. (امام نهم )
۵ـ مشهد
امام رضا علیه السلام (امام هشتم)
۶ـ سامرا
امام هادی علیه السلام ( امام دهم )
امامعسکری علیه السلام.( امام یازدهم )
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_شصت_و_دوم
#درس_بیست_و_دو_بخش_پنجم
آیه اظهار و ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ.»
« خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند» ( آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه)
راوی می گوید: از امام صادق عليه السلام از آيه هُوَ ٱلَّذِيٓ أَرۡسَلَ رَسُولَهُۥ بِٱلۡهُدَىٰ، سوال کردم.
فرمودند: «هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است».
گفتم: « قربانت گردم! کی موقع آن فرا می رسد؟»
فرمود: «ان شاء الله هنگامی که قائم قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکی باشد ظهور او را ناخوش دارد تا جایی که اگر کافری در دل سنگی پنهان شود سنگ صدا میزند ای مؤمن! کافری یا مشرکی در من پنهان شده او را بکش، یاران قائم او را بقتل میرسانند». (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۴)
از ابن عباس روایت شده که وی درباره آیه
« لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ»
گفت: «این در زمانی است که تمام یهودیان و نصاری و پیروان هر کیشی بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند موقعی که دیگر موش انبانی را پاره نمیکند وقتی که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط میشود و هر جا صلیبی است شکسته میگردد و خوگها معدوم میشود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود.
(تفسیر برهان ج۵، ص۳۳۶)
@jorenab
#مدت_امامت_امامان_علیهم_السلام
۱ـ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
مدت امامت ۲۹سال
۲ـ امام حسن مجتبی علیه السلام
مدت امامت ۹سال
۳ـ امام حسین علیه السلام
مدت امامت ۱۰سال
۴ـامام سجاد علیه السلام
مدت امامت ۳۲سال
۵ـ امام باقر علیه السلام
مدت امامت ۲۰سال
۶ـ امام صادق علیه السلام
مدت امامت ۳۳سال
۷ـامام موسی کاظم علیه السلام
مدت امامت ۳۴سال
۸- امام رضا علیه السلام
مدت امامت ۱۸سال
۹ـ امام جواد علیه السلام
مدت امامت ۱۸سال
۱۰ـ امام هادی علیه السلام
مدت امامت ۳۳سال
۱۱ـ امام حسن عسکری علیه السلام
مدت امامت ۷سال
۱۲ـامام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
مدت امامت از ۲۶۰هجری تا هروقت خداوند متعال اراده کند
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@jorenab
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
📣 نشست علمی بر خط
✅ موضوع:
انجمن حجتیه؛ رویش، نگرشها و چالشها
🎤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین زینالعابدین گلایری (مدرس و پژوهشگر تاریخ، ادیان، فرق و مذاهب)
🕙 زمان: یکشنبه، 7 بهمن 1403، ساعت 10 تا 11
💻 در بستر اسکایروم، به آدرس:
https://el.esra.ir/ch/w.hozeemamhasan.amol
📌معاونت پژوهش حوزه علمیه استان مازندران
📌مجمع فرق، ادیان و مذاهب (مفام) استان مازندران
📌معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان مازندران
📌 سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون سپاه کربلا مازندران
🌐 معاونت پژوهش مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر
https://eitaa.com/howzehmazandaran