217
◀️ ارزش شب قدر و ضریب اعمال در آن(ویرایش دوم)
چند نکته در باره شب قدر:
◀️ 1. در باره شب قدر آمده است: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی شب قدر از هزار ماه بهتر است؛ یعنی بهتر از 30000 شب و 30000 روز! ؛ یعنی شب قدر حداقل هفتاد هشتاد هزار برابر شبهای معمول است؛ زیرا شب از روز کوتاهتر است.
اما باید توجه داشت که از آیه استفاده نمیشود هر کار ثوابی در این شب انجام دهیم نیز همین ضریب را دارد، بلکه ظاهرا (والله العالم) به این معنی است که مراقب باشیم چنین وقت با ارزشی را با چه چیزی عوض میکنیم؛ از این رو باید کاری کرد که ارزش چنین شبی را داشته باشد.
◀️ 2. شب قدر از کی بوده و یعنی چه؟
طبیعی است باید بگوییم شب قدر مربوط به بعد از خلقت زمین و گردش آن و به وجود آمدن شب و روز است. اما همین مقدار کافی نیست. باز به نظر میرسد (والله العالم) شب قدر مربوط باشد به اتفاقی که در این شب افتاده یا هرساله میافتد. برای تقریب به ذهن مثالی میزنم. فرض کنید دو تیم فوتبال بازی بسیار حساسی دارند که نتیجه آن برای آن دو تیم سرنوشتساز است. یک تیم یک گل زده و تیم دیگر تلاش میکند جبران کند. حال پنج دقیقه آخر بازی از چه حساسیتی برخوردار است؟ طبیعی است بسیار با ارزش است؛ نه از این جهت که اگر گلی بزنند هر گل دو سه برابر حساب میشود، خیر، هر گل فقط یکی حساب میشود، بلکه برای تیم گل زده از این جهت ارزشمند است که نتیجه را حفظ کند و برای تیم گل خورده از این جهت ارزشمند است که جبران کند؛ لذا حتی لحظهای را هیچ تیمی هدر نمیدهند. حال برگردیم به قصه شب قدر؛ چه اتفاقی قرار است هر ساله در این شب بیفتد، یا چه اتفاقی افتاده و یا هر دو که در قرآن و از لسان اهل بیت ع این همه در باره اهمیت و ارزش این شب گزارش شده است؛ شبی که بهتر از دهها هزار برابر خودش ارزش دارد! فوق تصور است و ما در خواب! اذا ماتوا انتبهوا!
◀️ 3. تا آنجا که این بنده سراغ دارد، تنها کاری که ثوابهای عجیب و غریب برای آن برشمردهاند، "تفکر" است؛ البته روشن است تفکر در چیزی که بر انسانیت انسان بیفزاید وگرنه در دعای تعقیب روزانه میخوانیم: "اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع!"
◀️ تفکر از دو جهت بسیار مهم است:
👈 اول این که ممکن است ابدیت انسان را تغییر دهد؛ مثلاً کسی که نماز نمیخوانده بر اثر تفکر نمازخوان شود یا به طور کلی انسان یک قدم به طرف خدا پیش برود. این حرکت مثبت حاصل از تفکر تأثیر ابدی بر آینده انسان در عوالم دیگر دارد و چنین نتیجهای فوق تصور است.
👈 دوم اینکه تفکر و علم (به معنایی که در پست قبل 216 بیان شد) ظرفیت انسان را وسعت میدهد. خدا در قرآن به پیامبر ص میفرماید: بگو: «رب زدنی علما» یعنی مرا از جهت علم زیاد کن! این بدین معنی نیست (والله العالم) که مثلا اگر ظرف من به اندازه یک لیوان است و نصف آن علم است، از علم بیشتر در آن بریز، بلکه بدین معنی است که ظرف من را از بعد علمی بزرگتر کن؛ یعنی از مثلاً اندازه لیوان به پارچ؛ یا اگر به اندازه استخر است به دریا تبدیل کن و اگر به اندازه دریاست به اقیانوس تبدیل کن و ...
یکی از نعمتهای انسان در بهشت «علم» است که دائماً به او افاضه میشود. دقت کنیم! پیامبر اکرم ص که علم اولین و آخرین را دارد، دستور مییابد که از خدا درخواست علم کند. و هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون!
https://eitaa.com/jotting
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
218
روایت تلويزیون مصر از ضربت خوردن امیرالمؤمنین ع
https://eitaa.com/jotting
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلوهای از حفظ حرمت انسانها؛ فقیر و غنی با هم!
https://eitaa.com/jotting
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
219
داستان شیر زنی به نام حره
به زبان شعر
https://eitaa.com/jotting
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیتنامه امیرالمؤمنین ع
https://eitaa.com/jotting
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
220
این کلیپ دست به دست در فضای مجازی چرخید و به حجاب و بالاتر (البته ناخواسته) به منطق پاسخگویی امام -علیه السلام- تعریض و بیادبی شد، درحالی که پاسخ کاملاً منطقی است (و از این رو اشکالی به روایت نیست):
طرف از ساعد میپرسد و امام می فرماید: هرچیز که زیر روسری است، باید پوشیده شود. روسری آن روزگار به قدری بزرگ بود که تا کمر میرسید و ساعد زیر آن پنهان میشد. این معلم از «روسری» همین روسریهای امروزی را که به اسم حجاب برخی برسر میکنند، در ذهن دارد و بر اساس ذهنیات خود پاسخ امام را قضاوت میکند.
راستی چقدر از این داستانها و قضاوتهای عجولانه داریم؟ چرا برای حل مشکل به اهلش مراجعه نمیکنیم؟
https://eitaa.com/jotting