eitaa logo
ژورسان
384 دنبال‌کننده
111 عکس
19 ویدیو
21 فایل
🔅ژورنالیست رسانه ای🔅 📰 سواد رسانه را ژورنالیستی یادبگیرید 🛰 بررسی جریانات رسانه ای و تحلیل آنها 🔋 مهارت زیست هوشمندانه درفضای مجازی ✍️ژورسان: @admin_activism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚽️وضعیت فعلیِ اردوی تیم ملی 😂 🔺این قافله عزم کرب و بلا دارد😁 🆔@journalist_resane
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگا اُبهت مررردو😎 🆔@journalist_resane
📢 «حکمرانی مجازی دشمن» برای نوجوانان و جوانان، خطرناک‌تر از سند ۲۰۳۰ است. 💠 آیت‌الله میرباقری (۱۳‌۹۹): ▫️«مبارزه بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب وارد یک عرصه جدیدی شده. یعنی غرب در شکست نرمی که از انقلاب اسلامی خورده یک تلاش جدی کرده که مقیاس درگیری را تغییر بدهد و جنگ را از عرصه عالم عینی به عالم حکمرانی مجازی و به تعبیر دیگر، به عالم ببرد. دشمن به‌شدت تلاش می‌کند که حکمرانی مجازی را در جهان گسترش بدهد. این‌که مکرر من این را عرض کردم و حرف جدیدی هم نیست که حتی سوء‌استفاده از گسترش این ویروس جدید کردند - پیش‌داوری نمی‌کنم که خودشان ایجاد کردند یا نه، در کنترل و مهارش دست دارند یا نه. ولی هرچه که هست - سوءاستفاده از این واقعه به‌واسطه امپراتوری رسانه‌ای خودشان [برای] کنترل جهان و ورود به حکمرانی مجازی است. ▪️این حد از تصرف نیاز به یک مقابله جدید دارد و ما باید سطح توان خودمان را ارتقاء ببخشیم. سازوکار مبارزه در حکمرانی مجازی با سازوکار مبارزه در عرصه‌های پیشین متفاوت است. ❗️من سؤال می کنم: چه اتفاقی افتاده که با یک ویروس کرونا چهارده میلیون دانش‌آموز از طفل تا نوجوان و جوان ما را بی قید و شرط وارد فضای مجازی می‌کنند و در اختیار حکمرانی مجازی دشمن قرار می‌دهند؟! به اسم آموزش از راه دور، به اسم آموزش الکترونیک. این بسیار مخاطره آمیزتر از طرح ۲۰۳۰ است. چه اتفاقی در طرح ۲۰۳۰ در طول یک دوره دوازده سال می‌خواست بیفتد که در طول کمتر از یک سال برای بخشی از نسل جوان ما نیفتاده؟! من تعجب می‌کنم چرا جریان حزب‌الله در مقابل این اتفاق هیچ واکنش جدی نشان نمی‌دهد؟! این معنایش این است که سطح مبارزه دشمن و میدان‌های درگیری دشمن که دارد تغییر افق و مقیاس می‌دهد مورد مطالعه ما نیست.» (۱۳‌۹۹) 🆔@journalist_resane
🧙🏼جادوگر دروغ 🔻علی کریمی، فوتبالیستی که تا همین یک سال و نیم پیش می‌خواست ذیل نظام جمهوری اسلامی رئیس فدراسیون فوتبال شود و رأی نیاورد، حالا دو ماه است ژست لیدری اپوزیسیون گرفته و حتی اعضای تیم ملی فوتبال را سرزنش می‌کند که چرا علیرغم جنایات! جمهوری اسلامی، در تیم ملی بازی می‌کنند! همین اولین دروغ علی کریمی است؛ اگر جامعه فوتبال یک سال و نیم پیش به او رأی بیشتری داده بود، او رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران شده بود و احتمالاً اداهای مبارزاتی کنونی را هم نداشت و اکنون هم علنی از حضور تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی قطر دفاع می‌کرد. وگرنه که جمهوری اسلامی شهریور ۱۴۰۱ با جمهوری اسلامی اسفند ۱۳۹۹ چه فرقی کرده است؟ اگر بحث ادعای کشتار مردم توسط نظام است که این ادعا در آبان ۹۸ و کلی وقایع قبلی دیگر هم موجود است، پس چرا علی کریمی تا وقتی که خودش بازی می‌کرد، همیشه ذیل پرچم جمهوری اسلامی، عضو تیم ملی بود و حتی تلاش کرد به ریاست فدراسیون فوتبال برسد و حالا یادش افتاده این تیم، ملی نیست؟ این تناقض رفتاری نشان‌گر دروغ بودن کل هویت سیاسی کنونی این فوتبالیست است. 🔻علاوه بر این، اهل فوتبال سطح سواد و گفتار و رفتار علی کریمی را می‌دانند. او در زمین فوتبال هم اهل گقتگو نبود، سیلی به داور، درگیری با فوتبالیست‌ها و جدل در رسانه‌‌ها، معرف خوبی برای شخصیت فوتبالی اوست. همین باعث می‌شود افراد به این نتیجه برسند که آنچه در مجازی می‌نویسد، کار خودش نیست. او البته چند مورد کپی مطالب دیگران و منتشر کردن به نام خودش را هم دارد، اما علاوه بر آن روشن است که او توانایی چنین نوشتن‌هایی را ندارد. این مورد هم نشان می‌دهد او هویتی دروغین برای خود ساخته است و همپای لقب فوتبالی‌اش، یعنی جادوگر، دروغ‌ها را جادو می‌کند و به نام راست به خورد مخاطب کم اطلاع خود می‌دهد. اما فقط هویت سیاسی او نیست که دروغ است. کریمی در مصداق‌های کوچک خبری هم دروغ می‌نویسد. 🔻اول؛ ۲۹ آبان بود که کریمی فیلمی از چند نفر نظامی پشت تیربار منتشر کرد و مدعی کشتار مردم ایذه توسط نظام شد. فیلم مزبور یک هوای بارانی و زمین خیس را نشان می‌داد. جستجویی ساده نشان می‌داد این تصویر اردیبهشت ماه سال جاری یعنی ۵ ماه قبل از آغاز وقایع اخیر، در صفحات یک گروه تروریستی و تجزیه‌طلب منتشر شده است و علاوه بر این موضوع، مردم ایذه می‌دانند که هوای شهرشان در این روزها بارانی نیست. واقعیت اما این بود که فیلم مزبور یکی از رزمایش‌های بسیج در شمال کشور را به تصویر می‌کشید و کریمی می‌خواست با وردی دروغ آن را به عنوان حمله به مردم ایذه به مخاطبش غالب کند. 🔻دوم؛ اول آذر علی کریمی تصویر کشته‌هایی کنار هم افتاده در خیابانی را منتشر کرد و روی آن نوشت: «اینجا نه سوریه است، نه غزه؛ اینجا جوانرود است. مردم بی گناهی که بدست مزدوران حکومتی جان خود را از دست می‌دهند.» آن تصویر، سوریه و غزه نبود، ولی جوانرود هم نبود؛ بلکه کابل پایتخت افغانستان در انفجاری در سال ۲۰۱۶ یعنی ۶ سال پیش بود. 🔻سوم؛ دو روز پیش علی کریمی تصویری خون آلود از یک جوان منتشر کرد و مدعی شد او با دوشکا در جوانرود تیر خورده است. در حالی که علی حمیدوند صاحب عکس طبق قول خودش، از ساکنان روستای وراینه نهاوند در ۲۲ تیرماه امسال بر اثر تصادف در محور نهاوند به نورآباد متأسفانه پای خود را از دست می‌دهد. 🔻چهارم؛ نیمه آبان بود که علی کریمی تصویری از دو کودک فقیر منتشر کرد و با سوءاستفاده از مشکلات معیشتی مردم ، روی آن نوشت: «این مردم توی تمام زندگی حقشون خورده شده! حقشون گلوله نبود.» اما تصویر منتشر از سوی کریمی، مربوط به حدود ده سال پیش و کشور پاکستان بود! تصویری که روی مقاله‌ای در مورد کشتار مردم پاکستان توسط نیروهایی آمریکایی و در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بود. 🔻پنجم؛ یکی دو روز قبل از آن هم کریمی در استوری اینستاگرام خود فیلمی از دختری در حال رقص گذاشت و ادعا کرد این دختر رقاص نوه آیت‌الله مکارم شیرازی است. چند ساعت بعد، این شخص، با انتشار یک ویدیو هرگونه انتساب به آقای مکارم را رد کرد و با عصبانیت خواست این کار را تکرار نکنند. او حتی نام آیت‌الله مکارم را هم به درستی بلد نبود! او مربی بدنسازی و ساکن خارج کشور است و از قضا در صفحه شخصی‌اش در حمایت از اغتشاشات مطلب می‌گذارد، اما هدف دروغ‌های کریمی قرار گرفت. 🆔@journalist_resane
📜رسانه شناسی سقیفه 🗞شیوه مقابله حضرت زهرا(س) با جنگ های شناختی ✍️ژورسان 📅یکی از روشهای تسلط بر افکار مردم، جنگ روانی است که تأثیر آن جنگ های نظامی بیشتر است. در «طول تاریخ» همواره این تکنیک استفاده شده است. در تاریخ اسلام از جمله پس از رحلت پیامبر از این تکنیک های جنگ روانی بسیار استفاده شده و حضرت زهرا(س) به مقابله به مثل، این حربه ها پرداختند. 🏳️حضرت با پیش بینی آینده ی وخیم جامعه ی اسلامی به میدان آمدند و با عمر کوتاهشان که بیش از ۷۵ روز در دنیا نبودند، با جنگ روانی و شناختی دشمنان در مدینه، مقابله کردند. 🔆یکی از راهبردهای مورد استفاده ایشان استفاده از «عملیات های روشنگری» می باشد. در این تکنیک فعالیت اصلی «شناساندن حقایق» بر روی چشم مخاطب می باشد و با «افشاگری نقاط باطل» مخاطب را در برابر "پاندمی دروغ و تزویر" محافظت می کند.باتوجه با این مقدمه مهمترین تکنیک های شناختی حضرت زهرا(س) در جهت کنشگری رسانه ای را میتوان به شرح زیر برشمرد: ☀️تکنیک الگوسازی حضرت زهرا (ع) درباره به نقش اهل بیت فرمودند: «محمد و علی (ع) پدران امت اسلام اند، کجی ها را راست و انحرافات را اصلاح میکنند. اگر مردم ایشان را اطاعت کنند، این دو آنها را از عذاب جاویدان نجات میدهند» تأکید حضرت زهرا (س) نشانگر ضرورت وجود الگوهای کامل در جامعه است زیرا دارای آگاهی غیبی و به دور از خطا می باشند (مجلسی، ۱۴۰۳: ج ۲۳، ص۲۵۹). 🏛تکنیک تبیین فلسفه کارکردی «خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت (س) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.» ایشان با بیان این مسئله به "فلسفه کارکردی" امامت پرداختند که با وجود یک شخصیت معصوم است که میتوان در جهان، نظام اجتماعی سامان میگیرد و عدالت و رفاه برقرار می.شود (مجلسی، ۱۴۰۳: ج۲۹، ص۲۲۳) 🔁تکنیک تکرار از محمود بن لبید نقل شده است که پس از رحلت پیامبر، فاطمه (س) رادر کنار قبر حضرت حمزه گریان مشاهده کردم و از ایشان پرسیدم که آیا برای امامت علی(ع) از سخنان پیامبر اکرم میتواند دلیلی آورد؟ حضرت پاسخ داد: «شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده اید؟ شنیدم که پیامبر فرمودند: علی بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار میدهم.» مجلسي، 1403 : ج 36 ، ص353 🕋مقابله با مارپیچ سکوت محمود بن لبید از حضرت زهرا(س) پرسیدند: بانوی من! پس چرا علی (س) سکوت کرد و حق خود را نگرفت؟ حضرت پاسخ داد: «پیامبر خدا (صلى الله عليه وسلم) فرمود: مثل امام مانند کعبه است مردم باید به سویش بروند و در اطراف آن طواف کنند. نه آنکه کعبه به سوی آنها بیاید و دور مردم طواف کند». مجلسي، 1403 : ج 36 ، ص353 🔇از مهمترین فعالیت حضرت زهرا مقابله با "مارپیچ سکوت تاریخ" خودشان بود.در مارپیچ سکوت یک گروه اجتماعی ممکن است اعضا را به دلیل عقایدشان منزوی یا طرد کند و افراد با "ترس از انزوا" به جای ابراز عقیده سکوت می کنند.ایشان با خطاب به مردم و متذکر شدن عقوبت الهی خواستار شکستن فضای رسانه ای غالب بودندو نداشتن "حریت مردم" سبب شقاوت آن جامعه شد 📻 قسمت: سی و یکم 🆔@journalist_resane
رصد_جامع_حواشی_جام_جهانی_فوتبال_شماره_7.pdf
3.89M
💠 فضای مجازی پیرامون حواشی جام جهانی 2022 قطر ▫️از رسانه‌های معاند در خصوص جام ۲۰۲۲ تا تحلیل احساسات کاربران فضای مجازی و اهم محورهای 🆔@journalist_resane
🔎آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب نقطه‌ای به آشوب هندسی ▫️آواتار ها تصاویری هستند که کاربران در اینترنت و به خصوص در تالار گفتگو برای پروفایل خود استفاده می‌کنند. کاربران عموما از آواتار خود در شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و استفاده میکنند. این تصویر، جایگزین تصویر واقعی فرد است و افراد در صورتی از آن استفاده می کنند که تمایلی به انتشار خود نداشته باشند. ▫️در مدل‌ جنگ‌های شناختی، برای انگاره سازی و مسمومیت و تخریب افکارعمومی، از ، واقع‌نمایی و آواتارسازی از وضعیت موجود استفاده می‌شود. این سبک در واقع است که بجای میدان گسترده و پهنای باند بالای اغتشاشات، در نقاط خاص، متمرکز می‌شود و با آواتارسازی از نقاط آشوب، به و فراگیر و چندوجهی بعد از چندمرحله نائل می‌شوند. ▫️عکسنوشت ها و کپشن‌های بدون سند، کلیپ‌های ساختگی و تاریخ مصرف‌گذشته، یا رنگی یکدست، تکرار کلیدواژه‌های مشترک و از روش‌های معمول در تکنیک آواتارسازی آشوبناک از وضعیت موجود هستند. در چند روز اخیر هم شاهد این ماجرا هستیم که رسانه های معاند درصدد تهیه مقدمات و مواد اولیه این جنگ آواتاری بوده که به چندنمونه اشاره می‌‌شود. 1️⃣ کامیون داران، تعطیلی مغازه‌ها و تضعیف سرمایه بانک ها را جهت فلج اقتصادی دنبال می‌کنند. 2️⃣ دانشجویی و فلج دانش و دانشگاه را با مسمومیت زنجیره‌ای و مشکوک در دستور کار قرار می‌دهند. 3️⃣ بازار ارز و دارو را جهت تولید نارضایتی و همراه کردن قشر خاکستری و خاموش با اغتشاشات در برنامه دارند. 4️⃣ از مردم عادی و سپس تولید ناامنی با ترورهای متقابل کور(مثلا بمب گذاری) یا هدفمند(مثلا حمله به مدارس علمیه جهت نفرت‌آفرینی ) هم در چک لیست عناصر معاند قرار دارد. 5️⃣ مجازی و فلج شناختی جهت تعمیم اعتراضات، اغتشاشات، اعتصابات و نارضایتی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها نیز قلب عملیات آواتارسازی را تشکیل می‌دهد. 🔻این روش ترکیبی، برای تبدیل آشوب نقطه‌ای به آشوب هندسی و چندوجهی است. اساسا وقتی سرمایه اجتماعی یک شورش پایین باشد از مدل غیرمتراکم و آواتاری بهره می‌برد تا و شورش را از این‌ طریق جبران کند. حواسمان به مهره‌های شطرنج دشمن باشد تا در روایت، تبیین و کنشگری رسانه ای و میدانی، منفعلانه، متاخرانه و غافلگیرشده رفتار نکنیم. ✍️علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه 🆔@journalist_resane
🔴⚡️سخنان مهم آقای کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تبیین پشت پرده امنیتی آشوب‌های اخیر! 🔺ما پیروزیهای بسیار بزرگی در این آشوبها بدست آوردیم. مهمترین تبیین در باره این اغتشاشات را رهبری در دانشگاه افسری ارائه کردند و فرمودند این اتفاق خلق الساعه نبود. 🔺از حداقل شش هفت سال قبل ۴۹کشور توافق کردند برای براندازی ج.ا.ا دو کشور ترکیه و امارات از دو سال قبل از این ائتلاف کناره گیری کردند. 🔺۴۷سرویس جاسوس از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، آل سعود، اسپانیا، مصر، اردن و... در این کار ستاد تشکیل داده و این جنگ ترکیبی را طراحی کردند. 🔺در زمان روحانی زیرساختهای براندازی آماده شد و قرار بود همان زمان عملیاتی شود که به علت کرونا برنامه هایشان بهم ریخت پنجاه درصد توان دشمن در فضای مجازی سازماندهی شده بود. 🔺یکی از گسلهای جامعه ما حجاب است. دشمن این گسل را انتخاب کرد. یکی دیگر از گسلها احزاب بود اکثر سران فتنه 88 نیز به نفع این اغتشاش هم موضع گیری کردند. گسلهای قومی و مذهبی از دیگر موارد مورد استفاده این جنگ ترکیبی بود. 🔺در جنگ ترکیبی به سمت دلار رفتند در حالیکه مسئولین می گفتند ما به اندازه کافی دلار به ابزار تزریق کرده ایم. در طی شصت روز آمار حضور اغشتشاگران در خیابان 500 هزار نفر روز بوده است یعنی اگر یک نفر ده بار هم آمده در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود. 🔺گفتند نمادهای حاکمتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت تیر ۶۰ تکرار شود. 🔺آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال 88 هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید. 🔺جنگ شناختی یکی دیگر از ابعاد این جنگ ترکیبی بود. اینها مدتها القاء می کردند در این 40 سال کاری صورت نگرفته است. 🔺اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازدشتیهای هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده اند. تمام این ارتباطات بدست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می شود. 🔺70% دستگیر شدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده اند. 67% اهل شرب خمر بوده اند. 🔺از این شاربان خمر 47% دائم الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همانکس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. 80% اینها خارج از کشور را بهشت می دانند. 🔺خانم مولا وردی معاون روحانی طرحی داشت و می خواست فاحشه ها را بیمه کند. 🔺دولت عراق نزدیکترین دولتها به ایران است. ما سه خواسته ازدولت عراق داشتیم اول اخراج کل کومله و دمکرات از کردستان عراق دوم تحویل کسانی که در ترورها دست داشتند سوم استقرار دولت عراق در مرزها. عراق آنها را پذیرفت. 🔺یکی از مسئولان کومله با دو بچه اش به محل جلسه آمده بود آن مقر را نزدیم. 🔺مسئولین نظامی می گفتند ما نوک خودکار را روی نقشه می گذاشتیم و همان هدف را روی زمین می زدیم. 🔺با باز شدن مسیر بوکمال ، راه زمینی ما تا سوریه و حزب الله و دریای مدیترانه باز شد. تحولات منطقه بعد از این آشوبها شدت می گیرد. و همه چیز را آماده کرده و پای کار برده ایم. 🔺دستگاه اطلاعاتی ما از این طرح مطلع شد و در سند امنیتی ۴۰۱ برای مقابله با این طرح آماده شدیم و به ۵۰درصد از استعداد و توان دشمن ضربه زدیم. 🔺در آینده در داخل و خارج تحولاتی رخ خواهد داد. دشمن در عناصر رسانه ای خود تجدید نظر می کند. 🔺ما هنوز کارهای بین المللی خود را شروع نکرده ایم. ما دستمان برای هزینه دادن امریکا، انگلیس و فرانسه خیلی باز است. 🔺هر گرهی که دولتهای قبل زدند این دولت یکی بعد از دیگری در حال باز کردن آن است. 🔺عده ای در زمان روحانی بدون گزینش در آموزش و پرورش نفوذ داده شدند. معلمهایی که دانش آموزان را تحریک کردند همه شناسائی شدند. 🔺 مظلومیت بسیج در این آشوب این بود که دست خالی به میدان رفت. 🆔@journalist_resane
💢تفاوت حقوق خبرنگاران فارس با بی بی سی و سعودی نشنال چه قدر است؟ ♦️درز اطلاعاتی که به ارزش خبرنگاران فارس جهادی افزود! 🆔@journalist_resane
🇮🇶🇺🇸فرشته آمریکایی، عراق اهریمنی 👿تکنیک اهریمن‌سازی‌ ✍️ژورسان 📰رسانه ها تلاش می‌کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطبی را نسبت به عقیده و رفتار گروه خاصی برانگیزانند؛ به‌نحوی که اگر گروهی از دیدگاه رسانه، رفتاری مطابق میل آنها نداشته باشند؛ سعی میکند وجهه منفی گروهی را انچنان بزرگنمایی کنند تا از این طریق آنها را شبیهِ انسانی شیطانی جا زنند. 🛡پراتکانیس نویسنده کتاب عصر تبلیغات، معتقد است یکی از زیانبارترین پیامدهای تبلیغات، تسهیلِ نابودی افراد یک ملت به وسیله ملت دیگر، بدون عذاب وجدان است. به عبارتی رسانه ها با استفاده از این تکنیک: یک.دستور به کشتن میدهند! دو.کشتن را امری اخلاقی می کنند! 🇰🇼تافلر نویسنده و آینده پژوه آمریکایی می‌نویسد: «زمانی که یک دختر 15ساله کویتی، در کنگره آمریکا شهادت داد که سربازان عراقی در کویت، نوزادان را می‌کشتند و دستگاه‌های نگهداری نوزادان را به عراق منتقل می‌کردند، دل خیلی از مردم جهان به درد آمد؛ درحالی‌که به جهانیان گفته نشد که وی دختر سفیر کویت در واشنگتن و عضو خانواده سلطنتی است و شهادت او کاملا صحنه‌سازی‌ شده است». 🤥آمریکا برای اینکه به کشور عراق حمله کند نیاز داشت تا اذهان جهان را توجیه کند و با استفاده از رسانه و بهانه های دروغین؛ این کشور را یک اهریمن جهانی به دنیا معرفی کند. به نظرتون این اتفاق چگونه رخ داد؟ 💣اهریمن سازی عراق برای دنیا؛ از طریق اینکه این کشور دارای اورانیوم، کیک زرد، گازهای سمی، سلاح های میکروبی و ... است شروع شد و با مظلوم نشان دادن کشور کویت و تجاوز به این کشور؛ اذهان جهانی را توجیه کردند که به عراق حمله کنند. حمله به عراق در تاریخ 20 مارس 2003 و با شعار «عملیات آزادی عراق» آغاز شد. در این حمله غافلگیرانه آمریکا با 600هزار نیرو، از کشورهایی همچون بریتانیا، استرالیا، لهستان و .... صورت گرفت 💀مطابق آمار و تا سال 2007 یعنی 4 سال پس از آغاز جنگ، یک میلیون و دویست هزار عراقی کشته شدند! ☠️رسانه ها مرگبار هستند مراقب باشید! 📻 قسمت: سی و دو 🆔@journalist_resane
⚔️جنگ مرگبار قوم هوتو و توتسی 👿تکنیک شایعه سازی‌ ✍️نامشخص ⚛️شاید اگر از مردم بپرسید که خطرناک ترین سلاح بشر چیست؟! ذهن بسیاری به سمت بمب اتم برود که در یک لحظه ۲۰۰هزار نفر را در هیروشما کشت! ولی ۲۸سال قبل در سال ۱۹۹۴ مشخص شد که خطرناکترین سلاحی که بشر ساخته و دروغ است! ⚰️در سال ۱۹۹۴ دروغی که فرانسوی‌ها در روآندا شایع کردند باعث شد در طول ۳ماه، ۸۰۰ هزار نفر قتل عام شوند! عددی که با حساب کشته‌های مهاجرت که پس از آواره شدن براثر گرما و غرق شدن و بیماری و... مردند به ۱میلیون نفر می‌رسد! 🇷🇼کشور روآندا حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت داشت که از این جمعیت ۸۰ درصد متعلق به قوم و ۱۵درصد متعلق به قوم بود. این دو قوم قبل از جریان استعمار به خوبی کنار هم زندگی می‌کردند ولی پس از استعمار آنها توسط بلژیک و فرانسه، با شیوه اختلاف بینداز و حکومت کن میان این دو قوم اختلاف افتاد، استعمار تصمیم گرفت در شناسنامه‌ها قید کند که چه کسی توتسی است و چه کسی هوتو و بیشتر منابع را در اختیار اقلیت توتسی قرار دهد! تا کینه توتسی را در دل اکثریت هوتو بکارد! 👨‍💼مدتها این دو قوم به واسطه تحرکات استعمارگران با هم درگیر بودند که بعد از سال ۱۹۹۳ و تعیین جمهوری، به علت بیشتر بودن قوم هوتو، رئیس جمهور از قوم هوتو انتخاب شد! (حالا نوبت به برداشت محصول برای استعمار رسیده بود!) ✈️در سال ۱۹۹۴ هواپیمای حامل رئیس جمهور رواندا که از قوم بود توسط موشکی ناشناس سرنگون شد! قوم توتسی که اساسا امکانات این کار را هم در اختیار نداشت شدیدا این ماجرا را تکذیب کرد ولی کار از کار گذشته بود! با حمایت تسلیحاتی فرانسه، افراطی‌های قوم هوتو شروع به نسل کشی کردند تا کل یک و نیم میلیون جمعیت توتسی را ریشه‌کن کنند! 🔞در این میان هر هوتویی که با آنها مخالف بود را هم می‌کشتند! و گاهی در یک روز نزدیک ۳۰هزار توتسی را می‌کشتند! طبق آمارهای غیر رسمی به ۲۰۰هزار زن توتسی تجاوز شد. ✊ماجرا نسل کشی روآندا یکی از تاریک‌ترین ماجراهای قرن بیستم بود که نقش کثیف استعمار و شایعات استعمار را روشن می‌کند! حدود ۹درصد از کل جمعیت روآندا در آن ماجرا کشته شدند! و ۲۰درصد از جمعیت روآندا آواره شدند! 💀همه این جمعیت را یک اسلحه تارومار کرد! دروغ و شایعات استعمارگران! 📻 قسمت: سی و سه 🆔@journalist_resane
⚔️جنگ مرگبار قوم هوتو و توتسی 📙تاریخ برای سرگرمی نیست. تاریخ سراسر تامل و بینش و نتیجه تجربه هزاران ساله تمدن بشری است. تاریخ چراغ راه آینده است. ▪️در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای.حامل رئیس‌جمهور وقت رواندا «قوم هوتو» ( قوم اکثریت ساکن روآندا) از وضعیت آشوب و ضعف قدرت مرکزی استفاده کرده و این جنایت را به «قوم توتسی» (قوم اقلیت) ساکن این کشور نسبت داد. ▪️ همین امر باعث آغاز درگیری‌های شدید میان این دو قوم شد. در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم سده گذشته یاد می‌شود، علاوه بر کشته‌شدن هشتصدهزار نفر به هزاران زن هم تجاوز جنسی شد. ▪️هر دو قوم یک نژاد، یک فرهنگ و یک تاریخ مشترک داشتند اما تلفیق تاریخ استعمار زده و جهالت و تعصب و شستشوی مغزی جنایتی را رقم زد که در تاریخ نمونه مشابه ندارد. 🎥فیلم «هتل روآندا» سعی در بازتاب این نسل کشی هولناک دارد. 📻 قسمت: سی و سه 🆔@journalist_resane
🔴⚡️امپریالیسم رسانه! 📰 ۱۵۰۰ روزنامه 📄 ۱۱۰۰ مجله 📻 ۹۰۰۰ شبکه‌ی رادیویی 📺 ۱۵۰۰ شبکه‌ی تلویزیونی 📗 ۲۴۰۰ نشریه و....... ⚡️تمامی اینها تحت مالکیت ۶ شرکت هستند. 🔺شرکت GE: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت News Corp: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت Disney: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت Viacom: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت Time Warner: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت CBS: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🆔@journalist_resane
🎨نقاشی استاد یاغی ☣️تکنیک بحران سازی مصنوعی ✍️ژورسان 📰"بحران" جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بشر است و هر جا حادثه‌ای به وجود بیاید، رسانه، به یکی از مهم‌ترین صحنه‌گردانان آن بدل می‌شود، تاحدی که دیگر نمی‌توان "حادثۀ بدون رسانه" را تصور کرد 😵"رسانه پوشش بحران ها"، می توانند چشم ها را به صفحه دیجیتال بدوزند. بحران ها به واسطه داشتن مولفه های "همچون نو بودن"، "شوک سازی" و "هیجان روانی" برای کاربران مجازی جذاب و تمرکز را به سمت خود جلب می کند. 🛒شهر متنوع رسانه، تمرکز مشتریانش را مختل و به توجه تقسیم شده (Divided attention) تنزل می دهد اما اگر بخواهد مشتریانش را به یک موضوع معطوف کند از اخبار های بحرانی و شوک اور استفاده می کند برای این موضوع مثال های بسیار قابل توجهی وجود دارد 📹با شنیدن خبر ترور پرزیدنت کندی، از هر شش نفر، پنج نفر کارهای روزانه خود را برای دیدن تلویزیون زمین گذاشتند. مراسم تشییع او 81 درصد از مخاطبان تلویزیون را به خود اختصاص داد. 79 درصد خانواده های امریکایی سخنرانی عصر جرج بوش در ژآنویه 1991 و در زمان حمله هوایی بغداد را تماشا کردند. 🏳️در هفته اول جنگ دوم اعراب و اسرائیل (1973) 68 درصد در تمام طول روز به رادیو گوش می دادند و حتی 55 درصد همراه با تلویزیون به رادیو گوش می دادند. این ها بخش کوچکی از علاقمندی مخاطبان برای شنیدن و دیدن اخبار در بحران است. ✨سوژه های رسانه ای اغتشاشات اخیر در ایران بدون حضور یک "جمعیت مردمی" دیگر برای "پمپاژکنندگان رسانه ای"، رنگ و لعابی ندارد و بدون پوشش خبری از کف میدان، غذای سمی آنها برای مخاطبین ایرانی بسیار بی مزه، تلخ و بدون مشتری می باشد. 🚛اعتصاب کامیون داران، مسمومیت زنجیره‌ای دار دانشگاهیان، کشته سازی، حمله به خانه قشر مذهبی ایذه و ... همگی این موارد به منظور ساختِ تصویری از "ایران بحرانی" است که می خواهد "اتش زیر خاکستری" که مدت هاست خاموش شده و خواست عمومی ندارد را زنده نگه دارد و انرا "تعمیم کلی" دهد. 👨‍🎨"استادان نقاشی رسانه" با کمک "یاغی گران" در حال بازنمایی و کشیدن تصویری متفاوت از جامعه هستند که با تابلوهای رسانه ای، تبلور یک "جامعه ی معترض برانداز" را می خواهند نشان دهند 📻 قسمت: سی و چهار 🆔@journalist_resane
🔎جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سه‌گانه ▫️در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" می‌چرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، شناسی را شکل می‌دهد. ▫️در جنگ شناختی که را بعنوان مخاطب خود می‌بیند، تلاش بر اعتبارزایی یا است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت می‌گیرد یا ترور اعتبار و دلیل‌خاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد. ▫️اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق می‌شود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف می‌شود که در ادامه تبیین می‌شود. 1️⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره می‌برند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت می‌دهند. مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانه‌ملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی) 2️⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیت‌ها و روشنفکران اجتماعی تشکیل می‌دهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل می‌کند، عقلانیت و است و لایه های اعتبار را مقاوم تر می‌کند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا می‌توان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی) 3️⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهره‌ها و قهرمان‌ها و مشاهیر به جاده‌ای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیت‌های مقبول و چهره‌های مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی هر سیستمی محسوب می‌شوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز می‌توان ذیل این محور، طبقه‌بندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی) 🔸اعتبارزدایی از مرجعیت‌های سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس می‌کند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش می‌کشد. 🔸در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور می‌کند تا از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش می‌شود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل می‌رود. ✍️علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیگر رسانه 📻 قسمت: سی و پنج 🆔@journalist_resane
«سارا اورارد» اهل لندن است که تقریبا دو سال پیش، پلیس لندن بهش تجاوز میکنه و اون رو به قتل میرسونه وجنازشو آتش میزنه عجیب اینه که عبارت انگلیسی مهسا امینی در وبسایت"بی بی سی" 170000 نتیجه در برداشته وقتل وتجاوز سارا اورارد تا امروز فقط 1700 تا آیا جنگ رسانه چیزی غیر اینه؟ 🆔@journalist_resane
💊 مسکن مجازی 👓 انگاه که نمی دیدم! ✍️ ژورسان 🎶به اقتضا دلایلی مجبور و منجر شدم که جراحی چشم انجام دهم. قبل از عمل چشم تصمیم گرفتم برای اینکه وقت خودم را بعد از دوران عمل که نمی بینم، به بطالت گذرانده نشود، مجموعه ای از پادکست را دانلود و شروع به گوش کردن نمایم. ⚛️عموما پادکست های دانلودی، در مورد فلسفه زندگی و سطوح علوم انسانی و یا در مورد موفقیت بود که از مجموعه ترجمان دانلود کردم و به «خیال و ظن» خودم می توانم شروع به گوش دادن آنها نمایم اما وضعیت روحی و جسمی بعد از عمل مرا به گونه ای به «بی تابی» رساند که عملا بعد از گوش دادن تعدادی از پادکست ها در دو روز اول، «توان و حوصله» را از من گرفت. 😣مقصد اولیه در روزهای اولیه، استفاده حداکثری و «گوش سپاری» به «مسایل تحلیلی عمیق» بود اما درد مریضی مرا سوق به مسکن دارویی داد اما این قسم مسکن، روح بی قرار و جسم انسانی دردمندم را تسکین نمی داد و برای «فرار و فراموشی» از درد و رنج، به مسکن دیگری باید روی می اوردم و آن فضای مجازی بود. 📣حضرت امام (رض) در چهل حدیث خود نکته ای دارند که خداوند متعال در امتحانات «سختی»، «تنهایی»، «ناگواری» را به سراغ انسانی می فرستند تا مورد امتحان قرار گیرد و هدف از این امتحانات این است که «دلبستگی ها»،«تعلقات» وی کمتر شود. هنگامی که فرد از چیزی یا کسی خاطره ای بد در ذهنش بماند از او متنفر می شود و امتحان الهی فلسفه آن «ایجاد ذهنیت بد از دنیا» در «خاطر و حافظه انسان» است. 📺︎حال انسان متمدن امروزین برای فرار و تسکین درد با فرار به عالم مجاز، می خواهد درد عالم کنونی را فراموش کند تا بدین وسیله رجوع به عالم ملکوت را در هنگام شداید را از او بگیرد به عبارتی میتوان نتیجه گرفت که استفاده از مسکن مجازی خود یک نوع «شرک خفی» است که در دستگاه افرینش تنها مسکن حقیقی را به کنار می راند و نخواهد گذاشت که انسان، درمانگر حقیقی خود را بیابد. 📿حضرت امام(رض): از نكات شدت ابتلاى بندگان خاص اين است كه آنها در اين ابتلا و گرفتاريها به ياد حق افتند و مناجات و تضرع در درگاه قدس ذات مقدس نمايند و مأنوس با ذكر و فكر او گردند. 🆔@journalist_resane
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است. اما اگر از زاویه دید و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می توان متصور بود: 1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری) 2️⃣ لایه ذهنیت‌ها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی) 3️⃣ لایه معرفت‌ها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده ها و دانشگاه‌های یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 🔸اهداف لایه‌های شناختی ▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 🔸ابزار لایه‌های شناختی ▫️لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. ▫️لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) می‌شود. ✍️علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@journalist_resane
📛نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران(۱) 📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانه‌های اجتماعی 🔸کیت کلنبرگ ، روزنامه‌نگار تحقیقی مشهور اهل بریتانیا، اخیراً طی یادداشتی کوتاه با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» ، در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle»، به بررسی ابعادی پنهان از اعتراضات اخیر ایران پرداخته است. وی در نوشتار خود مدعی شده که بازوهای مسئول آنلاین وابسته به پنتاگون، طی سال‌های اخیر همواره نوعی نبرد روانی را با استفاده از ابزارهای خود در رسانه‌های اجتماعی، علیه ایران، پیگیری کرده است. 🔹وی معتقد است که بخش قابل‌توجهی از کمپین اطلاعات نادرست آنلاین و تلاش‌های سازمان‌یافته برای ایجاد در رسانه‌های اجتماعی، از سوی ، معطوف به ایران شده است و در گزارش خود به بررسی اهم اقدامات خصمانه صورت‌گرفته از سوی این نهاد نظامی، به‌عنوان بازوی اجرایی در غرب آسیا و در قبال ایران، پرداخته است: 🔺عملیات یادشده، به مدت پنج سال، به زبان فارسی و در سکوهای متعددی ازجمله توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. 🔺بخشی از ابزارهای یادشده، وبگاه‌های خبری تولیدکننده و بازنشردهنده اخبار رسانه‌های شاخص بودند. کانال یوتیوبِ رسانه‌هایِ مذکور حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر کرده و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شده و در سایر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویروسی منتشر شوند. 🔺روبات‌ها و ترول‌های پنتاگون از تکنیک‌ها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل میان کاربران استفاده می‌کردند. 🔺با بررسی وقایع، می‌توان استدلال کرد که این فعالیت‌ها، بخشی از برنامه کلان در میان طیف خاکستری و میانه‌رو جامعه ایران بوده است. 🔺انتشار و داده‌های نادرست در مورد وقایع و نشر شایعات، اصلی‌ترین روش به‌کار گرفته‌شده در این عملیات محسوب می‌شود. 🔺ردپای وابسته به آمریکا در وقایعی چون سقوط هواپیمای پرواز ٧٥٢، جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ایران از جبهه مقاومت و ناآرامی‌های اخیر کشور، کاملاً مشهود و قابل‌مشاهده است. 🔺عملیات یادشده، علاوه بر تمرکز بر وقایع داخلی ایران، شایعاتی ازجمله حضور نیروهای نظامی ایران در افغانستان جهت سرکوب اعتراضات، اجبار مهاجران افغان مقیم ایران به حضور در میان نظامیان مستقر در سوریه جهت مقابله‌ با‌ داعش و نفوذ سپاه در کشور عراق را نیز در بر دارد. 🆔@journalist_resane
📛نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران(۲) 📍کیت کلنبرگ که عموماً در آثارش به بررسی نقش سرویس‌های اطلاعاتی در شکل‌دهی به سیاست و ادراک اجتماعی می‌پردازد، نویسنده مقاله‌ای با همین موضوع در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» است. وی در نوشتار کوتاه خود به بررسی ادعای نقش نهادهای نظامی و امنیتی ایالات‌متحده آمریکا در ناآرامی‌های اخیر ایران، می‌پردازد. 🔸تنها چند روز پس از آغاز ناآرامی‌های ناشی از درگذشت مهسا امینی، در تاریخ ١٦ سپتامبر، «واشنگتن‌پست» طی گزارشی فاش کرد که پنتاگون، با استفاده از توان حساب‌های کاربری ترول و روبات‌های ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده ، تلاش گسترده‌ای را برای تأثیرگذاری روانی بر ایران، آغاز کرده است. این در حالی است که با افشای این اطلاعات، رسانه‌های اجتماعی شاخص، متعاقباً مدعی مسدودسازی حساب‌های کاربری مرتبط با این جریان شدند. 🔹این حساب‌های کاربری طی تحقیقات مشترکی از سوی شرکت تحقیقاتی رسانه‌های اجتماعی «Graphika» و «مرکز رصد اینترنت استنفورد» ، کشف شدند. از حساب‌های کاربری یادشده به‌عنوان بخشی از عملیات پنج‌ساله نفوذ پنهان جریان غرب‌گرا در ایران، یاد می‌شود. بر اساس ادعای مطرح‌شده از سوی کلنبرگ، گزارش یادشده پس از انتشار در اواخر ماه اوت سال جاری، کمترین میزان پوشش رسانه‌ای را از سوی مطبوعات انگلیسی‌زبان دریافت کرد. با وجود این، گزارش مذکور، آشکارا مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفت و سبب بروز نگرانی‌های عمیق در بالاترین سطوح دولت ایالات‌متحده آمریکا شد. 🔺درحالی‌که «واشنگتن‌پست» به شکل مفتضحانه‌ای مدعی رنجش و ناراحتی دولت آمریکا از این اشتباه فاحش سنتکام و تضعیف ارزش‌های اخلاقی آمریکایی در جریان این پویش بود؛ به نظر می‌رسد که مشکل واقعی، اصل افشای کمپین مذکور است. 📛عملیات سنتکام علیه ایران 🔸حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام شامل ایران نیز می‌شود و کلنبرگ، معتقد است که با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک دشمن کلیدی برای ایالات‌متحده آمریکا، شاید تعجب‌آور نباشد که بخش قابل‌توجهی از آنلاین و تلاش‌های سازمان‌یافته برای ایجاد در رسانه‌های اجتماعی، از سوی این واحد، معطوف به ایران شده است. 🔹بر اساس مدعای مطرح‌شده از سوی برخی متخصصان، ایجاد چندین رسانه ساختگی جهت انتشار محتوا به زبان فارسی، یک استراتژی کلیدی است که توسط متخصصان نیروهای مسلح ایالات‌متحده آمریکا، به کار گرفته می‌شود؛ بنابراین، پویش یادشده، به زبان فارسی در سکو‌های متعددی شامل توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. در بسیاری از موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با دنبال‌کنندگان غیرواقعی فراوان در پلتفرم‌های یادشده، بخشی از پروژه سنتکام بوده‌اند. 🔺وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» به برخی از رسانه‌های یادشده اشاره کرده است. به‌عنوان‌مثال، رسانه‌ای موسوم به «فهیم نیوز» با ادعای ارائه اخبار و اطلاعات دقیق در مورد رویدادهای ایران، به‌طور برجسته پست‌هایی را منتشر می‌کرد که بر اساس آن‌ها، نظام سیاسی ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار گرفته است و در نتیجه، منابع یادشده اثرگذار و معتبر تلقی شده و از همین رو، خوانندگان باید به منابع آنلاین مراجعه و اعتماد کنند. 🛡بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این رسانه در مقیاس کلان با تکیه بر مغالطه، با استفاده از مسئله عدم اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی و حاکمیتی کشور، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قطع دسترسی کاربران به رسانه‌های غربی را گواه بر حق و صحیح بودن اخبار منتشرشده از این رسانه‌ها اعلام می‌کرد. 🔹علاوه بر این، رسانه دیگری به نام «دریچه نیوز» نیز در طول دوره فعالیت خود مدعی شده است که یک وب‌سایت مستقل و غیروابسته به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است که خود را متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بی‌طرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور می‌داند. این رسانه در عمل رویکرد انتشار محتوای مخرب علیه انقلاب اسلامی و نهادهای نظامی کشور را اتخاذ کرد. 🔺بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که کانال یوتیوب رسانه‌های یادشده حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر می‌کردند و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شوند و در سایر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویروسی انتشار یابند! 🆔@journalist_resane
💢 توجیه اشغالگری‌های نظامی با زبان جهانی 🔺از سال‌۱۹۴۵ تا امروز، گسترش اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژیک ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک امپراتوری پسااستعماری به‌صورت پیوسته بر جنگ تکیه داشته و این کشور همیشه بر کوره جنگ و نظامی‌گری دمیده است. بودجه وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است در حالی که مجموع بودجه دفاعی چهار کشور دارای نیروی نظامی بعدی جهان یعنی چین، روسیه، عربستان سعودی و هند ۳۴۳میلیارد دلار و در همان سال ایالات متحده بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح به جهان بوده و نزدیک به ۱۰۰۰پایگاه نظامی در ۸۰کشور داشته است. وحدت ملت آمریکا که همیشه به‌واسطه نابرابری طبقاتی، نژادپرستی و تبعیض نژادی تهدید می‌شود، همواره با جنگ تضمین شده و از جنگ جهانی اول به بعد، نخبگان آمریکایی (و تا حدی متحدان آنها در صنایع فرهنگی) اهمیت هدایت افکار عمومی را در مورد جنگ درک کردند. گاهی این کمپین‌های تبلیغاتی جنگ به‌صورت مخفیانه اجرا می‌شوند و سال‌ها بعد مردم از آن آگاهی می‌یابند اما عموم مردم معمولا اتحاد ساختاری بین وزارت دفاع و صنایع سرگرمی حامی آن را نادیده می‌گیرند یا کم‌اهمیت تلقی می‌کنند. ▪️در هر صورت در تمام جنگ‌ها کمپین‌های تبلیغاتی و نخبگان ایالتی و رسانه‌ای ایالات متحده به‌طور معمول با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بر محتوای سرگرمی‌ها و تولیدات فرهنگی و بسیاری از محصولات تأثیر بگذارند. 💢پس MPPO را بیشتر بشناسیم هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای تماشای فیلم‌های پرفروش هالیوود به سینماها می‌آیند. هالیوود از دیرباز صنعتی درآمدساز بوده و در حالی که حضور جهانی هالیوود به‌طور گسترده‌ای شناخته شده شاید برای مصرف‌کنندگان آن درهم‌تنیدگی طولانی‌مدت صنعت سینمایی با تصویرسازی نظامی کمتر آشکار باشد. بسیاری از فیلم‌های تجاری متعدد که نیروهای نظامی آمریکا را در سراسر جهان نشان می‌دهد در حال جنگ با تهدیدکنندگان امنیت آمریکا هستند که با حمایت مستقیم پنتاگون و ارتش آمریکا ساخته شده‌اند. ⭕️ مجموعه‌ای به نام «وزارت دفاع -‌هالیوود» از اوایل قرن۲۰ شکل گرفت و در پیش از جنگ جهانی اول، دیوید وارک گریفیث، یکی از دوستان رئیس جمهور وودرو ویلسون، کار روی فیلم «تولد یک ملت» (۱۹۱۵) را با کمک مهندسان ارتش در وست پوینت آغاز کرد. 🔻در طول جنگ جهانی اول، بخش فیلم‌های کمیته اطلاعات عمومی (CPI) با هالیوود برای ساختن فیلم‌هایی که از اهداف جنگی آمریکا حمایت می‌کردند، همکاری کرد. در طول جنگ سرد، ترتیبات همکاری پیوسته بین وزارت دفاع و هالیوود معمول شد. در سال ۱۹۴۸، شعبه امور عمومی وزارت دفاع، دفتر تولید تصاویر متحرک (MPPO) را افتتاح کرد و دونالد باروخ را که به‌عنوان رابط وزارت دفاع با هالیوود برای ۴۰ سال آینده کار می‌کرد، استخدام کرد. بررسی و ساخت فیلمنامه جنگ با استودیوهای هالیوود، کمک برای دسترسی به سخت افزارهایی مانند تانک‌ها، کشتی‌ها یا هواپیماها، نیروها، پایگاه‌ها و دانش فنی برای فیلم‌هایی که عملیات ارتش را به شکلی مثبت نشان می‌دادند از وظایف این دفتر بود. این دفتر کمک به فیلم‌های تحسین شده جنگ ویتنام مانند اینک آخرالزمان(۱۹۷۹) و شکارچی گوزن(۱۹۷۸) را رد کرد اما در دهه ۱۹۸۰ در ساخت فیلم‌هایی مانند تاپ‌گان(۱۹۸۶) همکاری کرد. در سال۱۹۸۹، فیل استراب جایگزین باروخ شد، و در طول دهه۱۹۹۰، استراب به هالیوود کمک کرد تا فیلم‌هایی مانند آرماگدون (۱۹۹۸)، نجات سرباز رایان(۱۹۹۸) و محاصره(۱۹۹۸) را در دهه ۹۰ بسازد و بعدها در قرن ۲۱ به ساخت پرل‌هاربر(۲۰۰۱)، دشمن در دروازه‌ها(۲۰۰۱)، سقوط شاهین سیاه(۲۰۰۱) و مرد آهنی(۲۰۰۸) کمک کرد. 🔻یکی از اهداف اصلی پنتاگون از این سرمایه‌گذاری‌ها این است که شبیه‌سازی‌های نظامی و ادغام تولید، نمایش و اجرای جنگ با تصاویر ماهواره‌ای، انیمیشن‌های رایانه‌ای و پخش زنده عملیات نظامی، یک جنگ فضیلت‌مند، بهداشتی، بشردوستانه و بدون خونریزی را که در آن نیروهای نظامی با کنترل سیستم‌های تسلیحات رایانه همه چیز را هدایت می‌کنند به تصویر بکشد و اینچنین به خشونت نظامی مشروعیت ‌بخشد و شهروندان را در مورد پیامدهای جنگ فریب ‌دهد. صنایع سرگرمی‌سازی نظامی، شهروندان را به‌عنوان شرکت‌کنندگان اول شخص به جنگ فرا می‌خواند و به آن‌ها اجازه می‌دهد جنگ را از دید سرباز، لوله تفنگ یا دوربین پهپاد شکاری تجربه کنند و به‌جای توجیه یا پنهان کردن کشتار، شهروندان را دعوت می‌کند تا در حالتی سادیستی و از کشتن یا مشاهده کشته شدن دیگری لذتی عاری از گناه کسب کنند. 🆔@journalist_resane
🔰پنتاگون اطلاعات ۹۸ میلیون کاربر یک اپلیکیشن یادآور نماز را «خریده است» 🔸وزات دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون به منظور مقابله با تهدیدات اسلام‌گرایی افراطی داده‌های شخصی کاربران یک اپلیکیشن مذهبی را خریداری کرده است. 🔸این اپلیکیشن که «مسلمان پرو» نام دارد، یک اپلیکیشن مذهبی است که زمان عبادات روزانه، اذان و دیگر تکالیف دینی را یاد آوری می‌کند. شرکت سازنده آن، این اپلیکیشن را «محبوب‌ترین اپلیکیشن جهان اسلام» می‌داند. 🔸گزارش شده است که آمریکا علاوه بر داده‌های این اپلیکیشن، داده‌های یک اپلیکشن دوستیابی مسلمانان به نام Muslim Mingle را که بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است نیز خریداری کرده است. 🔸شرکت ثالث X-Mode که گفته می‌شود اطلاعات را به پنتاگون فروخته است می‌گوید قراردادهای نظامی‌اش عمدتا بر سه محور «ضدتروریسم، امنیت سایبری و پیش‌بینی مکان‌های شیوع ویروس کرونا» متمرکز است. 🔸ایالات متحده از کشورهای پیشتاز در صنعت تحلیل داده‌های جغرافیایی به دست آمده از طریق تلفن‌های همراه محسوب می‌شود. مدتی قبل مشخص شده بود که پلیس فدرال آمریکا از داده‌های مسیریابی برای تعقیب مهاجران غیرقانونی به آمریکا استفاده می‌کند. 🔸گمان می‌رود بخش عمده‌ای از شناسایی اهداف حملات پهپادی در سوریه و عراق از طریق جمع‌آوری و آنالیز این داده‌های جغرافیایی امکان‌پذیر شده باشد. 🔹منبع: https://per.euronews.com 🆔@journalist_resane
⭕️آخرین وضعیت شبکه های اجتماعی و اغتشاشات 🔺اینستاگرام در جریان اغتشاشات اخیر بخشی از اینفلوئنسرها با بیش پانصد هزار دنبال کننده یا فعالیت خود را متوقف کرده بودتد یا محتوا همسو با اغتشاشات منتشر میکردند که در حال حاضر بیش از ۸۰درصد آنها به فعالیت عادی برگشته اند. 🔺تلگرام فعالیت به حالت عادی برگشته است و محدود کانال هایی مانند ۱۵۰۰ یا مملکته که موضع و اهداف خاص دارند با تعداد محتوا کم و موضوعاتی مانند دستگیر شده و.‌‌.. همچنان محتوا اغتشاشات را منتشر می کنند و بیشتر کانال ها وضعیت عادی پیدا کرده اند. 🆔@journalist_resane
🕎تکنیک شک یقین 🐑گوساله سازی رسانه سامری ✍️ژورسان 🗿بنی‌اسرائیل پس از خروج از مصر در زمان چهل‌روزه حضور موسی (ع) در میقات، برای مدتی گوساله‌ای از طلا ساخته و آن را پرستیدند که به آن بت گوساله سامری می‌گفتند. 🐂گوساله سامِری بتی از طلا بود که سامری پس از غیبت موسی (ع) در منطقه میقات آن را ساخت و بنی‌اسرائیل را به پرستش آن دعوت‌کرد. گوساله طلایی، صدایی شبیه گاو داشت که غیرعادی و معجزه‌وار به نظر می‌رسید. ✡️حضرت موسی (ع) پس از بازگشت از طور سینا، و اطلاع از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل، هارون جانشین خود را توبیخ کرد و سامری را مجازات کرد. 📖بر اساس قرآن، مجازات سختی برای گوساله‌پرست‌ها در نظر گرفته شد: «به درگاه آفریدگار خود توبه کنید و یکدیگر را بکشید». در این مجازات، افراد شروع به کشتن یکدیگر کردند و با کشته‌شدن چند هزار نفر از گناهکاران، توبه آن‌ها پذیرفته و بخشیده شدند. چرا این عذاب سخت برای قوم یهود صورت گرفت؟ ✡️از دلایل مهم این شکنجه سخت، مشاهده معجزات الهی توسط قوم یهود بود مانند شکافت دریا اما با دیدن سایر معجزات باز به بت‌پرستی روی آوردند به عبارتی در آن چیزی که کرده بودند دچار شدند. 🧠داستان گوساله سامری بیانگر این است که توانایی های شناختی انسان، تحت‌تأثیر عوامل متعددی می‌تواند به را انکار کند.این مسئله در رسانه دارای کاربردهای فراوانی است؛ یعنی رسانه وظیفه وی تغییرِ مستقیمِ ذهن مخاطب نیست، بلكه ایجاد شك و گزاره‌هایی است كه مخاطب در آن یقین دارد. 📢به این تکنیک یقینِ ‌مشكوك می‌گویند؛ یعنی مخاطب نسبت به یك موضوعی صددرصد یقین دارد و این یقین آن‌قدر دقیق و حساب شده است، كه هیچ خلل و خدشه‌ای به آن وارد نمی شود اما رسانه‌های بیگانه این یقین را این‌گونه شناسایی می‌كنند و آرام‌آرام در آن ایجاد می‌کنند 🗳به‌عنوان نمونه وقتی مشاركت در انتخابات بالا باشد و كارشناسان سیاسی هم این مسئله را اذعان کنند این مسئله یعنی، جمهوری اسلامی كاركردِ مطلوب و دقیق دارد؛ اما این شبكه‌ها باتکیه‌بر تكنیك یقین مشكوك، تحلیل‌هایی ارائه می‌كنند كه این یقین را در ذهن مخاطب بشكنند. 📈اذعان دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل ساله دوم توسط مراکز آماری خارجی، بیانگر کارایی جمهوری اسلامی بوده است اما دشمنان با بیان جامعه می خواهند در این اصول اثبات شده تردید ایجاد نمایند. 📻 قسمت: سی و شش 🆔@journalist_resane
🥣چرا قیمه ها رو می ریزی تو ماستا! ⁉️تکنیک واقعیت مجهول ✍️ژورسان 🏟احتمالاً شما هم دیده‌اید گزارشگر وقتی تیم محبوبش شکست می‌خورد، می‌رود سراغ حاشیه‌ها ... داوری که بد سوت زد، چمن زمین که خراب بود و نور ورزشگاه که کافی نبود و ازاین‌دست بهانه‌ها. به این تکنیک در رسانه واقعیت مجهول گفته می‌شود. 🏅این تکنیک در اتفاق‌های خوب ایران استفاده می‌شود. وقتی در کشور یک خبر خوب اتفاق می‌افتد که ابعاد ملی دارد رسانه‌های بیگانه هم دقیقاً همین کار را می‌کنند، اصل خبر را می‌گویند؛ اما برایش می‌سازند. 🌁در این تکنیک رسانه یک موضوع را مطرح می‌کند که به‌عنوان یک واقعیت رخ‌داده و آحاد مردم آن را لمس کرده‌اند با پرداخت به حواشی و داستان‌های مبالغه انگیز، شما را مجهول می‌کند که نسبت به آن فاصله می‌گیرید و نسبت به آن پیدا می‌کنید. ⚡️در این تکنیک می‌خواهند به دلایل قطع برق اشاره کنند. آیا میزان مصرف برق ایرانی‌ها خیلی بالاست؟ آیا سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران انجام نشده است؟ آیا صنعت برق بسیار فرسوده شده؟ آیا دولت به فکر مردم هست یا نه؟ تمام موارد بالا را اعلام می‌کنند بعد می‌گویند برقی که دارید به عراق، سوریه و صادر می‌شود، پس این عامل قطع برق است، کدام عراق، عراقی که به کنسولگری ایران حمله کرد. 🇮🇶بنابراین، آن‌قدر از عراق می‌گویند که واقعیت‌های قطع برق را فراموش کنید و مجهول یک واقعیت را طراحی می‌کنند و بعد شایعات را به خدمت می‌گیرند و در مسیر اجرای تکنیک علوم‌شناختی نقش‌آفرینی می‌کند. ⚖️جلب‌توجه به با حاشیه راندن واقعیت‌ها، نوعی و به است که با وقت‌گذاری بیشتر بر مسائل حاشیه‌ای می‌تواند مخاطب را در برساند. 🥘شاید شما هم این جمله رو شنیده باشید که آقا قیمه‌ها رو ریختی تو ماستا ! این جمله موقعی استفاده می‌شود که فرد موضوعی نامرتبط در یک جایگاه نامرتبی استفاده می‌کند و می‌خواهد از واقعیت را به ما نشان دهد. 📻 قسمت: سی و هفت 🆔@journalist_resane