🤓مطالعه از روی اینترنت با مطالعه از روی کتاب دارای چه تفاوتی است؟
✍️ژورسان
📘تفاوت اول
📵جنس محتوا فضای مجازی #تبویبی است؛ یعنی بیشتر محتوای فضای مجازی #باب_بندی شده ارایه می شود(کانال ورزش بخوانید باب ورزش) و به صورت خلاصه و عدم روایت منسجم، یک دفعه اصل و گُل مطلب را به شما می گوید اما محتوای کتاب #تسییری می باشد یعنی دارای سیرروایی است و نسبت به محتوای باب بنده شده و مختصر فواید بیشتری دارد.
👨💻خواندن یک مطلب بدون روایت و مقدمه چینی امری مضر است چراکه باعث #یکنواخت_شدن_مطالب و عدم #کنشگری در فضای حقیقی می شود اما در عوض، مطالعه از روی کتاب باعث تاثیر شناختی بیشتری می شود و داده های حصول شده را به مرحله کنشگری، تغییر رفتار و یا انجام یک فعل منجر می گرداند. این اثر نتیجه وجود #روایت و #معوقه در داده های کتابی است.
📗تفاوت دوم
🧠مطالعه از روی اینترنت، بیشتر بخش #حل_مساله_ذهن را درگیر می کند. مغز دائما در خوانش های از روی اینترنت، بدنبال #تصمیم_گیری برای خواندن یک مطلب یا عدم خواندن آن مطلب دیگری است اما در مطالعه از روی کتاب، بخش #حافظه_مغز بیشتر درگیر می شود به عبارتی کارکرد مغز در این وهله بیشتر متوجه به خاطر سپردن مطالب است.
📖تفاوت سوم
⛔️تفاوت دیگر در مسئله اضافه بار شناختی است، این مسئله زمانی روی می دهد که #مقدار_اطلاعات وارد شده، بیشتر از #توانایی_مغز برای #پردازش باشد. بدلیل عدم پردازش اطلاعات، این داده های آنی از ذهن خارج شده و به حافظه سپرده نمی شود. این مساله در هنگامه ی مطالعه از روی اینترنت بسیار بیشتر از مطالعه از روی کتاب است.
📚کتاب را در عصر مجازی از سبد مصرفی مان حذف نکنیم⚠️
🆔@journalist_resane
📟انسان در ماتریکسِ ترومن
☯️ظهور خدایان جدید در جهان غرب
✍️ژورسان
👨🌾فناوری های بشر میتواند کمک زیادی به شما بکند، اما اگر قدرت زیادی روی زندگیتان پیدا کند، شاید #گروگان برنامهاش شوید. این #طبیعت_فناوری است که با آمدن آن؛ یک سری افراد را به گروگان می گیرد برای مثال هزاران سال پیش، کشاورزی ابداع شد؛ اما آن فناوری، فقط یک قشر کوچک بورژوایی را غنی کرد و بقیه افراد را تحت سلطه ی طبقه سرمایهدار قرارداد.
👨💻فناوری بد نیست. اگر بدانید هدفتان از استفاده آن چیست؟ میتواند به شما کمک دهد؛ ولی اگر ندانید دنبال چه هستید، فناوری اهداف و کنترل زندگیتان را به دست میگیرد
🧟فیلمهای #زامبی بیانگر افرادی هستند که بهواسطه یک ماده افیونیِ صنعتی، کنترل خودشان را ازدست میدهند. خطِ تولیداتِ فناوری در نهایت توانسته است، زامبیهایی را به وجود بیاورد که سرشان در گوشیهای هوشمندشان است و در خیابانها پرسه میزنند. به نظرتان آنها فناوری را کنترل میکنند یا فناوری آنها را کنترل میکند؟
💚امروزه #غول_های_فناوری و #تولیدکنندگان_صنایع_مختلف، همگی دنبال هککردن شما هستند. نه گوشی هوشمندتان، نه رایانهتان، و نه حساب بانکیتان؛ آنها مسابقه گذاشتهاند تا خود شما، و سیستمعامل #ارگانیکتان را هک کنند.شاید شنیده باشید که در عصر هککردن رایانهها هستیم، اما این حرف نصف حقیقت هم نیست. بهواقع ما در عصر هککردن انسانها هستیم.
🎰الگوریتمها همینالان هم مراقب شما هستند. مراقباند که کجا میروید، چه میخرید، با چه کسی ملاقات میکنید. بهزودی تکتک قدمها، نفسها و ضربانهای قلبتان را هم رصد میکنند. آنها با اتکا به #کلان_داده_ها و #یادگیری_ماشین، شما را روزبهروز بهتر میشناسند.
🔋تکنولوژهای امروزی میتوانند شما را کنترل و دستکاری کنند و با ارائه خدمات مجانی، شما را در امپراطوری خودشان، تحت سلطه درمیآورند. در این هنگام شاید شما به طور واقعی بازیگران #فیلم_ماتریکس یا #نمایش_ترومن باشید که در آن زندگی جبری خواهید داشت.
🤖انسانهای آخرالزمانی باکمالمیل مرجعیت زندگیشان را تسلیم الگوریتمها خواهند کرد و هوش مصنوعی را همچون یک فرستادهای از دنیای دیگر که پیامش، کلاندادههای گوناگون است برای مسیر زندگیشان برمیگزینند. شاید این مطلب را غیرواقعی بدانید؛ اما جهان غرب به #خدایان_الگوریتمی در حال رویآوردن است
📽پیشنهاد چند فیلم مرتبط در زمستان راحت ایرانی:
📺سریال «100»
📺سریال «بزرگ شده توسط گرگ ها»
📺فیلم «ماتریکس»
📺فیلم «ترومن»
🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در غرب دارن به بچهها آموزش میدن که شماها فکر نکنید که دختر هستید یا پسر 😳، خودتون انتخاب کنید که چه هستید ؟!
⭕️ صحبت های جنجالی فعال رسانه ای از آموزش های جدید جنسیتی
🆔@journalist_resane
🛐مازوخیسم حقیقت
👨🏻⚕️صیانت انسان در رسانه
✍️دنیل کالکات
🔬از بیماریهای روانی در انسان سادیسم و مازوخیسم است. #سادیستها از ایجاد #درد لذت میبرند و مازوخیسمها از درد کشیدن #لذت میبرند این بیماری روانی امروزه میتواند از طریق رسانه صورت گیرد و ابزار رسانه وسیلهای برای انجام این فعل منحرفانه باشد.
🏷خوانش و تولید اطلاعات در فضای مجازی میتواند سبب این دردها شود. مردم و بهخصوص نسل امروزی بهقدری دانستن را چیز خوبی میدانند که درک این موضوع برایمان سخت است که شاید گاهی منطقی باشد که نخواهیم چیزی را بدانیم. اما حقیقت برایمان ذاتا ارزشمند است.
🤵🏻بگذارید اول به ایدهای اشاره کنیم که احتمالاً برایتان آشناتر است:
اینکه آدمها میتوانند #سادیست_حقیقت باشند. شاید کار درستی باشد که به کسی بگویید حوصلهتان را سر میبرد، ولی بیرحمانه است. یا بهدور از مهربانی است که به دوستتان بگویید لباس یا مدل مویش جالب نیست!
😵بهعبارتدیگر، اینکه چیزی #حقیقت است باعث نمیشود بی ادبانه یا نامناسب نباشد. حقیقت از حیث اینکه شامل اطلاعات واقعی است نمیتواند امری بد باشد، ولی معنایش این نیست که گفتنش هم هیچوقت اشتباه نیست.
🥴اگر #گفتن_حقیقت به هر قیمتی را بیرحمی بدانیم، دانستن حقیقت به هر قیمتی هم میتواند نامهربانی به خود باشد.
😮خیلی از ما در معرض رفتارِ کمتر شناختهشده مازوخیسم حقیقت هستیم که در آن، خودمان را با اطلاعات ناراحتکننده، تنبیه میکنیم و از این کار لذتی منحرفانه میبریم.
😖گاهی زندگی مجبورمان میکند که با #حقایق_تلخ روبهرو شویم و ظرفیت شناسایی و پاسخدهی به حقایق تلخ و ناخوشایند میتواند قهرمانانه باشد. ولی باید بدانیم که گاهی میل به فهمیدن چگونه میتواند مضر باشد و با جذابیتهای رنج ترکیب شود.
😕آیا میل به ندانستن در بعضی موقعیتها عاقلانه است یا صرفاً فراری احمقانه؟ در پاسخ باید گفت که گاهی منطقی است که از حقیقت دوری کنید. اگر پسرتان دزدیده شده و به شکل فجیعی به قتل رسیده باشد، منطقی است که نخواهید همۀ جزئیات وحشتناک لحظات آخر زندگیاش را بدانید.
📲انسان عصر مجازی نباید بهصورت کلی، بیاطلاع از مسائل پیرامون خود باشد؛ بلکه با انتخاب هوشمندانه هر اخباری و محتوایی را نباید مطالعه کنیم.
🆔@journalist_resane
📇سد سكوت
📵مرگ نظریه مارپیچ سکوت
✍️ژورسان
📖بعضی ها عاشق خبرهای پشت پرده هستند درست مانند آنهایی كه عاشق فیلم های رمزآلود هستند. رمز و رازی كه اگر افشا شوند همه چیز از هم می پاشد. در حوزه رسانه هم گاهی خبرها به گونه ای تنظیم می شود كه انگار سندی، افشا خواهد شد كه همه تحلیل های گذشته را تغییر خواهد داد.
🤯در این شگرد هیجان و تعلیقی كه ایجاد می شود از خودِ خبر مهمتر است. به این شگرد اصطلاحا سد سكوت می گویند.
☎️یکی از شگردهای این روش این است كه به سراغ ادم هایی می روند که ظاهرا سال ها كسی صدایشان را نشنیده است. این افراد می توانند دیوار سكوت را بشكنند. قصه ای كه از این افراد و رازهای مگویشان می سازند بهتر از واقعیت ، مخاطب را پای رسانه نگه می دارد.
📡در حوزه عملیات روانی اصطلاحا مارپیچ سكوت می گویند اما در حوزه علوم شناختی این سد نامرئی است و یك طیفی وسیعی شروع می كنند به سكوت كردن و هدف مخاطب ، دیگر دانستن اطلاعات بلکه رسانه از هر روشی برای شكستن سكوت آن افراد تلاش می کند.
📺خیلی از رسانه های بیگانه وقتی كه برنامه های گفت و گو محور دارند ناگهان یكی از طرفین گفت و گو می گوید ما كه نمی توانیم همه اطلاعات رو بگوییم ، من اگر این حرف را بزنم ، مثلا فلان اتفاق رخ میدهد و این خود یک روش سد سكوت است
🕳خیلی از این دیالوگ ها مثلا، نگذارید بگویم كه تو چه جوری آمدی اینجا، سد سكوت ایجاد می كنند، برای همین هدف دیگر موضوع برنامه نیست، هدف خود سكوت است و سدی كه دیگر نامرئی است
🔸تولید محتوا در رسانههای نوین دیگر در کنترل و انحصار رسانههای رسمی نیست و برای افراد این امکان فراهم شده است که بدون آشکار نمودن هویت واقعیشان، نظرات خود را بیان کنند. در نتیجه هم ترس از انزوا کمتر شد و این روند منجر به کمرنگ شدن نظریه مارپیچ سکوت شده است.
(تلخیص از نکات علیرضا داودی)
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و نه
🆔@journalist_resane
ژورسان
🛐مازوخیسم حقیقت 👨🏻⚕️صیانت انسان در رسانه ✍️دنیل کالکات 🔬از بیماریهای روانی در انسان سادیسم و مازو
⁉️ هدف جنگ نرم؛ تغییر باورها نسبت به گذشته نزدیک تاریخ ما
🔻 هدف #جنگ_نرم، تغيير باورها است...
❓باورها مثل چه چيزهايى؟ #باور_به_گذشته را تغيير بدهند؛ حالا گذشته كه ميگوييم، مرادمان دوران غزنويان و سلجوقيان نيست، گذشته يعنى همين گذشتهى نزديك؛ آن گذشتهاى كه جمهورى اسلامى آمد و آن را تغيير داد. ما يك نگاهى داريم؛ مردم ما، خود ما يك نگاهى به اين گذشته داريم، اين نگاه را عوض كنند، اين باور را عوض كنند؛ اين كار را دارند ميكنند، بجد دارند انجام [ميدهند].
🔻 فرض بفرماييد نگاه به #رضاخان تغيير پيداكند؛ رضاخان قلدرِ سفّاكِ بىرحمِ خشنِ مالدوستِ آنچنانى را تبديل كنند به يك عنصر خدمتگزارِ نجيبِ چنين و چنان! اين كارها دارد الان انجام ميگيرد. محمّدرضا را از يك عنصر وابسته، فاسد، نجس -حقيقتاً نجس اخلاقى- ضعيفالنّفس، زورگو، تبديل كنند به يك چهرهى موجّه! هويدا را تبديل كنند به يك انسان قابل قبول!
🔻 مىنشينند پول خرج ميكنند براى اين كارها، كتاب مينويسند، چاپ ميكنند؛ سيزده سال يك نفرى آمده در كشور، حلقهى وصل تصميمهاى خباثتآلود با بدنهى سياسى كشور و بدنهى دولتى و ادارى كشور شده، با همهى مفاسدى كه در يك چنين آدمى ميشود تصوّر كرد، مفاسد اخلاقى، مفاسد سياسى، ضعف روحيه، ضعف شخصيّت، چيزهاى خيلى بد كه از گفتنش هم انسان خجالت ميكشد، اين آدم را تبديل كنند به يك چهرهى روشنفكرِ خيرخواهِ اينچنينى! اين كارها را دارند ميكنند؛ [تغيير] باور به گذشته.
🔻 براى اينكه نتيجه بگيرند كه #جمهورى_اسلامى آمد، #انقلاب_اسلامى آمد، يك چيزى را كه لزومى نداشت از بين برود ازبين برد؛ يك چيزى كه بد هم نبود، خوب هم بود، اين را از دست ما گرفت؛ نتيجهگيرىاى كه ميخواهند انجام بگيرد، اين است.
🗓 ديدار رئيس و جمعى از مديران و مسئولان سازمان صدا و سيما؛ ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
🆔@journalist_resane
🚫 آسيبهای فضای مجازی كه هر روز با آن سرو و كار داريم
🔸امروزه زندگي بدون فضای مجازی و شبكههای اجتماعي تقريباً ناممكن شده است. اين فضا، علیرغم فوايد و مزايايی كه در برقراری ارتباط و افزايش سرعت توليد و رفع نيازها داشته است، امّا آسيبهايی دارد كه اگر مدبرانه و هوشمندانه با آن برخورد نشود و قانونمند نشود، با آثار تخريبی روحی و جسمی و اجتماعی و حتي امنيتی روزافزونی مواجه خواهيم بود.
🔸عمده آسيبها البته مربوط به سلطه دشمن بر فضای مجازی است. خداوند ضمن آنكه در قرآن شريف سلطه كفار بر مسلمانان را ممنوع دانسته است (وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا"؛ (نساء/۱۴۱) يعني خداوند هیچگاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود بزرگ) در عين حال نيز برای حفظ قدرت و عزت و اقتدار مسلمانان، آنان را به عدم اطاعت از كفار و منافقين هشدار داده است: (وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ (احزاب/۱و۴۸)) و حتی به مبارزه و اقدام ايجابی جهاد كبير، امر فرمودهاند: (فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا (فرقان/۵۲) یعنی پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آنها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند، سخت جهاد و کارزار کن)
🔺سخن اين است كه مسئولان و نمايندگان اگر نمیخواهند جهاد با كفار داشته باشند، دستكم از آنان اطاعت نكنند و در زمين دشمن بازی نكنند.
🚫 برخی از آسيبهای فضای بی در و پيكر مجازی:
1️⃣یک: تسلط دشمن و وابستگی و عدم استقلال در فضای مجازی (بازی در زمين دشمن)
2️⃣دو: خروج دادههای کلان (Big Data) از کشور و دسترسی دشمن به اطلاعات.
3️⃣سه: فعاليتهای تجاری و اقتصادی آزاد در پلتفرمهای 🇺🇸آمريكايی و ✡️صهيونيستی و فعاليتهای آزادنه و بدون محدوديت و غيرقابل پيگيری آنان و عدم برخورد قاطع با تخلفات اين شركتها.
4️⃣چهار: ارتكاب جرايم اخلاقی مانند دروغ، شایعه، تهمت و هتک آبرو و حیثیت افراد حقيقی و حقوقی با كمترين هزينه. به عبارتی: عدم مسئولیتپذیری اكثريت كاربران شبكههای اجتماعی و فضای مجازی در صورت ارتكاب جرم و تخلف؛ برخلاف فضای فیزیکی.
5️⃣پنج: تولید و انتشار گسترده محتوای مستهجن و غیراخلاقی.
6️⃣شش: وجود صفحات رسمی فحشاء و روسپيگری در پلتفرمهای خارجی.
7️⃣هفت: تعرض به حریم خصوصی.
8️⃣هشت: کلاهبرداریهای اینستاگرامی و غیراینستاگرامی با ايجاد صفحات جعلی بانكها. اخیراً نیز معاون اجتماعی پلیس فتا تصریح کرده است: «بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداریها با راهاندازی و تبلیغ پیجها و کانالهای تجاری و پلتفرمهای خارجی از جمله اینستاگرام در حال وقوع است».
9️⃣نه: خرید و فروش اسلحه، مواد مخدر و عرضه محصولات قاچاق.
🔟ده: عدم تعهد پلتفرمهای خارجی به کاربران و حذف محتوا و صفحات حاوی محتواهای انقلابی در فضای مجازی.
پینوشت:
⬅️ برخی مخالفان #طرح_صيانت از فضای مجازی كه با طرح مسائلی همچون "الآن وقتش نيست" يا "در اولويت مسائل و مشكلات كشور نيست" يا اينكه مدام به طرح و ماده و تبصرهها ايراد میگيرند و البته راهی هم برای حل معضلات ياد شده ندارند، در حقيقت به روند كنونی فضای مجازی و آسيبهای آن مهر تاييد میزنند و بايد روزی در محكمه عدل الهی، به ميليونها ايرانی پاسخگو باشند.
✍️ هادی قطبی
🆔@journalist_resane
🔳⭕️چگونه احمق نباشیم!
احتمالا شما هم در شبکه های مجازی خوانده اید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکی تان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس می فهمد و به کمک شما می آید. یا دیوار چین از ماه دیده می شود. یا نام کرم بستنی (و در نتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخ فروش می کرده گرفته شده.
وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه گمان ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارایه کرده که کمی آن را بازنویسی کردم.
◾️ اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟
◾️کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همان قدر که به اندازه هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان سازی تخیلی ایجاد میکند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع می کنند و یک خبر می سازند!
◾️اعلام زمانهای نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص: یکساعت پیش، دیشب، به تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه «به تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج فارس رایگیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…»
◾️دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان میدهد رازی مخوف یا سندی فوقمحرمانه کشف شده: شرکتهای دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامهی فوق محرمانه و مسقیم درباره زلزله تهران!
◾️جملات خبری علمیطور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کردهاند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟
◾️آدم های بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید.
◾️ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاریهای بسیار مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به صورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو!
◾️تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستانهای غمانگیز، عکسهای دلخراش، تحریک حس وطن پرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است.
◾️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است!
◾️اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسی زبان ها هم به اندازه ما استعداد گول خوردن دارند.
◾️«آیا میدانید»ها! نادانستههای کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آنها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمی کنند.
◾️شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیدهایم که در دفاع از یک ادعای عجیب می گویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم.
◾️شیوه نگارش و سطح علمی بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفهای هم نشانه خوبی است.
◾️زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکسها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفهای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده اند.
☑️⭕️تجویز راهبردی
▫️ برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر می کنیم هم درست باشد هم بدردبخور.
▫️ برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند.
▫️ برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانهای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران (لینک دانلود) گفته شده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقین پذیری، القاء پذیری، خرافه پرستی، فرمان برداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطه پذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام.
🆔@journalist_resane
📌حسّ خود کنفوسیوس بینی!
✍️ محمد عبدالله زاده
بهیمن فضای مجازی، فضایی باز شده است که برخی به سرعت برق و باد اندیشمند و صاحبنظر شوند! با تکرار چند واژۀ سیاسی یا فرهنگی در تحلیل و اظهار نظر هماوردی برای خودشان نشناسند و با خواندن یکی دو تا کتاب طب سنتی و اسلامی برای بیماریهای مختلف راهنمایی کنند و حتی در صورت لزوم نسخه بپیچند.
این افراد همه فن حریف یکی دو تا کتاب زرد هم در روانشناسی تهیه کرده و در این حیطه نیز صاحبنظر میشوند!
کمی هم در مورد فرهنگ مقداری واژه قرقره میکنند و خود را تحلیلگر فرهنگی نامند!
و به یمن این موارد خود را دانا و عالم به خیر صلاح دیگران پندارند!
این افراد آنچنان با اطمینان در کرسی پند و اندرز مینشینند و با کلماتی همچون «یادتان باشد»، «این نکته را هرگز فراموش نکنید»، «این نکته از مو باریکتر است»، «حتما تاکنون نشنیدهاید»، بحث را شروع میکنند که در وهلۀ اول فکر میکنی در مقابل سقراط و کنفسیوس نشستهای! ولی همین که متن را میخوانی درمییابی علیآباد شهری نیست! و حتی با الفبای اصول علمی آشنا نیستند!( کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریهپرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی میکرد.)
پ.ن: جنابمان نشسته بر سجاده عبودیت اندر سواحل ماسایا، نیکاراگوئه
🆔@journalist_resane
چرندنویسی1.pdf
6.03M
#تدریس_کن | پردهنگار آموزشی «چرندبافی در رسانهها»
🔻 شیوههایی برای رو کردن دست مهملبافها در رسانهها
#تدریس_کنید
🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاخهای اینستاگرامی از کجا آمدهاند؟
🔺 این کلیپ ذات رسانههای عکس محور نمایشی مثل اینستاگرام رو براتون توضیح میده!
🆔@journalist_resane
🚷کشتار صد هزار نفر انسان!
😡تکنیک منفور سازی
✍️ژورسان
🏴هر رسانه بنا بر رسالت و هدفی که دنبال میکند به روشی مخاطبان خود را جذب میکند. یکی از تکنیکهای رسانهای #منفور_سازی است. در این تکنیک رسانه موردنظر تلاش میکند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده، گروه یا کشورهای خاص برانگیزد.
🔥نزدیک به پایان جنگ جهانی دوم هواپیماهای آمریکایی بر روی هیروشیما و ناکازاکی با انداختن بمبهای اتمی بیش از ۱۰۰هزار نفر غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به قتل رساندند. اما یک هفته بعد از این اتفاق وحشتناک، یک نظرخواهی عمومی نشان داد که کمتر از ۵درصد از جمعیت آمریکا مخالف استفاده از آن سلاحها بودند.
📊 ۲۳درصد از مردم آمریکا اعتقاد داشتند پیش از آنکه اجازه تسلیم شدن به ژاپنیها داده شود باید بمبهای بیشتری ریخته میشد و این به دلیل همان عملکرد رسانههای آمریکایی در اهریمنسازی از ژاپنیها بود.
واقعا چرا مردم امریکا چنین دیدگاهی داشتند؟
🗽رسانههای آمریکایی با استفاده از تکنیک منفورسازی چهرهای از ژاپن در نظر مردم آمریکا ساختند که آنها بدون در نظر گرفتن جنبه انسانی قربانیان این حادثه، نابودی آنها را بدون عذاب وجدان بپذیرند.
🇯🇵به همین دلیل در این تکنیک اگر گروهی منفور، از موضوعی پشتیبانی کنند، صرفنظر از درست یا نادرست بودن آن موضوع، رسانه وجهه منفی گروه حامی را بزرگنمایی میکند و از این طریق، بر مواضع جمعیت مخاطب اثر میگذارد.
🔯منفورسازی تکنیکی رسانه ای است که عذاب وجدان از کشتار انسان های مظلوم را می تواند به راحتی از بین ببرد.این حربه توسط #صهیونیزم بر علیه #فلسطینیان در حال پیاده سازی می باشد.
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: چهلم
🆔@journalist_resane
💠 رسانه و جنگ ترکیبی و پیشینه آن
⁉️ رهبر انقلاب اسلامی تأکید دارند که دشمن با یک جنگ ترکیبی به مصاف ملت ایران آمده است. «رسانه» در «جنگ ترکیبی» چه جایگاهی دارد و کدام بخش از هندسه تهاجمی دشمن را تکمیل میکند؟
🔻 استفاده از عنصر #تبلیغات در نبردها و جنگها پیشینهای طولانی در تاریخ دارد؛ از رجزخوانی در جنگهای کهن گرفته تا پروپاگاندای نظامی در #جنگ_جهانی_دوم که هم توسط متفقین و هم متحدین به کار گرفته شد.
🔻 در جنگ اول خلیجفارس استفاده از رسانه در جنگ وارد مرحله جدیدی شد و خبرنگاران شبکه تلویزیونی سیانان (CNN) سوار بر تانکهای آمریکایی در حمله به عراق نقشآفرینی میکردند و عملیات و بمبارانها زنده پخش میشد. به تعبیر برخی از اندیشمندان مانند ژان بودریار، تصویر #جنگ_خلیجفارس در سیانان واقعیتر از خود جنگ بود.
🔻 اکنون آن چیزی که جدید است تحولات فناوری رسانه و امکانات جدیدی است که در اختیار دولتها و سازمانها و نهادها و نیز کنشگران غیردولتی قرار گرفته است. البته بسیاری از این کنشگران و بنیادها و اندیشکدهها در جهان هم وابستگیهای پنهان و آشکار دولتی دارند و از فناوریهای نوین رسانهای و روشهای جدید ارتباطات و اطلاعرسانی مبتنی بر #هوش_مصنوعی و #علوم_شناختی استفاده میکنند و عملیات مختلف تبلیغاتی و جنگ روانی بر پا میکنند.
🔻 اصطلاح «#جنگ_ترکیبی» (Hybrid warfare) نخستینبار در مطالعات راهبردی توسط یک تحلیلگر نظامی به نام فرانک هافمن در سال ۲۰۰۷ در کتابی با عنوان «منازعه در قرن ۲۱: ظهور جنگهای ترکیبی» به کار رفت. از نظر هافمن در جنگ ترکیبی علاوه بر فنون نظامی از ابزارهای غیرنظامی مانند #فشار_اقتصادی و #تحریم، #حملات_سایبری، و خصوصاً #عملیات_رسانهای و جنگ روانی استفاده میشود.
🗓 گفتوگوی رسانه KHAMENEI.IR، با آقای دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما
💠 مطالعه کامل متن در پیوند زیر:
🌐 https://khl.ink/f/51532
🆔@journalist_resane
🌐 پایان عصر شبکههای اجتماعی دور از تصور نیست
✍️ ابراهیم شریفی
♦️چندی پیش با مقاله ای جذاب در سایت ترجمان در مورد پایان عصر #شبکه_اجتماعی نوشته نیک بیلتون مواجه شدم. در روزگاری که همه از صعود این شبکه ها سخن می گویند و از همه گیری آن صحبت می کنند فردی آمده و از افول آنها سخن می راند.
🔶فردی که روزگاری در مورد فیس بوک، کتاب نوشته است امروز در مورد پایان عصر شبکه های اجتماعی دم می زند. نوعی نگاه پست مدرن در عرصه تکنولوژی های معاصر. در قرنی که به قرن رسانه و ارتباطات شهرت گرفته صحبت از بایکوت آنها در روزهای نه چندان دور می کند.
🔵 در این #مقاله، مستند به تحقیقات مراکز دانشگاهی و مصاحبه های مختلف به این نتیجه رسیده اند که دور نیست زمانی که مردم برای ترک اعتیاد مجازی خود، اکانت های خود در شبکه های اجتماعی را ببندد.
🔴در بحشی از این مقاله چنین اشاره شده که یکی از مشکلات شبکههای اجتماعی، شباهتش به مواد مخدر است. فیسبوک و سایر شبکهها بهخوبی این موضوع را میدانند. گوشیهایمان چندبار در ساعت از لایکها و کامنتها و ریتوئیتها میگویند. تلاش همهشان یکی است، اینکه ما را دوباره آنجا بکشند تا آمار و ارقامشان برای گزارش درآمد سهماهۀ بعد بهتر شود.
🔹شان پارکر، یکی از نخستین سرمایهگذاران فیسبوک و نخستین رئیس فیسبوک، چیزی را به زبان آورد که همگی میدانستیم: قصد فیسبوک این است که مثل مواد مخدر عمل کند با «دادن گاهبهگاه دوزهای پایین دوپامین ازاینطریق که کسی برای عکسی یا برای نوشتهای لایکی یا کامنتی گذاشته است». پارکر گفت که این کار عامدانه و با نقشۀ قبلی بوده است. این شرکتها «از نقطهضعفی در روانشناسی انسان سوءاستفاده میکنند». این نکته را چامات پالیهاپیتیا، از مدیران سابق فیسبوک، نیز بازتاب داده است. در برنامهای در تلویزیون سی.ان.ان، که دربارۀ نقش فیسبوک در جامعه بود، او از خود پرسید «آیا خودم را مقصر میدانم؟» و پاسخ داد «قطعاً خودم را مقصر میدانم».
⭕️ و درنهایت بزرگترین دلیلی که منجر میشود مردم شبکههای اجتماعی را کنار بگذارند این است که وعدۀ ارتباط، ختم شد به واقعیتِ گسست.
✅ مثلا همگی دیدند دونالد ترامپ چگونه از شبکههای اجتماعی بهره گرفت تا بین ماردم تفرقه بیندازد، چگونه مشکلات درونی تاریک و رقتانگیز خود را به جهانیان توییت کرد، تا حدی که ممکن بود آمریکا را در آستانۀ یک جنگ هستهای قرار دهد. دیدن همۀ این اتفاقات بهصورت زنده موجب میشود از خود بپرسید با این عمر گرانقدر چه میکنیم؟آیا واقعا این شبکه های اجتماعی به درد مردم می خورد یا به ضررشان بوده است؟ لذا به سمت دوری از این شبکه ها حرکت می کنند به نحوی که حتی پویش هایی در این راستا تشکیل می دهند.
استاد حوزه و پژوهشگر اخلاق و رسانه
🆔@journalist_resane
💯 حتما مطالعه کنید
۱۰ نکته کوتاه درباره پیام دادن در فضای مجازی
🔺همه ما روزانه بارها به گوشیمان سرک میکشیم و به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیامرسانها استفاده میکنیم اما گاهی نکات بسیار سادهای را رعایت نمیکنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم میآید.
در این مورد صدها نکته میشود نوشت اما عجالتاً این ده نکته پایه را مرور کنیم:
1️⃣ اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی #گوشی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بیاحترامی کرده است.
2️⃣ ما از حال روحی کسی که آنطرف خط است خبر نداریم، وقتی پیام میدهیم نمیدانیم او در چه شرایطی است، انتظار نداشته باشیم آدمها همیشه شاد و خوشمشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟
3️⃣ اگر پیام صوتی کاری میدهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقهای دارد برای همین روی دور تند میگذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل میدهد از بین میرود.
4️⃣ از ارسال پیامهای کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشهای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم.
5️⃣ اگر به تازگی از کسی شماره گرفتهایم دلیل نمیشود که انتظار داشته باشیم در تمام پیامرسانها تمام پیامهای فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستیها را عمیق نمیکند. اگر در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را میشناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد.
6️⃣ از #فوروارد اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند مگر اینکه مورد خاص و ویژهای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند.
7️⃣ اگر پیام را تایپ میکنیم و متن طولانی است، از شمارهگذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملالآور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد.
8️⃣ حواسمان باشد که پیامهای ما به ویژه آنها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف میزنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند.
9️⃣ هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پیام دریافت میکنیم. پیامرسانها جوری طراحی شدهاند که وقتی پیام کسی را دریافت میکنیم و نمیبینیم ممکن است زیر پیامهای تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود.
گاهی این اتفاق برای خودمان هم میافتد به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمیبیند دلیلش این نیست که در «اولویت» او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و .... گاهی اتفاق است. پیش میآید.
🔟 #لحن پیام را رعایت کنیم. «صبحت به خیر خوبی؟ چطوری؟» با «صبحتان به خیر حال شما خوب است؟» در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن.
بسیاری اوقات همین واژههای ساده باعث #اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهمهای بسیار شده است.
✍️ احسان محمدی
🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کودک_اینترنت
🔸هشدار جالب یوتیوب به والدین درباره استفاده بچهها از فضای مجازی
🆔@journalist_resane
صهونیسم رسانه ای.pptx
21.87M
#محتوای_ناب | صهیونیسم رسانه ای
🔻 بررسی عملکرد رژیم صهیونیستی در تبلیغات رسانه ای
#تدریس_کنید
🆔@journalist_resane
🟥 «آداب حضور در شبکههای اجتماعی»
◀️ ۱ - هر چیزی را فورى به اشتراک نگذارید. ابتدا آنرا با دقت بخوانید و کمی در آن تأمل کنید.
◀️ ۲ - هر چیزی را ازهر جایی کپی نکنید.
◀️ ۳ - لطفا از شدت آزادی بیانی که در گروههای مجازی وجود دارد، ذوقزده نشوید! شاید مسیر را گم کرده باشید و به بیراهه بروید.
◀️ ۴ - اول از همه، اهداف گروهتان را مشخص کنید.
◀️ ۵ - هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید.
◀️ ۶ - حجم خبرهایي را که به اشتراک میگذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید!
◀️ ۷ - گاهی تماشاگر باشید.
◀️ ۸ - واکنش سریع نشان ندهید.
◀️ ۹ - همیشه حواستان باشد که چه پست میکنید.
◀️ ۱۰ - مطالب متناسب با گروه یا مخاطب پست کنید.
◀️ ۱۱ - گاهى وقتها مي توانيد با كم يا زياد كردن کلمات یا جملات، پيام قبلى را اصلاح و يا تكميل نماييد.
◀️ ۱۲- هوشيارانه عمل كنيد چون شاید در آينده، از اثرات منفی این پيامها، در شرایطی عليه خودتان یا خانواده تان استفاده شود!
◀️ ۱۳ - دقت کنید که اشاعه دهنده بی بند و باری و فحشا نباشید.
◀️ ۱۴ - آبروی دیگران، بازیچه شما و ابزاری برای سرگرمی دوستانتان نیست!
◀️ ۱۵ - در به اشتراک گذاشتن فایلها و عکسها، کمی دوراندیش باشید! شاید قربانی بعدی شما باشید.
◀️ ۱۶ - در هر شرایطی که قراردارید، ترویج دهنده افکاری سازنده و سالم باشید.
◀️ ۱۷ - اگر شما را در گروهى عضو كردند و شما هيچ كس را نمى شناسيد و يا از هدف گروه بى اطلاعيد، سریع از آن خارج شويد.
◀️ ۱۸ - پيامي كه قبول نداريد به ديگران ارسال نكنيد!
◀️ ۱۹ - توجه كنيد كه امروزه يكى از راههاى شناخت شخصيت شما همين شبكه هاى اجتماعى است.
◀️ ۲۰ - در انتقاد از دیگران انصاف را رعایت کنید.
◀️ ۲۱ - در مبارزه با نظرات و عملکرد دیگران از جاده مردی و مردانگی خارج نشوید.
◀️ ۲۲ - از دین استفاده ابزاری نکنید.
◀️ ۲۳ - خرافه پرستی را ترویج نکنید.
✍️دکترمحمدعلی تهرانی
🆔@journalist_resane
⚔️۵تفاوت جنگنرم و جنگسخت «قسمت اول»
✍🏼مقدمه : جنگ از یک منظر به سهگونهی جنگ سخت ، نیمه سخت و نرم تقسیم میشود. جنگ نرم در مقابل جنگ سخت تعریف میشود و به جنگیدن به منظور تحمیل اراده خود بر دیگری به صورت غیر مستقیم [با استفاده از رسانه ها و تبلیغات] و بدون استفاده از تجهیزات نظامی ، جنگ نرم گفته میشود. اکنون به بیان چند تفاوت بین جنگ نرم و سخت میپردازیم ؛
💣 تفاوت اول : مهمات و تجهیزات جنگ سخت توپ و تانک و گلوله و نارنجک و... است و این مهمات بر جسم افراد آسیب وارد میکند ، ولی مهماتِ #جنگ_نرم ، شبهه و شایعه و گناه و فحشا است و قلب و مغز انسان ها در معرض آسیب دیدن از این مهمات هستند.
🌍 تفاوت دوم : عرصهی پیشروی و حملهی دشمن در جنگ سخت آسمان ، زمین و دریاست ، اما عرصهی پیشروی دشمن در جنگ نرم خانواده ، مدارس و دانشگاه هاست.
🧠 تفاوت سوم : در جنگ سخت هدف دشمن فتح خاک یک کشور است ، اما در جنگ نرم هدف دشمن تسخیر قلب و مغز مردم یک کشور است.
🚀 تفاوت چهارم : در جنگ نرم ، درگیری موقتیست و دشمن گاهی به استراحت و تجهیز خود میپردازد و نیروهای خودی نیز میتوانند از این فرصت به عنوان تنفس جنگی استفاده کنند ، اما در جنگ نرم حملهی دشمن طی ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال ادامه دارد و فرصت استراحت نیست.
🔳 تفاوت پنجم : کشته شدگان در جنگ سخت «شهید» نامیده میشوند و مقدس هستند و محل تجمع آنان گلزار شهداست ، ولی کشته شدگان در جنگ سخت «کوردل» نامیده میشوند و اصلا مقدس نیستند و محل تجمع آنها در مراکز فحشا و گناه و کانال ها و پیج های فاسد و شبهه افکن است.
🤫 تفاوت ششم : به آسیب دیدگان در جنگ سخت «جانباز» میگویند که دارای احترامند ، اما به آسیب دیدگان در جنگ نرم «بیتفاوت» گفته میشود.
📍پ.ن : درک تفاوت پنجم و ششم برای فعالین فرهنگی بســــــــــیار مهم است!
✍️ میلاد خورسندی
🆔@journalist_resane
🤵ترفند ترامپ در عملیات روانی(قسمت اول)
🚷رسانه کشتار جمعی
✍️ژورسان
🔥ترامپ خودش یک آتش رسانه در سبدشبکه های اجتماعی است و این شخص از عملیات های روانی مختلفی بر روی مخاطبان خودش استفاده می کند.
🌊تکنیک اول:آتش بزن و آب بریز
🧯سندرز سناتور دموکرات میگوید: ترامپ خودش آتش در سبد میاندازد و سپس برای خاموش کردن آن انتظار تقدیر دارد. سندرز به در این پیام به ماجرای انصراف رئیسجمهور آمریکا از حمله به ایران اشاره دارد او و تعدادی دیگر از نامزدهای انتخابات 2020 آمریکا باور دارند ترامپ خود مقصر افزایش تنش با ایران است.
🗺سندرز از اینکه ترامپ حتی به جنگ با ایران فکر کند احساس تأسف میکند و می گوید «ترامپ همزمان با رویکرد فوقالعاده تنشزا با ایران، با دیکتاتور سعودی در رسانه ها عشقورزی میکند و من فکر نمیکنم این نقشی باشد که ما باید در جهان بازی کنیم».
⚔️تکنیک دوم: جنگیدن برای حفظ صلح
🏙«شما قرار است اتفاقات تروریستی بیشتری مانند حمله به برجهای دوقلوی تجارت جهانی را تجربه کنید». اینگونه هراس انداختن در دل مردم و در فضای رسانه ای خود چه سودی دارد؟ ایا به چیزی جز توجیه جنگ می توان فکر کرد
🇮🇷ترامپ ادعا میکند ایران به تهدیدی علیه کشورهای منطقه تبدیل شده و از تروریسم حمایت میکند پس باید با اقدامات پیشگیرانه از قدرت آن کاست. اینکه خوب است!
🇮🇶رؤسای جمهوری گذشته به بهانههای مختلف علیه کشورهای دیگر لشگرکشی کردهاند که نمونه روشن آن حمله به عراق برای پیشگیری از استفاده صدام از سلاحهای کشتار جمعی علیه آمریکا و متحدانش است؛ تسلیحاتی که هیچوقت پیدا نشد.
در ۷۶ کشوری که ایالات متحده در حال حاضر مدعی است در آنها با تروریسم مبارزه میکند، حداقل جنگ در سه کشورِ 🇮🇶، 🇵🇰 و🇦🇫حدود ۹۳۰ هزار نفر کشته شده اند.
☣️رسانه ها نقش سلاح کشتار جمعی دارند که توجیه موقعیت های ضد انسانی را کاملا به شرایط انسانی و شبه عقلانی تبدیل می کند!
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: چهل و یک
🆔@journalist_resane
💢 سبک زندگی توریستی و #ون_لایفی؛
💠 خیلی از مردم در اثر تصویر سازی رسانه ها علاقه ی زیادی برای تجربه یک زندگی جدید دارند( که عمدتا عدم رضایت از شرایط موجود را به دنبال دارد که محل بحث بنده نیست)
🌀 یکی از این نوع زندگی ها, سبک زندگی ون لایفی است. افرادی که زندگی شان خلاصه در گردشگری و مسافرت ها شده است. استایل ون لایف همان خانه به دوشی خودمان است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام و صفحات شخصی شان گزارش لحظه به لحظه از زندگی شان را شاهدیم.
🔵 ون لایف را می توان از جدیدترین سبک های زندگی دانست که با یک خانه در جاده ها سفر می کنند. همراه با ون های مجهزی که آماده هستند تا افراد در آن زندگی کنند و دور دنیا بگردند. و مهم تر این که زمان و مکان دیگر برایشان مهم نیست و در هر جایی که جاده دارد میتوانند زندگی کنند.
✅ مقصودم از بیان سبک زندگی ون لایفی پرداختن به #سبک_زندگی جاری مردم است؛ در سبک زیست مردم در عصر ما پدیده ای چون زیست توریستی پدید آمده است؛ اصل گردشگری را به جهت توصیه آیاتی چون سیروا فی الارض... و نیز تأکید عقلا...خدشه نمی کنیم ولی آنچه موجب نقد می شود این است که اکثریت مردم کار می کنند تا در برهه ای از سال توریست باشند و در آن مقطعی که توریست اند شکنجه می شوند به جهت این که دوران توریستی گذراست و باید برگردند بر روال سابق و کار و دوباره چرخه کار...
پس چه خوب است از تمام زندگی لذت برد نه این که لذت را خلاصه در زمان زیست توریستی خود کنیم و این همان پدیده ای است که بشر امروزی آن را با عنوان لذت و معنای زندگی طرح می کند💯
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
#زیست_مجازی
🆔@journalist_resane
💠 درنگی بر سبک زندگی اسلو فودی (Slow Food)؛ به این جنبش بپیوندیم👌
نوعی از #سبک_زندگی که نحوی از اعتراض به مدرنیزه و مکانیزه شدن تمام ساحت های انسانی محسوب می شود, آنچه بشر امروزی را به ستوه آورده و متفکران را به فکر کشانده که چه بر سر زندگی ها آمده⁉️
🌀 شاید شما هم مثل خیلی از آحاد مردم با این موضوع مواجه شدید که می گویند قدیما خیلی بهتر بود. نمود این قضیه در خواراکی ها بیشتره که قدیما طبیعی(امروزه عنوان تجاری ارگانیک پیدا کرده) بود و امروزه خبری از اون چیزا نیس.
💯 #اسلو_فود در واقع یک جریان فرهنگی جهانی است که به دنبال کند کردن سبک زندگی سریع (Fast food) فست فودی است.
و در واقع هدف آن تلاش برای کنترل زمان خود به جای زندگی تحت حاکمیت استبداد بی واسطه است. یعنی به نوعی یک جریان سیاسی نیز قلمداد می شود.
💢 در این فرهنگ تفریحاتی مانند غذا خوردن با دوستان یا خانواده، فکر کردن, قدم زدن ، آشپزی کردن , بیرون رفتن برای دوچرخه سواری در یک روز آفتابی یا چرت زدن در روزهای تعطیل از جمله فعالیتهای طبیعی و اساسی که غالباً توسط دیکتاتوری زمان(زندگی های سریع السیر) کنار گذاشته شده است.
🔷 این جنبش از سال ۱۹۸۶ در اروپا آغاز شد. ابتدا در ایتالیا برای مقاومت در برابر افتتاح شعبهٔ مکدونالد(نماد سبک زندگی فست فودی) شکل گرفت.
🔵 جنبش غذای آهسته سه دههاست که در دنیاآغاز شده و در واقع هر خصوصیتی که فست فود دارد، غذای آهسته ندارد. جنبش غذای آهسته، فقط مربوط به سلامتی نیست، بلکه یک نوع شیوهٔ زندگی است.
🔶 هر چند این جنبش را در راستای جنبش های پست مدرن می توان شمرد و اشکالاتی هم خواهد داشت ولی مسلم است که سبک زندگی فست فودی تمام انسانیت بشر امروزی را تحت الشعاع قرار داده و #رسانه ها و سردمداران جریان استکبار به شدت حامی بلکه مبلغ آن هستند لذا برای دوری از این آفات ضرورت دارد بشر امروزی به سمت «اسلو» حرکت کند.
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
#زیست_مجازی
🆔@journalist_resane
رهایی از وابستگی به فضای مجازی.pdf
2.54M
#پاور_پوینت
رهایی از وابستگی به فضای مجازی
🔰استاد سید سبحان سادات
🆔@journalist_resane
🔸خشم شبکههای اجتماعی!
🖊تاثیرات زیست مجازی نوین بر ارتباطات جمعی؛
🔸با شکلگیری رسانههای نوین و نفوذ شبکههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات جمعی و تعاملی پدید آمده است و به این ترتیب ظرفیت ارسال پیامهای چندبهچند در زمان حال یا زمانی انتخابشده و با امکان استفاده از ارتباطات نقطهبهنقطه، پخش محدود یا پخش گسترده، با توجه به اهداف کنش ارتباطی مشخص میشوند.
🔸اساسا ماجراهای کوچکی که اهمیت درازمدت ندارند تا چندین روز میتوانند توئیتر را اشغال کنند. » همچنین در بعد دیگر «رسانههای مجازی اجتماعی راهی دراختیار ما قرار داده تا خشم را از محل کار (که معمولا قدرت تغییر آن را نداریم) به همه عرصههای دیگر زندگی انتقال دهیم.
🔸مختصات جدید رسانهها اعم از تعاملی، مجازی و شبکهای بودن آنها ارتباطات جمعی انسانها را دچار تغییر کرده است. فرآیند اطلاعرسانی به اشتراک گذاشتن معانی با وجود شبکههای اجتماعی، بسیار سهلتر از گذشته شدهاست، چراکه امروزه شاید کمتر کسی باشد که حداقل در چند شبکه اجتماعی حضور نداشته باشد.
📎farhangesadid.com/0001bE
🆔@journalist_resane
🔸چطور اینستاگرام به معبد فرقهها تبدیل شد؟
🖊فرقهها از تنهایی بیرونمان میآورند و تنهاترمان میکنند؛
🔸سال ۲۰۱۲ که اینستاگرام به راه افتاد، آماندا مونتل دانشجوی زبانشناسی بود. وقتی برنامه را نصب کرد، اولین کلمهای که نظرش را جلب کرد «فالوئر» بود. فیسبوک کسانی که صفحۀ کسی را دنبال میکردند «دوست» مینامید، اما «فالوئر» -به معنی پیرو یا دنبالکننده- زنگ متفاوتی در گوش او داشت.
🔸با فراگیرشدن اینستاگرام، هزاران نفر بساط معنویتهای جایگزینشان را آنجا پهن کردند. طالعبینها، شمنها، پیشگوهای وایکینگی، مروجان حکمت سرخپوستی، کاهنانِ خودخواندۀ معابد باستانی، منجمانی که بر اساس اصول کهن ستارهبینی هر شب اعلام میکردند که هر زمانی برای چه کارهایی خوب است و سمت چه کارهایی نباید رفت
🔸شبکههای اجتماعی فرصت بینظیری برای همۀ کسانی فراهم کردهاند که گمان میکنند راه نجات بشر را کشف کردهاند. مربیها و گوروها و منتورهای خودخوانده در شبکههای اجتماعی حرف میزنند، مخاطبان و پیروانی برای خودشان دست و پا میکنند یا کسبوکاری راه میاندازند
📎farhangesadid.com/0001WH
🆔@journalist_resane