eitaa logo
ژورسان
407 دنبال‌کننده
111 عکس
19 ویدیو
21 فایل
🔅ژورنالیست رسانه ای🔅 📰 سواد رسانه را ژورنالیستی یادبگیرید 🛰 بررسی جریانات رسانه ای و تحلیل آنها 🔋 مهارت زیست هوشمندانه درفضای مجازی ✍️ژورسان: @admin_activism
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رسانه و جنگ ترکیبی و پیشینه آن ⁉️ رهبر انقلاب اسلامی تأکید دارند که دشمن با یک جنگ ترکیبی به مصاف ملت ایران آمده است. «رسانه» در «جنگ ترکیبی» چه جایگاهی دارد و کدام بخش از هندسه تهاجمی دشمن را تکمیل می‌کند؟ 🔻 استفاده از عنصر در نبردها و جنگ‌ها پیشینه‌ای طولانی در تاریخ دارد؛ از رجزخوانی در جنگ‌های کهن گرفته تا پروپاگاندای نظامی در که هم توسط متفقین و هم متحدین به کار گرفته شد. 🔻 در جنگ اول خلیج‌فارس استفاده از رسانه در جنگ وارد مرحله جدیدی شد و خبرنگاران شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان (CNN) سوار بر تانک‌های آمریکایی در حمله به عراق نقش‌آفرینی می‌کردند و عملیات و بمباران‌ها زنده پخش می‌شد. به تعبیر برخی از اندیشمندان مانند ژان بودریار، تصویر در سی‌ان‌ان واقعی‌تر از خود جنگ بود. 🔻 اکنون آن چیزی که جدید است تحولات فناوری رسانه و امکانات جدیدی است که در اختیار دولت‌ها و سازمان‌ها و نهادها و نیز کنش‌گران غیردولتی قرار گرفته است. البته بسیاری از این کنش‌گران و بنیادها و اندیشکده‌ها در جهان هم وابستگی‌های پنهان و آشکار دولتی دارند و از فناوری‌های نوین رسانه‌ای و روش‌های جدید ارتباطات و اطلاع‌رسانی مبتنی بر و استفاده می‌کنند و عملیات مختلف تبلیغاتی و جنگ روانی بر پا می‌کنند. 🔻 اصطلاح «» (Hybrid warfare) نخستین‌بار در مطالعات راهبردی توسط یک تحلیلگر نظامی به نام فرانک هافمن در سال ۲۰۰۷ در کتابی با عنوان «منازعه در قرن ۲۱: ظهور جنگ‌های ترکیبی» به کار رفت. از نظر هافمن در جنگ ترکیبی علاوه بر فنون نظامی از ابزارهای غیرنظامی مانند و ، ، و خصوصاً و جنگ روانی استفاده می‌شود. 🗓 گفت‌وگوی رسانه KHAMENEI.IR، با آقای دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما 💠 مطالعه کامل متن در پیوند زیر: 🌐 https://khl.ink/f/51532 🆔@journalist_resane
🌐 پایان عصر شبکه‌های اجتماعی دور از تصور نیست ✍️ ابراهیم شریفی ♦️چندی پیش با مقاله ای جذاب در سایت ترجمان در مورد پایان عصر نوشته نیک بیلتون مواجه شدم. در روزگاری که همه از صعود این شبکه ها سخن می گویند و از همه گیری آن صحبت می کنند فردی آمده و از افول آنها سخن می راند. 🔶فردی که روزگاری در مورد فیس بوک، کتاب نوشته است امروز در مورد پایان عصر شبکه های اجتماعی دم می زند. نوعی نگاه پست مدرن در عرصه تکنولوژی های معاصر. در قرنی که به قرن رسانه و ارتباطات شهرت گرفته صحبت از بایکوت آنها در روزهای نه چندان دور می کند. 🔵 در این ، مستند به تحقیقات مراکز دانشگاهی و مصاحبه های مختلف به این نتیجه رسیده اند که دور نیست زمانی که مردم برای ترک اعتیاد مجازی خود، اکانت های خود در شبکه های اجتماعی را ببندد. 🔴در بحشی از این مقاله چنین اشاره شده که یکی از مشکلات شبکه‌های اجتماعی، شباهتش به مواد مخدر است. فیس‌بوک و سایر شبکه‌ها به‌خوبی این موضوع را می‌دانند. گوشی‌هایمان چندبار در ساعت از لایک‌ها و کامنت‌ها و ریتوئیت‌ها می‌گویند. تلاش همه‌شان یکی است، اینکه ما را دوباره آنجا بکشند تا آمار و ارقامشان برای گزارش درآمد سه‌ماهۀ بعد بهتر شود. 🔹شان پارکر، یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیس‌بوک و نخستین رئیس فیس‌بوک، چیزی را به زبان آورد که همگی می‌دانستیم: قصد فیس‌بوک این است که مثل مواد مخدر عمل کند با «دادن گاه‌به‌گاه دوزهای پایین دوپامین ازاین‌طریق که کسی برای عکسی یا برای نوشته‌ای لایکی یا کامنتی گذاشته است». پارکر گفت که این کار عامدانه و با نقشۀ قبلی بوده است. این شرکت‌ها «از نقطه‌ضعفی در روان‌شناسی انسان سوءاستفاده می‌کنند». این نکته را چامات پالیهاپیتیا، از مدیران سابق فیس‌بوک، نیز بازتاب داده است. در برنامه‌ای در تلویزیون سی.ان.ان، که دربارۀ نقش فیس‌بوک در جامعه بود، او از خود پرسید «آیا خودم را مقصر می‌دانم؟» و پاسخ داد «قطعاً خودم را مقصر می‌دانم». ⭕️ و درنهایت بزرگ‌ترین دلیلی که منجر می‌شود مردم شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارند این است که وعدۀ ارتباط، ختم شد به واقعیتِ گسست. ✅ مثلا همگی دیدند دونالد ترامپ چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره گرفت تا بین ماردم تفرقه بیندازد، چگونه مشکلات درونی تاریک و رقت‌انگیز خود را به جهانیان توییت کرد، تا حدی که ممکن بود آمریکا را در آستانۀ یک جنگ هسته‌ای قرار دهد. دیدن همۀ این اتفاقات به‌صورت زنده موجب می‌شود از خود بپرسید با این عمر گران‌قدر چه می‌کنیم؟آیا واقعا این شبکه های اجتماعی به درد مردم می خورد یا به ضررشان بوده است؟ لذا به سمت دوری از این شبکه ها حرکت می کنند به نحوی که حتی پویش هایی در این راستا تشکیل می دهند. استاد حوزه و پژوهشگر اخلاق و رسانه 🆔@journalist_resane
💯 حتما مطالعه کنید ۱۰ نکته کوتاه درباره پیام دادن در فضای مجازی 🔺همه ما روزانه بارها به گوشی‌مان سرک می‌کشیم و به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنیم اما گاهی نکات بسیار ساده‌ای را رعایت نمی‌کنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم می‌آید. در این مورد صدها نکته می‌شود نوشت اما عجالتاً این ده نکته پایه را مرور کنیم: 1️⃣ اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بی‌احترامی کرده است. 2️⃣ ما از حال روحی کسی که آن‌طرف خط است خبر نداریم، وقتی پیام می‌دهیم نمی‌دانیم او در چه شرایطی است، انتظار نداشته باشیم آدم‌ها همیشه شاد و خوش‌مشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟ 3️⃣ اگر پیام صوتی کاری می‌دهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقه‌ای دارد برای همین روی دور تند می‌گذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل می‌دهد از بین می‌رود. 4️⃣ از ارسال پیام‌های کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشه‌ای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم. 5️⃣ اگر به تازگی از کسی شماره گرفته‌ایم دلیل نمی‌شود که انتظار داشته باشیم در تمام پیام‌رسان‌ها تمام پیام‌های فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستی‌ها را عمیق نمی‌کند. اگر در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را می‌شناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد. 6️⃣ از اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند مگر اینکه مورد خاص و ویژه‌ای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند. 7️⃣ اگر پیام را تایپ می‌کنیم و متن طولانی است، از شماره‌گذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملال‌آور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد. 8️⃣ حواس‌مان باشد که پیام‌های ما به ویژه آن‌ها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف می‌زنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند. 9️⃣ هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پیام دریافت می‌کنیم. پیام‌رسان‌ها جوری طراحی شده‌اند که وقتی پیام کسی را دریافت می‌کنیم و نمی‌بینیم ممکن است زیر پیام‌های تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود. گاهی این اتفاق برای خودمان هم می‌افتد به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمی‌بیند دلیلش این نیست که در «اولویت» او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و .... گاهی اتفاق است. پیش می‌آید. 🔟 پیام را رعایت کنیم. «صبحت به خیر خوبی؟ چطوری؟» با «صبح‌تان به خیر حال شما خوب است؟» در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن. بسیاری اوقات همین واژه‌های ساده باعث عمیق خانوادگی و سوءتفاهم‌های بسیار شده است. ✍️ احسان محمدی 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هشدار جالب یوتیوب به والدین درباره استفاده بچه‌ها از فضای مجازی 🆔@journalist_resane
صهونیسم رسانه ای.pptx
21.87M
| صهیونیسم رسانه ای 🔻 بررسی عملکرد رژیم صهیونیستی در تبلیغات رسانه ای 🆔@journalist_resane
🟥 «آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی» ◀️ ۱ - ‌‌هر چیزی را فورى به اشتراک نگذارید. ابتدا آنرا با دقت بخوانید و کمی در آن تأمل کنید. ◀️ ۲ - هر چیزی را ازهر جایی کپی نکنید. ◀️ ۳ - لطفا از شدت آزادی بیانی که در گروه‌های مجازی وجود دارد، ذوق‌زده نشوید! شاید مسیر را گم کرده باشید و به بیراهه بروید. ◀️ ۴ - اول از همه، اهداف گروه‌تان را مشخص کنید. ◀️ ۵ - هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید. ◀️ ۶ - حجم خبرهایي را که به اشتراک می‌گذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید! ◀️ ۷ - گاهی تماشاگر باشید. ◀️ ۸ - واکنش سریع نشان ندهید. ◀️ ۹ - همیشه حواس‌تان باشد که چه پست می‌کنید. ◀️ ۱۰ - مطالب متناسب با گروه یا مخاطب پست کنید. ◀️ ۱۱ - گاهى وقتها مي توانيد با كم يا زياد كردن کلمات یا جملات، پيام قبلى را اصلاح و يا تكميل نماييد. ◀️ ۱۲- هوشيارانه عمل كنيد چون شاید در آينده، از اثرات منفی این پيامها، در شرایطی عليه خودتان یا خانواده تان استفاده شود! ◀️ ۱۳ - دقت کنید که اشاعه دهنده بی بند و باری و فحشا نباشید. ◀️ ۱۴ - آبروی دیگران، بازیچه شما و ابزاری برای سرگرمی دوستانتان نیست! ◀️ ۱۵ - در به اشتراک گذاشتن فایلها و عکسها، کمی دوراندیش باشید! شاید قربانی بعدی شما باشید. ◀️ ۱۶ - در هر شرایطی که قراردارید، ترویج دهنده افکاری سازنده و سالم باشید. ◀️ ۱۷ - اگر شما را در گروهى عضو كردند و شما هيچ كس را نمى شناسيد و يا از هدف گروه بى اطلاعيد، سریع از آن خارج شويد. ◀️ ۱۸ - پيامي كه قبول نداريد به ديگران ارسال نكنيد! ◀️ ۱۹ - توجه كنيد كه امروزه يكى از راههاى شناخت شخصيت شما همين شبكه هاى اجتماعى است. ◀️ ۲۰ - در انتقاد از دیگران انصاف را رعایت کنید. ◀️ ۲۱ - در مبارزه با نظرات و عملکرد دیگران از جاده مردی و مردانگی خارج نشوید. ◀️ ۲۲ - از دین استفاده ابزاری نکنید. ◀️ ۲۳ - خرافه پرستی را ترویج نکنید. ✍️دکترمحمدعلی تهرانی 🆔@journalist_resane
⚔️۵تفاوت‌ جنگ‌نرم و جنگ‌سخت «قسمت اول» ✍🏼مقدمه : جنگ از یک منظر به سه‌گونه‌ی جنگ سخت ، نیمه سخت و نرم تقسیم میشود. جنگ نرم در مقابل جنگ سخت تعریف می‌شود و به جنگیدن به منظور تحمیل اراده خود بر دیگری به صورت غیر مستقیم [با استفاده از رسانه ها و تبلیغات] و بدون استفاده از تجهیزات نظامی ، جنگ نرم گفته می‌شود. اکنون به بیان چند تفاوت بین جنگ نرم و سخت میپردازیم ؛ 💣 تفاوت اول : مهمات و تجهیزات جنگ سخت توپ و تانک و گلوله و نارنجک و... است و این مهمات بر جسم افراد آسیب وارد می‌کند ، ولی مهماتِ ، شبهه و شایعه و گناه و فحشا است و قلب و مغز انسان ها در معرض آسیب دیدن از این مهمات هستند. 🌍 تفاوت دوم : عرصه‌ی پیشروی و حمله‌ی دشمن در جنگ سخت آسمان ، زمین و دریاست ، اما عرصه‌ی پیشروی دشمن در جنگ نرم خانواده ، مدارس و دانشگاه هاست. 🧠 تفاوت سوم : در جنگ سخت هدف دشمن فتح خاک یک کشور است ، اما در جنگ نرم هدف دشمن تسخیر قلب و مغز مردم یک کشور است. 🚀 تفاوت چهارم : در جنگ نرم ، درگیری موقتی‌ست و دشمن گاهی به استراحت و تجهیز خود میپردازد و نیروهای خودی نیز می‌توانند از این فرصت به عنوان تنفس جنگی استفاده کنند ، اما در جنگ نرم حمله‌ی دشمن طی ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال ادامه دارد و فرصت استراحت نیست. 🔳 تفاوت پنجم : کشته شدگان در جنگ سخت «شهید» نامیده می‌شوند و مقدس هستند و محل تجمع آنان گلزار شهداست ، ولی کشته شدگان در جنگ سخت «کوردل» نامیده می‌شوند و اصلا مقدس نیستند و محل تجمع آنها در مراکز فحشا و گناه و کانال ها و پیج های فاسد و شبهه افکن است. 🤫 تفاوت ششم : به آسیب دیدگان در جنگ سخت «جانباز» می‌گویند که دارای احترامند ، اما به آسیب دیدگان در جنگ نرم «بی‌تفاوت» گفته می‌شود. 📍پ.ن : درک تفاوت پنجم و ششم برای فعالین فرهنگی بســــــــــیار مهم است! ✍️ میلاد خورسندی 🆔@journalist_resane
🤵ترفند ترامپ در عملیات روانی(قسمت اول) 🚷رسانه کشتار جمعی ✍️ژورسان 🔥ترامپ خودش یک آتش رسانه در سبدشبکه های اجتماعی است و این شخص از عملیات های روانی مختلفی بر روی مخاطبان خودش استفاده می کند. 🌊تکنیک اول:آتش بزن و آب بریز 🧯سندرز سناتور دموکرات می‌گوید: ترامپ خودش آتش در سبد می‌اندازد و سپس برای خاموش کردن آن انتظار تقدیر دارد. سندرز به در این پیام به ماجرای انصراف رئیس‌جمهور آمریکا از حمله به ایران اشاره دارد او و تعدادی دیگر از نامزدهای انتخابات 2020 آمریکا باور دارند ترامپ خود مقصر افزایش تنش با ایران است. 🗺سندرز از اینکه ترامپ حتی به جنگ با ایران فکر کند احساس تأسف میکند و می گوید «ترامپ همزمان با رویکرد فوق‌العاده تنش‌زا با ایران، با دیکتاتور سعودی در رسانه ها عشق‌ورزی می‌کند و من فکر نمی‌کنم این نقشی باشد که ما باید در جهان بازی کنیم». ⚔️تکنیک دوم: جنگیدن برای حفظ صلح 🏙«شما قرار است اتفاقات تروریستی بیشتری مانند حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را تجربه کنید». این‌گونه هراس انداختن در دل مردم و در فضای رسانه ای خود چه سودی دارد؟ ایا به چیزی جز توجیه جنگ می توان فکر کرد 🇮🇷ترامپ ادعا می‌کند ایران به تهدیدی علیه کشورهای منطقه تبدیل شده و از تروریسم حمایت می‌کند پس باید با اقدامات پیشگیرانه از قدرت آن کاست. اینکه خوب است! 🇮🇶رؤسای جمهوری گذشته به بهانه‌های مختلف علیه کشورهای دیگر لشگرکشی کرده‌اند که نمونه روشن آن حمله به عراق برای پیشگیری از استفاده صدام از سلاح‌های کشتار جمعی علیه آمریکا و متحدانش است؛ تسلیحاتی که هیچ‌وقت پیدا نشد. در ۷۶ کشوری که ایالات متحده در حال حاضر مدعی است در آنها با تروریسم مبارزه می‌کند، حداقل جنگ در سه کشورِ 🇮🇶، 🇵🇰 و🇦🇫حدود ۹۳۰ هزار نفر کشته شده اند. ☣️رسانه ها نقش سلاح کشتار جمعی دارند که توجیه موقعیت های ضد انسانی را کاملا به شرایط انسانی و شبه عقلانی تبدیل می کند! 📻 قسمت: چهل و یک 🆔@journalist_resane
💢 سبک زندگی توریستی و ؛ 💠 خیلی از مردم در اثر تصویر سازی رسانه ها علاقه ی زیادی برای تجربه یک زندگی جدید دارند( که عمدتا عدم رضایت از شرایط موجود را به دنبال دارد که محل بحث بنده نیست) 🌀 یکی از این نوع زندگی ها, سبک زندگی ون لایفی است. افرادی که زندگی شان خلاصه در گردشگری و مسافرت ها شده است. استایل ون لایف همان خانه به دوشی خودمان است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام و صفحات شخصی شان گزارش لحظه به لحظه از زندگی شان را شاهدیم. 🔵 ون لایف را می توان از جدیدترین سبک های زندگی دانست که با یک خانه در جاده ها سفر می کنند. همراه با ون های مجهزی که آماده هستند تا افراد در آن زندگی کنند و دور دنیا بگردند. و مهم تر این که زمان و مکان دیگر برایشان مهم نیست و در هر جایی که جاده دارد میتوانند زندگی کنند. ✅ مقصودم از بیان سبک زندگی ون لایفی پرداختن به جاری مردم است؛ در سبک زیست مردم در عصر ما پدیده ای چون زیست توریستی پدید آمده است؛ اصل گردشگری را به جهت توصیه آیاتی چون سیروا فی الارض... و نیز تأکید عقلا...خدشه نمی کنیم ولی آنچه موجب نقد می شود این است که اکثریت مردم کار می کنند تا در برهه ای از سال توریست باشند و در آن مقطعی که توریست اند شکنجه می شوند به جهت این که دوران توریستی گذراست و باید برگردند بر روال سابق و کار و دوباره چرخه کار... پس چه خوب است از تمام زندگی لذت برد نه این که لذت را خلاصه در زمان زیست توریستی خود کنیم و این همان پدیده ای است که بشر امروزی آن را با عنوان لذت و معنای زندگی طرح می کند💯 ✍️ ابراهیم شریفی پژوهشگر اخلاق و رسانه 🆔@journalist_resane
💠 درنگی بر سبک زندگی اسلو فودی (Slow Food)؛ به این جنبش بپیوندیم👌 نوعی از که نحوی از اعتراض به مدرنیزه و مکانیزه شدن تمام ساحت های انسانی محسوب می شود, آنچه بشر امروزی را به ستوه آورده و متفکران را به فکر کشانده که چه بر سر زندگی ها آمده⁉️ 🌀 شاید شما هم مثل خیلی از آحاد مردم با این موضوع مواجه شدید که می گویند قدیما خیلی بهتر بود. نمود این قضیه در خواراکی ها بیشتره که قدیما طبیعی(امروزه عنوان تجاری ارگانیک پیدا کرده) بود و امروزه خبری از اون چیزا نیس. 💯 در واقع یک جریان فرهنگی جهانی است که به دنبال کند کردن سبک زندگی سریع (Fast food) فست فودی است. و در واقع هدف آن تلاش برای کنترل زمان خود به جای زندگی تحت حاکمیت استبداد بی واسطه است. یعنی به نوعی یک جریان سیاسی نیز قلمداد می شود. 💢 در این فرهنگ تفریحاتی مانند غذا خوردن با دوستان یا خانواده، فکر کردن, قدم زدن ، آشپزی کردن , بیرون رفتن برای دوچرخه سواری در یک روز آفتابی یا چرت زدن در روزهای تعطیل از جمله فعالیت‌های طبیعی و اساسی که غالباً توسط دیکتاتوری زمان(زندگی های سریع السیر) کنار گذاشته شده است. 🔷 این جنبش از سال ۱۹۸۶ در اروپا آغاز شد. ابتدا در ایتالیا برای مقاومت در برابر افتتاح شعبهٔ مک‌دونالد(نماد سبک زندگی فست فودی) شکل گرفت. 🔵 جنبش غذای آهسته سه دهه‌است که در دنیاآغاز شده و در واقع هر خصوصیتی که فست فود دارد، غذای آهسته ندارد. جنبش غذای آهسته، فقط مربوط به سلامتی نیست، بلکه یک نوع شیوهٔ زندگی است. 🔶 هر چند این جنبش را در راستای جنبش های پست مدرن می توان شمرد و اشکالاتی هم خواهد داشت ولی مسلم است که سبک زندگی فست فودی تمام انسانیت بشر امروزی را تحت الشعاع قرار داده و ها و سردمداران جریان استکبار به شدت حامی بلکه مبلغ آن هستند لذا برای دوری از این آفات ضرورت دارد بشر امروزی به سمت «اسلو» حرکت کند. ✍️ ابراهیم شریفی پژوهشگر اخلاق و رسانه 🆔@journalist_resane
رهایی از وابستگی به فضای مجازی.pdf
2.54M
رهایی از وابستگی به فضای مجازی 🔰استاد سید سبحان سادات 🆔@journalist_resane
🔸خشم شبکه‌های اجتماعی! 🖊تاثیرات زیست مجازی نوین بر ارتباطات جمعی؛ 🔸با شکل‌گیری رسانه‌های نوین و نفوذ شبکه‌های اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات جمعی و تعاملی پدید آمده‌ است و به این ترتیب ظرفیت ارسال پیام‌های چندبه‌چند در زمان حال یا زمانی انتخاب‌شده و با امکان استفاده از ارتباطات نقطه‌به‌نقطه، پخش محدود یا پخش گسترده، با توجه به اهداف کنش ارتباطی مشخص می‌شوند. 🔸اساسا ماجراهای کوچکی که اهمیت درازمدت ندارند تا چندین روز می‌توانند توئیتر را اشغال کنند. » همچنین در بعد دیگر «رسانه‌های مجازی اجتماعی راهی دراختیار ما قرار داده تا خشم را از محل کار (که معمولا قدرت تغییر آن را نداریم) به همه عرصه‌های دیگر زندگی انتقال دهیم. 🔸مختصات جدید رسانه‌ها اعم از تعاملی، مجازی و شبکه‌ای بودن آنها ارتباطات جمعی انسان‌ها را دچار تغییر کرده است. فرآیند اطلاع‌رسانی به اشتراک گذاشتن معانی با وجود شبکه‌های اجتماعی، بسیار سهل‌تر از گذشته شده‌است، چراکه امروزه شاید کمتر کسی باشد که حداقل در چند شبکه اجتماعی حضور نداشته باشد. 📎farhangesadid.com/0001bE 🆔@journalist_resane
🔸چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟ 🖊فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند؛ 🔸سال ۲۰۱۲ که اینستاگرام به راه افتاد، آماندا مونتل دانشجوی زبان‌شناسی بود. وقتی برنامه را نصب کرد، اولین کلمه‌ای که نظرش را جلب کرد «فالوئر» بود. فیس‌بوک کسانی که صفحۀ کسی را دنبال می‌کردند «دوست» می‌نامید، اما «فالوئر» -به ‌معنی پیرو یا دنبال‌کننده- زنگ متفاوتی در گوش او داشت. 🔸با فراگیرشدن اینستاگرام، هزاران نفر بساط معنویت‌های جایگزینشان را آنجا پهن کردند. طالع‌بین‌ها، شمن‌ها، پیشگوهای وایکینگی، مروجان حکمت‌ سرخ‌پوستی، کاهنانِ خودخواندۀ معابد باستانی، منجمانی که بر اساس اصول کهن ستاره‌بینی هر شب اعلام می‌کردند که هر زمانی برای چه کارهایی خوب است و سمت چه کارهایی نباید رفت 🔸شبکه‌های اجتماعی فرصت بی‌نظیری برای همۀ کسانی فراهم کرده‌اند که گمان می‌کنند راه نجات بشر را کشف کرده‌اند. مربی‌ها و گوروها و منتورهای خودخوانده در شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زنند، مخاطبان و پیروانی برای خودشان دست و پا می‌کنند یا کسب‌و‌کاری راه می‌اندازند 📎farhangesadid.com/0001WH 🆔@journalist_resane
🎯 تیک‌تاک: پلتفرمی که دنیای نوجوان‌ها را منفجر کرده است — چطور شد که نوجوانی شانزده‌ساله ناگهان از ریانا و تیلور سوئیفت پرطرفدارتر شد؟ 📍دنیای نوجوان‌ها همیشه تا حدی برای بزرگترها عجیب‌و‌غریب بوده است. کلمه‌های نامفهوم، خنده‌ها و گریه‌های افراطی، احساساتِ متناقض و فکر و خیال‌های فانتزی. اما این سال‌ها، ماجرا سرعت دیوانه‌کننده‌ای به خود گرفته است. طوری که انگار نوجوان‌های امروزی اساساً ساکنِ دنیای دیگری هستند که بقیه چیزی از آن نمی‌دانند. تیک‌تاک، شبکۀ اجتماعی‌ای که نوجوان‌ها به تسخیر خود درآورده‌اند، سیارۀ بیگانه‌ای است که در آن چهارده پانزده ساله‌های معمولی، از فوق‌ستاره‌های هالیوودی مشهورترند. در تیک‌تاک چه می‌گذرد و چطور به اینجا رسیده است؟ 🔖 ۶۳۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10004/ 🆔@journalist_resane
🔴⚡️تاکتیک "تیرباران کامنتی" در شبکه‌های اجتماعی! 🔺شاید این متن خیلی جنبه‌ی عمومی نداشته باشد و مخاطب اصلی آن افراد سرشناس، و باشند. اما دانستن این برای عموم افرادی که در فعال هستند بسیار مهم و راه گشاست. برای بسیاری از افراد پیش آمده که وقتی موضع خاصی می‌گیرند با کامنت‌های متفاوتی از طرف هواداران‌شان مواجه شوند. گاهی کامنت‌های خوب و محبت‌آمیز و گاه بد و ناامید کننده، البته به فرمایش حضرت مولا علی ع در هر دو حالت فرد نباید خودش را ببازد و از تحسین دیگران مغرور یا از تحقیر آنها احساس یاس کند. اما برای کشور ما که اساساً زیر حملات گسترده و بی وقفه‌ی دشمنان ایران قرار دارد، این کامنت‌ها مانند رگبار گلوله‌ی تیربار ام61 وُلکان عمل می‌کند، و متاسفانه در این پنج شش سال اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از سلبریتی‌های ما از این گلوله باران جان سالم به‌در نبرده، و مسیر حق را گم کردند. 🔺به طور کلی این "تیرباران کامنتی" با سه نوع محتوای روان‌شناختی تهیه و علیه اهداف استفاده می‌شود. 1️⃣ مرحله‌ی اول؛ کامنت‌های توهین‌آمیز. این کامنت‌ها با هدف عصبانی کردن و بهم ریختن تعادل روانی فرد نوشته می‌شوند. در این مرحله اکثر کامنت‌ها فحش و ناسزاهای رکیک و ناموسی است و کلمات و صفت‌هایی بسیار بی‌شرمانه، تا هر چقدر هم که فرد سعه‌ی‌صَدر داشته باشد و به روی خودش نیاورد، باز از درون دچار آشفتگی روحی و پریشانی در تصمیم‌گیری شود. 2️⃣ مرحله‌ی دوم؛ کامنت‌های شرمنده‌ساز. در این مرحله کامنت‌ها شکل مهربانانه و دلسوزانه بخود می‌گیرند و با جملاتی مانندِ؛ (از شما بعید بود چنین مطلبی را عنوان کنید!) یا (در شان شما نبود) و یا (از شما توقع نداشتیم) فرد را در شرایطی قرار می‌دهند که از کرده، یا گفته‌ی خود احساس شرمساری کند و کامنت‌های فوق را نوعی لطف نسبت به خود قلمداد نماید. در این مرحله که به مرحله‌ی شرمنده‌سازی شهرت دارد، فرد که با کامنت‌های توهین‌آمیز حس حقارت و عصبانیت را همزمان تجربه می‌کرده، از خودش خجالت می‌کشد که چرا موضعی گرفته یا مطلبی گفته که با نظر عام جامعه در تضادی این چنین قرار داشته، حال آنکه تمام این گلوله بارانِ کامنتی که گاه تا صدها هزار کامنت می‌رسد (با توجه به میزان شُهرت فرد) توسط چند ده نفر اتفاق می‌افتد و اساساً این کامنت‌ها و نگارنده‌هایش وزنی در جامعه ندارند یا در بهترین حالت وزن بسیار اندکی دارند. در این دو مرحله، فرد از نظر روانشناختی به مرحله‌ی پذیرش می‌رسد، زیرا از کرده‌ی خود پشیمان است و به دنبال مَفری برای رهایی می‌گردد اما از آنجا که این حملات با هدف ناتوان‌سازی و تنبیه فرد صورت می‌گیرد هرگز دارای گذاره‌هایی برای گفتگو و پرسش و پاسخ نیستند و هدف یا خواسته‌ی خود را با رویکردی کاملا دیکتاتور مابانه به هدف خود تزریق می‌کنند. فرد که پریشان و مستاصل شده ناگهان با کامنت‌های دیگری مواجه می‌شود. 3️⃣ مرحله‌ی سوم؛ کامنت‌های تهدید آمیز. در این مرحله کامنت‌ها به وضوح خشن هستند از تهدید به اسیدپاشی و چاقو زدن تا حمله به خانواده و خانه، و یا آتش زدن خودرو یا حتی تجاوز و تعدی و قتل. حالا که فردِ مورد هدف در استیصال کامل به سر می‌برد، تهدید او، هویتش را زیر فشار قرار می‌دهد و فرد خود را در لبه‌ی پرتگاهی می‌بیند که به زودی از آن فروخواهد افتاد، پس تصمیمات آنی برای حفظ آبرو یا جان خود می‌گیرد و عقب نشینی را بهترین راه‌حل تصّور می‌کند، غافل از اینکه همین عقب‌نشینی فوری و بدون تامل و تفکر، دقیقا هدف اصلی و نهایی این "تیرباران‌کامنتی" است. در موارد بسیاری هدفِ مورد نظر دیگر جرات ارائه نظر در رابطه با موضوعات مهم کشور و خصوصا حمایت از آرمان‌ها یا اهداف سرزمینی‌اش را از دست داده و سعی می‌کند با تغییراتی در سبک زندگی‌اش در شبکه‌های اجتماعی خود را شبیه جماعتی کند که زیر گلوله بارانِ چنین کامنت‌هایی قرار نمی‌گیرند، و احتمالا با خودش می‌گوید؛ خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!. 🔺این سه مرحله یعنی توهین و تحقیر، شرمنده‌سازی، و ترساندن، در بلند مدت از فردِ موردِ هدف یک عاملِ بی‌جیره و مواجب ‌می‌سازد که حالا بی‌هیچ حمله‌ای، خودش پیش پیش برای تیم حریف، گل به خودی بزند و حتی از باورها و اعتقاداتش به طور کامل دست بکشد. 🆔@journalist_resane
بازنمایی (2).pdf
1.62M
| جزوه آموزشی چیستی و چگونگی بازنمایی رسانه‌‌ای 🔻 جهت استفاده شبکه روشنگران فرهنگی 🆔@journalist_resane
💢 تاکتیک "تیرباران کامنتی" در شبکه‌های اجتماعی 🔻 شاید این متن خیلی جنبه‌ی عمومی نداشته باشد و مخاطب اصلی آن افراد سرشناس، و باشند. اما دانستن این برای عموم افرادی که در فعال هستند بسیار مهم و راه گشاست. برای بسیاری از افراد پیش آمده که وقتی موضع خاصی می‌گیرند با کامنت‌های متفاوتی از طرف هواداران‌شان مواجه شوند. گاهی کامنت‌های خوب و محبت‌آمیز و گاه بد و ناامید کننده، البته به فرمایش حضرت مولا علی ع در هر دو حالت فرد نباید خودش را ببازد و از تحسین دیگران مغرور یا از تحقیر آنها احساس یاس کند. اما برای کشور ما که اساساً زیر حملات گسترده و بی وقفه‌ی دشمنان ایران قرار دارد، این کامنت‌ها مانند رگبار گلوله‌ی تیربار ام61 وُلکان عمل می‌کند، و متاسفانه در این پنج شش سال اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از سلبریتی‌های ما از این گلوله باران جان سالم به‌در نبرده، و مسیر حق را گم کردند. 🔻به طور کلی این "تیرباران کامنتی" با سه نوع محتوای روان‌شناختی تهیه و علیه اهداف استفاده می‌شود. 1️⃣ مرحله‌ی اول؛ کامنت‌های توهین‌آمیز. این کامنت‌ها با هدف عصبانی کردن و بهم ریختن تعادل روانی فرد نوشته می‌شوند. در این مرحله اکثر کامنت‌ها فحش و ناسزاهای رکیک و ناموسی است و کلمات و صفت‌هایی بسیار بی‌شرمانه، تا هر چقدر هم که فرد سعه‌ی‌صَدر داشته باشد و به روی خودش نیاورد، باز از درون دچار آشفتگی روحی و پریشانی در تصمیم‌گیری شود. 2️⃣ مرحله‌ی دوم؛ کامنت‌های شرمنده‌ساز. در این مرحله کامنت‌ها شکل مهربانانه و دلسوزانه بخود می‌گیرند و با جملاتی مانندِ؛ (از شما بعید بود چنین مطلبی را عنوان کنید!) یا (در شان شما نبود) و یا (از شما توقع نداشتیم) فرد را در شرایطی قرار می‌دهند که از کرده، یا گفته‌ی خود احساس شرمساری کند و کامنت‌های فوق را نوعی لطف نسبت به خود قلمداد نماید. در این مرحله که به مرحله‌ی شرمنده‌سازی شهرت دارد، فرد که با کامنت‌های توهین‌آمیز حس حقارت و عصبانیت را همزمان تجربه می‌کرده، از خودش خجالت می‌کشد که چرا موضعی گرفته یا مطلبی گفته که با نظر عام جامعه در تضادی این چنین قرار داشته، حال آنکه تمام این گلوله بارانِ کامنتی که گاه تا صدها هزار کامنت می‌رسد (با توجه به میزان شُهرت فرد) توسط چند ده نفر اتفاق می‌افتد و اساساً این کامنت‌ها و نگارنده‌هایش وزنی در جامعه ندارند یا در بهترین حالت وزن بسیار اندکی دارند. در این دو مرحله، فرد از نظر روانشناختی به مرحله‌ی پذیرش می‌رسد، زیرا از کرده‌ی خود پشیمان است و به دنبال مَفری برای رهایی می‌گردد اما از آنجا که این حملات با هدف ناتوان‌سازی و تنبیه فرد صورت می‌گیرد هرگز دارای گذاره‌هایی برای گفتگو و پرسش و پاسخ نیستند و هدف یا خواسته‌ی خود را با رویکردی کاملا دیکتاتور مابانه به هدف خود تزریق می‌کنند. فرد که پریشان و مستاصل شده ناگهان با کامنت‌های دیگری مواجه می‌شود. 3️⃣ مرحله‌ی سوم؛ کامنت‌های تهدید آمیز. در این مرحله کامنت‌ها به وضوح خشن هستند از تهدید به اسیدپاشی و چاقو زدن تا حمله به خانواده و خانه، و یا آتش زدن خودرو یا حتی تجاوز و تعدی و قتل. حالا که فردِ مورد هدف در استیصال کامل به سر می‌برد، تهدید او، هویتش را زیر فشار قرار می‌دهد و فرد خود را در لبه‌ی پرتگاهی می‌بیند که به زودی از آن فروخواهد افتاد، پس تصمیمات آنی برای حفظ آبرو یا جان خود می‌گیرد و عقب نشینی را بهترین راه‌حل تصّور می‌کند، غافل از اینکه همین عقب‌نشینی فوری و بدون تامل و تفکر، دقیقا هدف اصلی و نهایی این "تیرباران‌کامنتی" است. در موارد بسیاری هدفِ مورد نظر دیگر جرات ارائه نظر در رابطه با موضوعات مهم کشور و خصوصا حمایت از آرمان‌ها یا اهداف سرزمینی‌اش را از دست داده و سعی می‌کند با تغییراتی در سبک زندگی‌اش در شبکه‌های اجتماعی خود را شبیه جماعتی کند که زیر گلوله بارانِ چنین کامنت‌هایی قرار نمی‌گیرند، و احتمالا با خودش می‌گوید؛ خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!. ♦️ این سه مرحله یعنی توهین و تحقیر، شرمنده‌سازی، و ترساندن، در بلند مدت از فردِ موردِ هدف یک عاملِ بی‌جیره و مواجب ‌می‌سازد که حالا بی‌هیچ حمله‌ای، خودش پیش پیش برای تیم حریف، گل به خودی بزند و حتی از باورها و اعتقاداتش به طور کامل دست بکشد. 🆔@journalist_resane
4_5796366263567519777.pdf
901.5K
🔹تکنیک های در جنگ روایت ها ✍محمدلسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@journalist_resane
1_1702944889.pdf
224K
ده فاز در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔@journalist_resane
4_5875224684915592292.pdf
3.48M
💢 | پرده‌نگار آموزشی متاورس و همه آنچه باید بدانیم 🔻همه چیز در مورد زندگی در دنیای دیجیتال 🆔@journalist_resane
جنگ روایت ها.pptx
24.47M
✍️ |پرده نگار جدید جنگ‌روایت‌ها؛ محورها و ترفندها 🆔@journalist_resane
گزارش وضعیت رسانه ها در سال ۲۰۲۲.pdf
5.74M
💢 گزارش وضعیت رسانه ها در سال ۲۰۲۲ 🔸نظرسنجی از ۳۸۹۰ روزنامه‌نگار و دیگر متخصصان صنعت در سراسر جهان از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۲ انجام شد. 💢 یافته‌های کلیدی عبارتند از: 📌 ۵۷ درصد از روزنامه‌نگاران گفتند که احساس می کنند اعتماد مردم به رسانه ها در سال گذشته از دست رفته است. 📌 روزنامه‌نگاران از فیس‌بوک (۶۳ درصد)، توییتر (۵۹ درصد) و لینکدین (۵۶ درصد) بیشترین استفاده را به دلایل حرفه‌ای در سراسر جهان داشتند. 📌 در اروپا و آسیا و اقیانوسیه، فیس بوک بیشترین استفاده را داشت (به ترتیب ۶۴ و ۷۶ درصد). 📌 در آمریکای شمالی، توییتر بیشترین استفاده را داشت (۷۰ درصد). 📌 ۱۸ درصد از روزنامه‌نگاران گفتند که رابطه آنها با متخصصان روابط عمومی در سال گذشته ارزشمندتر شده است، ۶۸ درصد گفتند که بدون تغییر بوده و ۱۴ درصد گفته اند که ارزش آن کم شده است. 📌 ۳۲ درصد از روزنامه‌نگاران گفتند: “حفظ اعتبار به عنوان یک منبع خبری قابل اعتماد/ مبارزه با اتهامات “اخبار جعلی”” بزرگترین چالش بود. 🆔@journalist_resane
علوم و جنگ شناختی+ترکیبی.pptx
46.63M
💯♨️ پاورپوینت ۲۵۰ اسلایدی 📍سواد رسانه‌ای 📍علوم و جنگ شناختی 📍جنگ ترکیبی 📍جنگ اقتصادی 📍جهاد تبیین ✍استاد محمد جوانی 🗓نسخه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ 📌برای کم شدن حجم فایل و سهولت دسترسی به کلیپ‌ها، صرفا لینک‌‌ها روی تصاویر مربوطه تعبیه شده‌اند؛ لذا پاورپوینت را بحالت تمام صفحه بازکنید و با کلیک روی برخی تصاویر، به صفحه دانلود هدایت می‌شوید. 🆔@journalist_resane
جنگ روایت ها.pptx
24.47M
✍پاورپوینت جدید برای ؛ 🎞مشاهده و دانلود کلیپ‌ها Mjavani.ir/Media 🆔@‌activism_ideas