eitaa logo
ژورسان
377 دنبال‌کننده
111 عکس
19 ویدیو
21 فایل
🔅ژورنالیست رسانه ای🔅 📰 سواد رسانه را ژورنالیستی یادبگیرید 🛰 بررسی جریانات رسانه ای و تحلیل آنها 🔋 مهارت زیست هوشمندانه درفضای مجازی ✍️ژورسان: @admin_activism
مشاهده در ایتا
دانلود
📸بخند مثل خندوانه؛ خندوانه دهه هفتاد ✍️ژورسان 🔸یکی از تکنیک‌های رایج رسانه‌ها در فضای فعلی اطلاع‌رسانی، استفاده از تکنیک "طنز" است؛ شوخ‌طبعی و طنز در فضای مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت طنز باعث شده بسیاری از آگهی‌دهندگان از این روش برای جلب‌توجه مخاطبان خود استفاده کنند. 📻 قسمت: بیست و پنجم 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رای دختر همسایه کار زیبای دختران افغان ایده 💯 اجرا قوی ⚠️ دارای تک‌خوانی زن است، به فتوای مرجع خود در این‌باره عمل نمایید. 🚫 مقلدان آیات عظام امام خمینى (ره)، فاضل لنکرانی (ره)، بهجت (ره)، صافى گلپایگانی (ره) و وحید خراسانی از دانلود و مشاهده این کلیپ خودداری فرمایند. 🆔@journalist_resane
در حاشیه کلیپ دختر همسایه! ✍️سطور 📌 عنوان درد: حزب الله کمبود نیروی اجتماعی دارد که بتواند با طیفهای دیگر گفتگو کند! 📌 تشریح مساله 🖋 الف: اساسا مساله گفتگو با مخاطبی که گاهی بداهتهای تو را قبول ندارد از قفلهای جامعه دغدغه‌مند ماست که هنوز باز نشده است. اصلا گاهی بحران پذیرش از سوی طرف مقابل در جامعه هست. پدر مادرها و بچه‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان، حزب‌اللهی‌ها و غیر حزب‌اللهی‌ها اسمش را استیصال در گفتگو میگذارم. زمان کرونا و زلزله، شوری در ما حزب‌اللهی‌ها حس میکردم که به نظرم ناشی از همین بود. موقعیت بحران به حزب الله اجازه میداد به اقشار دیگر نزدیک و از سوی آنها پذیرفته شود. قبلترها در اردوهای جهادی هم -زمانی که با مردم بود نه الان که حمالی برای مردم است- همین حس را داشتم و در بقیه هم می‌دیدم. همان خدا خیرتون بده ما را تا آسمان میبرد واحساس مفید بودن میکردیم. 🖋 ب گفتگوی اجتماعی مثل فلسفه کونگ فو است که یک طرف نباید به طرف مقابل ضربه بزند بلکه باید نیروی ضربه طرف مقابل را به خود او برگرداند. اما این برگرداندن ضربه نیاز به طراحی حرکت دارد. حرکت یعنی پیام -چه جمله‌ای-، مدل مواجهه -حالت عاطفی -، در نظر گرفتن دایره اقناع مثلا تماشاچی هم دارید یا نه؟ که همه اینها مبنتی بر شناخت طرف مقابل است. و شناخت زمانی حاصل میشود که تو در تقاطع نیاز طرف مقابل پاسخ، راه حل، ارزش افزوده -اسمش مهم نیست- خلق کنی! اولش ممکن است اشتباه برود ولی با چند مرحله قلق‌گیری، کار را تشخیص میدهی! مدل کلاس تقویتی در مسجد قدیم‌ترین شکل این کار در دهه هفتاد بود. 🖋 ج حزب الله به خاطر دوری از مردم ناتوان از خلق حرکتهای درست است. حال دیگر طیفها و اقشار اجتماعی و علت رفتارهای آنها را نمیفهمد. مساله و درد اجتماعی -برای ما حزب‌اللهی‌ها- در امروز -در لایه موازی لایه امنیتی- خلق محیط‌های کوچک گفتگو به تعداد زیاد است که در آن طرف مقابل در یک گفتگوی برابر و با به رسمیت شناختن خودش -نه فکرش- در گفتگو! در این موقعیت امکان فهم و گفتگو و فهم دیگران را فراهم میکند. ♦️ پانوشت ۱: امروز در اصفهان ۴ جا صحبت کردم. هر جمع حدود دویست نفر از همه اقشار! طلبه، معلم، دانشجوهای دانشگاه آزاد، مادران خانه‌دار، پدرهای کارمند و کارگر! حدودا نصف با رگه حزب اللهی و مذهبی و بقیه نزدیک مردم معمولی با پوشش متفاوت از حجاب شرعی! بعد از هر گفتگو آزاد نشستم تا بقیه حرف بزنند. بدون استثنا مساله همه که همه میخواستند بدانند همین مدل رفت و برگشت گفتگو بود. و مهم‌تر از همه اینکه طرف مقابل چه فکر میکند؟ ♦️ پانوشت ۲: نماهنگ دختر افغان علیرغم ایراداتش برای حزب اللهی‌ها جذاب است چون زمینه‌ و ایده‌ای از توان گفتگو با دیگران دارد! یک نفر که متهم به ذینفع بودن در قدرت اجتماعی نیست دارد با دوستش در ایران حرف میزند با زبان موسیقی! در مورد شرعیت دیدن کلیپ، هر کس به فتوای مرجعش عمل کند. واقعا در موقعیت، حوصله بحث اینطور را ندارم ♦️ پانوشت ۳: مساله لالی در تبلیغ نیست مساله گنگی در فهم طرف مقابل و موقعیت است! بدانیم چه باید بگوییم روشش را پیدا میکنیم! در رسانه هم مشکل داریم اما تاویل مشکل امروز به رسانه، مشکل اصلی را گم میکند و درمان را دورتر! 🆔@journalist_resane
⚽️ثواب روایت جام جهانی، مصداق فوتبالی از جنگ روایت‌ها ✍️تلخیص از یادداشت علیرضامحمدلو، تحلیگر و مدرس رسانه 🔖بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی به پایان رسید، اگر یک سری به رسانه‌ها و کانال‌های فوتبالی میزدیم تا بازخورد بازی را مطالعه کنیم، متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال‌هایی که «سرفه‌های مربیان و فوتبالیست‌ها» را هم ثبت و گزارش می‌کنند صورت نگرفته بود! اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که «دوبار سابقه قهرمانی جهان» را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم‌های باشگاهی اروپا بهره می‌برد. از طرف دیگر یکی از بازیکنان تیم ملی در آن زمان گفته بود: «بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و.‌..در کنار مردم هستم ...» 📌امروز هم شاهد هستیم که بازیکن تیم ملی در عرصه های ورزشی گوناگون بعد از پیروزی خوشحالی نمی کنند و پالس منفی را در رسانه‌ها را تکمیل می کنند. این رفت و برگشت پالس های ضعیف و منفی، چه به صورت مهندسی شده و چه به صورت ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل‌گیری فضای مبهم و «وزن گرفتن روایت منفی» از اتفاقات کشور می‌شود. یعنی «فضاسازی»، «روایت سازی» را رقم می‌زند. وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری می‌کند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم‌های جهان وارد فضای مجازی می‌شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه‌های داخلی و شبکه های اجتماعی نمی‌بیند، چه حسی برایش دست می‌دهد؟ ▫️ کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی می‌گذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت‌های جامعه، برگرفته از «فضای مجازی» و «بازخوردهای مثبت و منفی‌اش» باشد. بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال‌های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی‌های تیم‌های بیگانه، آیتم‌های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و بازخوردهای ژورنالیستی و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک می‌بینند. 💠در این شرایط رسانه‌های جریان اصلی کشور و برخی شخصیت‌های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در روایت سازی مثبت برای لژیونرها و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند. 🏟جنگ رسانه ای را با داستان جام جهانی برای مردم عزیزمان روایت کنیم و با خوشحالی آنان، شادی را به جامعمان برگردانیم 📻 قسمت: بیست و ششم 🆔@journalist_resane
📱فابینگ 🦠بیماری های اینترنتی ✍️ژورسان 🔸وقتی که گوشی‌تان می‌لرزد آن را چک می‌کنید، صدای دینگش که درآمد آن را چک می‌کنید، قبل از خواب، بعد از خواب، سر صبحانه، موقع پیاده‌شدن از ماشین، در دفتر کار و هنگام ورود به آسانسور و خروج از آن، گوشی را چک می‌کنید. چراکه این کار یکی از شایع‌ترین عادت‌های جهان است؟ 🔹وقتی تمام مدت سرتان توی گوشی باشد، مثل این است که به‌صورت «داوطلبانه» یکی از این محدودکننده‌های دیدی که روی چشم اسب می‌گذارند را برای خودتان گذاشته‌اید و توی باغ این دنیا نیستید و فقط آن چیزی را می‌بینید که جلوی صورتتان است که همان گوشی باشد. 🔺وقتی از سرکار خسته به منزل برمی‌گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می‌دهد گرفتار «فابینگ» هستید. 🔖اصطلاح فابینگ از ترکیب دوکلمه phone تلفن و snubbing «بی محلی کردن» تشکیل شده است و اشاره دارد به زمانی که شما با پاسخ‌دادن بی‌موقع به تلفن همراه خود، صحبت شخصی که در کنارتان حضور دارد را قطع می‌کنید یا به‌جای توجه کردن به او سرتان توی گوشی است. 📌غواصی در شبکه‌های اجتماعی امروزه بیش از هر چیزی باعث ایجاد فابینگ بین خانواده‌های ایرانی شده است. یک مطالعه در مورد تأثیر فابینگ بر روابط والدین و فرزندان اثبات کرد که کودکان و نوجوانانی که والدینشان درگیر فابینگ هستند تا ۶۰ درصد بیشتر دچار افسردگی، پرخاشگری، گوشه‌گیری و انزوا می‌شوند. 🖇آیا شما دچار فابینگ هستید؟ علایم سه‌گانه‌ای برای وجود این بیماری وجود دارد: •همراه بودن همیشه گوشی همراه و ترس ازدست‌دادن اطلاعات و تماس •داشتن دو مکالمه همان یکی از طریق تلفن و یکی با شخص روبرویتان •بدون چک کردن تلفن نمی‌توانید غذا بخورید یا بخوابید 📂راه‌حل‌های ترک فابینگ •سعی کنید غذایتان را بدون دیدن تلفن و تلویزیون بخورید •قرار بگذارید روزهایی را بدون گوشی و رسانه‌های مجازی سپری کنید •نرم‌افزار مدیریت زمان quality time را روی گوشی خودتان نصب کنید 🆔@journalist_resane
🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم می‌کنم: 1️⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 2️⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و جامعه را هم فراهم می‌کند. 3️⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمی‌آید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک و صدای مردم است نه یک ! 4️⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده ای بنام (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و ساخته می‌شود که حتی شبکه سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند. در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است. 5️⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد و محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟ 6️⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌ مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود. 7️⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار و ناامیدی خواهند شد. 8️⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و ، تعریف نامناسبی نباشد. افکارعمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، است. هشتگ‌ بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. ✍️علیرضامحمدلو 🆔@journalist_resane
📺نمایش ترومن ⛄️🌴تكنیك استوای سرد، قطب گرم ✍️ژورسان 🔖انسان‌های نخستین برای تأمین غذایشان بسیار اهل سفر بودند و چون مثل انسان امروزی یخچال نداشتند، «آزادی» بیشتری در مسافرت داشتند. آن‌ها در زمستان‌ها، حوالی استوا سکونت می‌کردند و در تابستان به مناطق نزدیك قطب‌ها، مهاجرت می‌کردند 🔸وقتی به استوا می‌روید توقع گرما دارید و وقتی به قطب می‌روید توقع سرما دارید و قاعدتاً کاپشن تن‌تان می‌کنید. حالا تصور كنید همه چیز به هم بریزد و قطب گرم شود و در استوا برف ببارد.دراین حال یک اختلال ذهنی و استرس در مخاطب ایجاد میشود. این روایت، یك شیوه رسانه‌ای كه اصطلاحاً به آن «استوای سرد و قطب گرم» می گویند. 🔹قاعدتاً وقتی که گرانی می‌شود مردم باید اعتراض کنند وقتی که اعتراض می‌کنند باید کف خیابان بیایند وقتی کف خیابان می‌آیند؛ یعنی زدوخورد و هزار مسئله دیگر رخ می‌دهد. این حالت «استوا گرم» و«قطب سرما» است 🖌اما ناگهان رسانه می‌گوید باید محیط را برعکس کنیم، یعنی زمانی که همه چیز آرام است، با یک مسئله ساده مردم را به کف خیابان می‌آورند. برای مثال رسانه‌ها تلاش می‌کند به‌خاطر یک مؤسسه مالی و اعتباری کوچک، همه مردم به کف خیابان بیاورند و آنرا «معضل همگانی»کند. ▫️نتیجه این تکنیک تلاش برای پیوستن به شورش های حداقلی می باشد و فرد احساس می‌کند اگر همراه جمعیت و محیط معکوس سازی شده، همراه نشود یا به عبارتی در استوا کاپشن نپوشد دچار استرس خواهد شد ▪️امروزه آنچه تبدیل به «گزارش رسانه‌ای» می‌شود، نوعی صحنه‌پردازی برای روشن نگه‌داشتن آتش اعتراضات در بستر رسانه است.رسانه از شهرهای مختلف به‌عنوان «استودیوهای اصلی» ساخت کلیپ و فیلم اغتشاشات استفاده می‌کند. و مکرر این بازداشت‌شدگان، از ساکنین همان شهر نبوده و برای اجرای پروژه شان «دوره‌گردی» کرده‌اند. 💠بخش تأسف‌انگیز ماجرا اینجاست که این فیلم‌ها اغلب با نقش‌آفرینی واقعی برخی «جوان‌ها» ساخته می‌شود. در واقع خیلی‌ها نمی‌دانند در حال بازی در یک صحنة ازپیش‌طراحی‌شده هستند. همه چیز برایشان مثل فیلم «نمایش ترومن» به نظر می‌رسد. ستاره این فیلم، نقش مردی را بازی می‌کند که بدون آن که بداند، از همان زمان تولد در یک نمایش تلویزیونی شبیه‌سازی شده زندگی می‌کند. 📌رسانه امروز، بیانگر فیلمی است که در صحنه‌ی نمایش و فیلم‌برداری، جمعیت حداقلی می‌خواهند با کشتارسازی، تظاهرات کوچک، عملیات های ایذایی، استوای گرم و قطب آرام کشورمان را دستخوش تغییر دهند. 🖇نترسید نترسید اینا همه کم هستند! 📻 قسمت: بیست و ششم 🆔@journalist_resane