📱 فهرستی از کانالهایِ حوزه سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی
انجمن خانواده و اینترنت
🌐http://t.me/familyweb
سواد فضای مجازی
🌐http://t.me/infosavad
سایبر وان
🌐http://t.me/cyber_one
سواد رسانه ای :
🌐http://t.me/savadrasanei
نگهبانان سایبری
🌐http://t.me/negahbanan_it
ماهنامه رایانما
🌐http://t.me/rayanamaa
موسسه مسیر
🌐https://t.me/massir_ir
موسسه ساطع
🌐http://t.me/sateeir
ایران هشدار
🌐https://t.me/iranhoshdar_channel
نهضت سواد سایبری
🌐https://t.me/savaat
مثبت رسانه
🌐https://t.me/isfahanmedia
دانش رسانه
🌐https://t.me/Danesh_Resane
عصر هوشمندی
🌐https://t.me/asrehooshmandi
ماهنامه مدیریت رسانه
🌐https://t.me/mediamgt_ir
مرکز رسانه های دیجیتال
🌐https://t.me/itdmc
ماهنامه مدیریت ارتباطات
🌐https://t.me/cm_magazine
تفکر در رسانه
🌐https://t.me/tafakkor_resane
اینفومدیا
🌐https://t.me/sknmil
پویش سواد رسانه ای ایران
🌐https://t.me/MLiteracy
فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی
🌐https://t.me/f_resaneh
فانوس اندیشه(سوادفضای مجازی)
🌐https://t.me/fanoosandishe
سواد بازی های رایانه ای
🌐https://t.me/savadbazii
مدرسه هنر و رسانه آینه
🌐https://t.me/ayenehschool
نهضت سواد رسانه ای
🌐https://t.me/medialitracy
مدرسه مجازی
🌐https://t.me/savaderasaneh1
سواد رسانه ای برای همه
🌐https://t.me/DrVesali_MediaLiteracy
رادیو اینترنتی سواد آوا
🌐https://t.me/savadava
سواد رسانه ای آموزی
🌐https://t.me/savad_resaneh
باشگاه سواد رسانه ای
🌐https://t.me/MediaL_Club
سیب سرخ محتوا برای مربیان سواد
🌐https://t.me/savad_cyb
راهنمایان سواد رسانه ای
🌐https://t.me/medialit
کانال رسمی مرکز فضای مجازی استان اصفهان
🌐https://t.me/salamatcyber
باسواد شیم! | اولین کانال مسابقه سواد رسانهای
🌐https://t.me/ba_savad_shim
نهضت سواد رسانه ای
🌐https://t.me/medialitracy
مجله تصویری جویا
🌐https://t.me/jooyatv
نهضت سواد رسانه ای
🌐http://t.me/medialitiran
مسیر رسانه
🌐https://t.me/massir_resane
#سوادرسانه
🆔@journalist_resane
📌 مدل فعلی سواد رسانهای در ایران، آمریکایست نه اسلامی
✍️شایان فخاری
📎کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: آن چیزی که در کتابهای درسی مطرح میشود و خود آقایان هم اذعان دارند، اکنون مدل سواد رسانهای آمریکایی در کشور پیاده میشود؛ شاید کار اسلامی هم شده باشد -برای مثال یکسری واژهها را تغییر دادند و مثلاً گفتند در مصرف تحرک داشته باشیم یا میگویند کاربر باید خودکنترلی داشته باشد-، اما پارادایم آن اسلامی نشده است و برخی معتقدند به دلیل آنکه سواد رسانهای یک مهارت است لزومی به تغییر ندارد.
ادامه مطلب
🌐https://b2n.ir/x42133
#سوادرسانه
🆔@journalist_resane
سند_راهبردی_جمهوری_اسلامی_ایران_در_فضای_مجازی؛_اهد_220906_002702.pdf
1.58M
#پژوهش
🔺 سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی
▫️به منظور ارزیابی و سو دهی به تحقیقات دینی (فقه، حکمرانی، علوم انسانی)
🆔@journalist_resane
💢 توجیه اشغالگریهای نظامی با زبان جهانی #هالیوود
🔺از سال۱۹۴۵ تا امروز، گسترش اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژیک ایالات متحده آمریکا بهعنوان یک امپراتوری پسااستعماری بهصورت پیوسته بر جنگ تکیه داشته و این کشور همیشه بر کوره جنگ و نظامیگری دمیده است. بودجه وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است در حالی که مجموع بودجه دفاعی چهار کشور دارای نیروی نظامی بعدی جهان یعنی چین، روسیه، عربستان سعودی و هند ۳۴۳میلیارد دلار و در همان سال ایالات متحده بزرگترین صادرکننده سلاح به جهان بوده و نزدیک به ۱۰۰۰پایگاه نظامی در ۸۰کشور داشته است.
وحدت ملت آمریکا که همیشه بهواسطه نابرابری طبقاتی، نژادپرستی و تبعیض نژادی تهدید میشود، همواره با جنگ تضمین شده و از جنگ جهانی اول به بعد، نخبگان آمریکایی (و تا حدی متحدان آنها در صنایع فرهنگی) اهمیت هدایت افکار عمومی را در مورد جنگ درک کردند. گاهی این کمپینهای تبلیغاتی جنگ بهصورت مخفیانه اجرا میشوند و سالها بعد مردم از آن آگاهی مییابند اما عموم مردم معمولا اتحاد ساختاری بین وزارت دفاع و صنایع سرگرمی حامی آن را نادیده میگیرند یا کماهمیت تلقی میکنند.
▪️در هر صورت در تمام جنگها کمپینهای تبلیغاتی و نخبگان ایالتی و رسانهای ایالات متحده بهطور معمول با یکدیگر همکاری میکنند تا بر محتوای سرگرمیها و تولیدات فرهنگی و بسیاری از محصولات تأثیر بگذارند.
💢پس MPPO را بیشتر بشناسیم
هر ساله میلیونها نفر در سراسر جهان برای تماشای فیلمهای پرفروش هالیوود به سینماها میآیند. هالیوود از دیرباز صنعتی درآمدساز بوده و در حالی که حضور جهانی هالیوود بهطور گستردهای شناخته شده شاید برای مصرفکنندگان آن درهمتنیدگی طولانیمدت صنعت سینمایی با تصویرسازی نظامی کمتر آشکار باشد. بسیاری از فیلمهای تجاری متعدد که نیروهای نظامی آمریکا را در سراسر جهان نشان میدهد در حال جنگ با تهدیدکنندگان امنیت آمریکا هستند که با حمایت مستقیم پنتاگون و ارتش آمریکا ساخته شدهاند.
⭕️ مجموعهای به نام «وزارت دفاع -هالیوود» از اوایل قرن۲۰ شکل گرفت و در پیش از جنگ جهانی اول، دیوید وارک گریفیث، یکی از دوستان رئیس جمهور وودرو ویلسون، کار روی فیلم «تولد یک ملت» (۱۹۱۵) را با کمک مهندسان ارتش در وست پوینت آغاز کرد.
🔻در طول جنگ جهانی اول، بخش فیلمهای کمیته اطلاعات عمومی (CPI) با هالیوود برای ساختن فیلمهایی که از اهداف جنگی آمریکا حمایت میکردند، همکاری کرد. در طول جنگ سرد، ترتیبات همکاری پیوسته بین وزارت دفاع و هالیوود معمول شد. در سال ۱۹۴۸، شعبه امور عمومی وزارت دفاع، دفتر تولید تصاویر متحرک (MPPO) را افتتاح کرد و دونالد باروخ را که بهعنوان رابط وزارت دفاع با هالیوود برای ۴۰ سال آینده کار میکرد، استخدام کرد. بررسی و ساخت فیلمنامه جنگ با استودیوهای هالیوود، کمک برای دسترسی به سخت افزارهایی مانند تانکها، کشتیها یا هواپیماها، نیروها، پایگاهها و دانش فنی برای فیلمهایی که عملیات ارتش را به شکلی مثبت نشان میدادند از وظایف این دفتر بود. این دفتر کمک به فیلمهای تحسین شده جنگ ویتنام مانند اینک آخرالزمان(۱۹۷۹) و شکارچی گوزن(۱۹۷۸) را رد کرد اما در دهه ۱۹۸۰ در ساخت فیلمهایی مانند تاپگان(۱۹۸۶) همکاری کرد. در سال۱۹۸۹، فیل استراب جایگزین باروخ شد، و در طول دهه۱۹۹۰، استراب به هالیوود کمک کرد تا فیلمهایی مانند آرماگدون (۱۹۹۸)، نجات سرباز رایان(۱۹۹۸) و محاصره(۱۹۹۸) را در دهه ۹۰ بسازد و بعدها در قرن ۲۱ به ساخت پرلهاربر(۲۰۰۱)، دشمن در دروازهها(۲۰۰۱)، سقوط شاهین سیاه(۲۰۰۱) و مرد آهنی(۲۰۰۸) کمک کرد.
🔻یکی از اهداف اصلی پنتاگون از این سرمایهگذاریها این است که شبیهسازیهای نظامی و ادغام تولید، نمایش و اجرای جنگ با تصاویر ماهوارهای، انیمیشنهای رایانهای و پخش زنده عملیات نظامی، یک جنگ فضیلتمند، بهداشتی، بشردوستانه و بدون خونریزی را که در آن نیروهای نظامی با کنترل سیستمهای تسلیحات رایانه همه چیز را هدایت میکنند به تصویر بکشد و اینچنین به خشونت نظامی مشروعیت بخشد و شهروندان را در مورد پیامدهای جنگ فریب دهد. صنایع سرگرمیسازی نظامی، شهروندان را بهعنوان شرکتکنندگان اول شخص به جنگ فرا میخواند و به آنها اجازه میدهد جنگ را از دید سرباز، لوله تفنگ یا دوربین پهپاد شکاری تجربه کنند و بهجای توجیه یا پنهان کردن کشتار، شهروندان را دعوت میکند تا در حالتی سادیستی و از کشتن یا مشاهده کشته شدن دیگری لذتی عاری از گناه کسب کنند.
🆔@journalist_resane
مغالطه نهایی.pdf
9.26M
🔰 پرده نگار آموزشی مغالطه و کاربردهای آن در رسانهها
#تدریس_کنید
🆔@journalist_resane
📨ماساژ پیام و تحریف کلام رهبرانقلاب به سبک اینترنشنال سعودی
▫️رهبرانقلاب در دیدار امروز بسیجیان به مناسبت هفته بسیج با اشاره به پیروزی تیم فوتبال کشورمان در مقابل ولز فرمودند: دیروز بچههای تیم ملی ما #چشم_ملت_ما_را روشن کردند؛ انشاءالله چشمشان روشن باشد...
▫️درست ساعتی بعد، رسانه معاند سعودی_لندنی در یک تحریف مبتذل و به اصطلاح ماساژ پیام، واژه #ملت را از کلام رهبر انقلاب حذف کرده و باقی جمله را عکسنوشت کرده است. اما هدف از این حذف و #تحریف چیست؟
▫️خیلی سریع و فشرده اینطور بنظر میرسد؛ حکومتی جلوه دادن بازی های تیم ملی(اکانت فیک تبریک کیروش به رهبرانقلاب و تبریک روزبه چشمی به حاج قاسم را هم در همین راستا ترجمه کنید)
▫️فاصله انداختن و #گسل_سازی میان ملت و حاکمیت و در نتیجه تحریک ملت علیه حکومت و مثل همیشه #مصادره_واژه_مردم و در نهایت خالی کردن پشت تیم ملی فوتبال از مردم و تخریب رمز پیروزی تیم ملی یعنی حمایت مردم و از کف رفتن شادی سراسری و #انسجام_ملی!
(۱)ماساژ پیام:در ماساژ پیام، از انواع تاکتیک های گوناگون (حذف، کلی گویی، پاره حقیقت گویی، زمان بندی، قطره چکانی و…) #جنگ_نرم استفاده می شود تا پیام بر اساس اهداف تعیین شده شکل گرفته و بتواند تصویر مورد انتظار را در ذهن مخاطب ایجاد کند. در واقع در این متد ، پیام با انواع تاکتیک ها ماساژ داده می شود که از آن مفهوم و مقصودی خاص برآید.
✍️علیرضامحمدلو
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: بیست و نهم
🆔@journalist_resane
🧕پرده برداری از حجاب استایل ها
🍎تکنیک جعبه سیب
✍️ژورسان
🌐«حجاب استایلها» چند سالی است به گونه خاص، از تأثیرگذاران در اینستاگرام تبدیل شدهاند. فعالانی که در هر پست صفحهشان عکس تازهای از مدل لباس و پوشش را به مخاطبانشان عرضه می کنند و مخاطب ترغیب میشود از مزون و یا فروشگاه معرفی شده توسط آنها خرید کند.
به نظر شما چرا این پدیده به یک باره گسترش یافت؟
👗پس از اشباع بازار پوشاک در اواسط دهه نود، نیاز به لباسهای پوشیده برای قشر مذهبی بیشازپیش احساس شد و تقاضا بالا رفت. بسیاری از محجبهها همیشه اعتراض داشتند که نمیتوانند در بازارهای عمومی لباس متناسب با پوشش موردنظر خود را بیابند. ازاینرو بسیاری از طراحان لباس تصمیم گرفتند به سمت جلب رضایت مشتریان این بازار حرکت کنند.
🏬تأثیرگذاری بلاگرهای حجاب استایل به جایی رسید که بسیاری از فروشگاههای نوپا برای معرفی برندشان توسط آنها به صف شدند و بابت هر تبلیغ باید مبلغ قابلتوجهی را به شکل غیررسمی و غیر قراردادی پرداخت میکردند تا لباسشان در یکی از استوریها توسط بلاگر حجاب استایل پوشیده شده و معرفی شود
🖼افرادی نیز تحتتأثیر حجاب استایلها و سبک زندگی رنگارنگشان وارد عرصه بلاگری حجاب استایل میشوند و با تولید عکسهای مشابه با لباسها و ژستهای شبیه آنها فعالیتهای مجازیشان را در شبکههای اجتماعی ادامه دادند تا شاید در شبکه رشدیافته و مشهور شوند
🍄این مسئله باعث تولید «قارچگونه» انواع مدلینگهای حجاب در شکلهای مختلف شد تا افرادی زندگی شخصیشان را مانند یک سرمایه در شبکههای مجازی خرج کنند تا به جرگه مدلینگهای حجاب بپیوندند.
👩🏼🏭حجاب استایل «مروج حجاب» نیستند بلکه «مانکن لباس» و دستنشاندة «کمپانیهای لباس» هستند و با قرارگیری در جعبه ی افراد باحجاب، «سطح توقعات پوشش» یک خانم را دستخوش تغییرات و فساد قرار دهند. تغییر پوشش برخی حجاب استایلها به دلایل مختلف مثل تمام شدن قراردادهای کاری و یا فعالیت با برندهای دیگری نشاندهنده بیاعتقادی آنها به این مسئله است
🚮یک سیب بهظاهر براق، اما با باطنی پوسیده؛ در یک جعبه بقیه سیبها را خراب میکند. هر هواداری یک صفحه مجازی، نشانگر یک قرارگیری یک سیب در سبد و جعبه محصولات ماست.
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی ام
🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚽️وضعیت فعلیِ اردوی تیم ملی 😂
🔺این قافله عزم کرب و بلا دارد😁
🆔@journalist_resane
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگا اُبهت مررردو😎
🆔@journalist_resane
📢 «حکمرانی مجازی دشمن» برای نوجوانان و جوانان، خطرناکتر از سند ۲۰۳۰ است.
💠 آیتالله میرباقری (۱۳۹۹):
▫️«مبارزه بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب وارد یک عرصه جدیدی شده. یعنی غرب در شکست نرمی که از انقلاب اسلامی خورده یک تلاش جدی کرده که مقیاس درگیری را تغییر بدهد و جنگ را از عرصه عالم عینی به عالم حکمرانی مجازی و به تعبیر دیگر، به عالم #خیال ببرد. دشمن بهشدت تلاش میکند که حکمرانی مجازی را در جهان گسترش بدهد.
اینکه مکرر من این را عرض کردم و حرف جدیدی هم نیست که حتی سوءاستفاده از گسترش این ویروس جدید کردند - پیشداوری نمیکنم که خودشان ایجاد کردند یا نه، در کنترل و مهارش دست دارند یا نه. ولی هرچه که هست - سوءاستفاده از این واقعه بهواسطه امپراتوری رسانهای خودشان [برای] کنترل جهان و ورود به حکمرانی مجازی است.
▪️این حد از تصرف نیاز به یک مقابله جدید دارد و ما باید سطح توان خودمان را ارتقاء ببخشیم. سازوکار مبارزه در حکمرانی مجازی با سازوکار مبارزه در عرصههای پیشین متفاوت است.
❗️من سؤال می کنم: چه اتفاقی افتاده که با یک ویروس کرونا چهارده میلیون دانشآموز از طفل تا نوجوان و جوان ما را بی قید و شرط وارد فضای مجازی میکنند و در اختیار حکمرانی مجازی دشمن قرار میدهند؟! به اسم آموزش از راه دور، به اسم آموزش الکترونیک. این بسیار مخاطره آمیزتر از طرح ۲۰۳۰ است. چه اتفاقی در طرح ۲۰۳۰ در طول یک دوره دوازده سال میخواست بیفتد که در طول کمتر از یک سال برای بخشی از نسل جوان ما نیفتاده؟! من تعجب میکنم چرا جریان حزبالله در مقابل این اتفاق هیچ واکنش جدی نشان نمیدهد؟!
این معنایش این است که سطح مبارزه دشمن و میدانهای درگیری دشمن که دارد تغییر افق و مقیاس میدهد مورد مطالعه ما نیست.» (۱۳۹۹)
🆔@journalist_resane
🧙🏼جادوگر دروغ
🔻علی کریمی، فوتبالیستی که تا همین یک سال و نیم پیش میخواست ذیل نظام جمهوری اسلامی رئیس فدراسیون فوتبال شود و رأی نیاورد، حالا دو ماه است ژست لیدری اپوزیسیون گرفته و حتی اعضای تیم ملی فوتبال را سرزنش میکند که چرا علیرغم جنایات! جمهوری اسلامی، در تیم ملی بازی میکنند! همین اولین دروغ علی کریمی است؛ اگر جامعه فوتبال یک سال و نیم پیش به او رأی بیشتری داده بود، او رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران شده بود و احتمالاً اداهای مبارزاتی کنونی را هم نداشت و اکنون هم علنی از حضور تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی قطر دفاع میکرد. وگرنه که جمهوری اسلامی شهریور ۱۴۰۱ با جمهوری اسلامی اسفند ۱۳۹۹ چه فرقی کرده است؟ اگر بحث ادعای کشتار مردم توسط نظام است که این ادعا در آبان ۹۸ و کلی وقایع قبلی دیگر هم موجود است، پس چرا علی کریمی تا وقتی که خودش بازی میکرد، همیشه ذیل پرچم جمهوری اسلامی، عضو تیم ملی بود و حتی تلاش کرد به ریاست فدراسیون فوتبال برسد و حالا یادش افتاده این تیم، ملی نیست؟ این تناقض رفتاری نشانگر دروغ بودن کل هویت سیاسی کنونی این فوتبالیست است.
🔻علاوه بر این، اهل فوتبال سطح سواد و گفتار و رفتار علی کریمی را میدانند. او در زمین فوتبال هم اهل گقتگو نبود، سیلی به داور، درگیری با فوتبالیستها و جدل در رسانهها، معرف خوبی برای شخصیت فوتبالی اوست. همین باعث میشود افراد به این نتیجه برسند که آنچه در مجازی مینویسد، کار خودش نیست. او البته چند مورد کپی مطالب دیگران و منتشر کردن به نام خودش را هم دارد، اما علاوه بر آن روشن است که او توانایی چنین نوشتنهایی را ندارد. این مورد هم نشان میدهد او هویتی دروغین برای خود ساخته است و همپای لقب فوتبالیاش، یعنی جادوگر، دروغها را جادو میکند و به نام راست به خورد مخاطب کم اطلاع خود میدهد.
اما فقط هویت سیاسی او نیست که دروغ است. کریمی در مصداقهای کوچک خبری هم دروغ مینویسد.
🔻اول؛ ۲۹ آبان بود که کریمی فیلمی از چند نفر نظامی پشت تیربار منتشر کرد و مدعی کشتار مردم ایذه توسط نظام شد. فیلم مزبور یک هوای بارانی و زمین خیس را نشان میداد. جستجویی ساده نشان میداد این تصویر اردیبهشت ماه سال جاری یعنی ۵ ماه قبل از آغاز وقایع اخیر، در صفحات یک گروه تروریستی و تجزیهطلب منتشر شده است و علاوه بر این موضوع، مردم ایذه میدانند که هوای شهرشان در این روزها بارانی نیست. واقعیت اما این بود که فیلم مزبور یکی از رزمایشهای بسیج در شمال کشور را به تصویر میکشید و کریمی میخواست با وردی دروغ آن را به عنوان حمله به مردم ایذه به مخاطبش غالب کند.
🔻دوم؛ اول آذر علی کریمی تصویر کشتههایی کنار هم افتاده در خیابانی را منتشر کرد و روی آن نوشت: «اینجا نه سوریه است، نه غزه؛ اینجا جوانرود است. مردم بی گناهی که بدست مزدوران حکومتی جان خود را از دست میدهند.»
آن تصویر، سوریه و غزه نبود، ولی جوانرود هم نبود؛ بلکه کابل پایتخت افغانستان در انفجاری در سال ۲۰۱۶ یعنی ۶ سال پیش بود.
🔻سوم؛ دو روز پیش علی کریمی تصویری خون آلود از یک جوان منتشر کرد و مدعی شد او با دوشکا در جوانرود تیر خورده است. در حالی که علی حمیدوند صاحب عکس طبق قول خودش، از ساکنان روستای وراینه نهاوند در ۲۲ تیرماه امسال بر اثر تصادف در محور نهاوند به نورآباد متأسفانه پای خود را از دست میدهد.
🔻چهارم؛ نیمه آبان بود که علی کریمی تصویری از دو کودک فقیر منتشر کرد و با سوءاستفاده از مشکلات معیشتی مردم ، روی آن نوشت: «این مردم توی تمام زندگی حقشون خورده شده! حقشون گلوله نبود.» اما تصویر منتشر از سوی کریمی، مربوط به حدود ده سال پیش و کشور پاکستان بود! تصویری که روی مقالهای در مورد کشتار مردم پاکستان توسط نیروهایی آمریکایی و در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بود.
🔻پنجم؛ یکی دو روز قبل از آن هم کریمی در استوری اینستاگرام خود فیلمی از دختری در حال رقص گذاشت و ادعا کرد این دختر رقاص نوه آیتالله مکارم شیرازی است. چند ساعت بعد، این شخص، با انتشار یک ویدیو هرگونه انتساب به آقای مکارم را رد کرد و با عصبانیت خواست این کار را تکرار نکنند. او حتی نام آیتالله مکارم را هم به درستی بلد نبود! او مربی بدنسازی و ساکن خارج کشور است و از قضا در صفحه شخصیاش در حمایت از اغتشاشات مطلب میگذارد، اما هدف دروغهای کریمی قرار گرفت.
#رسانه_اغتشاشات
🆔@journalist_resane
📜رسانه شناسی سقیفه
🗞شیوه مقابله حضرت زهرا(س) با جنگ های شناختی
✍️ژورسان
#قسمت_اول
📅یکی از روشهای تسلط بر افکار مردم، جنگ روانی است که تأثیر آن جنگ های نظامی بیشتر است. در «طول تاریخ» همواره این تکنیک استفاده شده است. در تاریخ اسلام از جمله پس از رحلت پیامبر از این تکنیک های جنگ روانی بسیار استفاده شده و حضرت زهرا(س) به مقابله به مثل، این حربه ها پرداختند.
🏳️حضرت با پیش بینی آینده ی وخیم جامعه ی اسلامی به میدان آمدند و با عمر کوتاهشان که بیش از ۷۵ روز در دنیا نبودند، با جنگ روانی و شناختی دشمنان در مدینه، مقابله کردند.
🔆یکی از راهبردهای مورد استفاده ایشان استفاده از «عملیات های روشنگری» می باشد. در این تکنیک فعالیت اصلی «شناساندن حقایق» بر روی چشم مخاطب می باشد و با «افشاگری نقاط باطل» مخاطب را در برابر "پاندمی دروغ و تزویر" محافظت می کند.باتوجه با این مقدمه مهمترین تکنیک های شناختی حضرت زهرا(س) در جهت کنشگری رسانه ای را میتوان به شرح زیر برشمرد:
☀️تکنیک الگوسازی
حضرت زهرا (ع) درباره به نقش اهل بیت فرمودند: «محمد و علی (ع) پدران امت اسلام اند، کجی ها را راست و انحرافات را اصلاح میکنند. اگر مردم ایشان را اطاعت کنند، این دو آنها را از عذاب جاویدان نجات میدهند» تأکید حضرت زهرا (س) نشانگر ضرورت وجود الگوهای کامل در جامعه است زیرا دارای آگاهی غیبی و به دور از خطا می باشند
(مجلسی، ۱۴۰۳: ج ۲۳، ص۲۵۹).
🏛تکنیک تبیین فلسفه کارکردی
«خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت (س) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.» ایشان با بیان این مسئله به "فلسفه کارکردی" امامت پرداختند که با وجود یک شخصیت معصوم است که میتوان در جهان، نظام اجتماعی سامان میگیرد و عدالت و رفاه برقرار می.شود
(مجلسی، ۱۴۰۳: ج۲۹، ص۲۲۳)
🔁تکنیک تکرار
از محمود بن لبید نقل شده است که پس از رحلت پیامبر، فاطمه (س) رادر کنار قبر حضرت حمزه گریان مشاهده کردم و از ایشان پرسیدم که آیا برای امامت علی(ع) از سخنان پیامبر اکرم میتواند دلیلی آورد؟ حضرت پاسخ داد: «شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده اید؟ شنیدم که پیامبر فرمودند: علی بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار میدهم.»
مجلسي، 1403 : ج 36 ، ص353
🕋مقابله با مارپیچ سکوت
محمود بن لبید از حضرت زهرا(س) پرسیدند: بانوی من! پس چرا علی (س) سکوت کرد و حق خود را نگرفت؟ حضرت پاسخ داد: «پیامبر خدا (صلى الله عليه وسلم) فرمود: مثل امام مانند کعبه است مردم باید به سویش بروند و در اطراف آن طواف کنند. نه آنکه کعبه به سوی آنها بیاید و دور مردم طواف کند».
مجلسي، 1403 : ج 36 ، ص353
🔇از مهمترین فعالیت حضرت زهرا مقابله با "مارپیچ سکوت تاریخ" خودشان بود.در مارپیچ سکوت یک گروه اجتماعی ممکن است اعضا را به دلیل عقایدشان منزوی یا طرد کند و افراد با "ترس از انزوا" به جای ابراز عقیده سکوت می کنند.ایشان با خطاب به مردم و متذکر شدن عقوبت الهی خواستار شکستن فضای رسانه ای غالب بودندو نداشتن "حریت مردم" سبب شقاوت آن جامعه شد
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و یکم
🆔@journalist_resane
رصد_جامع_حواشی_جام_جهانی_فوتبال_شماره_7.pdf
3.89M
💠 #رصد_جامع فضای مجازی پیرامون حواشی جام جهانی 2022 قطر
▫️از #سرخط_خبری رسانههای معاند در خصوص جام ۲۰۲۲ تا تحلیل احساسات کاربران فضای مجازی و اهم محورهای #دستورسازی_شبکههای_بیگانه
🆔@journalist_resane
🔎آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب نقطهای به آشوب هندسی
▫️آواتار ها تصاویری هستند که کاربران در اینترنت و به خصوص در تالار گفتگو برای پروفایل خود استفاده میکنند. کاربران عموما از آواتار خود در شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و #فضای_مجازی استفاده میکنند. این تصویر، جایگزین تصویر واقعی فرد است و افراد در صورتی از آن استفاده می کنند که تمایلی به انتشار #تصویر_واقعی خود نداشته باشند.
▫️در مدل جنگهای شناختی، برای انگاره سازی و مسمومیت و تخریب افکارعمومی، از #شبیه_سازی، واقعنمایی و آواتارسازی از وضعیت موجود استفاده میشود. این سبک در واقع #مسیر_میانبری است که بجای میدان گسترده و پهنای باند بالای اغتشاشات، در نقاط خاص، متمرکز میشود و با آواتارسازی از نقاط آشوب، به #آشوب_هندسی و فراگیر و چندوجهی بعد از چندمرحله نائل میشوند.
▫️عکسنوشت ها و کپشنهای بدون سند، کلیپهای ساختگی و تاریخ مصرفگذشته، #پروفایلهای_سیاه یا رنگی یکدست، تکرار کلیدواژههای مشترک و #هشتگسازی از روشهای معمول در تکنیک آواتارسازی آشوبناک از وضعیت موجود هستند. در چند روز اخیر هم شاهد این ماجرا هستیم که رسانه های معاند درصدد تهیه مقدمات و مواد اولیه این جنگ آواتاری بوده که به چندنمونه اشاره میشود.
1️⃣ #اعتصاب کامیون داران، تعطیلی مغازهها و تضعیف سرمایه بانک ها را جهت فلج اقتصادی دنبال میکنند.
2️⃣ #اغتشاش دانشجویی و فلج دانش و دانشگاه را با مسمومیت زنجیرهای و مشکوک در دستور کار قرار میدهند.
3️⃣#دستکاری بازار ارز و دارو را جهت تولید نارضایتی و همراه کردن قشر خاکستری و خاموش با اغتشاشات در برنامه دارند.
4️⃣ #کشته_سازی از مردم عادی و سپس تولید ناامنی با ترورهای متقابل کور(مثلا بمب گذاری) یا هدفمند(مثلا حمله به مدارس علمیه جهت نفرتآفرینی ) هم در چک لیست عناصر معاند قرار دارد.
5️⃣ #پروپاگاندای مجازی و فلج شناختی جهت تعمیم اعتراضات، اغتشاشات، اعتصابات و نارضایتیها و بیاعتمادیها نیز قلب عملیات آواتارسازی را تشکیل میدهد.
🔻این روش ترکیبی، برای تبدیل آشوب نقطهای به آشوب هندسی و چندوجهی است. اساسا وقتی سرمایه اجتماعی یک شورش پایین باشد از مدل غیرمتراکم و آواتاری بهره میبرد تا #عمق_پایین و #پهنای_پایین شورش را از این طریق جبران کند. حواسمان به مهرههای شطرنج دشمن باشد تا در روایت، تبیین و کنشگری رسانه ای و میدانی، منفعلانه، متاخرانه و غافلگیرشده رفتار نکنیم.
✍️علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه
#تکنیک_شناختی
#رسانه_اغتشاشات
🆔@journalist_resane
🔴⚡️سخنان مهم آقای کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تبیین پشت پرده امنیتی آشوبهای اخیر!
🔺ما پیروزیهای بسیار بزرگی در این آشوبها بدست آوردیم. مهمترین تبیین در باره این اغتشاشات را رهبری در دانشگاه افسری ارائه کردند و فرمودند این اتفاق خلق الساعه نبود.
🔺از حداقل شش هفت سال قبل ۴۹کشور توافق کردند برای براندازی ج.ا.ا دو کشور ترکیه و امارات از دو سال قبل از این ائتلاف کناره گیری کردند.
🔺۴۷سرویس جاسوس از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، آل سعود، اسپانیا، مصر، اردن و... در این کار ستاد تشکیل داده و این جنگ ترکیبی را طراحی کردند.
🔺در زمان روحانی زیرساختهای براندازی آماده شد و قرار بود همان زمان عملیاتی شود که به علت کرونا برنامه هایشان بهم ریخت پنجاه درصد توان دشمن در فضای مجازی سازماندهی شده بود.
🔺یکی از گسلهای جامعه ما حجاب است. دشمن این گسل را انتخاب کرد. یکی دیگر از گسلها احزاب بود اکثر سران فتنه 88 نیز به نفع این اغتشاش هم موضع گیری کردند. گسلهای قومی و مذهبی از دیگر موارد مورد استفاده این جنگ ترکیبی بود.
🔺در جنگ ترکیبی به سمت دلار رفتند در حالیکه مسئولین می گفتند ما به اندازه کافی دلار به ابزار تزریق کرده ایم. در طی شصت روز آمار حضور اغشتشاگران در خیابان 500 هزار نفر روز بوده است یعنی اگر یک نفر ده بار هم آمده در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود.
🔺گفتند نمادهای حاکمتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت تیر ۶۰ تکرار شود.
🔺آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال 88 هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید.
🔺جنگ شناختی یکی دیگر از ابعاد این جنگ ترکیبی بود. اینها مدتها القاء می کردند در این 40 سال کاری صورت نگرفته است.
🔺اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازدشتیهای هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده اند. تمام این ارتباطات بدست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می شود.
🔺70% دستگیر شدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده اند. 67% اهل شرب خمر بوده اند.
🔺از این شاربان خمر 47% دائم الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همانکس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. 80% اینها خارج از کشور را بهشت می دانند.
🔺خانم مولا وردی معاون روحانی طرحی داشت و می خواست فاحشه ها را بیمه کند.
🔺دولت عراق نزدیکترین دولتها به ایران است. ما سه خواسته ازدولت عراق داشتیم اول اخراج کل کومله و دمکرات از کردستان عراق دوم تحویل کسانی که در ترورها دست داشتند سوم استقرار دولت عراق در مرزها. عراق آنها را پذیرفت.
🔺یکی از مسئولان کومله با دو بچه اش به محل جلسه آمده بود آن مقر را نزدیم.
🔺مسئولین نظامی می گفتند ما نوک خودکار را روی نقشه می گذاشتیم و همان هدف را روی زمین می زدیم.
🔺با باز شدن مسیر بوکمال ، راه زمینی ما تا سوریه و حزب الله و دریای مدیترانه باز شد. تحولات منطقه بعد از این آشوبها شدت می گیرد. و همه چیز را آماده کرده و پای کار برده ایم.
🔺دستگاه اطلاعاتی ما از این طرح مطلع شد و در سند امنیتی ۴۰۱ برای مقابله با این طرح آماده شدیم و به ۵۰درصد از استعداد و توان دشمن ضربه زدیم.
🔺در آینده در داخل و خارج تحولاتی رخ خواهد داد. دشمن در عناصر رسانه ای خود تجدید نظر می کند.
🔺ما هنوز کارهای بین المللی خود را شروع نکرده ایم. ما دستمان برای هزینه دادن امریکا، انگلیس و فرانسه خیلی باز است.
🔺هر گرهی که دولتهای قبل زدند این دولت یکی بعد از دیگری در حال باز کردن آن است.
🔺عده ای در زمان روحانی بدون گزینش در آموزش و پرورش نفوذ داده شدند. معلمهایی که دانش آموزان را تحریک کردند همه شناسائی شدند.
🔺 مظلومیت بسیج در این آشوب این بود که دست خالی به میدان رفت.
🆔@journalist_resane
💢تفاوت حقوق خبرنگاران فارس با بی بی سی و سعودی نشنال چه قدر است؟
♦️درز اطلاعاتی که به ارزش خبرنگاران فارس جهادی افزود!
🆔@journalist_resane
🇮🇶🇺🇸فرشته آمریکایی، عراق اهریمنی
👿تکنیک اهریمنسازی
✍️ژورسان
📰رسانه ها تلاش میکند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطبی را نسبت به عقیده و رفتار گروه خاصی برانگیزانند؛ بهنحوی که اگر گروهی از دیدگاه رسانه، رفتاری مطابق میل آنها نداشته باشند؛ سعی میکند وجهه منفی گروهی را انچنان بزرگنمایی کنند تا از این طریق آنها را شبیهِ انسانی شیطانی جا زنند.
🛡پراتکانیس نویسنده کتاب عصر تبلیغات، معتقد است یکی از زیانبارترین پیامدهای تبلیغات، تسهیلِ نابودی افراد یک ملت به وسیله ملت دیگر، بدون عذاب وجدان است. به عبارتی رسانه ها با استفاده از این تکنیک:
یک.دستور به کشتن میدهند!
دو.کشتن را امری اخلاقی می کنند!
🇰🇼تافلر نویسنده و آینده پژوه آمریکایی مینویسد: «زمانی که یک دختر 15ساله کویتی، در کنگره آمریکا شهادت داد که سربازان عراقی در کویت، نوزادان را میکشتند و دستگاههای نگهداری نوزادان را به عراق منتقل میکردند، دل خیلی از مردم جهان به درد آمد؛ درحالیکه به جهانیان گفته نشد که وی دختر سفیر کویت در واشنگتن و عضو خانواده سلطنتی است و شهادت او کاملا صحنهسازی شده است».
🤥آمریکا برای اینکه به کشور عراق حمله کند نیاز داشت تا اذهان جهان را توجیه کند و با استفاده از رسانه و بهانه های دروغین؛ این کشور را یک اهریمن جهانی به دنیا معرفی کند.
به نظرتون این اتفاق چگونه رخ داد؟
💣اهریمن سازی عراق برای دنیا؛ از طریق اینکه این کشور دارای اورانیوم، کیک زرد، گازهای سمی، سلاح های میکروبی و ... است شروع شد و با مظلوم نشان دادن کشور کویت و تجاوز به این کشور؛ اذهان جهانی را توجیه کردند که به عراق حمله کنند. حمله به عراق در تاریخ 20 مارس 2003 و با شعار «عملیات آزادی عراق» آغاز شد. در این حمله غافلگیرانه آمریکا با 600هزار نیرو، از کشورهایی همچون بریتانیا، استرالیا، لهستان و .... صورت گرفت
💀مطابق آمار و تا سال 2007 یعنی 4 سال پس از آغاز جنگ، یک میلیون و دویست هزار عراقی کشته شدند!
☠️رسانه ها مرگبار هستند مراقب باشید!
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و دو
🆔@journalist_resane
⚔️جنگ مرگبار قوم هوتو و توتسی
👿تکنیک شایعه سازی
✍️نامشخص
⚛️شاید اگر از مردم بپرسید که خطرناک ترین سلاح بشر چیست؟! ذهن بسیاری به سمت بمب اتم برود که در یک لحظه ۲۰۰هزار نفر را در هیروشما کشت! ولی ۲۸سال قبل در سال ۱۹۹۴ مشخص شد که خطرناکترین سلاحی که بشر ساخته #شایعه و دروغ است!
⚰️در سال ۱۹۹۴ دروغی که فرانسویها در روآندا شایع کردند باعث شد در طول ۳ماه، ۸۰۰ هزار نفر قتل عام شوند! عددی که با حساب کشتههای مهاجرت که پس از آواره شدن براثر گرما و غرق شدن و بیماری و... مردند به ۱میلیون نفر میرسد!
🇷🇼کشور روآندا حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت داشت که از این جمعیت ۸۰ درصد متعلق به قوم #هوتو و ۱۵درصد متعلق به قوم #توتسی بود. این دو قوم قبل از جریان استعمار به خوبی کنار هم زندگی میکردند ولی پس از استعمار آنها توسط بلژیک و فرانسه، با شیوه اختلاف بینداز و حکومت کن میان این دو قوم اختلاف افتاد، استعمار تصمیم گرفت در شناسنامهها قید کند که چه کسی توتسی است و چه کسی هوتو و بیشتر منابع را در اختیار اقلیت توتسی قرار دهد! تا کینه توتسی را در دل اکثریت هوتو بکارد!
👨💼مدتها این دو قوم به واسطه تحرکات استعمارگران با هم درگیر بودند که بعد از سال ۱۹۹۳ و تعیین جمهوری، به علت بیشتر بودن قوم هوتو، رئیس جمهور از قوم هوتو انتخاب شد! (حالا نوبت به برداشت محصول برای استعمار رسیده بود!)
✈️در سال ۱۹۹۴ هواپیمای حامل رئیس جمهور رواندا که از قوم #هوتو بود توسط موشکی ناشناس سرنگون شد! قوم توتسی که اساسا امکانات این کار را هم در اختیار نداشت شدیدا این ماجرا را تکذیب کرد ولی کار از کار گذشته بود! با حمایت تسلیحاتی فرانسه، افراطیهای قوم هوتو شروع به نسل کشی کردند تا کل یک و نیم میلیون جمعیت توتسی را ریشهکن کنند!
🔞در این میان هر هوتویی که با آنها مخالف بود را هم میکشتند! و گاهی در یک روز نزدیک ۳۰هزار توتسی را میکشتند! طبق آمارهای غیر رسمی به ۲۰۰هزار زن توتسی تجاوز شد.
✊ماجرا نسل کشی روآندا یکی از تاریکترین ماجراهای قرن بیستم بود که نقش کثیف استعمار و شایعات استعمار را روشن میکند! حدود ۹درصد از کل جمعیت روآندا در آن ماجرا کشته شدند! و ۲۰درصد از جمعیت روآندا آواره شدند!
💀همه این جمعیت را یک اسلحه تارومار کرد! دروغ و شایعات استعمارگران!
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و سه
🆔@journalist_resane
⚔️جنگ مرگبار قوم هوتو و توتسی
📙تاریخ برای سرگرمی نیست. تاریخ سراسر تامل و بینش و نتیجه تجربه هزاران ساله تمدن بشری است.
تاریخ چراغ راه آینده است.
▪️در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای.حامل رئیسجمهور وقت رواندا «قوم هوتو» ( قوم اکثریت ساکن روآندا) از وضعیت آشوب و ضعف قدرت مرکزی استفاده کرده و این جنایت را به «قوم توتسی» (قوم اقلیت) ساکن این کشور نسبت داد.
▪️ همین امر باعث آغاز درگیریهای شدید میان این دو قوم شد. در جریان نسلکشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریکترین فاجعه انسانی نیم سده گذشته یاد میشود، علاوه بر کشتهشدن هشتصدهزار نفر به هزاران زن هم تجاوز جنسی شد.
▪️هر دو قوم یک نژاد، یک فرهنگ و یک تاریخ مشترک داشتند اما تلفیق تاریخ استعمار زده و جهالت و تعصب و شستشوی مغزی جنایتی را رقم زد که در تاریخ نمونه مشابه ندارد.
🎥فیلم «هتل روآندا» سعی در بازتاب این نسل کشی هولناک دارد.
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و سه
🆔@journalist_resane
🔴⚡️امپریالیسم رسانه!
📰 ۱۵۰۰ روزنامه
📄 ۱۱۰۰ مجله
📻 ۹۰۰۰ شبکهی رادیویی
📺 ۱۵۰۰ شبکهی تلویزیونی
📗 ۲۴۰۰ نشریه و.......
⚡️تمامی اینها تحت مالکیت ۶ شرکت هستند.
🔺شرکت GE: مالکیت یهودی + زیر شاخهها
🔺شرکت News Corp: مالکیت یهودی + زیر شاخهها
🔺شرکت Disney: مالکیت یهودی + زیر شاخهها
🔺شرکت Viacom: مالکیت یهودی + زیر شاخهها
🔺شرکت Time Warner: مالکیت یهودی + زیر شاخهها
🔺شرکت CBS: مالکیت یهودی + زیر شاخهها
🆔@journalist_resane
🎨نقاشی استاد یاغی
☣️تکنیک بحران سازی مصنوعی
✍️ژورسان
📰"بحران" جزء جداییناپذیر زندگی بشر است و هر جا حادثهای به وجود بیاید، رسانه، به یکی از مهمترین صحنهگردانان آن بدل میشود، تاحدی که دیگر نمیتوان "حادثۀ بدون رسانه" را تصور کرد
😵"رسانه پوشش بحران ها"، می توانند چشم ها را به صفحه دیجیتال بدوزند. بحران ها به واسطه داشتن مولفه های "همچون نو بودن"، "شوک سازی" و "هیجان روانی" برای کاربران مجازی جذاب و تمرکز را به سمت خود جلب می کند.
🛒شهر متنوع رسانه، تمرکز مشتریانش را مختل و به توجه تقسیم شده (Divided attention) تنزل می دهد اما اگر بخواهد مشتریانش را به یک موضوع معطوف کند از اخبار های بحرانی و شوک اور استفاده می کند برای این موضوع مثال های بسیار قابل توجهی وجود دارد
📹با شنیدن خبر ترور پرزیدنت کندی، از هر شش نفر، پنج نفر کارهای روزانه خود را برای دیدن تلویزیون زمین گذاشتند. مراسم تشییع او 81 درصد از مخاطبان تلویزیون را به خود اختصاص داد. 79 درصد خانواده های امریکایی سخنرانی عصر جرج بوش در ژآنویه 1991 و در زمان حمله هوایی بغداد را تماشا کردند.
🏳️در هفته اول جنگ دوم اعراب و اسرائیل (1973) 68 درصد در تمام طول روز به رادیو گوش می دادند و حتی 55 درصد همراه با تلویزیون به رادیو گوش می دادند. این ها بخش کوچکی از علاقمندی مخاطبان برای شنیدن و دیدن اخبار در بحران است.
✨سوژه های رسانه ای اغتشاشات اخیر در ایران بدون حضور یک "جمعیت مردمی" دیگر برای "پمپاژکنندگان رسانه ای"، رنگ و لعابی ندارد و بدون پوشش خبری از کف میدان، غذای سمی آنها برای مخاطبین ایرانی بسیار بی مزه، تلخ و بدون مشتری می باشد.
🚛اعتصاب کامیون داران، مسمومیت زنجیرهای دار دانشگاهیان، کشته سازی، حمله به خانه قشر مذهبی ایذه و ... همگی این موارد به منظور ساختِ تصویری از "ایران بحرانی" است که می خواهد "اتش زیر خاکستری" که مدت هاست خاموش شده و خواست عمومی ندارد را زنده نگه دارد و انرا "تعمیم کلی" دهد.
👨🎨"استادان نقاشی رسانه" با کمک "یاغی گران" در حال بازنمایی و کشیدن تصویری متفاوت از جامعه هستند که با تابلوهای رسانه ای، تبلور یک "جامعه ی معترض برانداز" را می خواهند نشان دهند
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و چهار
🆔@journalist_resane
🔎جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سهگانه
▫️در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" میچرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، #قلب_ساختار_معرفت شناسی را شکل میدهد.
▫️در جنگ شناختی که #افکارعمومی را بعنوان مخاطب خود میبیند، تلاش بر اعتبارزایی یا #اعتبازدایی است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت میگیرد یا ترور اعتبار و دلیلخاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد.
▫️اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق میشود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل میکند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف میشود که در ادامه تبیین میشود.
1️⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره میبرند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت میدهند. #شعارهای_ساختارشکنانه مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانهملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی)
2️⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیتها و روشنفکران اجتماعی تشکیل میدهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل میکند، عقلانیت و #حمایت_نخبگانی است و لایه های اعتبار را مقاوم تر میکند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا میتوان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی)
3️⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهرهها و قهرمانها و مشاهیر به جادهای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیتهای مقبول و چهرههای مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی #سرمایههای_فرهنگساز هر سیستمی محسوب میشوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز میتوان ذیل این محور، طبقهبندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی)
🔸اعتبارزدایی از مرجعیتهای سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و #ایجاد_نویز در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس میکند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش میکشد.
🔸در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور میکند تا #رمزگشایی_پیام از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش میشود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه #سکته_ارتباطی صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل میرود.
✍️علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیگر رسانه
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سی و پنج
🆔@journalist_resane
«سارا اورارد» اهل لندن است که تقریبا دو سال پیش، پلیس لندن بهش تجاوز میکنه و اون رو به قتل میرسونه وجنازشو آتش میزنه
عجیب اینه که عبارت انگلیسی مهسا امینی در وبسایت"بی بی سی" 170000 نتیجه در برداشته
وقتل وتجاوز سارا اورارد تا امروز فقط 1700 تا
آیا جنگ رسانه چیزی غیر اینه؟
🆔@journalist_resane
💊 مسکن مجازی
👓 انگاه که نمی دیدم!
✍️ ژورسان
🎶به اقتضا دلایلی مجبور و منجر شدم که جراحی چشم انجام دهم. قبل از عمل چشم تصمیم گرفتم برای اینکه وقت خودم را بعد از دوران عمل که نمی بینم، به بطالت گذرانده نشود، مجموعه ای از پادکست را دانلود و شروع به گوش کردن نمایم.
⚛️عموما پادکست های دانلودی، در مورد فلسفه زندگی و سطوح علوم انسانی و یا در مورد موفقیت بود که از مجموعه ترجمان دانلود کردم و به «خیال و ظن» خودم می توانم شروع به گوش دادن آنها نمایم اما وضعیت روحی و جسمی بعد از عمل مرا به گونه ای به «بی تابی» رساند که عملا بعد از گوش دادن تعدادی از پادکست ها در دو روز اول، «توان و حوصله» را از من گرفت.
😣مقصد اولیه در روزهای اولیه، استفاده حداکثری و «گوش سپاری» به «مسایل تحلیلی عمیق» بود اما درد مریضی مرا سوق به مسکن دارویی داد اما این قسم مسکن، روح بی قرار و جسم انسانی دردمندم را تسکین نمی داد و برای «فرار و فراموشی» از درد و رنج، به مسکن دیگری باید روی می اوردم و آن فضای مجازی بود.
📣حضرت امام (رض) در چهل حدیث خود نکته ای دارند که خداوند متعال در امتحانات «سختی»، «تنهایی»، «ناگواری» را به سراغ انسانی می فرستند تا مورد امتحان قرار گیرد و هدف از این امتحانات این است که «دلبستگی ها»،«تعلقات» وی کمتر شود. هنگامی که فرد از چیزی یا کسی خاطره ای بد در ذهنش بماند از او متنفر می شود و امتحان الهی فلسفه آن «ایجاد ذهنیت بد از دنیا» در «خاطر و حافظه انسان» است.
📺︎حال انسان متمدن امروزین برای فرار و تسکین درد با فرار به عالم مجاز، می خواهد درد عالم کنونی را فراموش کند تا بدین وسیله رجوع به عالم ملکوت را در هنگام شداید را از او بگیرد به عبارتی میتوان نتیجه گرفت که استفاده از مسکن مجازی خود یک نوع «شرک خفی» است که در دستگاه افرینش تنها مسکن حقیقی را به کنار می راند و نخواهد گذاشت که انسان، درمانگر حقیقی خود را بیابد.
📿حضرت امام(رض): از نكات شدت ابتلاى بندگان خاص اين است كه آنها در اين ابتلا و گرفتاريها به ياد حق افتند و مناجات و تضرع در درگاه قدس ذات مقدس نمايند و مأنوس با ذكر و فكر او گردند.
🆔@journalist_resane
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق میافتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض میشود و با تغییر نسلی، یک نگاه و #شناخت_وارونه و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا میکنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است.
اما اگر از زاویه دید #علوم_شناختی و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانهای را می توان متصور بود:
1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف #تسخیر_افکارعمومی(public opinion) شکل میگیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا میکند و عمق دادهها در سطح پایینی قرار میگیرد و با تلاش در #فضاسازی، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار میدهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری)
2️⃣ لایه ذهنیتها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح #ارتکازات و عقل عرفی جامعه میشود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد میشود. در روانشناسی نیز مفهوم #طرحواره با این واژه قرابت دارد که به دادهها و اطلاعات درونیسازی شده و رسوبیافته در ذهن اطلاق میشود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و #تغییر_عادتها و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی)
3️⃣ لایه معرفتها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفتشناسی جامعه هدف است. مثلا #اتاقهای_فکر و اندیشکده ها و دانشگاههای یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقلگرایی به تجربه گرایی و از هستیشناسی به زبانشناسی تنزل میدهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، #معرفتشناسی_عقلگریز را بر جامعه مسلط میکنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش)
🔸اهداف لایههای شناختی
▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال #فضاسازی است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی #فرهنگسازی است و لایه سوم نیز با هدف #معرفتسازی یا #ایدئولوژی_سازی و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری میشود.
🔸ابزار لایههای شناختی
▫️لایه اول، #خبرپایه است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی میشود. لایه دوم #فرهنگپایه بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا میکند.
▫️لایه سوم نیز #معرفتپایه بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی به سمت تجربه گرایی و شبه علمها و نامعرفتها تغییر وضعیت میدهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکهای و دادهبنیاد و #اطلاعاتسرگردان و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) میشود.
✍️علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
#جنگ_شناختی
#سوادرسانه
#علوم_شناختی
🆔@journalist_resane