May 11
🎞سواد رسانه ای در ایران از چه رنج می برد؟
✍️مجتبی فرهنگ
🔖بررسی آسیب های کتاب های حوزه سواد رسانه
1️⃣ترجمه ای بودن
🔸اکثر کتاب های در حوزه سواد رسانه ای، ترجمه از کشور های دیگر می باشد.متاسفانه مساله متفکران و اندیشمندان کشورمان، تولید دانش و نظریه بومی در حوزه سواد رسانه متناسب با فرهنگ و جغرافیای ایرانی تا کنون نبوده است و به ندرت آثار تالیفی در حوزه سواد رسانه ای داریم.
2️⃣گرداوری بودن
🔸از معضلات اصلی در حوزه سواد رسانه ای این است که مباحث مطرح شده در کتب اکثریت گرد اوری از منابع مختلف فضای مجازی مانند سایت ها، شبکه های اجتماعی و ... می باشد. این مسئله سبب می شود که اثار تولید شده، شبیه یک کلاژ به هم ریخته شود و خروجی آن یک معجونی خواهد بود که فاقد عمق و روح است. بعضی از کتاب های سید بشیر حسینی که به تیراژهای چند صد هزارتایی رسیده است دارای این اسیب می باشد.
3️⃣عدم پرداخت به مبادی اسلامی و مصادیق مجازی
🔸پرداخت به فضای مجازی از منظر فلسفه و عرفان اسلامی جای آن خیلی خالی می باشد. مبادی اسلامی با پرداخت به قوه خیال و عالم مجاز می تواند، نظریات مختلفی را تولید و مطرح کند، اما متاسفانه باید اذعان کرد که هیچ کتابی با این رویکرد تدوین و تولید نشده است
4️⃣ژورنالیستی نبودن
🔸اکثریت دانش سواد رسانه ای در ایران فاقد سیر روایی و داستانی هستند. اینکه متناسب با جریان های فضای مجازی بتوانیم تئوری سوادرسان هرا ارایه دهیم نیازمند هوشمندی و حافظه قوی می باشد. در حوزه سواد رسانه ما نیازمند کتابی شبیه اثر مغالطات اقای خندان می باشیم که دارای سیر روایی و پر مثال باشد.
#سواد_رسانه
🆔@journalist_resane
🔸ساسی مانکن یک استراتژیست رسانه ای است
🔹ایدا(AIDA) یک مدل ارتباطی است که توسط شرکتها به منظور افزایش مصرف محصولات رسانهای و مورد استفاده قرار میگیرد.
🔖آیدا مخفف کلمات توجه، علاقه، تمایل و اقدام یا تعامل است. موزیک ویدئویهای #ساسی_مانکن و نحوه گسترش و فراگیری آن بهانهای شد تا به بررسی مدل تبلیغاتی و رسانه ای موزیک ویدئوهای ساسی بپردازم. بدون شک مضامین، محتوا، ریتم و ... در فراگیری این موزیک ویدئوها موثر است لکن همه این عوامل به تنهایی نمی تواند سبب فراگیری ای موزیک ویدئو میان کودکان و نوجوانان شود.
از این جهت مدل تبلیغاتی ساسی در نوع خود جالب و محل مطالعه است.
✍️گرالیت
#سواد_رسانه
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: اول
🆔@journalist_resane