eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
680 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١۰ بهمن ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١۵ جمادی‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٩ ژانویه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١۶ شِواط ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ در سخنرانی سالانهٔ وضعیت کشور آمریکا، ، ایران، عراق و کره‌شمالی را حامیان تروریسم و خواند! (٢٠٠٢م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١١ بهمن ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١۶ جمادی‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٣٠ ژانویه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٧ شِواط ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ آغاز صدراعظمی (١٩٣٣م) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ (شنبهٔ سرود) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 شبات یا شنبه و احکام آن در یهودیت 🔸 [سَبَّت یا شَبّات (שבת) sabbath] 1️⃣ در روز شنبه علامت عهد میان خدا و قوم بوده است، زیرا در این روز خداوند کار آفرینش جهان را پایان داد! روز شنبه نه فقط برای فرد ، بلکه برای خدمتکاران و حیواناتی که برای او به کار گماشته می‏‌شوند نیز روز آرامش و استراحت است. 2️⃣ بنابر عقیدهٔ ، خدا پس از خلقت خود در روز هفتم آرام گرفت! گرچه خدا در این زمان نگفت که شبات نگاه داشته شود، اما اصل استراحت در روز هفتم را همانند نمونه و سرمشق به یهود آموخت! 3️⃣ انسان علاوه بر خواب روزانه در هر روز، نیاز به استراحت جسمانی و مغزی دارد. اما بیشتر از آن نیاز دارد که به‌طور منظم دست از کار روزانه کشیده و توجه خود را به‌سوی خدا متمرکز کند. لذا خداوند را تقدیس نمود، زیرا که در آن آرام گرفت. واژه‌ی «سَبَّت» به‌معنای «استراحت» است. 4️⃣ پیش از غروب آفتاب روز جمعه شروع و با فرارسیدن غروب آفتاب روز شنبه به پایان می‌رسد. در این روز از کار کردن دست کشیده و بر طبق دستور تورات مطلقاً هیچ کاری نمی‌کنند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 شبَّات‌های مخصوص سال 🔸 در طول سال، هشت (شنبه) مخصوص وجود دارد که باید از آن اطلاع داشته باشند. علاوه بر «نماز شبات»، در این روزها نماز جداگانه‌ای نیز خوانده می‌شود. 1️⃣ شبات شوا (توبه) שבת שובה 👈 نام شنبه پیش از روزه بزرگ (کیپور) است، که واعظان مردم را به توبه و اصلاح اعمال و ویژگی‌های ضداخلاقی در طول سال گذشته دعوت می‌کنند. 2️⃣ شبات شیرا (سرود دریا) שבת שירה 👈 یادوارهٔ شکافته‌شدن دریا هنگام عبور و غرق شدن سپاهیان فرعون است، که در آن سرود شکرانه خوانده می‌شود. 3️⃣ شبات شقالیم (اعانات) שבת שקחים 👈 مناسبت این شنبه، گردآوری هدایای مردم برای خانهٔ خداوند و خرید قربانی تقدیمی در طول سال می‌باشد. 4️⃣ شبات زاخور (یادبود) שבת זכור 👈 نام آخرین شبات پیش از جشن و برای یادآوری آن است. 5️⃣ شبات پارا (گاو قرمز) שבת פרה 👈 مناسبت آن، ماده گاو قرمز است که در خانه‌ی خدا قربانی و سوزانده می‌شد و خاکستر آن برای تطهیر ناپاکی اموات و همچنین زیارت‌کنندگان به‌کار می‌رفت. 6️⃣ شبات گادول (بزرگ) שבת גדול 👈 نام شبات پیش از (پسح) که مصادف است با آخرین شنبه اقامت بنی‌اسرائیل در مصر، و نیز به‌مناسبت معجزه‌ای است که در آن رخ داد و قصد فرعون و فرعونیان جهت حمله به بنی‌اسرائیل ناکام ماند. 7️⃣ شبات روش خودش שבת רואש חדש 👈 به مناسبت روز اول ماه است. به‌عبارت دیگر، ماه نو اگر مصادف شود با روز شنبه، در این روز مراسم ویژهٔ مذهبی انجام می‌گیرد. 8️⃣ شبات ماخار خودش שבת מחר חדש 👈 یک روز قبل از ماه نو، هنگامی که در شنبه واقع شود، به این مناسبت طی مراسمی خاص هفطارای ماخار خودش قرائت می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 برای آشنایی با احکام مخصوص روز شنبه و مراسمات آن، متن کامل مقالهٔ «شبات یا شنبه و احکام آن در یهودیت» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/hebrew-calendar/13242 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١٢ بهمن ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ جمادی‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٣١ ژانویه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٨ شِواط ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍️ آغاز دههٔ مبارک فجر انقلاب اسلامی 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ اولین شعبه در مسکو، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی افتتاح شد (۱۹۹۰م) 2️⃣ فیلم سینمایی استراتژیک اولین فیلمی در تاریخ شد که بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان به فروش رساند (۲۰۱۰م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ١٣ بهمن ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ جمادی‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١ فوریه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٩ شِواط ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📰 «۱۴ قرن رهبری شیعیان: مراجع تقلید شیعیان جهان از آغاز تا امروز» (مجلهٔ تهران مصور، ش٩۶۴ جمعه ١٣۴٠/١٢/۴) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی (١) 👈 به‌مناسبت آغاز دههٔ فجر 🇮🇷 1️⃣ آیا آیت‌الله خمینی (ره)، در زمان فوت آیت‌الله بروجردی (۱۰ فروردین ۱۳۴۰)، در جایگاه نبود و اقبال پسینِ مردم و مرجعیت ایشان رویکردی «سیاسی» بود نه «فقهی»؟!! 2️⃣ این شبهه را پیش از انقلاب هیچ‌گاه نشنیدم. در فضای استان فارس و شهر شیراز اواخر سال‌های چهل شمسی، که فعال سیاسی- مذهبی بودم، افراد متدینی که می‌شناختم عموماً یا مقلّد آیت‌الله خمینی بودند یا آیت‌الله حکیم. مقلدین آیت‌الله خویی و سایر مراجع را بسیار اندک دیدم. بخشی از بازاریان ثروتمند شیراز از آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی تقلید می‌کردند که در مسجد مولیٰ، چسبیده به بازار وکیل، نماز می‌خواند. ولی در بازار شیراز نیز، در میان کسبه و بازاریان متوسط، مقلّدین آیت‌الله خمینی کم نبودند. 3️⃣ بسیاری از این مقلّدین مردم غیرسیاسی بودند ولی خطر تهیهٔ رسالهٔ آیت‌الله خمینی را، بیشتر بدون درج نام صاحب رساله بر روی کتاب، می‌پذیرفتند. آن زمان رسالهٔ آیت‌الله خمینی در فهرست جزو «کتب ضالّه» تلقّی می‌شد و داشتن این کتاب می‌توانست به آزار سیاسی، و حتی زندان و شکنجه برای کشف منشأ تکثیر آن، منتهی شود ولی این امر کاهش مقلدین ایشان را در میان مردم عادی سبب نشد. 4️⃣ آیت‌الله سیدمحسن حکیم، که به‌سان آیت‌الله خمینی بیشترین مقلدین را در شیراز داشت، در ۲۷ ربیع‌الاول ۱۳۹۰/ ۱۲ خرداد ۱۳۴۹ فوت کرد. روحانیون برجستهٔ شیراز، و در رأس آنان آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، در حیاط مسجد نو شیراز مجلس ختمی برای ایشان برگزار کردند. مسجد نو (مسجد جامع نو یا مسجد اتابک) با ۲۰هزار مترمربع (دو هکتار) مساحت، بزرگ‌ترین مسجد ایران است و بنایی است تاریخی که در سال ۵۹۰ ق. به فرمان اتابک سعد بن زنگی احداث شد. در خرداد ۱۳۴۹ این مسجد هنوز حال و هوای قدیمی داشت و در محوطه و بنای اطراف آن دستکاری‌های زشت کنونی انجام نگرفته بود. 5️⃣ حیاط عظیم مسجد نو انباشته از جمعیت بود. سخنران مراسم سیداحمد پیشوا بود و در کنار منبر علمای سرشناس شیراز، و در رأس آنان آقایان طاهری و دستغیب، نشسته بودند. گروهی متشکل از چند جوان و نوجوان متنی کوتاه نوشته و با ماشین تایپ تکثیر کرده بودیم دال بر رجوع مقلّدین آقای حکیم به آقای خمینی، و با امضای «جامعه روحانیت شیراز». وظیفهٔ من رسانیدن این متن به آقای پیشوا بود که بر سر منبر بخواند. از منبر بالا رفتم و متن را به دست ایشان دادم ولی منوط کرد به تأیید علمای حاضر در مجلس. سرانجام، در دقایق پایانی مجلس، آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب متن را از دستم گرفت و تأیید کرد و آقای سیدعلی‌محمد دستغیب، که آن زمان معمّمی جوان بود، در پلهٔ اول منبر ایستاد و خواند. جمعیت عظیم حاضر در حیاط مسجد نو با شنیدن نام آیت‌الله خمینی با صدای بلند سه‌بار صلوات فرستاد و با هجوم نیروهای ساواک و شهربانی مجلس بهم ریخت. این ماجرا به بازداشت و زندانی شدن من و بازداشت و تبعید آقای سیدعلی‌محمد دستغیب انجامید. خاطرهٔ فوق را نوشتم تا میزان محبوبیّت مردمی آیت‌الله خمینی را در زمان فوت آیت‌الله حکیم نشان دهم. 6️⃣ سال‌ها بعد به سندی دست یافتم با امضای سرهنگ قُلقُسِه، رئیس دایرهٔ ایلات و مذاهب سازمان تازه تأسیس‌شدهٔ ساواک، به‌تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۵. این سند جایگاه رفیع آیت‌الله خمینی را در میان اساتید و مدرسین و فضلای حوزهٔ علمیهٔ قم نشان می‌دهد در اوج مرجعیت آیت‌الله بروجردی. 7️⃣ طبق گزارش فوق، حوزهٔ درس خارج آیت‌الله خمینی با ۵۰۰ طلبه «حائز اهمیت است» و از نظر تعداد طلاب درس خارج دومین حوزهٔ بزرگ پس از آیت‌الله بروجردی (با حدود ۱۳۰۰ طلبه) به‌شمار می‌رفت. در آن زمان، در درس خارج آقایان گلپایگانی و شریعتمداری حدود ۳۰۰ نفر و در حوزه درس خارج آقای مرعشی نجفی حدود ۱۰۰ نفر حضور می‌یافتند. این سند را با عنوان «حوزهٔ علمیهٔ قم در سال ۱۳۳۵: نخستین سند تحلیلی ساواک» در جلد دوم مجموعه مقالاتم با عنوان «مطالعات سیاسی» (پائیز ۱۳۷۲، صص ۳۹۳- ۴۰۰) منتشر کردم. ✍️ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی (٢) 👈 به‌مناسبت آغاز دههٔ فجر 🇮🇷 1⃣ نخستین بار شبههٔ «سیاسی بودنِ مرجعیت آیت‌الله خمینی» را در سال ۱۳۷۵ از فرزند یکی از روحانیون دارای مقام و منزلت در جمهوری اسلامی ایران شنیدم. با تأسف و ناراحتی فراوان به ایشان پاسخ دادم. برایم روشن بود که این سخنان از او نیست بلکه شنیده‌هایش از پدر است. 2️⃣ سال‌ها بعد در هفته‌نامهٔ «پنجره» (شماره ۶۳، ۱۷ مهر ۱۳۸۹) مصاحبه‌ای خواندم از آیت‌الله شیخ محمد یزدی که از دوستان پدر آن فرد است. برایم محرز شد که کسانی در حوزهٔ علمیهٔ قم این شبهه را مطرح می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند. آقای یزدی گفته بود: 3️⃣ «یکی دیگر از کارهای بسیار مهم در قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام بود. وقتی عوامل رژیم امام (ره) را دستگیر کردند ایشان عنوان مرجعیت نداشتند و بر اساس قانون اساسی مشروطه، مراجع دارای مصونیت بودند. برای همین، جامعهٔ مدرسین بلافاصله با توجه به صلاحیت حضرت امام در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که امام خمینی (ره) جزو مراجع تقلید هستند و با این کار دست ساواک را برای هرگونه تعرض به جان امام بستند.» 4️⃣ همان زمان پاسخی مشروح و مستدل به سخنان آقای یزدی تهیه کرده و در ۲۹ مهر ۱۳۸۹ در وب‌سایتم منتشر کردم با عنوان «جامعهٔ مدرسین و مرجعیت امام خمینی». [۱] 5️⃣ در آنجا نوشتم که ادعای آقای یزدی نمی‌تواند صحت داشته باشد، زیرا آغاز تشکّلی به‌نام «جامعهٔ مدرسین حوزهٔ علمیهٔ قم» از زمستان ۱۳۴۴ است یعنی پس از شروع نهضت آیت‌الله خمینی. 6️⃣ در سال‌های پس از گزارش (اسفند ۱۳۳۵) شمار شاگردان آیت‌الله خمینی رو به افزایش بود و دو سال پس از فوت آیت‌الله بروجردی، در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۲، ادارهٔ اطلاعات شهربانی تعداد کسانی را که در درس ایشان حضور می‌یافتند ۵هزار نفر ذکر کرد. در گزارش ۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۲ ساواک، حدود ۲۰ روز پیش از دستگیری امام خمینی، چنین آمده است: ✍️ «اکنون کلیهٔ بازرگانان سهم امام را برای آیت‌الله خمینی می‌فرستند... شهمیرزادی بازرگان می‌گفت: مبلغی که اکنون به‌نام سهم امام به آیت‌الله خمینی پرداخت می‌گردد به‌مراتب بیش از مبلغی است که به آیت‌الله بروجردی پرداخت می‌گردیده است.» 7️⃣ کمی قبل از انتشار مصاحبهٔ آقای شیخ محمد یزدی، این شبهه را آقای شیخ در خاطراتش (مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۸) مطرح کرده بود. به‌گفتهٔ او، در سال ۱۳۴۰ «نام آیت‌الله خمینی به‌عنوان مرجع تقلید خیلی مطرح نبود و بیشتر، شاگردان ایشان وی را اعلم می‌دانستند.» [۲] 8️⃣ آقای حسن روحانی همین مضمون را در سخنرانی دههٔ فجر ۱۳۹۳ در مرقد امام خمینی (ره) مطرح کرد که با واکنش جنجالی آقای مواجه شد. [۳] ✍️ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی (٣) 👈 به‌مناسبت آغاز دههٔ فجر 🇮🇷 1⃣ در روزهای اخیر به سندی جدید دست یافتم که مؤید ادعاهای پیشینم است دال بر جایگاه برجسته و منحصر به‌فرد فقهی آیت‌الله خمینی در حوزهٔ علمیهٔ قم در سال ۱۳۴۰، چند ماه پس از فوت آیت‌الله بروجردی. 2️⃣ این سند گزارش مجله (شماره ۹۶۴، مورخ ۴ اسفند ۱۳۴۰) است با عنوان «۱۴ قرن رهبری شیعیان: مراجع تقلید شیعیان جهان از آغاز تا امروز» درباره وضع مرجعیت پس از رحلت آیت‌الله بروجردی. صفحهٔ اول این گزارش مزیّن به عکس دو نفر است: «حضرت آیت‌الله خمینی» و «حضرت آیت‌الله گلپایگانی». 3️⃣ در صفحهٔ سوم گزارش «تهران مصور» این‌گونه آمده است: ✍️ «علمایی که در قم هستند و صلاحی‌تدار مرجعیت تقلید را دارا می‌باشند عبارتند از: ۱- حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی که اکنون در حوزه علمیه قم کلاس دارند و بیش از ۴۰۰ نفر را تدریس می‌نمایند. ۲- حضرت آیت‌الله آقا سیدمحمدرضا گلپایگانی. ۳- حضرت آیت‌الله آقا سیدکاظم شریعتمدار تبریزی. ۴- حضرت آیت‌الله آقا شیخ عبدالنبی اراکی» و سپس به‌ترتیب از آقایان سیدمحمد محقق یزدی (داماد)، شیخ عباسعلی شاهرودی، سیدشهاب‌الدین نجفی مرعشی و سیدمرتضی لنگرودی نام برده شده. 4️⃣ در گزارش فوق اسامی علمای سایر حوزه‌های علمیه نیز ذکر شده: در خراسان حاج سیدهادی میلانی، در تبریز حاج سیدعبدالحجت ایروانی، در تهران حاج سیداحمد خوانساری و شیخ محمدتقی آملی، در نجف اشرف سیدمحسن حکیم و سیدمحمود شاهرودی و سیدعبدالهادی شیرازی و سیدابوالقاسم خویی. [۴] 5️⃣ چنان‌که می‌بینیم، در سال ۱۳۴۰ آیت‌الله خمینی به‌عنوان عالم دینی طراز اول اشتهار کامل داشت به‌نحوی که حتی نشریاتی چون «تهران مصور» نیز ایشان را در ردیف اول از فهرست علمای سرشناس وقت معرفی می‌کردند. ✍️ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی 🔸 پی‌نوشت‌ها: 1️⃣ بنگرید به پاسخ به آیت‌الله شیخ محمد یزدی در وب‌سایت عبدالله شهبازی. 📝 متن پی.دی.اف. مقالهٔ فوق در این آدرس موجود است: 👉 t.me/abdollah_shahbazi/217 2️⃣ بنگرید به گزارش زیر در خبرگزاری فارس: 👉 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930624000569 3️⃣ بنگرید به فیلم جنجالی واکنش آقای سیدحسن خمینی به سخنان آقای حسن روحانی درباره مرجعیت امام خمینی: 👉 https://www.aparat.com/v/OmNzj/ 4️⃣ بنگرید به متن کامل گزارش مجلهٔ «تهران مصور» با عنوان «۱۴ قرن رهبری شیعیان: مراجع تقلید شیعیان جهان از آغاز تا امروز» (شماره ۹۶۴، مورخ جمعه، ۴ اسفند ۱۳۴۰): 👉 t.me/abdollah_shahbazi/218 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١۴ بهمن ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ جمادی‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۲ فوریه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ۲۰ شِواط ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ مرگ ، اولین کمیسر عالی در فلسطین و از فعالان برجسته و نامدار یهودیت صهیونیستی، ملقّب به شاه ساموئل! (١٩۶٣م) 2️⃣ مرگ ، فیلسوف یهودیِ خداناباور (١٩٧٠م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١۵ بهمن ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٠ جمادی‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٣ فوریه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ۲١ شِواط ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣🌺 میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها 2⃣🌺 تولد امام خمینی (ره) (١٣٢٠ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ بیست‌وهشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (١٩٢۴م) 2⃣ استودیوی انیمیشن توسط در کالیفرنیا تأسیس شد (١٩٨۶م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هویدا و زوال سلطنت در ایران 🔸(١) از عضویت در ساواک تا وزارت 1️⃣ دومین مرحلهٔ زندگی دوران فعالیت ۶ سالهٔ او (١٣٣٧-١٣۴٢) را در شرکت نفت در برمی‌گیرد. 2️⃣ این دوران با فعالیت‌های اولیهٔ سازمان اطلاعاتی و امنیتی رژیم پهلوی (ساواک) هم‌زمان است. در این سال‌ها می‌کوشید تا کانال‌های خود را در سراسر کشور بگستراند و به مراکز حساس اداری در تهران توجهی خاص داشت و لذا به گزینش و جلب چهره‌های مستعد دست می‌زد. 3️⃣ در این زمان، امیرعباس هویدا، عضو هیئت مدیرهٔ شرکت ملی نفت، یکی از همکاران پنهان ساواک بختیار بود. 4️⃣ مدتی پس از استخدام هویدا در ساواک، شاهد انتشار نشریه‌ای به‌نام کاوش توسط او هستیم. در این نشریه، هویدا خط متفرعنانه و غلیظی را به سود پی می‌گرفت. 5️⃣ در راستای همین نقش بود که امیرعباس هویدا در اوایل سال ١٣۴٠ در زمرهٔ مؤسسان «کانون مترقی» به ریاست یار دیرین خود حسنعلی منصور درآمد. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هویدا و زوال سلطنت در ایران 🔸(٢) هویدا و بهائیت 1️⃣ در دوران صدارت تعلق او به شهرت وسیع یافت و ابقاء این نخست‌وزیر، که از نظر احساسات مذهبیِ مردم به‌شدت منفور بود، عمق بی‌اعتنایی شاه را به افکار عمومی نشان می‌داد. 2️⃣ انتصاب هویدا به صدارت نه تنها اعتراض عامهٔ مردم، بلکه حتی اعتراض «خواص» را نیز برانگیخت. 3️⃣ با اوج‌گیری اعتراضات مردم علیه انتصاب هویدا به ریاست دولت، با همکاری طرحی را ارائه داد. هدف این طرح خنثی‌ساختن تأثیرات منفی انتصاب هویدا و ارائهٔ یک چهرهٔ از او بود. 4️⃣ برخی موارد پیشنهادی برای ارائهٔ یک چهرهٔ مذهبی از هویدا و رژیم شاه به‌طور خلاصه چنین است: 🔸الف: آب و برق مساجد مجانی شود و در مساجد برای وضو شیر نصب شود! 🔸ب: شهرهای مذهبی با بودجهٔ اوقاف نظافت شود! 🔸ج: هیچ نوع معامله با صورت نگیرد «زیرا عناصر مخرّب [!] بهائیان را عوامل اسرائیل در ایران به مردم معرفی کرده‌اند»! 🔸د: در رادیو ایران برخلاف اصول مذهبی برنامه‌ای اجرا نشود! ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هویدا و زوال سلطنت در ایران 🔸(٣) هویدا و فراماسونری 1️⃣ فراماسون بود و در دورهٔ صدارت او ایران به عرصه تاخت و تاز لژهای رنگارنگ بدل شد. 2️⃣ روابط دیرین و مرموز هویدا با ، استاد اعظم فراماسونری فرانسه نشان می‌دهد که به احتمال قریب به یقین در سال‌های ١٣٣٠-١٣٣۵ که در کاخ سازمان ملل در ژنو مستقر بود به جرگهٔ فراماسونری پیوست و در بازگشت به ایران از حمایت نیرومند ماسون‌های داخلی و خارجی برخوردار شد. 3️⃣ به یاد داشته باشیم، دو چهرهٔ متنفذی که راه صعود هویدا را گشودند، و ، از ارکان فراماسونری ایران بودند. 4️⃣ دربارهٔ وابستگی هویدا به فراماسونری اسناد متعددی در اختیار ماست، که به معرفی این مجموعه می‌پردازیم: 🔸١ـ هشت سند شرکت هویدا را درجلسات در سال ١٣٣٧ نشان می‌دهد و در یک سند از او با عنوان لژ یاد شده است. 🔸٢ـ هفت سند شرکت هویدا را در جلسات طی سال‌های ١٣٣٧-١٣۴٧ نشان می‌دهد و در یکی از این اسناد اشاره شده که در سال ١٣۴٧ جلسات «لژ تهران» وابسته به در منزل امیرعباس هویدا یا جواد منصور تشکیل می‌شده است. 🔸٣ـ در پنج سند به شرکت هویدا در جلسات در سال‌های ١٣٣٧-١٣۴٧ اشاره شده است. 🔸۴ـ در دو سند شرکت هویدا و اسدالله علم و سپهبد نعمت‌الله نصیری (رئیس ساواک) و جمعی دیگر از بلندپایگان رژیم پهلوی در جلسات اعلام گردیده است. 🔸۵ـ در دو سند به عضویت هویدا در اشاره شده است. 🔸۶ـ در یک سند متعلق به سال ١٣۵٢ عضویت هویدا در اعلام گردیده است. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هویدا و زوال سلطنت در ایران 🔸(۴) فساد هویدا 1️⃣ هویدا به عنوان یک نه تنها در میان «خواص» درباری بلکه در سطح جامعه نیز شهرت کافی داشت و از این شهرت به خوبی مطلع بود. 2️⃣ ابقاء چنین نخست‌وزیری عمق شاه و وابستگان او و اوج بی‌اعتنایی آنان را به کرامت انسانی و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی جامعه نشان می‌دهد. 3️⃣ یکی از اسناد این فساد اخلاقی، نامه‌ای است که فردی به‌نام خلیل انقلاب آذر برای هویدا ارسال داشته و در پروندهٔ ساواک وی مضبوط است. ظاهراً نویسنده از درخواستی داشته ولی از یک پیشنهاد بی‌شرمانه و ناشایست او برآشفته و هویدا را مورد «عتاب‌های تند» قرار داده است. 4️⃣ اسناد دیگر، شامل گزارش‌های متعدد است که برخی از آن‌ها پیرامون متارکهٔ هویدا و همسرش (بعد از مشاهدهٔ صحنهٔ هویدا بایک پسربچه، توسط همسرش) در سال ١٣۵٠ و انحراف اخلاقی است. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مقالهٔ «هویدا و زوال سلطنت در ایران» بسیار مفصل بوده و شامل ٣۵ صفحهٔ متنی به‌همراه تصاویر اسناد ساواک و عکس‌های متعدد است. دوستان محقق خود را به مطالعهٔ متن کامل این مقاله در آدرس زیر دعوت می‌کنیم: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/13270 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter