✡ کارنامهٔ لویی رابینو نایبکنسول انگلیس در رشت (٢)
1⃣ #لویی_رابینو از آغاز ورود به گیلان شروع به نوشتن مطالب مهم کرد و علاوه بر گزارش به سفارت انگلیس در تهران، یادداشتهایی هم برای خود نوشت.
2⃣ نسخهای از آن نوشتهها نزد #ادوارد_براون موجود بوده و او این نسخه را به کتابخانهٔ دانشگاه کمبریج داده است و بالاخره همان نسخه به کوشش محمد روشن در سال ۱۳۵۲ش منتشر شد.
3⃣ لویی رابینو در یادداشتهایش هیچ نقشی از خود به یادگار نگذاشته و همانطور که در تاریخنگاری انگلیسی در #کتاب_آبی شاهد هستیم، دولت انگلیس نقش خود و نیروهای انگلیسی را #سانسور کرده و انگار که تنها شاهد وقایع مشروطه گیلان بودهاند!
4⃣ در حالیکه اسناد مختلف، خلاف ادعاهای رابینو را ثابت میکند. بهطور مثال، رابینو حرفی دربارهٔ حضور #سیدحسن_تقیزاده و سایر نمایندگان #سکولار مجلس در ماجرای استبداد صغیر در کنسولگری انگلیس در رشت نزده، در حالیکه این ماجرا در خاطرات تقیزاده به روشنی ذکر شده است.
5⃣ تقیزاده مینویسد که چگونه او به همراه معاضدالسلطنه و عدهٔ دیگری از سکولارها توسط #سفارت_انگلیس در تهران تحت حفاظت و امنیت کامل به رشت فرستاده شدند و رابینو چه استقبالی از آنها کرد. او شرایطی محیا کرد تا آنها با مشروطهخواهان سکولار رشت مانند یپرم و دیگران در داخل کنسولگری دیدار کنند.
✍️ نویسنده: میثم عبداللهی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کارنامهٔ لویی رابینو نایبکنسول انگلیس در رشت (٣)
1⃣ یکی از کارهای #لویی_رابینو در ایران، جمعآوری #نسخ_خطی و کتابهای نفیس و نایاب بود و در این زمینه بهقدری به شهرت رسید که سالها بعد از رفتنش باز بسیاری از کتب خطی دزدیده شده را به او نسبت میدادند.
2⃣ او برای این کار یک گروه #قاچاق_عتیقه ایجاد کرد و حجم زیادی از آثار تاریخی ایران را توسط این باند، سرقت و راهی موزههای انگلیس کرد!
3⃣ خودِ رابینو بعدها، در بیان بخشی از فعالیتهایش در خدمت به دولت انگلیس در دوران حضورش در گیلان، به قسمتهایی از اقداماتش اشاره داشته و از آنها بهعنوان #خدمات خویش یاد کرده است!
4⃣ از اولین کارهای لویی رابینو در مدت ۵ سال اول حضورش در ایران، جمعآوری #سکههای_ایرانی قدیمی و قیمتی بود که طبق گفتهٔ خودش تعداد ۲۰۰۰ سکه را به بانک شاهی داد. او همچنین طی ۱۲ سال بعدی که در ایران حضور داشت سکههای تاریخی بسیاری بهدست آورد که آنها را به موزهٔ بریتانیا هدیه کرد.
5⃣ رابینو در خاطرهای میگوید: «شنیدم که در کوهستان اشکور دفینهای کشف شده است، با شتاب تمام بر اسب سوار شدم و دو روز راه پیمودم ولی چون به مقصود رسیدم، گفتند که زرگری #کلیمی، مسکوکات طلا را به وزن نقره و مسکوکات نقره را به وزن مس، از اهل ده خریده و همه را آب کرده است»!!
✍️ نویسنده: میثم عبداللهی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍️ «کارنامهٔ لویی رابینو نایبکنسول انگلیس در رشت» مقالهٔ مفصلی حدود ۴٠ صفحه است که توسط محقق ارجمند آقای #میثم_عبداللهی با مراجعه به نسخههای اصلی آثار رابینو و سایر منابع دسته اول (حدود ٩٠ منبع)، نوشته شده است. این مقاله از سلسله مقالات پروندهٔ #موش_شناسی اندیشکده مطالعات یهود است که چند روز قبل پیرامونش اطلاعرسانی کردیم. غیر از زحمات طاقتفرسای محقق، تنها آمادهسازی این مقاله و افزودن عکسهای متعدد متناسب با آن از سوی ما ٢ روز به طول انجامیده است. از فرهیختگان و محققان حاضر در کانال دعوت میکنیم به هیچوجه به مطالب خلاصهٔ فوق اکتفا نکرده و متن کامل این مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنند:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/13911
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٣ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١٠ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢٣ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ١١ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #بوریس_یلتسین نخستین رئیسجمهور روسیه بعد از فروپاشی شوروی (٢٠٠٧م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 غولهای یهودی چگونه روسیه را به ویرانی کشاندند؟
👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/6542
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ بیستوششم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ #آن_سوی_غبار
1⃣ قسمت اول: امپراطوری بانکداران
🎬 این مستند به نحوهٔ شکلگیری و قدرتیافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و... میپردازد که با سیاستها و برنامههای استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیقترین لایههای شخصیتی مردم و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهند و هدف آنها تغییر #سبک_زندگی مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانهای در دنیا، قاچاق بینالمللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک #حکومت_جهانی میباشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ #آن_سوی_غبار
2⃣ قسمت دوم: بیلدربرگ
🎬 این مستند به نحوهٔ شکلگیری و قدرتیافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و... میپردازد که با سیاستها و برنامههای استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیقترین لایههای شخصیتی مردم و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهند و هدف آنها تغییر #سبک_زندگی مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانهای در دنیا، قاچاق بینالمللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک #حکومت_جهانی میباشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ #آن_سوی_غبار
3⃣ قسمت سوم: پروندهای باز
🎬 این مستند به نحوهٔ شکلگیری و قدرتیافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و... میپردازد که با سیاستها و برنامههای استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیقترین لایههای شخصیتی مردم و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهند و هدف آنها تغییر #سبک_زندگی مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانهای در دنیا، قاچاق بینالمللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک #حکومت_جهانی میباشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ #آن_سوی_غبار
4⃣ قسمت چهارم: آژانس بینالمللی انرژی اتمی
🎬 این مستند به نحوهٔ شکلگیری و قدرتیافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و... میپردازد که با سیاستها و برنامههای استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیقترین لایههای شخصیتی مردم و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهند و هدف آنها تغییر #سبک_زندگی مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانهای در دنیا، قاچاق بینالمللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک #حکومت_جهانی میباشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ #آن_سوی_غبار
5⃣ قسمت پنجم: والاستریت
🎬 این مستند به نحوهٔ شکلگیری و قدرتیافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و... میپردازد که با سیاستها و برنامههای استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیقترین لایههای شخصیتی مردم و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهند و هدف آنها تغییر #سبک_زندگی مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانهای در دنیا، قاچاق بینالمللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک #حکومت_جهانی میباشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ #آن_سوی_غبار
6⃣ قسمت ششم: شورای حقوق بشر
🎬 این مستند به نحوهٔ شکلگیری و قدرتیافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و... میپردازد که با سیاستها و برنامههای استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیقترین لایههای شخصیتی مردم و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهند و هدف آنها تغییر #سبک_زندگی مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانهای در دنیا، قاچاق بینالمللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک #حکومت_جهانی میباشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ۵ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١٢ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢۵ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ١٣ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ نزول #زبور بر حضرت داوود علیهالسلام
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ شکست عملیات #پنجه_عقاب نیروی دلتای آمریکا در طبس برای آزادسازی آمریکاییهای گروگان در لانهٔ جاسوسی آمریکا (١٣۵٩ش)
2⃣ رنگ سبز بهعنوان نماد انتخاباتی میرحسین موسوی (از سران فتنه) انتخاب شد (١٣٨٨ش)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 کودتای مخملی در بستر علم سکولار
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/6187
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ بیستوهشتم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 کتاب مزامیر داوود (١)
1️⃣ در بخش مکتوباتِ #عهد_قدیم ۶ کتاب وجود دارد که جنبهٔ تاریخی ندارند. این ۶ کتاب عبارتاند از: مزامیر، امثال، ایوب، غزلغزلهای سلیمان، مراثی ارمیا و جامعه سلیمان.
2️⃣ ۵ کتاب از این مجموعه (غیر از مراثی ارمیا) بخشی را تشکیل میدهد که مطابق تقسیم نسخهٔ #سبعینیه، کتابهای حکمت، مناجات و شعر خوانده میشود. در ادامه به بررسی اجمالی محتوا، تاریخ نگارش و نویسندهٔ کتاب #مزامیر میپردازیم.
3️⃣ مزامیر جمع مزمور به معنای سرود است و کتاب مزامیر مجموعهای از سرودهاست که سنّت یهودی قسمت عمدهٔ آنها را به حضرت #داوود و بقیه را به افرادی دیگر نسبت میدهد. این سرودها در واقع نیایش خداوند، ستایش او، دعا به درگاه او، اعتراف به گناهان و طلب بخشایش و شکرگزاری و… هستند.
4️⃣ با نگاه کلی به مطالب این کتاب در مییابیم که در آن عشق و شور با تعبّد و شریعت جمع شده است:
🔸خداوند را دوست میدارم زیرا ناله و فریاد مرا میشنود و به درخواست من گوش میدهد، پس تا آخر عمر نزد او دعا خواهم کرد. (١١۶ : ١-٢)
🔸تنها تو ای خداوند، بلی، تنها تو سزاوار تجلیل و تکریم هستی، نه ما، زیرا تو سرشار از رحمت و وفا میباشی. (١١۵ : ١)
🔸خداوند را ستایش کنید، زیرا او نیکوست و رحمتش بیپایان. (١١٨ : ١)
5️⃣ این عشق به خداوند و پرستش او همراه با اطاعت محض است:
🔸ای خداوند، تو همهچیز من هستی، بههمین سبب است که گفتهام مطیع کلامت خواهم بود. با تمام دل خود طالب رضامندی تو هستم. (١١٩ : ۵٧)
🔸خداوندا به این خدمتگزارت احسان نما تا زنده بمانم و کلام تو را اطاعت کنم. چشمانم را بگشا تا حقایق شگفتانگیز کلام تو را ببینم. من در این دنیا غریب هستم؛ ای خدا، احکام خود را از من مخفی مدار. اشتیاق به دانستن اوامر تو، همچون آتش، همواره جانم را میسوزاند. (١١٩ : ١٧-٢٠)
📖 متن کامل این مقاله:
👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/9373
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 کتاب مزامیر داوود (٢)
1️⃣ در سنت یهودی این کتاب به #داوود منسوب بوده است و هرچند گفته میشد که ده نفر از بزرگان در نگارش آن شرکت داشتهاند، اما اصل کتاب را داوود نوشته است.
2️⃣ اما #نقادان_جدید با این عقیده بهشدت مخالفاند و تاریخ نگارش نهایی آن را مربوط به بعد از #اسارت_بابلی و حتی دیرتر از آن میدانند.
3️⃣ هرچند خود آنان دربارهٔ زمان نگارش آن بسیار اختلاف دارند و میگویند با اینکه بدون شک قسمتهایی از این کتاب را داوود در قرن دهم قبل از میلاد نوشته، اما تدوین نهایی کتاب مربوط به بعد از اسارت بوده است.
4️⃣ برخی دیگر بر آناند که زمان خاصی را برای گردآوری نهایی این کتاب نمیتوان تعیین کرد و باید هر قسمت یا هر مزمور را جداگانه بررسی نمود.
5️⃣ کتاب #مزامیر به شکل فعلی آن در واقع ۵ کتاب مجزاست که کنار هم قرار گرفته است. در آخر هر یک از این ۵ کتاب کلمهٔ «آمین» آمده است که گفته میشود آن را گردآورندگان اضافه کردهاند.
🔸کتاب اول مشتمل بر ۴١ مزمور است که مؤلفِ ۴ عدد از آنها (مزمورهای ١، ٢، ١٠، ٣٣) ناشناخته و بقیه به داوود منسوب است.
🔸کتاب دوم مشتمل بر ٣١ مزمور (از ۴٢ تا ٧٢) است که ١٨ عدد از آنها به داوود و بقیه به دیگران یا مؤلفان ناشناخته منسوب است.
🔸کتاب سوم مشتمل بر ١٧ مزمور (از ٧٣ تا ٨٩) است که تنها یکی از آنها به داوود و بقیه به دیگران منسوب است.
🔸کتاب چهارم مشتمل بر ١٧ مزمور (از ٩٠ تا ١٠۶) است که تنها ٢ عدد از آنها به داوود و بقیه به دیگران منسوب است.
🔸کتاب پنجم مشتمل بر ۴۴ مزمور (١٠٧ تا ١۵٠) است که ١۵ عدد از آنها به داوود و بقیه به دیگران منسوب است.
📖 متن کامل این مقاله:
👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/9373
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ۶ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١٣ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢۶ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ١۴ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ بیستونهم عُومِر
2⃣ #پسح_شنی
👈 پِسَح شنی (פסח שני) بهمعنای پسح دوم، هرساله در روز ١۴ ماه ایار قرار میگیرد. در اینباره بزودی توصیح خواهیم داد.
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران و پدربزرگ (مادری) محمدجواد ظریف.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (١)
1⃣ #حاج_میرزا_علینقی_کاشانی از تجّار متموّل ایران در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که #عینالسلطنه نوشته، او، مانند برخی تجّار دیگر آن زمان، در سالهای ۱۳۲۰-۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتشهای متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ، ثروتی انبوه به دست آورد.
2⃣ قهرمان میرزا سالور (عینالسلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴، حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵ / ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت:
📝 باغ مرحوم نبیلالسلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، «حاجی علینقی کاشی» به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده.
🔸 هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولتِ سرِ یک کارخانهٔ نخریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پسکوچه [است] و آب روان هم ندارد.
🔸 این قبیل تجّار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بیمحابا بدون تعمّق ملک میخرند، عمارت میسازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان، فروشی است، مثل ریگ پول میدهند.
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷
3⃣ و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود:
📝 گفتند، در روزنامه هم بود، همسایهٔ شمیران من «حاجی علینقی کاشانی» در این ایام که انحصار پنبه بههم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟)
🔸 نمازی، باز همسایهٔ دورتر من، سال قبل در دو معاملهٔ کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است.
🔸 قمار هم بین اینها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان برد و باخت میشود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس میدهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان میبندند. عبدالعلی خان [خواجهنوری] میگفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت میشود.
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۷۳
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (٢)
1⃣ فروشندهٔ باغ فوق به #حاج_علینقی_کاشانی، که پسکوچه و بدون آبِ روان و با قیمتِ بالا بود، بهنحوی که #عینالسلطنه را متحیّر کرد، «میرزا ابراهیمخان نبیلالسلطنه» است که بعدها پسرش، #فضلالله_نبیل، رئیس دفتر #فرح_پهلوی شد و دخترش، #زهرا_نبیل، سناتور. #نبیلالسلطنه و فرزندانش از #بهائیان سرشناس بودند.
2⃣ این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحرانهای مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بهمنظور تبادل غیرقانونی پول (#پولشویی) شبیه است.
3⃣ علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانهٔ ریسمانریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانهٔ فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که #حاج_میرزا_آقا_فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمانریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور #رضاشاه افتتاح شد.
4⃣ احداث این کارخانه در #سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین #آرادان و #سرخه بود که در آن زمان مرغوبترین پنبه ایران بهشمار میرفت. بخش مهمی از زارعین این اراضی از طوایف شبان #سنگسر بودند که از زمان صفویه بهتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوهٔ زیست و معیشت خود را از دامداریِ کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند.
5⃣ عینالسلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است:
📝 این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایفالحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (٣)
1⃣ سیوسه سال قبل، در دوران احمدشاه قاجار، #عینالسلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق / ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت:
📝 شش ساعت از دسته گذشته، شاهآباد رسیدیم. اسبها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت میکنند. باد میآمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس #عباس_افندی [عبدالبهاء، سومین شخصیت محوری بهائیت] در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که «میر علینقی کاشانی» مدیر این راه بود تمام عملهجات را از #بابیها گرفته بود. حالیه هم باز همانها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاقها است.
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۵، ص ۳۸۰۹
2⃣ تصور میکنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوقالذکر همان «حاج علینقی کاشانی» است که در جوانی «میرزا علینقی» خوانده میشد.
3⃣ با توجه به اسنادی که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند اطلاعات دقیقتری دربارهٔ «حاج علینقی کاشانی» و شرکایش، و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشتهای عینالسلطنه را مستند و کامل کند.
4⃣ #حاج_علینقی_کاشانی در سالهای پسین میکوشید، مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود #وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز میکرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيتاللهالعظمی بروجردی، «وجوهاتی» میداد. ورّاث مادی و معنویِ اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته میکنند و دربارهٔ منشاء و سازوکار #کسب_ثروت خاندان خود سکوت میکنند!
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (۴)
1⃣ سرگذشت #حاج_علینقی_کاشانی ما را به نتایجی شگفت میرساند.
2⃣ این تأمل نشان میدهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود #محمود_احمدینژاد و سپس انتقال دولت به #حسن_روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقهٔ کشت پنبهٔ فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که بهخاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانهٔ خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد. (بنگرید به تصویر منطقهٔ فوق در انتهای همین نوشته)
3⃣ محمود احمدینژاد اصالتاً از طایفه #صباغیان_سنگسر مهاجر به #آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه #فریدون_سنگسر (مهاجر به #سرخه) و از جانب مادر از طایفهٔ #پیوندی_سنگسر است. «حاج علینقی کاشانی» نیز پدربزرگ (مادری) #محمدجواد_ظریف است.
4⃣ قبلاً و در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم:
📝 «در سالهای ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایرهٔ جغرافیاییِ ستاد ارتش اولین مجلدات «فرهنگ جغرافیایی ایران» را منتشر کرد، «سُرخه» روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و «آرادان» روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی.
📝 آن زمان برای هیچکس قابل تصور نبود که در آیندهٔ دور از دو خانوادهٔ ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان #سنگسر (مهدیشهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را بهدست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگترین تأثیرات را خواهند گذارد.»
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 موقعیت جغرافیایی سنگسر (مهدیشهر)، آرادان و سُرخه
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter