eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
748 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
31.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
5⃣ قسمت پنجم: وال‌استریت 🎬 این مستند به نحوهٔ شکل‌گیری و قدرت‌یافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... می‌پردازد که با سیاست‌ها و برنامه‌های استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیق‌ترین لایه‌های شخصیتی مردم و دولت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و هدف آنها تغییر مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانه‌ای در دنیا، قاچاق بین‌المللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
26.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6⃣ قسمت ششم: شورای حقوق بشر 🎬 این مستند به نحوهٔ شکل‌گیری و قدرت‌یافتنِ نهادهای سرّی و قدرتمند جهانی همانند بانک جهانی، یونسکو، شورای حقوق بشر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... می‌پردازد که با سیاست‌ها و برنامه‌های استراتژیک خود عقاید، عواطف، سلایق و عمیق‌ترین لایه‌های شخصیتی مردم و دولت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و هدف آنها تغییر مردم از طریق کنترل اذهان عمومی (امپراطوری رسانه‌ای در دنیا، قاچاق بین‌المللی مواد مخدر و... ) برای تشکیل یک می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ۵ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٢ رمضان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۵ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٣ ایار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍ نزول بر حضرت داوود علیه‌السلام 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ شکست عملیات نیروی دلتای آمریکا در طبس برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان در لانهٔ جاسوسی آمریکا (١٣۵٩ش) 2⃣ رنگ سبز به‌عنوان نماد انتخاباتی میرحسین موسوی (از سران فتنه) انتخاب شد (١٣٨٨ش) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 کودتای مخملی در بستر علم سکولار 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/6187 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ بیست‌وهشتم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 کتاب مزامیر داوود (١) 1️⃣ در بخش مکتوباتِ ۶ کتاب وجود دارد که جنبهٔ تاریخی ندارند. این ۶ کتاب عبارت‌اند از: مزامیر، امثال، ایوب، غزل‌غزل‌های سلیمان، مراثی ارمیا و جامعه سلیمان. 2️⃣ ۵ کتاب از این مجموعه (غیر از مراثی ارمیا) بخشی را تشکیل می‌دهد که مطابق تقسیم نسخهٔ ، کتاب‌های حکمت، مناجات و شعر خوانده می‌شود. در ادامه به بررسی اجمالی محتوا، تاریخ نگارش و نویسندهٔ کتاب می‌پردازیم. 3️⃣ مزامیر جمع مزمور به معنای سرود است و کتاب مزامیر مجموعه‌ای از سرودهاست که سنّت یهودی قسمت عمدهٔ آنها را به حضرت و بقیه را به افرادی دیگر نسبت می‌دهد. این سرودها در واقع نیایش خداوند، ستایش او، دعا به درگاه او، اعتراف به گناهان و طلب بخشایش و شکر‌گزاری و… هستند. 4️⃣ با نگاه کلی به مطالب این کتاب در می‌یابیم که در آن عشق و شور با تعبّد و شریعت جمع شده است: 🔸خداوند را دوست می‌دارم زیرا ناله و فریاد مرا می‌شنود و به درخواست من گوش می‌دهد، پس تا آخر عمر نزد او دعا خواهم کرد. (١١۶ : ١-٢) 🔸تنها تو ای خداوند، بلی، تنها تو سزاوار تجلیل و تکریم هستی، نه ما، زیرا تو سرشار از رحمت و وفا می‌باشی. (١١۵ : ١) 🔸خداوند را ستایش کنید، زیرا او نیکوست و رحمتش بی‌پایان. (١١٨ : ١) 5️⃣ این عشق به خداوند و پرستش او همراه با اطاعت محض است: 🔸ای خداوند، تو همه‌چیز من هستی، به‌همین سبب است که گفته‌ام مطیع کلامت خواهم بود. با تمام دل خود طالب رضامندی تو هستم. (١١٩ : ۵٧) 🔸خداوندا به این خدمتگزارت احسان نما تا زنده بمانم و کلام تو را اطاعت کنم. چشمانم را بگشا تا حقایق شگفت‌انگیز کلام تو را ببینم. من در این دنیا غریب هستم؛ ای خدا، احکام خود را از من مخفی مدار. اشتیاق به دانستن اوامر تو، همچون آتش، همواره جانم را می‌سوزاند. (١١٩ : ١٧-٢٠) 📖 متن کامل این مقاله: 👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/9373 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 کتاب مزامیر داوود (٢) 1️⃣ در سنت یهودی این کتاب به منسوب بوده است و هرچند گفته می‌شد که ده نفر از بزرگان در نگارش آن شرکت داشته‌اند، اما اصل کتاب را داوود نوشته است. 2️⃣ اما با این عقیده به‌شدت مخالف‌اند و تاریخ نگارش نهایی آن را مربوط به بعد از و حتی دیرتر از آن می‌دانند. 3️⃣ هرچند خود آنان دربارهٔ زمان نگارش آن بسیار اختلاف دارند و می‌گویند با این‌که بدون شک قسمت‌هایی از این کتاب را داوود در قرن دهم قبل از میلاد نوشته، اما تدوین نهایی کتاب مربوط به بعد از اسارت بوده است. 4️⃣ برخی دیگر بر آن‌اند که زمان خاصی را برای گردآوری نهایی این کتاب نمی‌توان تعیین کرد و باید هر قسمت یا هر مزمور را جداگانه بررسی نمود. 5️⃣ کتاب به شکل فعلی آن در واقع ۵ کتاب مجزاست که کنار هم قرار گرفته است. در آخر هر یک از این ۵ کتاب کلمهٔ «آمین» آمده است که گفته می‌شود آن را گردآورندگان اضافه کرده‌اند. 🔸کتاب اول مشتمل بر ۴١ مزمور است که مؤلفِ ۴ عدد از آنها (مزمورهای ١، ٢، ١٠، ٣٣) ناشناخته و بقیه به داوود منسوب است. 🔸کتاب دوم مشتمل بر ٣١ مزمور (از ۴٢ تا ٧٢) است که ١٨ عدد از آنها به داوود و بقیه به دیگران یا مؤلفان ناشناخته منسوب است. 🔸کتاب سوم مشتمل بر ١٧ مزمور (از ٧٣ تا ٨٩) است که تنها یکی از آنها به داوود و بقیه به دیگران منسوب است. 🔸کتاب چهارم مشتمل بر ١٧ مزمور (از ٩٠ تا ١٠۶) است که تنها ٢ عدد از آنها به داوود و بقیه به دیگران منسوب است. 🔸کتاب پنجم مشتمل بر ۴۴ مزمور (١٠٧ تا ١۵٠) است که ١۵ عدد از آنها به داوود و بقیه به دیگران منسوب است. 📖 متن کامل این مقاله: 👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/9373 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ۶ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٣ رمضان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۶ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١۴ ایار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ بیست‌ونهم عُومِر 2⃣ 👈 پِسَح شنی (פסח שני) به‌معنای پسح دوم، هرساله در روز ١۴ ماه ایار قرار می‌گیرد. در این‌باره بزودی توصیح خواهیم داد. 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران و پدربزرگ (مادری) محمدجواد ظریف. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (١) 1⃣ از تجّار متموّل ایران در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است. آن‌گونه که نوشته، او، مانند برخی تجّار دیگر آن زمان، در سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتش‌های متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ، ثروتی انبوه به دست آورد. 2⃣ قهرمان میرزا سالور (عین‌السلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴،‌ حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵ / ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت: 📝 باغ مرحوم نبیل‌السلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، «حاجی علینقی کاشی» به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده. 🔸 هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولتِ سرِ یک کارخانهٔ نخ‌ریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پس‌کوچه [است] و آب روان هم ندارد. 🔸 این قبیل تجّار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بی‌محابا بدون تعمّق ملک می‌خرند، عمارت می‌سازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان، فروشی است، مثل ریگ پول می‌دهند. 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷ 3⃣ و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود: 📝 گفتند، در روزنامه هم بود، همسایهٔ شمیران من «حاجی علینقی کاشانی» در این ایام که انحصار پنبه به‌هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟) 🔸 نمازی، باز همسایهٔ دورتر من، سال قبل در دو معاملهٔ کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است. 🔸 قمار هم بین این‌ها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان برد و باخت می‌شود. شبی یک‌هزار و دویست تومان به صاحب‌خانه و مجلس می‌دهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان می‌بندند. عبدالعلی خان [خواجه‌نوری] می‌گفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت می‌شود. 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۷۳ ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (٢) 1⃣ فروشندهٔ باغ فوق به ، که پس‌کوچه و بدون آبِ روان و با قیمتِ بالا بود، به‌نحوی که را متحیّر کرد، ‌«میرزا ابراهیم‌خان نبیل‌السلطنه» است که بعدها پسرش، ، رئیس دفتر شد و دخترش، ، سناتور. و فرزندانش از سرشناس بودند. 2⃣ این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحران‌های مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری به‌منظور تبادل غیرقانونی پول () شبیه است. 3⃣ علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانهٔ ریسمان‌ریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانهٔ فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که ، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور افتتاح شد. 4⃣ احداث این کارخانه در به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین و بود که در آن زمان ‌مرغوب‌ترین پنبه ایران به‌شمار می‌ر‌فت. بخش مهمی از ‌زارعین این اراضی از طوایف شبان بودند که از زمان صفویه به‌تدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوهٔ زیست و معیشت خود را از دامداریِ کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند. 5⃣ عین‌السلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: 📝 این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایف‌الحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را). 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷ ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (٣) 1⃣ سی‌وسه سال قبل، در دوران احمدشاه قاجار،‌ در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق / ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت: 📝 شش ساعت از دسته گذشته، شاه‌آباد رسیدیم. اسب‌ها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت می‌کنند. باد می‌آمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس [عبدالبهاء، سومین شخصیت محوری بهائیت] در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که «میر علینقی کاشانی» مدیر این راه بود تمام عمله‌جات را از گرفته بود. حالیه هم باز همان‌ها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاق‌ها است. 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۵، ص ۳۸۰۹ 2⃣ تصور می‌کنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوق‌الذکر همان «حاج علینقی کاشانی» است که در جوانی «میرزا علینقی» خوانده می‌شد. 3⃣ با توجه به اسنادی ‌که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند ‌اطلاعات دقیق‌تری‌ دربارهٔ ‌«حاج علینقی کاشانی» و شرکایش،‌ و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشت‌های عین‌السلطنه را مستند و کامل کند. 4⃣ در سال‌های پسین می‌کوشید، مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آن‌گونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز می‌کرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيت‌الله‌العظمی بروجردی، «وجوهاتی» می‌داد. ورّاث مادی و معنویِ این‌گونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته می‌کنند و دربارهٔ منشاء و سازوکار خاندان خود ‌سکوت می‌کنند! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter