✡ غیرعلمی بودن فرضیههای نژادی (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت سوم)
1⃣ بررسی تاریخ اجتماعی و سیاسی جماعات انسانی نشان میدهد که طبقات مرفه و استثمارکننده، برای اثبات مزیت و برتری فرهنگی و تمدنی خود بر سایر گروهها و مشروعیت بخشیدن به #استثمار انسانهای دیگر، صفات جسمانی گروههای انسانی دیگر را دلیل پستی آنها و صفات جسمانی خود را دلیل مزیّت دانستهاند و مفهوم و کلمهی #نژاد_برتر بدینصورت به وجود آمده است.
2⃣ در جوامع شرقی، #نژادپرستی بدانگونه که در سدههای 18 و 19 میلادی در کشورهای #سرمایهداری استعماری رشد کرد و توسعه یافت و مشخصات جسمی، اساس ردهبندی فکری و فرهنگی انسان شد، چه در دوران پیش از اسلام و چه پس از توسعهی اسلام وجود نداشت.
3⃣ گرچه در بسیاری از جوامع شرقی #بردهداری و کار بردگان را چه در دوران باستان و چه در دوران اسلامی میتوان نشان داد اما بردگی به رنگ پوست و شکل جمجمه یا لب و بینی ربطی نداشت.
4⃣ در نظامهای فئودالی، اشراف و فئودالها، در شیوهی تولید سرمایهداری، سرمایهداران، و در شیوهی تولید مستعمراتی، طبقات استثمارکننده، حاکم، مدافع و مروج #فرضیههای_نژادی بودند و هستند.
5⃣ در همهی این شیوههای تولید، بخشی از #روشنفکران با ترویج فرضیههای نژادی، دانسته یا ندانسته در خدمت طبقات حاکم و استعمارگران قرار دارند.
6⃣ فرضیههای نژادپرستی دوران ما، محصول #کلنیالیسم و شیوهی تولید سرمایهداری است.
7⃣ فرضیههای نژادی در کشورهای اروپایی پایهی فکری و فرهنگی #ناسیونالیسم شد و در مستعمرات پایهی فکری و فرهنگی ناسیونالیسم نژادی و پانبازی و پانسازی نژادی و فرهنگی را میسازد.
🔹 ...پایان قسمت سوم.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism03
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ از میان کسانی که مفهوم و کلمهی #نژاد را در تقسیمبندی گروههای انسانی به کار بردهاند، میتوان از #یوهان_فریدریش_بلومنباخ (1840-1752) که پایهگذار #انسانشناسی_جدید شمرده میشود نام برد.
2⃣ بلومنباخ نژاد انسانی را بهعنوان گروههای ثابت بر اساس مشخصات جسمی در نوع انسان، به 5 گروه اصلی تقسیم میکرد:
1- قفقازی2- مغول 3- حبشهای (اتیوپی) 4- آمریکایی (مراد ساکنان اولیهی این قارهاند) 5- مالائیها (مالی – آفریقا).
3⃣ به نظر بلومنباخ، نام نژاد قفقازی از کوههای قفقاز گرفته شده است که در جنوب این سلسله جبال، مردم گرجستان زندگی میکنند که به نظر بلومباخ زیباترین انسانها هستند!
4⃣ بلومنباخ در آثار خود به کارهای #پیتر_کامپر (1789-1722) اشاره کرده است. به نظر کامپر میتوان میزان هوش نژادهای مختلف انسانی را بر حسب زاویهی صورت تعیین نمود! این زاویه از برخورد دو خط حاصل میشود: خطی از لب بالا به پیشانی (تقریباً عمودی) و خط دیگر افقی.
5⃣ به نظر کامپر زاویهی 100 درجه نشانهی عالیترین نمونهی زیبایی (یونانی) است؛ زاویهی صورت اروپایی در حدود 97 درجه و زاویهی صورت سیاهان پایینتر از 70 درجه است که به زاویهی صورتی میمونها و سگ نزدیکتر میباشد تا به زاویهی صورت انسان.
6⃣ تحقیقات بعدی، سست و بیپایه بودن نتیجهگیریها و غلط بودن شیوههای اندازهگیری کامپر را به اثبات رساند. در میان اهالی یک سرزمین و یک گروه خاص انسانی هم میتوان افرادی را با پیشانی برجسته یا عقبرفته، و آروارههای جلو آمده یا عقبرفته نشان داد و این صفات جسمانی هیچگونه رابطهای با میزان هوش و درایت فردی یا فرهنگ اجتماعی و قومی ندارد.
7⃣ اما شوربختانه کارهای کامپر، اساس تحقیقات و نظریهپردازی بسیاری از انسانشناسان قرار گرفت و در بسیاری از کتب مربوط به #نژادشناسی در اثبات برتری #نژاد_سفید اروپایی بر سایر گروههای انسانی به کار رفته و میرود و در این رابطه از تحریف و #تقلب هم خودداری نمیشود بدینصورت که از میان هر گروه افراد خاصی برای مقایسه دستچین و سپس بهعنوان نمونهی تمام اعضاء و افراد آن گروه انسانی معرفی میشوند!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ با انتشار کتاب #یوهان_کاسپر_لاواتر (1801-1741) در سال 1781، #چهرهشناسی بهعنوان علم وارد مباحث انسانشناسی شد و معیاری برای تشخیص تفاوت انسانها و فرهنگ آنان گردید.
2⃣ به نظر لاواتر میتوان با توجه به چهرهی افراد دربارهی شخصیت روانی، اخلاقی و فکری آنان قضاوت کرد، زیرا صفات ظاهری و جسمی افراد چیزی جز ادامهی صفات درونی و روانی آنان (و بالعکس) نیست!
3⃣ از دید لاواتر، در زیبایی چهره که خود دلیل و نشانهی زیباییهای روانی، اخلاقی و فرهنگی هر فرد و گروه انسانی است، پیشانی، بینی و چانه نقش اساسی دارد.
4⃣ پیشانی صاف (بر حسب اندازهگیری کامپر زاویهی 100 درجه) با ابروانی افقی نشانهی عمدهی زیبایی است و داشتن چشمان آبی، و بینی نسبتاً بزرگ به موازات پیشانی و یک چانهی گرد و موهای قهوهای کوتاه نشانههای بسیار مثبتی به شمار میآید.
5⃣ به نظر لاواتر شکل و مشخصات چهره میتواند معرّف تعلّق به یک گروه انسانی خاص باشد و معتقد بود که میتوان آلمانیها را از روی شکل دندان و چگونگی خندیدن، و فرانسویها را از روی شکل بینی شناخت.
6⃣ او میگفت بینیِ به جلو خم شده علامت آن است که صاحبش مردی خشمگین است و بینی کوچک و نوک بالا علامت محتاط بودن و بینی که به جلو خم شده باشد علامت بیاحساسی و بیعاطفگی است (بینی آریایی، بینی سامی).
7⃣ چنین علمی! مبنای کار بسیاری از انسانشناسان و مردمشناسان برای تقسیم جامعهی انسانی به نژادها و ردهبندی اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی گروههای انسانی قرار گرفت!!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ #جان_باپتیست_پورتا تحت تأثیر آثار لاواتر به مقایسهی چهرهی انسان با حیوانات پرداخت!
2⃣ وی معتقد بود که شباهت چهرهی یک انسان به یک حیوان خاص، مانند گوسفند، خوک یا شیر، علامتِ داشتنِ صفات اصلی همان حیوان است!
3⃣ در ادامهی نظریات کامپر که به مقایسهی جمجمهی سیاهان و میمونها پرداخته بود، مقایسهی چهرهی انسانها چه بهعنوان فرد و چه بهعنوان یک گروه با حیوانات، باب جدیدی در انسانشناسی و مردمشناسی برای تعیین «نژادها»ی انسانی و تعیین صفات اخلاقی و میزان هوش فردی و صفات اخلاقی و فرهنگی اجتماعی (نژادها) گشود.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا