eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
749 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 ماجرای شهادت علامه برغانی 1⃣ یکی از منابع معتبر تاریخی ، شرح ماجرای شهادت مظلومانه علّامه را به‌دست این‌گونه روایت می‌کند: ✍ «ملّاتقی تنها وارد مسجد شد و در محراب به ادای نماز مشغول گشت، هیچ‌کس هنوز در آن‌جا نبود. من آهسته از پشت سرش رفتم تا نزدیک او رسیدم و ایستادم. وقتی که سر به سجده گذاشت، نیزه‌ی کوچکی را که همراه داشتم بیرون کشدم و با نهایت قوّت به پشت سرش فرو کردم. ملّاتقی فریادی هولناک کشید. من هم او را به پشت انداختم خنجرم را بیرون آوردم و با قوّت هرچه تمام‌تر به اعماق حلق او فرو بردم و به پشت و پهلویش نیز چند زخم زدم و همان‌طور او را در میان محراب انداختم و با سرعت تمام به پشت‌بام مسجد رفتم». 📚 اشراق خاوری، مطالع الانوار (تلخیص تاریخ نبیل زرندی)، هندوستان: مؤسسهٔ چاپ و انتشارات مرآت، ١٩٩١م، ص٢۴١-٢۴٢ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
2⃣ آری؛ این داستان غم‌انگیز و این واقعهٔ تلخ که با افتخار در کتاب‌های خود ذکر کرده‌اند، از دو جهت قابل توجه است: 👈 اول: بر خلاف آن‌چه بهائیان درصدد انکار انتساب این جنایت به و الگوی زنان خود هستند، براساس اسناد و شواهد، قرةالعین نقشهٔ قتل مرحوم علّامه‌ی شهید را کشیده است. چرا که به اعتراف سایر منابع تاریخی ، قرةالعین قبل از ارتکاب جنایت توسط میرزا صالح، جمعی از افراد که از عراق به‌همراهی او تا قزوین آمده بودند را به اصرار از شهر خارج نمود. حتی در جواب یکی از آن‌ها که گفت چرا شیخ صالح و ملا ابراهیم و دیگران نمی‌آیند؟ گفت: آنان برای کار مهمی مانده‌اند و به‌زودی در این شهر غوغائی خواهد شد و من نمی‌خواهم که شما در این شهر تا آن هنگام مانده باشید. 📚 ر.ک: فاضل مازندرانی، تاریخ ظهورالحق، نسخهٔ الکترونیکی، ج٣، ص٣٢۴. ابوالفضل گلپایگانی، کشف الغطاء، تاشکند: بی‌نا، ١٩١٩م، ص١٠۶؛ عبدالحسین آیتی، کواکب الدریه، ج١، ص١٢٠ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
👈 دوم: نقل این واقعهٔ دردناک، به‌خوبی از پشت‌پرده‌ی بهائیان برای اسلاف خود برمی‌دارد. بابیانی که جز جنگ، ترور، خشونت و حذف فیزیکی کارنامه‌ای نداشته و جواب منتقدین را با سلاخی می‌داند؛ اینک سنگ سرکوب شدن آن‌ها را به اسم شهدای و دو قرن مظلومیت به سینه می‌زنند! داعشیان و که هرگاه اندک قدرتی یافتند، به تبعیت از پیشوای خود، جز قتل‌عام و نابودی را سزاوار مخالفین فکری خود نمی‌دانستند: ✍ «لَن تذر فوقَ الأرض إذا استَطاعَ أحداً غیر البابین؛ (فرمانروای باب) وقتی توانایی یافت، هیچ‌کس از غیربابی‌ها را بر روی زمین باقی نگذارد». 📚 علی‌محمد شیرازی، بیان فارسی، بی‌جا: نسخهٔ ١٣٣٠، ص٢۶٢ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز یکشنبه 🌞 ۶ بهمن ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٣٠ جمادی‌الاولی ۱۴۴۱ قمری ✝ ٢۶ ژانویه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٩ طِوِت ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ برگزاری رفراندوم فرمایشی رژیم "محمدرضا پهلوی" تحت عنوان (١٣۴١ش) 2⃣ آغاز نخست‌وزیری مهرهٔ بهایی و مطیع دستگاه طاغوتی شاه (١٣۴٣ش) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اميرعباس هويدا و بسط نفوذ فرهنگی یک فرقه (١) 1⃣ مدت ١٣ سال نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی و شخص دوم ایران بود. 2⃣ پدرش حبیب‌الله عین‌الملک و مادرش افسرالملوک، نتیجهٔ عزت‌الدوله، تنها خواهر تنی ناصرالدین شاه بود. تنها برادر وی فریدون نام داشت که بعدها با خواهر حسنعلی منصور، نخست‌وزیر پیش از هویدا، ازدواج کرد و البته خود امیرعباس هم با حسنعلی منصور باجناق بود. هنگامی که فتنهٔ را در شیراز آغاز کرد، از جمله افرادی که به حلقهٔ مریدان او پیوست میرزا رضا قناد، پدر حبیب‌الله عین‌الملک (پدربزرگ امیرعباس هویدا) بود. 3⃣ هم‌چنین پس از مرگ باب، میرزا رضا از جمله افرادی بود که «حسینعلی نوری» ملقّب به را تا عکا واقع در اسرائیل همراهی کرد. پس از مرگ بهاء و جانشینی «عباس افندی» وی همچنان از افراد نزدیک وی محسوب می‌شد و بارها از طرف مورد مدح قرار گرفت. حتی برای مدتی هم فرزندانش نام خانوادگی «ممدوح» را انتخاب کرده بودند. میرزا رضا از جمله ٩ نفری بود که هنگام قرائت وصیت‌نامه عباس افندی بالای سر او حاضر بودند. 4⃣ حبیب‌الله عین‌الملک هم راه پدر را در پیش گرفت و به سلک پیوست و از طرفداران عباس افندی شد. امیرعباس دو ساله بود که پدرش به‌عنوان سر کنسول ایران در دمشق منصوب شد و خانوادگی به آنجا رفتند. 5⃣ همین مختصر از زندگینامه هویدا نشان می‌دهد که او چه پیوندی با فرقه داشت و جدّ پدری و پدر او چه جایگاه مهمی در رهبری این فرقه بازی می‌کردند. خود هویدا چنان‌که خواهیم دید، مأموریت تاریخی پدران خود را برای قرار گرفتن هر چه بیشتر سکان امور کشور در دست اعضای این فرقه و تضعیف مسلمانان با شدت و گستردگی بیشتر ادامه داد. ✍ نویسنده: سهیل صفاری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اميرعباس هويدا و بسط نفوذ فرهنگی یک فرقه (٢) 1⃣ علاوه بر این‌که برکشیده‌ی دو عنصر ماسون شناخته شده یعنی «عبدالله انتظام» و «رجبعلی منصور» بود، خود در راه‌اندازی چندین در کشور و گماردن به مناصب حساس نقش اساسی داشت. 2⃣ البته بین و در ایران یک پیوند تنگاتنگ وجود داشت و عمدهٔ ماسون‌های تاثیرگذار یا خود بودند یا عقبهٔ اجدادی بهایی داشتند، چرا که اصولاً بهائیت یک فرقهٔ برساختهٔ محافل زرسالار و سلطه‌طلب و جهان-وطن ماسونی است. 3⃣ دربارهٔ شخصیت جهان‌وطن، لامذهب و حتی مذهب‌ستیز هویدا، روشنفکرمآبی، عدم تعصب میهنی، لذت‌طلبی و عیّاشی، شرابخواری افراطی و روابط او با کانون‌های جهان‌وطن ، کافی‌است همان کتاب «معمای هویدا»ی عباس میلانی را مطالعه کنیم که با همدلی آشکار نویسنده درباره هویدا نوشته شده است. 4⃣ هویدایی که این کتاب همدلانه تصویر می‌کند، در مدرسه فرانسوی‌ بیروت‌ که‌ خود را میسیون‌ لاییک‌ می‌خواند، درس‌ خوانده‌ بود، به‌‌عنوان‌ روشنفکر کافه‌نشین‌ چپی‌ مشهور بود. به‌ کتاب‌ «مائده‌های‌ زمینی»‌ علاقهٔ وافر داشت که در واقع مانیفست روشنفکران مذهب‌ستیز و سوپراومانیست فرانسوی بود، کتاب‌هایی‌ که‌ می‌خواند تماماً‌ فرانسه، انگلیسی‌ یا عربی‌ بود و گاهی‌ اوقات‌ در منزل‌ و به‌ اصرار مادر، اشعاری‌ فارسی‌ می‌خواند. 5⃣ به‌ اروپا به‌عنوان‌ آغاز و پایان‌ همه‌ چیز می‌نگریست، در حلقهٔ همیشه‌ وسیع‌ دوستانش، همواره‌ چند نویسنده‌ و روشنفکر هم‌ به‌چشم‌ می‌خورد که چهره‌های شاخص آن و بودند که هر دو از ضدمذهب‌ترین نویسندگان معاصر ایرانی هستند، به‌ ولتر و دیدگاه‌های‌ او درخصوص‌ مذهب، علاقه‌ و اعتقاد داشت. مذاهب‌ را لکهٔ ننگ‌ می‌دانست، از مذاهب‌ رسمی‌ نفرت‌ داشت‌ و یک خداناشناس (آتئیست) مطلق بود که موقعی‌ که‌ مشروب‌ می‌خورد، تندتر به‌ مذهب‌ حمله‌ می‌کرد. ✍ نویسنده: سهیل صفاری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter