📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ١۵ مهر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١٨ صفر ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ۶ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١٨ تیشری ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ با حملهٔ کشورهای مصر و سوریه به اسرائیل، جنگ چهارم اعراب و اسرائیل، معروف به #جنگ_یوم_کیپور یا #جنگ_رمضان یا #جنگ_اکتبر آغاز شد و تا ٢۵ اکتبر به طول انجامید (١٩٧٣م)
2⃣ ترور و مرگ #محمد_انور_سادات رئیسجمهور مصر و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل بهطور مشترک با #مناخیم_بگین نخستوزیر اسرائیل، بهخاطر امضای قرارداد خیانتبار #کمپ_دیوید، توسط سازمان جهاد اسلامی مصر (١٩٨١م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ چهارمِ موعدِ #سوکا (جشن سایهبانها)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ هالیوود و چالشی بهنام مرگ (١)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم)
1⃣ #مرگ را میبایست از جمله قوانین فراگیر عالَم هستی قلمداد نمود؛ موضوعی که بَشریّت با تمام ادعاهای خود، توان فرار از آن را نخواهد داشت؛ موضوعی که تمامی موجودات در نهایت طعم آن را خواهند چشید و از این جهت است که عموم انسانها با تفکرات و سلایق گوناگون خود را موظف به اندیشیدن دربارهٔ آن میدانند.
2⃣ مرگ #تمدن_غرب را دچار چالشی عمیق میکند. مرگ انسانِ #بشرمحور و #غیبناباور را بهجهتِ فرضِ تمامشدن زندگی، از سویی دچار #ناامیدی میسازد و از سوی دیگر به #پوچانگاری مبتلا ساخته و به وادی بیبندوباری میکشاند.
3⃣ این چالش گرچه در نظر ابتدایی، سبب بهرهکشی نظام #لیبرالیسم از انسانها در نیل به منویّات خود و تنظیم تمام شئون زندگی بشری حول #اباحهگری میگردد؛ اما در واقع جامعهٔ لیبرال را از درون به انحطاط کشانده و موجب عقیمشدن فرایند #جامعهسازی و افول نظام تمدنی غرب، در طول زمان میشود.
4⃣ نظام لیبرالیسم بعد از دریافت این واقعیت که نمیتوان در مقابل مرگ ایستاد و یا به انکار آن پرداخت، سعی نموده تا واقعیت مرگ را از مسیر حقیقی خود تغییر داده و همجهت با تفکرات الحادی خود، به بازتعریف دنیای پس از مرگ مبتنی بر #آموزههای_اومانیستی مبادرت ورزد.
5⃣ آموزههایی که موجب میشود تا آفرینندهٔ هستی، به حاشیه رانده شده و پس از مرگ نیز انسان همچنان محوریّت خود را بر عالَم حفظ نموده و بهعنوان مالک دنیای پس از مرگ نشان داده شود!
✍ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ هالیوود و چالشی بهنام مرگ (٢)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم)
1⃣ فیلم سینمایی #چه_رویاهایی_که_میآیند را میتوان نمودی بارز از تصویرسازی هالیوود از موضوع #مرگ و #آخرت معرفی نمود؛ اثری به کارگردانی «وینسنت وارد» که در سال ۱۹۹۸ میلادی تولید شد و توانست جایزهٔ اسکار بهترین جلوههای تصویری را در هفتادویکمین دوره از آن خود نماید.
2⃣ بر اساس تصویری که #هالیوود در این فیلم از دنیای پس از مرگ ترسیم مینماید؛ انسان مالک دنیای پس از مرگ قلمداد میشود؛ تصویری که بر اساس آن، دکتر کریس نیلسن ضمن برخورداری از قابلیت حضور و تصرّف در جهان مادی، مالک محیط بزرگی همانند تابلوی نقاشی بهنام بهشت نشان داده میشود؛ محیط بزرگی که مبتنی بر خیال و تصوّر او شکل میگیرد و او میتواند هرگونه که بخواهد آن را نقاشی نماید.
3⃣ همین رویکرد سبب شده تا #سینمای_غرب تمرکز خویش را معطوفِ خلق آثاری نماید که در آن انسان پس از مرگ نیز همچنان محوریّت خود در عالَم را حفظ مینماید و بهعنوان مالک دنیای پس از مرگ به تصویر کشیده میشود.
4⃣ آثار سینماییِ متعددی که بر بستر آموزههای بشرمحورانه مبادرت به خلق تصویر ارواح مردگان و وضعیت انسانها در دوران پس از مرگ به سه شکل و حالت کُلی مینمایند:
🔸١) تصویر دودی از انسان پس از مرگ
🔸٢) حفظ شکل ظاهری هنگام مرگ
🔸٣) آموزههای حلول و تناسخ
✍ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ هالیوود و چالشی بهنام مرگ (٣)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم)
☠ ١= تصویر دودی از انسان پس از مرگ
1⃣ #هالیوود در نخستین تصویرسازیِ خود از وضعیت انسان پس از مرگ، اقدام به ارائهٔ تصویری دود مانند از انسانها پس از مرگ مینماید؛ تصویری که بهعنوان نمودی از ارواح آدمی پس از مرگ معرفی میگردد و حالتی را برای انسانها رقم میزند که در آن حالت از قدرت تغییر و تحول جهان مادی پیرامونی خود برخوردار میگردند و میتوانند تحولات دنیای مادی را به سمت امیال خود تغییر دهند.
2⃣ این تصویر در بسیاری از تولیدات #سینمای_آمریکا قابل مشاهده است؛ آثار متعددی که گرچه نمیتوانند تعریف روشنی از #مرگ ارائه دهند، اما در عین حال در تقابل با تفکر خدامحور و بهمنظور جلوگیری از نقض آموزههای بشرمحورانه سعی خود را معطوفِ معرفی «شَمَنباوری» به مخاطبان خود مینمایند. بهعنوان نمونه میتوان از مجموعه فیلمهای هری پاتر نام برد.
3⃣ #هری_پاتر عنوانِ ٨ اثر سینمایی است که براساس داستانهایی با همین نام از نویسندهای بهنام #جوآن_رولینگ خلق گردیده است؛ این آثار طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ در سینماهای جهان به نمایش درآمد و با فروش بیش از ۸ میلیارد دلاری توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه سازد.
4⃣ مجموعهٔ شاخصی که به شرح ماجراهای یک جادوگر نوجوان بهنام هری پاتر و دوستان صمیمی او یعنی رون ویزلی و هرمیون گرنجر در مدرسهی علوم و فنون جادوگری هاگوارتز میپردازد.
5⃣ بخشی از صنعت سینمای غرب، در آثاری همچون هری پاتر، اقدام به تعریف عالم هستی حول محور #ارواح نموده و ضمن ارائهٔ باورهای شَمَنگرایانه به مخاطبان، تمرکز ویژهٔ خود را معطوف ارائهٔ دستورالعمل و #تسخیر قدرت ارواح و فراگرفتن دانش افسونگری و آموزههای #جادوگری توسط بشر مینماید.
✍ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : چهارشنبه
🌞 ١۶ مهر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١٩ صفر ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٧ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١٩ تیشری ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ رحلت #سلطانالواعظین_شیرازی از علمای شیعهٔ قرن١۴، نویسندهٔ کتاب «شبهای پیشاور» و کتاب «صد مقالهٔ سلطانی : راهنمای یهود و نصاری و مسلمین در معرفت تورات و انجیل و قرآن مجید» (١٣۵٠ش)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ پنجمِ موعدِ #سوکا (جشن سایهبانها)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ هالیوود و چالشی بهنام مرگ (۴)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم)
☠️ ٢= حفظ شکل ظاهری هنگام مرگ
1⃣ #هالیوود در تصویرسازی دیگر خود از وضعیت انسان پس از مرگ، به «شکل ظاهری» ایشان در هنگام وفات تمرکز نموده و «وضعیتِ لحظهٔ مرگ» را بهصورت «حالت ابدی» انسان ترسیم میکند؛ تصویرسازی ویژهای که موجب میشود تا #انسان_لیبرال را با این تصور که محور عالَم است، به چنین ذهنیتی برساند که «شرایط و وضعیتِ هنگام مرگ» خویش را بهعنوان حالت ثابت و صورت نهایی خود در جهان پس از مرگ دانسته و مالکیت دنیای پس از مرگ را از برای خود متصوّر بداند.
2⃣ بر این مطلب، در آثار سینمایی شاخصی، همچون #گلادیاتور تأکید میشود.
3⃣ «گلادیاتور» از برجستهترین تولیدات #سینمای_آمریکا است که در سال ۲۰۰۰ میلادی پخش شد. اثر سینمایی موفقی که برنده ۵جایزهٔ #اسکار گردید و سبب شد تا کارگردان خود #ریدلی_اسکات را به وادی تهیهکنندگی سایر آثار خود بکشاند.
4⃣ گلادیاتور فرای جنبههای مختلف تحلیلی خود؛ نمونهای بارز از رویکرد رسانهای غرب در ترسیم آخرت و دوران پس از مرگ است. اثر سینمایی تاثیرگذاری که در آن ماکسیموس را شیفتهٔ وصال زن و فرزند خردسال خود در زندگی پس از مرگ و سکونت ابدی با ایشان در مزرعهٔ طلایی خویش نشان دهد؛ کسانی که توسط کومودوس به قتل رسیدهاند و اکنون ماکسیموس به امید دیدار دوبارهٔ آنها تا آخرین نفس میجنگد.
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ هالیوود و چالشی بهنام مرگ (۵)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هفتم)
☠️ ٣= آموزههای حلول و تناسخ
1⃣ اوج هوشمندی نظام لیبرالیسم در ترسیم وضعیت انسان پس از مرگ را میتوان در وامگیری از آموزههای ادیان التقاطی همچون بودیسم، شینتوئیسم، هندوئیسم و… دانست، که از همزیستی خوبی با مبانی #تمدن_غرب برخوردار بوده و تعارضات بسیاری با مبانی ادیان الهی داشته و به باورهای باطلی همچون #تناسخ معتقد میباشند.
2⃣ باورهای نادرستی که میتوانند مستمسک مناسبی در اختیار تمدن غرب، جهت گسترش تفکرات اومانیستی قرار دهند. تلفیقی از آموزههای لیبرالیسم با باورهای مطرح در ادیان التقاطی تحت عنوان #معنویت_مدرن.
3⃣ در همین راستا، #سینمای_غرب اقدام به خلق آثار متعددی با این محتوا نموده است؛ آثاری همچون «بودای کوچک» که سعی در ارائهٔ تصویری مبتنی بر #حلول روح بودا در پیکرهٔ وجودیِ نظام لیبرالیسم و در کالبد «اَبَرانسان آمریکایی» مینماید.
4⃣ #بودای_کوچک بهعنوان محصول مشترک انگلیس، ایتالیا، فرانسه تولید گردید؛ اثری به کارگردانی «برناردو برتولوچی» که داستان گروهی از راهبان را روایت میکند که بهدنبال یافتن انسانی هستند که روح استادشان در جسم او حلول کرده است. راهبان در جستجوی خود با پسری آمریکایی بهنام جسی کنراد برخورد مینمایند که بههمراه خانواده در آمریکا و در شهر سیاتل زندگی میکند و اکنون میبایست به جهت آزمایش و اطمینان راهبان از این حلولیافتگی روح استادشان، به کشور بوتان برده شود.
5⃣ بودای کوچک اقدام به ارائهٔ تصویر جذاب و مدرنی از #تناسخ کرده و روح استاد را حلولیافته در سه کودک به تصویر میکشد؛ سه کودکی که البته در میان ایشان جسی کنراد آمریکایی بهعنوان مظهر حلول یافتگی #ذهن استاد ترسیم شده و گیتا و راجو، یکی بهعنوان مظهر #گفتار و دیگری تظاهرات جداگانهٔ #بدن استاد بهتصویر کشیده میشوند!
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter