eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.4هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
712 ویدیو
205 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ دیدار اسقف مالخاز با پاپ فرانسیس ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسقف مالخاز پروتستان در دیدار با اسقف پاتریک ارتدوکس لباسی به شکل آنها پوشیده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ لابد مرام و منش اسقف مالخاز باپتیست بر اساس همزیستی ادیان الهی است، اما گل سرسبد نظرات اسقف را ببینید:
✡ سمپاتیِ اسقف مالخاز سونگولاشویلی با همجنسگرایان: 📝 Homosexuals and heterosexuals are created in the form and the image of God. Both of them are God’s children, and God loves both of them the same. Some of us are born as women, some as men, some as left-handed and some as right-handed, some dark-skinned, some fair-skinned, some heterosexual, some homosexual, some transgender. We did not have the choice of how we were born. None of this is a defect in our humanity. It is a gift that God bestowed. Once again we should cite our famed poet, Shota Rustaveli, who wrote that “God gave us a world of uncountable colours.” 🌐 منبع: 👉 https://www.ethicsdaily.com/baptists-in-nation-of-georgia-divide-over-homosexuality-part-1-cms-22970/
✡ برنامه جاذبه شبکه افق با حضور اسقف مالخاز به طور زنده در اربعین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 حاصل وب‌گردی‌های دوستان ما در مورد اسقف مالخاز مطالب بیشتری را شامل می‌شود، اما فكر می‌كنم همین اندازه كافی باشد. بقیه‌اش با خودِ شما همراهان 😉 .
اندیشکده مطالعات یهود
✡ سمپاتیِ اسقف مالخاز سونگولاشویلی با همجنسگرایان: 📝 Homosexuals and heterosexuals are created in t
✍ ترجمه‌ی یکی از دوستان کانال: ✡ همجنس‌گرایان و دگرجنس‌گرایان در شکل و تصویر خدا خلق شده‌اند. هر دوی آنها فرزندان خدا هستند، و خدا هر دوی آنها را به یک میزان دوست دارد. بعضی از ما به شکل زن، بعضی به شکل مرد، بعضی چپ دست و بعضی راست دست، بعضی رنگین پوست، بعضی سفیدپوست، بعضی همجنس‌گرا، بعضی دگرجنس‌گرا، و بعضی تراجنسیتی به دنیا آمده‌اند. ما انتخاب نکرده‌ایم که چگونه به دنیا بیاییم. هیچ‌یک از اینها نقصی در بشریت ما نیست، بلکه نعمتی است که خدا به ما عطا کرده. یک بار دیگر باید از شاعر معروفمان، شوتا روستاولی، نقل کنم که: «خدا به ما دنیایی از رنگ‌های بی‌شمار داده است».
✡ چهار دوره کشاورزی جهان‌روای راکفلر (1) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نهم 🚜 چهار دوره متمایز کنش‌گری کشاورزی صنعتی 1⃣ در یک دسته‌بندی، از ابتدای سده بیستم تاکنون کشاورزی صنعتی در سطح جهانی شاهد چهار دوره اساسی بوده است. 2⃣ این دوره‌ها تحت تأثیر شرایط مالی، سیاسی و دانشی بنیادهای ثروتمند آمریکایی – خصوصاً – شکل می‌گرفته و دچار تغییر می‌شده است. 3⃣ این چهار دوره به قرار زیر است: 🔸 از سال 1900 تا قبل از سال 1940 میلادی 🔸 مابین 1940 تا 1960 میلادی 🔸 مابین 1960 تا 1990 میلادی 🔸 از 1990 میلادی تاکنون 4⃣ تشریح سطح، نوع و همچنین گستره اقدامات این کمپانی‌ها در هر دوره، از بخش‌های بسیار خواندنی و جذاب این پرونده است. در ادامه این چهار دوره به‌صورت مختصر معرفی شده است. 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/8nPCxV ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ چهار دوره کشاورزی جهان‌روای راکفلر (2) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نهم 🚜 1940-1900؛ سال‌های بنیان‌سازی و ریل‌گذاری 1⃣ طی چهار دهه ابتدایی قرن بیستم، اقدامات ابرکمپانی‌های آمریکایی در دو حوزه «کنش سیاسی در ساختار قدرت» و همچنین «تربیت دانشی در دانشگاه‌های آمریکا» تعریف می‌شود. 2⃣ در این زمان هنوز از پایه دانشی کافی برای سیطره بر کشاورزی برخوردار نیستند و با سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های زیستی از خدمات نهادهایی مانند «بنیاد کارنگی» و «دوپونت» بهره می‌برند. 3⃣ این شرایط بعد از 1940 دچار تغییر می‌شود، به این ترتیب که راکفلرها خود با تأسیس شبکه گسترده نهادهای دانشی، دانشمندان جهان را در اختیار می‌گیرند و به این ترتیب هرچه پیشتر می‌رویم همزمان با قدرت گرفتن راکفلرها در این عرصه، نقش بنیادهایی همچون کارنگی در پازل به نقشی حاشیه‌ای و کم‌رنگ تبدیل می‌شود. 4⃣ راکفلرها در این چهار دهه بسیار فعال عمل می‌کنند؛ بررسی افراد و نهادهای مؤثر این جریان طی این سال‌ها نشانگر اهمیت راهبردی اقدامات این بنیاد است. 5⃣ همکاری نزدیک و مستقیم افرادی چون «ژاکوب (یعقوب) هرار»، «هنری والاس»، «الوین استکمن» و «جرج واشنگتن کارور» و همچنین آغاز به همکاری با راکفلرها قابل توجه است. 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/8nPCxV ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ چهار دوره کشاورزی جهان‌روای راکفلر (3) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نهم 🚜 1960-1940؛ پیاده‌سازی در یک کشور نمونه (پایلوت مکزیک) 1⃣ در دهه‌های 1940 و 1950 میلادی، با توجه به توسعه ابزارهای ارتباطی و حمل‌و نقل، شرایطی فراهم شد که مسئولان را به این نتیجه رساند که یک برنامه کشاورزی صنعتی را در کشوری در همسایگی آمریکا اجرا کند. 2⃣ این برنامه طی فرآیندی «سیاسی – کشاورزی» در قالب «طرح گندم مکزیک» اجرا شد، و طی دو دهه به نتیجه رسید؛ به‌گونه‌ای که مکزیکی‌ها در ابتدای دهه 1960، بیش از 95 درصد از بذر گندم خود را از انواع پایه‌کوتاه می‌خریدند. 3⃣ این دو دهه از چند منظر شایسته بررسی است: 🔸 آغاز کار علمی منسجم راکفلرها بر ژنتیک گیاهی و کشاورزی 🔸 در این سال‌ها هنوز زیرساخت‌های حمل و نقل برای توسعه کسب و کار راکفلرها به تمامی نقاط دنیا فراهم نیست، لذا مکزیک در همسایگی آمریکا برای این امر انتخاب شد. 🔸 دانشمندان و افراد سیاسی که در چهار دهه ابتدایی قرن بیستم به‌صورت آزاد با این بنیاد فعالیت می‌کردند، غالباً به استخدام بنیاد راکفلر درآمدند. 🔸 موفقیت این پایلوت، به همراه گسترش ابزارهای ارتباطی، راه را برای گسترش به تمام دنیا باز کرد. 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/8nPCxV ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ چهار دوره کشاورزی جهان‌روای راکفلر (4) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نهم 🚜 1990-1960؛ عبور از مکزیک و‌ توسعه راهبردی به سراسر جهان 🎯 سال‌های دهه 1960، مقطعی مهم و نقطه عطف در برنامه‌های است. این برنامه‌ها با سه هدف زیر ریل‌گذاری می‌شود و تغییر می‌کند: 1⃣ عبور از پایلوت مکزیک و گسترش سرزمینی 👈 رصد فعالیت‌های طی سال‌های 1960 تا 1990 میلادی نشان‌دهنده گسترش شبکه فعالیت‌های این بنیاد توسط همان تیم مکزیک به هند، پاکستان، ژاپن، ویتنام، شوروی، بسیاری از کشورهای افریقایی و همچنین آمریکای لاتین تحت راهبرد «گسترش سرزمینی» است. شماتیک بخشی این شبکه گسترده در تصویر بالا مشخص است. 2⃣ عبور از گندم و گسترش اقلام 👈 در پی موفقیت «طرح مکزیک»، راکفلرها گسترش ارقام را نیز در دستور کار قرار دادند. در ابتدای دهه 1960، علاوه بر گندم، اقلام اساسی همچون برنج و ذرت در دستور کار این بنیاد قرار گرفت. 3⃣ سازماندهی شبکه فراملی فنی و دانشی 👈 در این سال‌ها تأسیس «تشکیل شبکه فراملی فنی و دانشی»، مانند «ایری»، «سیمیت» و «CGIAR» که اکنون از 15 مرکز اصلی فراتر رفته، با سرمایه‌گذاری هنگفت در دستور کار قرار گرفت. 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/8nPCxV ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ چهار دوره کشاورزی جهان‌روای راکفلر (5) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نهم 🚜 2018-1990؛ لایه‌بندی و عمق‌بخشی استراتژیک 1⃣ این جریان جهانی در سه دهه‌ی اخیر، نسبت به دهه‌های پیش از آن، تحولاتی بنیادین را تجربه کرده است. 2⃣ طی فاصله دهه 1990 تاکنون، دو راهبرد «عمق‌بخشی استراتژیک» و «لایه‌بندی فعالیت‌ها» را در دستور کار قرار داده‌اند. 3⃣ راه‌اندازی نهادهای فراملی مانند «بنیاد » و «خزانه بذر » و همچنین راهبری بنیادها و کمپانی‌های خوش‌نام مانند «بیل و ملیندا گیتس» یا «بایر» جزو سیاست‌های اساسی در این دوران است. ✍ در بخش‌های بعدی پرونده، روایت جذاب این روزهای «طرح جهان‌روای غذا» تشریح خواهد شد. 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/8nPCxV ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
📚 دانلود کتاب «تبار انحراف» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
تبار انحراف.pdf
1.13M
📚 / 13 ✍ تبار انحراف؛ پژوهشی در جریان‌شناسی انحرافات تاریخی 🔹 زیر نظر: حجت‌الاسلام مهدی طائب ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 دانلود کتاب «مهار انحراف» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
مهار انحراف.pdf
2.15M
📚 / 14 ✍ مهار انحراف؛ بازكاوی حوادث پس از رحلت پیامبر اكرم (ص) 🔹 زیر نظر: حجت‌الاسلام مهدی طائب ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 بررسی موارد استناد امام رضا (ع) به تورات ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی موارد استناد امام رضا (ع) به تورات 🎯 مورد اول /الف 1⃣ امام رضا (ع) در پاسخ به درخواست برای اثبات نبوت حضرت محمد (ص) به فرازی از استناد کرده و فرمودند: آیا می‌دانی که حضرت موسی به بنی‌اسرائیل وصیت کرد: پیامبری از میان برادران‌تان به سوی شما خواهد آمد، او را تصدیق کنید و به سخنانش گوش فرا دهید؟ رأس‌الجالوت تأیید کرد. حضرت فرمودند: آیا بنی‌اسرائیل برادرانی غیر از دارند؟ و آیا از میان فرزندان اسماعیل (ع) پیامبری جز حضرت محمد (ص) مبعوث شده است؟ رأس‌الجالوت به هر دو پرسش، پاسخ منفی داد. 2⃣ این فقره مورد استناد حضرت، که با اندکی تفاوت در چند جای عهدین آمده، در نسخه‌های کنونی آن نیز موجود است: 🔸 در یک جا، از قول حضرت موسی به بنی‌اسرائیل آمده است: 📚 یهُوَه، خدایت نبی‌ای از میان تو، از برادرانت مثل من، برای تو مبعوث خواهد گردانید، او را بشنوید. 🔸 همین وعده در «اعمال رسولان» با وضوح بیشتری آمده است: 📚 موسی به اجداد گفت که خداوند، خدای شما، نبی‌ای مثل من از میان برادران شما برای شما برخواهد انگیخت. 🔸 وعده‌ی یاد شده در جایی دیگر از زبان خداوند خطاب به حضرت موسی این‌گونه گزارش شده است: 📚 نبی‌ای را برای ایشان از میان برادران‌شان مثل تو مبعوث خواهم کرد. کلام خود را به دهانش خواهم گذاشت و هر آن‌چه به او فرمایم به ایشان خواهد گفت، و هر کسی که سخنان مرا، که او به اسم من گوید، نشنود من از او مطالبه خواهم کرد. 3⃣ فرازهای یاد شده، که در گفت‌وگوی امام رضا (ع) با دانشمند یهودی مورد استناد قرار گرفته، آمدن پیامبری را بشارت می‌دهد که اولاً «همانند موسی» است و ثانیاً، از میان «برادران بنی‌اسرائیل» خواهد بود. 4⃣ برخی از دانشمندان یهود، پیامبر یاد شده را بر یوشع، مسیحیان پروتستان بر حضرت عیسی و مسلمانان بر پیامبر اکرم (ص) تطبیق کرده‌اند. 5⃣ مسلمانان با شرح بسیاری از ویژگی‌های یکسان حضرت موسی با حضرت محمد (ص) از یک‌سو، و تفاوت حضرت عیسی و یوشع با حضرت موسی در ویژگی‌های یاد شده، پیامبر اکرم (ص) را مصداق آن پیامبر موعود می‌خوانند. ✍ علی اسدی 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات و منابع: 👉 goo.gl/67XDmc ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی موارد استناد امام رضا (ع) به تورات 🎯 مورد اول / ب 📝 برای ارزیابی درست این سه دیدگاه و چگونگی انطباق «آن نبی» بر پیامبر اکرم، لازم است دو ویژگی یاد شده برای وی با استناد به خودِ مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. بر همین اساس باید گفت: 1⃣ مهم‌ترین ویژگی نبوت حضرت موسی داشتن کتاب آسمانی و آوردن شریعتی مستقل و خاص است. بنابراین، یک پیامبر تنها در صورتی می‌تواند همانند او باشد که حتماً این ویژگی را داشته باشد، در حالی‌که یوشع و هیچ‌یک از پیامبران بنی‌اسرائیل ادعا نکرده‌اند که همانند وی بوده و شریعتی خاص آورده‌اند. همه‌ی آنان پیرو شریعت حضرت موسی بودند. از سوی دیگر، یوشع معاصر حضرت موسی بود، پس نمی‌تواند همان پیامبر موعود باشد؛ چرا که آمدن وی در «آینده» خواهد بود. گزارش انجیل یوحنّا نیز نشان می‌دهد یهودیان دست‌کم تا زمان حضرت یحیی منتظر ظهور این بودند. و بر اساس گزارش اناجیل، حضرت عیسی نیز شریعت مستقلی نیاورد، بلكه او مأموریت داشت همان شریعت حضرت موسی را اجرا و تکمیل نماید. 2⃣ از سوی دیگر، فرازهایی از عهد جدید نشان می‌دهند که در عصر حضرت عیسی نیز پیامبرِ یادشده را غیر از مسیح می‌دانستند. حضرت یحیی معاصر حضرت عیسی و اندکی پیش از وی مبعوث شد. یهودیان در پی شناخت ماهیت وی، کاهنانی را نزد وی می‌فرستند، ولی او خود را پیامبری غیر از مسیح، الیاس و «آن نبی» معرفی کرد. مفسران کتاب مقدس عبارتِ «آن نبی» را اشاره به همان پیامبری می‌دانند که حضرت موسی وعده داده بود و آن پیامبر در میان یهود، چنان معروف بود که اشاره‌ی کوتاهِ «آن نبی» برای انتقال آن کافی بود. از گزارش‌های دیگر عهد جدید نیز برمی‌آید: بشارت آمدنِ «آن نبی» به‌گونه‌ای در میان یهود روشن و پذیرفته شده بود که آنان هنگام ظهور حضرت یحیی دچار اختلاف شدند. گروهی وی را همان نبی و گروهی دیگر غیر آن خواندند. 3⃣ افزون بر آنچه گفته شد، به‌صورت «جدلی» می‌توان در پاسخ مسیحیان گفت: بر اساس الهیات رایج آنان، تفاوت‌های زیادی بین حضرت موسی و عیسی وجود دارد، و به دیگر سخن، حضرت عیسی نه یک پیامبر، بلکه «خدای مُجَسَّد» خوانده می‌شود که هیچ انسانی با وی قابل مقایسه نیست. ✍ علی اسدی 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات و منابع: 👉 goo.gl/67XDmc ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 امام رضا (ع) به عالم یهودی گفتند: آیا در تورات نیامده است که نوری از سوی «طور سینا» آمد و از کوه «ساعیر» طلوع کرد و از کوه «فاران» درخشید؟ ☀️ درخشش نور از کوه «فاران»، به معنای دریافت وحی به وسیله حضرت محمد (ص) در آن کوه است؛ زیرا فاران یکی از کوه‌های اطراف مکه است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی موارد استناد امام رضا (ع) به تورات 🎯 مورد دوم 1⃣ نکته‌ای که در دو فقره‌ی یاد شده، امام رضا (ع) نیز بر آن تأکید و استدلال نمودند این است که آن از «میان برادران» بنی‌اسرائیل است و با توجه به این‌که برادران بنی‌اسرائیل، هستند، این قید به‌روشنی نشان می‌دهد که پیامبر مزبور از میان بنی‌اسرائیل نیست. 2⃣ از این‌رو، هنگامی‌که حضرت از پرسیدند: آیا بنی‌اسرائیل، برادرانی غیر از بنی‌اسماعیل دارند؟ و آیا از میان فرزندان اسماعیل (ع) پیامبری جز حضرت محمد (ص) مبعوث شده است؟ رأس الجالوت ضمن پاسخ منفی به هر دو پرسش، گفت: اما من دوست دارم برای اثبات این‌که آن پیامبر موعود از میان فرزندان اسماعیل است و نه بنی‌اسرائیل، به تورات استناد کنید. 3⃣ امام رضا (ع) به عالم یهودی گفتند: آیا در نیامده است که نوری از سوی «طور سینا» آمد و از کوه «ساعیر» طلوع کرد و از کوه «فاران» درخشید؟ رأس الجالوت گفت: این کلمات را می‌شناسم و در تورات وجود دارد، ولی تفسیر آن‌را نمی‌دانم. حضرت فرمودند: 👈 نوری که از سمت کوه «طور» آمد، کنایه از وحی نازل شده بر حضرت موسی بر فراز آن کوه است. طلوع نور از کوه «ساعیر» به معنای نزول وحی بر حضرت عیسی بر فراز آن است و درخشش نور از کوه «فاران»، به معنای دریافت وحی به وسیله حضرت محمد (ص) در آن کوه است؛ زیرا یکی از کوه‌های اطراف مکه است. 4⃣ در ترجمه فارسی کتاب مقدس کنونی، این فراز مورد اشاره امام رضا (ع) چنین آمده است: 📚 و این است برکتی که موسی مرد خدا قبل از وفاتش به بنی‌اسرائیل داده، گفت: یهُوَه [خدا] از سینا آمد و از سعیر بر ایشان طلوع کرد و از جبل فاران درخشان گردید. 5⃣ برخی پژوهشگران در تلاش برای رد دلالت این فقره از تورات بر نبوت پیامبر اکرم (ص)، کوشیده‌اند «فاران» را بخشی از سرزمین «سینا» معرفی کنند؛ اما سخنانی که در این‌باره گفته‌اند، آشفته و ناهمخوان است. بر اساس مستندات معتبر تاریخی و جغرافیایی، «فاران» به کوهی در مکه و سرزمین وسیعی نیز گفته می‌شد که شامل حجاز و مکه می‌شود. 6⃣ افزون بر آن، بر اساس گزارش خود کتاب مقدس، حضرت اسماعیل در «فاران» سکنا گزید. در سفر «پیدایش»، پس از گزارش درخواست سارا از حضرت ابراهیم مبنی بر دور ساختن هاجر و فرزندش اسماعیل از قول خداوند خطاب به هاجر چنین آمده است: 📚 برخیز و پسر را برداشته و به دست خود بگیر؛ زیرا از او امتی عظیم به وجود خواهم آورد؛ و خدا چشمان او را باز کرد تا چاه آبی دید. پس رفته، مشک را از آب پر کرد و پسر را نوشانید و خدا با آن پسر [اسماعیل] می‌بود و او نموّ کرده، ساکن صحرا شد و در تیراندازی بزرگ گردید و در صحرای «فاران» ساکن شد و مادرش زنی از زمین مصر برایش گرفت. ✍ علی اسدی 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات و منابع: 👉 goo.gl/67XDmc ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 امام رضا (ع) خطاب به رأس‌الجالوت: بر اساس اخبار متواتر، حضرت محمد (ص) نزد هیچ آموزگاری درس نخواندند ولی به‌رغم اُمّی بودن، کتابی آوردند که درباره سرگذشت پیامبران و اقوام گذشته و نیز درباره آینده سخن گفته است. پس چرا نبوت او را نمی‌پذیرید؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی موارد استناد امام رضا (ع) به تورات 🎯 مورد سوم 1⃣ در پاسخ امام رضا (ع) درباره چگونگی اثبات نبوت حضرت موسی به معجزاتی از قبیل شکافتن دریا، اژدها شدن عصا در دست وی، بیرون آوردن ید بیضا و جاری ساختن چشمه آب از سنگ با زدن عصای خود، استناد کرد. 2⃣ امام رضا (ع) با پذیرش معجزاتِ حضرت موسی پرسیدند: آیا هرکس در تأیید ادعای نبوت خویش بیاورد، او را تصدیق می‌کنید؟ رأس الجالوت گفت: خیر، فقط در صورتی می‌پذیریم که معجزاتی همانند حضرت موسی بیاورد! امام فرمودند: پس چگونه به نبوت پیامبران پیش از موسی ایمان دارید، در حالی‌که هیچ‌کدام معجزاتِ حضرت موسی را نیاوردند؟! رأس الجالوت که درمانده شده بود، با تغییر حرف خود، گفت: اگر کسی معجزاتی بیاورد که فراتر از قدرت افراد عادی باشد، تصدیق نبوت او لازم است. 3⃣ در این هنگام، حضرت با اشاره به معجزات حضرت عیسی پرسیدند: پس چرا نبوت او را تصدیق نمی‌کنید؟! رأس الجالوت گفت: می‌گویند که وی چنین کارهایی می‌کرده، ولی ما که ندیده‌ایم! امام پرسیدند: مگر معجزات حضرت موسی را به چشم خود دیده‌اید؟! آیا جز این است که افراد مورد اطمینانی آنها را دیده و نقل کرده‌اند و با اخبار متواتر به شما رسیده است؟ معجزات حضرت عیسی هم همین‌گونه و در قالب اخبار متواتر گزارش شده است، پس چرا نبوت او را تصدیق نمی‌کنید؟! درباره حضرت محمد (ص) نیز این مسئله صادق است. بر اساس اخبار متواتر، آن حضرت نزد هیچ آموزگاری درس نخواندند ولی به‌رغم اُمّی بودن، کتابی آوردند که درباره سرگذشت پیامبران و اقوام گذشته و نیز درباره آینده سخن گفته است. پس چرا نبوت او را نمی‌پذیرید؟! رأس الجالوت، که جوابی نداشت، محکوم شد و سکوت اختیار کرد. 4⃣ در این قسمت از گفت‌وگو، هرچند امام رضا (ع) به‌صورت صریح به هیچ کتاب مقدسی استناد نجستند، ولی اشاره نکردن ایشان به گزارش این معجزات در ، به‌دلیل آن است که این مسئله برای هریک از پیروان ادیان ابراهیمی پذیرفته شده بود و یا دست‌کم از آن آگاهی داشتند و باید بر اساس منطق و استدلال خود، آن‌را می‌پذیرفتند؛ زیرا معجزات یاد شده برای حضرت موسی و عیسی در عهد قدیم و جدید به‌شکلی مبسوط گزارش شده است. قرآن نیز اصل آن معجزات را بدون اشاره به جزئیاتِ پرداخته شده در عهدین، گزارش و تأیید می‌کند. ✍ علی اسدی 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات و منابع: 👉 goo.gl/67XDmc ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رواج اسرائیلیات و افسانه‌های نادرست درباره پیامبران همواره سبب تهمت‌های ناروا به آنان بوده است. امام رضا (ع) در مناظرات و پاسخ پرسش‌هایی که از ایشان می‌شد، میراث ارجمندی را در تفسیر آیات قصص و نفی اسرائیلیات به یادگار گذاشته‌اند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مبارزه‌ی امام رضا (ع) با اسرائیلیات (1) 1⃣ رواج و افسانه‌های نادرست درباره‌ی پیامبران و برداشت‌های نادرست از آیات متشابه در داستان پیامبران، سبب مشوّه شدن چهره‌ی پیامبران و تهمت‌های ناروا به آنان بوده است. كما این‌كه در طول تاریخ برخی ناپاکان خواسته‌اند با آلوده جلوه دادن حریم نبوّت و ولایت، زمینه‌ی حضور خود در مسند رهبری جامعه و توجیه کارهای خود را فراهم آورند. 2⃣ امامان معصوم علیهم‌السلام که مهبط وحی و آگاه به سرگذشت و سیره‌ی انبیای پاک الهی بوده‌اند، پرده از چهره‌ی باطل برداشته و به دفاع از حریم نبوت پرداخته‌اند. اهل‌بیت علیهم‌السلام تمامی آیات مربوط به زندگی انبیاء را بر اساس «رأی به عصمت آنان» تفسیر کرده و به این گرایش معروف بوده‌اند. 3⃣ عالم آل‌محمد، امام هشتم علیه‌السلام در مناظرات و پاسخ پرسش‌هایی که از ایشان می‌شد، میراث ارجمندی را در تفسیر آیات قصص به یادگار گذاشته‌اند که در ادامه به یک نمونه از آن اشاره می‌شود: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter