eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.4هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
708 ویدیو
204 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣ مثال دیگر از آلمان: 👈 در اوایل نوامبر ٢٠١٧ (Ursula Haverbeck) مورخ ٨٩سالهٔ آلمانی تنها به‌دلیل نقل قول از کتابی که اردوگاه‌های کار اجباری یهودیان در جنگ جهانی دوم را انکار کرده بود، به جرم در برلین محاکمه و به زندان محکوم شد! رادیو صدای آمریکا گزارش داد که این زن مسن، پیش از این نیز به اتهام سخنان مشابه به ١٠ماه زندان محکوم شده بود! 👈 قابل ذکر این‌که شخصیت‌های معروفی همچون جان ایروینگ، روژه گارودی، روبر فوریسون و یورگن گراف از جمله افرادی بوده‌اند که به‌خاطر اظهارنظر یا نگارش مطلبی در رد کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی محاکمه شده و به زندان و تبعید محکوم شدند. 👈 گفتنی است به‌طور رسمی در ١١ کشور اروپایی و در خود آمریکا، اگر دربارهٔ بخشی از تاریخ (مربوط به یهودیان در جنگ جهانی دوم) سخن دیگری به‌جز آنچه مورد تأیید صهیونیست‌هاست، گفته شود "انکار هولوکاست" به‌شمار آمده، جرم محسوب شده و گوینده یا نویسندهٔ آن به زندان محکوم خواهد شد. 👈 پس از محکومیت خانم "اورسولا هاوریک"، او به دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت برد که طبق اصل تصریح شده در قانون اساسی این کشور، باید محکومیتش لغو و از زندان آزاد شود. اما دادگاه قانون اساسی آلمان رای داد او که به بنا به ادعای دادگاه یاد شده، "یک حقیقت آشکار است" را انکار کرده و نمی‌تواند از "حق آزادی عقیده" برخوردار شود و باید در زندان بماند! 👈 دادگاه ایالتی "وردن" که این پیرزن ٨٩ساله را محکوم به زندان کرد، دلیل محکومیتش را نوشتهٔ وی مبنی بر این‌که "آشویتس، اردوگاه مرگ نبوده" دانست!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١۶ شهریور ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ محرم ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۶ سپتامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٧ اِلول ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «مدرسه عالی دماوند»، وابسته به «بنیاد فرهنگی ایران بت‌ئیل» و جزئی از مؤسسات‌ هیأت میسیون مذهبی (کلیسای پرسبیتری) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقدمه اول: یهود تبلیغ ندارد! 1⃣ بر خلاف اسلام و مسیحیت مخلوطی از دین و نژاد است. 2⃣ بر اساس ، یک فرد بر اساس زاده‌شدن از مادرِ یهودی، یهودی است. 3⃣ از این رو بر خلاف اسلام و مسیحیت، حتی کسی که از دین یهود خارج شده باشد، همچنان محسوب می‌گردد. 4⃣ راه دیگرِ یهودی بودن فرد بر اساس گرویدن به یهودیت است. اما یهودیت دین تبلیغی نیست، زیرا یهودیان دین خود را نعمتی الهی می‌دانند که مخصوص نژاد است. 5⃣ لذا یهودیان تمایلی به یهودی‌کردنَ دیگران ندارند، و اگر هم دعوتی باشد، معمولاً به‌جای تبلیغ دین، آرمان را تبلیغ می‌کنند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقدمه دوم: یهود و توطئه در پوشش ادیان و فِرَق 1⃣ اسلام ناب شیعی دائماً با تبلیغات دینی مخالفان روبرو بوده است. این تبلیغات كه در دوران پهلوی اوج گرفته بود، بعد از پیروزی انقلاب، هرچند برای مدت كوتاهی تضعیف شد، اما از آغاز دههٔ دوم انقلاب و در قالب تبلیغات ادیان مسیحی و زرتشتی، فرقه‌های منحرف بهایی و وهابی، و عرفان‌های کاذب ادامه و توسعه پیدا كرد. 2⃣ اما به دلایلی که شرح مختصر آن در پست قبل گذشت، ما در ایران مشکل و گروش جوانان مسلمان به آیین یهود را نداریم. 3⃣ در این میان برای ایجاد اختلافات مذهبی و تضعیف موقعیت تشیع، از هیچ کمکی به ادیان و فرق انحرافی که نام بردیم دریغ نمی‌کند. 4⃣ و یکی از روش‌های شایع، استفاده از است که در ظاهر به این ادیان و فرقه‌ها می‌گروند و ضمن تقویت آن‌ها از حیث عِدّه و عُدّه به توطئه مشغول می‌شوند. 5⃣ نکتهٔ دیگر این‌که یهود در میان شاخه‌های مختلف مسیحیت، بیشترین سوءاستفاده را از مذهب و فرقه‌های مختلف آن می‌برد. 6⃣ مقاله‌ای که امشب قسمت‌هایی از آن را مطالعه خواهید کرد، نمونه‌ای از «یهودیان مخفی» در پوشش مسیحیت و خصوصاً در ایران است. 7⃣ و آخرین نکته این‌که: هرچند به دلیل طولانی بودن مقاله و پرداختنِ بیشتر آن به مسیحیت، از انتشار متن کامل مقاله در کانال خودداری می‌کنیم اما از فرهیختگان کانال دعوت می‌کنیم که به این خلاصه اکتفا نکرده و حتماً متن کامل آن را در سایت اندیشکده مطالعه نمایند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کلیسای پرسبیتری یا کلیسای‌ انجیلی‌ ایران‌ یکی از زیرشاخه‌های کلیسای‌ پروتستان است که رسماً با نام کلیسای‌ پرسبیتری ‌(مشایخی) آمریکا (pcusa) فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی در مدرسهٔ عالی دماوند (١) 1⃣ یا کلیسای‌ انجیلی‌ ایران‌ یکی از کلیساها (یا زیرشاخه‌ها)ی کلیسای‌ پروتستان است که رسماً با نام کلیسای‌ پرسبیتری ‌(مشایخی) آمریکا (pcusa) فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. 2⃣ مبلغانِ این شاخه‌ از‌ نه‌تنها در امر تبلیغ، بلکه در عرصهٔ سیاست‌ نیز پیش‌قدم بودند؛ در‌ واقع‌ اینان اولین نمایندگان سیاسی، مذهبی و فرهنگی دولت آمریکا در ایران به‌شمار‌ می‌رفتند‌. 3⃣ آبراهام یسلسون وقتی‌ دربارهٔ روابط سیاسی ایران و آمریکا صحبت می‌کند پس از اشاره به مطلب‌ فوق می‌نویسد: «… پرسبیترین‌ها بر‌ تغییر‌ مذهب مسلمانان تأکید داشتند که این خود منجر به‌ بروز برخوردهایی با مسئولان ایرانی می‌گردید...» 4⃣ از‌ همین‌رو تبلیغ‌ مسیحیت‌ به‌طور مستقیم‌ در‌ جامعههٔ مسلمان ایرانی بسیار دشوار بوده و مقرون به‌صرفه‌ نبود. لذا کلیسای پروتستان (کلیسای پرسبیتری آمریکا) فعالیت‌هایش را در ٣شاخه پی گرفت که عبارت بودند از: فعالیت‌های دینی (انجیلی)، فعالیت‌های پزشکی و . 5⃣ این کلیسا فعالیت‌های آموزشی خود را در تهران ابتدا با مدارسی‌ برای کودکان میسیون‌ها آغاز کرد که ‌‌با گذشت‌ زمان به مؤسسات چندملیتی تبدیل شدند كه از جملهٔ این مؤسسات می‌توان‌ به‌ (مدرسه عالی دماوند و بعدها دانشکده دماوند) اشاره‌ کرد. ✍ نویسنده: محمد قبادی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فعالیت‌های آموزشی کلیسای پرسبیتری در‌ تهران ابتدا با مدارسی‌ برای کودکان میسیون‌ها آغاز شد كه ‌‌با گذشت‌ زمان به مؤسسات چندملیتی تبدیل شدند و از جمله‌ی این مدارس می‌توان‌ به‌ بنیاد فرهنگی ایران بت‌ئیل‌ (مدرسه عالی دماوند و بعدها دانشکده دماوند) اشاره‌ کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی در مدرسهٔ عالی دماوند (٢) 1⃣ «بنیاد فرهنگی ایران بت‌ئیل» که جزئی از مؤسسات‌ هیأت میسیون مذهبی (کلیسای پرسبیتری) به‌حساب می‌آمد در ١٣۴٧ تأسیس شد‌ و در پی‌ آن که وابسته به این بنیاد بود تأسیس گردید و کار خود را در ساختمانی در خیابان سعدی شمالی تهران آغاز کرد. 2⃣ اعضای هیأت مؤسس‌ «بنیاد فرهنگی ایران بت‌ئیل» سه نفر بودند: 🔸1. حسن دهقانی تفتی. مسلمان‌زاده‌ای که مسیحی‌‌‌ شده بود. 🔸2. دکتر محمود بدیع. به‌ استناد‌ برخی شواهد می‌توان او را‌ همچون‌ حسن‌ دهقانی تفتی مسلمان‌زاده‌ای‌ مسیحی‌ دانست. 👈 اما منظور اصلی ما اشاره به سومین نفر از این جمع است. 3⃣ سومین نفر شخصی است به‌نام فرزند‌ حاج‌ بابا، متولد ١٢٩۴ کرمان. او لیسانس رشتهٔ قضایی دانشکده حقوق‌ دانشگاه تهران و در وزارت‌ دادگستری‌ کار می‌کرد. 4⃣ صبی‌ چندی مدیر مسئول و سردبیر مجلهٔ «سرگذشت» بود و کتابی نیز تحت عنوان «محاکمه‌هٔ آیشمن‌ در‌ خاک‌ اسرائیل‌» تألیف کرده بود‌. او در این کتاب تحت‌تأثیر یهود بود. 5⃣ موسی صبی‌ اگرچه‌ در‌ بیوگرافی خود که برای تأسیس «بنیاد فرهنگی‌ ایران‌ بت‌ئیل‌» ارائه‌ داده‌‌ بود‌، دینش را اعلام کرده بود، اما در بخش خبری روز سه‌شنبه ١٣٨۶/٢/١١ خاندان «صبی» را از ایرانی معرفی می‌کند!! 6⃣ این رادیو می‌گوید: «دکتر [حمید] صبی، حقوقدان‌ بین‌المللی ‌[…] همراه با خاندان صبی، یک خانوادهٔ سرشناس یهودیان ایرانی، مقیم اروپا و آمریکا، یک کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه مشهور یو.سی.ال.ای (ucla) در کالیفرنیا برپا‌ کرد‌. كه این‌ کرسی به اسم زنده‌یاد «موسی صبی» نام‌گذاری شده است.» ✍ نویسنده: محمد قبادی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ جشن چهارشنبه سوری دانشجویان مدرسه عالی دماوند تهران - سال ۱۳۵۴ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی در مدرسهٔ عالی دماوند (٣) 1⃣ طبق اساسنامهٔ «بنیاد فرهنگی ایران بت‌ئیل» رؤسای مدرسه‌ را‌ باید هیأت امنا تعیین‌ نمایند و صلاحیت علمی و اخلاقی آنها به تصدیق وزارت علوم و آموزش عالی برسد. 2⃣ اولین مدیر مدرسه از ابتدای تأسیس خانم بود. اما دقیقاً مشخص نیست که او تا چه زمانی‌ این‌ مسئولیت‌ را برعهده داشت. 3⃣ اختر آزادگان سال‌ها بعد وقتی مدرسهٔ عالی دماوند در ١٣۵۴ تبدیل به ‌‌شد‌ ریاست امور دانشجویان را برعهده داشت و شاید هم‌ پیش از آن در این‌ مسئولیت‌ بوده‌ است. 4⃣ بنا به گزارش‌های تهران «اختر آزادگان سابقاً بوده و سال‌ها قبل خود و دخترش‌‌ تغییر مذهب داده و رسماً مسیحی شده است.» [كه به نظر می‌رسد این گروش، ظاهری و نوعی پوشش برای آزادی فعالیت بوده است.] 5⃣ همچنین به استناد همین‌ گزارش‌ها «او نیازمندی‌های آشکار‌ این‌ سازمان ‌[ساواک‌] را تأمین می‌نموده» و دخترش مریم آزادگان نیز با شماره رمز ٣٢٨ برای مدتی با ساواک همکاری می‌کرده است. 6⃣ در ١٧ دی ١٣۵۶ به‌‌مناسبت‌ در‌ محل‌ دانشکدهٔ دماوند، برنامه‌ای برپا شد و ٣ نفر از زنان (از جمله اختر آزادگان، رئیس‌ امور دانشجویان دانشکده دماوند) پیرامون کشف حجاب زنان‌ و پیشرفت‌های آنان در این زمینه‌ به سخنرانی پرداختند که خبر و عکس‌های این مراسم در روزنامه کیهان اینترنشنال چاپ و منتشر گردید. ✍ نویسنده: محمد قبادی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/571N27 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در مقاله «یهودیان مخفی مشهد» ( goo.gl/AQCREo ) نیز خواندیم كه: در خاطرات سفیر اسرائیل در ایران دوره پهلوی، اشاراتی به برخی مشهد موجود است که در قسمتی از آن به یهودی مخفی بودن موسی صبی اشاره شده است: ✍ «… میانه‌ی شلمو هیلل [مأمور اداره مهاجرت رژیم صهیونیستی] به یاری پدرم و من با کارکنان وزارت کشور و پلیس در ایران گرم‌تر می‌شود و دوستان یهودی و غیریهودی فراوانی مانند شادروانان موسی طوب و (وکیل دادگستری)، که کمتر کسی از یهودی بودنش آگاه بود، دست همکاری می‌دهند. پشتیبانی‌های نورالله زبولونی (از جدیدالاسلام‌های مشهد)، بازرگان خوش‌نام مشهدی شایسته یادآوری است. گو این‌که سن و سالی از وی گذشته بود، ولی نمایندگی یهودیان شهرش را در همه کنگره‌های جنبش خلوتص به دوش داشت.» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دانشجویان کالج دماوند در سال ۱۳۵۴ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١٨ شهریور ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ محرم ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٨ سپتامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٩ اِلول ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ قبلاً از فرقه‌سازی و عارف‌سازی یهود زیاد گفته‌ایم. اکنون قصد داریم در ۴ قسمت به معرفی یکی دیگر از این عارف‌نمایان بپردازیم. اولین قسمت از سلسله مقالات «کریشنامورتی» را با ما مطالعه کنید:
✡ جیدو کریشنامورتی در ١۵ سالگی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉@jscenter
✡ کریشنامورتی و انتخاب بزرگ (١) 1⃣ در ١٢ می ١٨٩۵ میلادی، در هند دیده به دنیا گشود. والدین کریشنا دارای‌ ١١ فرزند بودند و کریشنامورتی هشتمین فرزند ‌این خانوادهٔ پُرجمعیت و با عقاید متعصبانه برهمنی بود. 2⃣ پدرش «ناریانیا» دانش‌آموخته دانشگاه مَدرَس و‌ یک برهمایی متعصب بود. او پس از اتمام تحصیلات به‌عنوان کارمند رسمی‌ ادارهٔ مالیات حکومتی بریتانیا استخدام شد و در اواخر دوران خدمتش ترفیع مقام گرفت و در جایگاه حسابرس مالیاتی منطقه خدمت می‌کرد. 3⃣ مادرش «جیدو سن‌جی‌واما» به‌عنوان رابط، دست به می‌زد. بعد از مرگ خواهر بزرگ کریشنا در سال ١٩٠۴، کریشنا در خاطراتش توضیح می‌دهد که چگونه مادرش پیوسته روح وی را احضار می‌نموده است! 4⃣ حتی خود مورتی ادعا می‌کند با آن‌که در آن سال‌ها بیش از ٩ سال نداشته، گه‌گاه با روح خواهرش تماس داشته و ارتباط می‌یافته است. 5⃣ کریشنامورتی ادعا می‌کند که حتی پس از مرگ مادرش به سال ١٩٠۵ نیز در سن ١٠سالگی روحِ او را می‌دیده و توانایی برقراری ارتباط با او را داشته است. ✍ حجةالاسلام محمدتقی فعالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آنی برانت رئیس انجمن تئوسوفی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کریشنامورتی و انتخاب بزرگ (٢) ☠ انجمن تئوسوفی Theosophical society 1⃣ ناریانیا پدر کریشنامورتی، گرچه‌ یک برهمایی متعصب به‌شمار می‌رفت اما به عضویت‌ یکی از انجمن‌های تأثیرگذار در هند نیز درآمده بود.‌ 2⃣ این انجمن‌ با نام که از پیروان همهٔ ادیان و مکاتب عضو می‌پذیرفت، در آن زمان توسط اداره می‌شد و پس از وی دکتر سرپرستی آن را عهده‌دار گردید. 3⃣ ناریانیا، پس از بازنشستگی در سال ١٩٠٧، طی درخواستی همراه با معرفی خود از آنی بزانت می‌خواهد که او را به‌عنوان نگهبان برای مجموعه تشکیلات تئوسوفی در منطقه آدیار هند انتخاب کند. 4⃣ آنی بزانت ابتدا با درخواست وی مخالفت ورزید و سپس بر اثر جدیّت و درخواست‌های مکرر نایانیا با‌ این امر موافقت نمود و پدر را به‌عنوان معاون ‌یا منشی داخلی‌ یکی از بخش‌ها به کار گمارد. 5⃣ این اتفاق گرچه در بادی امر ساده و تا حدّی معمولی به‌نظر می‌رسد، اما مبدأ تحولی شگرف و بستر اتفاقی بزرگ در زندگی کریشنا مورتی گردید. ✍ حجةالاسلام محمدتقی فعالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چارلز لیدبیتر کاشف کریشنامورتی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کریشنامورتی و انتخاب بزرگ (٣) 1⃣ پس از آن‌که به ریاست T.S رسید، پدر کریشنامورتی در به کار مشغول شد و در سال ١٩٠٩ ١۴ساله به عضویت آن انجمن درآمد. 2⃣ ماجرا این‌گونه بود که معاون تشکیلات تئوسوفیان، کریشنای ١٢ساله را ملاقات می‌نماید و دربارهٔ او چنین می‌گوید: این پسربچه عشق و فروتنی طبیعی و ذاتی دارد. 3⃣ وی‌ این برداشت و باور را به آنی بزانت نیز انتقال می‌دهد و از او می‌خواهد تا‌ این پسر را ببیند. او نیز کریشنای نوجوان را می‌بیند و نظر لیدبیتر را تأیید می‌کند. 4⃣ آنی بزانت سرپرستی را رسماً از پدر وی می‌گیرد و او را تحت حمایت و کفالت خود درمی‌آورد و سپس کریشنا، تحت حمایت لیدبیتر درمی‌آید. 5⃣ البته این کشف، دردسرهایی را برای انجمن تئوسوفی به‌وجود آورد، زیرا پیش‌تر از‌ این، شخص دیگری برای حمایت و آموزش خاص در راستای اهداف T.S توسط لیدبیتر انتخاب شده بود که پس از کشف کریشنامورتی جایگاه خود را از دست داد. 6⃣ در همان زمان شایعاتی دربارهٔ لیدبیتر رواج یافت که توسط آنی بزانت قویّاً انکار شد.‌ این شایعات منجر به وی و به‌دنبال آن استعفا از انجمن به سال ١٩٠۶ گردید. با تمام‌ این اوصاف، وی در اواخر سال ١٩٠٨ مجدداً انتخاب گردید و به سِمَت خویش بازگشت. ✍ حجةالاسلام محمدتقی فعالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کریشنامورتی و برادرش نی‌تیا ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کریشنامورتی و انتخاب بزرگ (۴) 1⃣ سرپرستی رسماً از پدرش ناریانیا اخذ و به داده شد و به‌اصطلاح آغاز تربیت معنوی و روحی-روانی وی توسط مسئولان انجمن T.S رقم خورد. 2⃣ آنها را به‌مدت ٢سال در هند تحت آموزش زبان انگلیسی قرار دادند و سپس برای ادامهٔ تحصیل به انگلستان فرستادند. او در‌ این سفر تنها نبود، برادر کوچکترش «نی‌تیا» نیز او را همراهی می‌کرد. 3⃣ «نی‌تیا» همچون کریشنا براساس علاقه و سابقهٔ پدرش در ، دانش‌آموختهٔ ‌این تشکیلات بود و همین عوامل و نیز انتخاب و کشف کریشنا توسط انجمن سبب گردید تا هر دو در‌ این راه ادامه تحصیل بدهند. 4⃣ این امر آنها را بسیار به هم نزدیک کرد، اما این همراهی دیری نپایید و در سال ١٩٢۵ نی‌تیا ٢٧ساله بر اثر بیماری در گذشت. ‌این ضایعه چنان تأثیر عمیقی بر روان کریشنا نهاد که آن را منشأ تحول در‌‌ اندیشه‌های وی نامیده ‌و از آن به‌عنوان واقعه‌ای که تمام تصورات و اعتقادات او را متزلزل ساخته‌ یاد می‌کنند. 5⃣ گوشه‌هایی از رنج و ‌‌اندوه کریشنا در فراق نی‌تیا چنین است: 👈 برادرم مُرد، ما همانند دو ستاره در آسمان پاک بودیم، ما از گرمای خورشید، گرما می‌گرفتیم…، او رفت و من در تنهایی سوگوارم، به کجا بروم؟ حال آن‌که صدای خنده و شادمانی او را می‌شنوم. در میان رهگذران چهره‌ی او را جستجو می‌کنم، از هرکسی سراغ او را می‌گیرم… دیگر رؤیاهایم نابود شدند. ✍ حجةالاسلام محمدتقی فعالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آنچه خواندید خلاصه‌ای بود از اولین قسمت از سلسله مقالات معرفی «کریشنامورتی». متن کامل مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/false-mysticism/11905 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١٩ شهریور ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٠ محرم ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٩ سپتامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٠ اِلول ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter