eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
740 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (٢) 1⃣ به موجی اطلاق می‌شود که از اواخر سدهٔ ١۵ میلادی دربارهای کوچک اشرافیت تجاری جنوب ایتالیا را فراگرفت و زادگاه آن دربار ، حکمران ثروتمند فلورانس بود. 2⃣ ستیز و الیگارشی زرسالار فلورانس با جلوه‌ای از ستیز عام حکمرانان با حاکمیت بود که شاخص تاریخ سیاسی اروپا در تمامی سدهٔ ١۵ است. در تاریخ‌نگاری جدید غرب، این پدیده نام گرفته است، به‌معنای فرایند حذف اقتدار و نظارت کلیسا بر حکمرانان اروپا و انتقال تمامی قدرت به ایشان. 3⃣ این فرایندی است که از برخی جهات به تحولات سیاسی دنیای اسلام در دوران کاهش و حذف اقتدار و نظارت مرکزی خلافت عباسی بغداد شباهت دارد. از درون فرایند سکولاریزاسیون دوران جدیدی از فرمانروایان خودکامهٔ اروپا سر درآورد که سال‌های ١٨١۵-١۶۶٠ را در برمی‌گیرد. این دوران، در تاریخ‌نگاری جدید غرب با نام زیبای عصر متمایز می‌شود!! 4⃣ نمونه‌های برجستهٔ این حکمرانان “سکولار“، و در واقع ، دودمان‌های سلطنتی تودور و استوارت در انگلستان، فردریک کبیر پادشاه پروس و لویی چهاردهم پادشاه فرانسه است که کلام قصار او چنین در تاریخ به ثبت رسیده است: من دولتم! 5⃣ ستیز الیگارشی زرسالار و “سکولار” جنوب ایتالیا با پاپ و حاکمیت کلیسا ابعاد سیاسی و نظامی داشت و در بُعد فرهنگی به شکل رویکرد به ادبیات آنتیک و و برافراشتن آن در برابر تجلّی یافت. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (٣) 1⃣ گروهی از نویسندگان را پیرامون خود گرد آورد و به خرید نسخ خطی یونانی-رومی، که در صومعه‌های مسیحی وجود داشت، پرداخت و کتابخانه‌ای تدارک دید شامل ١٠٩٣ جلد کتاب که ۴۶٠ جلد آن به زبان یونانی بود. این کتابخانه پشتوانهٔ فکری به‌شمار می‌رود. 2⃣ نویسندگان دربار مدیچی حرکت خود را برای تدوین یک ضدکلیسایی براساس “ترجمهٔ” متون کهن یونانی-رومی آغاز کردند. این حرکت هرچند به‌ظاهر ترجمهٔ متون “آنتیک” بود، ولی بار فرهنگی متمایزی داشت و در واقع برداشت “آزاد” و “روز” منطبق با خواست‌ها و ایده‌آل‌های “مترجمین” بود. 3⃣ یونان و روم باستان، صرف‌نظر از انگیزه‌های سیاسی آن که حاکمیت را هدف گرفته بود، از نظر فرهنگی نوعی رویکرد نوستالژیک بود. این نوستالژی یونانی معطوف به ارسطو نبود؛ اروپا پیشتر از طریق متکلمین مسیحی ارسطو را شناخته بود. 4⃣ این یک رویکرد اخلاقی-ارزشی به و علیه مبادی فرهنگ کلیسایی بود که پایهٔ سلطهٔ پاپ انگاشته می‌شد؛ و لذا معطوف به حماسه‌سرایان و مورّخین یونانی بود که تصویری افسانه‌ای از گذشته به دست می‌دادند. 5⃣ کانون و نیز نبود. در این حاکم‌نشین کوچک ایتالیایی اشرافیتی حکومت داشت که از قِبَل تجارت بین‌المللی ثروت انبوهی انباشته و شهر خود را به “پایتخت مالی اروپا” بدل ساخته بود. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (۴) 1⃣ توسط این اداره می‌شد و برای انتخاب شورای این شهر ١٠٠هزار نفری تنها ٣٢٠٠ مرد حق رأی داشتند!! برای تودهٔ مردم فلورانس آزادی جز “آزادی فرمان‌بردن از اربابان” نبود! 2⃣ به‌گفتهٔ ویل دورانت، این “سخاوتمندی” مورّخین سدهٔ ١٩ بود که به فلورانس چنان درجه‌ای از اعطا کرد که این “بهشت توانگرسالار بویی از آن نبرده بود”. 3⃣ این مفهوم جاه‌طلبانه از “آزادی” در عهد به اوج رسید؛ حکمرانی “باشکوه” و بس ثروتمند که “با معشوقه‌ها کلنجار می‌رفت“، “پاپ می‌آفرید” و “به‌عنوان بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین ایتالیایی عصر خود در سراسر اروپا مورد احترام بود”. 4⃣ ایتالیای عهد رنسانس کانون ، به موهوم‌ترین اَشکال آن بود. غالباً به یا “نگهبانان غیبی” اعتقاد داشتند. پودجو براتچولنی از چهره‌های برجستهٔ ، از عفریت‌هایی سخن می‌گفت که مانند سواران بی‌سر هجرت می‌کنند، یا از هیولاهای ریشویی که از دریاها برمی‌خاستند تا زنان زیبارو را بربایند. ماکیاولی به “امکان پُر بودن هوا از ارواح” اشاره می‌کرد و اعتقاد خود را به این امر که وقایع بزرگ با نشانه‌هایی از صور عجیب، پیشگویی، الهام و علایم آسمانی اعلام می‌شوند ابراز می‌داشت. مارسیلیو فی‌چینو، مترجم افلاطون، شرحی در دفاع از غیب‌گویی و طالع‌بینی و اعتقاد به اجنه نوشت. و بوکاتچو “به موهومات زمان خود از قبیل طالع‌بینی و پیشگویی به مدد خواب پای‌بند بود”. 5⃣ رویکرد یونانی-رومی سدهٔ ١۶ جنوب ایتالیا نه تنها مرحلهٔ جدیدی در اندیشهٔ عقلی نگشود، که به عکس دور جدیدی از شکوفایی بود. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/1511 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٢١ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٠ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٨ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ ترور و شهادت سپهبد ، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح (١٣٧٨ش) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ سیزدهم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (١) 🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع" 1⃣ در تاریخ فیلم‌های بسیاری درباره شیوع بیماری‌های خطرناک و لاعلاج ساخته شده که بعضاً سمت‌وسوی هم یافته است، از فیلم "وحشت در خیابان‌ها" ساخته الیا کازان گرفته تا "١٢ میمون" ساخته تری گیلیام و "اپیدمی" به کارگردانی ولفگانگ پیترسن، "٢٨ روز بعد" از دنی بویل، "تهاجم" ساخته الیور هیرشیبگل و "من افسانه هستم" به کارگردانی فرانسیس لارنس و "مه" به کارگردانی فرانک دارابانت، "کوری" به کارگردانی فرناندو میرلیس و "شیوع" ساخته استیون سودربرگ در سال ٢٠١١ و... 2⃣ برخی از فیلم‌های یاد شده به رواج بیماری خطرناک در میان انسان‌ها به‌خاطر آزمایش‌ها یا پروژه‌های ارتش آمریکا پرداخته شده همچون فیلم‌های "مه"، "اپیدمی"، "تهاجم"،"من افسانه هستم" و... برخی هم دلیل رواج بیماری را براساس تغییر و تحولات زیست‌محیطی و یا طبیعی به تصویر می‌کشند. در برخی فیلم‌ها مبتلایان به نوعی بدل شده مثل "28 روز بعد"، "من افسانه هستم"، "تهاجم" و "کوری" و... و در برخی دیگر به وضعیت دلخراشی می‌میرند. 3⃣ اما از میان همه‌ی فیلم‌های نام‌برده و نام‌نبرده، فیلم سال ٢٠١١ یعنی بیش از سایرین به وضعیت امروز شایع شدن در جهان شباهت دارد. فیلمی که فیلمنامه‌اش را "اسکات زد برنز" نوشته است. ✍️ سعید مستغاثی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (٢) 🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع" 1⃣ در فیلم یک بیماری ویروسی از هنگ‌کنگ و توسط یک زن آمریکایی شروع شده، به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمی‌اش سرایت می‌کند و سپس وقتی زن به محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش را هم در معرض ابتلا قرار می‌دهد. 2⃣ اما ویروس یاد شده که نتیجهٔ حاصل از ترکیبات درون بدن و بوده، توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگ‌کنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به زنِ داستان منتقل می‌گردد. 3⃣ از این پس ویروس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع زن و پسرش و دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و... کشیده شده و ٢.۵ میلیون نفر را در آمریکا و ٢۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کُشد. 4⃣ سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تحقیقات وسیع خود را آغاز کرده و در همان اواسط کار یکی از متخصصین خود را براثر ابتلاء به بیماری از دست می‌دهند ولی متخصص دیگر تا پایان ماجرا حضور داشته و واکسن اصلی را کشف می‌کند. ✍️ سعید مستغاثی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter