eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
662 ویدیو
194 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ چرا قاجارها در سال ١٣٢٠ به قدرت بازنگشتند؟ 💥 جلوه‌ای از نقش‌آفرینی محمدعلی فروغی 1⃣ جانشینی پس از سقوط در هاله‌ای از ابهام بود؛ روس و انگلیس، حضور آلمان‌ها در ایران را بهانه کرده بودند و برای استفاده از ایران به‌عنوان پل پیروزی، به ایران حمله کرده و حالا درصدد بودند تا ضمن عزل رضاشاه، محمدرضا را نیز کنار بگذارند و یک را به قدرت برسانند؛ 2⃣ «دو عامل مانع اجرای این نقشه می‌شود: 👈 اول این‌که عبدالحمید میرزا [قاجار] متولد انگلستان بود و نمی‌توانست فارسی صحبت کند! 👈 دوم این‌که نخست‌وزیر وقت ایران عداوتی خاص با خاندان داشت و پافشاری او که مورد اعتماد دولت انگلستان و عضو نیز بود، در تغییر تصمیم دولت انگلیس نقش عمده‌ای داشت. 3⃣ سفارت انگلستان در ایران حتی نظر موافقی با سلطنت داشت.» 📚 منبع: انوشیروان خلعتبری، محبوسین متفقین در ایران، با همکاری مصطفی شمیسا، تهران، اهورا، ١٣٨۴، ص۴٢. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ۶ آذر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢١ ربیع‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٧ نوامبر ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٣ کیسلِو ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ (با اسم رمز: یوریکا) با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین روزولت و ژوزف استالین (سران متفقین در جنگ جهانی دوم) از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳) به‌صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران برگزار شد. 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردیه‌ای بر فرضیهٔ نژاد سامی (١) 1⃣ تا قرن ١٨میلادی در محافل فرهنگی اروپای‌غربی در زمینهٔ زبان‌شناسی نظر عمده این بود که در مطابقت با متن ، پس از فرونشستن طوفان نوح و تا زمان ساختن برج بابل 👈 «تمام جهان را یک زبان و یک لغت بود… خداوند گفت اکنون نازل شویم و زبان ایشان‌را در آنجا مشوّش سازیم تا سخن یکدیگر را نفهمند… خداوند لغت تمام اهل جهان را مشوش ساخت.» [سِفر پیدایش، باب١١] و از این زمان به زبان‌های مختلف در جامعهٔ بشری سخن گفته می‌شود. 2⃣ در جریان رشد و توسعهٔ بررسی‌های تاریخی و زبان‌شناسی در اروپا، زبان‌شناس آلمانی در سال ١٧٧١ با توجه به وجود شباهت‌ها و تفاوت‌ها در گروه‌های زبانی دو گروه زبان‌های خویشاوند «سامی» و «یافثی» را نام‌گذاری کرد. اشلتسر با این پیشنهاد برای نخستین‌بار اصطلاح (زبان‌های) را در تقسیم‌بندی گروه‌های زبان‌های خویشاوند به کار برد. 3⃣ نام‌گذاری در زبان‌شناسی به‌سرعت متداول گردید و تا امروز هم باقی مانده است. همراه با مفهوم سامی در زبان‌شناسی، نام زبان‌های خویشاوند هند و اروپایی، هند و ژرمنی، و نیز وارد علوم اجتماعی شد. 4⃣ گروه زبان‌های آسیایی که اشلتسر آن‌را گروه زبانی «یافثی» نامیده بود، رفته‌رفته در آثار زبان‌شناسان دورهٔ روشنفکری اروپا و اومانیست‌ها به‌نام گروه زبان‌های ، یا هند و ژرمنی خوانده شد. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردیه‌ای بر فرضیهٔ نژاد سامی (٢) 1⃣ به نام‌گذاریِ توسط اشلتسر ایرادهای فراوان گرفته شده است. یکی این‌که فهرست اسامی قبایل و اقوامی که امروزه زبان‌شناسان در گروه زبان‌های سامی قرار می‌دهند با فهرست اسامی قبایل و اقوامی که در به‌عنوان اولاد و احفاد نام برده شده‌اند، مطابقت ندارند و پاره‌ای از اقوام و قبایل که در گروه زبان‌های سامی قرار داده می‌شوند، در تورات جزء اولاد حام (فرزند دیگرِ نوح) آمده‌اند. 2⃣ این نشان می‌دهد که نمی‌توان فهرست قبایل تورات را هم از نظر خویشاوندی قومی و هم از نظر خویشاوندی زبانی یکی دانست و به کار برد، زیرا این رده‌بندی نه از نظر قومی و مردم‌شناسی و نه از نظر زبان‌شناسی بلکه از نظر تاریخی ـ سیاسی تنظیم شده است. 3⃣ باید به این نکات افزود که در باب ١٠ سِفر پیدایش تعداد زیادی زبان‌های مرده یا زبان‌هایی که در همان زمان بدان صحبت می‌شد ذکر نشده‌اند (و از وجود آنها در دوره‌های جدید مطلع شده‌ایم) اما از نظر زبان‌شناسی تمام اینها جزء زبان‌های سامی محسوب می‌شوند. 4⃣ با آمیختن و تعمیم زبان‌شناسی به مردم‌شناسی در چارچوب ، لغت و مفهوم نیز رفته رفته مانند کلمه و مفهوم از زبان‌شناسی وارد مردم‌شناسی و نژادشناسی شد و به‌تدریج سخن از و به میان آمد در حالی‌که اقوام ریشه‌های دیگری دارند تا زبان‌ها و تمام آنهایی که در یک گروه فامیل زبانی هستند، خویشاوند قومی نیستند. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردیه‌ای بر فرضیه‌ی نژاد سامی (٣) 1⃣ در قرون ١٨ و ١٩ کوشش شد یک مقایسهٔ زبان‌شناسی علمی با روش و نمونه هند و ژرمنی انجام گیرد و از این امر همان‌طور که در مورد اجداد اولیهٔ هند و ژرمن‌ها رخ داده، موطن اولیهٔ سامیان را نیز تعیین کنند. 2⃣ درهم بودن و اختلاف‌نظر فاحشی که در باب سامیان وجود دارد، نشان می‌دهد که چگونه مانند کوشش صاحب‌نظران در یافتن وطن اولیه برای به‌دنبال تصورات و اعتقادهای سیاسی در چارچوب (اثبات وجود نژاد برتر)، در این مورد نیز نظریه‌پردازان با تعمیم فرضیه‌های زبان‌شناسی به مردم‌شناسی و تاریخ، در پی یافتن محل اقامت اولیه برای قوم اولیهٔ سامی برآمده‌اند و به هیچ نتیجهٔ علمی و مستندی هم نرسیده‌اند. 3⃣ وطن اولیهٔ سامیان از جنوب اسپانیا و آفریقا و از عربستان، بابل، و ارمنستان تا فلات پامیر و سرزمین‌های آسیای مرکزی نزدیک سیحون و جیحون جستجو شده و تاکنون نیز مانند وطن اولیهٔ «آریاهای اولیه» پیدا نشده است! 4⃣ به‌نظر ، سرزمین سامیان در تمدن‌های باستانی در درّه‌های دجله و فرات و سوریه و فلسطین و به‌مانند کمربندی در صحرای شمال عربستان قرار دارد. عربستان محل ذخیره‌ی نژاد سامی است که فرهنگش را با خون سامی تازه می‌سازد و تکرار می‌کند. 5⃣ این سخنان را در بسیاری از کتب می‌توان یافت، اما تاکنون کسی توضیح نداده که مراد از چیست و این خون چه ترکیبی دارد، چنان‌که دربارهٔ نیز تاکنون توضیحی داده نشده! و باز هم این سؤال که: چگونه می‌توان «خون» را با «فرهنگ» در رابطه قرار داد؟! بدون پاسخ مانده است. 6⃣ این استدلالات شبیه همان است که دربارهٔ و عنوان شده و می‌شود. آیا این نژاد انسانی (سامیان) در عربستان پا از عدم به وجود گذاشته بودند و خلقت در این سرزمین صورت گرفته بوده؟! یا این‌که این گروه از سرزمین دیگری بدان‌جا آمده بودند؟! ✍️ پروفسور شاپور رواسانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردیه‌ای بر فرضیه‌ی نژاد سامی (۴) 1⃣ از دید عده‌ای، موطن اولیهٔ بوده و به‌نظر برخی دیگر که در آنجا سامیان در تماس نزدیک با زندگی می‌کردند و سپس از آنجا از طریق جنوب دریای خزر به جنوب‌غربی مهاجرت کرده‌اند! به این ترتیب عربستان یا آفریقا نمی‌توانسته خاستگاه اولیه سامیان باشد، بلکه طبق این نظر «سامیان» و «آریاها» هم‌وطن بوده‌اند و شاید چون نزدیکِ هم زندگی می‌کرده‌اند روابطی هم داشته‌اند. 2⃣ خیال‌پردازی نه فقط در باب خاستگاه اولیهٔ «سامیان» همچون خاستگاه حد و حدودی نمی‌شناسد، بلکه پاره‌ای از صاحب‌نظران به رسم خطوط مهاجرت قومی «سامی» و مناسبات دوستانه‌اش با قوم «هند و ژرمن» نیز پرداخته‌اند!! 3⃣ نوشته‌اند: این دو قوم [سامی و ژرمن] در زمان‌های تاریخی دور تقریباً در جنوب‌شرقی یا مرکز اروپا یک قوم و یک زبان بودند. بعداً سامی‌ها جدا شدند و به طرف آسیای صغیر و سوریه غربی و سرزمین‌های میان دریای مدیترانه و فرات و سرزمین آمور رفتند. 4⃣ این نظر مقدمهٔ «هم‌نژاد» دانستن سامیان و آریاها بود. در فرضیه‌های نژادی، به‌عنوان به دو گروه و تقسیم می‌شود. «بلونچلی» نژاد سفید را به دو بخش آریایی و سامی تقسیم کرد و سامیان را تنها گروه و قومی دانست که در داشتن تفاوت و اختلاف فاحش با نژادهای پست [سیاهان، زردها، سرخ‌ها و…] با آریایی‌ها قابل مقایسه‌اند! 5⃣ در مقابله با نظرات نژادی که «آریا»ها و «سامی»ها را بر پایهٔ صفات نژادی (شکل بینی، جمجمه و…) از هم جدا می‌کنند، نظریه‌پردازانی هم هستند که معتقدند و از نظر صفات نژادی با هم اختلافی نداشته و ندارند و در چارچوب نژاد سفید بر سایر «نژادها»ی انسانی برتری دارند!! 6⃣ اما امروزه بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که تقسیم گروه‌های انسانی به نژادهای پست و برتر و سپس تقسیم نژاد سفید به آریا و سامی به کمک زبان‌شناسی در حقیقت یک رده‌بندی با مقاصد اقتصادی و است و پایه و اساسی در علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تاریخ ندارد. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردیه‌ای بر فرضیه‌ی نژاد سامی (۵) 1⃣ در طول تاریخ و از زمان‌های بسیار دور در مناطق مختلف جهان اقوام و قبایل و گروه‌های انسانی متعددی زندگی می‌کرده‌اند که زبان، فرهنگ و نام خودشان را داشته‌اند و با یکدیگر به‌مناسبت مهاجرت‌ها، مبادلات تجاری، جنگ‌ها و صلح‌ها مربوط بوده‌اند، اما در هیچ کتیبه یا سند تاریخی، هیچ قومی به خود نام نداده است! تورات نیز تنها از اقوامی سخن می‌گوید که از سام منشأ گرفته‌اند، بی آن‌که آنان را سامی‌ها یا سامی بنامد. 2⃣ اکنون این پرسش مطرح می‌گردد که امروزه چگونه می‌توان در تعیین هویت تاریخی، قومی و فرهنگی، تعلق داشتن به یک قوم را که اصولاً بدین نام و نشان وجود نداشته است، ملاک و پایهٔ استدلال و بررسی قرار داد؟!! 3⃣ دانش امروزی اثبات می‌کند که از بیخ و بن نادرست است و نمی‌توان جامعهٔ انسانی را به‌استناد تفاوت‌ها در مشخصات ظاهری جسمانی، به رده‌بندی نمود، سپس این رده‌بندی را به و و استعدادهای فکری و ذهنی تعمیم داد و در درون یک «نژاد» معین نیز دست به تقسیم داخلی زد و آن‌را به گروه‌های کوچک‌تری، که باز هم باید از لحاظ صفات جسمانی و مشخصات فرهنگی متفاوت بوده و یکی بر دیگری مزیّت و برتری داشته باشد تقسیم نمود. 4⃣ همچنین، بررسی‌های نشان می‌دهد که زبان‌شناسی نمی‌تواند پایه و اساس یا چیزی شبیه آن باشد و با مقایسه‌ها و تحلیل‌های زبان‌شناسی نمی‌توان نوعی ردیابی و «فسیل‌شناسی» زبانی راه انداخت و بر اساس آن انسان‌ها را به «نژادها»ی مختلف تقسیم و برای‌شان و تعیین کرد. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/b9Xdgv ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٧ آذر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٢ ربیع‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٨ نوامبر ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢۴ کیسلِو ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ مرگ ملقّب به فرزند ارشد حسینعلی نوری (بهاءالله) و دومین رهبر فرقهٔ ضالّهٔ (١٣٠٠ش) ✍ شهادت دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایرانی، دکتر به‌دست عوامل تروریست یهود بین‌الملل (١٣٩٩ش) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ آغاز از امشب به مدت ٨ روز 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٨ آذر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٣ ربیع‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٩ نوامبر ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢۵ کیسلِو ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍🌹 شهادت دکتر فیزیکدان و دانشمند هسته‌ای ایران به‌دست عوامل یهود بین‌الملل (١٣٨٩ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۱۸۱ (۳۳ موافق ازجمله آمریکا، شوروی و فرانسه، ۱۳ مخالف از جمله ایران، عراق، ترکیه، عربستان و افغانستان، ۱ غایب یعنی تایلند و ۱۰ ممتنع از جمله چین و بریتانیا) سرزمین فلسطین را به دو کشور (۴۵٪) و (۵۵٪) تقسیم کرد!!! (١٩۴٧م) 👈 روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ روز اول (و شب دوم) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٩ آذر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣٠ نوامبر ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢۶ کیسلِو ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍️ مرگ چهل‌ویکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (۲۰۱۸م) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ روز دوم (و شب سوم) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ در سالمرگ تمام اعضای اندیشکده را به مطالعهٔ سلسله مقالات زیر دعوت می‌کنیم. مطالب مطرح شده در این مقالات برای شناخت حوادث پشت‌پرده (چه در گذشته و چه حال) بسیار مهم و کاربردی است. 1️⃣ سیمای خانوادگی جرج بوش 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9820 2️⃣ نقش خاندان هریمن در صعود خاندان بوش 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9822 3️⃣ معمای تبار خاندان بوش و فرقه جمجمه و استخوان 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9824 4️⃣ ساموئل بوش ؛ سوداگر مرگ 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9826 5️⃣ پرسکات بوش و پروژه هیتلر 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9828 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١٠ آذر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١ دسامبر ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٧ کیسلِو ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ ، جادوگر، کابالیست، همجنس‌باز، بنیان‌گذار فرقه و مروّج (١٩۴٧م) 2⃣ مرگ از بنیان‌گذاران و اوّلین نخست‌وزیر رژیم جعلی اسرائیل (١٩٧٣م) 3⃣ تأسیس نخستین اسرائیلی با نام (١٩٠٩م) 4⃣ روز جهانی 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ روز سوم (و شب چهارم) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ١١ آذر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢ دسامبر ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٨ کیسلِو ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍🌹 شهادت «یونس استادسرایی» مشهور به ، روحانی مبارز انقلاب مشروطه و سردار نهضت جنگل (١٣٠٠ش) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ روز چهارم (و شب پنجم) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقد فیلم Lamb (برّه) 🎬 کفرآمیز‌ترین فیلم سال ٢٠٢١ ✝️ تمسخر «برّه خداوند» در حضور «بافومت» 1️⃣ مدتی است که هم و هم ، تعارفات و پیرایه‌ها را کناری گذاشته‌اند و به‌صراحت و عیان مفاهیم بسیار شوم و تاریکی را به تصویر می‌کشدند، چنان که گویی در حال آماده‌سازی اذهان برای عادی‌پنداری آن مفاهیم شوم هستند. 2️⃣ نژاد انسان با سایر جانوران و شکل‌گیری موجوداتی موسوم به (دورگه) مدتی است که بسامدی بالا و معنادار در محصولات سینمای غربی یافته است. 3️⃣ انیمیشن «آرلو: پسر تمساحی» محصول نتفلیکس، یکی از سمّی‌ترین محصولات سال ٢٠٢١ در این زمینه بود و سریالی دیگری از نتفلیکس با عنوان «دندان شیرین» که پخش آن امسال آغاز شد، باز دربارهٔ همین مفهوم است. [نقد این دو فیلم و سریال قبلاً در سایت و کانال‌های اندیشکده منتشر شد.] 4️⃣ فیلم Lamb (برّه)، محصول سال ٢٠٢١ کشور ایسلند به کارگردانی «والدمار جوهانسون» که نمایندهٔ این کشور در جایزه اسکار است، یکی از وحشتناک‌ترین و شوم‌ترین آثار با محوریت همین مفهوم خبیثانه است. ✍️ نویسنده: سهیل صفاری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقد فیلم Lamb (برّه) 🎬 داستان فیلم 1️⃣ زوجی با نام‌های اینگوار و ماریا که پیشهٔ آن‌ها زراعت و دامپروری است، در منطقه‌ای دورافتاده در کوهستان‌های ایسلند زندگی می‌کنند. این‌دو تجربهٔ تلخ مرگ دختربچهٔ خود با نام «آدا» را دارند. 2️⃣ روزی اتفاقی عجیب می‌افتد و یکی از میش‌های این زوج، برّه‌ای بسیار عجیب به‌دنیا می‌آورد. برّه‌ای با سر گوسفند و پیکره‌ای شبیه انسان که آشکارا یک «هیبرید» است. 3️⃣ مِهر این موجود عجیب‌الخلقه بر دل ماریا و سپس اینگوار می‌نشیند و آن‌ها دقیقاً شبیه به یک طفل انسانی او را بزرگ می‌کنند. همزمان میش مادر مرتب پشت پنجرهٔ اتاقی که این موجود در آن است، می‌ایستد و او را صدا می‌زند. 4️⃣ در یکی از شب‌ها، ماریا از صدای میش مادر به ستوه می‌آید و با تفنگ آن را می‌کشد و در جایی در همان نزدیکی دفن می‌کند. 5️⃣ موجود عجیب‌الخلقه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و سر گوسفندی و پیکرهٔ کاملاً انسانی با یک دست شبیه انسان و یک دست سم‌دار پیدا می‌کند که بسیار خوف‌آور و شوم است. این زوج نام دختر از دست رفتهٔ خود را بر او می‌گذارند. 6️⃣ در این میان، حضور «پتر»، برادر اینگوار در آن خانه، قرار است نماد «عقل سلیم» جامعه باشد. او ابتدا مرتب یادآور می‌شود که این موجود، کودک انسان نیست، بلکه یک «حیوان» است، ولی با برخورد شدید برادر و همسر برادرش مواجه می‌شود. 7️⃣ پتر حتی نیمه‌شبی «موجود» را از اتاق آن زوج برمی‌دارد و با تفنگ به علفزار می‌برد تا خلاصش کند، اما «مِهر» موجود بر دل او نیز می‌نشیند و از قضا رابطهٔ عاطفی بسیار نزدیکی با «آدا» پیدا می‌کند! ✍️ نویسنده: سهیل صفاری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقد فیلم Lamb (برّه) 🎬 ادامه داستان و نقد فیلم 1️⃣ لازم به ذکر است که قرار دادن سوژه، یعنی موجود شوم و عجیب‌الخلقه، یا همان که حاصل آمیزش انسان با غیرانسان است، در «وضعیت عاطفی»، عمدتاً محور اصلی این نوع آثار هدفمند و خبیثانه است. 2️⃣ هوشمندانه‌ترین شیوه در برآوردن هدف ، جلب توجه عاطفی شخصیت‌های فیلم (و بالتبع تماشاگران) به آن موجود عجیب است. نفسِ انتخاب «برّه» (نماد معصومیت در دنیای حیوانات)، جدای از ملاحظات دراماتیک، مبتنی بر شناخت دقیق روان‌شناختی مخاطب است. 3️⃣ ضمن این‌که فیلمساز، شیطنتی آشکار در بازی با نماد عیسی (ع) در فرهنگ مسیحی صورت می‌دهد، چرا که از القاب مهم حضرت عیسی در کتاب مقدس است و اشاره به معصومیت او در هنگام با هدف بازخریدن گناه نوعِ بشر دارد (طبق روایت مسیحی). 4️⃣ اما سکانس پایانی و صحنه‌ی ظهور و حضور «پدر» واقعی آن موجود قوچ-انسان، تکمیل‌کننده‌ی پازل تاریک فیلم والدمار جوهانسون است. این موجود مخوف که نیمه‌انسان، نیمه‌قوچ است، اینگوار را می‌کشد و «آدا» را با خود می‌برد. 5️⃣ نکته‌ی اساسی این‌جاست که این موجود مخوف شبیه یکی از معروف‌ترین تجلیات یا در فرهنگ لاتین است. موجود موسوم به که اولین‌بار در نقاشی «بز شبت» اثر «الیفاس لِوی» جادوگر و کابالیست معروف فرانسوی قرن نوزدهم ظاهر شد، معروف‌ترین وجه ابلیس در غرب است. 6️⃣ «آدا» بلاتردید تجسّم بافومت است. «فرزند شیطان» به دامان گرم زوج انسانی راه می‌یابد و آن‌گاه که از آب و گل در آمد، «پدر»ش به‌دنبال او می‌آید. در اینجا نیز فیلمساز با دیگر لقب عیسی (ع) یعنی بازی می‌کند و با به تصویر کشیدن در قالب یک «برّه معصوم»، تقابل‌سازی صورت می‌دهد. ✍️ نویسنده: سهیل صفاری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter