eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
703 ویدیو
204 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز چهارشنبه 🌞 ٧ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٢ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢۶ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١ آدار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ نویسندهٔ لغت‏‌نامه بزرگ دهخدا (١٣٣۴ش) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معرفی علی‌اکبر دهخدا در چهار پرده 💥 پرده‌ی اول: دشمنی با شیخ شهید 1⃣ دشمنی با به‌سبب تغییر رویکرد وی نسبت به (که برای ایشان نقطهٔ عطف تاریخی مهمی بود و عملی شدن یکی از بشارت‌های بزرگ دانسته می‌شد) افزونی یافت. به‌عنوان نمونه، میرزا جهانگیرخان شیرازی ۵روز پس از آغاز تحصن شیخ فضل‌الله نوری در ری، مقاله‌ای تند در روزنامه چاپ کرد. 2⃣ آن مقاله ضمن تجلیل یا طرفداری از برخی عالمان و واعظان مشروطه‌خواه، او را «تاجرباشی بازار دین‌فروشان، شیخ فضل بی‌نور» خواند، دوست و همراهش، آخوند ملا محمّد آملی را «کور موصلی»، «بوزینه» و «بدبخت شقی» گفت و هم‌مسلکان‌شان را «کهنه‌پرستان روحانيين» یاد کرد. 3⃣ همچنین، «خلاف و خیانت‌های شیخ فضل‌الله»! را از حد گذشته دانست و نوشت که او «چون خائن بود، خوف خیانت مجبورش نمود که به بقعهٔ حضرت عبدالعظیم پناه برد و آن ناحیهٔ مقدسه را به لوث وجود خود آلوده نماید.» 4⃣ ١سال و ٧ماه بعد، میرزا در شماره‌ی نخست روزنامه‌ی صور اسرافيل در سوییس، او را «شیخ فضل‌الله خر» که «خر شیخ فضل‌الله هاست» خواند! ✍ سیّدمقداد نبوی رضوی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معرفی علی‌اکبر دهخدا در چهار پرده 💥 پرده‌ی دوم: چرندیات ازلی 1⃣ پس از سرکوب مشروطه‌خواهان و کشته شدن میرزا جهانگیرخان شیرازی، میرزا علی‌اکبر خان دهخدا با کمک سفارت بریتانیا توانست از دست حکومت فرار کرده و ایران را ترک کند. او پس از چندماه دورهٔ دوم روزنامه‌ی را در سوییس بنیان نهاد اما تنها به چاپ ٣شماره موفق شد. این زمان، دهخدا گذشته از نگارش مقالات چرند پرند، دیگر بخش‌های روزنامه را نیز خود به تنهایی آماده می‌کرد. 2⃣ سیداسدالله خرقانی دربارهٔ شروع کار دوبارهٔ روزنامه صور اسرافیل، از مرهم يافتن پریشانی‌هایی که به‌سبب «شهادت شهدای عدالت و قربانی‌های کوی مساوات» در دل داشت سخن گفته است. می‌توان گمان داشت آن شهدای راه عدالت و مساوات، هم‌مسلکان مذهبِ او در انجمن بابی باغ میکده، حاج میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین، سیدجمال‌الدین واعظ، میرزا جهانگیرخان شیرازی و شیخ علی قاضی قزوینی، بودند که همگی پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی (حدود ٧ماه قبل) جان خود را از دست دادند…. 3⃣ آنچه در این میان مهم می‌نماید، راهنمایی او [خرقانی] دربارهٔ بخش چرند پرند است که به قلم نوشته می‌شد. روزنامه‌ی هفتگی صور اسرافیل را مهم‌ترین جریده‌ی دوره مشروطیت باید دانست. -براون (دوست صمیمی ازلیان)، این روزنامه را «یکی از بهترین مطبوعات قدیم و جدید ایران» خوانده و به‌ویژه «قسمت فکاهی یا هجایی» آن، چرند پرند، را «عالی‌ترین نمونه‌ی ادبیات هجایی (انتقادی) ایران» دانسته است. نیز نوشته که «خوانندگان به این بخش بیشتر رو می‌آوردند و انگیزه‌ی رواج روزنامه بیش از همه این بخش می‌بود.» 4⃣ دیدگاه براون دربارهٔ اندیشهٔ صور اسرافیل نیز قابل توجه است: 👈 از نکات بسیار مهم در دورهٔ انتشار صور اسرافیل پیکار آن با و تذکرات انتقادی در خصوص انحطاط ملل اسلامی به‌علت روحانیون است... 5⃣ این پژوهش با توجه به آنچه از آثار و نیز مسلمانانی که با آشنایی نزدیک داشتند دریافته، همراه با قراین مهم دیگری چون بالندگی جدّی‌اش نزد (از شهداء بیان) و… او را یک فعال ضد قاجار می‌داند. ✍ سیّدمقداد نبوی رضوی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معرفی علی‌اکبر دهخدا در چهار پرده 💥 پرده‌ی سوم: دیدگاه مدرسی چهاردهی 1⃣ دانشمند شهیر که با یاری عده‌ای از فرزانگان در صدد تهیه و تدوین پرداخت و سال‌ها در این باب رنج فراوان برد و در استقرار سهمی داشت، اما به مسلک رو آورد. 2⃣ به‌زعم این ناچیز، یکی از علل تأليف لغت‌نامه نوشتن شرح حال بود و پیشوای دهخدا را هم‌مسلک خود معرفی می‌کرد. مرحوم فروغی که مدتی نخست‌وزیر ایران بود و برادرش و ملک‌المتکلمین و سیدجمال که هردو تن اخیر از وعّاظ مشروطیت بودند همگی از بزرگان بابیه بودند و بابیه را جایز می‌شمردند برادران فروغی و دهخدا از تلامذه عالم بزرگ بودند… 3⃣ عده‌ای از سران مشروطه بودند و شیخ هادی نجم‌آبادی و و جمال‌زاده واعظ و فرزندش و ملک‌المتکلمین و فروعی و برادرش را ازلی می‌شناختند… ✍ نورالدین مدرسی چهاردهی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معرفی علی‌اکبر دهخدا در چهار پرده 💥 پرده‌ی چهارم: نگاهی به لغت‌نامه دهخدا 1⃣ آیةالله کتابی دارد به‌نام «بررسی لغت‌نامه دهخدا». در این کتاب که در دوازده بخش به نگارش در آمده نقدهای مفیدی درباره‌ی مطرح شده. اسامی برخی از بخش‌های کتاب از این قرار است: 🔸بخش دوم: تجلیل و تکریم از افراد فاسد و خائن و یا ذکر نکردن خیانت و فساد آن‌ها [مانند: احمد کسروی، صادق هدایت، آتاتورک و…] 🔸بخش سوم: بد و یا نارسا معرفی کردن برخی از شخصیت‌های دینی و… 🔸بخش چهارم: مطالبی که به نظر شیعه صحیح نیست و… 🔸بخش پنجم: مطالب زننده نسبت به اسلام در سایه ملی‌گرایی 🔸بخش هفتم: پیرامون باب و بهاء 2⃣ برخی از اشارات آیةالله استادی در بخش هفتم: 👈 در جلد سوم ٣٢ صفحه دربارهٔ بحث شده!! که اگر جدا چاپ شود خود کتابی خواهد شد. 👈 در معرفی ۵صفحه مطلب آورده شده با عکس‌های متعدد و عکس خط او. این همه اهمیت چرا؟!! 👈 دربارهٔ طاهره زرین‌تاج [] ١٠ستون مطلب آورده‌اند با چه عباراتی… سپس اشعاری عارفانه از او نقل می‌کنند. بدون این‌که دربارهٔ بطلان عقیدهٔ او توضیحی بدهند. 👈 شاید یکی از مفصل‌ترین مقاله‌های لغت‌نامه مقالات مربوط به و است. بنده معتقدم دستی پشت‌پرده بوده که این فرقهٔ گمراه در کتابی چنین عظیم و حجیم تا این مقدار مطرح باشد. ✍ آیةالله رضا استادی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز پنج‌شنبه 🌞 ٨ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٣ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢٧ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢ آدار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣🌹 شهادت امام هادی علیه‌السلام (٢۵۴ق) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی (ع) 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/9508 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ کسب نخستین جایزهٔ سینمای ایران، در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان توسط فیلم به کارگردانی (١٣٩٠ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ شکست ارتش عراق در و عقب‌نشینی و پایان اشغال کویت (١٩٩١م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 حمله به عراق در عید پوریم 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/7681 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز جمعه 🌞 ٩ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ۴ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢٨ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٣ آدار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ اختتام بازسازی پس از ! و ٢٢ سال مرمّت توسط عزرا و نحمیا، مقارن با ششمین سال سلطنت (٣٢۴۴ عبری = ۵١۶ قبل از میلاد) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 بنی‌اسرائیل و نجات‌بخشی موسی (١) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم 1⃣ پس از وفات حضرت یوسف، دیرزمانی وضع بر همان منوال ادامه یافت؛ اما به زودی روزگار برگشت. مردم مصر قیام کردند و با ساقط کردن ، سلطنت و حکومت بزرگی ایجاد کردند که تا نواحی شرقی دریای مدیترانه را در بر می‌گرفت. 2⃣ در این سال‌ها نیز بنی‌اسرائیل که در اثر زاد و ولد، به جمعیت بزرگی در مصر تبدیل شده بودند، از آسایش و راحتی برخوردار بودند تا آن‌که، نوبت به یکی از فراعنه، به‌نام رسید. 3⃣ او که مردی دیوانه‌مزاج، هوس‌باز و ستمگر بود و به مال و ثروت نیز چشم داشت و پیوسته در اندیشهٔ افزایش قدرت و ثروت بود، همهٔ همت خود را مصروف برده‌ها کرد تا بر شکوه کاخ‌های سلطنتی خود بیفزاید. به همین منظور، بنی‌اسرائیل را تحت فشار قرار داد و از آنها کشید. 4⃣ رامسس با دامن‌زدن به حسّ و ایجاد شکاف و اختلاف میان مصریان و اسرائیلیانِ مهاجر، اقوام را از چشم مصریان انداخت و جملگی آنها را به کشید. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 بنی‌اسرائیل و نجات‌بخشی موسی (٢) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم 1⃣ برای رهایی از این وضعیت اسفبار، دو راه پیش روی داشتند، یا می‌بایست مصیبت و شکنجه را تاب آورده، منتظر قیامی از میان جامعه مصری می‌شدند یا آن‌که خداوند بر آنها رحم آورده و بر ایشان می‌فرستاد. 2⃣ اما درست در اوج جزع و فزع «بنی‌اسرائیل» خداوند متعال بر آنان رحمت آورد. 3⃣ حضرت موسی پس از اقامت ٨ یا ١٠ ساله در و ازدواج با دختر شعیب نبی راهی مصر شد. در مسیر بازگشت راه را گم کرد، از دور نوری دید. گفت: همین‌جا بمانید. می‌روم تا کمکی بیاورم یا شعله‌ای آتش برای گرم‌کردن‌تان بیاورم. درختی دید سرسبز که در فصل سرما زیر باران، آتش از آن شعله‌ور بود. 4⃣ چون نزد آتش آمد، ندا داده شد: ای موسی! من پروردگار تو هستم، پای‌افزارت را بیرون کن که اینک در وادی مقدس طوی هستی و من تو را برگزیده‌ام. پس به آنچه می‌شنوی گوش فرا دار. خدای یکتا من هستم. هیچ خدایی جز من نیست. پس مرا بپرست و تا مرا یادکنی نماز بگزار. 5⃣ خداوند مأموریت بزرگی بر دوش موسی گذارده بود و به او فرمان داده بود که: «به‌سوی فرعون برو که او سرکشی کرده است». ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 بنی‌اسرائیل و نجات‌بخشی موسی (٣) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم 1⃣ حضرت موسی به‌سوی حرکت کرد، برادرش را نیز به اذن پروردگار با خود همراه ساخت و با معجزات فراوان، فرعون را به‌سوی خدای واحد فراخواند. یکی از بزرگ‌ترین موانع فراروی حضرت موسی ابتلای دربار فرعون، کاهنان و آنان که پایه‌های قدرت فرعون را محکم می‌داشتند، به و بود. 2⃣ در بدو امر، فرعون، حضرت موسی را متهم به جادوگری ساخت. به مهتران قومش که در کنارش بودند، گفت: 👈 این مرد جادوگر دانایی است که می‌خواهد به جادوی خود، شما را از سرزمین‌تان بیرون کند. 3⃣ به همین دلیل، خطاب به موسی (ع) گفت: 👈 گمان نکن که ما قادر نیستیم همانند این سحرهای تو را بیاوریم، به یقین به‌همین زودی، سحری همانند آنچه تو آوردی، نشانت خواهیم داد. 4⃣ حضرت موسی بی هیچ واهمه، برای مقابله اعلام آمادگی کرد. قرار دیدار گذارده شد و فرعون با یاران حیله‌گر و زیردست خود حاضر شد. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 بنی‌اسرائیل و نجات‌بخشی موسی (۴) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم 1⃣ حضرت موسی ابتدا اتمام حجّت کرد و حضّار را به‌سوی حضرت حق فراخواند و جماعتی را متأثر ساخت؛ اما خطاب به حضرت گفتند: 👈 ای موسی! آیا تو می‌افکنی یا ما بیفکنیم؟ گفتند: شما بیفکنید. ناگهان جادویی که کردند، چنان در نظرش آمد که آن رسن‌ها و عصاها به هر سو می‌دوند. 2⃣ آن‌قدر صحنهٔ سِحر طبیعی بود که حتّی حضرت موسی نیز ترسید؛ اما خطاب آسمانی رسید که: 👈 مترس که تو برتر هستی. آنچه که در دست داری بیفکن تا هرچه را که ساحران ساخته‌اند، ببلعد. آنان حیلهٔ جادو ساخته‌اند و جادوگر هیچ پیروز نمی‌شود. 3⃣ ساحران به سجده افتادند. آنها دریافتند که آنچه حضرت انجام می‌دهد، در اساس، با سِحر ساحران متفاوت است. رسوا شد و از سر زبونی، ساحران خود را متّهم به هم‌دستی و شاگردی موسی (ع) کرد و واقعه را برنامه‌ای از پیش طراحی شده خواند. 4⃣ از این پس، حضرت موسی بنا بر دعوت و آنان گذاشت تا در فرصت مناسب، مجال مهاجرت بزرگ بنی‌اسرائیل از مصر به فراهم شود. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنی‌اسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ۴٣-۵٠ 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10472 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز شنبه 🌞 ١٠ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ۵ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢٩ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۴ آدار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه 🌞 ١١ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ۶ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ١ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۵ آدار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ این روزها و با شیوع ، بازار شایعات هم داغ است. از کارتون تا کتاب که ادعا می‌شود شیوع این ویروس را پیشگویی کرده‌اند! عده‌ی زیادی از دوستان کانال هم این خبرها را برای ما می‌فرستند و انتظار دارند ما هم این‌گونه اخبار را منتشر کنیم. اما متأسفانه نه اعتقادی به صدق این اخبار زرد داریم و نه فرصت کافی برای توضیح! 🔸 حلال کنید / ملتمس دعا / ادمین
✡ تصویر «دین کونتز» و جلد کتاب «چشمان تارکی» ✅اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا دین کونتز چهل سال پیش بیماری کروناویروس را پیش‌بینی کرده است؟‌ 1⃣ در چند روز اخیر مطالب فراوانی درباره رُمان نوشته ، داستان‌نویس آمریکایی، پخش می‌شود دال بر این‌که گویا وی ۴٠سال پیش شیوع بیماری را با نام «ووهان ۴۰۰» پیش‌بینی کرده است. [۱] 2⃣ کتاب دین کونتز رُمان تخیلی است. ژانر The Armageddon virus، که سبب مرگ‌ومیر بسیاری از مردم جهان می‌شود، سوژهٔ جذابی است و از دهه‌های پیشین داستان و فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی فراوانی با این موضوع ساخته شده است. [۲] بنابراین، سوژه‌ای که دین کونتز برگزیده بدیع نیست و سابقهٔ مفصل دارد. 3⃣ آنچه سبب شده در روزهای اخیر کتاب دین کونتز شهرت یابد به دو دلیل است:‌ اول، اعلام سال ۲۰۲۰ به‌عنوان زمان شیوع بیماری؛ دوم، انتخاب نام «ووهان ۴۰۰» برای ویروس خود و شیوع آن از آزمایشگاهی در شهر چین. 4⃣ انتخاب سال ۲۰۲۰ به‌عنوان زمان شیوع «ویروس آخرالزمان» نیز بدیع نیست. پیش از دین کونتز کسانی بودند که سال‌های مختلفی را به‌عنوان زمان اعلام می‌کردند از جمله خانم ، پیش‌گو و منجّم خودخوانده آمریکایی (متوفی ۱۹۹۷) که سال ۲۰۲۰ را زمان آخرالزمان می‌دانست. [۳] 5⃣ دربارهٔ نام «ویروس ووهان ۴۰۰» نیز در کار نیست. کتاب دین کونتز ابتدا در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. آن زمان شروع دوران ریاست‌جمهوری و اوج دوران دو بلوک آمریکا و شوروی بود و در آمریکا انتساب «شرّ» به جهانِ جاذبهٔ داستانی و سینمایی فراوان داشت. دین کونتز در کتابش، که با نام مستعار «لی نیکولز»‌ منتشر کرد، این ویروس آخرالزمان را به اتحاد منتسب کرد، نام آن را «گورکی ۴۰۰» گذاشت و خاستگاهش را شهر (نیژنی نووگورود کنونی) معرفی کرد که در آن زمان از مراکز مهم تحقیقاتی و آزمایشگاهی شوروی سابق بود. 6⃣ چاپ دوم کتاب در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و این بار دین کونتز از نام واقعی خود استفاده کرد. در این زمان اوج فروپاشی اتحاد شوروی بود که کمی بعد (۲۶ دسامبر ۱۹۹۱/ ۵ دی ۱۳۷۰) به انحلال رسمی این دولت انجامید. در این زمان «هراس از شوروی» جاذبه داستانی نداشت. بنابراین، دین کونتز در این چاپ نام ویروس را به «ووهان ۴۰۰» تغییر داد و منشاء آن را شهر ووهان چین خواند که از دهه ۱۹۶۰ از مراکز مهم علمی و آزمایشگاهی چین بود زیرا هنوز چین سیاست جدید هم‌پیوندی با غرب را آغاز نکرده و از منظر ژانر تخیّلی آخرالزمانی نامش به‌عنوان قدرت کمونیستی هراسناک بود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📖 بالا: تصویر چاپ سال ١٩٨١ کتاب «چشمان تاریکی» با اشاره به اسامی «گورکی ۴٠٠» و «روسیه». 📖 پایین: تصویر نسخهٔ بعد از سال ١٩٨٩ کتاب که نام «گورکی ۴٠٠» با «ووهان ۴٠٠» جایگزین شده! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter