eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
21.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
574 ویدیو
177 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ سردر کنیسه حاجی آدونیه پسر اهارون هاکوهن در اورشلیم که مختص بازماندگان یهودیان مخفی مشهد می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (٣) 1⃣ البته این تاکتیک‌ها فقط توسط استفاده نشده و در برخی شهرهای دیگر و در مقاطع زمانی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. 2⃣ حاخام رهبر یهودیان ایران قبل انقلاب و رهبر یهودیان ایرانی‌تبار جهان بعد از انقلاب در خاطراتش آورده است: ✡ [منوچهرکوهن]: جناب حاخام، می‌دانیم که بسیاری از را بخصوص در زمان صفویان به‌زور مجبور کردند مسلمان بشوند. آیا هیچ با نوادگان این افراد برخوردی داشته‌اید؟ ✡ [حاخام یدیدیا شوفط]: یک‌بار با مرحوم پدرم برای خرید ابریشم به اران در حومه کاشان به منزل یک نفر که اسمش حسینعلی کدو بود رفتیم. پیرمرد ریش‌سفیدی بود. خیلی به مرحوم پدرم احترام می‌کرد. از او پرسیدم چرا این همه احترام و رعایت می‌کنی؟ گفت: آقا من خودم هستم. این بالا کتابخانه و اطاق نماز پدربزرگم است که بوده و کتاب‌های عبری او هم هنوز هم اینجاست. فقط من حق دارم هر روز به این اطاق بروم و کتاب‌های او را ببوسم وگردگیری کنم. پایین اطاق را هم آب‌پاشی کنم و تعظیم کنم و برگردم. این حرف‌های یک پیرمرد ۸۰ یا ۸۵ ساله بود. 3⃣ حاخام یدیدیا شوفط در خاطراتش به موردی دیگر اشاره می‌کند که قابل تأمل است: ✡ یکی از موفق‌ترین افراد یهودی مشهد که اجداد ایشان زمان فاجعه به زور مسلمان شده بودند مرحوم بود که به نام مسلمانی‌اش محمدابراهیم طلوع معروف بود. ✡ پدر این شخص مرد بسیار عاقل و فهمیده و زرنگی بود. دو همسر یکی و یکی داشت که آقای ابراهیم طلوع [فرزند] همسر ایسرائل او بود. زن مسلمان او دختر یکی از آیت‌الله‌های تبریزی بود که از او هم چند فرزند پسر و دختر داشت. ✡ آقای ابراهیم طلوع و فرزندان او همگی یهودی متدین بودند، ولی بقیهٔ فرزندان پدر آقای ابراهیم مسلمان بودند. چون از مادر مسلمان بودند. چون آقای ابراهیم فرزند ارشد پدر بود، از فرزندان دیگر نفوذ بیشتری در خانواده داشت. ✡ ابراهیم یا محمد طلوع با درایت و زیرکی خاص خودش، مدت‌ها بزرگ بازار تهران و چند دوره هم از طرف مسلمانان تهران نماینده مجلس شورای ملی شد! وی سرپرست مغازه و املاک پدر هم بود و سایر مسلمانان همگی تحت نظر او بودند. البته بدون این‌که او در برابر آنها اظهار کند، کاملاً مواظب آنها بود. ✡ موقعی که من وارد کنیسای مشهدی‌ها شدم مادر آقای ابراهیم زنده بود… اولین زنی هم که صبح شبات می‌آمد مادر ابراهیم بود که به زور مسلمان شده بود. با چادر مشکی می‌آمد پشت سر بنده در کنیسا می‌نشست... مقداری آرامش روحی پیدا می‌کرد و بعد با همان چادر سیاه مسلمانی که او را نشناسند می‌رفت منزل خودشان. 👇👇👇
👆👆👆 4⃣ حاخام در ادامه اشاره می‌کند که فرزند نیز با وجود اظهار مسلمانی، متعصبی بوده است: ✡ روزی یکی از بزرگترین خانواده‌های مشهدی جشن عروسی داشتند. زن‌ها و مردها جداگانه می‌نشستند. سر میز اینجانب چند نفر از بزرگان مشهدی‌ها بودند. اتفاقاً آقای ابراهیم طلوع هم سر میز ما بود. مهدی پسر ابراهیم آقا این طرف من نشسته بود. خوراک آوردند، همه شام خوردند. دیدم مهدی پسر ابراهیم لب به غذا نزده، پدرش هم چون مشروب خورده بود به او توجهی نداشت و با آقای ملا یوسف زر صحبت می‌کردند. آخر مهمانی به ابراهیم آقا گفتم: مهدی آقا، آقازاده شما، اصلاً دست به غذا نزد. چرا؟ نگاه کرد به پسرش و گفت: مهدی آقا چرا شام نخوردی؟ مهدی نگاهی به من کرد و رفت در گوش پدرش چیزی گفت. پرسیدم: آقازاده چه گفت؟ گفت: او می‌گوید آن روز بعدازظهر که از مدرسه آمدم، مادرم نان و پنیر و کره به من داد خوردم، هنوز دهانم پاک نشده است که بتوانم گوشت بخورم. (*) البته ساعت‌ها از خوردن نان و پنیر و کره گذشته بود، اما او شام نخورد. این‌ها این‌طور تربیت شده بودند! 5⃣ از یهودیان سرشناس در کتاب «تاریخ جامع یهود» دربارهٔ مدت زمان و برخی یهودیان، چهار نسل و بیش از ۱۳۰ سال را ذکر می‌کند: ✡ اینان در سه تا چهار نسل پی‌درپی یعنی بیش از ۱۳۰ سال ایمان خود را حفظ کردند و یکی از جدیدی‌های پیشین مشهد بنام مردخای زر (تولد۱۹۱۴) که در سال‌های جوانی پدر و پدربزرگ خویش زندگی دوگانه مذهبی را گذرانده بود در سال ۱۹۶۱ به نمایندگی حزب کارگر در (پارلمان اسرائیل) برگزیده شد و در سال ۱۹۶۹ به مقام معاونت رئیس کنست رسید. 📝 (*) توضیح اندیشكده مطالعات یهود: یكی از الگوهای رفتاری آنوسیان كه البته چندان از جانب آن‌ها رعایت نمی‌شود، حفظ فاصلهٔ چند ساعتی بین غذاهای دارای انواع گوشت با مأکولات لبنی نظیر ماست و... است، بدین معنی که آنوسیان، اکراه دارند مثلاً کباب و دوغ را با هم بخورند و معتقدند باید بین این دو، چند ساعتی فاصله باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ عقل حکم می‌کند با تبارشناسیِ مدیران و مسئولین خصوصاً مشاغل حساس و حیاتی، راه نفوذ سازمان اطلاعاتی یهودیان مخفی مسدود شود. (عكس تزئینی است) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (۴) 1⃣ با این درجه که از کودکی به فرزندان خود آموزش می‌دهند، همانند یک پیشرفته عمل می‌کنند. 2⃣ این تاکتیک مخصوص و کاشان نبوده است، یهودیان تهران، اصفهان، یزد، شیراز، همدان، و… نیز از این شیوه استفاده کرده‌اند. 3⃣ سؤال مهمی که وجود دارد این است که یهودیان مخفی چه شدند؟ این افراد و خانواده‌ها در ایران پس از انقلاب به کجاها کردند؟ آیا برای گزینش‌ها به این موارد توجه می‌شود؟ 4⃣ عقل حکم می‌کند حداقل با مدیران و مسئولین خصوصاً مشاغل حساس و حیاتی، راه این سازمان اطلاعاتی مخوف مسدود شود. 5⃣ و با شناسایی سوابق و گذشته خانوادگی مدیران از طریق بررسی اطلاعات شناسنامه‌ای خانوادگی آنها (پدر، پدربزرگ و…) از طریق ثبت احوال و… از آنها جلوگیری شود. ✍ حسین قاسمی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/7539 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١٣ خرداد ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٠ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٢ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٠ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ به‌عنوان ملکهٔ انگلستان، در کلیسای «وست مینیستر» شهر لندن، تاج‌گذاری کرد (١٩۵٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 هویت یهودی خاندان سلطنتی انگلیس 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/10002 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعهٔ الله‌داد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (١) 1⃣ می‌گویند جامعهٔ یا جدیدالاسلام‌های مشهد در سال ١٢۵۵ق./ ١٨٣٩م. به‌دلیل پدید آمد. 2⃣ برخلاف ادعاها، بسیاری از سال‌ها پیش از واقعهٔ الله‌داد، بودند و حداقل از زمان نادر شاه افشار با کابل و ترکستان و هند ارتباطات گسترده تجاری داشتند. 3⃣ در این بررسی فقط استناد می‌کنم به یادداشت‌های سفر سال ١٨٣١ به مشهد که به ٨ سال پیش از زمان واقعهٔ الله‌داد تعلق دارد. تصوّر می‌کنم مندرجات این سفرنامه به اندازه کافی گویا باشد: ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (٢) 1⃣ در ۵ دسامبر ١٨٣١ وارد مشهد ‌شد و به دیدار حاکم خراسان، احمدعلی میرزا پسر هفدهم فتحعلی شاه «از مادری یهودیه»، رفت. 2⃣ این «مادر یهودیه»، مریم خانم، به‌همراه حاج میرزا علیرضا شیرازی، برادر حاج میرزا علی‌اکبر خان قوام‌الملک شیرازی، که رئیس خواجگان حرمسرا و بود، کانونی قدرتمند در دربار ایران به‌شمار می‌رفتند. 3⃣ احمدعلی میرزا از تربیت مادری بسیار متأثر بود و به علاقه‌مند؛ و چنان علاقه‌مند که نام پسر بزرگش را یعقوب گذارد. 4⃣ احمدعلی میرزا دو ساعت با ولف دیدار کرد و سپس او را برای اقامت به خانهٔ رئیس یهودیان مشهد، فرستاد که در همان زمان نیز در میان مسلمانان به «ملا مهدی» و «آقا مهدی» معروف بود. 5⃣ بر شهرت ملا ماشی‌یح (مشیاخ) به نام مهدی در سال ١٨٣١ تأکید می‌کنم زیرا ادعا می‌کنند رئیس یهودیان مشهد پس از (١٨٣٩) نام خود را از سر اجبار به مهدی تغییر داد! مهدی معادلی اسلامی است برای ماشی‌یح (مسیح) عبرانی. 6⃣ ملا ماشی‌یح (مشیاخ)، یا همان ملا مهدی، فردی مقتدر بود زیرا با حکمرانی رابطهٔ نزدیک داشت که از نظر او به‌شمار می‌رفت. در فقه تلمودی، تبار از طریق مادر انتقال می‌یابد و مادر احمدعلی میرزا ملکه‌ای یهودیه بود همچون افسانه‌ای. 7⃣ ملا مهدی از ارتباطات وسیع جهانی برخوردار و بسیار مطلع بود. خانه ملا مهدی ایستگاه ارتباطی مهمی به‌شمار می‌رفت در منطقه‌ای استراتژیک و در زمانی که سراسر منطقه در بحرانی بزرگ به می‌برد. در این اوضاع، جامعه منسجم جایگاهی استراتژیک در سراسر منطقه یافت و نقش تاریخی بزرگی ایفا نمود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (٣) 1⃣ رفت‌وآمد به خانه ملا مهدی فراوان بود. نه تنها از سراسر جهان، در مسیر خود از شرق به غرب یا از شمال به جنوب، و به‌عکس، به خانهٔ او می‌آمدند، بلکه افسران بلندپایهٔ نیز به خانه ملا مهدی سر می‌زدند. 2⃣ ملا مهدی به علاقمند بود و در اوّلین دیدار دریافت که او از سران فرقه‌ای است به‌نام . 3⃣ در زمان سفر اوّل ولف به مشهد (١٨٣١)، یعنی سال‌ها پیش از (١٨٣٩)، دارای تعلّقات خاص فرقه‌ای بودند و عقایدی را ترویج می‌کردند که آمیزه‌ای از یهودیت و مسیحیت و اسلام و تصوف یهودی (کابالا) و ایرانی و هندی بود. چیزی شبیه به فراماسونری ولی در کسوت عرفان شرقی!! 4⃣ ملا مهدی از جوزف ولف پرسید: آیا دربارهٔ تصوف چیزی می‌دانی؟ ولف پاسخ مثبت داد و از سفر خود به شیراز گفت و دیدارش با پسر میرزا ابوالقاسم سکوت که رئیس صوفیان شیراز بود. ملا مهدی گفت: می‌توانی در میان یهودیان مشهد صوفیان بسیار بیابی. و توضیح داد که صوفیان یهودی مشهد مرشدی دارند به‌نام ملا محمدعلی (اشکپوتی). 5⃣ آنان مانند مسلمان حشیش می‌کشند تا ذهن خود را از جهان مادی خارج کنند، آواز می‌خوانند، و می‌کوشند در هستی، که آن را «خدا» می‌نامند، ذوب شوند! 6⃣ به‌نوشته ولف، علاوه بر ملا مهدی (ماشی‌یح)، ملا فینحاس، ملا الیاهو، ملا نیسان و آبراهام موشه از صوفیان یهودی‌اند. در میان یهودیان ایران «ملا» لقب بود و این نشان می‌دهد بیش‌تر سران جامعه یهودی مشهد صوفی بودند. 7⃣ ملا مهدی و سایر صوفیان یهودی مشهد در زمان سفر ولف (١٨٣١)، هشت سال پیش از واقعه الله‌داد (١٨٣٩)، قرآن می‌خواندند و در ظاهر آن را به‌عنوان کتاب آسمانی قبول داشتند. جوزف ولف می‌افزاید: آن‌ها پیش مرشد قرآن و سایر کتب مذهبی را می‌خوانند تا تأییدی بر حقانیت نظام فکری خود بیابند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (۴) 1⃣ شخصیت دیگر، که ولف او را توصیف می‌کند، همان ملا محمدعلی اشکپوتی (عشق‌آبادی)، مرشد صوفیان یهودی مشهد، است. 2⃣ وی می‌نویسد: ملا محمدعلی اشکپوتی، آموزگار ، به من معرفی شد... او به من این اصول خود را آموخت: اوّل، در جهان شرّ وجود ندارد. دوّم، به کسی که روحش جذب خدا شده و کردار مشابه دیگر صدمه نمی‌زند. سوّم، جهان از ابد بوده است. چهارم، جهان و خدا یکی است. 3⃣ ولف نام برخی را می‌برد که عقایدی شبیه به ملا محمدعلی اشکپوتی دارند. ولف از تجربهٔ نوشیدن شراب و خوردن گوشت خوک (گراز) با صوفیان یهودی و مسلمان می‌گوید. آنان مدعی‌اند که اطاعت خداوند به گوشت و نوشیدنی نیست، به راستی و صفا و باطن قدسی است! 4⃣ ولف می‌نویسد: ماشی‌یح مدعی بود که یکی از دوستان صوفی یهودی‌اش به مدارج عالی رسیده و خصوصیات پیامبری پیدا کرده تا بدان حد که نمی‌تواند به ولف بگوید. ولف می‌افزاید: صوفیان یکدیگر را مانند فراماسون‌ها [از طریق علاماتی] می‌شناسند. 5⃣ همه‌چیز نشان می‌دهد که در آن سال‌های پرآشوب، رفتاری مرموز و فرقه‌گونه دارند و اجباری بودن گروشِ سال‌ها بعد، مورد تردید است. 6⃣ می‌نویسد: من غالباً می‌شنیدم که صوفیان یهودی مشهد می‌گفتند آن‌ها دو نوع دین دارند: ظاهر و باطن. دین ظاهر برای مردم است و دین باطن برای لژهای [محافل داخلی] آن‌ها است. 7⃣ جوزف ولف در خانه رئیس یهودیان مشهد با یک سبزواری آشنا می‌شود: 👈 روزی شخصی یگانه و استثنایی وارد اتاقم شد؛ ملا لوی بن ماشی‌یح که در مشهد است و زمانی که به سرخس می‌رود . زن و فرزندان او هنوز خود را یهودی اعلام می‌کنند! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter