مجموعه واکنش های یکی از گروههای نخبگانی مذهبی به پست فوق در راه اندازی دکتری امربهمعروف و نهی از منکر 👆
🌓 فرار مالیاتی ۵۱ میلیاردی ۴ طلافروشی
⛔️ رئیس مرکز مبارزه با فرار مالیاتی: ۴ طلافروشی در اردبیل با پنهانسازی فعالیت اقتصادی خود ۵۱ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند.
⛔️ این طلافروشها بخش قابل توجهی از فعالیت اقتصادی خود را در قالب گردش مالی صندوق قرضالحسنه پنهان کرده بودند و مالیات پرداختیشان ۱۸ میلیون تومان بوده است.
🔺 گفته می شود فرار مالیاتی در کشور زیاد است به ویژه در حوزه خونه های خالی👈 فرار از پرداخت مالیات بر عایدی املاک از سه مسیر اعطای وکالت، استفاده از اسناد عادی یا از مسیر مبایعه نامه صورت می گیرد 👈 که با انسداد این مسیرها، فرار مالیاتی شاید ناممکن گردد!
✍ پی نوشت: فعلا پر درآمدهایی چون پزشکان؛ طلافروشان و مسکن داران بیشترین فرار مالیاتی را دارند؛ کارمندان هم گوشت نرم دم دندون دولت محترمند!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
31.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 تعطیلی شنبه اقتصادی یا ایدئولوژیک؟! بهنفع مردم یا بهنفع گروهی خاص؟!
🎙مناظرهٔ حجتالاسلام سیدعلی موسوی (استاد دانشگاه) و علیرضا مناقبی (رئیس مجمع واردکنندگان) درباره تعطیلی روز شنبه که امروز در مجلس به تصویب رسید.
🔴 شنبه، روز تعطیلی بنی اسرائیل بود.
ولقد علمتم الذین اعتدوا منکم فی السبت فقلنا لهم کونوا قردة خـسـین(آیه ۶۵ سوره بقره). «به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شده اید! ما به آنها گفتیم: به صورت بوزینه هایی طردشده درآیید!
✍ نظر شما چیست؛ آیا اولویت هماهنگی با جامعه جهانی است؛ چرا که غالب کشورها اعم از مسلمان و غير مسلمان روز شنبه را تعطیل هستند یا در هیچ صورتی نباید به یهود، دشمن شماره یک مسلمانان تشبه پیدا کرد؟!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تعطیلی شنبه و آسیب های آن
🔹یادداشت روز
در پاسخ به نظر خواهی که جناب مدیر محترم کانال نقد و تبیین که در پست شب گذشته، بار نهادند؛ مطلب ذیل، تقدیم می گردد.
نخست، باید یاد آور شد: با پیگیری کلید واژه دنیا در سخنان حکیمانه معصومان ع دو گروه از روایات که در نگاه اول شاید کمی معارض همدیگر به چشم می آید، جلب توجه می نماید؛ دسته ای دال بر مذمت و نکوهش دنیا و دسته دیگر، تشویق به بهره مندی بیشتر از دنیا که با اندک توجهی به حیث سخن و زوایه مد نظر در هر کدام، وجه تعارض به خوبی منتفی می شود؛ اما آنچه که به عنوان پند طلایی در این پژوهش، پدیدار می گردد، این است که: " از نظر پیشوایان هدایت، دنیا مقدمه آخرت است و اگر بیشترین وجه همت، دنیا باشد، بسی نکوهیده و ناصواب است ".
جدا از روایات و احادیث این معنا سویه غالب در ادعیه و زیارات هم هست؛ بر این پایه، با توجه به نکوهش دنیاگرایی بی رویه از یک سو؛ وجود اعمال و مناسک عبادی در شب و روز پایانی هفته یعنی جمعه که ره توشه انسان مسلم در مسیر آخرت است، از دیگر سو و از سوی سوم، خستگی جسمی، روحی، فکری و روانی ناشی از فعالیت در پیدا و پنهان آدمی، به نظر می رسد، تعطیلی روز پنجشنبه از هر جهت که حساب کنیم بهتر است چه فردی، چه اجتماعی، چه عبادی که زمینه آمادگی و حضور در نماز جمعه هاست و یا پنج شنبه شب های دعای کمیل و صبح جمعه های دعای ندبه، با حال رفعِ خستگی بهتر شغلی، کاری و پیگیری های اداری و نیز از جهت رسیدگی به بهداشت شخصی با نگرش رعایت توصیه های اسلامی در امر نظافت و بهداشت فردی ...
از همه مهمتر اینکه در فرهنگ دینی و ملی ما پنجشنبه، روز زیارت اموات و یادکرد سفر کردگان، در نزد ایرانیان بوده و هست.
در اینجا، به شماری از آسیب ها و ترس های حتمی و احتمالی متصور از شنبه تعطیلی ها اشاره خواهد شد:
۱. دوری بیشتر از سبک حیات طبیه اسلامی؛
۲. نزدیکی شدیدتر به مرام منحط دنیا زدگی؛
۳. غوطه عمیق تر در فرهنگ زندگی لیبرالی؛
۴. شباهت بدون وجاهت حِکمی به زیست، فعالیت و تعطیل در کشورهای غربی؛
۵. محروم شدن تعداد بسیاری از مردم از فیض مجموعه ای از مناسک مختلف شب و روز جمعه.
این یادداشت به هیچ وجه درصدد فرو کاستن از اهمیت تعامل به روز مالی با جهان و یا کم رونق جلوه دادن مجاهدت های اقتصادی دولت و جامعه نبوده بلکه با نگاهی فراگیر و جامع، همه جوانب، بر این است که: تنها ثمره این طرح که تسهیل و روغنکاری ابزارهای انتقال پول و تعامل بین المللی می باشد؛ با قابلیت گسترش روز افزون ارتباط های بر خط و هوش مصنوعی، جایگزین مناسبی درون پیکره دولت الکترونیک خواهد داشت.
از این رو اجرای این طرح، چیزی است که حاصلی جز همراستا با تکرار طعم تلخ نسخه کثیف کنترل جمعیت و موارد مشابه آن در غرب زدگی، در بر ندارد.
در یک کلام، گرچه تعطیلی روزهای شنبه هیچ گونه حرمت شرعی نداشته ولی خلاف آداب جاری و زیِّ متشرعان به نظر می رسد و سازگاری ملایم به طبع متدینان در این طرح، کمتر مورد نظر و عنایت قانون گذار، قرار گرفته است.
🖊 منصور نوری
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
تشکر از دوست قدیمی اقای منصور نوری نسبت به ارسال یادداشت فوق که با اندکی تغییر و تصرف تقدیم شما گردید.🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 شعر طنز جنگ سوهان!😅
😁 شعرخوانی خوشمزه حسین صادقی با لهجه شیرین قمی در تلویزیون
🔺 آشنایی با لهجه شیرین همشهری های حضرت معصومه س به بهانه ایام بزرگداشت مقام آن حضرت در دهه کرامت
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حمایت واشنگتن از تلآویو اسرائیل را منزوی کرده و آمریکا را نیز به انزوا کشانده!
⛔️ دکتر مصطفی البرغوثی دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین در گفتگو با الجزیره: شاهد تغییرات شگرفی در نسل جدید در سطح دانشگاهها و جامعه آمریکا هستیم.
🔺همين موضوع باعث ترس نهاد حاكميت آمريكا شده و سرکوب دانشجویان و جنایت علیه آنها به همین دلیل است.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 حکمت در شاهنامه فردوسی در اندیشه رهبر انقلاب
👈به بهانه روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی
🔹یادداشت روز
🔘 فردوسی در نگاه اندیشوران منصف و واقع گرای دینی یک حکیم الهی و دین مدار بوده است؛ که از جمله آن ها آیت جوادی آملی است که شاهنامه ایشان را سراسر حکمت می داند؛ آیت الله خامنه ای نیز دباره ابعاد حکمی و دینی فردوسی و قصه تخریب قبر او در اول انقلاب بحثی را مطرح می کنند که قابل استفاده است.🔻
🔸 اول انقلاب عده ای از مردمِ بااخلاصِ بیاطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمیدانم الان هم هست یا نه. بچههای حادی که به آنجا میرفتند، چشمشان که به شهادت بنده میافتد، لطف میکردند و میپذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند
🔸حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الآن چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم میگویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی. شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یکذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتیکه از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب اللهی های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند.
🔸بااینکه فردوسی اصلًا بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهای دارد، اسفندیار چه چهرهای دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛ در حالی که برطبق معیارهای سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، میبینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است.
🔸فردوسی از اول با نام خدا شروع میکند «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. ۷۰/۱۲/۵
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 مخالفت آیتالله سبحانی با تعطیلی روز شنبه
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان در مورد تصویب تعطیلی روز شنبه توسط نمایندگان مجلس، اطلاعیهای صادر کرد که در زیر آمده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیق میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
3. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم ، جعفر سبحانی
28 اردیبهشت
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 نظر موافق و متفاوت آیت اللّه جوادی آملی با تعطیلی روز شنبه
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
سلام وقت بخیر
بزرگوار در مورد
لزوم تعطیلی شنبه ها
بزرگان اقتصاددان کشور اکثریت موافق هستن
واقعا برای من جای سوال که مراجع تقلید چرا باید نظر بدن ؟
رجوع به متخصص از بدیهیات
بعد نظر اقتصاددان حجت نیست و نظر مرجع حجت ؟ خدا بخیر کن این دخالت ها را
سلام علیکم
حرف درستی زدید و نکته منطقی را یادآوری کردید اما مساله این است که این تغییر گر چه به بهانه ( و نه دلیل ) اقتصادی است؛ به لحاظ اینکه تبعات بسیاری در حوزه های غیر اقتصادی و اهم آنها فرهنگی، اجتماعی و مناسک و مجالس دینی خواهد داشت و در یک کلام موضوعی است که دارای جنبه های مختلف است که اقتصادی یکی از آنهاست و شاید نمود و تاثیرش درجه اولی هم نباشد درست، مبنی بر همین پایه و به دلیل اینکه مراجع عظام که هم متخصص امور فقهی و هم محل مراجعات اجتماعی و فرهنگ مذهبی مردمند؛ مورد استفتئا و نظرخواهی، قرار گرفته اند. در حقیقت این مساله، صرفا یک مساله و موضوع به تنها اقتصادی نبوده و نیست، ضمن آنکه از اساس اگر بخواهیم با خط کش اقتصادی جلو برویم، افزایش تعطیلی در کشور ما خود عملی غیر اقتصادی بوده و مغایر با مقاصد تولید سرمایه که آرمان اقتصاددان هاست، تلقی می گردد و باز معلوم نیست که با تعطیلی شنبه ها چه اندازه هماهنگی و همخوانیِ بستر فعالیت با جهان، بیشتر می شود و اینجاست که آدمی یاد تلاش مذموم و هم خوان و همرنگ نظر اقتصاددانان و نظر جامعه شناسان بزرگ دهه هفتاد می افتد که مساله مهار جمعیت را بدون ملاحظات دینی و مذهبی یعنی مراجعه به متخصص دین و به طور مشخص مراجع، در آستین قوه تصمیم ساز و نهادِ مجریان کشور قرار دادند.
در پایان، اشاره به این معنا هم بسیار لازم می نماید که به فرضِ نظرِ کارشناسان اقتصاد، اگر شنبه ها تعطیل باشد، بهبود اقتصادی، حاصل خواهد شد، چه هدفی خوب و عالی ولی چیزی که هست، در همه جا و برای حل همه مقولات و موضوعات، باید یادمان باشد: " هدف وسیله را توجیه نمی کند " به ویژه، در جایی که توسل به آن وسیله، بازخوردهای گونه گونِ منفی و یا مغایر، قطعی و یا احتمالی، با دیگر اهداف و مقاصد را در پی خواهد داشت..
سلام واقعا باعث تاسف است این برداشت وبیان عزیزی که گفته است اقتصاد دانها نظرشان بر این است که شنبه تعطیل باشد و چرا مراجع نظر بدهند این بزرگوار جواب بدهند بر فرض که اتفاقا به وقوع هم پیوسته اگر تعدادی اقتصاد دان نظر کارشناسی دهند که معامله ربوی بسیار مفید برای اقتصاد هست باید تبعیت کنیم و مراجع غیر کارشناس هستند و نباید نظر بدهند
برادر بزرگوار مقوله تعطیلات یک امر اجتماعی و دارای بار فرهنگی و مهمتر رویکرد اعتقادی دارد در این شرایط اتفاقا مراجع دینی هم باید اظهار نظر کنند و هم نظرشان مسموع است
نکته بعدی اینکه
روز پنج شنبه که فضیلتی ندارد
علی الظاهر شب پنج شنبه و جمعه دارای فضیلت است
اگر دعای کمیلی باشد یا زیارت
یا شب زنده داری
ربطی به تعطیلی ۵ شننبه ندارد ...
حالا بگذریم که در جامعه ما فکر نکنم اکثریت دیگه به این مسائل توجه ای داشته باشند ....
در جواب عرض میشود که در مثال مذکور
علت ورود مرجع بحث حرمت معامله ربوی است ..
یعنی از باب حکم فقهی ورود میکند که در حیطه تخصصی مرجع تقلید است ..
حال تعطیلی شنبه حرام است یا واجب؟
مستحب است یا مکروه ؟
اگر حکم فقهی دارد بسم الله مرجع ورود کند و تنها حکم فقهی را بیان نماید
اما در اصل اینکه تعطیلی شنبه یا پنج شنبه تاثیری بر اقتصاد دارد یا ندارد اجازه ورود ندارد چرا که در حیطه تخصصی بزرگواران نیست ....
هنوز متوجه نشدم تعطیلی روز پنج شنبه دقیقا چه ربطی به بحث عبادی و دینی مردم دارد ؟؟؟
سلام علیکم
اصل ۱۷ قانون اساسی صراحت دارد که تعطیل رسمی هفتگی جمعه است.
تعطیل رسمی سایر روزها مغایر با این اصل است.
👈در مسئله تعطیلی روز شنبه مهمترین دلیل طراحان آن، تعطیلی بانک ها و بعضی از ادارات در ایران جهت تسهیل مراودات مالی هست
🤌این مشکل تنها با فعال کردن خدمات چند شعبه بانک و اداره در روزهای پنج شنبه و جمعه قابل حل هست
همچنین بسیاری از خدمات امروزه میتونه در بستر اینترنت صورت میگیره (یعنی میشه راهکارهای مجازی در نظر گرفت که در روزهای تعطیل اینترنتی به بازرگانان خدمات ارائه بشه)
معقولانه نیست به خاطر مشکل عده قلیلی، زندگی ۸۵ میلیون نفر رو دچار چالش کرد.
در حالي که برای رفع مشکل این عده قلیل راهکارهایی وجود داره
سلام و عرض ادب.
در رابطه با تعطیلی شنبه :
سوال ...
تعطیلی پنج شنبه بد است چون مبادلات کاری با دنیا کم میشود پس از لحاظ اقتصادی باعث ضرر میشود ...!
تعطیلی شنبه خوب است چون هماهنگ با دنیاست و به مبادلات ضربه ای نمیزند ...!
اگر تعطیلی یک روز بیشتر به مبادلات کاری و اقتصادی خارجی با کشورهای دیگر ضربه میزند ؟
آیا تعطیلی اولین روز کاری هفته به مبادلات کاری و اقتصادی داخلی ضربه نمیزند؟
کدام تعطیلی تاثیر بیشتری بر همهی مردم خواهد گذاشت ؟
تعطیلی خوب است ؟
تعطیلی بد است ؟
علت اقتصادی دارد ؟
اما بعد کشورهای آمریکا از لحاظ زمان ۶ تا ۸ ساعت تفاوت زمان شب و روز با ایران دارند ...
و عملا همه روزهای هفته ساعت کاری متفاوتی دارند.
پس مبادلات با این کشورها چگونه صورت میگیرد ؟
سوال ...
آیا ارتباط برای تجارت و مبادلات کاری به صورت ثبت سفارش نیست و با برنامه ریزی قبلی و زمان بر ( حداقل دو هفته ) نیست ؟
آیا گمرک ایران تعطیلی دارد ؟
آیا صرافی ها هم پنج شنبه و جمعه تعطیلند ؟
آیا نمی شود تعداد محدودی شعبهی ویژه و خاص مختص تبادلات مالی و کاری و اقتصادی با دنیا در روزهای تعطیل فراهم کرد ؟
( بانک ، صرافی ، دفتر های مرتبط و ...)
سوال ...
آیا در شرایط تحریمی که ایران دارد ارتباط با کشورهای دیگر به صورت معمول و در مبادی رسمی صورت میگیرد ؟
موضوع خیلی مهم دیگر در طرح مصوب تعطیلی روز شنبه چه ارگانهایی قرار است تعطیل نباشند ؟!!؟
اگر همهی دنیا روز شنبه روز تعطیل است پس چرا خیلی از ارگانهایی که اتفاقا کارکرد اقتصادی دارند در روز شنبه تعطیل نیستند ؟!!؟ ( بانک و صرافی و ...)
در حال حاضر هم که پنج شنبه تعطیل نیست سازمانهایی چون آموزش و پرورش و دانشگاه و ادارات کل و... تعطیلند و بانک ها سازمانهای خدماتی تعطیل نیستند و در طرح مجلس هم قراره همین اتفاق افتاده فقط در روز شنبه هماهنگ با یهودیان ...
حال با این موارد تفاوت اقتصادی پنجشنبهی نیمه تعطیل با شنبهی نیمه تعطیل چیست ؟
و کلی سوال دیگر که به نظر می رساند این طرح بیشتر از اینکه جنبهی اقتصادی ماجرا را در نظر داشته باشد بر جنبه های فرهنگی اجتماعی تاثیر خواهد داشت .
خواهشمندم این نظر استاد مطهری را در کانال بارگذاری نمایید
💢 نظر شهید مطهری درباره #تعطیلی_شنبه
🔹 مسئله تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد.
🔻مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند.
🔹هنوز هم در پاکستان همینطور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمیخواهیم با شما زندگی کنیم و میخواهیم مستقل شویم.
♦️در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کردهاند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است.
🔹این را عرض میکنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمههایی که کم و بیش در مجلهها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده میشود.
♦️مینویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است.
🔹 آنوقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد.
♦️پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم میگویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردهاند ولی ما سال هجری را انتخاب کردهایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم.
🔹اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است.
📚آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۸۶