هدایت شده از Ali Mesbahi
✳ خواب شب و ورشکستگی ابدی...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَا نَامَ اَللَّیْلَ کُلَّهُ أَحَدٌ إِلاَّ... جَاءَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ مُفْلِساً.
⬅ هيچ كس تمام شب را نمىخوابد، مگر اينكه... روز قيامت ورشکست وارد محشر مىشود.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۹۱
🟢 در کتب لغت مُفلِس چنین ترجمه شده است: نكه ثروت و دارایی او از دست رفته باشد؛ ورشکسته.
🔵 پ.ن۱:
وسط شب که مصطفی برای نماز شب بیدار میشد، همسرش طاقت نمیآورد، میگفت:
“بس است دیگر. استراحت کن، خسته شدی.”
و مصطفی جواب میداد:
“تاجر اگر از سرمایهاش خرج کند، بالاخره ورشکست میشود، باید سود در بیاورد که زندگیش بگذرد.
ما اگر قرار باشد نماز شب نخوانیم ورشکست میشویم.”
🔵 پ.ن۲:
در شبی خوابی دیدم، در بخشی از خواب، مرا به اتاقی بردند که نامهی عملم را شخصی بسیار با هیبت داشت بررسی میکرد؛ برگشت به من گفت:
با این همه سرمایه که به تو دادیم، چه جور خودت رو اینطوری به ورشکستی کشوندی؟!
مقصود از ورشکست شدن را درست و دقیق نفهمیدم، تا این حدیث شریف با ترجمهی دقیق مُفلِس به چشمم خورد...
@justhadis110
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام:
✅ إنّكُم إلى إجراءِ ما أعطَيتُم أشَدُّ حاجَةً مِن السّائلِ إلى ما أخَذَ مِنكُم.
⬅️ به راستى كه شما محتاجترید به کمککردن، نسبت به نیازمندی که کمک شما را دریافت میکند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ح۸۵۷۳
پ.ن: این حدیث شریف یکی از ده حدیثی است که بیشترین تأثیر را در زندگی من و نگاهم به مسائل داشته است...
یه خاطره از این حدیث نقل میکنم براتون.
یه شب در دوران دانشجویی، نزدیک ساعتهای 9، داشتم میرفتم خونه، سر راه از کنار لونا پارک همدان داشتم رد میشدم، دیدم یه پسر بچه حدود 9 یا 10 ساله داره توپ بادی کوچیک میفروشه، اونوقتِ شب وسط زمستون سردِ پِلِرمهی همدانِ اونزمان (حوالی سال 88)! با خودم گفتم عجب غیرت و مردونگیای داره، داره نون بازوی خودش رو میخوره! یاد این حدیث افتادم، برای همینم رفتم تا یه توپ ازش بخرم،
گفتم چنده توپات؟
گفت 500
- گفتم یه دونه بده، بدش یه 2000 تومنی بهش دادم و بلافاصله گفتم یا علی و برگشتم که برم.
بعد بلافاصله اون بزرگمردِ کوچک، انگار که بهش توهین شده باشه، داد زد:
آی آقا!! وایسا باقی پولتو بگیر!!
بازم تو دلم بهش گفتم دمت گرم، دمِ غیرتت گرم، ایکاش یه ذره از این مرامتم من داشتم؛
برگشتم و بهش گفتم امام علی رو میشناسی؟!
یه نگاهِ عجیبی بهم کرد، به این معنا که وا اینم سوالِ که میپرسی؟!
سینَش رو داد جلو و گفت: معلومه که میشناسم!
بعد حدیث بالا رو براش خوندم و گفتم، اگه میشه بر من منت بزار و پول رو قبولش کن،
بزرگمرد کوچکِ ما یه لبخند معصومانه که حکایت از رضایتش داشت به من زد گفت: باشه اشکالی نداره، دستت درد نکنه!
و من خدا را سپاس گفتم که این پیک رحمتش رو سر راهم قرار داد...
@justhadis110
4_6046157356729894648.mp3
4.33M
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
⬅️ از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است، همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابیالحدید): ج۸، ص۱۱۲
پ.ن: حفظ ایمان در آخرالزمان در گرو بودن در اجتماع مؤمنین و ربط قلبی و ظاهری داشتن با گروه مؤمنانی است که آن گروه مؤمنان تابع عالمی ربّانیاند!
دینداری تکی به خصوص در آخرالزمان، نهایتاً لقمه شیطان است...
✳️ توضیحات جالب توجه حجت الاسلام مسعود عالی در خصوص حدیث فوق در فایل صوتی پیوست...
✳️ تفرقه، مهمترین ابزار صید شیطان
لقمه و نان:
شیطان هیچ راهِ رخنهای مطمئنتر و مؤثرتر از ایجاد جدایی بین انسانها ندارد.
هر وقت میخواهد دو انسان را صید کند، اول آن دو را از هم جدا میکند،
شما نیز هر وقت میخواهید نانی را مصرف کنید، اول لقمه لقمهاش میکنید تا از گلویتان پایین برود.
تفرقه میاندازید در یک نان و آن را به سی چهل لقمه تقسیم میکنید و بعد هر لقمهای را به دندان میدهید تا آن را بکوبد و له کند و بعد به شکلی که خودش میخواهد در میآورد تا بتواند آن را ببلعد؛ قدم اولِ خوردن، تکهتکه کردن است.
هر چیز را که نتوانستی تکهتکه کنی نمیخوری!
اگر برای شما گوشتی بیاورند که هرچه تلاش کنی نتوانی آن را با دندان یا با دست تکه کنی از خیرش میگذری و رهایش میکنی!
شیطان هم اگر نتوانست جمعیتی را تکهتکه کند مأیوس میشود و میرود...!
📚 تمثیلات سیاسی اجتماعی (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ج۱، ص۲۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ الدُّنيا مُطَلَّقةُ الأكياسِ.
⬅️ دنيا، مطلّقهی زيركان است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۴
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ
وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا
وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
«سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَعْلَمُونَ (اعزاف:۱۸۲)» بِالنِّعَمِ عِنْدَ اَلْمَعَاصِي.
⬅️ به راستی که چون خداوند خیر بندهاى را بخواهد و آن بنده گناهى مرتكب شود، خدا به دنبال آن گناه، او را (در همین دنیا، زود) كيفرى میدهد و استغفار را نیز به ياد او میاندازد،
اما چون براى بندهاى بدى خواهد و او گناهى كند، خدا به دنبالش نعمتى به او دهد تا استغفار را از ياد او ببرد و به آن حال (معصیت و غفلت) ادامه دهد،
و اين است گفتار خداى عز و جل
«به تدريج و آهستگى آنها را غافلگير كنيم از راهی كه ندانند» (اعراف:۱۸۲)
يعنى از طریق (دادن) نعمت هنگام (ارتكاب) گناهان.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۴۵۲
@justhadis110
✳️ وقتی خداوند خير بندهاى را بخواهد...
💠 حضرت امام هادی علیه السلام
✅ إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ.
⬅️ وقتی خداوند خير بندهاى را بخواهد، هرگاه از او عذرخواهى شود بپذيرد.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸۱
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله:
✅ ذَروا المِراءَ فإنَّ المؤمنَ لا يُماري، ذَروا المِراءَ فإنّ المُماري قد تَمَّت خَسارَتُهُ.
⬅️ مجادله را رها كنيد؛ زيرا مؤمن مجادله نمىكند؛ مجادله را رها كنيد؛ زيرا مجادلهگر قطعاً زيان مىبيند.
📚 بحار الأنوار (عللمه مجلسی): ج۵۴، ص۱۳۸
💠 مولی امیرالمؤمنین على عليه السلام:
✅ إيّاكُم و المِراءَ و الخُصومَةَ؛ فإنّهُما يُمرِضانِ القُلوبَ علَى الإخوانِ، و يَنبُتُ علَيهما النِّفاقُ.
⬅️ از مجادله و ستيزه كردن بپرهيزيد؛
زيرا اين دو كار دلها را نسبت به برادران بيمار مىكنند و
👈👈👈 نفاق مىرويانند.
📚 الكافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۰
💠 مولی امیرالمؤمنین على عليه السلام:
✅ مَن صَحَّ يَقينُهُ زَهِدَ في المِراءِ.
⬅️ كسى كه يقينش صحیح باشد، به مجادله بىرغبت است.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۷۰۹
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ إيّاكَ و المِراءَ فإنّهُ يُحبِطُ عَملَكَ
و إيّاكَ و الجِدالَ فإنّهُ يُوبِقُكَ
و إيّاكَ و كَثرَةَ الخُصوماتِ فإنّها تُبعِدُكَ مِن اللّه.
⬅️ از مجادله كردن بپرهيز كه اين كار عمل تو را بر باد مىدهد
و از جرّ و بحث كردن بپرهيز كه اين كار تو را هلاك مىگرداند
و زياد ستيزه و دشمنی مكن؛ زيرا كه تو را از خدا دور مىكند.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۳۰۹
💠 حضرت امام هادى عليه السلام:
✅ المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ، و يَحلُلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ، و أقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبةُ، و المُغالَبةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ.
⬅️ مجادله كردن، دوستى ديرين را از بين مىبرد
و پيوند استوار را از هم مىگسلد
و كمترين چيزى كه در مجادله هست، چيرهجويى است
و چيرهجويى، خود عامل اصلى قطع رابطه است.
📚 أعلام الدين (دیلمی): ص۳۱۱
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله:
✅ لا يَستَكمِلُ عَبدٌ حَقيقَةَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِراءَ و إن كانَ مُحِقّا.
⬅️ هيچ بندهاى كاملاً به حقيقت ايمان نرسد، مگر آن گاه كه مجادله را رها كند، هرچند بر حق باشد.
📚 منية المريد (شهید ثانی): ص۱۷۱
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله:
✅ مَن تَركَ المِراءَ و هُو مُحِقٌّ بُنِيَ لَهُ بَيتٌ في أعلَى الجَنّةِ، و مَن تَركَ المِراءَ و هُو مُبطِلٌ بُنيَ لَهُ بَيتٌ في رَبَضِ الجَنّةِ.
⬅️ كسى كه حق با او باشد و با اين حال مجادله را رها كند، خانهاى در بالاى بهشت برايش ساخته مىشود
و كسى كه وقتى حق با او نيست مجادله نكند، خانهاى در حومه بهشت برايش ساخته مىشود.
📚 منية المريد (شهید ثانی): ص۱۷۰
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ وَصِيّةُ وَرَقةَ بنِ نَوفَلٍ لخَديجَةَ بنتِ خُوَيلِدٍ عليها السلام إذا دَخَلَ علَيها يَقولُ لَها: يا بِنتَ أخي، لا تُمارِي جاهِلاً و لا عالِما؛ فإنّكِ مَتى مارَيتِ جاهِلاً آذاكِ ، و مَتى مارَيتِ عالِما مَنعَكِ عِلمَهُ.
⬅️ ورقة بن نوفل هرگاه نزد خديجه دخت خويلد عليها السلام مىرفت، به او سفارش مىكرد:
اى دختر برادرم!
با نادان و دانا مجادله مكن؛
زيرا اگر با نادان مجادله كنى، تو را مىآزارد
👈👈 و اگر با دانا مجادله كنى، دانش خود را از تو دريغ مىدارد.
📚 امالی (شیخ طوسی: ص۳۰۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن كَثُرَ مِراؤهُ بالباطلِ دامَ عَماؤهُ عنِ الحَقِّ.
⬅️ كسى كه به ناحق مجادله بسيار كند،
👈👈👈 كورى او از [درك] حق دوام يابد.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۸۵۳
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ...مَا بَيْنَ أَحَدِكُمْ وَ بَيْنَ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ إِلَّا الْمَوْتُ أَنْ يَنْزِلَ بِهِ...
نَسْأَلُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَجْعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِمَّنْ
لَا تُبْطِرُهُ نِعْمَةٌ،
وَ لَا تُقَصّرُ بِهِ عَنْ طَاعَةِ رَبّهِ غَايَةٌ،
وَ لَا تَحُلُّ بِهِ بَعْدَ الْمَوْتِ نَدَامَةٌ وَ لَا كَآبَةٌ.
⬅️ ...فاصله شما با بهشت يا دوزخ، بيش از فرا رسيدن مرگ نيست...
از خدا مىخواهيم كه ما و شما را از كسانى قرار دهد كه:
هيچ نعمتى آنها را مست و مغرور نمىكند،
و هيچ هدفى او را از اطاعت پروردگارش باز نمىدارد
و بعد از فرا رسيدن مرگ، پشيمانى و اندوه در او راه نمىيابد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از خطبه ۶۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ غَلَبَةُ الشَّهوَةِ أعظَمُ هُلكٍ، و مِلكُها أشرَفُ مِلكٍ.
أجَلُّ الاُمَراءِ مَن لَم يَكُنِ الهَوى علَيهِ أميرا.
⬅️ چيرگى شهوت بزرگترين هلاكت است و در اختيار گرفتن آن، ارجمندترين مالكيت است.
ارجمندترين اميران، كسى است كه هوس بر او امير نباشد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۷۲ و ص۲۰۵
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ بِضاعةُ الآخِرَةِ كاسدةٌ، فاستَكْثِروا مِنها في أوانِ كَسادِها.
⬅️ کالای آخرت مشتری ندارد، پس در همان كسادى بازارش، از این کالا زياد خريدارى كنيد.
📚 اعلام الدین (دیلمی): ج۱، ص۱۸۶
پ.ن: عرب (بِضاعةُ) را برای کالای آماده برای فروش استعمال میکند.
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيرا ألْهَمَهُ الْقَناعَةَ، و أصْلَحَ لَه زَوجَهُ.
⬅ وقتى خداوند برای او خیر اراده فرماید، به او قناعت را الهام نماید و همسرش را شايسته گرداند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۸۹
پ.ن: حدیث شریف نمیفرماید همسر شایسته نصیبش مینماید، بلکه میفرماید همسرش را شایسته میگرداند!
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن كانَت هِمَّتُهُ ما يَدخُلُ بَطنَهُ، كانَت قِيمَتُهُ ما يَخرُجُ مِنهُ.
⬅️ هر كه همّتش چيزى باشد كه وارد شكمش مىشود، ارزش او به اندازه همان چيزى است كه از شكمش خارج مىشود.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۴۱
@justhadis110
✳️ دوست داشت در رکاب حضرت حجت ارواحنا فداه شهید شود...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ.
⬅️ هر کس در هر شب جمعه سورهی اسراء را بخواند، آنقدر زنده میماند تا ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند و یکی از اصحاب او باشد.
و
✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْکَهْفِ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ لَمْ یَمُتْ إِلَّا شَهِیداً وَ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ وَقَفَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الشُّهَدَاءِ.
⬅️ هر کس سورهی کهف را در هر شب جمعه بخواند، فقط با شهادت از دنیا میرود و خداوند او را از جمله شهدا محشور میگرداند و روز قیامت با شهیدان [در یک صف] میایستد.
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۰۷
✳️ قرائت این دو سوره شریف در شبهای جمعه، از توصیههای مؤکد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بود که کتاب انیس الصادقین ایشان نیز در بخش اعمال شب جمعه نقل شده است.
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ما اُعجِبَ برأيِهِ إلاّ جاهِلٌ.
⬅️ تنها جاهل است كه شيفتهی رأى خويش است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۸۴
@justhadis110
💠 حضرت عیسی علیه السلام:
✅ إِنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا تَزِيدُ إلّاكِبراً إِذَا لَم تَعمَل بِهِ.
⬅ دانش بسيار، هر گاه به آن عمل نشود، جز تكبّر نمىافزايد.
📚 الدرّ المنثور (جلال الدین سیوطی): ج۲، ص۲۰۴
@justhadis110
💠 حضرت عیسی علیه السلام:
✅ إِنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا تَزِيدُ إلّاكِبراً إِذَا لَم تَعمَل بِهِ.
⬅ دانش بسيار، هر گاه به آن عمل نشود، جز تكبّر نمىافزايد.
📚 الدرّ المنثور (جلال الدین سیوطی): ج۲، ص۲۰۴
💠 حضرت عیسی بن مریم علیه السلام:
✅ كَيفَ يَكُونُ مِن أَهلِ العِلمِ مَن يَطلُبُ الكَلامَ لِيُخبِرَ بِهِ، ولا يَطلُبُهُ لِيَعمَلَ بِهِ؟
⬅چگونه از اهل دانش به شمار آيد كسى كه سخن را مىجويَد تا آن را بازگو كند، و نمىجويدَش تا آن را به كار ببندد؟!
📚 تاريخ دمشق (ابن عساکر): ج۴۷، ص۴۶۴
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ طَلَبَ اَلْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ اَلْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ اَلسُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ.
⬅️ کسی که طلب علم کند تا در نزد علما به آن علم ببالد یا به جدال با بیخردان برخیزد یا بخواهد به واسطهی علمش مردم را متوجّه خود سازد، جایگاه خود را در آتش مهیّا ببیند.
📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۴۷
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ الْخَشْیَهًُْ مِیرَاثُ الْعِلْمِ وَ الْعِلْمُ شُعَاعُ الْمَعْرِفَهًِْ وَ قَلْبُ الْإِیمَانِ
وَ مَنْ حُرِمَ الْخَشْیَهًَْ لَا یَکُونُ عَالِماً وَ إِنْ شَقَّ الشَّعْرَ فِی مُتَشَابِهَاتِ الْعِلْمِ
قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «إِنَّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» (فاطر:۲۸)
⬅️ ترس از خدا میراث علم است، و علم پرتو معرفت و قلب ایمان است.
و آنکه از ترس از خدا محروم باشد عالم نیست، حتّی اگر بتواند در مسائل علمی موی بشکافد.
چرا که خدای عزّوجلّ فرموده است:
إِنَّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ (فاطر:۲۸)
هر آینه از میان بندگان خدا، فقط علما از او خشیت دارند.
📚 عدة الداعی (ابن فهد حلّی): ص۷۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ خَيرُ إخْوانِك مَن كثُرَ إغْضابُهُ لكَ في الحقِّ.
⬅️ بهترين برادر تو آن است كه در راه حق، تو را زياد به خشم آورد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۵۷
@justahdis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: مَا الْعَقْلُ؟
قَالَ: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ، وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ».
⬅️ شخصى از امام صادق عليه السلام پرسيد عقل چيست؟
حضرت فرمود: چيزيست كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۲۵
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الكلامُ.
⬅️ هر گاه عقل كامل شود، سخن گفتن كاستى گيرد (و شخص بیش از قدر ضرورت از توانایی سخنگفتنش استفاده نمیکند).
📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت۷۱
پ.ن: گویا هر قدر انسان به آخرتش حریصتر شود، به حرفزدنش بخیلتر میشود...
@justhadis110
✳️ فاطمیه، به نقل از منابع اهل سنت...
❇️ «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا (احزاب:۵۷)
بیگمان آنها كه خدا و پيامبرش را آزار میكنند، خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده (و از رحمت خود دور گرداند)، و برای آنان عذابی خوار كننده آماده كرده است.» ❇️
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إنّما فاطمة بضعة منّی یؤذینی ما آذاها.
⬅️ به راستی که فاطمه پارهی تن من است، هر کس او را بیازارد مرا آزرده.
📚 صحیح مسلم: ج۴، ص۱۹۰۳
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ فاطمة بضعة منّی، فمن أغضبها أغضبنی.
⬅️ فاطمه پاره تن من است، پس هر کس او را به خشم آوَرَد، مرا به غضب آورده.
📚 صحیح بخاری: ج۵، ص۲۱
✳️ بعد از ماجراهای غصب خلافت، غصب فدک، خطبهی فدکیهی، احراق درب، مقتول شدن حضرت محسن و کشانکشان بردن امیرالمؤمنین علیه السلام به مسجد برای بیعت و...
ابن قتیبه دینوری عالم بزرگ اهل سنت (قرن ۳ هجری) نقل میکند:
روزی خلیفه دوم به خلیفه اول گفت:
بیا به نزد فاطمه برویم كه ما او را به خشم آورديم،
پس با هم رفتند و اجازهی ملاقات خواستند، ولی فاطمه (س) به آنها اجازهی ملاقات نداد،
پس آمدند و به علی (ع) متوسل شدند، پس به واسطهی علی توانستند به عیادت فاطمه (س) بروند.
چون در برابر او نشستند، فاطمه (س) روی خود را به دیوار برگرداند،
👈👈👈 پس سلام کردند، ولی او پاسخی نداد!!!!
[حال آنکه ایشان (صدیقهی کبرا سلام الله علیها) طبق منابع قطعی الصدور شیعه و سنی، سیدهی زنان بهشت است!!! با این حال جواب سلامی که اگر مسلمان بدهد، پاسخش واجب میشود را نداد!!!!!! یا سیدهی زنان بهشت که طبق آیهی تطهیر به اذعان شیعه و اقرار سنی، از هر گناه و خطایی پاک و مبرّاست مرتکب معصیت شده و جواب سلامی که واجب بوده را نداده، یا طرفهای مقابل مسلمان نبودند!!!!!!]
سپس خلیفه اول گفت:
ای حبیبهی رسول خدا! به خدا سوگند خويشاوندان رسول خدا نزد من از خويشاوندان خودم محبوبتر است و تو نزد من از دخترم عايشه محبوبتر هستی و ای كاش روزی كه پدرت از دنيا رفت من میمُردم و بعد از او نمیماندم.
آیا گمان میکنی من که تو را میشناسم و فضل و کرامتت را میشناسم، حق و ارثت را از رسول خدا انکار میکنم؟!
اینگونه نیست، جز اینکه از پدرت رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم، میگوید:
ما چیزی را به ارث نمیگذاریم، هر چه از خود بر جای گذاریم صدقه است.
فاطمه (س) [که در خطبهای که در مسجد بیان فرموده بود (خطبه فدکیه) مفصل با استناد به آیات قرآن بطلان این تهمت خلیفه اول را به ساحت نبی اکرم صلی الله علیه و آله اثبات کرده بود، در این خصوص بحثی نکرد، به جای آن] در پاسخ گفت:
آيا هر دوی شما عقيده داريد كه اگر روايتی از رسول خدا برايتان نقل كنم، آن را میشناسيد و به آن عمل میکنید؟
گفتند: بله.
فاطمه (س) گفت: خدا را گواه میگیرم!
آیا نشنیدهاید که رسول خدا فرمود:
رضایت فاطمه از رضایت من است و ناراحتی فاطمه از نارضایتی من، پس هر که فاطمه دخترم را دوست بدارد مرا دوست داشته است، هر که فاطمه را راضی کند، مرا راضی کرده است
و هر کس فاطمه را به خشم آوَرَد مرا به خشم آورده؟
آندو گفتند: بلی، از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین حدیثی را شنیدیم،
💠 فاطمه (س) فرمود:
✅ ...فإني أشهد الله و ملائكته أنكما أسخطتماني و ما أرضيتماني، و لئن لقيت النبي لأشكونكما إليه...
خدا و فرشتگانش را گواه میگیرم که شما دو نفر مرا به خشم آوردید و مرا ناراضی کردید و اگر پیامبر را ملاقات کنم، قطعاً از شما دو نفر نزد ایشان شکایت میکنم!
خلیفه اول گفت: از خشم رسول خدا و غضب تو ای فاطمه، به خدای تعالی پناه میبرم،
سپس گریه کرد و گریه کرد تا اینکه نزدیک بود بمیرد.
آنگاه فاطمه (س) گفت:
به خدا سوگند در هر نمازی که بجا میآورم تو را نفرین خواهم کرد!
سپس این دو با گریه از منزل فاطمه (س) خارج شدند...
📚 الإمامة و السياسة (ابن قتيبه دینوری): ج۱، ص۳۱
پ.ن: جالب اینجاست که بسیاری از به اصطلاح علمای اهل سنت که بعد از ابن قتیبه (قرن ٣ هجری) آمدند و به این حدیث برخورد کردند، نتوانستند آن را انکارش کنند، لذا ابن قتیبه را سرزنش کردند و او را احمق خطاب کردند در آثارشان و به او اعتراض کرده و گفتند که چرا این حدیث را نقل کردهای!
فی المثل:
ابن حزم (از علمای قرن ۴ و ۵ هجری)، به ابن قتیبه فحش میدهد که تو ابلهی که این را نقل کردهای!
یا ابن حجر مکی (یا همان ابن هجر هیتمی (از علمای قرن ۱۰ هجری) به ابن قتیبه اعتراض میکند که یا نباید نقل میکردی که خلیفه دوم با آتش به در خانه حضرت زهرا(س) رفت و یا اگر نقل کردی باید طوری نقل میکردی که به نفع ما باشد!
@justhadis110
💠 حضرت لقمان عليه السلام:
✅ عَلَيْكَ بِقَبُولِ الْمَوْعِظَةِ وَالْعَمَلِ بِها فَإِنَّها عِندَ الْمُؤْمِنِ أَحْلى مِنَالْعَسَلِ الشَّهْدِ وعَلَى الْمُنافِقِ أَثْقَلُ مِنْ صُعُودِ الدَّرَجَةِ عَلَى الشَّيْخِ الْكَبيرِ.
⬅️ موعظه را بپذير و به آن عمل كن، زيرا،
موعظه نزد مؤمن از عسل ناب شيرينتر است
و براى منافق از بالا رفتن از پله بر پيرمرد كهنسال دشوارتر.
📚 اعلام الدين (دیلمی): ص۷۹
https://eitaa.com/kashkolseyed
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
اصل عاشورا از فاطمیه شروع میشود.mp3
3.73M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در مقام مقایسه بین مصیبت کربلا و مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
✅ لاکَیَوم مِحنَتِنا بِکَربلاءِ و إن کَانَ یَومَ السَّقِیفَة، و إحراقِ النّارِ عَلی بَابِ أمِیرِالمُؤمِنین و الحَسَن و الحُسَین و فَاطِمة و زینَب و أمّ کُلثُوم و فِضّة و قتلَ مُحسن بِالرَّفسَةِ
أعظَمُ
و أدهَی
و أمَرّ
لأنّه أصلَ یَومِ العَذابِ.
⬅️ هر چند هیچ روزی مثل روز مصیبت ما در کربلا نیست.
اما روز سقیفه و آتش زدن درب خانه امیرمؤمنان (علیه السّلام) و حسن و حسین و فاطمه و زینب و امّ کلثوم و فضّه و قتل محسن (علیهم السّلام)، در اثر لگدی که [به مادر ما] زدند
بزرگتر
و ناگوارتر
و تلختر است
چرا که آن روز، اصل روز عذاب است.
📚 الهدایة الکبری (ابن حمدان خطیبی): ص۴۱۷
⚫️ فرا رسیدن ایام مصیبت عظمای آل الله بر صاحب عزای حقیقی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و همه شیعیان و محبین و ارادتمندانشان تسلیت باد...
⚫️ یا امیر المؤمنين، یا غیرت الله، یا مظلوم...
پ.ن: اکر صحبتهای حجت الاسلام عالی را گوش دادید و اگر چشمانتان بارانی و دلتان شکست، این شما و این توصیهیِ
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ اگر دل شکستهای داشتید فرج حضرت را از خدا بخواهید.
@justhadis110
حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
إِنَّ لِلَّهِ جَنَّةً لاَ يَدْخُلُهَا إِلاَّ ثَلاَثَةٌ رَجُلٌ حَكَمَ عَلَى نَفْسِهِ بِالْحَقِّ وَ رَجُلٌ زَارَ أَخَاهُ اَلْمُؤْمِنَ فِي اَللَّهِ وَ رَجُلٌ آثَرَ أَخَاهُ اَلْمُؤْمِنَ فِي اَللَّهِ.
به راستی که برای خداى عز و جل بهشتى است كه جز سه كس واردش نشوند:
کسی كه بر زيان خود، به حق حكم كند،
و کسی كه برادر مؤمنش را تنها براى خدا زيارت كند،
و کسی که براى خدا برادر مؤمنش را بر خود ترجيح دهد.
الکافي (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۷۸
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إنَّ اللّهَ تَعَالى وَسَّعَ فِي أرزَاقِ الْحَمْقى لِيَعتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعلَموا أنَّ الدُّنْيَا لَيسَ يُنَالُ مَا فيها بِعَمَلٍ و لَا حِيل.
⬅️ همانا خداوند بدین خاطر (گاه) در روزى افراد احمق و نادان وسعت فراوان بخشيده است تا عاقلان خردمند عبرت بگيرند؛ و بدانند كه دنيا و نعمتهایش چيزى نيست كه بتوان با عمل و زرنگى و حیله به دستش آورد.
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۲
@justhadis110
✳️ خداوند با ما (علاوه بر آخرت) در همین دنیا نقدِ نقد حساب میکند، اگر...!
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ،
إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا
قَبْلَ الآخِرَةِ
ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك.
⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد
ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد،
خداوند قبل از آخرت،
در همين دنيا
بهتر از آن را به وى عوض دهد.
📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۷۸۷
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أُوتِينَا مَا أُوتِيَ اَلنَّاسُ وَ مَا لَمْ يُؤْتَوْا وَ عُلِّمْنَا مَا عُلِّمَ اَلنَّاسُ وَ مَا لَمْ يُعَلَّمُوا؛ فَلَمْ نَجِدْ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ
خَشْيَةِ اَللَّهِ فِي اَلْغَيْبِ وَ اَلْمَشْهَدِ
وَ اَلْقَصْدِ فِي اَلْغِنَى وَ اَلْفَقْرِ
وَ كَلِمَةِ اَلْحَقِّ فِي اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَبِ
وَ اَلتَّضَرُّعِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ حَالٍ.
⬅️ سلیمان بن داوود علیه السلام گفت: آنچه به مردم داده شده و نشده به ما داده شد و آنچه به مردم آموخته شده و نشده به ما آموخته شد؛ و ما چیزی برتر از این چهار چیز نیافتیم:
۱) خشیت (یعنی خوف ناشی از ادراک عظمت) از خداوند، در نهان و آشکار
۲) میانهروی در حال ثروت و فقر
۳) حقگویی در حال خشنودی و خشم
۴) و تضرّع به درگاه الهی در همه حال (یعنی چه در سختی و چه در آسایش انسان خود را در حال اضطرار به خداوند در نظر گیرد و فقر ذاتی محضش و ضعف ذاتیاش را در نظر داشته باشد).
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۴۱
@justhadis110