💠 حضرت عیسی علیه السلام:
✅ إِنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا تَزِيدُ إلّاكِبراً إِذَا لَم تَعمَل بِهِ.
⬅ دانش بسيار، هر گاه به آن عمل نشود، جز تكبّر نمىافزايد.
📚 الدرّ المنثور (جلال الدین سیوطی): ج۲، ص۲۰۴
💠 حضرت عیسی بن مریم علیه السلام:
✅ كَيفَ يَكُونُ مِن أَهلِ العِلمِ مَن يَطلُبُ الكَلامَ لِيُخبِرَ بِهِ، ولا يَطلُبُهُ لِيَعمَلَ بِهِ؟
⬅چگونه از اهل دانش به شمار آيد كسى كه سخن را مىجويَد تا آن را بازگو كند، و نمىجويدَش تا آن را به كار ببندد؟!
📚 تاريخ دمشق (ابن عساکر): ج۴۷، ص۴۶۴
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ طَلَبَ اَلْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ اَلْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ اَلسُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ.
⬅️ کسی که طلب علم کند تا در نزد علما به آن علم ببالد یا به جدال با بیخردان برخیزد یا بخواهد به واسطهی علمش مردم را متوجّه خود سازد، جایگاه خود را در آتش مهیّا ببیند.
📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۴۷
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ الْخَشْیَهًُْ مِیرَاثُ الْعِلْمِ وَ الْعِلْمُ شُعَاعُ الْمَعْرِفَهًِْ وَ قَلْبُ الْإِیمَانِ
وَ مَنْ حُرِمَ الْخَشْیَهًَْ لَا یَکُونُ عَالِماً وَ إِنْ شَقَّ الشَّعْرَ فِی مُتَشَابِهَاتِ الْعِلْمِ
قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «إِنَّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» (فاطر:۲۸)
⬅️ ترس از خدا میراث علم است، و علم پرتو معرفت و قلب ایمان است.
و آنکه از ترس از خدا محروم باشد عالم نیست، حتّی اگر بتواند در مسائل علمی موی بشکافد.
چرا که خدای عزّوجلّ فرموده است:
إِنَّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ (فاطر:۲۸)
هر آینه از میان بندگان خدا، فقط علما از او خشیت دارند.
📚 عدة الداعی (ابن فهد حلّی): ص۷۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ خَيرُ إخْوانِك مَن كثُرَ إغْضابُهُ لكَ في الحقِّ.
⬅️ بهترين برادر تو آن است كه در راه حق، تو را زياد به خشم آورد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۵۷
@justahdis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: مَا الْعَقْلُ؟
قَالَ: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ، وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ».
⬅️ شخصى از امام صادق عليه السلام پرسيد عقل چيست؟
حضرت فرمود: چيزيست كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۲۵
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الكلامُ.
⬅️ هر گاه عقل كامل شود، سخن گفتن كاستى گيرد (و شخص بیش از قدر ضرورت از توانایی سخنگفتنش استفاده نمیکند).
📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت۷۱
پ.ن: گویا هر قدر انسان به آخرتش حریصتر شود، به حرفزدنش بخیلتر میشود...
@justhadis110
✳️ فاطمیه، به نقل از منابع اهل سنت...
❇️ «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا (احزاب:۵۷)
بیگمان آنها كه خدا و پيامبرش را آزار میكنند، خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده (و از رحمت خود دور گرداند)، و برای آنان عذابی خوار كننده آماده كرده است.» ❇️
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إنّما فاطمة بضعة منّی یؤذینی ما آذاها.
⬅️ به راستی که فاطمه پارهی تن من است، هر کس او را بیازارد مرا آزرده.
📚 صحیح مسلم: ج۴، ص۱۹۰۳
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ فاطمة بضعة منّی، فمن أغضبها أغضبنی.
⬅️ فاطمه پاره تن من است، پس هر کس او را به خشم آوَرَد، مرا به غضب آورده.
📚 صحیح بخاری: ج۵، ص۲۱
✳️ بعد از ماجراهای غصب خلافت، غصب فدک، خطبهی فدکیهی، احراق درب، مقتول شدن حضرت محسن و کشانکشان بردن امیرالمؤمنین علیه السلام به مسجد برای بیعت و...
ابن قتیبه دینوری عالم بزرگ اهل سنت (قرن ۳ هجری) نقل میکند:
روزی خلیفه دوم به خلیفه اول گفت:
بیا به نزد فاطمه برویم كه ما او را به خشم آورديم،
پس با هم رفتند و اجازهی ملاقات خواستند، ولی فاطمه (س) به آنها اجازهی ملاقات نداد،
پس آمدند و به علی (ع) متوسل شدند، پس به واسطهی علی توانستند به عیادت فاطمه (س) بروند.
چون در برابر او نشستند، فاطمه (س) روی خود را به دیوار برگرداند،
👈👈👈 پس سلام کردند، ولی او پاسخی نداد!!!!
[حال آنکه ایشان (صدیقهی کبرا سلام الله علیها) طبق منابع قطعی الصدور شیعه و سنی، سیدهی زنان بهشت است!!! با این حال جواب سلامی که اگر مسلمان بدهد، پاسخش واجب میشود را نداد!!!!!! یا سیدهی زنان بهشت که طبق آیهی تطهیر به اذعان شیعه و اقرار سنی، از هر گناه و خطایی پاک و مبرّاست مرتکب معصیت شده و جواب سلامی که واجب بوده را نداده، یا طرفهای مقابل مسلمان نبودند!!!!!!]
سپس خلیفه اول گفت:
ای حبیبهی رسول خدا! به خدا سوگند خويشاوندان رسول خدا نزد من از خويشاوندان خودم محبوبتر است و تو نزد من از دخترم عايشه محبوبتر هستی و ای كاش روزی كه پدرت از دنيا رفت من میمُردم و بعد از او نمیماندم.
آیا گمان میکنی من که تو را میشناسم و فضل و کرامتت را میشناسم، حق و ارثت را از رسول خدا انکار میکنم؟!
اینگونه نیست، جز اینکه از پدرت رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم، میگوید:
ما چیزی را به ارث نمیگذاریم، هر چه از خود بر جای گذاریم صدقه است.
فاطمه (س) [که در خطبهای که در مسجد بیان فرموده بود (خطبه فدکیه) مفصل با استناد به آیات قرآن بطلان این تهمت خلیفه اول را به ساحت نبی اکرم صلی الله علیه و آله اثبات کرده بود، در این خصوص بحثی نکرد، به جای آن] در پاسخ گفت:
آيا هر دوی شما عقيده داريد كه اگر روايتی از رسول خدا برايتان نقل كنم، آن را میشناسيد و به آن عمل میکنید؟
گفتند: بله.
فاطمه (س) گفت: خدا را گواه میگیرم!
آیا نشنیدهاید که رسول خدا فرمود:
رضایت فاطمه از رضایت من است و ناراحتی فاطمه از نارضایتی من، پس هر که فاطمه دخترم را دوست بدارد مرا دوست داشته است، هر که فاطمه را راضی کند، مرا راضی کرده است
و هر کس فاطمه را به خشم آوَرَد مرا به خشم آورده؟
آندو گفتند: بلی، از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین حدیثی را شنیدیم،
💠 فاطمه (س) فرمود:
✅ ...فإني أشهد الله و ملائكته أنكما أسخطتماني و ما أرضيتماني، و لئن لقيت النبي لأشكونكما إليه...
خدا و فرشتگانش را گواه میگیرم که شما دو نفر مرا به خشم آوردید و مرا ناراضی کردید و اگر پیامبر را ملاقات کنم، قطعاً از شما دو نفر نزد ایشان شکایت میکنم!
خلیفه اول گفت: از خشم رسول خدا و غضب تو ای فاطمه، به خدای تعالی پناه میبرم،
سپس گریه کرد و گریه کرد تا اینکه نزدیک بود بمیرد.
آنگاه فاطمه (س) گفت:
به خدا سوگند در هر نمازی که بجا میآورم تو را نفرین خواهم کرد!
سپس این دو با گریه از منزل فاطمه (س) خارج شدند...
📚 الإمامة و السياسة (ابن قتيبه دینوری): ج۱، ص۳۱
پ.ن: جالب اینجاست که بسیاری از به اصطلاح علمای اهل سنت که بعد از ابن قتیبه (قرن ٣ هجری) آمدند و به این حدیث برخورد کردند، نتوانستند آن را انکارش کنند، لذا ابن قتیبه را سرزنش کردند و او را احمق خطاب کردند در آثارشان و به او اعتراض کرده و گفتند که چرا این حدیث را نقل کردهای!
فی المثل:
ابن حزم (از علمای قرن ۴ و ۵ هجری)، به ابن قتیبه فحش میدهد که تو ابلهی که این را نقل کردهای!
یا ابن حجر مکی (یا همان ابن هجر هیتمی (از علمای قرن ۱۰ هجری) به ابن قتیبه اعتراض میکند که یا نباید نقل میکردی که خلیفه دوم با آتش به در خانه حضرت زهرا(س) رفت و یا اگر نقل کردی باید طوری نقل میکردی که به نفع ما باشد!
@justhadis110
💠 حضرت لقمان عليه السلام:
✅ عَلَيْكَ بِقَبُولِ الْمَوْعِظَةِ وَالْعَمَلِ بِها فَإِنَّها عِندَ الْمُؤْمِنِ أَحْلى مِنَالْعَسَلِ الشَّهْدِ وعَلَى الْمُنافِقِ أَثْقَلُ مِنْ صُعُودِ الدَّرَجَةِ عَلَى الشَّيْخِ الْكَبيرِ.
⬅️ موعظه را بپذير و به آن عمل كن، زيرا،
موعظه نزد مؤمن از عسل ناب شيرينتر است
و براى منافق از بالا رفتن از پله بر پيرمرد كهنسال دشوارتر.
📚 اعلام الدين (دیلمی): ص۷۹
https://eitaa.com/kashkolseyed
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
اصل عاشورا از فاطمیه شروع میشود.mp3
3.73M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در مقام مقایسه بین مصیبت کربلا و مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
✅ لاکَیَوم مِحنَتِنا بِکَربلاءِ و إن کَانَ یَومَ السَّقِیفَة، و إحراقِ النّارِ عَلی بَابِ أمِیرِالمُؤمِنین و الحَسَن و الحُسَین و فَاطِمة و زینَب و أمّ کُلثُوم و فِضّة و قتلَ مُحسن بِالرَّفسَةِ
أعظَمُ
و أدهَی
و أمَرّ
لأنّه أصلَ یَومِ العَذابِ.
⬅️ هر چند هیچ روزی مثل روز مصیبت ما در کربلا نیست.
اما روز سقیفه و آتش زدن درب خانه امیرمؤمنان (علیه السّلام) و حسن و حسین و فاطمه و زینب و امّ کلثوم و فضّه و قتل محسن (علیهم السّلام)، در اثر لگدی که [به مادر ما] زدند
بزرگتر
و ناگوارتر
و تلختر است
چرا که آن روز، اصل روز عذاب است.
📚 الهدایة الکبری (ابن حمدان خطیبی): ص۴۱۷
⚫️ فرا رسیدن ایام مصیبت عظمای آل الله بر صاحب عزای حقیقی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و همه شیعیان و محبین و ارادتمندانشان تسلیت باد...
⚫️ یا امیر المؤمنين، یا غیرت الله، یا مظلوم...
پ.ن: اکر صحبتهای حجت الاسلام عالی را گوش دادید و اگر چشمانتان بارانی و دلتان شکست، این شما و این توصیهیِ
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ اگر دل شکستهای داشتید فرج حضرت را از خدا بخواهید.
@justhadis110
حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
إِنَّ لِلَّهِ جَنَّةً لاَ يَدْخُلُهَا إِلاَّ ثَلاَثَةٌ رَجُلٌ حَكَمَ عَلَى نَفْسِهِ بِالْحَقِّ وَ رَجُلٌ زَارَ أَخَاهُ اَلْمُؤْمِنَ فِي اَللَّهِ وَ رَجُلٌ آثَرَ أَخَاهُ اَلْمُؤْمِنَ فِي اَللَّهِ.
به راستی که برای خداى عز و جل بهشتى است كه جز سه كس واردش نشوند:
کسی كه بر زيان خود، به حق حكم كند،
و کسی كه برادر مؤمنش را تنها براى خدا زيارت كند،
و کسی که براى خدا برادر مؤمنش را بر خود ترجيح دهد.
الکافي (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۷۸
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إنَّ اللّهَ تَعَالى وَسَّعَ فِي أرزَاقِ الْحَمْقى لِيَعتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعلَموا أنَّ الدُّنْيَا لَيسَ يُنَالُ مَا فيها بِعَمَلٍ و لَا حِيل.
⬅️ همانا خداوند بدین خاطر (گاه) در روزى افراد احمق و نادان وسعت فراوان بخشيده است تا عاقلان خردمند عبرت بگيرند؛ و بدانند كه دنيا و نعمتهایش چيزى نيست كه بتوان با عمل و زرنگى و حیله به دستش آورد.
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۲
@justhadis110
✳️ خداوند با ما (علاوه بر آخرت) در همین دنیا نقدِ نقد حساب میکند، اگر...!
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ،
إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا
قَبْلَ الآخِرَةِ
ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك.
⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد
ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد،
خداوند قبل از آخرت،
در همين دنيا
بهتر از آن را به وى عوض دهد.
📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۷۸۷
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أُوتِينَا مَا أُوتِيَ اَلنَّاسُ وَ مَا لَمْ يُؤْتَوْا وَ عُلِّمْنَا مَا عُلِّمَ اَلنَّاسُ وَ مَا لَمْ يُعَلَّمُوا؛ فَلَمْ نَجِدْ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ
خَشْيَةِ اَللَّهِ فِي اَلْغَيْبِ وَ اَلْمَشْهَدِ
وَ اَلْقَصْدِ فِي اَلْغِنَى وَ اَلْفَقْرِ
وَ كَلِمَةِ اَلْحَقِّ فِي اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَبِ
وَ اَلتَّضَرُّعِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ حَالٍ.
⬅️ سلیمان بن داوود علیه السلام گفت: آنچه به مردم داده شده و نشده به ما داده شد و آنچه به مردم آموخته شده و نشده به ما آموخته شد؛ و ما چیزی برتر از این چهار چیز نیافتیم:
۱) خشیت (یعنی خوف ناشی از ادراک عظمت) از خداوند، در نهان و آشکار
۲) میانهروی در حال ثروت و فقر
۳) حقگویی در حال خشنودی و خشم
۴) و تضرّع به درگاه الهی در همه حال (یعنی چه در سختی و چه در آسایش انسان خود را در حال اضطرار به خداوند در نظر گیرد و فقر ذاتی محضش و ضعف ذاتیاش را در نظر داشته باشد).
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۴۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
⬅️ [از] صفات مؤمن اين است که:...
ايمانش به سر حد يقين است
و در فهميدن صحیح و عمیق دین حريص است...
به هنگام شهوت [حرام] چشمپوشى میكند...
نسبت به حق خودش سخاوتمند [در جایی که حق شخصیاش است راحت گذشت میکند]
در حال ثروتمندى ميانهرو و در حال تنگدستى ظاهرى آراسته دارد
و در حال قدرت بر تنبیه کردن، مىبخشد...
در حالى كه مشغول كار است از نماز غفلت نمىكند
و در زمان شدت و سختی بردبار و در مقابل پيش آمدهاى سخت با وقار است و در ناملايمات صبر فراوان دارد و در فراخى و آسایش شكرگزار است
نه غيبت میكند و نه تكبر میورزد...
قطع رحم نمیكند
بدخلق و خشن و سنگدل نيست
چشمش را در اختيار خود دارد و شكمش او را رسوا نمىكند و مغلوب شهوت نمیشود [ارضای شهواتش از دایرهی عقل و شرع خارج نمیشود.]
به مردم حسد نمیورزد و آنها را سرزنش نمیکند
بيهوده خرج نمىكند و اسراف نمىكند، بلكه ميانهرو است
ستمديده را يارى مىكند...
بهخاطر راحتی مردم، خود را به زحمت مىاندازد...
از دردها و گرفتاریهای دنیا بىتابى نمىكند
مردم را هوائى در سر است كه دنبال آن هواها هستند و او را هوائى در سر است كه بدان مشغول است
دينش را (برای دنیایش) ضايع نمىكند...
از دشنام دادن و نادانى و جهل گريزان است
اينها [از] صفات مؤمن است.
💠 اَلْمُؤْمِنُ لَهُ
...وَ إِيمَانٌ فِي يَقِينٍ
وَ حِرْصٌ فِي فِقْهٍ
...وَ سَخَاءٌ فِي حَقٍّ
وَ قَصْدٌ فِي غِنًى وَ تَجَمُّلٌ فِي فَاقَةٍ
وَ عَفْوٌ فِي قُدْرَةٍ
...وَ اِنْتِهَاءٌ فِي شَهْوَةٍ
...وَ صَلاَةٌ فِي شُغُلٍ
وَ صَبْرٌ فِي شِدَّةٍ وَ فِي اَلْهَزَاهِزِ وَقُورٌ وَ فِي اَلْمَكَارِهِ صَبُورٌ وَ فِي اَلرَّخَاءِ شَكُورٌ
وَ لاَ يَغْتَابُ وَ لاَ يَتَكَبَّرُ
وَ لاَ يَقْطَعُ اَلرَّحِمَ
...وَ لاَ فَظٍّ وَ لاَ غَلِيظٍ
وَ لاَ يَسْبِقُهُ بَصَرُهُ وَ لاَ يَفْضَحُهُ بَطْنُهُ وَ لاَ يَغْلِبُهُ فَرْجُهُ
وَ لاَ يَحْسُدُ اَلنَّاسَ يُعَيَّرُ وَ لاَ يُعِيِّرُ
وَ لاَ يُسْرِفُ يَنْصُرُ اَلْمَظْلُومَ
...نَفْسُهُ مِنْهُ فِي عَنَاءٍ وَ اَلنَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ
...وَ لاَ يَجْزَعُ مِنْ ذُلِّهَا
لِلنَّاسِ هَمٌّ قَدْ أَقْبَلُوا عَلَيْهِ وَ لَهُ هَمٌّ قَدْ شَغَلَهُ
...وَ لاَ فِي دِينِهِ ضَيَاعٌ...
وَ يَكِيعُ عَنِ اَلْخَنَا وَ اَلْجَهْلِ.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۳۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لا أقام اللَّه عیسی بن مریم آیة للعالمین إلّا بالخضوع لعلیّ علیه السلام.
⬅️ ای مفضّل!...
خداوند عیسی علیه السلام را نشانهی قدرت خود برای جهانیان قرار نداد
مگر بهخاطر (شدّت) تواضع و فروتنی او برای امیرالمؤمنین علیه السلام.
📚 اختصاص (شیخ مفید): ص۲۴۴
🔆 کریسمس روز واقعی ولادت حضرت مسیح نیست! اما بهانهای است تا یاد سردار سپاه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه را گرامی بداریم...
@justhadis110