💠 حضرت امام حسین علیه السلام:
✅ ثُمَّ فَسَّرَهُ فَقَالَ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ...
لَمْ یَلِدْ لَمْ یَخْرُجْ مِنْهُ شَیْءٌ کَثِیفٌ کَالْوَلَدِ وَ سَائِرِ الْأَشْیَاءِ الْکَثِیفَهًِْ الَّتِی تَخْرُجُ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ
وَ لَا شَیْءٌ لَطِیفٌ کَالنَّفْسِ وَ لَا یَتَشَعَّبُ مِنْهُ الْبَدَاوَاتُ کَالسِّنَهًِْ وَ النَّوْمِ وَ الْخَطْرَهًِْ وَ الْهَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْبَهْجَهًِْ وَ الضَّحِکِ وَ الْبُکَاءِ وَ الْخَوْفِ وَ الرَّجَاءِ وَ الرَّغْبَهًِْ وَ السَّأْمَهًِْ وَ الْجُوعِ وَ الشِّبَعِ
تَعَالَی أَنْ یَخْرُجَ مِنْهُ شَیْءٌ وَ أَنْ یَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَیْءٌ کَثِیفٌ أَوْ لَطِیفٌ
وَ لَمْ یُولَدْ لَمْ یَتَوَلَّدْ مِنْ شَیْءٍ وَ لَمْ یَخْرُجْ مِنْ شَیْءٍ کَمَا تَخْرُجُ الْأَشْیَاءُ الْکَثِیفَهًُْ مِنْ عَنَاصِرِهَا کَالشَّیْءِ مِنَ الشَّیْءِ وَ الدَّابَّهًِْ مِنَ الدَّابَّهًِْ وَ النَّبَاتِ مِنَ الْأَرْضِ وَ الْمَاءِ مِنَ الْیَنَابِیعِ وَ الثِّمَارِ مِنَ الْأَشْجَارِ
وَ لَا کَمَا تَخْرُجُ الْأَشْیَاءُ اللَّطِیفَهًُْ مِنْ مَرَاکِزِهَا کَالْبَصَرِ مِنَ الْعَیْنِ وَ السَّمْعِ مِنَ الْأُذُنِ وَ الشَّمِّ مِنَ الْأَنْفِ وَ الذَّوْقِ مِنَ الْفَمِ وَ الْکَلَامِ مِنَ اللِّسَانِ وَ الْمَعْرِفَهًِْ وَ التَّمْیِیزِ مِنَ الْقَلْبِ وَ کَالنَّارِ مِنَ الْحَجَرِ
لَا بَلْ هُوَ اللهُ الصَّمَدُ الَّذِی لَا مِنْ شَیْءٍ وَ لَا فِی شَیْءٍ وَ لَا عَلَی شَیْءٍ
مُبْدِعُ الْأَشْیَاءِ وَ خَالِقُهَا وَ مُنْشِئُ الْأَشْیَاءِ بِقُدْرَتِهِ
یَتَلَاشَی مَا خَلَقَ لِلْفَنَاءِ بِمَشِیئَتِهِ وَ یَبْقَی مَا خَلَقَ لِلْبَقَاءِ بِعِلْمِهِ
فَذَلِکُمُ اللهُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهًِْ الْکَبِیرُ الْمُتَعالِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ.
⬅️ امام صادق (علیه السلام) از پدرش امام باقر (علیه السلام) از پدرش امام سجّاد (علیه السلام) روایت کرده که:
اهل بصره عریضهای به امام حسین (علیه السلام) نوشتند و در خصوص تفسیر آیات سورهی توحید از ایشان پرسیدند...
حضرت دربارهی: «لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» فرمود:
لَمْ یَلِدْ (به معنای تحت اللفظی نزاده) یعنی چیز غلیظی از او بیرون نیامده چون فرزند و سایر چیزهای غلیظی که از آفریدگان بیرون میآید
و نه چیز لطیفی چون نفس و عوارضات مختلف از او منشعب نمیشوند، چون چُرت و خواب و اندیشه و غم و اندوه و خوشحالی و خنده و گریه و ترس و امید و رغبت و دلتنگی و گرسنگی و سیری.
و خدا از آن برتر است که چیزی از او بیرون آید و آنکه چیز غلیظ یا لطیفی از او متولد شود.
وَ لَمْ یُولَدْ یعنی از چیزی متولّد نشده و از چیزی بیرون نیامده، چنانکه چیزهای غلیظ از اصلهای خود بیرون میآیند، چون چیزی از چیزی و حیوان از حیوان و گیاه از زمین و آب از چشمهها و میوهها از درختها
و نه چنانکه چیزهای لطیف از مرکزهای خود بیرون میآیند، همانند دیدن از چشم و شنیدن از گوش و بوئیدن از بینی و چشیدن از دهان و سخن از زبان و شناختن و تمیز از دل و نه چون آتش از سنگ.
بلکه او، خدای صمدی است که نه از چیزی است و نه در چیزی و بر چیزی (متکی به چیزی) است.
سازندهی، خالق و پدیدآورندهی چیزها است؛
آنچه از برای فنا آفریده به قدرتش از هم متلاشی میشود و آنچه برای بقا خلق کرده به علمش باقی میماند.
پس اینچنین است خدای صمدی که نزاده و زاده نشده و دانای نهان و آشکار و بزرگی است، صاحب برتری و برای او هیچگاه شبیه و مانندی نبوده است.
📚 التوحید (شیخ صدوق): ص۹۰
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قدم وفد من ( أهل) فلسطين على الباقر عليه السّلام فسألوه عن مسائل فأجابهم، ثم سألوه عن الصّمد، فقال:
تفسيره فيه، الصّمد خمسة أحرف:
فالألف دليل على إنّيّته و هو قوله عزّ و جلّ: (شَهِدَ اَللّٰهُ أَنَّهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ) و ذلك تنبيه و إشارة إلى الغائب عن درك الحواسّ،
و اللاّم دليل على إلهيّته بأنه هو اللّه،
و الألف و اللاّم مدغمان لا يظهران على اللّسان و لا يقعان في السمع و يظهران في.
الكتابة دليلان على أنّ إلهيّته لطيفة خافية لا تدرك بالحواسّ و لا تقع في لسان واصف، و لا اذن سامع، لانّ تفسير الإله هو الّذي أله الخلق عن درك ماهيّته و كيفيّته بحسّ أو بوهم. لا بل هو مبدع الأوهام و خالق الحواس،
و إنّما يظهر ذلك عند الكتابة فهو دليل على أنّ اللّه تعالى أظهر ربوبيّته في إبداع الخلق و تركيب أرواحهم اللّطيفة في أجسادهم الكثيفة، فإذا نظر عبد إلى نفسه لم ير روحه كما أنّ لام الصمد لا يتبيّن و لا يدخل في حاسة من حواسّه الخمس، فإذا نظر إلى الكتابة ظهر له ما خفي و لطف، فمتى تفكّر العبد في ماهيّة البارئ و كيفيّته أله فيه و تحيّر و لم تحط فكرته بشيء يتصوّر له لأنّه عزّ و جلّ خالق الصور،
فإذا نظر إلى خلقه ثبت له أنّه عزّ و جلّ خالقهم و مركّب أرواحهم في أجسادهم.
و أمّا الصّاد: فدليل على أنّه عزّ و جلّ صادق و قوله صدق و كلامه صدق و دعا عباده إلى اتّباع الصدق بالصدق و وعد بالصدق دار الصدق.
و أمّا الميم: فدليل على ملكه و أنّه الملك الحقّ لم يزل و لا يزال و لا يزول ملكه.
و أمّا الدّال: فدليل على دوام ملكه و أنّه عزّ و جلّ دائم تعالى عن الكون و الزّوال بل هو اللّه عزّ و جلّ مكوّن الكائنات الّذي كان بتكوينه كلّ كائن.
ثمّ قال عليه السّلام: لو وجدت لعلمي الّذي آتاني اللّه عزّ و جلّ حملة لنشرت التوحيد و الإسلام و الإيمان و الدّين و الشرائع من الصّمد.
⬅️ گروهی از اهالی فلسطین خدمت (پدرم) امام باقر (علیه السلام) رسیدند و از ایشان دربارهی مسائلی پرسیدند و از جمله درباره تفسیر «الصمد» سؤال کردند؛ ایشان در پاسخ فرمود:
تفسیر الصَّمَدُ در خود آن است. الصَّمَدُ پنج حرف دارد،
الفِ آن دلیلی است بر إنّیّت و ذات پایدار او و این کلام خداوند عزّوجلّ است که فرمود: خداوند، [با ایجادِ نظامِ واحدِ جهانِ هستی]، گواهی میدهد که معبودی جز او نیست. (آل عمران:۱۸) و این تذکّر و اشارهای به غایب بودن او از درک حواسّ است.
لام دلیلی است بر الهیّت و خداوندی او که اوست خداوند یگانه.
الف و لام در هم ادغام شدهاند و بر زبان جاری نمیشوند و به گوش نمیرسند (یعنی میخوانیم اَصَّمد و نمیخوانیم اَلصَمَد)، حال آنکه در نوشتن آشکار میشوند، که این دلیلی است بر اینکه الهیّت او به لطفش پنهان است و با حواس درک نمیشود و بر زبان هیچ توصیفگری نمینشیند و به گوش هیچ شنوندهای نمیرسد. چرا که تفسیر إله چنین است: او کسی است که آفریدگان از دریافتن چیستی و چگونگیاش، چه با حس و چه با پندار، واله و سرگردانند،
بلکه او پدیدآورندهی پندارها و آفرینندهی حواس است.
امّا به هنگام نوشتن لام در الصّمد آشکار میشوند و این دلیلی است بر اینکه خداوند سبحانه، ربوبیّت خود را در پدیدآوردن آفریدگان و در آمیختن روحهای لطیف آنان در بدنهای زمخت آنان نمایان ساخته،
پس چون بندهای به خود بنگرد، روح خود را نمیبیند، همچنان که لام در الصمد بیان نمیشود و به هیچیک از حواسّ پنجگانه راه نمییابد
و چون شخص بر نوشته بنگرد، آنچه که پنهان و لطیف شده است برایش آشکار میشود.
پس وقتی بنده در چیستی و چگونگی آفریننده بیاندیشد، در آن سرگردان و حیرتزده میشود و اندیشهاش به چیزی نمیرسد که برایش قابل تصوّر باشد؛ چرا که خداوند عزّوجلّ خود آفرینندهی تصورات و تصاویر است، امّا وقتی بنده به آفریدگان او بنگرد، برایش ثابت
میشود که او عزّوجلّ آفرینندهی آنهاست و روحهایشان را در بدنهایشان در آمیخته است.
و امّا صاد، آن دلیلی است بر اینکه خداوند عزّوجلّ صادق و راستگوست و سخنش راست و کلامش راست است و بندگانش را به پیروی راستین از راستی فراخوانده است. و بهراستی وعدهی سرای صدق را داده است.
و امّا میم، آن دلیلی است بر مُلک و فرمانروایی او و اینکه او فرمانروای حقیقی است که همیشه بوده و هست و خواهد بود.
و امّا دال، آن دلیلی است بر دوام و پایداری فرمانروایی او و اینکه او عزّوجلّ دائم و همیشگی است و از بودن و نبودن والاترست؛ بلکه او عزّوجلّ خود به وجود آورندهی کائنات است که هر موجودی به ایجادکردن او وجود دارد.
سپس آن حضرت (علیه السلام) فرمود: اگر برای علمی که خداوند عزّوجلّ به من داده است، حاملانی مییافتم، هرآینه توحید و اسلام و ایمان و دین و قوانین شرع را از دل کلمه الصمد بیرون میکشیدم.
📚 التوحيد (شیخ صدوق): ج۱، ص۹۲
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً لِأَصْحَابِهِ: أَيُّكُمْ يَصُومُ اَلدَّهْرَ؟
فَقَالَ سَلْمَانُ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: أَنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: فَأَيُّكُمْ يُحْيِي اَللَّيْلَ؟
قَالَ سَلْمَانُ: أَنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ
قَالَ: فَأَيُّكُمْ يَخْتِمُ اَلْقُرْآنَ فِي كُلِّ يَوْمٍ؟
فَقَالَ سَلْمَانُ: أَنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ
فَغَضِبَ بَعْضُ أَصْحَابِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّ سَلْمَانَ رَجُلٌ مِنَ اَلْفُرْسِ يُرِيدُ أَنْ يَفْتَخِرَ عَلَيْنَا قُلْتَ أَيُّكُمْ يَصُومُ اَلدَّهْرَ قَالَ أَنَا وَ هُوَ أَكْثَرُ أَيَّامِهِ يَأْكُلُ وَ قُلْتَ أَيُّكُمْ يُحْيِي اَللَّيْلَ فَقَالَ أَنَا وَ هُوَ أَكْثَرُ لَيْلِهِ نَائِمٌ وَ قُلْتَ أَيُّكُمْ يَخْتِمُ اَلْقُرْآنَ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَقَالَ أَنَا وَ هُوَ أَكْثَرُ أَيَّامِهِ صَامِتٌ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَهْ يَا فُلاَنُ! أَنَّى لَكَ بِمِثْلِ لُقْمَانَ اَلْحَكِيمِ سَلْهُ فَإِنَّهُ يُنَبِّئُكَ...
⬅️ روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به یارانش فرمود: کدام یک از شما تمام عمر روزه میگیرد؟
سلمان (رحمة الله علیه) عرض کرد: من ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)!
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: کدامیک از شما تمام شبها بیدار میماند؟
سلمان (رحمة الله علیه) عرض کرد: من ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)!
حضرت فرمود: کدامیک از شما هر روز قرآن را ختم میکند؟
سلمان (رحمة الله علیه) عرض کرد: من ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)!
در آن دم یکی از یاران حضرت (صلی الله علیه و آله) برآشفت و عرض کرد: ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، سلمان مردی از پارسیان است و میخواهد بر ما جماعت قریش فخر بفروشد. فرمودی: کدامیک از شما تمام عمر روزه میگیرد، گفت: من؛ حال آنکه او بیشتر روزها غذا میخورد. فرمودی: کدام یک از شما تمام شبها را بیدار میماند، گفت: من؛ حال آنکه او بیشتر شبها میخوابد. فرمودی: کدامیک از شما هر روز قرآن را ختم میکند. گفت: من؛ حال آنکه او بیشتر روزها ساکت است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «صبر کن ای فلانی! سلمان، لقمانِ حکیم این امّت است، از خودش بپرس تا آگاهت کند.
آن مرد به سلمان (رحمة الله علیه) گفت: ای اباعبدالله! آیا ادّعا نکردی که تمام عمر روزه میگیری؟
سلمان (رحمة الله علیه) گفت: آری.
گفت: ولی من بیشتر روزها تو را دیدهام که غذا میخوری!
سلمان (رحمة الله علیه) گفت: چنین نیست که تو میپنداری. من سه روز در ماه را روزه میگیرم و خداوند عزّوجلّ فرموده است: «هرکس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد. (انعام:۱۶۰)» خواهد داشت و ماه شعبان را به ماه رمضان میافزایم و اینگونه تمام عمر روزه میگیرم.
آن مرد گفت: آیا ادّعا نکردی که تمام شبها را بیدار میمانی؟
سلمان (رحمة الله علیه) گفت: آری.
گفت: ولی تو بیشتر شبها میخوابی!
سلمان (رحمة الله علیه) گفت: چنین نیست که تو میپنداری. من از حبیب خودم، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که میفرمود: هرکه شب را با طهارت بگذراند، گویی تمام شب را بیدار بوده است و من شب را با طهارت میگذرانم.
آن مرد گفت: آیا ادّعا نکردی که هر روز قرآن را ختم میکنی؟
سلمان (رحمة الله علیه) گفت: آری.
گفت: ولی تو بیشتر روزها ساکتی!
سلمان (رحمة الله علیه) گفت: چنین نیست که تو میپنداری. من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که به حضرت علی (علیه السلام) میفرمود: ای اباالحسن (علیه السلام)! مَثَل تو در امّت من مَثَلِ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ است، هر کس آن را یکمرتبه بخواند، یکسوّم قرآن را خوانده و هرکه آن را دو مرتبه بخواند، دو سوّم قرآن را خوانده و هرکه آن را سه مرتبه بخواند، قرآن را ختم کرده است.
پس هرکه تو را با زبان دوست بدارد، یکسوّم ایمانش کامل شده و هرکه تو را با زبان و دل دوست بدارد، دو سوّم ایمانش کامل شده و هرکه تو را با زبان و دل دوست بدارد و با دست یاری کند، ایمانش کامل شده است.
ای علی (علیه السلام)! سوگند به او که مرا بر حق برانگیخت، اگر همچنان که آسمانیان تو را دوست میدارند، زمینیان دوستت بدارند، خداوند هیچکس را با آتش دوزخ عذاب نمیکند.
من هر روز قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ را سه مرتبه میخوانم. در آن هنگام سلمان (رحمة الله علیه) برخاست و گویی دهان آن قوم را بسته بود.
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۳۳
@justhadis110
✳️ چند حدیث تأملبرانگیز در باب آثار سورهی توحید:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ جَاءَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَشَکَا إِلَیْهِ الْفَقْرَ وَ ضِیقَ الْمَعَاشِ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِذَا دَخَلْتَ بَیْتَکَ فَسَلِّمْ إِنْ کَانَ فِیهِ أَحَدٌ وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ أَحَدٌ فَصَلِّ عَلَیَّ وَ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ مَرَّهًًْ وَاحِدَهًًْ فَفَعَلَ الرَّجُلُ فَأَفَاضَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِزْقاً وَ وَسَّعَ عَلَیْهِ حَتَّی أَفَاضَ عَلَی جِیرَانِه.
⬅️ سهلبنسعد ساعدی گوید: مردی بهسوی پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر و تنگبودن زندگی به او شکایت کرد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به او فرمود:
وقتی وارد خانهات شدی، اگر در آن کسی بود سلام کن و اگر در آن کسی نبود، [به خودت] سلام کن و یکبار قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ را بخوان.
آن مرد این کار را انجام داد و خداوند روزی فراوانی به او ارزانی داشت تا جایی که او به همسایههایش احسان نمود.
📚 مستدرک الوسائل (میرزا حسین نوری): ج۴، ص۲۸۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ مَرَّ عَلَی الْمَقَابِرِ وَ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ إِحْدَی عَشْرَهًَْ مَرَّهًًْ ثُمَ وَهَبَ أَجْرَهُ لِلْأَمْوَاتِ أُعْطِیَ أَجْرَهُ بِعَدَدِ الْأَمْوَات.
⬅️ هرکس بر گورستان گذر کند و قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ را یازده مرتبه بخواند و پاداش آن را به مردگان ببخشد، به شمار مردگان، به او پاداش عطا شود.
📚 جامع الاخبار (شعیری): ج۱، ص۱۶۸
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلَا یَدَعْ أَنْ یَقْرَأَ فِی دُبُرِ الْفَرِیضَهًِْ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ وَ غَفَرَ لَهُ وَ لِوَالِدَیْه.
⬅️ کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد خواندن سوره قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ را در تعقیب نماز واجب ترک نمینماید، پس کسی که آن را در تعقیب نمازهای واجبش بخواند خداوند خیر و نیکی دنیا و آخرت را برای او جمع فرماید و او و پدر و مادر او و فرزندانش را بیامرزد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۶۲۲
✳️ حدیث شریف ذیل از دستورالعملهای مورد توجه و عنایت عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بود:
مَنْ أَحَبَ أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا وَ قَدْ تَخَلَّصَ مِنَ الذُّنُوبِ کَمَا یَتَخَلَّصُ الذَّهَبُ الَّذِی لَا کَدَرَ فِیهِ وَ لَا یَطْلُبُهُ أَحَدٌ بِمَظْلِمَهًٍْ فَلْیَقُلْ فِی دُبُرِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ نِسْبَهًَْ الرَّبِّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی اثْنَتَیْ عَشْرَهًَْ مَرَّهًْ.
⬅️ هرکس بخواهد در دنیا از گناهان پاک و مانند زرِ ناب از دنیا بیرون رود و هیچکس از او مظلمهای نخواهد، پس از هر نماز واجب دوازده بار سوره قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ بخواند.
📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۱، ص۳۲۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ عِندَ الشَّدائدِ تَذهَبُ الأحْقادُ.
⬅️ در هنگام سختیها و گرفتاریها، كينهها از بين مىرود.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۵۵
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ الدُّنيا أصْغَرُ و أحْقَرُ و أنْزرُ مِن أنْ تُطاعَ فيها الأحْقادُ.
⬅️ دنيا كوچكتر و حقيرتر و ناچيزتر از آن است كه در آن از كينهها پيروى شود.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۹۷
پ.ن: در دیگر احادیث حضرات معصومین علیهم السلام علاوهبر سه قید كوچكتر و حقيرتر و ناچيزتر مخاطب را به دو قید گذراتر و ناپایدارتر برای دنیا نیز توجه دادهاند...
@justhadis110
💠 فرازهایی از دعای برای امام زمان علیهالسلام در زمان غیبت در عصر جمعه:
✅ اَللَّهُمَّ ...ثَبِّتْنِي عَلَى طَاعَةِ وَلِيِّ أَمْرِكَ اَلَّذِي سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ
...وَ لاَ أَقُولَ لِمَ وَ كَيْفَ وَ مَا بَالُ وَلِيِّ اَلْأَمْرِ لاَ يَظْهَرُ وَ قَدِ اِمْتَلَأَتِ اَلْأَرْضُ مِنَ اَلْجَوْرِ
...وَ لاَ سِلاَحاً إِلاَّ أَكْلَلْتَهُ...
...وَ اِجْعَلْنَا يَا رَبِّ ...مِمَّنْ لاَ حَاجَةَ لَهُ بِهِ إِلَى اَلتَّقِيَّةِ مِنْ خَلْقِكَ...
⬅️ بار الها!
...مرا در اطاعت ولىّ امرت استوار كن، ولى امرى كه او را از چشمان خلايق مستور ساختى و با اذن تو از مردمان غايب گرديد و تنها امر تو را انتظار مىبرد
و تو هنگامى را كه صلاح امر وليّت در آن است ...مىدانى و به ظهور امر او فرمان مىدهى و او را آشکار مىسازى،
پس مرا بر آن شكيبا ساز كه تعجيل آنچه را كه به تأخير انداختى نخواهم و تأخير آنچه را كه معجّل ساختى نطلبم ...و از مكتومت تفحّص، و در تدبيرت منازعه ننمايم
👈 و چون و چرا نكنم و نگويم چرا ولىّ امرت ظهور نمىكند، در حالى كه زمين از جور آكنده شده است!
...اى خداى من...
ما را از كسانى قرار ده كه چشمشان به ديدار او روشن شود
و ما را به خدمت او درآور
و بر ملّت او بميران و همراه او محشور ساز.
بار الها! بهواسطۀ غيبت طولانيش و بىخبرى ما از او، يقين ما را سلب مگردان
و ياد و انتظار و ايمان و قوّت يقين ما را در ظهورش
و دعا و درود ما را بر او، از خاطر ما مبر
...ما را بر اطاعت او نيرومند كن و بر پيروى او استوار دار و در حزب و اعوان و انصار و خرسندان از افعالش قرار ده
...بار الها! فرج او را نزديك بگردان و او را با نصرت خود مؤيّد كن و ياورانش را يارى نما و خواركنندگانش را خوار ساز ...
و به واسطۀ او ...بندگان مؤمنت را از خوارى نجات بده ...و جباران کافر را بمیران و سران ضلالت را درهم شكن ...و منافقين ...را در شرق و غرب و برّ و بحر و دشت و كوهسار نابود ساز
...بار الها! به درگاه تو از فقدان پيامبر و غيبت ولىّ خود و سختى زمانه و وقوع فتنهها و چيرگى دشمنان و كثرت دشمنان و كمى عددمان شكايت مىكنيم.
...بار الها! از تو مسألت مىكنيم كه به ولىّ خود اذن دهى تا عدل تو را در ميان بندگانت ظاهر سازد و دشمنانت را در بلادت نابود گرداند تا به غايتى كه اى خداى من! براى ستم ستونى نماند جز آنكه آن را درشكنى
و بنايى نماند جز آنكه آن را نابود سازى
و هيچ نيرويى نماند مگر آنكه آن را سست كنى
و ركنى نماند مگر آنكه آن را نابود سازى
و هيچ حدّى نباشد جز آنكه آن را شكست دهى
👈 و سلاحى نماند مگر آنكه آن را از كار بيندازى
...و اى خداى من! ما را از اعوان و تقويتكنندگان سلطنت و فرمانبرداران دستورات و خشنودان از افعال و تسليمشدگان در برابر احكام و فرامینش قرار ده
👈 و ما را از كسانى قرار ده که حجت تو نیازی به تقیه کردن در برابرشان نداشته باشد!
...بار الها! مرا از دشمنان آل محمّد (صلیاللهعلیهوآله) مگردان و مرا از اهل غيظ و غضب بر آل محمّد (صلیاللهعلیهوآله) قرار مده كه من از آن به تو پناه مىبرم...
📚 كمال الدين (شیخ صدوق): ج۲، ص۵۱۲
پ.ن: این دعای شریف و جلیل القدر که از گذشته تا کنون مورد تأکید و توصیه علمای بزرگ بوده است با مطلع: «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ وَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ...» آغاز میشود.
شیخ عباس قمی رحمت الله علیه در مفاتیح الجنان این دعا را نقل کرده. (دعای هفتم ملحقات مفاتیح (ص۵۸۸) (با عنوان: (دعا برای زمان غیبت امام زمان عجاللهتعالیفرجهالشریف) که توسط خود جناب شیخ در چاپ دوم مفاتیح به آن افزوده شده.)
ایشان در مقدمهی این دعا چنین بیان داشته:
«به سند معتبر روایت شده است که شیخ ابو عمرو، نایب اول امام عصر صلوات الله علیه این دعا را (از طرف امام زمان علیه السلام) به ابو علی محمد بن همام املا فرمود و امر کرده او را که آن را بخواند و و سید بن طاوس رضوان الله علیه در جمال الأسبوع (ج۱، ص۵۲۱) بعد از ذکر دعاهای وارده بعد از نماز عصر جمعه و صلوات کبیره، این دعا را ذکر کرده و فرموده:
👈 «و اگر برای تو عذری باشد از جمیع آنچه ذکر کردیم، پس حذر کن از آنکه مهمل گذاری خواندن این دعا را...»»
همچنین جناب شیخ طوسی رضوان الله علیه نیز این دعای معتبر را در مصباح المتهجد (ج۱، ص۴۱۱) نقل کردهاند.
خواندن این دعا از توصیههای مؤکد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه نیز بوده است که در کتاب انیس الصادقین در بخش اعمال شب و روز جمعه ذکر شده.
@justhadis110
✳️ اگر از قدرنشناسی دیگران رنج میبرید...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ اَلْعَمَلُ الْخالِصُ، الّذی لا تُریدُ اَنْ یَحْمَدَكَ عَلَیْهِ اَحَدٌ إلاَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ.
⬅️ عمل خالص، آن عملی است که دوست نداری دربارهی آن، احدی جز خدای سبحان از تو تمجید کند.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۶
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اَلعِبادَةُ الخالصةُ أَن لا یَرجُوَ الرَّجُلُ اِلاّ رَبَّه وَ لا یَخافَ اِلاّ ذَنبَه.
⬅️ عبادت خالصانه آن است که شخص، امیدی به جز خدای خود نداشته باشد (نه امید تمجید، نه امید تشکر، نه امید جبران و نه هیچ امید دیگری به شکل استقلالی به غیر خدا نداشته باشد) و جز از گناه خود از هیچچیز و هیچکس نترسد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۲۲
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أَفْضَلُ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةً وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ وَسِيلَةً الْمُحْسِنُ يُكَفَّرُ إِحْسَانُهُ.
⬅️ برترين مردم در پيشگاه خداوند از نظر جايگاه، و نزديكترينشان به خداوند از نظر وسيلهی ارتباط، شخص نيكوكارى است كه احسان خودش را مىپوشاند و مخفى مىدارد (و از آن بالاتر، شخص نیکوکاری است که) از نيكى او قدردانى نمىشود.
📚 النوادر (قطب راوندی): ص۹
💠 حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام:
✅ فمَهما تَكُن لأحدٍ عِندَ أحدٍ صَنيعةٌ لَهُ رأى أنّه لا يقومُ بِشُكرِها فاللّهُ لَهُ بِمُكافاتِهِ؛ فَإنّهُ أجزَلُ عَطاءً و أعظَمُ أجراً.
⬅️ هرگاه يكى از شما بر ديگرى احسانى كرده است و مىبيند كه او از آن کار تشکر نمیکند،
پس (بداند که) خداوند (بنا دارد) خودش برایش جبران كند
كه او عطايش فراوانتر و پاداشش بزرگتر است.
📚 نزهة الناظر (حلوانی): ص ۱۲۸
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ أَرْوَحُ اَلرَّوْحِ اَلْيَأْسُ مِنَ اَلنَّاسِ.
⬅️ آسايشبخشترين چيزها، قطع هرگونه طمع و انتظار و توقّع از مردم است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۲۴۳
@justhadis110
✳️ فرا رسیدن ماه رجب، ماه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد...
✳ شرح تأمل برانگيز حديث شريف ذيل، در كلام عالم ربّانی آيت الله سید حسین يعقوبی قائنی و شاگرد گرانقدرشان مرحوم آيت الله حائری شيرازی رضوان الله عليهما:
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّهِ، و شَعبانُ شَهرُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله، و رَجَبٌ شَهري.
⬅ رمضان، ماه خداست؛ شعبان، ماه پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله است و رجب، ماه من است.
📚 مصباح المتهجّد (شیخ طوسی): ص ۷۹۷
🔷 عالم ربّانی آیت الله سيد حسين یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در خصوص اين حديث شريف میفرمایند:
⬅ آیت الله آسید جمال گلپایگانی... فرمود:
اينكه ماه رجب ماه امير المؤمنين صلوات الله عليه
و ماه شعبان ماه رسول الله صلى الله عليه و آله
و ماه رمضان ماه خداست يعنى چه؟...
آنگاه خودش فرمود:
يعنى اينكه انسان اول با ولايت [و امیرالمؤمنين علیه السلام] آشنا مىشود.
بعد با رسول خدا صلى الله عليه و آله آشنا میشود.
و ماه رمضان كه آمد بر خدا وارد مىشود...
📚 سفینة الصادقین: بخش ۸۷
🔷 مرحوم آیت الله محی الدين حائری شیرازی (رضوان الله علیه):
⬅ و ما ادریک ما رجب!
رجب ماه ورودی است!
زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف میشوید، اول میرسید به بست.
ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است.
رجب بست است،
شعبان صحن است،
رمضان حرم است
و شب قدر، ضریح است.
@justhadis110
✳ در باب امشب جمعه مورخ ۲۲ دی ۱۴۰۲ مصادف با شب اول ماه رجب سال ۱۴۴۵
و فردا شنبه مورخ ۲۳ دی ۱۴۰۲ مصادف با روز اول رجب ۱۴۴۵:
💠 حضرت امام محمد باقر عليه السلام:
✅ إن نوحا علیه السلام لما رکب السفینة رکبها فی أول یوم من رجب...
⬅ بهراستی که نوح عليه السلام در روز اول ماه رجب سوار کشتی شد و به کسانی که با او بودند امر فرمود روزه بگیرند؛ و فرمود:
هر که در این روز، روزه بگیرد، آتش دوزخ به فاصله یک سال راه از او دور میشود.
📚 اقبال الاعمال (سيد بن طاووس): ج۲، ص۶۳۵
🔷 عالم ربّانی شیخ مناجاتیان آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی:
⬅️ شب اول ماه رجب، یکی از چهار شبی است که در کل سال در آن تاکید به شب زندهداری و عبادت شده.
✅ و ان اللیلة الاولی منه من اللیالی الاربعة التی یتاکد فیها الاحیا بالعبادات.
📚 المراقبات: مراقبات شهر رجب الحرام، ص۶۹
🔷 همچنین، در ادامه آن عالم ربّانی در خصوص اعمال شب اول ماه رجب (یعنی امشب) میفرماید:
در کتاب اقبال نمازهایی برای این شب نقل شده که من آسانترین آنها را برای افراد ضعیفی مانند خود میگویم.
در آن کتاب از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که فرمودند:
کسی که بعد از بجا آوردن نماز مغرب شب اول رجب، بیست رکعت نماز بجا آورده
که در هر رکعتی سوره «فاتحه» و «اخلاص» را یک مرتبه خوانده و برای هر دو رکعتی یک سلام بدهد -
در اینجا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا ثواب این نماز را میدانید؟
اصحاب عرض کردند: خدا و رسولش داناترند.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
روح الامین این نماز را به من یاد دادند. و آستینهای خود را بالا زدند -
خود و خانواده و مال و فرزندانش محفوظ مانده و از عذاب قبر پناه داده میشود و از صراط، بدون حساب، مانند برق میگذرد.
نماز آسانتری نیز در این کتاب از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
کسی که دو رکعت نماز در شب اول ماه رجب بعد از نماز عشا بخواند و در رکعت اول آن سوره «فاتحه» و «الم نشرح» را یک بار و «قل هو الله احد» را سه بار
و در رکعت دوم سوره «فاتحه» و «الم نشرح» و «قل هو الله احد» و «معوذتین» را هر کدام یک بار بخواند
سپس تشهد خوانده و سلام دهد
و بعد از آن سی بار «لا اله الا الله» گفته
و سپس سی بار بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم صلوات فرستد،
گناهان گذشته او آمرزیده شده و او را مانند روزی که از مادر متولد شده از گناهان بیرون میبرد.
نمازی هم در تمام شبهای این ماه وارد شده که در کتاب اقبال و از کتاب «التحفه» حلوانی روایت شده است:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«هر کس در رجب شصت رکعت نماز بجا آورد،
یعنی در هر شبی از این ماه دو رکعت که در هر رکعت آن سوره فاتحه را یک بار و قل یا ایها الکافرون را سه بار و قل هو الله احد را یک بار بخواند
و هنگامی که سلام نماز را داد، دستهای خود را بلند کرده و بگوید:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ
يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ
وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ
وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ آلِهِ.
(یعنی: خدايى بجز خدا نيست كه او يكتاست و انبازى ندارد پادشاهى مر او را سزاست و ستايش سزاوار اوست
زنده كند و بميراند و او خود زنده اى است كه هرگز نميرد هر خير به دست اوست
و قادر به هر چيز اوست و بازگشت همه بسوى اوست
و قدرت و نيرويى جز از خداى بلند رتبه بزرگ نتواند بود
بار خدايا درود فرست بر محمد (صلی الله علیه و آله) پيغمبر امى و آل پاكش.)
و دستهای خود را به صورت بکشد،
خداوند متعال دعای او را مستجاب و ثواب شصت حج و شصت عمره به او میدهد».
📚 المراقبات: مراقبات شهر رجب الحرام
@justhadis110
✳️ توصیهی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی (رضوان الله تعالی علیه):
[۹۵-۰۱-۱۹] فرمودند:
⬅️ از اول ماه رجب استغفار دو ماه پی در پی را به قصد قربت بخوانيد:
🔹اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ، اَلرَّحْمنُ الرَّحيمُ، بَديعُ السَّماواتِ وَ الاَْرْضِ، مِنْ جَميعِ ظُلْمى وَ جُرْمى وَ اِسْرافى عَلى نَفْسى وَ اَتُوبُ اِلَيْه.
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام میفرمايند:
هر که دو ماه پياپی هر روز چهار صد مرتبه اين دعا را بخواند، خداوند علم بسيار يا مال فراوان به او کرامت فرمايد.
[گفتهاند: صد مرتبه نيز در روايت وارد شده است.]
📚 وسائل الشيعه (شیخ حر عاملی): ج۷۷، ص۲۲۵ - الباقيات الصالحات (شیخ عباس قمی): ادعيهی هر روز، ص۲۰۲
✅ @safine_s
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله وقتى هلال ماه رجب را مىدید، مىفرمود:
✅ اَللّـهُمَّ بارِکْ لَنا فى رَجَب وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ
اَعِنّا عَلَى الصِّیامِ وَ الْقِیامِ،
وَ حِفْظِ اللِّسانِ،
وَ غَضِّ الْبَصَرِ،
وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.
⬅️ خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان
و ما را به ماه رمضان برسان
و یاریمان ده
👈 براى گرفتن روزه و شبزندهدارى
👈👈👈 و نگهدارى زبان
👈👈👈 و فروبستن چشم از حرام
و بهره ما را از آن ماه را تنها گرسنگى و تشنگى [ناشی از روزه] قرار مده.
📚 بحار الانوار: ج۹۵، ص۳۷۷
@justhadis110