eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
329 دنبال‌کننده
52 عکس
46 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ قِيلَ لَهُ مَنْ أَعْظَمُ اَلنَّاسِ خَطَراً فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَنْ لَمْ يَرَ اَلدُّنْيَا خَطَراً لِنَفْسِهِ. ⬅️ به امـام سـجاد عليه السلام گفتند با ارزش‌ترینِ مـردم چه کسی است؟ فرمود: آنكه دنيا را مايه ارزش خود نداند. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۷۸ @justhadis110
💠 مولی الموحدین امام العارفین سید المتقین امیر المؤمنین اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علی علیه السلام: ✅ مَن رَجا شَيئا طَلَبهُ، و مَن خافَ شَيئا هَربَ مِنهُ، ما أدْري ما خَوفُ رجُلٍ عَرضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ فلَم يَدَعْها لِما خافَ مِنهُ! و ما أدْري ما رَجاءُ رجُلٍ نَزلَ بهِ بَلاءٌ فلَم يَصبِرْ علَيهِ لِما يَرْجو! ⬅️ كسى كه به چيزى اميدوار باشد در طلب آن بر مى‌آيد و آن كه از چيزى بترسد از آن مى‌گريزد. من نمى‌دانم ترس و بيمِ آن كسى كه با خواهشى نفسانى رو به رو می‌‌شود و آن را به سبب آنچه از آن مى‌ترسد (یعنی عذاب و كيفر الهى) رها نمى‌كند، چه معنا دارد؟! و نمى‌دانم اميدوارى كسى كه به سختى و مصيبتى گرفتار مى‌شود، اما اميدش [به اجر و ثواب الهى] او را به شكيبايى در برابر آن وا نمى‌دارد، چه مفهومى دارد؟! 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۱۳ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام: ✅ إذا أرَدتَ أن تَعظُمَ مَحاسِنُكَ عِندَ النّاسِ فلا تَعظُمْ في عَينِكَ. ⬅️ اگر مى‌خواهى خوبى‌هايت در نظر مردم بزرگ آيند، نبايد در چشم خودت بزرگ جلوه كنند. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۸۸ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ رِضا العَبدِ عَن نَفسِهِ مَقرونٌ بِسَخَطِ رَبِّهِ. ⬅️ از خود راضى بودنِ آدمى، با ناراضى بودن پروردگارش همراه است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۸۹ @justhadis110
ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ موعظه مورچه به سلیمان نبی علیه السلام: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ "فَتَبَسَّمَ ضٰاحِكاً مِنْ قَوْلِهٰا (نمل:۱۹)" قَالَ لَمَّا قَالَتِ اَلنَّمْلَةُ "يٰا أَيُّهَا اَلنَّمْلُ اُدْخُلُوا مَسٰاكِنَكُمْ لاٰ يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمٰانُ وَ جُنُودُهُ (نمل:۱۸) حَمَلَتِ اَلرِّيحُ صَوْتَ اَلنَّمْلَةِ إِلَى سُلَيْمَانَ وَ هُوَ مَارٌّ فِي اَلْهَوَاءِ وَ اَلرِّيحُ قَدْ حَمَلَتْهُ فَوَقَفَ وَ قَالَ عَلَيَّ بِالنَّمْلَةِ فَلَمَّا أُتِيَ بِهَا قَالَ سُلَيْمَانُ يَا أَيَّتُهَا اَلنَّمْلَةُ أَ مَا عَلِمْتِ أَنِّي نَبِيٌّ وَ أَنِّي لاَ أَظْلِمُ أَحَداً قَالَتِ اَلنَّمْلَةُ بَلَى قَالَ سُلَيْمَانُ فَلِمَ حَذَّرْتِهِمْ ظُلْمِي وَ قُلْتِ يٰا أَيُّهَا اَلنَّمْلُ اُدْخُلُوا مَسٰاكِنَكُمْ قَالَتْ خَشِيتُ أَنْ يَنْظُرُوا إِلَى زِينَتِكَ فَيُفْتَتَنُوا بِهَا فَيَعْبُدُونَ غَيْرَ اَللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ ... ثُمَّ قَالَتِ اَلنَّمْلَةُ هَلْ تَدْرِي لِمَ سُخِّرَتْ لَكَ اَلرِّيحُ مِنْ بَيْنِ سَائِرِ اَلْمَمْلَكَةِ قَالَ سُلَيْمَانُ مَا لِي بِهَذَا عِلْمٌ قَالَتِ اَلنَّمْلَةُ يَعْنِي عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ لَوْ سَخَّرْتُ لَكَ جَمِيعَ اَلْمَمْلَكَةِ كَمَا سَخَّرْتُ لَكَ هَذِهِ اَلرِّيحَ لَكَانَ زَوَالُهَا مِنْ يَدِكَ كَزَوَالِ اَلرِّيحِ فَحِينَئِذٍ "فَتَبَسَّمَ ضٰاحِكاً مِنْ قَوْلِهٰا (نمل:۱۹)" وقتى كه سليمان به سرزمین مورچگان رسيد بزرگ ایشان گفت: اى مورچگان همه به خانه‌هاى خود برويد، مبادا سليمان و لشكريانش شما را پايمال كنند، باد صداى آن مورچه را به گوش سليمان رساند، آن حضرت بلافاصله باز ایستاد، و خطاب به آن مورچه فرمود: اى مورچه مگر نمي‌دانى كه من پيغمبرم و به كسى ظلم نمی‌كنم، مورچه عرض‌كرد می‌دانستم، سلیمان فرمود: پس چرا مورچگان را از من و لشکریانم ترساندى و به ايشان گفتى كه به خانهايشان بروند، گفت ترسيدم كه زينت (و شوکت و سطوتِ) تو را به بينند و مفتون و فريفته دنيا شوند و از عبادت خدا غافل گردند سپس مورچه گفت: اى سليمان آيا می‌دانى چرا خداوند از ميان مخلوقات خود، باد را مسخّر تو گردانيده، حضرت سلیمان فرمود: دلیل این مطلب را نمی‌دانم. مورچه گفت: براى آن است كه بدانى سلطنتت بر باد است (و مملكت تو بر باد قرار گرفته و دوام و بقائى ندارد) و نمی‌توانى به آن اعتماد كنى، و اگر خداوند تمام مخلوقات خود را مسخر تو می‌گردانيد چنان كه باد را مسخر تو گردانيده به طور يقين بدان که همۀ آنها از دست تو بيرون خواهد رفت (همچنان كه باد در دست كسى نمى‌ماند). در اين هنگام حضرت سليمان از سخن مورچه تبسم نمود. 📚 علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۷۲ @justhadis110
هدایت شده از اd1احادیث کاندیدا برای ارسال d1
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله عليه و آله: ✅ انظُر ما تَكرَهُ أن يُتَحدَّثَ بِهِ عَنكَ ، فَلا تعمَل بِهِ إذا خَلَوتَ. ⬅ ببين چه چيز را دوست ندارى درباره تو بگويند، پس چون تنها شدى آن را انجام مده. 📚 نزهة الناظر (حلوانی):‌ ص16 @justhadis110
✳ چه مناجاتی... 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در مناجات با پروردگار: ✅ اللّهُمَّ هَدَأَتِ الأَصواتُ، و سَكَنَتِ الحَرَكاتُ، و خَلا كُلُّ حَبيبٍ بِحَبيبِهِ و خَلَوتُ بِكَ، أنتَ المَحبوبُ إلَيَّ، فَاجعَل خَلوَتي مِنكَ اللَّيلَةَ العِتقَ مِنَ النّارِ. ⬅ بارالها! صداها فرو نشست و جنبش‏‌ها آرام گرفت و هر دوستى، با محبوب خود خلوت كرد. من نيز با تو خلوت كرده‏‌ام. تو محبوب منى. پس [تحفه] خلوت امشب مرا با خود، رهايى از دوزخْ قرار ده. 📚 الكافی: ج2، ص594 @justhadi110
💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ أَظْهَرُ اَلنَّاسِ نِفَاقاً مَنْ أَمَرَ بِالطَّاعَةِ وَ لَمْ يَعْمَلْ بِهَا وَ نَهَى عَنِ اَلْمَعْصِيَةِ وَ لَمْ يَنْتَهِ عَنْهَا. ⬅ آشكارترين منافق كسى است كه به فرمانبرى از خدا فرمان مى‌دهد و خود بدان عمل نمى‌كند و از گناه باز مى‌دارد و خود از آن باز نمى‌ايستد. 📚 غرر الحكم: ج۱، ص۲۰۶ @justhadis110
✳ واژگونی قلب، دلايل و تبعات: 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا شَيْءٌ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنَ اَلْخَطِيئَةِ إِنَّ اَلْقَلْبَ لَيُوَاقِعُ اَلْخَطِيئَةَ فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَيْهِ فَيَصِيرَ أَسْفَلُهُ أَعْلاَهُ وَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ. ⬅ پدرم (امام باقر) عليه السلام می‌فرمود: هيچ چيزى مانند گناه ويران‌كننده دل نيست. قلب آدمى كه مشغول انجام گناه شد را پى‌گيرى می‌كند تا بجائى مى‌رسد كه دل واژگون مى‌شود بالاى آن پائين مى‌آيد و پائين او بالا مى‌شود (تا جايی كه به‌طور كلى ظرفيت و استعداد فراگيرى حقائق را از دست می‌دهد). 📚 امالی (شيخ صدوق):‌ ص۳۹۷ 💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُغْلَبُونَ [يُقْلَبُونَ] عَلَيْهِ مِنَ اَلْجِهَادِ، اَلْجِهَادُ بِأَيْدِيكُمْ ثُمَّ اَلْجِهَادُ بِأَلْسِنَتِكُمْ، ثُمَّ اَلْجِهَادُ بِقُلُوبِكُمْ، فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ قَلْبُهُ مَعْرُوفاً، وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً نُكِسَ قَلْبُهُ، فَجُعِلَ أَسْفَلُهُ أَعْلاَهُ فَلاَ يَقْبَلُ خَيْراً أَبَداً. ⬅ نخستين درجه از جهاد كه از آن باز مى‌مانيد، جهاد با دستان شماست. سپس جهاد با زبان‌هايتان و آن گاه جهاد با دل‌هايتان. پس، هر گاه كسى در دل خويش كار نيك را نيك نداند و ستايشش نكند و از كار منكر و زشت نفرت نداشته باشد، (قلبش) واژگون شود و زير و زبر گردد و آن‌گاه كه چنين شد ديگر هرگز خير (و حقی) را نمی‌پذيرد. 📚 تفسير قمی: ص ۲۱۳ پ.ن: *گناه روی گناه* و *عادی شدن منكر از منظر قلب* از عوامل زير و رو شدن قلب است و از نتايج زير و رو شدن قلب، عدم پذيرش حق از سوی صاحب قلب واژگون است. @justhadis110
‍ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَا مِنْ عَيْنٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ وَ لاَ عَبْرَةٍ مِنْ عَيْنٍ بَكَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَيْهِ وَ مَا مِنْ بَاكٍ يَبْكِيهِ إِلاَّ وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ أَسْعَدَهَا. ⬅️ هیچ چشم و اشکی نزد خدا محبوب‌تر از چشم و اشکی نیست که بر آن حضرت (امام حسین علیه السلام) بگرید و هیچ گریه‌کننده‌ای نیست که بر آن جناب بگرید مگر آنکه اشکش به حضرت فاطمه علیها السلام می‌رسد و آن بانو را یاری می‌کند. 📚 کامل الزیارات (ابن قولویه): ص۸۰ پ.ن: شرح این حدیث فوق‌العاده در بیان حجت الاسلام حامد کاشانی👇 @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ حَقُّ الصَّدَقةِ أن تَعلَمَ أنّها ذُخرُكَ عندَ رَبِّك عَزَّ و جلَّ، و وَدِيعَتُكَ التي لا تَحتاجُ إلى الإشهادِ علَيها، و كنتَ بما تَستَودِعُهُ سِرّا أوثَقَ مِنكَ بما تَستَودِعُهُ عَلانِيَةً، و تَعلَمَ أنّها تَدفَعُ البَلايا و الأسقامَ عنكَ في الدنيا، و تَدفَعُ عنكَ النارَ في الآخِرَةِ. ⬅️ حقّ صدقه اين است كه بدانى آن اندوخته تو نزد پروردگار عزّ و جلّ است *و سپرده‌اى است كه نيازى به شاهد گرفتن بر آن نيست* و 👈👈 *اطمينانت به سپرده‌اى كه نهانى به وديعه مى‌گذارى، بيشتر از چيزى باشد كه آشكارا مى‌سپارى،* و اين كه بدانى صدقه در دنيا، بلاها و بيماری‌ها را از تو مى‌گرداند و در آخرت، آتش دوزخ را. 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۱۸ ⚫ شهادت حضرت زین العابدین، سید الساجدین، آقا علی بن الحسین علیهما السلام تسلیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ *الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ*. ⬅️ همانا دنيا نهايت ديد انسان کوردل است که آن سوى دنيا را نمى‌نگرد، امّا انسان بصیر، نگاهش از دنيا عبور كرده، از پسِ آن، سراى جاويدان آخرت را مى‌بيند. پس انسان بصیر به دنيا دل نمى‌بندد و انسان كوردل تمام توجّه‌اش دنياست. *بصیر از دنيا توشه بر می‌گيرد و کوردل براى دنيا توشه برمی‌گیرد.* 📚 فرازی از خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه @justhadis110