💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ جِماعُ الشَّرِّ في الاغتِرارِ بِالمَهَلِ، و الاتِّكالِ علَى العَمَلِ.
⬅️ گولِ مهلت را خوردن و به عمل تكيه كردن، جامع همه شرور است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۳۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إنَّ اللّهَ فَرَضَ علَى الأغنياءِ في أموالِهِم بقَدْرِ ما يَكفِي فُقَراءَهُم، و إن جاعُوا و عَرُوا و جَهَدُوا فَبِمَنعِ الأغنياءِ، و حَقٌّ عَلَى اللّه ِ أن يُحاسِبَهُم يَومَ القِيامَةِ و يُعذِّبَهُم علَيهِ.
⬅️ همانا خداوند در اموال ثروتمندان به اندازهاى كه [نياز] تهیدستانشان را كفايت كند، حق واجب فرموده است
و اگر تهيدستان، گرسنه و برهنه و رنجور شوند، به سبب آن است كه ثروتمندان حقّ آنان را ندادهاند و خدا حق دارد كه روز قيامت ثروتمندان را بازخواست و براى اين كار عذابشان كند.
📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۶، ص۵۲۸
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ يَا رَبِّ،
إِنَّكَ تَدْعُونِى فَأُوَلِّى عَنْكَ،
وَ تَتَحَبَّبُ إِلَىَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ،
وَ تَتَوَدَّدُ إِلَىَّ فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ
كَأَنَّ لِىَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ؛
فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذٰلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِى وَ الْإِحْسانِ إِلَىَّ، وَ التَّفَضُّلِ عَلَىَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ،
فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجاهِلَ وَجُدْ عَلَيْهِ بِفَضْلِ إِحْسانِكَ
إِنَّكَ جَوادٌ كَرِيمٌ.
⬅️ ای پروردگار من،
تو مرا میخوانی ولی من از تو رومیگردانم
و با من دوستی میورزی و من با تو دشمنی میکنم،
به من محبّت میکنی و من از تو نمیپذیرم،
انگار که من بر تو حق و منتی دارم
ولی با همه اینها، چیزی تو را از اینکه مرا مورد رحمت و احسان و بیاستحقاق بخشیات قرار دهی باز نمیدارد و این نیست مگر به جهت جود و کَرَم تو نسبت من
پس بر بنده جاهلَت رحم کن
و با احسانکردنت از روی فضل و بیاستحقاق بخشیات، بر او همچنان سخاوت و گشادهدستی داشته باش،
که تو بخشنده کریمی...
📚 مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ج۲، ص۵۷۷ - فراز از دعای افتتاح
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ قَالَ اللهُ تَعَالَي مَن شَغَلَهُ ذِكرِي عَن مَسأَلَتِي أَعطّيتُهُ أَفضَلَ مَا أُعطِي السَائِليِن.
⬅️ خدای متعال فرمود:
هر كس كه ياد و ذكر من او را چنان به خود مشغول سازد که از حاجتش غافل سازد،
برترين چيزی كه به حاجتخواهان میدهم را به او عطا خواهم کرد.
📚 مصباح الشریعه: ۱۳۲
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَيْلَةً مُمْسِياً فَأَتَيْتُ مَنْزِلِي بِالْمَدِينَةِ وَ كَانَتْ أُمِّي مَعِي فَوَقَعَ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا كَلاَمٌ فَأَغْلَظْتُ لَهَا فَلَمَّا أَنْ كَانَ مِنَ اَلْغَدِ صَلَّيْتُ اَلْغَدَاةَ وَ أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً
يَا أَبَا مِهْزَمٍ مَا لَكَ وَ اَلْوَالِدَةَ أَغْلَظْتَ فِي كَلاَمِهَا اَلْبَارِحَةَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ بَطْنَهَا مَنْزِلٌ قَدْ سَكَنْتَهُ وَ أَنَّ حَجْرَهَا مَهْدٌ قَدْ غَمَزْتَهُ وَ ثَدْيَهَا وِعَاءٌ قَدْ شَرِبْتَهُ قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَلاَ تُغْلِظْ لَهَا.
⬅️ ابراهيم بن مهزم گفت: شبی براى خواب از خدمت حضرت صادق علیه السلام مرخص شدم و به منزل خود در مدينه رفتم، مادرم نيز با من بود بين من و او بحثی شد و من به او درشتى كردم.
فردا صبح بعد از نماز كه رفتم خدمت حضرت صادق علیه السلام؛ قبل از اینکه چیزی فرمود:
ابا مهزم به مادرت چه كار داشتى آن طور درشتى كردى؟!
نميدانى شكم او محل سكونت تو بود
و دامنش گهوارهات
و سینههایش ظرف غذاى تو.
عرضكردم چرا آقا.
فرمود مبادا با مادرت درشتى كنى!
📚 بصائر الدرجات: ج۱، ص۲۴۳
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مُتَوَضَّأٍ لِي، فَسَمِعْتُ جَارِيَةً لِجَارٍ لِي تُغَنِّي وَ تَضْرِبُ، فَبَقِيتُ سَاعَةً أَسْمَعُ، قَالَ: ثُمَّ خَرَجْتُ، فَلَمَّا أَنْ كَانَ اَللَّيْلُ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، فَحِينَ اِسْتَقْبَلَنِي قَالَ:
اَلْغِنَاءَ اِجْتَنِبُوا،
اَلْغِنَاءَ اِجْتَنِبُوا،
اَلْغِنَاءَ اِجْتَنِبُوا،
اِجْتَنِبُوا قَوْلَ اَلزُّورِ.
قَالَ: فَمَا زَالَ يَقُولُ: اَلْغِنَاءَ اِجْتَنِبُوا، اَلْغِنَاءَ اِجْتَنِبُوا،
قَالَ: فَضَاقَ بِيَ اَلْمَجْلِسُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ يَعْنِينِي، فَلَمَّا أَنْ خَرَجْتُ قُلْتُ لِمَوْلاَهُ مُعَتِّبٍ: وَ اَللَّهِ مَا عَنَى غَيْرِي.
⬅️ عبد اللّه بن ابى بكر گويد:
به پا خواستم تا وضو بسازم، صداى دخترى را از همسايۀ خود شنيدم كه آواز مىخواند و مىنواخت،
پس مدّتى گوش دادم،
گفت: سپس [از اين حالت] برون آمدم.
وقتى شب شد بر امام صادق عليه السّلام وارد شدم
هنگامى كه به من رو كرد، فرمود:
از آواز دورى كنيد،
از آواز دورى كنيد،
از آواز دورى كنيد
از گفتار باطل اجتناب كنيد، راوى گويد:
و همچنان مىفرمود: از آواز دورى كنيد، از آواز دورى كنيد.
راوى گويد: نشستگاه بر من تنگ شد و دانستم كه مقصود حضرت من هستم.
وقتى كه بيرون رفت به همدم خود معتب گفت:
به خدا سوگند مقصودش غير تو نبود.
📚 امالی (شیخ طوسی): ص۷۲۰
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ أَدْنَى حَدِّ اَلْإِخْلاَصِ بَذْلُ اَلْعَبْدِ طَاقَتَهُ ثُمَّ لاَ يَجْعَلُ لِعَمَلِهِ عِنْدَ اَللَّهِ قَدْراً فَيُوجِبَ بِهِ عَلَى رَبِّهِ مُكَافَأَةً بِعَمَلِهِ لِعِلْمِهِ أَنَّهُ لَوْ طَالَبَهُ بِوَفَاءِ حَقِّ اَلْعُبُودِيَّةِ لَعَجَزَ وَ أَدْنَى مَقَامِ اَلْمُخْلِصِ فِي اَلدُّنْيَا اَلسَّلاَمَةُ مِنْ جَمِيعِ اَلْآثَامِ وَ فِي اَلْآخِرَةِ اَلنَّجَاةُ مِنَ اَلنَّارِ وَ اَلْفَوْزُ بِالْجَنَّةِ.
کمترین نشانه اخلاص آن است که آدمى نهایت توان خود را در راه بندگی خدا بذل نماید و در عین حال براى عمل خود اهمیتى قائل نباشد و خود را در برابر خدا طلب کار نداند، زیرا بنده مىداند که اگر خدا از بندگان خود عبادت واقعى را خواستار بشود، همگان عاجز خواهند بود.
و كمترين مقام و منزلت برای انسان مخلص در دنیا، سالم و ایمن ماندن از جمیع معاصی و گناهان است و در آخرت نجاتيافتن از آتش و رسيدن به فوز بهشت.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۶۷، ص۲۴۵ به نقل از مصباح الشریعه: ص۳۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ الْحِلمُ غِطاوُ ساتِرٌ، و العَقْلُ حسامٌ قاطعٌ،
فَاستُرْ خَلَلَ خُلُقِکَ بِحِلْمِکَ، وَ قاتِلْ هَواکَ بِعَقلِکَ.
⬅️ حلم و فروبردن خشم، پردهای است پوشاننده،
و عقل، شمشیری است برّان،
پس کمبودهای اخلاقی خود را با حلم بپوشان،
و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بُکش.
📚 نهج البلاغه: حکمت ۴۲۴
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يَتَّكِلِ اَلْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ اَلَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اِجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ اَلنَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى فِي جِوَارِي
وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ اَلظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اَللَّهُ اَلرَّحْمَنُ اَلرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ.
⬅️ آنها که برای رسیدن به ثواب من عمل میکنند، [ضمن اینکه باید در کمیت و کیفیت عملشان بکوشند] نبايد به اعمالى كه انجام میدهند تكيه كنند،
زيرا ايشان اگر در تمام عمر خود كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به رنج و زحمت اندازند، باز مقصّر باشند و در عبادت خود به كنه بندگيم نرسند و حق بندگی مرا به جا نمیآورند؛
و *با تکیه بر این اعمال نمیتوانند به آنچه از من طلب میكنند، نظیر كرامتم و نعمتهای بهشتی و مقامات بلند در جوار من، برسند.*
بلکه [ضمن تلاش و مجاهده در راه بندگیِ من]
*تنها باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم اميدوار باشند* و با حسنظن به من اطمينان نمایند.
آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به آنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت بپوشاند،
زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين نامها ناميده شدهام.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۱
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أَمْسِكُوا رَمَقَ اَلضَّعِيفِ بِجَاهِكُمْ وَ بِالْمَعُونَةِ لَهُ إِنْ عَجَزْتُمْ عَمَّا رَجَاهُ عِنْدَكُمْ.
⬅️ آنجا كه ناتوانى چشم اميد به شما دوخته،
اگر خودتان توانائى نداريد با استفاده از منزلت و آبروى خود از ديگران برای یاریاش استمداد كنيد و اندك رمق و امیدش را نگهداريد.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۲۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً عَامَلُوهُ بِخَالِصٍ مِنْ سِرِّهِ
فَشَكَرَ لَهُمْ بِخَالِصٍ مِنْ شُكْرِهِ
فَأُولَئِكَ تَمُرُّ صُحُفُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فُرَّغاً فَإِذَا وُقِفُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مَلَأَهَا لَهُمْ مِنْ سِرِّ مَا أَسَرُّوا إِلَيْهِ.
⬅️ خدا را بندگانى است كه با اخلاص و دور از چشم همگان برای او عمل کردند،
خدا نيز از آنها قدردانى خالص فرمود،
اينان در قيامت نامه اعمالشان [از هر گناهی] پاک و سفید است، و چون برابر پروردگارشان بیاستند، خداوند نامه عملشان را از سَر و سِرّی که با او داشتند آکنده میسازد.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص ۲۲۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنْ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا وَ لَمْ يَجْزَعْ مِنْ ذُلِّهَا وَ لَمْ يُنَافِسْ فِي عِزِّهَا هَدَاهُ اَللَّهُ بِغَيْرِ هِدَايَةٍ مِنْ مَخْلُوقٍ وَ عَلَّمَهُ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ وَ أَثْبَتَ اَلحِكْمَةَ فِي صَدْرِهِ وَ أَجْرَاهَا عَلَى لِسَانِهِ.
⬅️ هر کس در عین اینکه امکانش برایش فراهم است
از دنیا اعراض قلبی و عملی نماید، مگر به قدر ضرورت؛
و از خوارشدن در آن بیتابی ننماید؛
برای کسب عزت در آن رقابت نکند؛
خداوند او را بدون هدایت خلق هدایت میکند
و او را بدون آموختن تعلیم میدهد
و حکمت را در قلبش جای دهد و از زبانش جاری میسازد.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص ۲۲۳
@justhadis110