eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
329 دنبال‌کننده
52 عکس
46 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إنّ اللّه َسبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ، فما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنيٌّ، و اللّه ُ تعالى سائلُهُم عن ذلكَ. ⬅️ خداوند سبحان خوراك تهيدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره‌مند شده است. و خداى بزرگ در اين باره از آنان بازخواست مى‌كند. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): ص۵۳۳ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إنَّ اللّه َ فَرَضَ علَى الأغنياءِ في أموالِهِم بقَدْرِ ما يَكفِي فُقَراءَهُم، و إن جاعُوا وعَرُوا و جَهَدُوا فَبِمَنعِ الأغنياءِ، و حَقٌّ عَلَى اللّه ِ أن يُحاسِبَهُم يَومَ القِيامَةِ و يُعذِّبَهُم علَيهِ. ⬅️ همانا خداوند در اموال ثروتمندان به اندازه‌اى كه [نياز] تهي‌دستانشان را كفايت كند، حق واجب فرموده است و اگر تهيدستان گرسنه و برهنه و رنجور شوند، به سبب آن است كه ثروتمندان حقّ آنان را نداده‌اند و خدا حق دارد كه روز قيامت ثروتمندان را بازخواست *و براى اين كار عذابشان كند.* 📚 کنز العمّال (متقی هندی): ح۱۶۸۴۰ 💠 حضرت امام رضا علیه السلام: ✅ لاَ يَجْتَمِعُ اَلْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ بِبُخْلٍ شَدِيدٍ وَ أَمَلٍ طَوِيلٍ وَ حِرْصٍ غَالِبٍ وَ قَطِيعَةِ اَلرَّحِمِ وَ إِيثَارِ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْآخِرَةِ‌. ⬅️ ما جمع نمی‌گردد مگر حداقل با یکی از پنج خصلت (مذموم): با بخل شدید! با پیروی از آرزوی دراز! با تسلیم شدن برابر حرص غالب! با قطع رحم و وانهادن رسیدگی به خویشان! و با ترجیح دادن دنیا بر آخرت. 📚 خصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۸۲ @justhadis110
مقدمه: ⭕️ *چه کنیم تا بتوانیم‌ توفیق ترک معصیت بیابیم و نفس خود را در مسیر اصلاح و بندگی قرار دهیم*؟! خداوند متعال در قرآن حضرت یوسف علیه السلام را به عنوان یکی از بندگان مخلَص (إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ (یوسف:۲۴)) و صدّیق (يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ یوسف:۴۶)) معرفی می‌کند و همان‌طور که می‌دانید بنابر آیات قرآن کریم شیطان بر عباد مخلَص خداوند راهی ندارد و مخلَصین در حقیقت برترین مخلِصینی هستند که مورد عنایت ویژه پروردگار قرار گرفته‌اند. حال چنین شخصیتی در ماجرایش با زلیخا می‌فرماید من نفس خود را بری نمی‌دانم (إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي (یوسف:۵۳)) یعنی چه؟ یعنی حتی اگر بنده صدّیق و مخلَص خداوند هم باشیم تا مورد رحمت خدا واقع نشویم و رحمت پروردگار شامل حال ما نشود نمی‌توانیم بر نفس خود فائق شویم. بنابر این یکی از بهترین راه‌های مقابله با نفس (در کنار مجاهده‌ی با او و استعاذه به پروردگار) این است که کاری کنیم تا مورد رحمت خداوند واقع شویم. اما حدیثی شریفی که یکی از کلیدهای مورد رحمت خداوند واقع شدن را نشان می‌دهد: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَهًَْ هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ الْغَاشِیَةِ فِی فَرِیضَهًٍْ أَوْ نَافِلَهًٍْ غَشَّاهُ اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ، وَ آتَاهُ الْأَمِنَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ. ⬅️ هر که همواره هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ الْغَاشِیَةِ را در نماز واجب *یا نافله* بخواند، خداوند در دنیا و آخرت، او را در پوشش رحمت خود قرار می‌دهد و در روز قیامت او را از عذاب آتش امان می‌بخشد. 📚 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۲۲ @justhadis110
⭕️ مناظره‌ی امام رضا (علیه‌السلام) با یحیی بن ضحاک سمرقندی در حضور مأمون در بحث امامت! 💠 حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام: ⬅️ عده‌ای از حضرت رضا علیه‌السلام خواهش کردند که در حضور مأمون در مناظره‌ای در مورد امامت شرکت کند. امام پذیرفت، مجلسی تشکیل شد و «یحیی بن ضحاک سمرقندی» برای بحث با ایشان دعوت شد. 🔹 امام فرمود: «بپرس!» او گفت: «شما بپرسید ای پسر رسول خدا تا ما به سؤال شما افتخار کنیم.» امام فرمود: «ای یحیی! نظر تو درباره کسی که ادعا می‌کند راستگوست ولی به راستگویان، نسبت دروغ‌گویی می‌دهد، چیست؟ آیا چنین کسی راستگو و پیرو دین حق است یا دروغ‌گو؟» یحیی مدتی به فکر فرو رفت و چیزی نگفت. مأمون گفت: «چرا جواب نمی‌دهی؟» یحیی گفت: «سؤالی از من کرد که نمی‌توانم پاسخ دهم.» 🔹 مأمون از حضرت رضا علیه‌السلام پرسید: «منظورتان از این سؤال چه بود؟» امام فرمود: «من از یحیی با کنایه پرسیدم اگر ابوبکر راستگو بوده، پس راویان صادق و راستگو که گفته‌اند ابوبکر بر فراز منبر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله اعلام کرد: «شما مرا امیر خود قرار دادید ولی من بهتر از شما نیستم.» باید این سخن هم راست باشد و اگر این سخن ابوبکر راست است می‌گوییم امیر باید از رعیت بهتر باشد، پس ابوبکر امام نیست. 🔹 همچنین از قول ابوبکر نقل کرده‌اند که گفته است: «من شیطانی دارم که مرا وسوسه می‌کند و من گرفتار او هستم.» اگر ابوبکر راستگوست و این سخن هم راست است، پس نمی‌تواند امام باشد چون شیطان نمی‌تواند در امام تصرف کند و نیز از عمر نقل کرده‌اند که گفته است: «امامت ابوبکر یک کار ناگهانی و بدون مقدمه بود که خداوند ما را از شرّ آن حفظ کرد، پس هر کس این کار را تکرار کند، او را بکشید.» اگر عمر راستگو بود پس امامت ابوبکر به نظر عمر هم صحیح نبوده و اگر دروغ گفته که خودش برای زعامت و رهبری مسلمین لیاقت ندارد.» 🔹 سخن حضرت که به اینجا رسید مأمون آن‌چنان عصبانی و ناراحت شد که بی‌مقدمه فریادی کشید که همه آن عده متفرق شدند. سپس رو کرد به بنی هاشم و گفت: «مگر‌ من نگفتم حضرت رضا علیه‌السلام را شروع کننده بحث قرار ندهید و علیه او جمع نشوید؟ این‌ها علمشان از علم رسول الله است.» 📚 مناقب آل‌ابی‌طالب (ابن شهر آشوب): ج۴، ص۳۵۱ 🔆 ولادت با سعادت امام رئوف آقا علی بن موسی الرضا علیهما السلام بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد... ✳️ متن حدیث شریف: ✅ أَنَّهُ اِنْتَدَبَ لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَوْمٌ يُنَاظِرُونَهُ فِي اَلْإِمَامَةِ عِنْدَ اَلْمَأْمُونِ فَأَذِنَ لَهُمْ فَاخْتَارُوا يَحْيَى بْنَ اَلضَّحَّاكِ اَلسَّمَرْقَنْدِيَّ فَقَالَ سَلْ يَا يَحْيَى قَالَ يَحْيَى بَلْ سَلْ أَنْتَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِتُشَرِّفَنِي بِذَلِكَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا يَحْيَى مَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ اِدَّعَى اَلصِّدْقَ لِنَفْسِهِ وَ كَذَّبَ اَلصَّادِقِينَ أَ يَكُونُ صَادِقاً مُحِقّاً فِي دِينِهِ أَمْ كَاذِباً فَلَمْ يُحِرْ جَوَاباً سَاعَةً فَقَالَ اَلْمَأْمُونُ أَجِبْهُ يَا يَحْيَى فَقَالَ قَطَعَنِي يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَالْتَفَتَ إِلَى اَلرِّضَا فَقَالَ مَا هَذِهِ اَلْمَسْأَلَةُ اَلَّتِي أَقَرَّ يَحْيَى بِالاِنْقِطَاعِ فِيهَا فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ زَعَمَ يَحْيَى أَنَّهُ صَدَّقَ اَلصَّادِقِينَ فَلاَ إِمَامَةَ لِمَنْ شَهِدَ بِالْعَجْزِ عَلَى نَفْسِهِ فَقَالَ عَلَى مِنْبَرِ اَلرَّسُولِ وَلِيتُكُمْ وَ لَسْتُ بِخَيْرِكُمْ وَ اَلْأَمِيرُ خَيْرٌ مِنَ اَلرَّعِيَّةِ وَ إِنْ زَعَمَ يَحْيَى أَنَّهُ صَدَّقَ اَلصَّادِقِينَ فَلاَ إِمَامَةَ لِمَنْ أَقَرَّ عَلَى نَفْسِهِ عَلَى مِنْبَرِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّ لِي شَيْطَاناً يَعْتَرِينِي وَ اَلْإِمَامُ لاَ يَكُونُ فِيهِ شَيْطَانٌ وَ إِنْ زَعَمَ يَحْيَى أَنَّهُ صَدَّقَ اَلصَّادِقِينَ فَلاَ إِمَامَةَ لِمَنْ أَقَرَّ عَلَيْهِ صَاحِبُهُ فَقَالَ كَانَتْ إِمَامَةُ أَبِي بَكْرٍ فَلْتَةً وَقَى اَللَّهُ شَرَّهَا فَمَنْ عَادَ إِلَى مِثْلِهَا فَاقْتُلُوهُ فَصَاحَ اَلْمَأْمُونُ عَلَيْهِمْ فَتَفَرَّقُوا ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَى بَنِي هَاشِمٍ فَقَالَ لَهُمْ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ أَنْ لاَ تُفَاتِحُوهُ وَ لاَ تَجْمَعُوا عَلَيْهِ فَإِنَّ هَؤُلاَءِ عِلْمُهُمْ مِنْ عِلْمِ رَسُولِ اَللَّهِ. @justhadis110
💠 مولی الموحدین امام العارفین سید المتقین امیر المؤمنین رکن الاولیا عماد الاصفیا غالب کل غالب اسد الله غالب علی بن ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ المؤمنُ نفسُه مِنه في تَعَبٍ و النّاسُ مِنه في راحةٍ. ⬅️ نفْس مؤمن از او در رنج است، اما مردمان از وى آسوده‌اند. 📚 خصال (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۱۰ @justhadis110
✳️ تکراریست اما تکرارش را دوست دارم: 💠 امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا عليهما السلام: ✅ مَن لم یَقدِرْ على ما یُکَفِّرُ بهِ ذُنوبَهُ فَلْیُکثِرْ مِنَ الصَّلاهِ على محمّدٍ وآلِهِ فإنّها تَهدِمُ الذُّنوبَ هَدماً. ⬅️ هر که نمى‌تواند کارى کند که به سبب آن گناهانش زدوده شود بر محمّد و خاندان او بسیار صلوات فرستد؛ زیرا صلوات گناهان را ریشه کن مى‌کند. 📚 امالی (شيخ صدوق): ص۱۲۳ 🔆 ولادت با سر سعادت امام رئوف حضرت رضا علیه السلام بر خیل بی‌شمار شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إيّاكَ أن يَنزِلَ بكَ المَوتُ و أنتَ آبِقٌ مِن ربِّكَ فی طَلَبِ الدُّنيا. ⬅️ مبادا مرگ در حالى به سراغت آيد كه تو از پروردگارت در طلب دنيا گريخته باشى! 📚 غررالحكم (تمیمی آمدی): ح ۲۳۹۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ في صِفَةِ الأنبياءِ: كانُواقَوما مُستَضعَفِينَ، قدِ اختَبرَهُمُ اللّه ُ بالمَخمَصَةِ، وابتَلاهُم بالمَجهَدَةِ، وامتَحَنَهُم بالمَخاوِفِ، ومَخَضَهُم بالمَكارِهِ... ولَقد دَخَلَ موسَى بنُ عِمرانَ ومَعهُ أخُوهُ هارونُ علَيهِما السّلامُ على فِرعَونَ وعلَيهِما مَدارِعُ الصُّوفِ، وبأيديهِما العِصِيُّ... ولَو أرادَ اللّه ُ سبحانَهُ لأنبيائهِ حَيثُ بَعَثَهُم أن يَفتَحَ لَهُم كُنوزَ الذِّهْبانِ، ومَعادِنَ العِقْيانِ، ومَغارِسَ الجِنانِ... لَفعَلَ، ولَو فَعَلَ لَسَقَطَ البَلاءُ، وبَطَلَ الجَزاءُ... ولكنَّ اللّه َ سبحانَهُ جَعَلَ رُسُلَهُ اُولي قُوَّةٍ في عَزائمِهِم وضَعَفةً فيما تَرَى الأعيُنُ مِن حالاتِهِم، مَعَ قَناعَةٍ تَملَأُ القُلوبَ والعُيونَ غِنىً، وخَصاصَةٍ تَملَأُ الأبصارَ والأسماعَ أذىً. ⬅️ در وصف پيامبران عليهم السلام فرمود: آنان مردمى به ظاهر ناتوان بودند كه خداوند آنها را با گرسنگى آزمود و به سختى‌ها مبتلايشان فرمود و با ترس و هراس‌ها امتحانشان نمود و در بوته ناملايمات زير و روشان كرد... موسى بن عمران به همراه برادرش هارون، عليهم السلام در حالى نزد فرعون رفتند كه لباس پشمين برتن و عصاى چوبين در دست داشتند... 👈 و اگر خداوند سبحان، آن گاه كه پيامبرانش را برانگيخت، مى‌خواست گنجينه‌هاى طلا و زر ناب و باغ‌هاى پر درخت را به رويشان بگشايد... هر آينه اين كار را مى‌كرد 👈👈 و اگر چنين مى‌كرد، آن گاه آزمايش از ميان مى‌رفت و پاداش منتفى مى‌شد... اما خداوند سبحان فرستادگان خود را صاحب اراده‌هايى استوار قرار داد و از نظر حالات ظاهريشان فقير گردانيد، امّا توأم با قناعتى كه دل‌ها و چشم‌ها را از بى‌نيازى مى‌آكند، و نيازمندى و فقرى كه چشم‌ها و گوش‌ها[ی ظاهربین] را از ناراحتى لبريز مى‌سازد. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): ص ۲۹۱ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ، ويُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ، ويَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ، ويُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ، ويُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ. ⬅️ پس [خداوند] رسولان خود را در ميان مردم برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند 👈 عهد الهى را كه در *فطرتشان* نهاده است، بگزارند 👈 و نعمت *فراموش* شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه‌هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه‌هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): ص۴۳ @justhadis110
💠 حضرت امام رضا علیه السلام: ✅ مَا أَحْسَنَ اَلصَّمْتَ لاَ مِنْ عِيٍّ وَ اَلْمِهْذَارُ لَهُ سَقَطَاتٌ. ⬅️ چه نیکوست آن خاموشی که از روی درماندگی نباشد و برای پُر گو لغزش‌هاست. 📚 اختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۳۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام: ✅ مَن يَكسِبْ مالاً مِن غَيرِ حَقِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ أجرِهِ. ⬅️ هر كس مالى را به ناحق كسب كند، آن را در راهى خرج كند كه اجرى نداشته باشد. ✅ كَثرَةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تُنشِئُ الذُّنوبَ. ⬅️ فراوانى مال و ثروت، دل‌ها را تباه مى‌كند و گناهان را پديد مى‌آورد. ✅ حُبُّ المالِ يُوهِنُ الدِّينَ، و يُفسِدُ اليَقينَ. ⬅️ مال دوستى، دين را سست و يقين را تباه مى‌كند. 📚 منابع: الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۸ عیون الحکم (لیثی واسطی): ج۱، ص۳۹۰ غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۴۸ @justhadis110
💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ أمَرَنا رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله أن نَدفِنَ مَوتانا وَسطَ قَومٍ صالِحينَ؛ فإنّ المَوتى يَتأذّونَ بجارِ السَّوءِ كما يَتأذّى بهِ الأحياءُ. ⬅️ رسول خدا صلى الله عليه و آله به ما دستور داد مردگانمان را ميان مردمانى صالح به خاك بسپاريم؛ زيرا مردگان نيز همچون زندگان از همسايه بد رنج مى‌برند. 📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۵۹۹ @justhadis110
💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام خطاب به حارث همدانی: ✅ و أكثِرْ ذِكرَ المَوتِ و ما بعدَ المَوتِ، و لا تَتَمَنَّ المَوتَ إلّا بشَرطٍ وَثيقٍ. ⬅️ مرگ و پس از مرگ را فراوان ياد كن و هرگز آرزوى مرگ مكن، مگر با شرطى استوار. 💠 حضرت در سخن ديگری از جمله اين شروط استوار را چنين بيان می‌دارند: ✅ لمّا سُئلَ عنِ الاستِعدادِ للمَوتِ: أداءُ الفَرائضِ، واجتِنابُ المَحارِمِ، والاشتِمالُ علَى المَكارِمِ، ثُمّ لايُبالي أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَيهِ. واللّهِ، مايُبالي ابنُ أبي طالبٍ أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَيهِ. ⬅️ در پاسخ به اين سؤال كه آماده شدن براى مرگ به چيست؟ فرمود: به جاى آوردن واجبات و دورى كردن از حرام‌ها و داشتن خوى‌ها و خصلت‌ها و صفات نيك. با رعايت اين امور، ديگر آدمى را چه باك كه او به سراغ مرگ رود يا مرگ به سراغش آيد. سوگند به خدا، كه پسر ابى‌طالب را باكى نيست كه خود به سراغ مرگ رود يا مرگ به سراغ او آيد. 📚 منابع: نهج‌البلاغه (سيد رضی):‌ ص۴۵۹ امالی (شيخ صدوق):‌ ج۱، ص۱۱۰ @justhadis110