eitaa logo
`کَـــهْـــرُبـــٰآ`
50 دنبال‌کننده
145 عکس
67 ویدیو
0 فایل
⁦🖋️⁩مطالب ناب عرفانی ⁦🖋️⁩سخنان حکیمانه ی بزرگان ⁦🖋️⁩تحلیل های روز جامعه ⁦🖋️⁩احادیث و آیات قرآن ⁦🖋️⁩پاسخ به برخی شبهات ⁦🖋️⁩علوم روز و حوزوی ‹کَــشْکُول› 📞ارتباط با مدیر؛ @hasansadra
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️لابد پیرمرد نذر داشته هرسال برای آقاجان زنجیر بزنه 😭😭😭😭 ۶۰ ثانیه @kahroba110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چی شد ناصرالدین شاه غش کرد⁉️ 🔸گفت من شاهم میفهمم که......😭😭 ۶۰ثانیه @kahroba110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کرامت امام حسین(ع) 🔸متصدی مقبره استر و مردخای (همدان) 🔹ارادت ایشان نسبت به امام حسین(ع) 🔸مصاحبه کوتاه با آقای نجات رسد ✅ @kahroba110
🔹چه مردانی، چه مجاهدانی و چه آزاد مردمانی که آرزوی تحقق همچین انقلابی را داشتند و خود را فدای وطن کردند 🔸ای کاش ماهم کمی مجاهدت آنان را داشته باشیم😔 @kahroba110
❣وقتی نخواهی به چیزهایِ منفی فکر کنی ، وقتی روزت را با چند صفحه کتاب شروع کنی ، وقتی برای خودت هدف داشته باشی ؛ می شوی یکی از همان آدم هایِ خوبی که جهان را زیباتر می کنند ، همان ها که از وجودشان انرژیِ مثبت به فکر و روان ِ آدم ها نفوذ می کند و با نگاه و کلامشان حالِ دیگران را خوب می کنند . مثبت که نگاه کنی ؛ همه چیزِ دنیا خوب پیش می رود ، آدم ها ، همه شان خوب اند ، و هیچ مشکلی لاینحل نیست ! مثبت که نگاه کنی ؛ مهم نیست که امروز چه روزی ست ، که چندشنبه است ، تو آرام و مهربان و عاشقی ؛ عاشقِ زمین ، عاشقِ هوا ، عاشقِ تمامِ آدم ها ... و جهان ، پنجره ایست که از افکارِ تو باز می شود ، بخواه که خوب ببینی ، بخواه که خوب باشی ، بخواه که حالِ زمین و زمانت خوب باشد _لطفا به ما بپیوندید__ @kahroba110
🔴 از ظرافت های تربیت(قسمت اول) 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی 🔸"وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا" (ﻭ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﺯ ﺭﻭی ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ، ﺑﺎﻝ ﻓﺮﻭتنیﻓﺮﻭﺩ ﺁﺭ ﻭ ﺑﮕﻮ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻛﻮﺩکی ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺣﻤﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(اسراء٢٤) 💠 یکی از موضوعات مهمی که قرآن کریم به آن پرداخته مسئله شکل‌گیری شخصیت انسان بر اساس تربیت است. از همین روی دستور به دعای خاص در حق والدین به جهت تربیت فرزند می دهد "وقل رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا" 🔸 اگر انسان در دامن خانواده و یا در محیط خاصی رشد کند و اوصافی در او به شکل تربیت در آید، این تربیت در انسان در همه جا به همان شکلی که تربیت یافته خود را نشان می دهد. مثلاً انسان هایی که از پدر و مادر خود لجوج بار آمده‌اند در برابر همگان و حتی پیامبران خدا نیز لجاجت می‌کنند. و یا کسانی که در خانه گونه‌ای تربیت می‌شوند که نصیحت نمی‌ شنوند و منطق نقدپذیری ندارند و جدال را بر نمی تابند نصیحت و جدال احسن انبیا و کتب آسمانی را نیز نمی پذیرند؛ زیرا تمام کتب آسمانی و قرآن کریم عمده اش مواعظ و حکمت و جدال است، همان چیزی که تربیت شخص بر نپذیرفتن آن است. حسن ز بصره بلال از حبش صهیب از روم زخاک مکه ابوجهل این چه بوالعجبی است 🔴 گستره تربیت منافقانه 🔸کسانی که تربیت شان در جامعه نفاق و جبهه منافق شکل گرفته و با دروغ و دغل بزرگ شده‌اند ودر نتیجه شخصیت دوگانه ای یافته اند برای این اشخاص جامعه خودی و غیر خودی فرقی ندارد. افراد منافق که با نفاق بزرگ شده اند همان گونه که با مومنان ناراست اند با دوستان خود نیز چنین هستند. "وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ" ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ ، ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ [ ﺳﺮﺍﻥِ ﺷﺮﻙ ﻭ نفاق ] ﺧﻠﻮﺕ ﮔﺰﻳﻨﻨﺪ، ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ [ ﺑﺎ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ .(بقره١٤) ◽️این سخن منافق به دوستانش که ما با شماییم نیز از روی صداقت نیست چرا که تربیت منافق بر اساس نیرنگ است و لذا همین انا معکم نیز دروغ است. 🔴تصویر قرآن از تربیت منافقانه 🔸قرآن در خصوص تربیت منافقانه می فرماید: منافقان به برادران کافر خویش اگر چه قول وحدت و نصرت می‌دهند اما همین نیرنگ است "أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلَا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّكُمْ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ" ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎنی ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻔﺎﻕ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ، ﻧﺪﻳﺪی؟ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻛﺎﻓﺮﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﻳﺎﺭﺗﺎﻥ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻣﺎ ﻫﻢ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﻴﻢ، ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﻓﺮﻣﺎﻥ کسی ﺭﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺷﻤﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﻢ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺟﻨﮕﻴﺪﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭی ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍهی ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻨﺪ .(حشر١١) خداوند نه از باب اخبار غیبی بلکه بر اساس قواعد تربیت و قوانین طبیعت پرده از حقیقت آنان بر می دارد: لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِن قُوتِلُوا لَا يَنصُرُونَهُمْ وَلَئِن نَّصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ ﺍﮔﺮ [ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﻭﻧﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺭی ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻳﺎﺭی ﺩﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﮔﺮﻣﺎﮔﺮم ﺟﻨﮓ ﭘﺸﺖ ﻛﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺰﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻳﺎﺭیﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(حشر١٢). 🔴اینکه تربیت از کجا اغاز می شود و در کجا اوج می گیرد و کجا به انجام می رسد از ظریف ترین مباحث تربیت در قرآن کریم است. 👌ادامه دارد... 🖋 آیت‌الله غلامعباس هاشمی همدانی @kahroba110
🔴 ظرافت های تربیت(قسمت دوم) 👌استاد غلامعباس هاشمی 🔸اغاز تربیت از دیدگاه قرآن کریم 🔰وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا ﻭ ﻧﻮﺡ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎقی ﻣﮕﺬﺍﺭ (نوح٢٦) 💠این نفرین اگر چه ظاهرش بخشی از داستان جناب نوح و قوم اوست اما باطنش مانند تمام داستان هدایت گرانه و اصلاح گرانه است. نفرین انبیا بر اساس آرام کردن کینه و رام کردن خشم نبوده چرا که انبیا با مقام عصمت وجودی از چنین اعمالی به دور هستند. از همین روی نوح نبی دو دلیل برای نفرین خود داشت که به محضر خدای سبحان بیان می کند: إِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا ﻛﻪ ﺍﮔﺮ تو ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎقی ﮔﺬﺍﺭی، ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ فرزندانی ﺑﺪﻛﺎﺭ ﻭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ زاد و ولد نمی کنند.( نوح٢٧) فلسفه نفرین در کلام نوح این است که اولا این قوم اگر در روی زمین بمانند بندگان دیگر را نیز گمراه می کنند. ثانیا گذشته از گمراهی دیگران، از جهت زاد و ولد نیز جز فرزندانی فاجر و کافر به دنیا نمی آورند. تبیین فلسفه نفرین به این بیان، نشان گر این است که عقیده و باور نیز از طریق نسل به فرزندان منتقل می شود. همانطور که صفات و اخلاق پدر و مادر به فرزندان بصورت موروثی قابل انتقال است. البته این به این معنی نیست که همه باور ها یا همه اوصاف بوسیله نسل منتقل می شود چرا که خلقت همه انسان ها با فطرت خداجویی و ایمان دوستی است چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: « کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ وَ یُمَجِّسَانِه (هر نوزادی بر اساس فطرت متولّد می شود ، پس والدین او وی را یهودی و نصرانی و مجوسی می کنند.» (بحار الأنوار ، ج ۵۸ ،ص۱۸۷ ) اما غرض این است که طبق آیات سوره مبارکه نوح و احادیث معتبر، باور ها و عقاید نیز گاهی از طریق نسل به فرزندان منتقل می شوند. و این از آیات علمی قرآن کریم در باب دانش ژنتیک نیز می باشد. ◽️گاهی این انتقال در عقاید و اخلاق به اندازه ای قوی است که قرآن کریم به ملاحظه اینکه هر صفت رذیله و هرنوع گمراهی، از وسوسه ها و نیرنگ های شیطان آغاز می شود و به فرزندان منتقل می گردد، مشارکت شیطان در زاد و ولد انسان ها را مطرح می کند واسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتک و أَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا (ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺗﻮﺍنستی ﺑﺎ ﺁﻭﺍﺯﺕ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ، ﻭ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺭﻩ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻫﺎﻳﺖ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﻥ ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺷﺮﻳﻚ ﺷﻮ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺑﺪﻩ ﻭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﺯ ﺭﻭی ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ . اسرا ٦٤) ◽️شیطان قبل از زاد و ولد از طریق عقاید و رسوخ اوصاف فاسد در والدین و در حین عمل زناشویی از طریق زنا و یا خیال های ناپاک و بعد از آن از راه منع والدین از تربیت الهی فرزند و غافل کردن آنها از وظایفشان، در اولاد آدمیان و اخلاق و باور های آنان شرکت می کند. 🔴نگاهی تربیتی به یک حدیث نبوی پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند: اَلشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّه وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ (خوشبخت در شکم مادرش خوشبخت و بد بخت در شکم مادرش بد بخت شده است) 🔸این حدیث نورانی را شیخ صدوق اعلی الله درجاته در کتاب التوحید نقل نموده و برخی از متکلمان در کلام در مساله جبر و اختیار مطرح کرده اند و مرحوم محقق خراسانی صاحب کفایه نیز در مساله اتحاد طلب و اراده مطرح نموده و از حدیث، سعادت و شقاوت ذاتی انسان ها را استفاده نموده است که مورد ایراد اهل علم واقع شده است. از این حدیت می توان اصلی تربیتی نیز استفاده کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ که تربیت و در نتیجه شکل گیری شخصیت انسان ها از همان شکم مادر آغاز می شود. پدران و مادران باید بدانند هر چه در تصحیح عقاید و اخلاق خود بکوشند میوه سعیشان را در اولاد خود خواهند چید و هر چه در این جهت تسامح نمایند خصوصا در دوران باروری نطفه در رحم مادر، ممکن است سستی ها و کاستی ها را در وجود فرزندان خود مشاهده نمایند. خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج آیت الله غلامعباس هاشمی همدانی @kahroba110
🔴 ظرافت های تربیت(قسمت سوم) 👌 استاد غلامعباس هاشمی 💠 موضوع تربیت، از مباحث نظری و عملی اخلاق جدا است. درک این مطلب بینش و دانش ما را در امر تربیت بالا می برد و وظیفه مان را در برابر تربیت خود و خانواده و فرزندان و جامعه روشن تر می کند. 🔸این که این کار ناپسند است و آن کار پسندیده و این کار ثواب دارد و آن کار عقاب دارد اینها در حوزه اخلاق بحث می‌شوند و فلسفه و بعد نظری آن نیز در فلسفه اخلاق مورد بحث قرار می‌گیرد. اما بخشی از زیربنای اخلاق به تربیت مربوط است که تربیت اخلاقی نام می گیرد. و آن این است که چگونه به افعال اخلاقی میل پیدا کنیم و چگونه از بدی ها و ناپسند ها برهیم و اجتناب کنیم. در بسیاری از آیات قرآن موضوعات اخلاقی مطرح شده و از نگاه فلسفه اخلاق نیز بدان توجه شده است. وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا ﻭ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺑﮕﻮ : ﺳﺨﻨﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺩشمنی ﻭ ﻧﺰﺍﻉ ﻣﻰ ﺍﻓﻜﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍی ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩشمنی ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ .( اسراء ٥٣) در این آیه شریفه سخن این است که از سخن کینه توزانه و فتنه انگیز خودداری کنید. این اخلاق است اما این که چرا خودداری کنیم؟ زیرا سخنان ناپسند و فتنه انگیز، وسوسه شیطان است و می‌خواهد اول شما را از عدالت و انصاف در گفتار خارج کند سپس با کینه و نفاق و فتنه، وحدت شما را بشکند و با اختلاف، جامعه الهی و انسانی را نابود کند. این هم فلسفه اخلاق است. سوال مهم این است که چه کنیم تا وسوسه های شیطانی را از میان ببریم و گرفتار سخن فتنه انگیز نشویم و از ما سخنان ناپسند مانند دروغ و غیبت و استهزا صادر نشود ؟ این تربیت اخلاقی است. تربیت از نگاهی در واقع انتقال مهارت های ساختن شخصیت اخلاقی و اعتقادی است. این چیزی است که در فهم آن و ایجاد تربیت الهی نیازمند قران کریم هستیم. 🔴 تربیت اخلاقی اولین مرحله اش در وجود یک شخص از معرفت آغاز می گردد. قرآن کریم در موضوع تربیت، روی مسئله معرفت تاکید فراوان دارد. عمده بد اخلاقی های انسان را به مسئله جهل نسبت می دهد. در خصوص قوم لوط که گرفتار تمتع از همجنس شدند چنین می فرماید: أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُون النِّسَاءِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺭﻭی ﻣﻴﻞ ﻭ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺁﻣﻴﺰﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟ ﺑﻠﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﻫﺴﺘﻴﺪ.(نمل ٥٥) قوم موسی گفتند تو ما را به مسخره گرفتی؟ موسی فرمود مسخره کردن از روی نادانی است: وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﺯﻣﺎنی ﻛﻪ ﻣﻮسی ﺑﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﮔﺎﻭی ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﻛﻨﻴﺪ ، ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻣﻰ کنی؟ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻰ ﺑﺮم ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﻢ .(بقره ٦٧) 🔸بطور کلی قرآن هر سخن لغوی را به جهل نسبت می دهد: وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺍی ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭی ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﺮﺍی ﻣﺎ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ، ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﺷﻤﺎ [ ﺳﻠﺎم ﻣﺘﺎﺭﻛﻪ ] ، ﻣﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ .(قصص٥٥) 🔸معرفت نظری ◽️این است که شناخت ما از آثار مادی و معنوی افعال اخلاقی کافی باشد وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ (حجرات١٢) آیه شریفه این شناخت نظری را ایجاد می کند که وقتی ما غیبت کسی را می کنیم ابتدا شخصیت او را پیش خود کشته ایم و با سبعیت و درندگی مشغول جویدن شخصیت او هستیم. ◽️شناخت عملی: شناخت عملی این است از نزدیک صاحبان اخلاق خوب و بد را ببینیم مثلا اگر می خواهیم زشتی ظلم را بفهمیم زندگی و عاقبت یک ظالم را ببینیم و یا وضع مسخره گر و جایگاه اجتماعی او را ببینیم یا روان نا آرام ریاکاران را مشاهده کنیم. زاهد غرور داشت سلامت نبرد راه رند از ره نیاز به دارالسلام رفت این دو شاخه معرفت، اولین قدم در تربیت اخلاقی هستند. و متربی را کمک می کنند تا از امور ناپسند اخلاقی دوری گزیند و به امور پسندیده رغبت نشان دهد. 🖋 آیت الله غلامعباس هاشمی همدانی @kahroba110
🌹هفده شهریور، از ایام الله است... ♦️یادتان نرود که ما یک ۱۷ شهریور داشتیم. ۱۷شهریور از «ایّام الله» است. و باید یادمان نرود این را. آن قدر شهید دادیم و آن قدر خون دادیم ما آن روز و در مقابل اجانب و در مقابل وابستگان به اجانب. قیام کردند ملت ما و خونشان ریخته شد، لکن پیروز شدیم... ( امام خمینی(ره) | ۱۷ شهریور ۵۸ ) ◼️این جنایت توسط همان افراد و رژیمیست که الآن برخی ها دایه دار مظلومیت و روشنفکری آن هستند ❗️ماهم مثل سلیمان صرد خزایی ها نباشیم که گاه یک منزل جلو و گاه یه منزل عقب باشیم @kahroba110
🔹 اگر در فرانسه آزادی بیان هست 🔸 چرا جنبش ، جلیقه زرد ها را سرکوب میکنند⁉️ @kahroba110
🔹نقدی بر نطق میان‌دستور دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو فراکسیون اهل‌سنت مجلس/ چهارشنبه 19 شهریور 1399. 🔸 لطفاً حتماً بخونید و نشر بدید 🔻🔻🔻🔻🗞 ✍نماینده اهل سنت در مجلس شورای اسلامی، پاکستان و عراق را به‌عنوان دو کشوری معرفی می‌کند که اقلیت مذهبی در این دو کشور توانسته‌اند در رأس هرم قدرت کشورشان قرار بگیرند و این دو کشور را الگوی ایران اسلامی معرفی می‌کند‼️ اما ایشان باید به چندین سؤال پاسخ دهد تا با شفافیت بیشتری مسأله ریاست جمهوری اهل سنت در کشور مورد مداقه علمی قرار بگیرد. ✅1. در کشورهایی همچون عربستان، ترکیه و مصر اقلیت شیعه، به هیچ‌عنوان اجازه ندارند در رأس ساختار قدرت قرار بگیرند، چگونه‌ است که جناب نماینده از این سه کشور مدعی ام‌القری نام نبرده و پاکستان و عراق را به عنوان الگو معرفی می‌کند⁉️ ✅ 2. در نقطه مقابل در کشوری همچون بحرین که شیعیان اکثریت جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اقلیت بر اکثریت حکومت می‌کند و تئوکراسی جایگزین دموکراسی شده است❗️چرا این نماینده و هم‌فکران او حتی یک‌بار در مقابل استکبار پادشاهی بحرین لب به سخن نگشوده‌اند و دموکراسی را به فراموشی سپرده‌اند.⁉️ ✅ 3. کشور پاکستان از بدو تأسیس خود و سپس در ادامه مدیریت حاکمیتی خود، مدیون جریان‌های شیعی است، چنانچه محمدعلی جناح (مؤسس پاکستان) و خاندان بوتر، همگان شیعی بوده‌اند و آنان در استقلال‌یافتن پاکستان از هند و سپس در سال‌های شکوفایی پاکستان نقش بسزایی داشته‌اند، معلوم است در هر سرزمینی، بنیان‌گذران سیاسی آن در مدیریت کشور نقش خواهند داشت، در حالی‌که در تأسیس انقلاب اسلامی ایران و در طول هشت‌سال دفاع مقدس اقلیت مذهبی این کشور نقش حداقلی داشته‌اند؛ ازاین‌رو سهم‌خواهی قدرت میان این اقلیت در سطح ریاست قوه مجریه امری غیرمعمول است⁉️ ✅ 4. از سوی دیگر جریان‌های سیاسی اهل سنت دیوبندی پاکستان، بر چنین باورند که از عالی‌ترین تا میانه‌ترین مسؤلیت‌های کشور مختص اهل سنت است و شیعیان باید در پایین‌ترین جایگاه سیاسی قرار بگیرند. بر این اساس از زمان ریاست جمهوری سردار ضیاء الحق در سال 1977 تاکنون جریان‌های شیعه همیشه در انزوای سیاسی بوده‌اند و بیشترین خشونت مذهبی علیه شیعیان پاکستان در این 40 سال اخیر اتفاق افتاده است؛ خاندان بوتو نه به خاطر مذهب بلکه به خاطر قدرت قبیلگی توانسته‌اند در رأس قدرت قرار بگیرند و در غیر این مورد شیعیان پایین ترین جایگاه سیاسی در پاکستان را داشته و دارند! در حالی‌که شیعیان 41 میلیون نفر از جمعیت پاکستان را به خود اختصاص داده‌اند❗️از سوی دیگر در ایران اسلامی شایستگان اهل سنت در مناصبی همچون سفارت، فرمانداری و برخی مسئولیت‌های کلان حاکمیتی حضور مؤثر داشته‌اند و انقلاب اسلامی نیز به این قشر تحصیل‌کرده و فاخر احترام ویژه‌ای قائل است. این نماینده باید ایران را الگوی پاکستان معرفی کند، نه برعکس⁉️ 🔺🔺🔺🔺🔺 @kahroba110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کار زیبای مصطفی نوروزی 🔸هرمحله ، یک مطالبه گر 🔹توانست با پیگیری هایش مشکلات محله ی کوشکک شیراز رو برطرف کنه ✅ پیشنهاد ادمین _ لطفاً به ما بپیوندید______ @kahroba110
🔹آخوند خراسانی غرق در درس و مطالعه بود که ناگهان نامه‌ای رشته افکارش از هم گسست و اشک از دیدگانش روان ساخت، فرزندخردسالش دیده از جهان فرو بسته بود. پس نامه‌ای به پدر نوشت و از او درخواست کرد که همسر داغدارش را به نجف بیاورد. ملا حسین همراه عروسش به نجف آمد و خود مدتی در نجف ماند و پس از زیارت اماکن مقدس، به مشهد برگشت. 🔸داغ مرگِ فرزند اندک اندک از ذهن اخوندو همسرش محو می شد. زن و مرد جوان در انتظار تولد فرزندی دیگر روزشماری می کردند. اما باز هم، مصیبت بر خانه سایه افکند. فرزند، قبل از تولد مرد و بچه مرده به دنیا آمد. همسرش نیز پس از مدتی بیماری از دنیا رفت. داغ مرگ همسر، آتش به جانش افکند. تاب مقاومت نداشت. مرگ همسر و دو فرزند کمر طاقتش را در جوانی خم کرد. تنها حرم حضرت علی و دامن پر مهراشک توانست قامتش را راست کند. گلشن ابرار ج1 ص432 @kahroba110
قشون کشی ضد انقلاب و جریان لیبرال و حمایتشون در مورد چاقوکشی ها و قمه کشی های خیابانی، بیشتر مارو به این فکر میندازه که چه فتنه ای در کاره که از الآن دارن ، آماده سازی میکنن⁉️ @kahroba110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ با فاصله--- بهترین سوس مااااس زمان: ۱۵ ثانیه _با نشر مطالب، ازما حمایت کنید_ @kahroba110
✍رسول خدا(ص)فرمودند: اگر درختان قلم و درياها مركب و جنيان حسابگر و آدميان كاغذ ؛ نميتوانند فضائل علے بن ابی طالب را بشمارند. شكی نيست كه فضيلت‏ها و حالات او را از نظر شرف و کمال جز خدای سبحان و رسولش نميداند ... 📚 ارشاد القلوب جلد۲ علی دلدارِ ربّ العالمین است تمامِ عشقِ خَتم المُرسلین است پیامِ صاحبِ قرآن همین است فقط حیدر امیرالمومنین است 💠: 🌷 🍂🌸🍂 @kahroba110 🍃🍂🌸🍃🍂🌸
#عقلی.mp3
7.3M
۴؛ تحریف ناپذیری قرآن ادله عقلی نفی تحریف جلسه پنجم دوشنبه ۱۳۹۹/۵/۱۳ رشته تفسیر و علوم قرآنی @alafzal1400
‌عالمی را پرسیدند: خوب بودن را کدام روز بهتر است؟ عالم فرمود: یک روز قبل از مرگ دیگران حیران شدند و گفتند: ولی زمان مرگ را هیچکس نمیداند! عالم فرمود: پس هر روز زندگی را روز آخر فکر کن و خوب باش شاید فردایی نباشد! 👤علی اکبر دهخدا @kahroba110