سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#استاد_فلاح
شب دوم
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 5⃣ #بخش پنجم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
6⃣ #بخش ششم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰سه ساحت حضور کلام انقلابی
در باب کلام با همین تعریفی که گفته شد، سه ساحت #اندیشه، #دانش و رشته تخصصی و #پویش_اجتماعی را میتوان رؤیت کرد که متأسفانه در محیط علمی، خود این تفاوت را به خوبی نمیشناسیم، حضرت آقا در نشستهای راهبردی که خود متولی آن بودند، چهار عرصه را به عنوان عرصههای پیشرفت مطرح کردند که این عرصه را به ترتیب از شماره 4 به پایین عنوان میکنم.
عرصه چهارم معنویت بود که رهبر انقلاب هدف را همین عرصه بیان کردند، عرصه سوم زندگی است که به فرموده ایشان روح تمدن اسلامی است، البته قبل آن توضیح میدهند که اگر پیشرفت را به عنوان هدف در نظر بگیریم، پیشرفت هدف خواهد بود و علم و هنر، صنعت و تاریخ اجتماعی سخت افزار تمدن و نرم افزار آن سبک زندگی است.
عرصه دوم پیشرفت را علم عنوان کردند، در این باره هم که اهمیت آن را زیاد تئوریزه کرده بودند و در بیاناتی میفرمودند که در طی این سالها، تمام راههای پیشرفت را بررسی کردیم و دیدیم که تمام این راهها از راه تولیدعلم عبور میکند و این خیلی جالب است، یعنی تولید علم نقطه عزیمت حرکت پیشروانه جامعه است، یعنی اگر شما به یک تمدن شکوفا میاندیشید، بایستی به تولید علم، به صورت قاطع و بیبدیل بیأندیشید.
اما رهبر انقلاب درباره اولین عرصه فرمودند: نخستین عرصه پیشرفت، عرصه فکر است، یعنی فکر، علم، زندگی و معنویت.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 9⃣سال ۱۳۴۱ یک #روحانی_جامعالشرایط که در مکارم و ارزشهای والای او جای س
💠سلسله جستارهای #راه_امام
🔟شما اینها را با امام #مقایسه کنید. این #فاصله را، فاصلهی زمین و آسمان بگوییم؟ فاصلهی بین #انسانهای_معمولی با #پیغمبران بگوییم؟ این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ أصلاً فاصلهی معنوی بین #امام و #سایر_علما را چگونه میشود ترسیم کرد و چه کسی را میشود در این زمینهها با امام مقایسه کرد؟ أصلاً شخصیت امام یک چیز عجیب و واقعاً استثنایی است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان میکنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمیتواند پرواز کند.
#امام_خامنهای_۷۲_۰۲_۲۷
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
خلاصه:
https://eitaa.com/fvtt_ir/239
جلسه2⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه دوم
🗓1397/10/20
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه دوم
🗓1397/10/20
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 6⃣ #بخش ششم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
7⃣ #بخش هفتم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰#تفکیک_دانش_و_اندیشه:
خب این دو[اندیشه و دانش] چگونه، از هم تفکیک میشوند؟ اساسا فکر میکنم که در فرهنگ ما تفکیک این دو سخت باشد، در جامعه علمی ما هم تفکیک این دو از یکدیگر سخت است، متأسفانه در تجربههای حیات روبه تعالی خودمان نتوانستیم که این دو را به خوبی از یکدیگر تفکیک کرده و نقش هر دو را ببینیم، الان فرصت نمیشود تا توضیح دهم که اندیشه چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است و دانش چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است، اما نشناختن این، آثار بسیار بدی دارد، یعنی یکی از آبشخورهای روکود در تولید علم تمدن گرا را همین میدانم که در تفکیک بین اندیشه و دانش موفق نبوده و انجام ندادهایم.
کلام را در چهره یک اندیشه میتوان مشاهده کرد، همچنین در چهره یک رشته تخصصی با ادبیات خاص و دیسیپلین سخت گیرانه علمی، روند کند تعریف مسأله، تجمیع دیتا و منابع و چکش کاری و خلق یک نظریه و فرضیه به عنوان یک رشته تخصصی و دانش میتوان دید و به عنوان یک پویش اجتماعی نیز میتوان مشاهده کرد.
آن چهار ساحتی که گفته شد از همین سه چهره تغذیه میکند؛ کلام به عنوان یک اندیشه میتواند یک پارادایم معرفتی در محیط علمی باشد و این واقعیت دارد، یعنی واقعا این گونه است.
الان فیلسوف، ادیب، فقیه و اخلاقی، همه از یک پارادایمی در محیط فکر شیعی تغذیه میکنند، این همان اندیشهای است که معاد و واقعیت گرایی در آن وجود دارد، آن پارادایم و بستر نظری که در همه علوم حضور دارد، بسیار سرنوشت ساز است و به اصطلاح باعث میشود که مسألهای را مسأله بدانید، آن پارادایم سبب میشود که چیزی را روش حل و برخی امور را دیتا و پیش فرض و مبنا بدانید، از این رو بسیار سرنوشت ساز است، خب چه کسی به این مهم میپردازد، بنابراین بایستی به این مسأله توجه شود.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 🔟شما اینها را با امام #مقایسه کنید. این #فاصله را، فاصلهی زمین و آسمان
💠سلسله جستارهای #راه_امام
1⃣1⃣#امام تنها و به تنهایی یک #امت - «إن ابراهیم کان أمة» - خودش تنها یک امّت بود؛ با شکوه تنهایی یک تکدرخت، در یک کویر لَمیَزرَع که بر توفانها و شنها و آفتابهای داغ و سوزان و تشنگیها و بیآبیها پیروز میشود و فضا را سرسبز و معطّر میکند، ایستاد.
#امام_خامنهای_۶۳_۰۹_۰۳
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣2⃣#یادداشت بیست و سوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم
4⃣2⃣#یادداشت بیست و چهارم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش هفتم
💠#خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
1⃣ دعوت حضرت امام از روحانیت برای #حضور_در_متن_مسائل و مشکلات
🔸 حضرت امام دانشمندان اسلامی را به امتداد بخشی به دانشهای دینی دعوت نمود و راه آن را حضور فعال و مسئولانه #روحانیت در متن این مسائل و مشکلات ببیند
🔸حضرت امام ره در #منشور_روحانیت:
«ما بايد بدون توجه به غرب حيلهگر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامى كه فقه در كتابها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست.
و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه #اجتهاد_مصطلح براى #اداره_جامعه كافى نيست.
حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند. چه بسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهاى آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هم اكنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.»
🔸 این خیلی مهم است که روحانیت باید درون مسئله زندگی کند؛ باید آن مسئله، مسئلهی خودش بشود، والا با کارهای پژوهشی سفارشی چیزی از آب در نمیآید. هرکسی کار اساسی کرد وضعیتش اینطور بود ، تمام وجودش را بسیج کرد به یک مسئلهی عمیق جواب داد، و شدنی است و خداوند راه بازکرده است.
2⃣ عقب بودن دانشها از موقفی که حضرت امام داشت عملیات میکرد
🔸 اما دانشها درجایی ایستاده بودند و حضرت امام در منطقهای بسیار جلوتر از موقف دانشهای اسلامی در دل واقعیت های تلخ و دشوار آن روز عملیاتی را علیه هجمههای گسترده، متنوع و پیچیدهی #مستکبرین عالم علیه دین مبین اسلام و سعادت دنیایی و اُخروی بشر تعریف کرده بود.
3⃣ توقف میراث علمی اسلامی و نرسیدن به آستانه نیازهای یک انقلاب
🔸# توقف_میراث_علمی اسلامی و به آستان #نیازهای_یک_انقلاب توفنده و جامع و نظام انقلابی نرسیدن نارسایی سختی را دامن میزند.
4⃣ آزاری که رهبر اسلامی ما از این فاصله میرا علمی و نیازهای انقلاب میدید
🔸 فاصله میان دانشهای مرسوم اسلامی و میدان #مبارزه_تمدنی این یک نارسایی بسیار سخت است، اینکه دانشها درجایی دورتر از عرصهی مبارزه با طاغوت ایستاده بودند؛ یک رهبر اسلامی و جامعهای را که بنا داشت به نام اسلام قیام کند و دورانی که #جوانان_پرشور برای انقلابی بودن رو به فرهنگ بیگانه داشتند، نسخۀ جدیدی از انقلابیگری ارائه نماید، سخت میآزرد.
🔷 این همان چیزی است که سالها است بهعنوان خلأ نظری یا #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی از آن یاد میشود.🔷
🔸 دانشهای غربیخودش را به صحنهی واقعیتهای اجتماعی از طریق اندیشهها و #دانشهای_کاربردی میرساند یعنی یک مسیر متصلی است، #دانشهای_بنیادین به وسیلهی دانشهای کاربردی چنگ میزند به واقعیتها و سعی میکند واقعیتها را رقم بزند، ویرایش بکند، صحنه را عوض بکند.
🔸 اما دانشهای اسلامی چه؟ اینجا ما دانشهای کاربردی نداریم، این فاصله و گسل هست، درنتیجه چه اتفاقی میافتد؟ این را به شما میگویم تا اشک بریزید ببینید جلوی این اتفاق را بگیرید، عزیزان الآن این اتفاق میافتد؛ با نام خدا و حضرات اهلبیت و کتاب و سُنت شروع میکنیم میآییم موقعی که میرسیم به آن شکاف میرویم به سمت دانشهای کاربردی غربی، بعد هم هر چه نگاه میکنیم میبینیم هر که میخورد دارد میرقصد دارد!
🔴 شماتیک خلأ تئوریک که بعد از این پست می آید را مشاهده بفرمایید👇👇👇
#خلأ_تئوریک
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 7⃣ #بخش هفتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
8⃣ #بخش هشتم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰حضور کلام به عنوان اندیشه در حیات و محیط علمی و حیات و محیط اجتماعی
عرض من این است که از کلام به عنوان اندیشه در محیط علمی، حیات اجتماعی و عمومی جامعه میتوان استفاده کرد، طبیعتا اگر اولی، مقداری زبان علمی دارد، دومی دیگر نباید به همان صورت زبان علمی داشته باشد و ما با این اندیشه هویت جامعه را رقم میزنیم و هویت عنصر بسیار مهمی است.
شهید مطهری در این باره میگویند، اگر جامعهای شخصیت و فلسفه مستقل حیات نداشته باشد، در معرض هضم شدن قرار میگیرد.
شما اگر اندیشهای به جامعه ندهید، این جامعه دیگر به سمت تمدن حرکت نمیکند، برای این که به سمت تمدن جدیدی بروید، ابتدا بایستی خلق یک هویت جدید داشته باشید و این هویت از اندیشه جامعه تغذیه میکند.
در چهره اندیشه و در ساحت علمی و حیات مستقل اجتماعی، کلام را به عنوان یک رشته تخصصی در محیطهای آکادمیک و به عنوان یک پویش اجتماعی میتوان رصد کرد.
کلام اساسا به معنای گفت وگو است و این با ظهور دین اسلام و در میان زندگی بشر آمدن پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت، همه مردم مشغول گفتوگوی دینی بودند، چون مردم دین را انتخاب کردند، دائما مشغول انتخاب و به دنبال فهم دین بودند، با یکدیگر محاجه کرده و حرفهای خود را نزد رسول اکرم(ص) میآوردند.
یکی از خطاهایی که صورت گرفته است، تبدیل کلام به دانش و بیرون کشیدن این پویش از میان مردم به عنوان علت اساسی پویایی حیات دینی بوده است، اوایل انقلاب را نگاه کنید که تصویر آن همواره برای ما دلکش و جذاب است، سر کوچه در مساجد، حسینیهها، مدارس و دبیرستانها همه در حال بحث و گفت وگو بودند، البته همه گفتوگوی دینی نبود، سیاسی هم بود، اما گفتوگوی دینی هم جریان داشت و این را بایستی ادامه میدادیم.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.