eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 2⃣1⃣ دوازدهم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰افق کلام، افق منتخب قرآن است افق کلام، افقی است که قرآن برای خود انتخاب کرده است، ببینید قرآن با این که بسیار حرف دارد، اما زبان عرفی و عمومی را انتخاب کرده است و این بسیار مسأله مهمی است، روش بیانی هم که انتخاب کرده است، روش پاشانی است، یکبار درباره طلاق می‌گوید و بعد دستور به خواندن نماز کرده و همین‌طور پی در پی مطالب مختلف آورده شده است، یک‌جا منافقان را لعن می کند، جای دیگر انذار می‌دهد. در حالی که معلوم است دغدغه قرآن خلق یک تفکر و اندیشه است، اگر هوشمند باشیم، می‌دانیم که برای خلق یک تفکر به صورت سریع از چپ و راست نظام فکری بگو، طرف مقابل خود شهود می‌کند، یعنی بقیه آن را خود می‌گوید، بهترین روش را قرآن انتخاب کرده است. در این زمینه هم کار شده است که چرا روش قرآن این گونه است و آقای بهاء الدین خرم‌شاهی مطرح می‌کند که اگر بخواهی زیاد صحبت کنی، باید به این روش سخن بگویی و دلیل سخن گفتن قرآن به سبک پاشانی هم زیاد حرف داشتن قرآن است، یعنی در عبارت‌های کم، محتوای زیادی را برسانی. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 5⃣1⃣او با و که مؤمنان را در حیطه‌ی قرار می‌دهد، مصداق «إن الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فی سبیل الله» شد. ۷۲ - ۲۳ تیر ۶۸ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| قرارگاه مهندسی آمریکا ⚪️ نقشه راه آمریکا برای تصرف جهان و استعمارگری بدون لشکرکشی با استفاده از جذب نخبگان و مهندسان سایر کشورها 5 اسفند ماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس https://t.me/khattmedia https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣2⃣ بیست و ششم 🔰تأملی در مختصات ()/ نهم ✅ ✅ 💠چگونگی پیروزی انقلاب با وجود ؟ ✅ پاسخ: پر شدن انقلاب با نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب 👈 ولی نکته‌ی خیلی مهم و اینجاست، که با وجود این خلأ تئوریک انقلاب باانضباط کامل به‌پیش رفت؛ انضباط را در یک حرکت گستره و طولانی از یک ، می‌شود گرفت. دانش‌ها آمدند تمام شدند امام رفت جلو در یک منطقه بسیار جلوتر از تیررس و دسترس دانش‌های اسلامی عملیات تعریف کرد و عملیات او پیروز هم بود. 👈این انقلاب باانضباط کامل به‌پیش رفت و هرماه و هرسال بامتانت و استواری مثال‌زدنی فاصله خود را تا مقاصد اعلام‌شده کم کرد تا نهایتاً پیروز شد و واقعاً اسلامی بود و اسلامی باقی ماند. 👈 برای آشنایان با طبع و منطق تحولات اجتماعی روشن است که این مایه انضباط در یک حرکت بزرگ اجتماعی تنها می‌تواند ریشه در ⏮یک اندیشه‌ی استوار و ثابت⏭ داشته باشد، هم‌چنین این مایه پاسخ‌گویی، مرز شکنی و روحیه‌ی تهاجمی در این حرکت تنها می‌تواند ریشه در قوّت آن اندیشه داشته باشد، یعنی کسی که با طبع تحولات اجتماعی آشنا باشد متوجه می‌شود که این به اینکه این آدم، آدم قُدی است تمام نمی‌شود، خیلی بیشتر از این‌ها طول می‌کشد. ⚠️ نتیجه‌ی همه‌ی این سخنان اینکه انقلاب اسلامی ایران با وجود خلأ تئوریک یعنی خلأ دانشی به اندیشه‌ای نیرومند نیاز داشت تا جامعه مستعد ایران اسلامی را از دل سال‌ها سرخوردگی و تأثر از فرهنگ و تمدن غرب و از زیر چکمه نظام سلطه و استکبار جهانی درآورد و در دل ناباوری‌ها و حتی مخالفت های فرزندان اسلام به‌پیش ببرد و در برابر بُهت و حجاب جهانیان به پیروزی قطعی برساند. ✅ باقی بودن نیاز به این اندیشه‌ی نیرومند در ادامه انقلاب 👈 این نیاز هنوز هم باقی است و در هر حرکت رو به‌پیش و بلندی ابتدا به نقش فعال اندیشه نیازمندیم هرچند دانش‌ها به‌صورت بالفعل و همه‌جانبه توان پشتیبانی از آن را نداشته باشند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 3⃣1⃣ سیزدهم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰کلام انقلابی امتداد دهنده سیاست و استراتژی محتوایی قرآن یکی از ویژگی‌های قرآن کریم این است که سراغ مسائل محسوس رفته و نسبت به افکار مادی پرستی برخورد می‌کند که این چه وضع فکر کردن است، خداوند این همه به تو نعمت داده است و کاملا ملموس و زنده، یعنی کاربردی ترین کتابی که جامعه اسلامی به خود دیده، قرآن است، 23 سال از ابتدای کلید خوردن نزول قرآن، این کتاب الهی پشت نهضت پیامبر اکرم(ص) بوده و [به قول امام راحل، اسلام از ابتدا یک انقلاب است و از اول هم انقلاب بوده است]، با زبان عمومی سخن می گوید، حرف‌ها عرشی است، حال کاری نداریم که قرآن کتاب تربیت است، اما اگر از منظر معرفتی نگاه کنیم، قرآن می‌خواهد تفکر ایجاد کند. کلام هم دقیقا باید این خط را ادامه دهد و اگر زندگی ما زندگی اسلامی انقلابی است، که با مسائل جدید مواجه می‌شود،[آدم‌های منفعت طلب که با این مسأله‌ها مواجه نیستند و مسائل آنها صرفا به گرانی مواد خوراکی محدود می‌شود] اما شخصیت انقلابی که این گونه نیست، بلکه شرق و غرب عالم و سطح و عمق مسائل بشری برای او مسأله است، به همین جهت، کلام باید پشت او قرار بگیرد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 6⃣1⃣او با استقبال از و جان‌بر‌کف گرفتن در راه خدا، در زمره‌ی کسانی درآمد که ستایش الهی «و من الناس من یشری نفسه إبتغاء مرضات الله» در وصف آنان سروده شده است. ۲۰۷ - ۲۳ تیر ۶۸ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣2⃣ بیست و هفتم 🔰تأملی در مختصات ()/ دهم ✅ ✅ 💠چگونگی پیروزی انقلاب با وجود ؟ ✅ پاسخ: پر شدن انقلاب با نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب 🔴❓فرق با ؟ 👈 اگر تفاوت اندیشه و دانش را نشناسید می‌دانید چه کلاهی سرتان می‌رود؟ فکر می‌کنید فقط با دانش می‌شود صحنه را اداره کرد درحالی‌که صحنه را با اندیشه هم می‌شود اداره کرد، دانش باید بیاید ولی با اندیشه هم می‌شود؛ آن چیزی که تخفیف نخواهیم داد این است که باید پشتیبانی تئوریک باشد اما دانش اگر نبود تخفیف حاضر هستیم بدهیم، با یک‌چیزی الظّاهر پایین‌تر از دانش، یعنی اندیشه. 👈 اندیشه حالت نوباوگی دانش است، اندیشه درواقع شاید یک حالت آبگیر را دارد در یک نقطه که از آبشخورهای دانشی متعددی تغذیه می‌کند یک اندیشه‌ای می‌تواند بیاید و یک عملیات پیچیده‌ای که به دانش‌های متعدد احتیاج دارد را پشتیبانی بکند؛ یک اندیشه منسجم می‌آید و از آن عملیات پشتیبانی می‌کند. ✅✅✅اندیشه‌ای که باعث پیروزی انقلاب شد را امام به میدان آوردند. 👈 گفتیم که حرکت بزرگ را ولو دانش‌ها درصحنه نیامدند، با اندیشه توانستیم جمع بکنیم. البته آن اندیشه را امام آورد، موقعی که این‌طوری قرائت می‌کنیم متوجه می‌شوید خیلی باید آن اندیشه زور داشته باشد، که در برابر نظام سلطه بیاید. 👈 و معلوم است که با کنار گذاشتن سوخت بار این انقلاب یعنی اندیشه امام این انقلاب به جلو نخواهد رفت. اندیشه های دیگر هیچ‌کدام عرضه‌ی این کار را نداشتند. اندیشه‌ی حضرت امام بود که این انقلاب را تغذیه کرد و تا به الآن داستان همین‌طور است، 👈 عزیزان اگر الآن می‌خواهید شما هم بتوانید انقلاب را پشتیبانی کنید باید با دقت اندیشه‌ی امام را مباحثه کنیم و با دقت اندیشه‌ی حضرت آقا را مباحثه بکنیم؛ ✅✅✅ تأیید مقام معظم رهبری از پشتیبانی شدن انقلاب توسط اندیشه امام (ره) 👈 حضرت آقا موقع سخن گفتن درباره‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مقام برشمردن عرصه های پیشرفت به چهارتا عرصه اشاره کردند، فرمودند: ⚠️⚠️«چهار عرصۀ اساسى وجود دارد: در درجۀ اول، پيشرفت در عرصۀ فكر است. ما بايستى جامعه را به سمت يك جامعۀ متفكر حركت دهيم؛ اين هم درس قرآنى است. شما ببينيد در قرآن چقدر «لقوم یتفکرون»، «لقوم یعقلون»، «أفلايتدبّرون»، «أفلايعقلون» داريم. ما بايد جوشيدن فكر و انديشه ورزى را در جامعۀ خودمان به يك حقيقت نمايان و واضح تبديل كنيم. البته اين از مجموعۀ نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرريز خواهد شد به آحاد مردم. عرصۀ دوم ـ كه اهميتش كمتر از عرصۀ اول است ـ عرصۀ علم است. البته علم هم خود، محصول فكر است. كار علمى را بايستى عميق و بنيانى انجام داد.» 👈 باوجود نارسایی و حتی نا همراهی دانش‌های رسمی حوزوی چه رسد به دانشگاهی این اندیشه را امام خمینی با تکیه به همین سرمایه‌ی ارزشمند ارائه می‌کرد و در طی سال‌های طولانی مبارزه مدام مشغول رسیدگی به آن بود. ⚠️⚠️ «با شعار مردم را چهار صباح می‌شود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزه‌ی بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضی‌ها می‌بینید ـ نمی‌توان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانه‌ی حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیه‌گاه مستحکم فکری لازم است. 🔆امام بزرگوار نهضت ما توانست این تکیه‌گاه مستحکم فکری را از اسلام استخراج کند. پایه‌های عمده‌ی این تفکر همان اصول اسلامی بود که بازشناسی و بازفهمی می‌شد، بدون این‌که مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.» 👈 در ادامه حضرت آقا می‌فرمایند: ⚠️⚠️ «مثلاً توحید یکی از مبانی اصولی نهضت اسلامی است که در نگاه عامیانه‌ی عمومی آن را به معنای «خدا یک است و دو نیست»، معنا کرده‌اند. البته معلوم است که خدا یک است و دو نیست، اما توحید فقط این نیست، بلکه به معنای یگانگی قدرت حاکم بر زندگی انسان است.این معنا یعنی چه؟ یعنی نفی همه‌ی قدرت‌هایی که بر انسان‌ها تحکم می‌کنند؛ ببینید ناگهان چه معنای عظیمی پیدا کرد! یعنی نفی سلطه و هر حاکمیت ظالمانه؛ نفی همه‌ی حکومت‌های کودتایی و موروثی؛ نفی حکومت همه‌ی کسانی که می‌خواهند بر مجموعه‌های انسانی با خودکامگی و تکیه بر احساسات و خواست و منافع شخصی حکومت کنند؛ خواه این حکومت، حکومت سیاسیون باشد، خواه حکومت اقتصادیون. معنای توحید که یکی از پایه‌های اصلی این نهضت عظیم است، این می‌باشد.» https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠السلام علیک یا فاطمة الزهراء 🔰امروز، روز بزرگی است؛ روز ولادت سیّده زنان عالم، دختر باشخصیت عظیم‌الشّأن پیامبر مکرّم و اسوه زنان و مردان در طول تاریخ اسلام است. ولادت فاطمه زهرا و صدّیقه کبری و مجاهده فیسبیل اللَّه و شهیده مظلومه، با سالگرد میلاد یکی از برجسته‌ترین و درخشانترین چهره‌هایی که از آن نسل مطهّر در تاریخ اسلام بروز یافته، مصادف شده است؛ هم روز ولادت کوثر فاطمی است، هم روز ولادت کوثر روح‌الّلهی است. 🔰مصداق کوثر برای نبىّ‌اکرم، چیزهای گوناگون است. یکی از برجسته‌ترین مصادیق کوثر، وجود مقدّس فاطمه زهراست که خداوند متعال در این وجود مبارک، دنباله معنوی و مادّی پیامبر را قرار داد. برخلاف تصوّر دشمنان ملامتگر، این دختر بابرکت و این وجود ذیجود، آن‌چنان مایه بقای نام و یاد و مکتب و معارف پیامبر شد که از هیچ فرزند برجسته و باعظمتی، چنین چیزی مشاهده نشده است.سلام خدا بر او، درود همه انبیا و اولیا و فرشتگان و آفریدگان پروردگار بر او تا روز قیامت. 🔰 این فرزند گرامی(امام خمینی ره) و عالیقدر هم، خود یک کوثر شد؛ کوثر روح‌الّلهی. یک نفر یکتنه وارد میدان شد؛ با جاذبه‌های عظیمی که خدای متعال به برکت خصوصیّات ذاتی و اکتسابی در او قرار داده بود، دلها را مجذوب خود کرد؛ دستها و پاها را به حرکت وادار کرد؛ مغزها را به اندیشیدن انداخت و این حرکت عظیم را در این‌جا، و نهضت عظیم جهانی و بیداری اسلامی را در دنیا به وجود آورد: «باش تا صبح دولتش بدمد / کاین هنوز از نتایج سحر است». بعد از این، راه امام و حکمت امام و مکتب امام وتفکّر امام،دردنیا نقشها خواهد آفریدونسلها آن را آزمایش خواهند کرد. 9مهر78 .
💠🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 4⃣1⃣ چهاردهم و پایانی حجت الاسلام و المسلمین : 🔰نیاز مضطرانه امروز ما به کلام انقلابی با توجه به تعریفی که از کلام انقلابی و نقشی که برای آن درنظر گرفته شد یا دیده می شد، الزامات داشتن کلام انقلابی را ظاهرا باید این گونه موارد مطرح کنیم که در کلام انقلابی باید راقی ترین تقریرها از اندیشه اسلامی دیده شود. ارائه تقریرهای دلپسند مستحب نیست، بلکه واجب است، باید بتوانیم اندیشه اسلامی را به عنوان یک معجزه به مردم نشان دهیم، این ما هستیم که تلاش کنیم تا خدایی که شاهکار آن، جهان هستی است و در عرصه معرفت هم دین اسلام را به عنوان یک شاهکار به ما معرفی کرده است، اگر خود را در مکانیزم بیان خداوند متعال قرار می‌دهیم، باید تلاش کرده و مسابقه دهیم. صرف استخراج یک جمله کافی نیست، بلکه بایستی استدلال‌های محکم و فرامذهبی بیاوریم، به نظر پیروزمندی در زمینه کلام انقلابی در مطرح کردن اندیشه اسلامی به عنوان یک اندیشه فطری است، در این صورت کلام انقلابی به رسالت خود نزدیک‌تر می‌شود و باید ناظر و آمیخته به نیازهای حیات نوین شیعی باشد، ورود عمومی داشته و از قرآن بهره‌مند باشیم. متأسفانه جایگاه قرآن را نتوانسته‌ایم به خوبی تبیین کنیم، قرآن در فکر ما به عنوان یک کتاب دیده شده، در حالی که حقیقتی است که به عنوان کتاب هم برای ما جلوه کرده است، امام خمینی(ره) می‌فرمایند، نزول آن به شکل کتاب، ششمین تنزیل قرآن است، به تعبیر دیگر قرآن در ششمین حادثه تنزیلی خود به صورت کتاب برای ما بروز کرده است، از این رو تنزیل قرآن را تنزیل آن[حقیقت] بیان می‌کنند، یعنی قرآن حقیقتی داشته و یک‌بار تنزیل کرده، و در ششمین تنزیل قرآن به شکل کتاب درآمده است، این که ما قرآن را به عنوان یک کتاب می‌بینیم، خیلی به ما لطمه زده است و با این نوع نگاه، قرآن به جایگاه خود نخواهد رسید، همان شکایتی که این مصحف الهی می‌کند؛ « إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً». کلام انقلابی باید افق معنوی و تمدنی داشته باشد، ما هیچ گریزی نداریم، اگر واقعا حرف از اسلام و تمدن می‌زنیم، به همین جهت بایستی کلام اسلامی را در این افق قرائت کنیم، به طور خلاصه کلام اسلامی صمیمی‌ترین آوازی است که در جامعه باید به گوش برسد و هر انسانی باید احساس کند که هنگام شروع کار و اندیشه به این آواز احتیاج دارند که این امر نیازمند زحمت و تلاش ما است، چراکه قرآن و روایات و تاریخ با شکوه و مشعشع اهل بیت(ع)، زندگانی تابناک شاگردان آنها و امام و حضرت آقا هم وجود دارند. به نظر من، خود حضرت آقا، شخصا معجزه انقلاب اسلامی است، اینها سرمایه‌های ما هستند، شهدایی که می‌دانیم برای چه رفتند، در جهان امروزی که برای لقمه‌ای نان، هم دیگر را دریده و آبرویی برای یکدیگر باقی نمی‌گذارند، عده‌ای برای معنویت و تعالی روحی مردم رفتند و خود را فدا کردند، به هر حال در این همه دارایی ما باید بتوانیم این آواز را به گوش جامعه خود برسانیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 7⃣1⃣او با تاریخی‌اش در راه خدا و تلاش بی‌نظیرش برای قسط و عدل، پاسخی افتخارانگیز به ندای «کونوا قوّامین لله» و «کونوا قوّامین بالقسط» داد. ۸ ۱۳۵ - ۲۳ تیر ۶۸ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣2⃣ بیست و هشتم 🔰تأملی در مختصات ()/ یازدهم ✅ ✅ ◀️👈چه اتفاقی افتاده است که انگار این اندیشه حضرت امام دیگر در صحنه نیست؟ 1⃣ تنبلی و عافیت طلبی روحانیت 👈 یک اصالت التنبلیه؛ عافیت‌طلبی روحانیت ؛ حوزه‌ی علمیه یک فرصت تاریخی دستش آمده است و آن‌هم این‌که توسط واقعیت‌ها به آن سیلی بزنند که جواب بدهد؛ هیچ راهی غیر این نداریم یعنی باید واقعیت‌ها آبروی من وتو طلبه را ببرد تا ما تکان بخوریم و خلق دانش بکنیم. البته معماری سیستم آبروبر از روحانیت، این‌یک مقدار حساس است یعنی ما باید یک‌طور رفتار بکنیم که ما را یک‌دفعه‌ای متهم به کفر و ولد زنا و ... ندانند حوزه این‌طوری است یک‌دفعه می‌بینید ناموسی فحش می‌دهد،باید خیلی درست رفتار کرد مثلاً این دولت نهم و دهم یکی از مشکلاتش این بود مدام می‌گفت این مسئله را جواب بدهید بعد جواب حوزه نمی‌داد؛ بعد آخرسر با حوزه درافتاد. من یک‌بار به یک بنده‌ی خدایی واسطه‌ای بود به آن گفتم شما مکانیسم تعامل با روحانیت را بلد نبودید، یک‌کم تند بروی ولد زنایت می‌کنند، شما می‌گویید بابا من دو سال منتظر شدم این سؤال را، سؤال ناموسی کشور است از داخل این بیوت هیچ‌چیز درنیامد بیرون. حرفت درست است عزیز من ولی قدم بعدی‌اش را باید درست برداری، یک‌کم اشتباه بکنی، [فحش ناموسی می‌دهند] حضرت آقا با این‌همه قُدی‌اش کلی مراعات می‌کند. 2⃣ پاسخ‌های سریع علوم انسانی در فضای بی پاسخی روحانیت 👈دوم این‌که تا شما پاسخ بدهید علوم انسانی می‌دود می‌آید می‌گوید چه گفتی؟ آقا من با پسرم دعوایم شده است نمی‌دانم چه باید بکنیم این عالمان اسلامی هم که هنوز جواب من را ندادند، می‌گوید آقا بیا من حلش می‌کند. این‌همه توسعه‌ی روانشناسی میدانید یعنی چه؟ یعنی علمای اخلاق در خانه‌شان را گِل گرفتند. 3⃣ ترور تئوریسین‌های اصلی انقلاب 👈 آن فکر توفنده با حضرت امام درزمانی که یک نشاط نسبی هم داشت و حضور داشت، آن فکر و شاگردان زیادی تربیت کرد شما نگاه بکنید دانه‌دانه شاگردان حضرت امام را؛ مطهری و بهشتی و ... را ترور می‌کنند. 👈 در سالگرد شهادت شهید مطهری، آقای بهشتی دعوت است خدا رحمتش کند، دعوت است برای این‌که بیاید در مراسم سالگرد سخنرانی بکند. می‌گوید که من در مسیر داشتم فکر می‌کردم در این جمع محترم چه بگویم. بعد به این نتیجه رسیدم یکی از مسئله‌های روز را بگویم. بحث اسلام منهای روحانیت را مطرح می‌کند و توضیحاتی می‌دهد. بحث قشنگی است. بعد می‌گوید سه روز قبل شهادت آقای مطهری من دلم تنگ شد برای ایشان مدتی بود ایشان را ندیده بودم، فقط در تلویزیون می‌دیدمش، گفتم بروم یک سری به او بزنم. رفتم و زنگ زدم و هماهنگ کردم و رفتم خدمتشان، ایشان می‌گفت آقای بهشتی یک فاجعه‌ی بزرگ در حال رخ دادن است. گفتم چه فاجعه‌ی بزرگی؟ گفت تمام تئوریسین‌های انقلاب درگیر مسائل اجرایی شدند. گفتم بله راست می‌گویید من این راهم متوجه شدم ولی خب چه‌کار کنیم، باید برویم در کوچه دعوا شده است حالا فیلسوف هستی هر که هستی باید بروی مشت بزنی، دیگر دعوا است چه‌کار باید کنیم. بعد گفت ولی من در فکر یک‌راه حلی هستم. گفتم راه‌حل شما چیست: گفت من نظر عهد شرعی کردم که سه روزم را ببرم قم و آنجا یک حوزه‌ی علمیه بزنم تعدادی از جوان‌های مستعد را بگیرم و این‌ها را به‌عنوان تئوریسین‌های انقلاب اسلامی تربیتشان بکنم. بعد گفتم این کار را شروع کردید؟ گفت بله رفتم مکانش را هم گرفتم الآن چند هفته است دارم می‌روم. گفتم خدا خیرت بدهد خیلی کار بزرگی است.سه روز بعدش که شهید شد اول به خاطر رفاقت‌ها و شناختی که از ایشان داشتم متأسف شدم بعد یک‌دفعه یادم آمد گفتم این پروژه‌ی تربیت تئوریسین‌های انقلاب روی زمین ماند. ببینید آقا یک‌مشت فکر را زدند از دور خارج کردند، کدام انقلاب این‌طوری بود؟ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .