12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش مختصر دکتر عبدالملکی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در برنامه چوبخط با موضوع مدیریت جهادی
#روند_پژوهی_تطورات_انقلاب_اسلامی
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#عصر_امام_خمینی ره #کلام_انقلابی #اندیشه #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi . .
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣#یادداشت پنجم بخش اول
🔰شروع عصری جدید
💠یک بینش و انگیزۀ بزرگ
من امروز مايلم يك نكته را در باب انقلابمان و در باب تأثير عمل اين عبد صالح خدا، به ملت ايران و به ملتهاى مسلمان عالم و به همهى كسانى كه در سطح جهان، نامى از انقلاب ما و از امام خمينىِ بزرگ ما شنيدهاند، بگويم.
اين، مبنا و قاعدهى حركت ماست.
بر اساس همين بينش، ما زندگى و مبارزه و حركت مىكنيم.
💠آغاز دورانی جدید
آن جمله اين است كه با انقلاب اسلامى در ايران و با تشكيل نظام اسلامى در اين نقطه ى از عالم و با مبارزات طولانی اى كه ملت ما پشت سر رهبر عظيم الشّأنش، براى حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، عصر جديدى با خصوصياتى متمايز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد.
قدرتهاى مادّى دنيا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ امريكا چه بخواهد و چه نخواهد، اين دوران در دنيا آغاز شده و پيش هم رفته است و تأثيرات اين عصر جديد، روى ملتها و دولتهاى ضعيف و نيز روى دولتهاى قوى و ابرقدرتها محسوس است. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠تأثیرات عمومی عصر جدید
◀️اثرپذیری همۀ ملتها از دوران جدید
وقتى عصر جديدى در تاريخ بشر آغاز مىشود، هيچكس نمىتواند خود را از تأثيرات آن عصر بركنار بدارد. دوران گذشتهى تاريخ بشر هم همينطور بوده است. هيچكس ممكن نيست خودش را از تأثيرات دورانى كه با پايههاى محكم الهى و انسانى در جهان شروع شده، دور بدارد.
ما مىخواهيم اين را اعلام بكنيم. اگرچه بسيارى از ملتها و دولتهاى سطح زمين، تحت تأثير اين عصر جديد قرار گرفتند، حتّى نقشهى سياسى دنيا عوض شده است، اما توقع نداريم كه تحليلگران و قضاوتكنندگانِ قدرتمند و سياسى عالم اقرار كنند كه اين عصر آغاز شده است. آنها اعتراف نمىكنند كه دوران جديدى آغاز شده است؛ اما تحت تأثير اين دوران قرار گرفتهاند و آن را احساس مىكنند.
اين عصر و اين دوران جديد را بايد «دوران امام خمينى» ناميد. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#عصر_امام_خمینی ره #کلام_انقلابی #اندیشه #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi . .
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣#یادداشت پنجم بخش دوم
🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی)
1⃣ گسترش اعتقاد و باورهاى مذهبى
يكى از اين خصوصيتها، گسترش اعتقاد و باورهاى مذهبى است. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠آیندۀ این حرکت
البته آيندهى اين حركت، به اين ترتيب خواهد بود كه هرجا معنويتى عميقتر و خالصتر و سالمتر و منطبقتر با فطرت بشر باشد، جاذبهى بيشترى براى ملتها خواهد داشت. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
2⃣ معنا بخشيدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههاى ميليونى مردم
💠خصوصيت ديگر اين عصر جديد، معنا بخشيدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههاى ميليونى مردم است.
در دوران جديدى كه به وسيله ى امام ما آغاز شده است و دايرۀ آن محدود به ايران هم نيست، تودههاى مردم، اصل و تعيين كننده و تصميمگيرندهاند و آنها هستند كه جريانها را هدايت مىكنند. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠مشخصۀ انسانی این دوران پیروزی خون بر شمشیر است
به تعبير ديگر، مشخصهى انسانىِ اين دوران و عصر جديد، عبارت از پيروزى خون بر شمشير است ... اين روش، امروز در دنيا روش شناختهشدهيى است. قدرت حضور تودههاى مردم، و لو بدون سلاح، امروز در دنيا معلوم شده است.
قدرتها بايد بدانند كه بعد از اين، در هيچ جاى دنيا، علىرغم خواست تودههاى ميليونى مردم، نمىشود حكومت را ادامه داد. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
3⃣ آزادی از سلطه، تصرف و نفوذ قدرتهای بزرگ
از جمله خصوصيات ديگر عصر جديدى كه امام بزرگوار و انقلاب ما در سطح جهان به وجود آوردند، عبارت از اصل آزادى از سلطه و تصرف و نفوذ قدرتهاى بزرگ است؛ يعنى همان چيزى كه در انقلاب ما، به عنوان اصل «نه شرقى و نه غربى» شناخته شد.
💠ملت ایران پیشگام دوران جدید
ملت ما، پشت سر رهبر باعظمت و استثنايى خود، اولين ملتى بود كه قدم در اين دوران جديد گذاشت و پايههاى آن را مستحكم كرد و با مقاومت خود، براى ملتهاى دنيا، شاهدى بر صدق اين ادعاها شد. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠مأیوس کردن دشمن
ملت ايران، با قدرت و استقامت و توكل به خدا و اتحاد كامل و شركت در سازندگى عمومى كشور و با آگاهى و هوشيارى خود، بايد دشمنان يعنى امريكا و ارتجاع و زخمخوردگان را از دستاندازى به اين انقلاب و به كشور عزيزمان مأيوس كند. استكبار جهانى از ملت ايران مىترسد؛ مثل همهى بدكاران و راهزنانى كه از انسانهاى شجاع و آگاه مىترسند. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
.نشست گفتمانی پیرامون عدالت خواهی مطلوب #اندیشه_اجتماعی ضلع #اندیشه #مثلث_شناخت_و_آگاهی .
🔰یادداشت برادر نامخواه پیرامون ارائه شان:
💠عدالتخواهی مجدد و استلزامات نظری آن
در نیمه اول دهه هشتاد احیای حرکت عدالتخواهی برای مقابله با «سنت فراموشی عدالت» تحرک تازهای به نیروی اجتماعی معطوف به انقلاب اسلامی (حزبالله) بخشید. مفاهیم بسیاری همچون ضدیت با اشرافیت، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و مقابله با سرمایهداری تبدیل به گفتمان عمومی جامعه شده و حتی منتفعان از بیعدالتیها یا بیتفاوتها را نیز متأثر ساخت. در این مرحله باید حرکت عدالتخواهانه بر اساس یک طراحی مدون، گام بعدی و گامهای بعدی را بر میداشت. باید پس از گام و قیام اولیه، اندیشه پیشه میشد و چشمانداز جدیدی از بسط اجتماعی معانی عدالتخواهانه گشوده میشد.
یک جنبش اجتماعی واجد عقلانیت و حرکت رو به جلو، همواره در حال بازاندیشی درباره کشنگریهایش است. این بازاندیشی است که به یک جنبش و اعضای آن، امکانی برای کنشگریهای مجدد میدهد. بدون این بازاندیشی، کنشگری به تکرار یا ناکنشگری میانجامد و به ضد خود تبدیل میشود.
امروز بیش از یک دهه از هنگامهای که نهضت عدالتخواهانه میبایست و میتوانست گام بعدی خود را بردارد میگذرد. ما همچنان به این بازاندیشی و گام نهادن در مرحلهای جدید از حرکت عدالتخواهانه محتاجیم. پرسش اما اینجاست که این عدالتخواهی مجدد چیست و تمهید آن نیازمند گفتگو نظری پیرامون چه استلزاماتی است؟
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣#یادداشت پنجم بخش دوم 🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی) 1⃣ گسترش اعتقاد
بسم الله الرحمن الرحیم
6⃣#یادداشت ششم بخش دوم
4⃣زایش فکری جمهوری اسلامی در مقابل نازایی غرب در اندیشههای نو
رابعاً در مقابل سترون و نازا بودن غرب در برونزایی اندیشههاى نو - که بعد از اومانیسم و مکتبهایی که متکى به اومانیسم هستند و فلسفههاى زائیده و منشأ گرفتهى از اومانیسم غربى، دیگر غرب زایش فکرى نداشته و ایدهى نو براى بشر و حیات انسان ارائه نداده - جمهورى اسلامى داراى زایش فکرى است.
ما براى مسائل روحى انسان، براى مسائل اجتماعى انسان، براى مسائل حکومتى انسان، حرفهای تازهاى داریم. حرف تازه معنایش این نیست که اگر گفته شد، همهى دنیا آن را قبول خواهند کرد؛ معنایش این است که یک جریان جدیدى را در دریاچهى عظیم فکر بشرى به وجود مىآورد؛ موجآفرینى میکند.
ما امروز در زمینهى مسائل سیاسى، «مردمسالارى دینى» را عرضه میکنیم؛ در زمینهى مسائل عمومىِ اجتماعى، «ابتناء تمدن بر معنویت» را ارائه میکنیم؛ در زمینههاى گوناگون، «کرامت انسان» را مطرح میکنیم؛ «آمیختگى دین و زندگی» را مطرح میکنیم. اینها حرف نویی است؛ اینها هیچ وقت در دنیا وجود نداشته؛ حتّى قبل از دوران مادیگرى و اومانیسم غرب و روى کار آمدن اندیشههاى سکولار هم اینجور نبود که دین با زندگى توأم و همراه باشد؛ ابداً.
بله، در یک بخشهایی از دنیا روحانیون حکومت داشتند؛ حکومت کلیسا. حالا با تاریخ پیچیده و طولانىاى که اروپا دارد، بین دستگاههاى کلیسایی و حکومتها یک جنگى بود؛ اما به هر حال دستگاههاى کلیسایی هم حکومت داشتند. این معنایش این نبود که زندگى مردم آمیختهى با دین است؛ دین منشأ مقررات و قوانین زندگى براى مردم است؛ بههیچوجه چنین چیزى در غرب وجود نداشته؛
در کشورهاى اسلامى هم هرگز وجود نداشته، جز در صدر اسلام. این حرف نویی است که امروز ما داریم مطرح میکنیم و میگوییم دین با زندگى یکى است. زندگى چیست؟ زندگى یعنى سیاست، فعالیت، تجارت، اقتصاد و همه چیز.
5⃣سرسختى در برابر شیوههاى متداول غرب در پیشبرد کارهاى خود
پنجمین نکته و عاملى که کشور را از موقعیت ویژه برخوردار میکند، سرسختى در برابر شیوههاى متداول غرب در پیشبرد کارهاى خود است. در طول این دورانى که غرب سیادت سیاسى بر دنیا داشته، شیوههاى متداولى به کار برده؛ این شیوهها را مکرر ملاحظه کردید: تهدید میکنند، جنگآفرینى میکنند، ترور میکنند، کشتار میکنند، تطمیع میکنند، اختلافافکنى میکنند. اینها شیوههاى معروف و شناخته شدهى غرب در دوران سیادت دویست سیصد سالهاش است. کشور ایران، نظام جمهورى اسلامى، ملت ایران، نخبگان ایران در مقابل این شیوهها سرسختى نشان دادند؛ تهدید اثر نکرده، اختلافافکنىها اثر نکرده ـ مسألهى اختلافافکنى خیلى مهم است ـ نتوانستند بر حرکت عمومى ملت ایران غلبه کنند. خب، این موقعیت ویژهى کشور ماست.
💠وظیفۀ ایران اسلامی ـ انقلابی
1⃣سخن نوی بیاورد و آرمان جدیدی برای بشر طرح کند؛
2⃣طرح نوی برای جامعۀ بشری بریزد و زندگی جدیدی را ترسیم کند؛
3⃣نمونه و الگویی ارائه کند؛
4⃣کانون پمپاژ این آرمان و امید باشد؛
5⃣با دشمنان این فکر(که عمدتاً جزء ستمگران عالم هستند) با قدرت مبارزه کند و نظام سلطه را به چالش بکشد؛
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣#یادداشت پنجم بخش دوم 🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی) 1⃣ گسترش اعتقاد
بسم الله الرحمن الرحیم
6⃣#یادداشت ششم بخش اول
🔰رسالت سنگین جمهوری اسلامی ایران
💠جایگاه ویژه ایران در این تحول جهان
منکر هم نمیتوان شد که کشور ما در این تحول، در این ماجرا، در این داستان طولانى، یک جایگاه ویژهاى دارد. ما در این قضیه، یک تماشاچى نیستیم، یک عنصر برکنار نیستیم؛ کشور ما یک جایگاه ویژهاى دارد. این جایگاه ویژه ناشى از چیست؟
1⃣شروع بیداری اسلامی از اینجا
اولاً چون بیدارى اسلامى از اینجا آغاز شد. این را همه میگویند، همه میفهمند، همه میدانند. آنچه که امروز ما به آن بیدارى اسلامى میگوئیم، سى و چند سال قبل از این در این کشور شروع شد، قربانیان خودش را گرفت، مجاهدتهای خودش را عرضه کرد، به مقاصد و اهداف عالىِ خودش هم رسید، که تشکیل نظام اسلامى است.
2⃣ساخت مستحکم نظام متکی به ایمان و عقلانیت
ثانیاً نظام جمهورى اسلامى در کشور ما بر یک ساخت مستحکمى بنا شده که شالودهاش عبارت است از اعتقاد و ایمان، عقل و عاطفه. در شالودهى این نظام مستحکم، هم اعتقادات و ایمان مردم و مسئولین سهیم است، هم عقلانیتها و هم عواطف. یک چنین ساخت مستحکمى به وجود آمده، که من نظیر این را همین الان دیگر در سطح دنیا به یاد ندارم؛ نظامى که متکى است به ایمان مردم، در عین حال به مبانى اعتقادى، در عین حال به عقلانیت، و در عین حال به عواطف شدید.
3⃣ذخائر عظیم طبیعی و انسانی کشور
ثالثاً بخش عظیمى از این ثروتى که گفتم دنیاى غرب چشمش دنبال آن است و صد سال است که از این ثروت ارتزاق میکند - یعنى انرژى، نفت و گاز - در سرزمین ماست... در فلزات مهم و اساسى، دو صدم، سه صدم، پنج صدم، هفت صدم برخورداریم. علاوهى بر این، ذخائر نیروى انسانى ما، استعداد ما، بیش از این حرفهاست. در کشور ما استعداد برترى وجود دارد؛ بالاتر از متوسط دنیا ...
امروز مىبینید دنبال جوانهای بااستعداد ما هستند، دنبال نخبههاى ما هستند؛ دانه دانه استاد ما را، دانشجوى ما را، نخبهى ما را شناسایی میکنند، پیگیرى میکنند که ببرند. ما دچار ضعفهایی هستیم که آنها از همین ضعفهای ما هم استفاده میکنند و موفق میشوند. به هر حال این نشان دهندهى وجود این ثروت در اینجاست.
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
#معرفی_کتاب:
#حوزه_باید_انقلابی_بماند
مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین #فلاح
یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر #شهید_کاظمی
#فرمان
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.
#معرفی_کتاب:
#حوزه_باید_انقلابی_بماند
مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین #فلاح
یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر #شهید_کاظمی
#فرمان
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🔰سلسله جلسات #فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله
🔸ریاست محترم مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی
🌾محورهای بحث:
🔺تبیین مفاهیم اساسی فقه نظام اقتصادی اسلام
🔺انواع و سطوح موضوعات اقتصادی و روششناسی آنها
🔺استنباط و استخراج احکام فقهی موضوعات اقتصادی
🔺ارایه ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام براساس فقه اکبر و اصغر
🗓 پنج شنبه ها
⏰ساعت 07:00-تا-08:00 صبح
🔵 جلسه اول پنج شنبه 15 آذر 97
📌آدرس: قم، خیابان جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک 12
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔽🔽🔽🔽
برای اطلاعات بیشتر و توضیح در مورد کلاس به آدرس زیر مراجعه بفرمایید
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
🌾